BEG airport status
Najrealniji presek procesa dolaska ruskih MiG-ova do sada: Ugovorene samo dve faze, o trećoj fazi konačne modernizacije još se pregovara General Zrnić odgovara na pitanja medija na seminaru Ministarstva odbrane u Zrenjaniu / Foto: Jovo Mamula, Ministarstvo odbrane

Najrealniji presek procesa dolaska ruskih MiG-ova do sada: Ugovorene samo dve faze, o trećoj fazi konačne modernizacije još se pregovara

Nabavka i konačni dolazak lovaca MiG-29 iz Ruske Federacije do sada su tumačeni u dva pravca: činjenično nefiltriranim prenošenjem izjava političara iz ugla klasičnih medija i retkim stručnim komentarima.

Na današnjem seminaru Ministarstva odbrane posvećenom međunarodnoj vojnoj saradnji i bezbednosnim izazovima u Zrenjaninu, odgovarajući na pitanja medija, načelnik Uprave za odbrambene tehnologije Ministarstva odbrane general-major prof. dr. Bojan Zrnić napravio je presek procesa dolaska MiG-ova uz razjašnjenje faza i do sada potpisanih ugovora.

Za razliku od dosadašnjih slobodnijih tumačenja u formi želja koje su formulisane kao da su se dogodile, Zrnićev presek možemo smatrati kao do sada najrealniji scenario:

– Postoje, dakle, tri faze cele priče. Sami avioni su predmet donacije i oni se ne plaćaju kao takvi, u zatečenom stanju. Da bi mogli da budu uvedeni u sistem našeg vazduhoplovstva potrebni su neki radovi. Na prilagođavanju u smislu predeksportne pripreme. Na tim avionima trenutno postoje neki sistemi koji se ne mogu izvesti iz Ruske Federacije. Dakle ti avioni moraju da se pripreme, na nivo na kojem su naša četiri MiG-a 29. To se svega odnosi na upodobljavanje zahtevima ICAO-a. To je prva faza i za to je potpisan prvi ugovor.

Druga faza koja se dakle već ugovorila je zapravo upravljanje životnom ciklusom ali sada čitave flote – šest iz donacije i četiri koje mi već imamo. Ova faza ima dva osnovna procesa. Jedan se zove prelazak na održavanje prema stanju i produženje životnog veka tih aviona za još 10 godina nakon isteka originalnog veka upotrebe a drugi, koji je dosta finansijski intenzivan, je podrška svim tzv. elementima integralne logističke podrške, pre svega obezbeđivanje rezervnih delova za eksploataciju svih tih aviona u tom periodu 3+10 godina. Zašto je to važno? Pa upravo zbog jednog fenomena koji postoji u ovoj priči oko naoružanja. Sredstva kako postaju starija ona postaju skuplja za održavanje. Na primer motori. Sada je na primer 50% skuplji remont motora RD-33 nego pre 10 godina. Biće još skuplji 2020 godine na primer. Mi smo sada zato energično ispregovarali i fiksirali smo cene rezervnih delova za budućnost. Tako da sada imamo predvidljive troškove održavanja i sprečili smo njihovu eskalaciju.

I na kraju, ono što se još nije desilo, je faza tri. To je faza nove modernizacije koja bi tu flotu od 10 aviona prevela na bitno kvalitativno nove operativne sposobnosti pre svega za vođenje vazdušne borbe na većim rastojanjima i mogućnost dejstva po kopnenim ciljevima. To je varijanta modernizacije koja se još diskutuje sa ruskom stranom i ona naravno obuhvata nabavku nove klase vazduhoplovno-ubojnih sredstava, raketa većeg dometa vazdu-vazduh i vazduh-zemlja.

Nosilac posla sa ruske strane je Rosoboronoexport koji organizuje potreban broj preduzeća za ugovor broj jedan ili prvu fazu. Nosilac ugovora broj dva je kompanija RSK MiG.

Srpsko zakonodavstvo traži da postoji posrednik sa naše strane i Jugoimport SDPR je posrednik zaključkom Vlade Srbije. Ministarstvo odbrane je potpisnik ugovora sa Jugoimportom koji ima ugovore sa pomenute dve kompanije iz Rusije. – završio je Zrnić.

   

Pretplatite se na nedeljni pregled vesti Tango Six portala. Svakog petka u vašem inboxu.

* indicates required





   
   

   

   


Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

M

Mozda uzimaju neki SMT bez air refueling opcije? Iskreno bih voleo SM sam po sebi ne poboljsava A2A kapacitete aviona toliko puno. Iskreno voleo bih kabinu smta i moderniju elektriku takodje i vecu nosivost (4500, 9 hardpointa), racunam da cemo Zhuk-ME dobiti cak i sa SM-ovima. Iskreno mozda i mozemo ovo finansijski da znesemo, znam da su indici radili UPG (nesto bolji od SMT, bar je tako direktor Mikoyana rekao) za 13 miliona po avionu. Ako racunamo da remont kosta oko 50 miliona (mozda manje jer se ipak radi kod nas), sad sve zavisi od kolicine naoruzanja kog cemo uzeti takodje i rezervih delova (u tekstu je navedeno da cemo uzeti vecu kolicinu jer ce odrzavanje u buducnosti kostati vise). Koliko znam projektil R-77 kosta 0.4 miliona $ a mig moze da ih nosi 6 znaci to mnozim sa 7 (jer na trenazne necemo ugradjivati) dobijemo 16.8 sad je sve pitanje rezervih delova i projektila zemlja-vazduh koliko ce nas to izaci tj. kolicni koju cemo uzeti. Znaci 16.8+50 ostane nam blizu 120 miliona na delove+ vazduh zemlja+ modernizacija za 7 aviona (nivoa UBT se mozemo odreci ako cemo iskreno). Mozda mozemo da SMT bez refueling opcije da dobijemo za 10 miliona po komadu (racunam ipak nije UBT i nema refueling), pa nam ostaje jos 50 miliona da potrosimo na delove i vazduh zemlja. Nadam se ovakvom scenariju al ne tvrdim cu biti upravu.

Odgovori
P

Faza tri „srecom“ se nije dogodila pa tako ostaje mogucnost da se umesto ulaganja u modernizaciju kupe NOVI avioni.

Srecom kazem mada nema ona veze sa tim, imali ste moj raniji pravovremeni zakljucak pre bilo kakvih zvanicnih izjava da modernizacija nije ugoivorena i rakete nisu kupljene a sve suprotno najavama.

U decembru clan vlade Srbije je izjavio kako su 32 rakete kupljene i kako samo sto nismo trazlii ne znam kakvo oruzije te je postiiugnuto rast BDP i pored tih izdvajanja ili sta je sve vec mlatio praznu slamu na medijima.

Posto se ta glupost nije odigrala sada mozemo za isti novac koji bi navodno dali na modernizaciju na slabasni SM nivo a koji je daleko od namodernijeg sto MIG moze da ponudi, cisto da napomenem, da kupimo eskadrilu NOVIH JL-9.

Postupanje suprotno ekonomskoj logici a vidite i u ovom tekstu kako kukaju na cene rezevnih delova i cene motora nas je dovela tu gde smo ili cemo napred i uz malo koriscenja pameti imati savremeno opremljenu i obucenu vojsku, privredu koja radi ili cemo nazadovati .

Pre nego spo sto se kao 99% kao odluce na fazu tri sve gluposti u tome smeru prekinuti i pravac u Kinu.

Idite gospodo iz MO sa par pilota i protegnite noge do Kine o trosku drzave necemo zameriti.

Za vreme koje bi se gubilo na remonte i modernizaciju 29ke mozemo dobiti 24 ako ne i vise novih aviona, to je moja poruka za sve koji pricaju kako se nema vremena i tome slicno.

Ima se i te kako vremena kada se dosada dangubilo decenijama daj barem da u buducnosti ne budemo isti beznadezni slucaj u pogledu trosenja na lose stvari.

Odgovori
J

Kakav crni jl9 kakva crna Kina,pa da crni Kinezi veruju u svoju avio industriju ne bi sami kupovali od Rusa,i Kina i Indija su daleko od nezavisne sopstvene proizvodnje,sve skoro rade na osnovu licenci,cak su uzeli cinimi se licencu i za RD motore,avione,tenkove,pvo sve im je licenca ili kopija.Samo su i oni i Indusi isuvise veliki i mocni pa prestiza radi moraju da izbacuju nesto svoje,svakih 15 g.izbace po seriju aviona a usput kupe jedno 200,300 suhoja zlu ne trebalo.Mani me kineza,bice ovo dobro sa migovima i to bas zato sto nisu nabrzinu zavrsili stvari,mogli su posle donacije da plate 20,30 mil.za osnovni remont i pojeo vuk magarca,svidja mi se sto se ide polako,a cim su rekli za fazu 1i 2 znaci ugovorena je i treca,samo polako lepo bi bilo kada bi unapred govorili o svakom koraku ali…

P

@Joca

Jos mnogo imas ti da ucis prijatelju o tehnologijama i mnogo cemu, koliko ne veruju u sopstvenu avio industriju, khm, uvodjenjem aviona 5 generacije u aktivnu sluzbu pre Rusije koja je zapocela proces pre njih najbolje pokazuju to nepoverenje.

Prodajom aviona JF-17 Pakistanu a da ga uopste nisu ni uveli u svoje vazduhoplovstvo pokazali su zasta su sposobni u proizvodnom, tehnoloskom, prodajnom i drugom smislu.

Motore najnovije generacije kada budu sami razvili u toku aktuelnog 5 godisnjeg plana sigurno ce biti vrh i na srecu zemalja kao sto smo mi ponuda na trzistu bice jos veca i bez raznih uslovljavanja.

U Kini se stvari odvijaju planski i motori su kupovani i radjeni sa licencom ili razvijani pojedini domaci modeli u okviru pojedinih firmi a sada im sledi planski zadatak razvoja motora na nivou drzave kao nacionalni zadatak za industriju.

U KIni za razliku od Srbije ali moram reci i za razliku od Rusije gde je cesto mnogo sta ad hoc radi se planski.

A gde su civilne tehnologije i proizvodi?

Nuklearna elektrana u Britaniji pravi je Kina, metroe po Indiji prave Kineske kompanije itd…

Niste izgleda ni svesni razmera i snage te zemlje te stavljate Kinu u nivo lokalne prodavnice i robe u njoj, takav je rezon kod vecine u Srbiji na zalost.

Srbija moze samo da sanja kao i Rusija da ima tehnoloski razvoj na nivou Kine a taj nedostatak koji imaju u delu mlaznih motora kada ga prevazidju vise nista u svetu nece imati kod drugih bolje dok u Kini na primer imas hiljade tehnologija u upotrebi i milione proizvoda o kojima Rusija a ne Srbija moze na zalost samo da sanja o nekoj masovnoj proizvodnji u domacoj induistriji.

Pre SAD su uveli lasersko oruzije na kamionu u operativnu upotrebu, imace svoju samostalnu svemirsku stanicu za razliku od Rusije i SAD da li vi uopste svatate o cemu pricate kada kazete „kakva crna Kina“?

21 vek je vek KIne i vek Azije uopste, svako je zalutao ko ne uvidja tu cinjenicu.

@Milos77

Imas mnogo detaljnija objasnjenja o JL-9 pisana sa moje strane od ranije kao i o ovoj nabavci, potrazi malo pa ako imas neku konstruktivnu zamerku na stotine iznetih detalja o nabavci aviona iznesi ih.

s

Mr. Peruni, molim vas da agitacije za kineske avione prenesete negde drugde…
Opste je poznato da Kina pokusava da proda JL-9 vec godinama, ali bez uspeha – to je skolsko-borbeni aviona u rangu T-50, Yak-130, samo sa malo boljim motorom ali mnogo gorom avionikom…
I da, Kina pravi 99% stvari, ali, nedostaju joj 1% najkriticnijih – ne poznaje 70% tehnologija u vezi sa specijalnim legurama potrebnih u vazduhoplovstvu, kao i 40% poznatih kompozita… (inace, ako vam nesto znaci – ne mogu da naprave vrh hemijske olovke, industrijske lezajeve…)
Pored toga, svi Kineski avioni se pokrecu sa Ruskim motorima koji se ili kupuju u Rusiji ili prave po licenci i pod nadzorom ruskih strucnjaka, sa ruskim delovima, u Kini (cak i stealth). Sto se tice aviona 5. generacije, ako ste u prici, onda znate da su ga uradili inzenjeri MiGa koji su napustili Rusiju, otisli u Kinu i dobili sva sredstva kako bi zavrsili projekat koji je izgubio od Suhoja za PAK-FA…

G

@Peruni
Kao i uvek tvoja izlaganja su dosta subjektivnosti sa dozom odmerenosti i kad komentarises G4, Orla, Mig 29 ili JL-9. Vidim da ovde na forumu ima ljudi sa skromnim do velikih poznavaoca avijacije, tako da je uzivanje citati jedan deo komentara koji su konstruktivni i usmereni na poboljsanje RV i PVO. Naravno kad vreme dozvoli.
Par prepisaka stobom su veoma zanimljive i korisne gde si zagolicao moju znatizelju o doticnom JL-9 koji se paralelno realizovao sa malo napredijim L-15 (novija tehnoligija). Sve u svemu je to dobar avion za zemlje sa siromasnom ekonomijom. Kako bi ja rekao, „Mali brat JF-17“. Mislim da te jedan deo citalaca ovde pogresno tumaci jer nevide tvoju viziju ekonomicnosti sa novim avionom/ima (mislim na JL-9 i JF-17) ali forum je forum gde ljudi razmenjuju misljenja.
Nazalost daleko smo mi od Kine i od njihovog razumevanja, usvajanja i primenjivanju novih tehnologija. Tu je kljuc svega, ali bez dobre politike nece biti ni dobre vojske a ni dobrih projekata koji moraju biti sracunati (skrojeni) za nase uslove i potrebe.
/Goran
PS. Malo previse Gorana sa kojima bas nedelim misljenje :-)

K

Eto jos jedan dokaz sarene laze i predizborne farse. Mene samo zivo interesuje sta podrazumeva onih 185 milki? Ako to podrazumeva predeksportnu fazu i remont… Pa koje onda mi avione uopste uzimamo i da li je to uopste normalno da to toliko kosta? Iz ove cele price ja jedino to mogu da shvatim. Da remont i predeksort kostaju 185milki. Alal vera majstori,ako ce takvi avioni da nam stignu onda bolje i nemojte da ih uzimate. Pazi ovo jos pregovaraju oko 3faze??? Bolje recite da vam neko brani ili da nemate para za trecu fazu a ne da lazete narod.Sva sreca pa se nije puno ljudi upecalo na sve one bajke koje nam pricaju vec par meseci.

Odgovori
L

Gde ovde piše da se remont placa 185 miliona? Osim toga gde ste vi čuli da se pregovori oko nabavke avioni ne odvijaju u fazama? Ovo nije nabavka porodičnih kola nego borbenog aviona. Ceo „projekat“ trebalo bi da košta 185 miliona,koliko sam ja shvatio to je neki maksimum koliko je vlada spremna da ulozi. O modernizaciji se trenutno pregovara…

G

Vise sam laik nego strucnjak,ali eto rekomentara:Pa zar je Galeb G 4 i Orao u biti poluproizvod ex drzave?Koliko se moze procitati da je model malog aviona koji ima relativno ogranicene mogucnosti zbog slabijeg motora koji ne moze potegnuti tezinu od 10 ak tona na vece brzine do 2000 km/h (1,6 macha) odnosno u pitanju je arsenal razlicitog oruzja gdje prednjaci napadi na kopnene tvrde ciljeve odnosno zgrade i objekte odnosno neka vrsta prikadanja iza neprijateljskih linija jer borbeni dolet iznosi malih 530 km odnosno bar do nekih 1000 km borbenog doleta (mogucnost djelovanja po Kosovu i Albaniji)!?Da bi se doslo do zaokreta u tehnologiji izrade aviona potrebno je razviti avion koji Orao koji bi bio duzi za 2 metra da bi se napravilo mjesta za unutrasnje spremnike goriva odnosno povecanje borbenog radijusa!?Tesko da namjenska industrija moze iz Smederevske zeljezare izljevati aluminijski trup u kalupu odnosno duzinu od 2 metra zmaja odnosno aviona Orao!?

G

Nama pre svega treba dobar pvo.videlo se 99e sta on znaci a 10 aviona meni licno deluje smesno,za neku ozbiljnu zastitu neba treba s300 minimalno a da nepricamo s400,al kad nemas kintu sve su samo puste zelje i masta.

Odgovori
m

Mi da smo imali S300 prošli bismo potpuno isto – samo što bi na nas izlili koju hiljadu krstarećih raketa više nego inače. Dakle, oni bi imali mnogo više Tomahavka nego mi PVO raketa i kraj priče. Srbija ne može da dobije rat protiv NATO-a i glupo je i razmišljati o bacanju novca u tom pravcu. Ako ikad ponovo dođemo u takvu poziciju onda je politika nešto debelo zabrljala, a vojska da ispravlja političke brljotine… Za tako nešto smo isuviše mali.
Glasam za migove pre nego PVO. Trebaće mnogo više nego S300.

L

@milllan
Slažem se delom sa tobom. S-300 ili neki drugi PVO sistem ne mogu samostalno da brane Srbiju. Ali malobrojna ali visoko efikasna lovačka avijacija(2 lovačka puka) i PVO neke srednje veličine(nekoliko raketnih brigada) bi bili dovolji bar za odbranu,ali ne za neke ofanzivne operacije. Ostatak komentara je tačan.

M

JL-9 nije resenje i nije nikakav presretac. Bas si navalio na njega a nema po meni nikakve logike trositi pare sa tamo nekim kineskim srednjakom. Mogao bi eventualno da nam posluzi kao zamena za Orla ili da ciljamo da naseg Orla modernizujemo na tako nesto. Gde si bas JL-9 nasao da te toliko impresionira. Niska cena, nov avion… Pa ne kupujemo auto za nasu policiju.
Mig-29 svakog meseca cini se ima bolju sansu za prduzenje zivota, modernizacije i konacnu zamenu za Mig-29K/M i Mig-35.
Meni se cini da ce oni biti naruceni od strane mnogih zemalja na stotine do 2025 sto ce olaksati mogucnosti odrzavanja i opcije dodatne modernizacije nasih 10 do 18 komada.

Odgovori
M

Bojim se da 3.faze uopste nece ni biti, da jednostavno to nedozvoljava EU i NATO ka kojima sttemi aktuelna vlast. Kad Rusi demontiraju svu opremu koju samo oni koriste to vise nece biti MiG- ovi 29 Isdelia 9-13 vec 9-12, koje vec imamo. Takvi MiG-ovi 29 imaju vrlo ogranicenu borbenu upotrebu (to smo vec videli 99.).
10 MiG- ova 29 ne cini vazduhoplovstvo, vec ga cini kompletno modifikovan, unapredjen postojeci sistem, a o tome “ veliki strucnjaci“ na vlasti ne pricaju.
Po svemu sudeci, bice ovo samo PREDIZBORNI MiG-ovi, obican GOLF 2 dok se u svetu vozi GOLF 7 ( maksimalno pojasnjavam stvari da ljudi razumeju). Jos kad se na to doda da cela zabava kosta 185 miliona dolara, ocigledno je da smo opet ispali magarci. Za te pare smo mogli da na svetskom trzistu kupimo ispravne i ekvivlentne avione MiG-u 29 Isdelia 9-13 (svedene na 9-12).

I

Srbijace u ovom poslu sa Rosoborneksportom da prodje taman onako kako je recimo prolazio i prolazi Irak u poslovima sa SDPRom……….

Odgovori
N

Valjda ce ugovor umesto uopstenih formulacija, sadrzati detalje i klauzule koje ce pokriti sto vise i zastititi nas sa svakog aspekta u ovom predmetu. Bar se nadam, inace ce biti kako @inzenjer rece.

R

Apsolutno,samo ce neki klipani da napune dzepove..

N

Pametan general, jedan od retkih koji struku ipak stavlja ispred politike. Ako bude srece, a verujem da hoce, nece se bacati novac na modernizaciju necega sto je pred istek resursa, a sa ova dva ugovora ce se savrseno obezbediti ono sto nama u ovom momentu treba.

Odgovori
K

Trebalo je ranije mada ni sada nije kasno da se iskoristi sav potencial naseg jurisnog aviona ! Nadam se da ce modernizacija ici uzurbanim tempom!
Lepa vest…..

Odgovori
M

Kog jurisnog aviona? G4 je prevashodno skolski avion, sekundarno, laki borbeni avion namenjen za dejstva po zemlji. U Bosni je par F16- tica presreo 6 borbenih aviona VRS-a ( 4Jastreba, 1 G4 i 1 Orao) i oborio sva 4 Jastreba dok su G4 i Orao pobegli. Toliko o mogucnsti da se G4 iole ravnopravno suprostavi lovackom avionu ( nesto je bolji od Jastreba moram priznati).
Orla smo razvili zajedno sa Rumunima. Jos 2001.godine Rumuni su rashodovali sve svoje Orlove (IAR-93) jer im je pobio previse pilota.
Na Orlu nemas jednu stvar koja je dobra, od koje bi mogao da zapocnes modernizaciju: slabi motori, nedostatak radara, losa avionika, hidraulika, mala nosivost, predugacka PSS, mala brzina penjanja, ogranicenost u manevru…
I kad je borbeno koriscen, Orao (pilot u Orlu) je morao da „pegla“ zemlju ako je hteo da prezivi. Svaki pokusaj modernizacije Orla je bacanje para.
P.S. Po cemu se poznaje stajanka Orlova? Po flekama ulja na betonu koje ostaju na mestima gde su Orlovi bili parkirani.

D

Sve ide svojim tokom.
Podrska…

Odgovori

Сложени борбени системи до увођења у тзв. оперативну употребу захтевају период од 3 до 5 година. Набавком МиГ-ова, а не нечег другог, ми то готово прескачемо!
Цена опремања неким сложеним борбеним системом је минимално 3 до 5 пута већа од онога што дајете за само оружје. То су трошкови прилагођења инфраструктуре, обуке, набавке потребних пратећих система, успостава система одржавања и употребе, …
Посебно је важно знати, за све оне који питање сложених борбених система виде само као питање новца и технологије примењене у њиховој производњи тј. квалитета оружја у погледу његових могућности и технологије примењене у њиховој изради, да то није само таква врста сагледавања. Никада није могуће нешто купити и „отићи кући“! Увек ћете морати поново да се обратите испоручиоцу – произвођачу за још нешто (резервни део, техничку подршку, модернизацију, …) Ако на другој страни имате неког ко вам није наклоњен стално ћете бити у проблему. Он има широк спектар могућности да вас саботира и то од одуговлачења до потпуног одбијања! Па промислите!
Главна опасност за овај одлични пројекат је да га политика „саботира“ ускраћујући новац за управо кључну његову 3. фазу. Ако она изостане или буде сведена на симболично шминкање, све друго претходно урађено је готово бескорисно!

Odgovori
k

@Raso
Potpuno se slazem sa tobom…

G

Kod kupovine oruzja najveca je rak rana sto se potpisuju ugovori o gubljenju garancije prilikom zamjene zica unutar zmaja aviona ili se mora kupovati licenca pa proizvodnju odredene vojne opreme.Koliko se moze procitati iz price da ce se kupiti/pokloniti avioni MIG 29 u stanju kakvom jesu odnosno pitanje je sa koliko novaca drzava raspolaze da bi se dobila zeljena razina opreme.Dali je obicnom kupcu rabljenog autmobila u interesu kupiti rabljeni automobil koji je presao 200 000 km i dodatno u njega ulagati u novi/stari motor i obnovu karoserije bilo obicno bacanje novaca ili postoji stvarna ljubav prema aluminijskom ljubimcu da se dovede na zeljenu razinu odnosno pitanje je da li ce na trzistu uvijek naci rezervnih dijelova za automobil!?Dali ce se u zavrsnom racunu pokazati sto je bolje rijesenje-kupovina rabljenog automobila ili kupovina novog koji gubi na vrijednosti svake godine!?Za istu razinu modela aviona MIG 29 sigurno ce trebati i jaci radar i raketa v-v veceg dometa,a nigdje nisam procitao informaciju da je namjenska industrija ikada u povijesti razvijala raketu v-v malog dometa do 10 ak km koja bi se mogla instalirati na Jastreb,Galeb,Orao jer sva 3 modela aviona nemaju radar!?Jos ce na kraju ispasti da je avion bez radara avion koji ima stealth osobine odnosno ne postoji nikakvo radarsko zracenje koje bi se otkrilo na protivnickom radaru….?????Ha,ha,ha.

Odgovori
J

Kad mozemo ocekivati nove migove na batajnici. Hoce li stici do kraja marta kao sto je obecano

Odgovori
P

@slavke

„Mr. Peruni, molim vas da agitacije za kineske avione prenesete negde drugde…
Opste je poznato da Kina pokusava da proda JL-9 vec godinama, ali bez uspeha – to je skolsko-borbeni aviona u rangu T-50, Yak-130, samo sa malo boljim motorom ali mnogo gorom avionikom…“

Probaj da jednu recenicu napises da je u njoj svaka informacija tacna a podatke o tehnologijama pa i hemijskim olovkama nemoj da senzacionaliozujes i generalizujes i time stvaras pogresne pretpostavke kod sebe i drugih.

Firma koja je razvila nove vrhove olovke i pocela je u 2016 da ih prave u sopstvenoj rezilji vise po politickoj direktivi da se zameni uvoz nego po nekoj nasusnoj potrebi. Uvoz vrhova im je oko 15 miliona USD a oni su poceli su da ih prave ne jer nemaju pare za uvoz ili im se to nesto posebno puno isplati vec da pokazu da i to mogu. I to je novi vrhunski vrh, vrhove za olovke losijeg kvaliteta su pravili i ranije.

Dakle na kraju oni se potrude da uvoz od svega oko 15 miliona USD zamene domacim prizvodom a mi, sta mi menjamo i supstituisemo iz uvoza u tima razmerama?

Kako je proizvodnja olovaka rasla(najveci proizvodjac olovaka je Kina) tako je u neku ruku rasla i neka isplativost da se uvede u proizvodnju domaci vrhunski vrh olovke iako je u ukupnoj slici uvoza Kine to beznacajan iznos i zanemarljiv.

2011 su odlucili da to urade i odvojili za ravoj 8 miliona USD i do 2016 poceli su da prave vrhunski vrh olovke koji neprekidno mozes da vuces 800 metara.

Cilj Kine je da do 2020 postanu zemlja poznata po inovacijama, do 2030 da budu lider po inovacijama a da do 2060 godine budu supersila i PRVA zemlja u svetu po inovacijama i kao takvi nedostizni za sve druge.

Koji je cilj Srbije do 2020 godine ili do 2030 godine kako sada stvari stoje?
1.Da do 2020 budemo najveci uvoznik u regionu i zavisimo od drugih
2.Da do 2030 pogasimo domacu industriju i svedemo inovacije na minimum

A cilj 2060 je kako stvari stoje da se utopimo u birokratski megalomanski projekat zvani EU i da postanemo samo istorijski spomen u udzbenicima bez ikakvog znacaja za buducnost planete i covecanstva.

O tome da u Kini neznaju da prave legure pricaj naivnima koji misle da su kineske rakete i svemirske stanice od kartona te da u njima nema nijedna legura te da dok nisu olovku naucili da prave rakete im nisu letele…Zemlja koja proizvodi preko 800 miliona tona celika, podmornice, rakete, svemirske stanice i milione drugih proizvoda ne zna ili nemoze da pravi legure, bas zalosno….

U medjuvremenu naravno da cu agitovati da kupimo JL-9 i da se to uradi na taj nacin na koji sam predlagao tj. da se proizvode pojedine komponente i da se sklapa kod i uposli domaca industerija kroz taj posao a ti nastavi da agitujes da se sve uvozi i da se nista kod nas ne prozvodi to je bas pametno.

Naravno da cu biti srecan umesto da vrsimo prost uvoz iz Rusije pocnemo da nesto zaisti novac i sami da pravimo i da mozemo i sami da odrzavamo i da nam se sve to isplati vise nego prosta ulaganje u MiG-29 a sa kojim bi imali iste probleme ako ne i vece kao i do sada a da u nekom ratu nista prakticno nece da se promeni te da je sve najavljeno posebno na nacin na koji je opisano da cemo imati najsavremniej i najbolje u stvari jedna sarena laza za mase.

I nadam se da cemo u 2030 proizvoditi domace cackalice posto o vrhovima olovaka mozemo samo da sanjamo.

Ako bi do tada imali u proizvodnji i stajni trap i jos dosat delova za JL-9 bilo bi super.

Rusija nam na primer nikada nebi dala da za malu kolicinu JAK-130 a koji je podzvucni avion i nista bolje posebno ne donosi od JL-9 pravimo delove i da imamo neki licencni aranzman, to napominjem jer vidim da sada moja ideja o proizvodnji i angazovanju domace industrije kako pocinju da je kapiraju i drugi pokusava da se prenese na aranzman kupovine tog aviona.

Ne mozemo praviti vise greske a tu ukljucujem i vezivanje privrede za zemlje koje nisu u mogucnosti ni sosptvene zahttve da isprate i rese sopstvene probleme u proizvodnji i isporukama a kamoli da nama nesto znacajnije pomazu ili sa nama u zajednici da nesto znacajnije proizvode.

Dalje nakon JL-9 u saradnji sa Kinom moguce je ici na UAV velikog dometa, avion 5 generacije i slicno.

Sa Rusijom je moguca saradnja samo u domenu proizvodnje helikoptera i tu je treba imati sa Kamovom pre svega i proizvodjacem motora Klimov.

Na kraju zapitajte se zasto Belorusija nije Polonez razvijala sa Rusijom nego se oslonila na Kinu. Mi cak nismo ni susedi Rusije a nasa ocekivanja i price o bratsvu su nedorasle i za decu u mnogim pogledima . Sve je to lepo i za postovanje su nase veze sa Rusijom kao bratskom nacijom i pozdravljam te veze i u buducnosti terba odrzavati ali u srcima treba da nam bude prvo Srbija, pa svi ostali. Moras na kraju nauciti da prvo volis sebe da bi uopste mogao na pravi nacin da volis druge. Ocekivanja koaj su kako vidim cesta da ce nam drugi sve resiti nas skupo kosta.

Odgovori
G

Ha ha, zaboravio si da mu kazes da ti isti Kinezi rade 360 dana u godini i da su pre koji dan sklopili 65 milijarde $ vredan ugovor sa Saudijcima, a sto mi mozemo samo da mastamo i sanjamo.
Saradnja sa Kinezima bi podigla Srpsku namensku industriju na veci nivo od stare Juge, samo kad bi mi prihvatili da radimo po PS-u.

S

Beloruski Migovi i BUK-ovi ce proci 20 faza. 2070. godine dobicemo ih dzabe. Dotle cemo imati 18 nevidljivih migova 29 i nevidljive PVO. Orao 2.0 i Milos za oranice. A kome je do TV-a moze da legne malo u Lazara. Ima nasa vojska konacno da dusu odmori.

Pazi kad sam znao da od modernizacije nema nista. A i ovih 6 krntija… daj Boze da ne popadaju vremenom. Oni beloruski ce stojati u Belorusiji kao i BUK, posto to nece nikad doci.

Ali bitno je da smo kupili nenaoruzane helikoptere da pomazemo civilima i prenosimo ranjenike. Ova nasa vojska puna nekih nenaoruzanih vozila i letelica. Ovakve vesti samo iritiraju javnost i pale masu.

Odgovori
G

Sto se tice nenaoruzanih helikoptera je ta da oni treba da sluze narodu i u mirodopske svrhe i nije istina to sto si napisao.
Ali tvoj komentar je odlicje tebe samog.

S

A ti stvarno verujes u to sto pricas ? Pa koristili smo mi helikoptere i u mirnodopske svrhe. Neki su pali. Valjda se kupe odvojeno helikopteri za vojsku i odvojeno za civilni sektor. Zamisli trebaju vojsci helikoopteri na terenu i onda ih zove Vucic da prenose dete, vade nekog sa planine i sta li vec sve. A to sto sam rekao da Srbija samo uzima neka nenaoruzana vozila, oravi krntije tipa Milos koji ne treba nikom, pa jadnog Lazara i raketne bacace za izlozbe gde opet najbolje prodje prodaja zastavine municije je istina. Treba konacno razdvojiti vojni i civilni sektor. Treba kupiti bolnicke helikoptere i helikoptere za spasavanje, a ne praviti od vojske spasilacku sluzbu i to predstavljati kao „jacanje vojne moci“.

G

Jos jednom cu cu ti reci da je lako kritikovati mozda nekad i nepotrebno preko foruma.
Naravno ima puno gresaka u VS jer je osnova VS pogresno nasledjena od JNA ali ruku na srce meni je dosta ratovanja i drago mi je da su nabavili helikoptere zapadne proizvodnje, koji su trenutno moderni, efikasni i kupljeni su za specijalne namene. (Nadam se da razumes za sta).
Kao sto rekoh u jednom komentaru, „bez dobre politike nece biti ni dobre vojske a ni dobrih projekata koji moraju biti sracunati (skrojeni) za nase uslove i potrebe“.
A ti razmisli sta sam hteo da kazem ovom recenicom.
S postovanjem G.

P

Za sve one mlađe od 40 godina i vazduhoplovne entuzijaste koji o borbenom zrakoplovstvu nemaju pojma o pojmu, jedna priča od glavnog probnog pilota bivšeg JRV sa ovog portala https://tangosix.rs/2016/11/02/ispitivanje-prototipa-aviona-rf-5e-u-sad-1980-godine/

Citat njegovih riječi:

Navodno naša VK ja bila svesna da velika većina naših borbenih pilota, mlađe generacije, leteči Galeba ili Jastreba ima popriličnu „rupu“ u letačkom iskustvu, letenju na ozbiljnom borbenom avionu. Orao, čije je uvođenje u naoružanje ozbiljno kasnilo nije obećavao da će tu „prazninu“ popuniti. Uz to mlađe generacije pilota nisu nikada letele neki borbeni avion zapadnog porekla, ni jedan avion u naoružanju našeg RV nije mogao poneti više od 1000 kg ubojnih sredstava (UBS) a jedna eskadrila nadzvučnih izviđača opremljena odličnim lovačkim avionom preuređenim i opremljenim relativno zastarelom izviđačkom opremom u izviđača (L-14i) nije mogla zadovoljiti potrebe obaveštajnog obezbeđenja operativno-strategijskog komandovanja. Orlovi izviđaći nisu mnogo obećavali.

Razmatrana je kupovina dve do tri eskadrile aviona F-5 i to jedna u izviđačkoj varijanti RF-5E jedna do dve kombinovanog sastava dvoseda F-5F i lovaca-bombardera F-5E kroz koje bi na principu rotacije prolazili svi piloti borbenih jedinica našeg RV i PVO radi osposobljavanja da u određenom trenutku, pod datim okolnostima, mogu lako preći na izvršavanje zadataka na modernim borbenim avionima zapadnog porekla.

Uz to jedna od tih eskadrila u jednom avio poletu mogla bi poneti preko 40 tona UBS, više nego trecina borbenih aviona tadašnjeg RV zajedno. Naša „pesnica“ mogla bi udariti snažnije i na daleko većem odstojanju a naše Vrhovno komandovanje bi postalo bar dvostruko „dalekovidije“.

I sve to bilo bi u prvom momentu skuplje ali, na duge staze, znatno jeftinije od jednostranog praćenja istočne, Sovjetske, varijante naoružavanja vazduhoplovstva.

Tada smo MiG-ove plaćali, koliko ja znam, oko 3,5 – 4,2 miliona dolara u lovačkoj varijanti a uz njih smo morali kupovati posebno, po diktiranim cenama, i razne stepenice, podmetače, rude za vuču aviona, agregate na kamionima i ostalo što smo mi tada mogli proizvesti bolje, jeftinije pa čak prodati Rusima i njihovom saveznicima.

Avion F-5 jednosed u LBA varijanti koštao bi nas 5,5, dvosed 6,2 a izviđač sa punom opremom 12,7 miliona dolara. Skupo! Preskupo!? Jeste, ali.

To je bila tvornička cena a Vlada SAD je mogla da nam dade popust ili nam ih čak pokloni (što bi također imalo svoju cenu) ali i bez ikakvih ustupaka eksploataciona cena, u dimenziji vremena pokazivala je drugaćije rezultate:

Resurs aviona F-5 do prve generalne revizije (IRAN) iznosio je 8.000 sati letenja a kod MiG-a 1.200, maksimalno 1320 sati. Motori F-a su imali resurs od 2.400 sati a broj revizija je bio neograničen dok su MiG-ovi motori imali resurs oko 400 – 500 sati a posle jedne revizije, uostalom kao i sam MiG išli su u staro gvožđe!

Specifična potrošnja goriva MiG-ovih motora bila je višestruko veća od potrošnje F-ovih a to nije bilo nevažno ni sa ekonomskog, posebno operativno-taktičkog aspekta.

Svaki otkaz motora MiG-a rezultirao je gubitkom aviona, ponekad nažalost i pilota. Otkaz jednog motora na F-5 bi mu degradirao borbene ali ne i letne sposobnosti, posebno ne bezbednost letenja.

Borbena otpornost F-5 je znatno nadmašivala onu kod MiG-a ne samo zbog žilavosti aviona sa dva motora nego i zbog činjenice da je pilot u F-5 bio neranjiv za kalibre manje od 12,7 mm a svi rezervoari su mu bili obezbeđeni samozaptivajućom unutrašnjom oblogom što ih je činilo otpornim na borbena oštećenja. Pilot MiG-a je zaštićen samo iz zadnje polusfere čeličnom pločom iza katapultnog sedišta a njegove trupne i krilne rezervoare probija i najmanji kalibar pešadijskog naoružanja ili šrapnel koji može izazvati požar, čak i eksploziju aviona.

Upoređenja drugih, manje važnih kvaliteta, posle ovih i nemaju značaja.

Neprofesionalcima da pojasnim pitanjem: Da li bi tada radije kupili Volgu za 10.000 maraka ili Mercedesa za 13.500?

General ing. Zlatko Rendulić, Načelnik VTS RV i PVO izjavio je na sednici Vojnotehničkog saveta GŠ JNA: „O avionu F-5 znamo više nego o MiG-u 21 kojeg u naoružanju imamo skoro dvadeset godina„. Nije to general rekao napamet već nakon upoznavanja sa obimnom dokumentacijom koju su nam Amerikanci spakovali u onaj ogromni kofer.

A znam iz ličnog iskustva i razgovora sa kolegama kako i koliko smo saznavali od Rusa kupujući i koristeći njihove avione.

Lično sam učestvovao u programu opitovanja mogućnosti aviona MiG-21R (L-14i) koje smo kupili pod kodnom oznakom „Proizvod 094“ a četiri iskusnija pilota iz naše 352. iae su išla na obuku u SSSR pre prijema tih aviona.

Rusi nisu dozvoljavali tim ljudima niti da hvataju zabeleške jer je sve bilo „sekretno“ (tajna) i zamotano u cerade! Zato smo po uvođenju u operativnu uportrebu aviona L-14i sami morali da opitujemo i definišemo njegove borbene mogućnosti.

Naš tretman u SAD je bio neverovatno korektan, profesionalan, ljudski srdačan. Mogli smo pitati sve i na svako pitanje dobiti kompetentan, tačan odgovor.

Eto, nekima nikako da dođe iz guzice u glavu i onda Srbija sada nakon 30 godina od svega gore navedenog opravlja i modifikuje MiG-ove 29 i sada po najnovijem Orlove!

Sretno!!!

Odgovori
1

@PeroZ

Citao sam tu pricu, i ne mogu kao mladji od 40 godina da osporim misljenje da je F-5 bio bolje resenje sa stanovista struke. Ali mogu da kritikujem to sto predstavljate ovu pricu kao primer gluposti Vrhovne Komande. Zasto?

Zaboravljate da smo se vec jednom opekli sa F-86D Sabre Dog, kog smo koristili 1961.-1973. Prema Dzordzu F. Kinanu(George F. Kennan), koji je bio ambasador SAD u SFRJ za vreme Kenedijeve administracije, Kongres se protivio isporuci finalnih delova za taj tip aviona(nije precizirano koji su to bili delovi), iako je dogovor napravljen jos u prethodnoj administraciji. O tome da smo tad imali i pogorsane odnose sa SAD da i ne govorim.

„Ali to su bile sezdesete, situacija je bila daleko drugacija 20 godina kasnije“, to cete najverovatnije reci. E pa, tu se varate. Nije bitno koja je godina, decenija, ili cak vek, isti ili vrlo slican scenario se ponovio kad je u pitanju prica na koju nas navodite. Karter je te 80te izgubio izbore, a na njegovo mesto dosao metuzalem Regan koji je u sustini zagovarao konfrontaciju sa SSSRom i drugim komunistickim zemljama. Dakle, skoro identican scenario kao 60ih. I sad mi, laici koji ponekad gledamo siru sliku, pitamo vas iz vazduhoplovne struke: da li je ono sto su gospoda pilot Hamzic i inzenjer Obradovic bio potreban i dovoljan uslov za uvodjenje F-5 u nase RV? Potreban uslov da, ALI NE I DOVOLJAN!

Znaci, za osetljive stvari kao sto je nabavka naoruzanja od druge drzave, nije dovoljno samo pitati struku, vec je potrebno ucesce i onih elemenata koji ne pripadaju struci. Toliko…

A

Ja stvarno ne znam koliko puta treba da se napise na ovom forumu,da bi vama „zapadnjacima“ doprlo do mozga…Srbija nije u Nato-u,i nikad nece ni biti,prema tome bilo kakva kupovina zapadnih aviona u ovom trenutku,pored toga sto bi bila drasticno skuplja varijanta,bila bi veliki rizik. Zasto? Zato sto u slucaju nekog sukoba,ili bilo cega sto nije po volji Zapada,slavina za rezervne delove,opremu,naoruzanje,modernizacju bila bi zatvorena,i mi bi mogli da parkiramo vazduhoplovstvo. Niko ovde ne kaze da je Mig-29 najbolji avion na svetu,ali nama je u ovom trenutku jedino moguce resenje,tako da mislim da je vise besmisleno pisanje takvih komentara.
Srecno i vama!

R

i onda i sad odlucuje politika,nazalost.

R

ne bih ja bio tako uveren da su delovi iz sssr-a,kasnije rusije,dolazili na vreme i da sa njihove strane nismo trpeli pritiske i ucene.slucaj sa gumama za mig 29 i slicno.o desavanjima oko nabavke t55,kasnije oko nabavke municije itd. ne bih jer nisu tema..o tome se zbog politike manje i redje pise.najbolje smo prolazili sa francuskim nabavkama.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Beli na: Ima li smisla avio-linija Peking – Beograd?

Alene, cestitam! Vrlo dobra analiza, kao i uvjek! Ocekuj velike napade i kritike posto si sledece napisao. Nije popularno pisati pozitivno o prmijeru ili vladi: ...Premijer Vučić vrlo uspješno levitira ... ...No, pobijedio je Vučić i ... ...A Vučić to jako dobro koristi. ... ...Svi oni koji kritiziraju Vučića za politizaciju ove linije, zapravo su…

30. May 2017.Pogledaj

Vladimir na: Ovako će izgledati novi hangari dežurne pare na aerodromu Batajnica

Stizu do pred izbore. Odličan propagandni materijal za ljude kratke pameti i još kraćeg vremena upotrebe mozga. Stiza će oni godinama. Ko zna, možda jedan dan i stignu?

30. May 2017.Pogledaj

Beli na: Ovako će izgledati novi hangari dežurne pare na aerodromu Batajnica

@Beduin Nesmes sve razumeti bukvalno. Dosli oni za 60 ili 100 dana, to nije toliko bitno. Nije ih bilo 12 godina a sada vam smeta kada zakasne par meseci pa se sprdate.

30. May 2017.Pogledaj

Haplek na: Ima li smisla avio-linija Peking – Beograd?

Potpuno se slažem i isto čestitam! Pozdrav iz Avstrije

30. May 2017.Pogledaj

SF na: Ovako će izgledati novi hangari dežurne pare na aerodromu Batajnica

Ima tu jedan mali problem tendersku dokumentaciju propisuju "neki" eksperti I svaka stavka mora sadrzati standard za ono sto se trebuje.Kvalitet nije kvantitet, neko mora proveravati proces instalacije, gradnje I kazniti penalima eventualna kasnjenja, nepostovanja propisanog standarda. Ovo za hartije I stampace nazalost ima naprednije resenje, ali treba se pogledati zapadno - elektronska razmena hartija…

30. May 2017.Pogledaj