Pre nekoliko dana nebom Srbije proletela su dva srednja transportna helikoptera Mi-8 (Mi-17) čija je pripadnost utvrđena tek nakon što su pažljivije pregledane fotografije koje su napravili dežurni spoteri.
Ispostavilo se da je reč o letelicama u vlasništvu Armije Makedonije odnosno njenog Ratnog Vazduhoplovstva. Na društvenim mrežama pojavile su se informacije da su oni bili u preletu prilikom povratka sa remonta.
Kako Tango Six saznaje reč je o dva Mi-17 sa evidencijkim brojevima 302 i 303 koji su poslati na remont februara 2016. godine. Osim nešto drugačijih ev. brojeva (prethodno su bili VAM-302 i VAM-303) na njihovim repnim gredama primećen je i natpis Macedonian Air Force a na taj način su već obeležena 4 makedonska Mi-8MT. Helikopter 302 proizveden je 1991, 303 1990. godine a u službi makedonskog vojnog vazduhoplovstva se nalaze od 1994. kada su nabavljena 4 takva helikoptera.
Primerak sa ev. brojem VAM-301 srušio se 17. marta 2001. na Popovoj Šapci, blizu Tetova i to usled greške pilota a tom prilikom je poginuo letač-mehaničar. Još jedan helikopter (VAM-304) imao je udes 12. januara 2008. godine kada je u složenim meteo uslovima, prilikom prilaza aerodromu Petrovac, letelica pala kod mesta Katlanovsko Blace a svih 11 osoba u vazduhoplovu je poginulo. Nesreća se dogodila prilkom povratka iz Bosne i Hercegovine gde je helikopter bio angažovan u okviru misije EUFOR-a ’’Altea’’.
Oba preostala makedonska Mi-17 bila su prizemljena više od 5 godina a njihov povratak u stroj predstavlja deo plana aktiviranja flote od ukupno 10 helikoptera Mi-8MT, Mi-17 i Mi-24 što će značajno poboljšati veoma loše stanje tehnike u makedonskom vojnom vazduhoplovstvu. Jedinica koja ih koristi je Skvadron transportnih helikoptera koji u svom inventaru ima i 4 Mi-8MT koji su marta 2001. stigli iz ukrajinskog kontigenta KFOR-a koji je bio stacioniran na Kosovu i Metohiji.
Sredinom 2000.tih ugovor za modernizaciju dela makedonske helikopterske flote, koji je sklopljen sa izraelskom kompanijom Elbit, podrazumevao je i radove na tri Mi-17 kao i dva Mi-24V. U paketu poznatom pod nazivom ‘’Jasmin’’ helikopteri su dobili opremu kompatibilnu sa NATO standardima koja je obuhvatala nove sisteme VOR, DME, ILS, sistem za noćno letenje na elektrooptičkom gornjem pokazivaču (HUD), satelitsku navigaciju, elektronski veštački horizont kao i pokazivače na kacigi pilota. Helikopteri Mi-17 dobili su i bacače infracrvenih mamaca.
Iako nije zvanično saopšteno gde su 17ce remontovane, još ranije su postojale spekulacije da će se to raditi u Litvaniji, u firmi Aviabaltica Aviation Ltd.
Joca
Procitao sam da Makedonija ima deset komada mi 24v da li se zna u kakvom su stanju,koliko ja znam ta „v“ verzija je izvozna varijanta sa kraja 80-tih,mislim da su isti nabavljeni za JSO devedeset i neke,jesu malo zastareli ali ako su operativni onda makedonija sa njima ima odlicnu borbenu eskadrilu.Za njih je velika steta sto su se zbog dodvoravanja natou odrekli onih 4,5 su 25 koje su koristili protiv albanaca 2001 a nabavili ih od ukrajinaca,ti avioni su se neverovatno pokazali u toj akciji,a onda na mig natoa volsebno precrtani iz stroja,inace za konfiguraciju balkana verovatno najbolji jurisnik koji moze da se ima,voleo bi vase misljenje o tome.Sto se tice ovog remonta,srecno da se sluze.
Živojin Banković
Прочитајте наш текст из 2015. Видећете да је део македонских Ми-24 модернизовано.
https://tangosix.rs/2015/14/05/analiza-sa-cime-raspolaze-makedonsko-ratno-vazduhoplovstvo-danas/
Mn
Ja ne razumem zasto ne remontuju nase mi24 iz jso-a, nemoguce da je dokumentacija ne moze da se odradi. Sjajan heli i potreban za vojsku.
Letač
Dokumentacija ne postoji, a kobi ti uradio remont bez dokumentacije ili sa falsifikovanom(u jos gorem slučaju) dokumentacijom. Jednostavno,ti helihopteri jedino mogu da idu u muzej,što je velika šteta :(