BEG airport status
Poleteo prototip nove generacije Gripena Prvi let prototipa Gripena E 39-8 prošao je uspešno, avion se ponašao baš kao i na prethodno realizovanim simulacijama / Foto: SAAB

Poleteo prototip nove generacije Gripena

Na aerodromu na kome se nalazi sedište švedske kompanije SAAB u mestu Linćeping, juče je izvršen prvi let prototipa višenamenskog borbenog aviona Gripen E.

Avion koji nosi oznaku 39-8 poleteo je u 10 časova i 32 minuta po lokalnom vremenu, let iznad istočnog dela pokrajine Östergötland je trajao oko 40 minuta a za komandama je bio opitni i probni pilot SAAB-a Marcus Wandt.

Prilikom leta pilot je izveo niz testova kako bi se utvrdilo da li avion ispunjava postavljene kriterijume, između ostalog je izvršeno izvlačenje i uvlačenje stajnog trapa.

Pilot Marcus Wandt izjavio je da je let protekao kako su i očekivali i da se avion ponašao kao na simulacijama. Wandt je pohvalio „impresivno ubrzanje i dobru upravljivost aviona“.

Avion 39-8 prvi put je prikazan 18. maja prošle godine a njegov prvi let koji je prvobitno planiran za kraj 2016, je nekoliko puta odlagan.

U toku je proizvodnja još dva prototipa, to su avioni 39-9 i 39-10 (oba su takođe jednosedi Gripen E) nakon čega će uslediti serijska proizvodnja 60 aviona JAS-39E i JAS-39F (dvosed) koje je naručila švedska vojska.

Na prototipu koji je juče poleteo biće ispitivane konstruktivne promene u odnosu na ranije verzije Gripena kao i osnovne letne karakteristike. Drugi prototip 39-9 služiće za ispitivanje taktičkih sistema aviona dok će treći 39-10 biti obrazac za serijsku proizvodnju.

Prve avione RV Švedske trebalo bi da dobije 2019., planirano je da se početna operativna sposobnost dostigne 2021. a puna operativna sposobnost 2023. Isporuke će trajati do 2026.

Iste godine kada i Švedska, svoje prve primerke dobiće i Brazil koji je naručio 28 jednoseda i 8 dvoseda uz otvorenu mogućnost da taj broj naraste i preko 100.

Prvi brazilski avion provešće izvesno vreme u Švedskoj zbog testiranja modifikacija koje su urađene po brazilskim specifikacijama a koje pre svega podrazumevaju izmenu izgleda instrument table na kojoj se umesto tri manja nalazi jedan pokazivač većih dimenzija.

Sa novom generacijom Gripena  SAAB učestvuje na tenderima za izbor novog višenamenskog borbenog aviona vazduhoplovnih snaga Belgije, Finske, Indije i Malezije.

Velike su šanse da ovaj avion nabavi i Švajcarska koja je ga je već izabrala 2011. ali je njegova nabavka odbijena na referendumu sprovedenom 2014. godine. Tada je bilo planirano da se u sastav vazduhoplovnih snaga uvrste 22 Gripena.

Švajcarci se sada pripremaju za drugi pokušaj obezbeđivanja zamene zastarelih američkih lovaca F-5 “Tiger II“. Najnovije informacije govore da je najrealnija opcija da se ovoga puta nabavi 30 aviona.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Go

Dobar i puzdan avion malih dimenzija sa niskom cenom odrzavanja, kao i odlicnog i proverenog kvaliteta kao i sve sto se proizvede ovde u Svedskoj.

Odgovori
Kr

Da baš. Zato je Volvo kineski, a najveći dio djelova za gripen radi se u SADu, Britaniji, Kanadi. Tako na primjer Argentina nije mogla kupiti gripen jer Britanija nije dozvolila. No avion je dobar, to se slažem. I naj jeftiniji za održavanje.

Vi

Ne znam gde ste procitali da je avion odlicnog kvaliteta i jeftin za odrzavanje. Pogledajte statistiku malo bolje. Osim toga taj avion je preskup. Za cenu jednog Gripena od 90 miliona se mogu kupiti bar 2 Mig-35 ili cak 3 komada J-10. Gde je tu racunica prilikom kupovine, osim politicke racunice. Delovi za Gripen se proizvode u 4 drzave. Mig-35 je sposoban avion i moze da se meri sa novim Gripenom, a po nekim karakteristikama je i bolji i naravno mnogo jeftiniji. Ko voli skupo nek kupi Gripena. Naravno ovde se ne govori o Mig-35, samo uporedjujem i naglasavam koliko je skup Gripen.

Go

Ti razmisljas i uporedjujes avione po cenama koje si nasao na internetu (bez obrazlozenja sta ulazi u cenu letilice) a ja pricam o kvalitetu letilice koja je prilagodjena pilotu sa malim satom ordzavanja.

A sto se tice cene, Svedjani su izracunali da svaki avion kosta 580 miliona za normalan zivotni vek od 20 godina i tako ga prave i prodaju.

A ti sad izracunaj koliko kosta zivotni vek Mig 35 i J 10 za 20 godina eksploatacije ako mozes? Mada ja nemam nista protiv tih aviona a i gotivim ih kao dobru alternativu za LA Srbije. ;-)

re

Samo što u verziji E gripen košta oko 100 milki i sat leta je oko 25 hiljada eura. :)
Super avion, ako naravno Ameri dopuste da ga kupite jer je motor američki, sklapa se u Švedskoj, turbina i kompresor dolaze iz GE. Naravno ako oni dopuste da ga kupite sa motorom ali bez raketa onda ponovo morate da kupujete rakete. Jer realno avion bez oružja je….

Kr

Gripen je najjeftiniji po IHS Jane’s istraživanju sto je itekako relevantan podatak. No treba gledati kroz offset. Do sada je Saab u svim zemljama pogodio offset preko 100 posto. Kakvi su kapaciteti švedskog gospodarstva i dali mogu nuditi još takvih programa? Možda ćemo vidjeti na primjeru Hrvatske.

Ni

@ Visokoletac
Jedin prednost Gripena je lako održavanje i duži životni vek inače J-10 košta 40 miliona $ (toliko su Kinezi tražili Irancima) dok bi MiG-35 sa logistikom i naoružanjem koštao preko 60 miliona $.
Gripen je u startu skuplji jer su i troškovi proizvodnje veći ali tokom eksploatacije se cena opravdava dok MiG-35 ima veću potrošnju goriva i skuplje popravke tako da ispadne skuplji.
U svakom slučaju za nas je MiG-35 logistički bolji izbor.

Vi

Zaboravljate jednu vaznu cinjenicu, a to je da cene za delove ruskih i kineskih aviona vremenom padaju brze nego za zapadne avione. To se vidi iz primera za MIG 21 i MIG 29. Prosto je to tako namesteno, jer posebno Svedjani idu cesce u „nove“ tehnologije i fabrika vodi manje racuna o proizvodnji rezervnih delova na dugi period. Znaci, bez obzira sto je zivotni vek Gripena duzi, on je i skuplji za odrzavanje nakon par decenija. Ovo je sve lako proveriti na primeru Madjarske i njihovih Gripena, na primer. Zato glasam da uzmemo jeftiniji avion (a vrlo moguce i bolji) i da ga dobro odrzavamo za tu razliku u ceni.

Jo

Ono sto cenim kod SAAB-a je konstantno aktivno razvijanje aviona,ljudi idu u korak sa vremenom i stalno su spremni da naprave korak napred,ipak pitanje je da li se isplati davati Svedima 90+ mil.po avioni ako se zna da proizvodnja ne zavisi samo od njih,a da nabavku svake rakete trebaju da aminuju Ameri,ipak svakako dobar avion ali za mene su i mig35 i su30,35 u prednodsti.

Odgovori
Mi

Kod Sveda je najaca lobi mreza za prodaju Gripena. Koliko puta su samo obisli Hrvatsku, nudeci razne dilove? Te Hrvatske brodove za Gripene, te poljoprivredne proizvode, ma daj sta das, samo kupite Gripene.
Nesto mi je tu cudno. Avion jeftin za eksploataciju, Juznoafricke Republika ih prizemljila, Madjarska i Ceska bi vrlo rado ustupile svoje lizing linije nekoj drugoj zemlji…
Izgleda da je kod Svedskog Gripena samo aluminijum Svedski… Ono, avion je medijski predstavljen vrhunski, bas bih voleo da na La Burzeu ili Fanborou vidim simulaciju vazdusne borbe izmedju Gripena i MiG-a 35 ili SU30 (35). Mislim da Svedi na to nikad nece pristati, stala bi prodaja…

Mr

Техничке карактеристике Грипена Е су стварно импресивне, радар, IRST, комуникацијски и дата линкови, палета наоружања…скупа играчка за оне који имају паре! не сумњам у шведски квалитет…

елем, за мене је изненађењ да Финска и Швајцарска расписују тендере за нове авионе поред досадашњих Ф/А-18 у употреби!? чак ме изненађује и жеља Белгије поред толког искуства са Ф-16. изгледа да Грипен стасава у прави, пунокрвни борбени авион!

Odgovori
Ž

Фински Хорнети ће за десетак година бити стари 30 година, Швајцарска би Грипеном мењала Ф-5 а жели да има два типа борбених авиона.

Белигијски Ф-16 за неколико година иду у пензију.

Mr

Управо Фински пример, за мене, је одличан доказ квалитета Грипена. Ако РВ које је употребљавало авион типа Ф/А-18, исти жели да замени овим типом авиона, онда ту нема никакве дилеме око квалитета Грипена!

…сад ми је некако јасније зашто нас Швеђани никад нису узели за озбиљно у вези нашег тендера за нови ЛА. Бојим се да ће опет политичка одлука да превагне…

Ž

Финци ће ипак тек 2020. изабрати нови борбени авион. У игри су, поред Грипена Е, и Рафал, Супер Хорнет, ЕФ-2000 и Ф-35.

SF

Ako pricamo o CPFH (cost per flight hours), tu n.p.r. ulazi racunica :

– Fuel used
– Pre-flight preparation and repair
– Scheduled airfield-level maintenance together with associated personnel costs

Samo ako dodamo vrste letova u zavisnosti od odabranih misija jednog RV tu se cena povecava.Za Gripen E je stedljivost naglasena sto se tice potrosnje goriva samo ako ne prelazi 1.25 Mach zato sto ne koristi “afterburner“ do te brzine.

Na primer
F414-GE-400 ima

life hours 6000h
IR signature 21.890 lbf

F414-GE-39E -? Koliko bolje moze imati motor slican F414-GE-400, pri tome cena motora je negde oko 4 mil $

„unit recurring flyaway“ (URF) cost
Ako ima po dizajnu bolji “turn rate“ od Eurofihter-a, koliki je zamor materijala ? Amortizacija i dostupnost delova iznose ? Avionika ima zanimljivih novotarija, samo zivotni vek tih “spravica“ i cena ?

„unit procurement (or program) cost – UPC “
Koliko aviona mozes kupiti (za koji se paket opredeljujes iz ponude), koliko kosta obuka pilota i mehanicara ?

(total) life-cycle cost (LCC)
Dolazimo na “lifetime logistic and operational costs: munitions and missiles, AVPOL (fuel, oil, and lubricants)“
I onda imamo neku otprilike matematiku kako se nesto isplati nekom RV, dok neki prodju kao “bosi po trnju“.Tacnije neko u PDF prezentaciji stavi cifru CPFH na 4700$ sto lako moze prebaciti u 9400$ ako se kupe avioni u neadekvatnom paketu.

Odgovori
Re

Ja sam negde iskopao podatak od 27k $. Iskreno ne znam koliki su troškovi odrćavanja AESA radara ako se tokom letova koristi. Ali cenim da nisu mali i da su veći u odnosu na klasičan radar sa mehaničkom antenom.

Vo

Ž. Banković respekt.
Što se ostalih laprdala tiče, parada umišljenih traktorđija koji bi pričali o avijaciji, a opčinjeni su traktorom gusjeničarom.
Avion još nije niti obavio letna testiranja, a sve svi znaju do tančina! Ma to su nakupine vidovitih samoupravnih glupana.

Odgovori
xa

Dapace ne racunas tu i SF-a, vidi se da je upucen u termunologiju i to na engleskom, garant je bio stacioniran na nosacu aviona ?

mi

Po borbenim mogucnostima nikakav gripen ne moze da se nosi sa mig35 su30sm i su35s. Sva tri lovca su blizu 5generacije dok je gripen jos uvek 4generacija lovaca.

Odgovori
Re

Imam visoko mišljenje i o švedkim proizvodima. Stari je bio vojna faca u JRM i uvek je imao fantastično mišljenje o stvarima koje su šveđani izvozili. (JRM je bila krcata švedskim proizvodima). Gripen je sigurno odličan avion. Ali, motor je verzija motora koji je GE proizveo 50% motora proizvodi GE. SIgurno imaju klauzulu da svaki izvoz mora da odbori GE zbog njihovog motora. Radar sigurno šveđani nisu sami proizveli. Opet moraju nekog pitati za izvoznu dozvolu. Npr Srbija dobije dozvolu da kupi Gripene (zanemarit ćemo to da mi pare za njih nemamo), onda mora da kupuje rakete za njih. Sumnjam da bi dobili išta bolje od aim 7 a pitanje koji aim 9 mogli kupiti….
I onda imaš super avion, koji je koštao dosta para. Za koji imaš vrlo inferiorne rakete…… U prevodu bačene pare.

Be

Jedino Svedsko sto je jrm imala su Bofors topovi.
Prenaoruzanje Svedskim RBS raketama je bilo u planu za novu klasu topovnjaca od kojih je jedna pred rat bila u gradnji. Porinuta kao Kralj Petar Kresimir IV. u sastavu HRM.
Sve prethodno nabavljene rakete RBS zarobljene prilikom zauzimanja raketne baze Zrnovnica.

Mr

+ радар Жирафа, радар LW 08 (оба радара изузетно су се показала, колко ја знам…), против-бродска мина Манта…за швеЦку војну опрему, лично могу да кажем да је била одлична!

Re

Nije BOfors ali jest švedska firma
I tako je 1979 god. potpisan ugovor kojim se PEAB obavezao da će za potrebe JRM izraditi novi C3I sistem Stina Jadran (po NATO standardu 9CSI 600 Stina). Za taj isti sistem JR Mornarica je usvojila svoj naziv “KIS Stina Jadran” (Komandno Informacioni Sistem Stina Jadran). Rok isporike je bio 1983 godina.

Jedna od pocetni vizija KIS-a.jpg (134.59 KB. 1000×705 – viewed 109 times.)

Ovde valja naglasiti da su Švedi Stinu Jadran izradili kao jedinstven sistem i jedini u svijetu namjenski za potrebe JRM, nadajući se da će tim razvojem kasnije moći i nastaviti sa proizvodnjom i prodajom i nekim drugim u svijetu.

I tako je JRM zakoračila u novo razdoblje svoga postojanja, naručivši novi C3I sistem KIS Stina Jadran, za opremiti svoju OSOJ službu, duž čitavog Jadranskog vojišta.

Još samo da naglasim da se sistem KIS Stina Jadran sastojala od preko 60 (šezdeset) potsistema u svom kompletu, među kojima su bili, Stina-C, Stina-S, Srina-R, 9C3-509 E,F, 9C3-202, DLT-209, 9KR-409, DLT-200. Njih će mo kasnije pojedinačno ukratko obraditi da bi ostalo za povijest/istoriju, jer ono što ne prikažemo kao da nije ni postojalo.

LA

Ne znam da je AIM7 ikad bio opcija za GRIPEN. Ali nisam video da je iko spomenuo integraciju METEOR-a na dotičnom SAAB-u, a to je po svemu sudeći odličan projektil, koji puno toga može da promeni. Mislim na veliku brzinu, domet i ogroman NoEscapeZone. Grpen dobija Meteor pre Tajfuna ! Avion sa takvom raketom je velika pretnja za bilo kog protivnika !

Odgovori
iv

Mnogi ovde spominju kao nedostatak americku opremu a istorija nas uci da nismo bolje prosli ni sa ruskom, Sve u svemu avijaciju spasava najvecim delom novac. Interesantno je da su Rusi uglavnom odustali od MiG-29, sve sto su kupovali i radili na njemu je vise bilo lobiranje kompanije Mig nego zelje ruskog vazduhoplovstav, a razlog je tome sto mu je cena odrzavanja (i svega ostalog) mozda tek 20% manja od Su-27 koji je u svakom pogledumnogo bolji i perspektivniji od mig-a. Nisam neki preveliki strucnjak, ali da mogu da biram prije bi izabrao Gripena za vazduhoplovstvo nego Mig-29 zato sto mi se Gripen cini univerzalnijim avionom,siri dijapazon moguceg naoruzanja, kvalitetnije uradjenim sa duzim vekom trajanja motora i komponenti.

Odgovori
SF

Zanimljivo ovo „nagadjanje“, svi kao „nisu sigurni“ ali cini im se bolje „zapadno“.Nema tu uopste zapadno ili istocno.Koliko para imas da platis to je pravo pitanje ?

Meteor raketa za zemlje koje narucuju „dobar paket“ izadje jedna oko 2.15 mil $.
Sto ce reci na nekih 100 komada u povoljnom paketu samo 215 mil $, ima solucija I za one koji cekaju pad cena, „politicki prosis“ za „veci cilj“ – cekas par godina dok tehnologija uznapreduje….

Jedan nisan tipa Rafael Lietening III oko 1.5 mil $

Ima siroka paleta „korisnih spravica“ kod Gripena samo uvek je pitanje jel moguce dobiti najbolje, posebno sto moze biti Svedsko, Francusko, Izraelsko, Americko.Verovatno su voljni da povoljno prodaju njihove nove tehnoloske spravice.

A ako gledamo istocno nije nista bolja situacija, ako hoces najnovije uvek moras prvo platiti nesto sto nisi sposoban napraviti

Dakle cini mi se jeftin ovaj Gripen, posebno u verziji E, samo me zanima kad cemo se vise probuditi….

iv

Sf jeste to tako al ja kao laik vucem paralele iz mog zivota. Do 2008 sam uvek vozio neke zastave nove polovne pa onda presao na polovni stari reno i onda kupio godinu dana starog pezoa. Skuplje su mi bile nesto gume, filteri, ulje sintetika obavezno ali danas u njemu ima vise od 200000km a da nisam bio zbog kvara kod mehanicara. Kad sednem u njega znam da cu i da stignem gde sam krenuo. Za porsea nazalost nisam imao para al i ovako kad sve saberem jeftinije mi izaslo nego da sam vozio zastavu ! Nekaze narod dzaba nisam dovoljno bogat da kupujem jeftino. Treba jednom kupiti nesto redovno i onda netreba zaliti na odrzavanju i onda ce da traje.

SF

Ivane

Vi kao laik pisete zakljucke oko Mikoyan biroa, iznosite neka nagadjanja koja ste culi iz neproverenih izvora.Ja se pitam cemu takav pristup temi, posto kad se udje malo u matematiku zapadno ili istocno cena je odlucujuci faktor ?

Nazalost Vase paralele sa automobilima tesko je primeniti na RV, vise bi izgledalo hocete da vozite BMW (zapadno) ili Alfa Romea (istocno), a imate para samo za novu “Zastavu“ koja se vise ne proizvodi.Onda kupite (uzmete nepovoljni kredit, rasprodate Vasu nepokretnu imovinu) polovno pa kukate kako je skupo odrzavanje posto su te masine presle preko 180.000km, svaki deo je nazalost i dalje skup za Vas budzet.Zato ne razumem ljude kao Vi kad uporedjujete Mig-29 sa nasim automobilom “Zastavom“ – jednostavno nije dobro poredjenje.
I pri tome poredite najmoderniju verziju Gripena sa Mig-29 (nov auto sa polovnim) ?????? Verujte cak i stariji polovni Gripen je isto nepouzdan kad ne idete redovno u servis.Izmedju ostalog negde oko 200 ih je dosad napravljeno, da nije bilo saradnje sa Amerikancima (slicno kao sto je Microsoft usao u Erricson) verzija Gripena E razvlacila bi se jos jednu dekadu.

MI smo medju prvima kupili tada nov Mig-29, to je u vasem “poredjenju“ kupovina danas u 2017 Alfa Romea Giulia QUADRIFOGLIO.

“Filozofija“ RV danas nema para za takav luksuz, ne mozemo kupiti Kineski JF-17, a MIg-35 i Gripen E su domen naucne fantastike.

Zato rekao bih vreme je budjenja ……samo dobrom logistikom i planom za jednu dekadu mozemo izaci iz trenutnog s….

Pe

Маневарбилност Су-35 и Су-57 амери никад нису успели да постигну са својим фантомима. Било је неких покушаја који су се катастрофални завршили. Друго поред саме летелице која би морала бити перфектна веома је битна и радарска опрема као и наоружање што у односу на Сухоје ни један авион на свету не може да постигне. Треће закључак о квалитету авиона се не доноси на основу 40 минута лета. Сухоји лете већ годинама и иза себе имају на десетине хиљада сати, испробани како у мирнодопским условима тако и у ратним и показали своју супериорност. Тако су и амери ударали у велика звона кад су избацили из производње Ф-35 који је више пута враћан из употребе на дораду и показали се као највећи и најскупљи промашај. По изгледу и величини можда би ЈАС Грипен могао бити солидан школски авион и ништа више…

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

letač u pokušaju na: [INTERVJU] Od travnate piste do regionalnog centra: Kako Bratislav Milanović i MIND Grupa grade vazduhoplovni ekosistem u srcu Šumadije

Svala čast, Milanoviću, i sam sam pokušavao zakolitati slično kolo, no svi čekaju po principu: Hajde ti to uradi a mi ćemo se pridružiti... I kod Milanovića je isto, samo sa razlikom što je on to mogao sam pokrenuti .. svaka čast

01. Apr 2025.Pogledaj

Богдан na: [INTERVJU] Od travnate piste do regionalnog centra: Kako Bratislav Milanović i MIND Grupa grade vazduhoplovni ekosistem u srcu Šumadije

Феноменалан учинак а да не помињемо величину изложене визије. Као рођеном Крагујевчанину и колеги са факултета ова прича ми је додатно блиска. Наш град има пар интересантних историјских чињеница везаних за авијацију: Први војни пилот икада који је страдао на задатку је из шире околине града (село Влакча). Изнад Крагујевца је прво икада забележено обарање…

01. Apr 2025.Pogledaj

Стевица Благојевић na: [INTERVJU] Od travnate piste do regionalnog centra: Kako Bratislav Milanović i MIND Grupa grade vazduhoplovni ekosistem u srcu Šumadije

Само напред ,Шумадија то заслужује и треба да има такав аеродром .Све честитке за госп.Милановића визион ара.

01. Apr 2025.Pogledaj