„Haos na nebu“ i „Hakerski upad“ bile su preovlađujuće medijske interpretacije incidenta koji se dogodio u Kontroli letenja Srbije i Crne Gore 10. jula u 20:20 časova. Neposredni uzrok gubitka radarske slike na monitorima kontrolora letenja u zgradi Oblasne kontrole na Aerodromu Nikola Tesla razjašnjen je iz ugla kompanije prošlog petka – radnik kompanije „Comsoft Solutions“ ubacio je pravi kabl u pogrešno mesto.
Samo nekoliko minuta nakon što je došlo do „pomračenja“, celokupna globalna stručna i laička javnost, zahvaljujujući sajtu Flightradar24, znala je da se iznad Srbije nešto dogodilo. SMATSA se nije zvanično oglasila o incidentu sve do prošlog petka kada je njen direktor Radojica Rovčanin Tanjugu ispričao hronologiju događaja:
– 10. jula posle 20 časova došlo je do gubitka slike na našim panelima. Inženjer kompanije koja nama obavlja instalaciju dodatne opreme za poboljšenje radarskih performansi greškom je konektovao jedan kabl u operativni umesto u test sistem. Čovek nije imao nikakvu lošu nameru, bio je pod nadzorom naših tehničara sve vreme. Bilo ko drugi da ga je nadzirao ovo bi se isto dogodilo. Ali eto, dešava se i ekspertima kao što je taj stranac.
Mi posedujemo fallback sistem i za 30 minuta smo ispraznili nebo. Sredili smo kvar i za 50 minuta povratili saobraćaj. Prijavili smo događaj DCV-u i vojsci i nikome drugome više nismo dužni da prijavljujemo. Nebo smo isprazili radi bezbednosti i ništa se nije desilo. Ljudi iz kompanije Komsoft dolaze u utorak i već su se ponudili da nadoknade eventualnu štetu. Ovo se dešava skoro svim provajderima. Zbog ovakvih stvari smo predvideli izgradnju contingency centra u Nišu, rezervne kontrole leta, da kada glavna ispadne ona se automatski pali. Uradili smo sve projekte i pravimo rezervnu kontrolu leta. Sve procedure u ovom slučaju su ispoštovane, po međunarodnim propisima. – objasnio je Rovčanin i dodao da je za „ujdurmu u medijima“ odgovoran bivši predsednik nadzornog odbora SMATSA-e Bratislav Grubačić. Grubačić je za Tanjug dan kasnije demantovao ovu optužbu.
Dan posle Rovčaninove izjave „Blic“ je objavio članak koji je sadržao delove izveštaja SMATSA-e o incidentu. Izveštaj je poslat prema „Blicu“ na tri adrese – predsedniku Srbije Aleksandru Vučiću, predsednici Vlade Srbije Ani Brnabić i direktoru BIA-e Bratislavu Gašiću:
– U izveštaju, na tri strane, u devet tačaka, objašnjeno je da je prekid u radu glavnog sistema trajao tačno 60 minuta, ali i da ga je izazvalo preopterećenje rada mrežne opreme koja prosleđuje radarske podatke u okviru glavnog sistema za obradu i prikaz podataka. A do preopterećenja je, kako je objašnjeno, došlo zbog ljudske greške servisera firme “Komsoft solušns”. – prenosi „Blic“.
– Predstavnik proizvođača “Komsoft solušns” je u toku pripreme unapređenog podsistema glavnog sistema za obradu i prikaz podataka o letu za testiranje, umesto povezivanja test opreme na okruženje za testiranje, fizički spojio test sistem na mrežnu opremu glavnog sistema, što nije bio deo predviđenog plana testiranja. To je urađeno mimo plana i bez dozvole.
Nije u pitanju implementacija unapređenja sistema, niti je odobren rad predstavnika proizvođača “Komsoft solušns” na operativnom sistemu u realnom vremenu, precizno je navedeno pod kojim uslovima je fazu testiranja bilo moguće sprovesti.
Planirana je samo faza testiranja u test okruženju (poseban sistem, fizički odvojen od glavnog operativnog sistema). Obaveza proizvođača sistema je priprema za testiranje, što je “Komsoft solušns” i sprovodio. Neautorizovano povezivanje na živi sistem ni u kom slučaju nije predviđeno niti odobreno uzimajući u obzir da je proizvođač sistema u obavezi, a što je praksa do ovog slučaja i potvrđivala, da su njegovi predstavnici višeg nivoa stručnosti od inženjera SMATSA-e kao korisnika sistema. U tom smislu formalnog odobrenja da se vrši bilo kakva aktivnost na podacima u realnom vremenu nije bilo, niti je to bilo planirano.
Kada je do događaja došlo Direktor za bezbednost i kvalitet je telefonom obavestio Direktorat civilnog vazduhoplovsta.
Prema procedurama za nadzor i korektivno održavanje sistema za obradu podataka o letu, sistem inženjeri su preduzeli aktivnosti za dijagnostiku i vraćanje sistema u operativni status. Nakon ustanovljavanja da je sistem spreman za operativno korišćenje, on je vraćen u rad i ukinute su restriktivne mere protoka saobraćaja – stoji u izveštaju u koji je „Blic“ imao uvid.
misko
ad1 – čemu služi „nadzor naših tehničara“ ako ne mogu sprečiti takvu banalnu grešku?
ad2 – ako „nije bilo opasnosti da dođe do ugrožavanja “ . znači sa vama i bez vas avioni jednako lete, onda vas ne treba
ad3 – neki kvar se sigurno desio, zašto toliko muljate i pričate prazne priče,
ad4 – „vojsci i nikome drugome više nismo dužni da prijavljujemo“ – bahato i umišljeno nema šta, bitno da se Predsednik Vučić kao veliki stručnjak na tu temu bio oglasio
gosti-domaci
Ha ha ha, tako je.
OZZNA
Druze nemas pojma. Ovolika kolicina gluposti u tako malo teksta.
Kod nas je simptomaticno da „strucnjaci„ komentarisu i daju sebi za pravo a u stvarnosti nemaju pojma o tome sto komentarisu .
Ti si sigurno bio u CKL pa znas kako sve to funkcionise. I sigurno znas kako se odrzava sistem, sta je osnovni i sta je rezervni sistem,redudansa,i sl….
Igor
Bitno je da nije namerno…
Zanima me da li avio-kompanije mogu da potražuju od Srbije nadoknadu štete?
I to će biti nema veze?
OZZNA
Pa te kompanije placaju uslugu svakom provajderu. Ne bi trebalo da bude bilo kakve nadoknade avio kompanijama.
Sav avio saobracaj preuzeli su susedni provajderi ( i to ce naplatiti ).
Mi cemo imati nesto kasnjenja za ovu godinu i to je to.
Laza
Toliki milioni i oni nemaju plan za vanrednu situaciju?
Za vasu informaciju na zapadu se to zove Disaster Recovery Plan i testira se po nekoliko puta godisnje. To sto ste se setili Nisa sada nakon sto ste potrosili tolike milione na sporedne stvari i nakon ovog incidenta ne skida odgovornost sa nadleznih. Ovaj propust ja bio main safety concern i neko za to treba da odgovara a tu ne mislim naravno na tehnicara nego na onog ko nije pripremio agenciju na pravi nacin za ovakav scenario.
Zasto niko nije izneo koliko je ovaj propust kostao agenciju a koliko je mogao da kosta Srbiju?
OZZNA
Potpuno si u pravu. Mi jos nemamo „rezervnu kontrolu leta„ i to je osnovni nedostatak i problem. A ista mora biti udaljena od Bg ( npr EUROCONTROL ima u Briselu i Parizu ).
Vladimir
Pre nego što ospemo paljbu po krivcima, prvo da ih definišemo.
SMATSA ima plan za otvaranje rezervnog ATC centra u Nišu već unazad par godina.
Otvaram kviz!
Ko je taj ko do sada blokira otvaranje tog centra?
Da pomognem, nisu Rusi, nije NATO, nije IKEA, nisu pingvini.
Laza
Vladimire vidim da posedujes vestina za disperziju odgovornosti kao vecina zitelja Balkana.
Nemoj molim te da kazes da se projekat SMATSA flight akdemije mogao progurati a da je backup centar koji je deo osnovne delatnosti SMATSA neko zakocio :)
Onaj ko se nije dovoljno potrudio da ga napravi je odgovoran, nemogu tu postojati nikakve trece strane koje nisu nesto dozvolile.
Ali tako je u svim privrednim granam u Srbiji, pa zasto i vazduhplovci ne bi postupali kao doktori recimo – kriv je onaj ko mi ne da da radim svoj posao ali ga ja i dalje radim u uzimam masne pare za to :)
Vladimir
Lazo,
Projekat postoji. Završen je. Moje pitanje iz kviza i dalje ostaje otvoreno. Nije disperzija vec tačno imenovanje krivca.
Postoji vremenski rok dat od EU i od Eurocontrol. SMATSA je svoj deo posla odavno završila.
Inače nisam više žitelj Balkana evo skoro 20 godina.
Losmi
pogledati video na 16:56 gde kazu da postoje bekap sistemi i da kontroleri na svojim ekranima to i ne primete…
https://youtu.be/1f_p2vwnBoo?t=1016
Vladimir
Losmi,
Postoji back up sistem Kontrole Leta i sada, ali ovo sa rezervnim centrom kontrole leta u Nišu je sasvim druga priča.
Ovaj sadašnji back up sistem nije bio dovoljan da spreči problem kao što je ovaj prošli ili neki budući sličan njemu. Potreban je kompletan, fizički odvojen, rezervni centar Kontrole Leta koji bi u sličnim situacijama trenutno preuzimao rad glavnog centra.
Taj rezervni centar bi bio operativan potpuno 24/7, i radio sve vreme vođenje vazdušnog saobraćaja pod nadzorom glavnog centra, a samo u slučajevima pada glavnog sistema, preuzimao bi rad od glavnog centra.
Tek tada bi sistem vodjenja i kontrole vazdusnog saobraćaja dostigao skoro stopostotnu otpornost na iste ili slične probleme.
JEDAJDOGROBA
STA JE SA RADAR DATA SHERINGOM?ZAR NISMO MOGLI DA DOBIJEMO KAO BACK UP SLIKU IZ SOFIJE,SKOPLJA,BUKUTESTA,BUDIMPESTE I ZAGREBA?
bane
zasto od tog datuma ,kada je bio problem,nema preleta,ja sam iz g .milanovca i od jutra do kasno u noć bilo ih i je desetine koje su se mogle na nebu,sada nebo prazno,samo poneki vojni helikopter ili avion verovatno ladjevci,pozdrav svima