BEG airport status
Zoran Ilić: Razlog za koncesiju je 17 miliona putnika godišnje na „Nikoli Tesli“ za 25 godina "Na prognozi za razvoj budućeg saobraćaja na Nikoli Tesli radile domaće i međunarodne organizacije"

Zoran Ilić: Razlog za koncesiju je 17 miliona putnika godišnje na „Nikoli Tesli“ za 25 godina

Povodom javnog poziva za koncesiju Aerodroma Nikola Tesla oglasio se i pomoćnik minstarke saobraćaja za vazdušni saobraćaj, Zoran Ilić.

On navodi da se Vlada „na ovakav korak odlučila jer je Aerodrom Nikola Tesla došao do kraja svojih kapaciteta“:

– Nikola Tesla raspolaže prihvatnim kapacitetima za 5-7 miliona putnika jer je u ovom trenutku izvodi rekonstrukcija Terminala 1 što će obezbediti dodatnih 2 miliona putnika. Što se tiče budućih prognoza za saobraćaj u narednih 25 godina, prema prognozama koje su uradili konsultanti i to u pesimističkom scenariju, to bi bilo 17 miliona putnika. Što znači da postojeći kapaciteti moraju da budu duplo veći. –

On dodaje da su na prognozi za razvoj budućeg saobraćaja na „Nikoli Tesli“ radile domaće i međunarodne organizacije, o čemu je u intervjuu za Tango Six govorio i v.d. direktor beogradskog aerodroma, Saša Vlaisavljević.

– Aerodrom je sposoban i profitabilan i zato će i biti interesantan ostalima, ali sposoban je da se održava na nivou na kome jeste i radi eventualno lakših korekcija koje imaju određenu vrednost, ali ni blizu onih sredstava koje očekujemo i kakva će morati da budu uložena u njegov budući razvoj. Te investicije su red veličina nekoliko stotina miliona evra. Dakle, biće potrebna i alternativna pista, razvoj terminalnih kapaciteta za prijem i otpremanje putnika i robe. Ukupni prihodi aerodroma na godišnjem nivou su oko 80 miliona evra, a takve investicije su nešto što je jako veliki zalogaj. – naveo je Ilić.

Iako je još uvek rano spekulisati o potencijalnim imenima zainteresovanih za koncesiju, Ilić je izrazio očekivanja da će to biti svetski poznata imena jer su aerodromi  „dobar posao“ i naveo koje su sve kompanije do sada učestvovale u sličnim koncesijama:

– Aerodromi su dobar posao i naravno da će sve u svetu poznate kompanije biti zainteresovane. Među njima znate da su najpoznatiji “Ferrovial”, “ADP”, „Fraport“, “Schipol” i drugi. U okruženju imamo TAV u Makedoniji i “ADP” koji je u Zagrebu. Uglavnom, radi se o nekih dvadesetak svetski poznatih igrača kada je ovaj posao u pitanju. – naveo je Ilić i dodao da bi uskoro strateški partner trebalo da dođe i na aerodrom u Sofiji.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Dina Đorđević Novinarka, Zamenica glavnog i odgovornog urednika dina.djordjevic@tangosix.rs

Komentari

Pi

Jel ovo priznanje da ste nesposobni da nadjete upravu aerodroma da ga vodi unapred?

Odgovori
Ne

Ala nas spinuju…strasno. A niko nije ni pomislio na profesionalni manadzment uz zadrzavanje vlasnistva i upravljanja ( koji pravi razliku izmesju vazduhoplova i vazduplohova)

Odgovori
mi

A ko ce da ulozi bar pola milijarde evra u prosirenje?

Dr

Pola MILIJARDE? Dokle ga mislis prosiriti? Do Miami-a???

*ebem mu misha, pa da vam je rekao 300 milijardi, vjerovali bi mu???

Ru

Ovo je tragi no sta ljudi rade. Vise ovo nije demagogija vec bukvalno zlostavljanje stanovnistva.

Odgovori
ja

Da li bi neko mogao da objasni pojam alternativne piste?
Ili je nova poletno sletna staza ili je neko imaginarno resenje koje jos nije vidjeno nigde ali bi moglo da bude vidjeno kod nas.

Odgovori
Vl

Postoji, ali se ne zove tako. Pogledajte aerodrom London Gatwick. Pista 08L/26R je normalno rulnica koja se po potrebi koristi kao pista. Zato ovde koriste izraz alterantivna pista. Totalan promašaj i bacanje para.

Evo i zašto.
-Potroše se iste pare kao i za aktivnu pistu, a ne može da se koristi kao paralelna pista za 24/7 aktivnosti.
-Obično nema sredstva za precizan prilaz, pa je neupotrebljiva pri lošim vremenskim prilikama.
-Održavanje iste košta koliko i održavanje aktivne piste.

Ovo je čista demagogija, kao i ideja o zatvaranju ANT i gradnji novog na poziciji iza petlje sa novosadskim putem, nekih deset km dalje od sadašnjeg aerodroma.

Ja

Hvala na odgovoru.
Ako sam dobro razumeo, ovaj covek je smislio da novu rulnu stazu nazove pistom? Ako je tako ja onda ne razumem kako bi uspeo da tu rulnu stazu izgradi izmedju postojece piste i rulne staze? Da li bi to znacilo zatvaranje postojece piste za vreme radova?
Ako je ovo preuzeto sa getvika onda treba videti koje je godine izgradjena njihova ‘alternativna’ pista jer oni vec jedno 15 godina planiraju novu.
Onda je ovo vizionarsko resenje!!

Vl

Jakša dobro ste razumeli.

Za ostalo navedeno nemam logičan odgovor. To niko živi nije do sada uradio u moderno doba.

Pista 08L/26R u LGW se koristi isključivo kao zamena za 08R/26L i nikada, podvlačim nikada, kao aktivna paralelna pista. Ona je iznuđeno rešenje zbog velikog otpora lokalnih zajednica oko Aerodroma na izgradnju normalne piste.

NS

Razmak između dve piste u LGW je samo 200m, što je nedovoljno za istovremenu upotrebu. To je tako namerno urađeno; Wikipedia ima celu stranicu posvećenu istorijatu druge piste u LGW:

https://en.wikipedia.org/wiki/Expansion_of_Gatwick_Airport

Praviti alternativnu pistu u BEG bi bila preispoljna glupost.

Ja

Znaci da je to ipak na kraju neko izmisljeno i iznudjeno resenje koje jos nigde nije vidjeno. Koliko sam pronasao, nigde nije zabelezen primer izgradnje nove piste izmedju vec postojece i rulne staze i terminala. Postoje primeri da je dogradjena nova pista na stranu suprotno od rulne staze i terminala.
Sta je onda prepreka da ovaj covek lepo kaze bice gradjena nova pista paralelna postojecoj na rastojanju od 1500m i duzine manje od 3000m??? (onako kako je to vec odavno predvidjeno).

Vl

Dobro pitanje Jakša. No nemamo odgovor. Da li to lična ideja ili nešto više od toga? U svakom slučaju katastrofalno loša ideja.

Ko zna, možda je ona zemlja gde je planirana druga pista za ANT „poklonjena“ kao što je poklonjena zemlja na Zlatiboru, a za koju prevaru su saznali tek kad su pravili trasu Gondole? Pa sada da se Vlasi ne dosete protura se priča o „alternativnoj“ pisti.

Iv

Nadam se da u ugovoru za koncesiju neće biti upisana zabrana aktiviranja Morave i Ponikava, mada čisto sumnjam.

Odgovori
Do

Jbt.

Vl

Svi se nadamo. Ali veća nam je strepnja nego nada.

JK

Obecaj grazndiozno narodu pa mazni pare.
Po meni je ovo cista pljacka.

Odgovori
BA

Veoma smisleno Jakšino pitanje. Šta stvarno znači „Izgradnja alternativne piste na aerodromu Beograd“ da li će to biti pista samo za preusmeren saobraćaj sa nekog drugog zatvorenog aerodroma (QGO) kada „ANT“ postaje alternacija tom aerodromu, što je apsolutno neopravdano ili će to biti pista za neki alternativni, znači moguć ali ne i izvesan novi, značajno veći saobraćaj od dosadašnjeg.
U kontekstu davanja „ANT“ pod koncesiju nije mi poznato da li je ikada bilo javne rasprave na tu temu. lićno sam ubeđen da bi stručna javnost imala šta da kaže na to kao i u vezi sa studijama isplativosti ovog posla koje su uradile referentne kuće.

Odgovori
Pe

Ako Getwick opslužuje 40+ miliona putnika godišnje sa jednom pistom, kako je moguće da ANT može samo 5-7 miliona.
Imam utisak da nije PSS usko grlo za prihvat većeg broja putnika.

Odgovori
Vl

Gradnja druge piste ima smisla samo kada broj putnika premaši brojku od 25 miliona. Gatwick je jedinstven primer gde jedna pista omogućava taj uvećani broj putnika.

Odgovori
is

Stvar je vrlo prosta, po projektnom planu razvoja aerodorma (onako kako logika nalaže) trebalo je da se izgradi nova paralelna pista u pravcu ka Dobanovcima. Što zbog nemogućnosti eksploatacije zemljišta, što zbog ilegalno sagradjenog naselja (kako u Dobanovcima tako i u Surčinu) od ove piste se izgleda potpuno odustalo.

Trenutna aktivna pista je dotrajala i mora pod rekonstrukciju koja bi potpuno zavorila aerodrom. Kako bi se ovo izbeglo, potrebno je izgraditi alternativnu pistu koja bi kasnije bila rulna staza, a ako ima pameti omogućila bi brze izlaznice.

Videćemo šta će biti…

Iskreno u ovakvom slučaju možda bi najbolje bilo preseliti ceo aerodrom na drugu lokaciju, ali to je opet previše ambiciozno za naše uslove.

Što se postojećeg aerodroma tiče, naša država ne pljačka narod već pokušava da uvali koncesionaru mačku u džaku, jer aerodrom ima veliki broj potencijalnih problema i priča o 17 miliona putnika je u najmanju ruku diskutabilna. Tako da ako uspeju da izvuku povoljan ugovor skidam kapu.

Odgovori
De

Druga pista može da se napravi ali su problem pare. Druga pista se može upakovati desno od aerodromske zgrade (ako gledamo od prilaznog puta prema aerodromu) tako da bi aerodromska zgrada sa svim sadržajima i hangari za remont bili faktički u sredini između 2 piste. Piste bi mogle biti paralelne, ali bi da je nazovemo nova desna pista imala kraj bliže dobanovačkoj petlji na obilaznici A1 a lokalni put 266 bi se morao delimično ukinuti odnosno mogao bi da se koristi u okviru tehničkih potreba aerodroma a onaj deo koji ide prema surčinskom putu (R153a) zatvoriti! Ako bi tu priču oni uspeli da uguraju u koncesiju onda postoji smisao iste.

ja

Kako izgleda stvarno istina oslobadja zahvaljujem se na iznetom stavu.

Projektni plan razvoja aerodroma ne postoji vec postoji vazeci Detaljni urbanisticki plan po kome je predvidjeno sirenje aerodroma na stranu ka dobanovcima i surcinu tj obilaznici. Na tom podrucju zabranjena je bilo kakva vrsta izgradnje a zemljiste za potrebe sirenja aerodroma ce biti predvidjeno za eksproprijaciju. Ilegalna gradnja nije prepreka jer ti objekti zvanicno tu ni ne postoje.

Drugo, toliko aerodroma u svetu vrsi sanaciju piste pod saobracajem pa je tako i aerodrom radio 2005. Iluzije oko alternativne piste su velika i bespotrebna ulaganja u nesto sto nikome nije od koristi a gradjevinski je jako tesko izvesti bez totalnog obustavljanja saobracaja.

Selidbu aerodroma ne bih komentarisao posto je to tek ideja van konkurencije.

inace koncesionari su toliko naivni pa ce sada da drzava njima nesto uvali.. nesto sto zaradjuje u proseku 30mil eur godisnje

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Misko na: Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

Hvala za tekst. Svi nas briju da budemo navijaci , rijetko ko da mislimo sire i sistemski.

12. Feb 2025.Pogledaj

Дарвин na: Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

Odličan tekst, nadam se da ga je pročito i neko iz SMATSA. Pozdrav za Isu, za koga znam, ali ga nisam nikada upoznao.

11. Feb 2025.Pogledaj

max na: Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

Bilo bi super vidjeti i mali osvrt na budućnost ATC-a, npr SESAR. Ima li kakvih konkretnih rezultata ili je to još sve teorija?

11. Feb 2025.Pogledaj

Željko Tucaković na: Prikazan prvi Rafal za Ujedinjene Arapske Emirate, Bugarskoj predat prvi F-16 Blok 70

Pa nemaju ni svi Francuski avioni taj IRST, ilit OSF, imaju samo neki noviji primerci od 2014-te pa na ovamo, srpski će imati

11. Feb 2025.Pogledaj