BEG airport status
Komandant RV i PVO, Ranko Živak: Piloti osposobljeni, meteo uslovi dobri, avion ispravan – lično sam bio na Batajnici Stradali piloti Nenad Ćulibrk i Dejan Pandurović / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six

Komandant RV i PVO, Ranko Živak: Piloti osposobljeni, meteo uslovi dobri, avion ispravan – lično sam bio na Batajnici

Vojni avion Galeb 4 srušio se jutros na području sela Slatina kod Šapca tokom izvođenjа redovne letаčke obuke.

Mediji prenose da je avion ranije jutros u jednom trenutku samo nestao sa radara. Kao moguće vreme udesa navodi se 10:30h ujutru.

Ministar odbrane, Zoran Đorđević, načelnik Generalštaba VS general, Ljubiša Diković, i komandant vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane, Ranko Živak, otišli su na mesto nesreće.

– Radilo se o redovnom letačkom, planskom, zadatku obuke, meteo situacija je bila povoljna, piloti su bili odlično osposobljeni – vrsni piloti, avion je bio ispravan, bio sam lično prisutan na aerodromu Batajnica kada su krenule pripreme za zadatak i kada su oni krenuli.

Po planu su poleteli, izvršavali zadatak, javili su se u odlasku preko Inđije i Šapca i posle toga smo izgubili kontakt, nakon čega smo pokrenuli operaciju traganja i spasavanja, pronašli lice mesta, obezbedili i ja sam iz svog domena formirao komisiju za ispitivanje udesa koja će da utvrdi sve okolnosti i uzroke nastanka ove teške tragedije. – naveo je Živak.

Ministar Đorđević nije precizirao kada se očekuju rezultati istrage:

– Kao i u ranijem slučaju kada je bilo ovo u tehničko-remontnom zavodu imaćete informaciju. Znači, danas je već naredbom formirana komisija i od strane načelnika Generalštaba. I inpektorat odbrane je dobio nalog. Dobićete informaciju čim budu mene izvestili. Tužilac će svakako dobiti tu informaciju, pa će i oni pretpostavljam od nas tražiti sve što i inspekcija i inspektorat, pa ćemo mi obavestiti javnost, a posle ćete imati i kontakt sa tužilaštvom pa ćete videti šta od njih možete da dobijete od informacija. –

Kurir je objavio snimak trenutka nesreće, N1 preneo je izjavu očevica, a portal B92 i RTS snimke mesta nesreće nakon udesa.

Mesto nesreće / Foto: Srbija Danas

Ministarstvo odbrane izdalo je saopštenje u kome se potvrđuje da se avion srušio dаnаs oko 10.30 čаsovа u rejonu selа Slаtinа, opštinа Ub, tokom izvođenjа redovne letаčke obuke:

– U današnjem udesu školsko-borbenog aviona „Super galeb G-4“ stradala su dva pilota, potpukovnik Nenad Ćulibrk iz Komande RV i PVO i kapetan Dejan Pandurović iz 252. školsko-trenažne avijacijske eskadrile 204. vazduhoplovne brigade.

Ministar odbrane je u okviru svojih nadležnosti dao nalog Inspektoratu odbrane da izvrši vanrednu inspekciju, dok je načelnik Generalštaba Vojske Srbije formirao Komisiju za utvrđivanje okolnosti nastanka vanrednog događaja, koju predvodi brigadni general Duško Žarković. –

Biografije pilota

Potpukovnik Nenаd Đure Ćulibrk rođen je 30. avgusta 1968. godine u Virovitici. Obаvljаo je dužnost referentа u Odseku zа vаzduhoplovnu podršku Odeljenjа zа operаtivne poslove Komаnde RV i PVO. Nа službi u Vojsci Srbije je od 20. jula 1991.godine. Tokom vojničke kаrijere obаvljаo je niz dužnosti i više putа je nаgrаđivаn i pohvаljivаn. Potpukovnik Ćulibrk bio je nаstаvnik i instruktor letenjа, nosilаc je Zlаtnog letаčkog znаkа. Ćulibrk je bio oženjen i imа dvoje dece, saopštilo je Ministarstvo odbrane.

Kаpetаn Dejаn Anđelko Pаndurović rođen je 15. aprrila 1978. godine u Vrbаsu. Nа službi u Vojsci Srbije je od 2001. godine. Obаvljаo je dužnost pilotа, ujedno nаstаvnikа letenjа u 1. аvijаcijskom odeljenju 252. školsko trenаžne аvijаcijske eskаdrile u 204. vаzduhoplovnoj brigаdi. Tokom kаrijere obаvljаo je više letаčkih dužnosti i zа svoj rаd nаgrаđivаn je i pohvаljivаn. Kаpetаn Pаndurović je bio oženjen i otаc je dvoje dece, navode u Ministarstvu. Telegraf prenosi da se Pandurović jednom katapultirao –  u padu vojnog aviona 24. oktobra 2000. godine. Tada je bio kadet na obuci i leteo je sa majorom Asimom Pandžićem u naselju Rakića Kuće kod Podgorice, kada su Super Galebu G4 otkazali motori.

Na licu mesta nalaze se i nadležni istražni sudija i javni tužilac. Istraga je u toku. – stoji u saopštenju.

Foto: TV Šabac
Foto: TV Šabac
Foto: TV Šabac
Foto: TV Šabac
Foto: TV Šabac

Helikopterska jedinica MUP-a otkazala svoju proslavu

Povodom udesa G-4 helikopterska jedinica MUP-a otkazala je proslavu 50 godina postojanja.

 

Podsetimo, ovo je drugi udes G-4 od 2006. godine. Prvi udes dogodio se 2008. kаdа je poginuo pilot Ištvаn Kаnаs.

RV i PVO trenutno raspolaže sa 22 aviona G-4 od čega je jedan u varijanti tegljača meta N-62T, jedan prototip verzije G-4M a dva Super Galeba su razoružana. U poslednjih par godina aktivno je oko 9 aviona od čega oko 6-7 u sastavu 252. školsko-trenažne avijacijske eskadrile „Kurjaci sa Ušća’“ a obično su dva do tri aviona na ispomoći u 241. lovačko-bombarderskoj eskadrili „Tigrovi’“. Osim za školovanje, obuku i trenažu pilota G-4 se u slučaju rata može koristiti i kao laki jurišni avion.

Avioni su proizvedeni u periodu od 1980. do 1991.  – jedan 1980. (N-62T), tri 1985, šest 1986, dva 1988, tri 1989, pet 1990. i dva 1991. Iz Vazduhopovnog zavoda „Moma Stanojlović“ je od 2008. do 2015. sa remonta izašlo 8 aviona – u proseku jedan godišnje.

Od osamostaljenja Srbije 2006. godine RV i PVO je imalo 8 udesa. Izgubljena su dva G-4 (2008. i 2017.), tri Orla (2008, 2010, 2013), jedan MiG-29 (2009), Lasta (2012) i Mi-17 (2015).

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Dina Đorđević Novinarka, Zamenica glavnog i odgovornog urednika dina.djordjevic@tangosix.rs

Komentari

Uzas. Saucesce porodici!

Odgovori
Ig

Nadam se da su piloti uspjeli iskociti i da su prezivjeli.

Odgovori
Ч

Старо је то.Добар је Г-4 за обуку али боље нека праве Г-5 прототип са новим компонентама,него да ризикују живот пилота,а врв би нешто и продали…Надам се да су бар остали живи пилоти. :о

Odgovori
ni

Po snimku izgleda da se dogodila ekspolzija u motoru iz nekog razloga, da li su usisali pticu onako nisko ili ko zna. Velika tragedija za porodice i jako tuzan dan za vazduhoplovstvo uopste.

Odgovori
ml

Sta ce nama avioni iz Rusije ,pa mi vise i nemamo pilota,stradase svi u ovim „letecim kantama“… Ne mogu opisati koliko mi je zao tih ljudi. Zna li neko koliko Srbija ima pilota na skolovanji i koliko godisnje moze da izbaci,pretpostavljam jednog ako i toliko… Slava poginulima!

Odgovori
Jo

Prevlacenje prilikom zaokreta, cudno je da se takva greska dogodila tako iskusnim pilotima. RIP!

Odgovori
Ai

Kakvo prevlacenje,jasno se cuje eksplozija i gasenje motora.

Lj

Ja stalno gledam one nesrece na NG, tamo kazu da kada otkaze motor, avion ne padne ko kamen, nego nastavlja da leti kao jedrilica dok ima brzine i visine. Na snimku vidim da je avion pao kao kamen, prakticno se zabio nosem u zemlju. Ako moze neko strucan da pojasni sta je tacno i da li se treba plasiti. Hvala.

Co

Ja nisam strucan ali mogu da ti kazem sa snimka se vidi da je avion bio u zaokretu kada se sve desilo zbog toga je tako brzo pao, da je leteo pravo i motor otkazao sigurno ne bi tako brzo i naglo pao a i piloti bi imali vremena da se katapultiraju…
Sve u svemu tuga…

ta

Gde ste to gledali?

ni

Ostali su bez motora na maloj visini, odmah su iskocili tada je avion pao u zaokretu jer nije bilo nikog u kabini da ga jos malo odrzava u letu… To je odprilike sta moze da se vidi sa snimka.

Le

@Ljuba
Tačno je to što kažeš. Ali u ovom slučaju avion je krenuo da pada u zaokretu,samim tim je izgubio veliku količinu energije. Što je još važnije avion je leteo veoma nisko.

Ja

Tuzno…

Odgovori
Mo

Ništa nije vrednije od života naših pilota, koji se žrtvuju na starim i nepozdanim letilicama. Odbrana našeg srpskog neba je prioritetni zadatak za koji se ne sme štedeti novac. Država koja ima bezbdno nebo, sigurna je u svoju pobedu. Naši piloti su najsposobniji i najobučeniji piloti u svetu, samo im traba obezbediti kvalitetne letilice. Na tome se ne sme štediti.

Odgovori
Vl

Idi! Na svetu, Momcilo, Momcilo, verujes u bajke i u price deci za laku noc!

Mi

Ajde da se ne zavaravamo i pricamo bajke. Nasi piloti jedva skupe 30 sati letenja godisnje, jer drzava (vojska) nema para. NATO standard je 150 sati naleta godisnje. Rusi su na oko 120 sati i tu brojku povecavaju.
Gospodo, u svakom poslu vezba cini majstora, pa makar vozio biciklu a ne leteo avion.
Avion G4 je posebna prica. Proizveden 80-tih, odrzavan u uslovima besparice, u uslovima odliva iz RV velikog broja strucnih kadrova. Da gospodo, to je realnost: star, u najmanju ruku nedovoljno dobro odrzavan i servisiran avion sa pilotima kojima drzava nije omogucila afekvatan trenaz i nalet. Epilog je gubitak letelice i 2 pilota.
SLAVA IM. SAUCESCE NJIHOVIM PORODICAMA I PRIJATELJIMA.

Ai

Definitivno motor otkazao.Ali ne znam zasto se nisu katapultirali,mislim da je bilo vremena…

Odgovori
Gr

Pao je kao kamen. Saucesce porodicama.

Odgovori
Be

R.I.P
sucut obitelji i cijeloj Srbiji

Odgovori
Mi

U teškim trenutcima, da nije LJUDI bilo bi još teže. Hvala BEDUINU što postoji .

23

Ovo lici ili na gubitak svesti usled g sile ili otkaz hidraulike, kao da se zaglavio u punom desnom zaokretu

Odgovori
Gr

Zar se nije jasno cula eksplozija,u motoru predpostavljamo? Postoji kompletan snimak,do samog pada kada mestanin koji je snimao,uplasen sklanja telefon.

Sr

potpukovnik i kapetan ne hube svest u zaokretu,ni slucajno.slava im

Pe

Strasno. Strucno odrzavana tehnika koja nije prastara i piloti psihofizicki zdravi i materijalno obezbedjeni lete na svojim krilima u 99,99 % bezbedno. Sve sto valja u ovoj zemlji je ostavljeno na rub propasti,tu su i piloti i njihova tehnika. Veoma mi je zao, jer i sam sam moze se reci iz vojnicke familije.

Odgovori
Ra

Čekajte, razumeh očevica sa N1da se G4 bar jednom okrenuo oko ovog područja u niskom letu pa malo uzdigao, možda pokušavajući da usmeri avion nekud pa da se katapultiraju ili čak slete na njivu, mada mi je ta solucija malo verovatna!?
A onda imamo orignalni snimak pada, kada ga snimaju meštani jer su već primetili minutima ranije da se neki avion u niskom letu okreće oko njihovih kuća? Jel tako nekako, ili grešim?

Odgovori
Ra

Ljudi i žena koja se čuje sa jezivim „naopkao“, jel imaju neke (rdobinske) veze s pilotima?

Odgovori
Ni

„kada su Super Galebu G4 otkazali motori.“

G4 ima samo JEDAN motor. RR Viper 632-46.

Odgovori
Zt

U zaokretu se naglo naginje, verovatno hidraulika blokiralo kormilo ili nešto slično… Tuga… Saučešće porodicama.

Odgovori
Jo

Saucesce porodicama nastradalih.Zaista uzas,voleo bi da urade istragu kako valja,da se tacno sazna uzrok nesrece da ne bi ostalo sve na spekulacijama.Bog zna sta je otkazalo pitanje da li je motor,ako je doslo do eksplozije onda verovatno jeste,mozda su otkazale komande,kao sto rekoh nadam se da ce obaviti istragu kako treba.

Odgovori
F7

deluje da je bilo prevlacenje u zaokretu sa izvucenim trapom (po ocevicima) u blizini aerodroma. Ali ocevici isto kazu da je avion bio na ledjima sa trapom gore (verovatno vec nakon gubitka uzgona uz rezervu jer je to tumacenje laika). Pao je kao kamen, to se sa snimka vidi, takvo nesto je bez prevlacenja tesko, mada se ne razumem u hidraulicne komande i njihove otkaze (ne znam da li to moze dovesti do neupravljiviosti)…

Odgovori
si

Sta znaci „prevlacenje“?

Be

Dovodjenje zrakoplova u takav polozaj pri kojem nema opstrujavanja zraka oko krila.
Drugim rijecima, krila ne generiraju uzgon.

„Превлачење“ или „слом узгона“ или на енглеском „Stall“, значи губитак тзв узгонске силе крила због превеликог нападног угла. За лаике је можда најједноставније то упоредити са аутомобилом који у кривини проклиза задњим точковима и немогуће је управљати воланом. Доста је компликованије са авионом, али је суштина у томе да пилот више нема управљивост, јер се авион пропне носом према горе,а реп се окрене према напред и почне неконтролисано да тумба у простору. Када је на већој висини, постоји процедура да се из таквог стања авион извуче, али на малој висини нема шанси.

pr

Otprilike pojednostavljeno, prevlačenje ili prevučeni let se javlja kada se napadni kut krila približi vrijednosti kritičnog napadnog kuta, a pri tom dolazi do odvajanja zračne struje od aeroprofila, pri čemu dolazi do sloma uzgona koji tada postaje nedostatan da uravnoteži težinu aviona. Na snimku se vidi (doduše osoba koja snima upravo tada okreće mobitel prema tlu) da nos „pada“ i da avion kreće pomalo u neregularno poprečno kretanje, ali to je samo moj dojam. Avion inače ima dostatnu brzinu za let i motor radi prilikom nadlijetanja snimatelja, zašto leti toliko nisko i to već nekoliko krugova i da li je u pitanju tehnički kvar valjda će odgonetnuti istraga pretpostavljam da RS ima dovoljno kvalificiranog kadra za to odraditi.

Odgovori
BB

Da počivaju u miru

Ali mi nije jasan stav da su uvijek avioni ispravni, piloti ekstra obučeni, procedure ispoštovane, meteo uslovi odlični…
Takvim stavom, zatvaranjem očiju, se samo prave uslovi za buduće nesreće…

Odgovori
Fl

Slava im.Saucesce porodicama.

Odgovori
Sr

Gledajući snimak može se zakljičiti samo jedno.Avion nije bio u režimu prevučenog leta.Imao je sasvim dobru brzinu.Ne pada avion za 2 sekunde na zemlju tek tako.Na kraju sve se te vanredne situacije uvežbavaju više od same tehnike letenja.U momentu kad je avion iz horizontalnig leta krenuo u penjanje,motor je prestao sa radom.Barem ja ne čujem zvuk motora.Samim tim su otkazali svi sistemi pa i hidraulika.S obzirom da je visina bila mala 150-200 m maksimalno, nije bilo vremena da se bilo šta uradi.Možda su mogli da probaju katapult pod uslovom da je ispravan.Kad imate sekund da odlučite šta da radite onda tu nema nikave filozofije.Pogotovo je problem bio jer su leteli tik iznad kuća pa su probali da izbegnu udarac u neki od objekta.To nažalost nikad nećemo saznati.Sada to nije ni bitno.Slava im

Odgovori
An

Izbroji još jednom od trenutka kad je krenuo da ponire do dodira za zemljom ima između 8 i 10 sekundi u zavisnosti kako brojiš. Nije bila u pitanju jedna sekunda za odluku.

F7

na osnovu cega zakljucujete da:

a. ima dobru brzinu
b. motor otkazuje
c. sve prestaje sa radom kad stane motor
c. avion nije prevucen

Pe

Od trenutka otkaza rada motora do trenutka pada prošlo je otprilike 6 sekundi. Zašto nije došlo do katapultiranja meni nije jasno. Moja sumnja je u to da katapultirajuća sjedišta sigurno nisu bila ispravna. Postoji li gdje podatak kada su sjedišta bila na baždarenju zadnji put? Mislim da su ona otkazala.

Odgovori
f7

vidim da mnogi pominju katapultiranje. i sam sedim na izbacivom sedistu i verujte ne bi mi bilo svejedno da povucem tu rucku…

ni

Ja bih rekao da su iskocili pogledajte pazljivije snimak, izgleda da je prvo iskocio kopilot, a zatim i iz prednje kabine se vidi da nesto izlece, medjutim onde je mozda bilo 50-100 metara vise nego nedovoljno da se otvori padobran iz ovog tipa sedista. Takodje na snimcima kojin su propratili ovu nesrecu moze se cuti da neko u pozadini komentarise da su se piloti katapultirali…

Ai

@nix
Gresite,nigde se ne vidi katapultiranje,jedino vrlo mali trag crnog dima iz motora.

ni

@ Airboss
ne tvrdim, ali pogledajte pazljivo video od 0:14s…

ni

@ Airboss
prvo iskakanje na 0:14s, drugo je na 0:16s jasno se vidi da nesto zaostaje za avionom i ne prati putanju samog aviona…

Ai

Ponovicu,piloti se nisu katapultirali. To pokazuju i prvi rezultati istrage.

Pe

f7 : vidim da mnogi pominju katapultiranje. i sam sedim na izbacivom sedistu i verujte ne bi mi bilo svejedno da povucem tu rucku…

Pa druže bilo ti svedno ili ne to ti je u tvojim radnim uslovima gore ŽILA KUCAVICA. Da sam pilot prišio bi si 3 ruku koja mi se ne bi odvajala od te crvene ručke i noću kad idem leći u krevet.

zo

Avion ima svoje dobre karakteristike za koje je i namenjen. Dugo godina je u eksploataciji i nije nepoznat u sferi odrzavanja i eksploatacije. Improvizacije na vazduhoplovu nisu dopustene, odrzavanje se radi uvek kako je propisano, remonti se rade po programima remonta..isti rade ovlascena lica, iskusni ljudi koji nose veliki teret i odgovornost..ali ovaj avion ima jednu veliku manu – nema ugradjen registrator parametara leta. Jednostavno, to mora biti standard koji olaksava obuku, resava dileme u eksploataciji i pomaza u ovakvim situacijama.

Odgovori
Ai

Ima li kakvih službenih rezultata istrage nakon godinu dana ?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Nenad N. na: Pregled srpske civilne vazduhoplovne industrije u brojkama

I registrovanih hidroaviona vise od Hrvatske, a bez mora :)

03. Dec 2024.Pogledaj

Brutala na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

@milki srbija nije u NATO i ova vrsta policinga se na nju ne odnosi pa ni nema obaveza. prouči malo kako je postavljen AP u okviru NATO i cijeli sustav PZO i tko daje naredbe. kad im dođu prvi rafali srbiji će sigurno ostati 29-ki u aktivnoj službi sa starim pilotima koji neće moći na…

03. Dec 2024.Pogledaj

Nenad N. na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Milki Bilo bi lepo da podelis ako imas neka saznanja o tim Rafalima 2034., jer vidis ugovor kaze do 2030. A garant ugovora je Francuska drzava. Ideja i jeste da se Migovi i Rafali preklope, tako da za Srbiju zasad nema problema u tom smislu. Inace, od 7, a uskoro 8 aviona, dva jednoseda sigurno…

03. Dec 2024.Pogledaj

Goran na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Mislim da se nimalo ne pretjeruje s obukom tim više što u Hrvatsku još uvijek nije stiglo svih 12 aviona nego 7, a za sada nema puno pilota koji su prošli cjelokupnu praktičnu - letnu obuku, a oni koji su ju i odradili u Francuskoj imaju planom predviđenu ulogu instruktora za one koji se tek…

03. Dec 2024.Pogledaj

Jordan na: Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

Kao prvo, ne postoji MX-150, nego MX-15d. Razlika jeste dan i noć, zato se u Ukrajini i skidaju turski uređaji i kače kanadski. Da banalizujem poređenje: pobajte Android telefonom velike rezolucije da snimite trenutak kada lopta upada u koš. SLR aparat sa 10 puta manjom rezolucijom će to snimiti bez problema. Najmanji je problem povećati…

03. Dec 2024.Pogledaj