BEG airport status
Pilot američkog Super Horneta oborio sirijski Su-22 Jurišnik Su-22 u vazdušnoj borbi nema skoro nikakve šanse protiv savremenih višenamenskih lovaca-bombardera kakav je američki Super Hornet.

Pilot američkog Super Horneta oborio sirijski Su-22

U zvaničnom saopštenju američke zajedničke kombinovane operativne grupe – Combined Joint Task Force, juče je potvrđeno da je istog dana pilot američkog mornaričkog lovca-bombardera F/A-18E “Super Hornet“ oborio jurišni avion Su-22 Ratnog vazduhoplovstva Sirije.

Kako se dalje navodi u saopštenju incident se dogodio oko 18 časova i 43 minuta po lokalnom vremenu a obaranje je usledilo nakon što je posada sirijskog Su-22 izvršila bombardovanje položaja SDF  – Syrian Democratic Forces (Sirijske demokratske snage).

Nešto više od dva sata pre tog događaja sirijska vojska i njeni saveznici napali su snage SDF-a kod mesta Ja’Din koje se nalazi južno od grada Tabqah, a pri tom je sirijska vojska ranila nekoliko pripadika SDF-a i isterala ih iz naselja.

Posade dežurnih američkih aviona su zatim, u demonstraciji sile, nekoliko puta nisko preleteli prorežimske snage i zaustavile njihovo početno napredovanje kroz naseljeno mesto koje su držale snage SDF.

Amerikanci dalje saopštavaju da su zatim preko specijalne telefonske linije kontaktirali prisutne ruske snage kako bi one uticale da se situacija smiri. Mesto Ja’Din nalazi se svega dva kilometara severno od uspostavljene bezbednosne zone između prorežimskih i snaga SDF.

Treba pomenuti i da se grad Tabgah, koga su snage SDF zauzele od tzv. Islamske države 10. maja ove godine, nalazi na samo oko 55 km od velikog uporišta i do skora prestonice ID, grada Rake.

Jučerašnje obaranje sirijskog aviona predstavlja prvo američko obaranje vazduhoplova u vazdušnoj borbi još od 1999. godine. Iako u vazdušnom prostoru Sirije već tri godine vlada veoma dinamična atmosfera, na nebu se pored ostalih uglavnom mogu videti sirijski, ruski, američki vazduhoplovi, do juče između pomenutih strana nije bilo ozbiljnijih vazdušnih sukoba.

Prethodni veći incident dogodio se 8. juna kada je posada američkog F-15E “Strike Eagle’‘ oborila sirijsku borbenu bespilotnu letelicu (najverovatnije Shahed 129 iranske proizvodnje) i tako sprečila vatreno dejstvo po pobunjeničkim snagama koje su u tom trenutku obučavali američki savetnici.

Potom je pre tri dana na jugu Sirije pronađena olupina bespilotne letelice Selex ES Falco jordanskih oružanih snaga blizu koje su se nalazili i delovi rakete vazduh-vazduh R-23 što ukazuje da je jordansku BPL oborio sirijski lovac MiG-23.

Komentari

B

Ovo nije bila vazdusna borba!

„Jučerašnje obaranje sirijskog aviona predstavlja prvo američko obaranje vazduhoplova u vazdušnoj borbi još od 1999. godine.“

Verovatno je F-18 iznenada napao Su-22. Mozda je Suhoi pokusao da pobegne.

Cak i da se Su-22 usudio da se suprostavi F-18 u vazduhu nebi imao sanse zato sto za to nije koncipiran. Ali sumnjam da je to uopste pokusao i da je za to bilo vremena.
Su-22 je odlican bombarder ali ne lovac.

Odgovori
B

I ovakvu „pobjedu“ će uknjižiti u mit o f18…

Odgovori
N

U tekstu postoji samo jedna greška, naime Raka nije više prestonica ISIS-a već dva meseca, sada im je prestonica grad al Majadin na istoku Sirije, u dolini Eufrata.

Odgovori

Да у праву сте, хвала на исправци.

F

Сад ће на википедији да пише да је Ф/А 18 Супер Хорнет у ваздуху ненадјебив…

Odgovori
N

@Free
Јесте бољи од Ф-16 или МиГ-29 али би га један Су-30 приземљио без потешкоћа.

B

@Nikola

Dosta zavisi od situacije i okruzenja. Amerikanci su rušili i Mig-29 iznad Iraka i naše zemlje.
Amerikanci su u tehnologiji, strategiji i obuci i iskustvu pilota bar jedan korak dalje, tako da se nebi kladio na Ruse.
Su-30 ili 35 ima jači radar i dalekometnije rakete ali mozda nema iskustva sa američkim ometačima koje mozda nosi F-18. Američki piloti imaju u glavnom više naleta i iskustva u timskom radu sa drugim delovima svojih RV i PVO-jedinica.
Su-30 a pogotovo Su-35 je sigurno sposobniji avion u takmičanju 1:1 ali islustva iz prošlosti su pokazali da su sami avioni samo jedan deo tima, kao u fudbalu.
Dzaba ti Ronaldo ako nema koga da mu dobaci loptu.

M

Irbis-E „jači“ od AN/APG-79?

R-27, bilo koje varijante (nešto ne lete sa drugim BVR raketama), „dalekometnije“ od AIM-120 C7/D?

Ne baš.

B

@MICA

Nisam strucnjak za radare ali R-27 postoji u razlicitim variantama. Jedna od njih je „long range“ koja ima sigurno veci domet od svake AIM-120.

…ali nije to ni bitno. Ja sumnjam da bi rusi u vazduhu imali sanse protiv amerikanaca.

e

Ma sjajno, samo se obaraju protivnici koji su u startu inferiornih tehnickih karakteristika od strane USAF.

Odgovori
B

Rat nikad nije bio niti ce biti fair play

1

@Beduin

Tacno je sto si rekao, ali je u nekim trenucima dota bio blizu toga…

z

Pitanje je samo dokle ce rusi da sede skrstenih ruku i da kao pizde tuzakaju amere vi ste ovo uradili ili ono a nesmete! Ruku secem do ramena ako rusi uopste imaju muda da se upuste u ovako nesto.Posto satro rusi brane sirijce ovo je bila njihova duznost da brane ovaj avion inace krsinu koji nema sanse sa f18E jer je ovaj nesto drugo. A zasto pored njih ne lete SU-35, ili ko vec, zasto?

Odgovori

Verovatno zato što Rusi u Siriji imaju samo 8 lovaca, po 4 Su-30SM i Su-35S. Premalo je to da bi se u svim misijama pokrivale akcije LBA.

D

Bit ce interesantni dan ako Rusi odluce da obore Americki avion.

A kako ide rate to je vec moguce. Amerikanci ocigledno salju sve vise snaga u Siriju a nijihovi saveznici sve vise ratuju protiv Sirijske vlade a ne ISIS.

Odgovori
B

To se dogoditi nece.

Као што се неће да догоди ни супротно т.ј. да буде срушен руски ( не авион руске или совјетске производње). Штовани сусједи, погледајте колико мисија и летова су извеле ВВС над Сиријом па су амерички дечки некако увек рушили сиријске авионе, никад руске (турску бедастоћу због које се Ердоган после сагињао до земље не рачунам у акцију америчке стране, а и добро је дошло Русима да довуку најмодернију ПВО). Ове се велике силе најчешће надјачавају тако што распале по неким сиротанима, а онда се као заштитник сиротана јако ражљути и негодује, па на послетку све опет буде као да се ништа десило није. Где слонови играју фусбал, мишеви страдају.

N

@Dead1
Naravno da Rusi neće rušiti američke avione ali bi mogli jedan holandski,belgijski ili jordanski da spucaju ili da bombarduju položaje SDF kako bi poslali čvrstu poruku svima koji planiraju napad na legalnu Sirijsku vojsku.

a

Pokusajte malo da gledate sve ovo sire. Dva dana prije ovog Sirijski Mig-23 oborio je dva (ne jednog kako pise u tekstu) Jordanska drona. Znaci ovo je klasicni „tit for tat“, vi oborite nase, mi cemo oboriti vase.

Odgovori
R

Ma kakvi Rusi i njihova avijacija ili pvo. Taj famozni S300/400 sistem nikad nije nista oborio a pitanje je dal to uopste radi. Jedino sto Rusi mogu je bombardovanje, ali to isto moze i naša Orlušina.

Odgovori
N

@Realno
Previše podcenjuješ Rusiju.
Jeste da nisu baš poznati po kvalitetnim letelicama ali svakako imaju neke vrlo kvalitetne i efikasne spravice u domenu raketne tehnologije. Ni meni taj S-300 ne uliva poverenje poput recimo Patriot sistema ali sigurno je da može efikasno obarati avione, a uostalom S300/400 iz Latakije nemaju dovoljan domet do Rake, čak i da ispale raketu, avion bi imao priliku da pobegne.

D

Nikad nije S300 koristen u pravom ratu pa ne znamo koliko je zapravo dobar.

A to isto znaci i za mnoge Americke sistemse. Zadnji put kad je Amerika se borila protiv nekoga sa modernim sistemima je Sjeverni Vietnam.

Irak, Jugoslavija, Libija, Afganistan nisu imali modern sisteme.

A 1991-e Iracki sistemi su usput bili neutralizirani zato sto su Francusi dali Amerikancima podatke za sistem PVO KARI sto su prodali Iraku. Irak nikad nije koristio KARI kako su ga Francuzi namijeravali.

A Iracki srendji i dalekometni raketni sistemi su bili zastarijeli – SA-2/-3/-6.

M

а да није и С-300 прошао као и СА-6/Куб, тј. да су га амери „прочитали ко дете буквар“… јер цео један комплекс С-300 нестаде код Хрвата ’90-тих…као не зна се где је завршио!? ;)

D

Mrgud,
NATO saveznici Bugarska, Grcka i Slovacka koriste S300 (S300PMU/PMU1).

Tako NATO zna za te starije sisteme.

A I Egipcani imaju modernije S300VM – moguce da Amerikanci imaju I tu neku priliku da pregledaju S300.

T

Са овим се не бих у потпуности сложио РВ и морнарица су у „олуји“ изгубили по 13 апарата за месец и по дана акције (http://www.ausairpower.net/Analysis-ODS-EW.html)

Odgovori
D

To je dobra analiza.

Interesantna stvar je da od 1991 USAF polako ukida svoj kapacitet za elektronsko ratovanje:

EF-111 penzionisan bez zamijene

F-4G – zamijenjen sa F-16C/D-50. Sto sam citao F-4G je bolji u ulozi SEAD nego F-16.

EC-130 – broj se smanjuje a zamijene nema.

EC-135 – stari avionic a nema zamijene. E-10 je ukinut.

E-3 – broj se smanjuje.

USMC isto nema ozblijnu zamijenu za EA-6B. SEAD komponenti za F-35 ne idu nigdje vec mongo godina.

USN ulaze u elektronsko ratovanje sa EA-18G.

A to je razlika ideologije – USAF misle da stealth avionic ne trebaju elektronsku podrsku dok USN vjeruje da trebaju.

D

Zaboravio sam kazati, situacija u NATO paktu je cak katastrofalna.

Velikia Britanija – ALARM rakete povucena iz potrebe 2013 bez zamijene.

Francuska – mali broj starijih AS-37 Martel za Mirage avione.

Njemacka – 29 Tornado ECR sa AGM-88. Oko 20 ce biti akitvono barem do 2025-e ako ne i duze (cak do 2040)

Italija – 16 Tornado ECR sa AGM-88. Ovi ce biti povuceni 2025-e bez zamijene.

Neki broj Grckih i Turskih F-16C/D su opremljeni za SEAD. Ne znam da li je oprema tih do razini USF -F16 Wild Weasels. Ali ni Grci ni Turci su bas neki dobri saveznici i cesto ne ucestcuju u NATO operacijama.

NAT nema avione za radarsko „jamming“ kao sto Amerikanci imaju (EA-18G i EC-130).

O

Po onome što je dostupno , 5 aviona Su-22 SyAF su bili u zoni sela Ja’Din. Prvi Su-22 je dejstvovao nevodjenim bombama u blizini polozaja SDF-a (nije jasno da li je gadjao same pozicije ili neku drugu metu, mozda ISIL-ove polozaje). Nakon ovoga, 2 F-18E SuperHorneta su dobili odobrenje da dejstvuju. Napadnut je drugi Su-22 koj ise navodno pripremao da dejstvuje. Po sirijskim podacima, ispaljene su 2 rakete, od kojih je Sidewinder promasio (navodno) a po americkim izvorima avion je oboren AMRAAM-om (navodno).

Sirijsko MO je prvobitno javilo da je pilot potpukovnik Ali Fahd poginuo (radi se o pilotu koji je letio Su-22M4 sa aerodrome Tiyas T4, rodjak generala Hasana komandanta cuvene jedinice Tiger Force), Rusi da se katapultirao dok su neki od sirijskih izvjestaca javili da se pilot nalazi u rukama SDF-a i da su u toku pregovori sa SDF-om.

Odgovori

Има много информација али питање је које су тачне.

Тако се говори о томе да су лансиране две AIM-9X а да је пилот спасен (и ту има два податка, сиријске или руске специјалне јединице), на интернет је постављена чак и њгова фотографија направљена након спасавања.

Руси тврде да је пилот Су-22 бомбардовао положаје ИД. Сумњам да је у тој зони било 5 Су-22 јер РВ Сирије тешко може одједном да ангажује толики број авиона овог типа.

N

@Oddball
Pilot se uspešno katapultirao na Kurdsku teritoriju i SDF su nakon toga objavile njegovu fotografiju koja potvrđuje da je nepovređen, štaviše, nije čak ni vezan.
Vodili su se pregovori oko razmene zarobljenika ali nisam još siguran dali je oslobođen.

M

Ја нађох да је на оборени Су-22 прво дејствовано са најновијом Aim-9Х и да је ракета промашила тј. да ју је Су-22 избегао да би потом био оборен са Aim-120…да ли то значи да Aim-9X није баш тако моћна…да ли је пилоту Ф/А-18 „задрхтала рука“…

такође, данас на неким веб страницама јавише да су Руси дејствовали са С-300 на америчку БПЛ Global Hawk у близино Сирије изнад Медитерана…да ли је у питању „патка“ или је нечега стварно било…!?

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Miroslav na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Zašto Air Serbia ignorira Niš i Banja Luku?

@Nebojsa Navodi u vezi sa taksama na INI su netacni. Iznosite pogresne podatke a sve to o cemu pricate je lako proverljivo. Pozdrav za Alena.

16. Aug 2017.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Zašto Air Serbia ignorira Niš i Banja Luku?

E da, kad bi bilo minimum volje... Bojim se da ste u pravu oko nedostatka vizije. Ne slažem se da je Banja Luka u povoljnijem položaju: 1. Sarajevo je daleko veći grad, sa daleko većom dijasporom, brojem turista, poslovnjaka, posebno iz arapskog svijeta... Bitno više potencijalnih putnika gravitira Sarajevu nego Banja Luci. 2. Tuzla je…

16. Aug 2017.Pogledaj

dembelan na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Zašto Air Serbia ignorira Niš i Banja Luku?

Da kad bi bilo minimuma volje da se tako nešto uradi. Aerodrom Mahovljani su žrtva političkog sljepila i to će tako ostati. Ljudi koji su u menadzmentu nemaju apsolutno nikakvu viziju. A Banja Luka je u daleko povoljnijem položaju nego i Sarajevo i Tuzla. Mnogo više ljudi gravitira oko Banja Luke. Mnogo više je bolje…

16. Aug 2017.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Zašto Air Serbia ignorira Niš i Banja Luku?

Ma ne, naravno da ne, bože mili. Ali ova linija povezuje dva velika srpska etnosa. Samim time ona jest etnička linija, egzistencijalno bitna za Republiku Srpsku, te etnička obveza za Republiku Srbiju. Jednako kao što bi to morala biti i linija Zagreb-Mostar. Pritome većina putnika jesu Srbi (poslovnjaci, studenti, radnici, znanastvenici, sportaši, novinari, estrada, obrazovni…

16. Aug 2017.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Zašto Air Serbia ignorira Niš i Banja Luku?

Hvala puno Mladjo. Još nisam ni zagrebao problem BNX. No, kada se jednom odlučim napisati članak o tome bojim se da neću smjeti ne samo doći na taj aerodrom nego ni proći kroz Republiku Srpsku. :-) Ma da, Banja Luka ignorira Banja Luku, to ste dobro rekli, ali to i piše u tekstu. Jasno sam…

16. Aug 2017.Pogledaj