BEG airport status
Neizdrživi troškovi: Austrija planira da do 2020. zameni EF-2000 novim avionima 6 od 15 austrijskih EF-2000 je kupljeno kao polovno od RV Nemačke sa 100 do 200 sati naleta. Ugovor za najsiromašniju verziju Eurofajtera je vredeo 1,7 milijardi evra / Foto: Žarko Skoko

Neizdrživi troškovi: Austrija planira da do 2020. zameni EF-2000 novim avionima

Austrija namerava da do 2020. godine započne sa nabavkom novih višenamenskih borbenih aviona koji bi zamenili flotu lovaca EF-2000. Ovo može zvučati kao iznenađujuća odluka austrijskog Ministarstva odbrane da se nakon samo 12 godina upotrebe iz naoružanja povuku relativno novi avioni ali poznavaoci prilika dobro znaju probleme Austrijanaca oko visokih troškova korišćenja ovog tipa vazduhoplova.

Dugogodišnje nezavodoljstvo Eurofajterom bio je povod da ministar odbrane Hasn Peter Doskocil u martu ove godine oformi komisiju od 30 članova na čijem čelu je bio komandar RV-a brigadni general Karl Gruber, čiji je zadatak bio da se izvrši analiza nadzora vazdušnog prostora a koja je u svom izveštaju predložila da se sadašnji sistem potpuno izmeni. Austrija danas svoje nebo kontroliše sa dva tipa aviona, 40 posto vremena školsko-borbenim SAAB 105 i 60 procenata lovcima EF-2000.

Komisija je predložila da se nebo čuva jednim tipom aviona, da buduća flota ima 18 aviona od čega bi tri bili dvosedi. Takođe utvrđeno je da bi korišćenje postojeće flote EF-2000 u narednih 30 godina koštalo od 4,4 do 5,1 milijardu evra a da bi se odabirom jeftinije opcije, do 2049. moglo uštedeti od 100 miliona do čak dve milijarde evra.

Trenutni troškovi eksploatacije 15 EF-2000 koštaju Austriju 80 miliona evra godišnje a sat naleta iznosi 80000 evra. Pre nekoliko godina kada je objavljivljen podatak o visokoj ceni sata naleta, konzorcijum Eurofighter je saopštio da se radi na tome da se cena smanji na 50000 evra. U tome se očigledno nije uspelo a austrijski vojni budžet očigledno više ne može da podnese takve troškove.

Ocenjeno je i da je opcija nabavke dodatnih EF-2000 i modernizacija celokupne flote bila skuplja nego nabavka drugog tipa aviona. Potencijal modifikacije aviona koji su nabavljeni u varijanti Tranše 1 gotovo da ne postoji zbog čega ih na primer Italija nudi na tržištu polovnih borbenih aviona a pojedine zemlje članice konzorcijuma Eurofighter ih smatraju neperspektivnim i moguće je da će ih povući iz naoružanja.

Neke spekulacije govore i o tome da je komisija od 19 opcija preporučila nabavku švedskog Gripena koji je 2003. odbijen u korist EF-2000. Očekivalo se tada da će Austrija nastaviti da nabavlja borbene avione švedske proizvodnje, nakon decenija korišćenja Drakena, SAAB-a 105 i Tunana. Ipak došlo je do iznenađenja i kupljeni su Eurofajteri. Ispostavilo se da je ceo posao bio kontroverzan i danas ovu nabavku istražuje komitet austrijskog parlamenta jer je utvrđeno da su pojedini zvaničnici primili mito u ukupnom iznosu od oko 100 miliona evra.

Zbog posebnih specifikacija avioni koji su prodati Austriji su ispali skuplji pa su umesto 109 miliona evra plaćeni po 114 miliona. Dodatni troškovi odnosili su se na uklanjanje pojedinih sistema zbog čega su ovi avioni najslabija varijanta EF-2000. Mogu se koristiti samo kao lovci i jedino naoružanje pored topa čine infracrveno samonavođene rakete vazduh-vazduh IRIS-T. 2007. nabavjeno ih je samo 30 za 12 miliona dolara.

Prvobiti plan da se nabave 24 aviona prvo je bio smanjen na 18 a zatim na svega 15 primeraka. Takođe nisu svi avioni kupljeni kao novi, 6 je bilo polovno sa 100 do 200 sati naleta a pripadali su RV Nemačke. Kupljeno je dakle 15 aviona, svi su jednosedi varijante Block 5A iz Tranše 1 a ugovor je vredeo oko 1,7 milijardi evra.

Austrijski EF-2000 baziraju na aerodromu Zeltweg u sastavu 1. i 2. eskadrile, Vazduhoplovnog puka za osmatranje i patrolu koji se nalazi pod Komandom za kontrolu vazdušnog prostora.

Komentari

Да ли неко зна колико кошта сат лета неких других авоина, рецимо Рафал, Миг 35 или грипена?

Odgovori
I

Ja sam nailazio na neke cifre za koje ne znam jesu li tačne…
F-15 40000$ za sat naleta
F-16 25000$ za sat naleta
F 18 11000$
A-10 6000$
F 22 600000$
Riski avioni su jeftiniji ali ne znam koliko

N

@Ivan
Nemoguce je da F-18 i A-10 budu jeftiniji od F-16. Sa druge strane ruski avioni nisu jeftiniji nego cak skuplji pa tako eksploatacija MiG-29 košta 25-30% više od F-16.

B

@Nikola,

I meni se čini da F-18 i F-16 moraju da zamjene mjesta na ovoj listi. Ipak, bez detaljnijeg ulaženja u problemtiku, čini mi se mogućim da A-10 ima niske troškove održavanja obzirom na namjenu i generaciju.

Odakle podatak o času leta F-22 od 600k dolara? Ne mislite li da je to očigledno pretjerano? (opet, kažem- na prvi pogled?). Podaci o cjeni časa leta za pojedine letjelice variraju po nekoliko puta. Evo jedn članak na tu temu iz časopisa „Time“:

http://nation.time.com/2013/04/02/costly-flight-hours/

Možda je on bliži istini, ali takođe kaže za F-16 da košta oko 22 hiljade dolara čas. Rekao bih da EU zemlje nebi trebalo da dođe više od 15 hiljada- što opet nije malo.

Хвала..

s

Izvod iz „2016 DoD Fixed Wing and Helicopter Reimbursement Rates“:
F-22A – $33,538 per flight hour,
F-35A – $28,455
F-15C – $23,124
F-15D – $23,263
F-15E – $21,301
FA-18D – $12,605
FA-18F – $10,507
F-16C – $8,278
F-16D – $8,242

G
I

nisam strucnjak, ali na te cifre sam ja naletio na internetu i podijelio sam ih sa svima

I

Takođe slavke, mislim da su te cifre vezane samo za američku aviaciju, jer sami od sebe kupuju, za evropske zemlja bi to svakako ispalo skuplje.

J

EF je kao lepa sponzorusa,jeste dobra ali je skupa za odrzavanje. Kada vidim kolike su cene zapadnih aviona a pogotovo kolika im je cena eksplatacije,nije mi dobro 1.7 milijarde za 15 aviona i to pola polovnih koji imaju samo jednu vrstu v-v raketa a varijantu v-z upste nemaju,ajte molim vas,dodje mi da odem kod svakog naseg miga i da ga poljubim tri puta

Odgovori
V

Prva stvar koju primjećujem je korištenje Saaba 105 za air policing i paralelu na Orla 2.0 potencijalno u istoj ulozi, šta je u načelu poprilična ušteda sredstava.

Odgovori
m

Orao iz Kraljeva dok stigne Boinga iznad Beograda… obojica stignu do Pacifika.

V

@milan dobro, pa nećeš dizati Orla iz Kraljeva da presreće cilj iznad Beograda. Čemu ti onda služe migovi na Batajnici :-).

Ovo je samo razmišljanje na temu, ako sam povukao paralelu na nešto šta očito funkcionira u jednoj zemlji, to ne znači da je ona izvediva i u Srbiji sa sredstvima na raspolganju ili u planiranju.

F

Mislim da je u pitanju presretanje neke Cesnice koja je zalutala i to u povoljnim meteorološkim uslovima. Za taj slučaj je Saab 105 efikasniji od EF-2000 zbog manje minimalne brzine leta.
Za putničke avione sigurno koriste EF-2000. Bilo bi interesantno videti koji su to i kakvi slučajevi presretanja.

V

@Futurama upravo to, na takve sam situacije i mislio, sportski avioni, helikopteri i slične situacije. Zašto dizati 29-ke i potrošiti 5X eura, ako su povoljni vremenski uvjeti da se može dignuti Orla i potrošiti samo X eura.

U redu, možda zaista lupetam, ali čini mi se logično i izvedivo.

o

Ništa ne treba da vas čudi. RAF avione iz tranše 1 već kanibalizuje, dakle više im se isplati da ih iskoriste za delove nego da ih popravljaju!! Koliko vidim Francuzi su se pametno izvukli iz zajedničkog projekta evropskog lovca i stvorili Rafal čiji prvi modeli i dalje lete, do duše nakon manjih modifikacija i reparacija.

Odgovori
a

Ideja koju je EU imala bila je zaista odlicna – napraviti konzorcij, vise drzava proizvoditi ce odlican avion i podijeliti troskove razvoja i proizvodnje. Svaka drzava koja ga proizvodi istovremeno ce ga i kupiti + jos neke prijateljske drzave. Desiti ce se razvoj i tehnoloski napredak, usvojiti ce se neke nove tehnologije proizvodnje i ostvariti relativna nezavisnost od SAD-a, NATO partnera od kojeg svi tradicionalno kupovali veliki broj borbenih aviona sedamdesetih i osamdesetih. Nazalost, taj proces izrade, iako je dao odlican rezultat, na kraju je ispao dugotrajan i skup. EF je zaista vrhunski paket, ali samo za drzave za velikim budzetom. Da li je RV Austrije trebalo nastaviti saradnju sa Svedjanima i umjesto EF kupiti Gripena? Izgleda da jeste…

Odgovori
B

Interesantan članak u smislu posmatanja druge krajnosti. Ovdje imamo letjelicu koja je u trenutnoj konfiguraciji tehnički superiorna, ali borbeno inferiorna i u odnosu na postojećih par MiG-29 koje imamo. Svakako, očekujem da horda bezuslovnih ljubitelja zapadne tehnike sada razapne predhodnu rečenicu sa sistemima za elektronsko ometanje na EF-2000, sa osobinama radara, radarskim odrazom jedne i druge letjelice i slično.

Ipak, činjenica je- da bi se u nekakvom teoretskom sukobu „par-par“ lako moglo desiti da SSSR karampana sklepana 87-e, a posljednji put remontovana 2008-e za milion dolara i dvije gajbe piva (pretjerah malo:) izađe kao pobjednik iz takvog sukoba. Razlog bi bile R-27, pa i R-73, sasvim upotrebljiv radar, te odlične dinamičke osobine letjelice. U svakom slučaju pilot RV Austrije, sa par EU kopija „Sidewinder“-a dometa dvadesetak kilometara osjećao bi se u najmanju ruku neugodno na ovom zadatku. U slučaju ulaska u blisku borbu- čak i tu stvari mogu proći svakako.

JEDAN avion nabavno 114 miliona Eur. Jedan komad. Ovi naši rješili da potroše 185 miliona državnih para na nekakav posao sa polovnjcima da može da se obavlja nekakav posao, pa ne mogu da žive od novinara, emisija, tema po raznoraznim portalima, skenira se koliko je ko „ot’o“, šta je k’o rekao i mislio da kaže. Hvala Bogu što nam ponegdje još radi pokoji školovani oficir na mjestu oficira, a školovani ekonomista na mjestu zaduženom za planiranje sredstava.

Valjda bi sve bilo ok da uzme kredit na 2 milijarde i kupe dvije eskadrile nekih lijepih suhoja ili evo ovi EF-ovi su baš „cool“? Lako će Austrija da se izvuče iz ovoga- nama bi te pare mogle hitno da zatrebaju.

Odgovori
M

Sve si to lepo napisao. Potpisujem komentar osim cinjenice da tih „nasih“ aviona jos uvek nema. A izgleda da nece ni da ih bude.

B

@Milan Kosanovic

Milane- ima naših aviona. Evo jedan fotografiše akro grupu iz UAE u članku nakon ovog. O njima sam i govorio. Ne o letjelicama iz Rusije.
Inače- i što se tih tiče- usitnilo. Nazire se kraj i tog pakovanja. :)

Pozdrav svima!

S

Nisam ljubitelj ni zapadne ni istocne avijacije vec samo avijacije. Dakle, ne pisem sto sam za jedne ili druge vec sto ne shvatam postavku teoretskog sukoba izmedju MiG-29 iz 1989. koji nije remontovan sa Tajfunom koji ima samo AIM-9 od naoruzanja. Sta, zaboriavili da mu zakace AIM-120 i Meteor?
Zasto stati tu? Sklonimo mu i AIM-9 i top. Stavimo povez pilotu na oci i iskljucimo radar. Eto, sad smo mi teoretski pobjedili u borbi jedan na jedan koja postoji samo u nekoj djecakoj masti.
Ne shvatam poentu.
Ja ne bih volio ni teoretski da stavljam nase pilote u avione kojima je istekao resurs da ginu u udesima kojih je nazalost bilo mnogo proteklih godina.
Radi osoblja pozdravljam remont MiG-ova, ali kao neko ko voli vazduhoplovstvo i koji je odrastao gledajuci MiG-ove, Galebe i Orlove tesko mi je da gledam u kom je stanju drzava i RV. Zato valjda nemam vise ni stomak za teroetske mozgalice.

Sve najbolje.

B

@Srx

Pročitajte tekst. Potpuno se slažemo- Tajfun je beskrajno moćnija letjelica od naših MIG-ova 29. Avion je prosto predivan- milina ga je gledati, što uživo, što kad počnu bravure na aero mitingu. Avion koji je tehnološko čudo svog doba, simbol evropske tehnološke saradnje kakva bi ona trebala biti.

Napisao sam to što sam napisao jer je upravo to konfiguracija koju RV Republike Austrije ima- a to je potpuno ogoljen EF sa jedino topom kao naoružanjem i ukupno 30 IC raketa IRIS (kopija Sidewindera) koje su kupljene 2007. godine za čitavu eskadrilu, bez ikakvih raketa srednjeg dometa.

Pomenuh Mig-29 samo u kontekstu toga da su ljudi platili 2 milijarde evra avione koji trenutno nisu borbeno konkurentni ni polovnim hladnoratovskim lovcima.

Која је цијена налета МИГ 29, МИГ 35 или СУ 30?? Има ли неко податак?

Odgovori

Саша (и сви остали), немојте уопште да се заносите са таквим питањима, јер на њих нема одговора. На укупну цену налета утиче толико много фактора, најчешће варијабилних, да нема никакве шансе да се да конкретан одговор. Исти модел авиона у две различите државе, па чак и у истој држави и војсци, али у различитим родовима (РВ и морнарица) имају потпуно различите цене налета. Посебна је прича што свака држава другачије рачуна сат налета, па тако неко у сат налета рачуна само трошкове горива и одржавања, а неко рачуна и плате пилота, механичара, инфраструктуре, чак и цену набавке авиона. Зато брзо долазимо до чињенице да сат налета нпр. Мига-29 није исти у Русији, Србији или Аустрији или Сирији. Нису исте плате летног особља, нису исте цене одржавања, горива, услуга, сервисирања, набавке, па не може бити ни иста цена сата налета.
Генерално Совјетски/ Руски авиони коштају мање у набавци, троше знатно више горива, имају мање међуремонтне периоде од западних, али су и борбено жилавији спрам једномоторних авиона, мање су софистицирани, лакше их је одржавати, сервисирати, отпорнији су на неадекватно одржавање, временске услове и слично.
Што се Аустрије тиче, јасно је да за њих нема бољег избора од Грипена, али куповина ловаца никад није била само војно и стручно , већ и политичко питање, тако да остаје да се види…

F

Tolike novce za krezube lovce!Bez raketa srednjeg dometa je isto kao da ih nemaju.

Odgovori
K

EF je odličan avion, međutim uz ovoliki izbor nitko pametan se nebi odlučio za njega. Bolji, a jeftiniji su i Rafale, F18, F35. Nije čudo što su se Francuzi povukli iz projekta. Jer slična je situacija i sa Eurocopter Tiger, NH90, A400M.

Odgovori
C

Nisam siguran da li su F18 i F35 bolji od EF, ali jeftiniji jesu. Rafal je i bolji i jeftiniji.

Odgovori
v

Da bas je Rafal jeftin 36 aviona tog tipa kostaju Indiju cijelih 7,2 milijarde dolara tj tricavih 200 miliona dolara po avionu.Imao si tekst na tango six o tome pa procitaj.

N

@vesko
Ne košta avion 200 miliona i pitanje je šta je sve uključeno u tu cenu. Poznato je da Francuzi prilikom prodaje opreme vole da ucenjuju. Katarci kažu da su im uz avione nudili i ratne brodove. Egipćani su kupili Mistrale pa im je cena smanjena.
Nažalost, Francuska se tokom hladnog rata, a i danas ponaša kao ilegalni trgovac oružjem kojem se ne može mnogo verovati.

5

„Nitko pametan se nebi odlučio za njega“ Krunoslav
Мало сам се замислио ( а и нека језа ме прође на тренутак) после прочитаног дела ове реченице. Можда ипак на кугли земаљској постоји држава у којој би се ипак „нетко паметан одлучио да пазари ову машину “ уз нашироко и надугачко објашњење да је то у ствари „феноменална машина“ и да би требало да се купи јер друге „машине “ у поређењу са овом су „кантице“ . Наравно, то сигурно није једина држава у којој би тако нешто могло да се догоди вероватно их има још, али мене не би занимале неке тамо друге ( вероватно ће неко у Аустрији да задужи одело са “ хоризонталним пругама“ чисто сумњам да ће то бити нека „крупна риба“) а овде би се то брзо заташкало, и наравно ником ништа. Извињавам се не баш „ником ништа“ , обичном свету наравно још нека „милијардијица“ дуга а неком наравно још „неки милиончић“ у џеп, нека се нађе. А „милијардица“ ?? Па неће много да се осети у 70 % БДП-а !!

Odgovori
K

Dakle 522, nisam uspio sve pročitati ali mislim da sam shvatio poruku. Reci kako to EF opravdava svoju cijenu? KEPD350, Brimstone, paveway…nose i svi drugi avioni u klasi, čak i stari Tornado. Čak je i F15 jeftiniji od EF. F15, legenda, nikada oboren sa doletom 5000km. O čemu pričamo? Britanci će uz EF opet imati i F35. F/A-18 se za milijun dolara dogradi u borca „prvog dana“ sa stealth karakteristikama. Prema tome, ok ako imaš para možeš odabrati Ferrari jer eto misliš da nema boljeg ali prava istina je da ima boljeg za manje novce, a za prijevoz „tereta“ od točke A do B ti ne treba šminker od lovca.

J

Krunoslave odlican komentar,posebno poslednja recenica.

a

@ Krunoslav – EF je fenomenalan avion, sami vrh borbene avijacije. EU je napravila ogroman korak i usvojila nevjerovatne tehnike proizvodnje, od aviona preko nevjerovatnog CAPTOR radara (E verzija je mozda cak i najkvalitetniji AESA na svijetu) do borbenih sistema koje ste pomenuli. Ogromne kolicine novca su ulozene i jos uvijek se ulazu i sve je jako jako skupo. Iako se Francuska povukla iz Eurofighter projekta i odvazno krenula svojim putem, danas su potpisali ugovor sa Njemcima za razvoj novog borbenog aviona. Opet medjunarodni konzorcij dvije velike i mocne Evropske drzave jer ce i novi borbeni avion opet biti jako jako skup! Austrija ne odustaje od EF zato sto je los avion, vec zato sto su procijenili da je skup za njih. Izvini, ali porediti Eurofighter sa F-15 ili „starim Tornadom“ je neozbiljno.

B

Atg51..

Vjerovatno je proizvod sam po sebi dobar. A onda na scenu stupaju razni IMT (ima l’ mene tu?) i cijene se dižu u nebesa (više ngo što aviom može dosegnuti…) i, inače dobru priču, upropasti…

Ako se malo bolje pogleda u istoriju tako su propala sva velika, a i mala, carstva. Na kraju će ispasti da što je bolji avion za kratkoročnu odbranu zemlje, biće lošiji za dugoročnu stanilnost. Austrijanci su to primijetili pa počinju da reaguju a u Americi u posljednje vrijeme ima jako puno preskupih projekata kojima ne treba neprijatelj.

F

atg51
Potpuno si u pravu.EF je odlican avion,vrhunac evrupske pameti.Ja sam prije neki dan kritikovao austrisku verziju,ali samo zato sto je nedoradjena-bez raketa srednjeg dometa.Sa raketama Meteor,pa i sa AMRAAM mislim da je bolji od puno novijeg i skupljeg F-35.
Druga stvar je sto je austrijancima skup za odrzavanje,ali ni jedan avion prve linije nije jeftin.Nece valjda ustedeti sa F 35?
A ako toliko zele ustedeti,neka kupe Super Tukano,pa ce da se cude koliko para ce im ostati…

Odgovori
r

evo imaju hrz kao potencijalne kupce, mi svejedno imamo puno para :P

Odgovori
M

Lično mislim da za air-policing bolje od mig-21 i orla ne treba, jeste da je stara tehnika(kanta) ali radi posao. Nama lovačka avijacija služi za air-policing ,vežbe i pozdravljanje kadeta isped skupštine i poneki dogadjaj. Znači kupovina bilo kakve fensi opreme nije opravdna jer i sami znamo šta je bilo 90ih i koliko je avijacija vredna protiv fensi NATO igračaka. Ljudi moji mante se bacanja para na gluposti, nismo mi ekonomska sila nego sirotinja zato tu lovu za vojne iračke bolje uložiti u eknomiju pa se možda nesto i vrati, a vojska je danas bacanje para radi umišljene sigurnosti. Ko ne hrani svoju vojsku hraniće tudju je tačno ali sve do 1939 a od tada je sve drugacije i tako ce i ostati. Možda jednog dana bude razloga za kupovine fensi opreme ali tada ćemo verovatno biti deo neke alijanse da li zapadne ili istočne. Nadam se da je ovaj tekst gore dobar pokazatelj kako se i pametniji i bolji a i ekonomski jači mogu opeći fensi igračkama. Ako moped vozi do posla i nazad i to možeš priuštiti onda je to mnogo bolje nego ići peške ili voziti auto na skupi kredit.

Odgovori
F

Mig 21 i Orao?Tekst se odnosi na austrisku avijaciju!

M

Pa ukoliko imas gdp da podrži eurofighter-a onda si verovatno ekonomska sila, a ukoliko nisi onda….

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Jason Born na: Povećanje od 3%: U prvih šest meseci ove godine Er Srbija opslužila više od milion putnika

Sedista su savim ok, jedino sto po meni nije trebalo ukidati onakve obroke. To mi se nimalo nije dopalo. Obrok je ranije bio sasvim pristojan a sada je mizeran poput Lufthansinog.

24. Jul 2017.Pogledaj

Beli na: Povećanje od 3%: U prvih šest meseci ove godine Er Srbija opslužila više od milion putnika

@Adrian Čini mi se da je Alen već pisao o tome da novi sicevi nisu manje udobni od starih i da čak nude više mesta pred koljenima. Znači ovo sa drvenim klupama je samo zlonamerno. Biznis Klasa se koliko se meni čini nije često koristila. Sam sam se uverio u to na jednom letu od…

24. Jul 2017.Pogledaj

Beli na: Blokiran račun Montenegro erlajnsa: Čeka li flotu prizemljenje?

@Vladimir :-) čitaš li ti pre nego što počneš komentarisati? 1. Nigde nisam napisao da je "bolje podići cenu..." nego je tvoj istomišljenik napisao da bi se digle cene u slučaju monopola. 2. Nisam napisao da kroz veću cenu "pomazeš bratu..." nego kroz preuzimanje Montenegro Airlinsa od strane AS bez obzira kolika bi cena karata…

24. Jul 2017.Pogledaj

Dejan na: Povećanje od 3%: U prvih šest meseci ove godine Er Srbija opslužila više od milion putnika

Leteo više puta u Lufthansi (koristi ista) Tvrdo neudobno nema pobišenog naslona za glavu. Moram da skupljam ramena. Jednom rečju sedim kao veverica! Loša do zla Boga!

24. Jul 2017.Pogledaj

ivan na: Povećanje od 3%: U prvih šest meseci ove godine Er Srbija opslužila više od milion putnika

Moj osecaj je da su stara sedista bila nesto udobnija, mada se ja sa svojih 184cm visine uvek nesto patim u avionima. Ja bi bio zadovoljniji sa novim sedistima samo da su ostavili malo vise razmaka medju njima, ovako ispade da su stvarno napravili pomak prema LC kompanijama ali sa regularnim cenama. Doduse da budem…

24. Jul 2017.Pogledaj