BEG airport status
Poleteo konvertoplan Bell V-280 Valor, tehnološki demonstrator programa Future Vertical Lift V-280 bi u budućnosti, počevši od 2035. godine mogao da zameni srednje višenamenske helikoptere UH-60 / Foto: Bell Helicopter

Poleteo konvertoplan Bell V-280 Valor, tehnološki demonstrator programa Future Vertical Lift

Pre nedelju dana sa aerodroma u američkom gradu Amarillo, država Teksas, obavljen je prvi let opitnog obrazca konvertoplana V-280 Valor kompanije Bell Helicopter koja je deo korporacije Textron. Prvi V-280 sa registracijom N280BH čija je proizvodnja završena u septembru, je demonstrator koncepta odnosno AVCD – Air Vehicle Concept Demonstrator koji će biti jedan od konkurenata u programu izbora novog vazduhoplova američke vojske pod nazivom FVL – Future Vertical Lift.

V-280 se dakle razvija kao ponuda na tenderu za program FVL i to u saradnji sa firmom Lockheed Martin a drugi kandidat za budući perspektivni vazduhoplov US Army je SB-1 Defiant koji je zajednički projekat kompanije Sikorsky Aircraft (koji je takođe u vlasništvu Lokid Martina) i firme Boeing. I dok je prototip V-280 poleteo prošlog ponedeljka, prvi let SB-1 je odložen za sledeću godinu čime nije ispoštovan jedan od uslova koja su ova dva konzorcijuma trebala da ispoštuju po ugovoru iz 2014.

Program Future Vertical Lift počeo je da se sprovodi još 2004. godine i predviđa konstruisanje pet tipova novih helikoptera ili vazduhoplova sa vertikalnim poletanjem i sletanjem koji bi, negde oko 2030. godine zamenili čitavu flotu helikoptera američke armije među kojima su OH-58, AH-64, UH-60, CH-47. 2013. godine US Army je u prvoj etapi JMR-TD (Joint Multi-Role Technology Demonstrator) pored dva pomenuta kandidata (V-280 i SB-1) izabrala još dva projekta, konvertoplan kompanije Karem Aircraft i helikopter velike brzine firme AVX. Oba ova projekta su međutim brzo obustavljena avgusta 2014.

Objavljeno je i da američko Ministarstvo odbrane finansira ne više od 20 procenata troškova kompanija u prvoj fazi JMR-TD. Takođe, oba projekta su višenamenski vazduhoplovi koji bi trebali zameniti glavni američki srednji višenamenski helikopter Sikorsky UH-60 ’’Black hawk’’. Istovremeno, firma Bell je saopštila da razvija i naoružanu jurišnu verziju svog konevrtoplana V-280 sa oznakom AV-280.

Video prvog leta V-280:

 
Konstruisanje V-280 izvodi tzv. alijansa pod nazivom ’’Team Valor’’ u čijem sastavu se nalazi Bell Helicopter, Lockheed Martin, General Electric, Moog, IAI, TRU Simulation&Training, Astronics, Eaton, GKN Aerospace, Lord, Meggit i Spirit AeroSystems. Konvertoplan V-280 bi pored 4 člana posade trebalo da prevozi i 14 vojnika. Pri maksimalnoj poletnoj masi od oko 13620 kg vazduhoplov bi trebao imati maksimalnu nosivost od 4540 kg. Valor je skoro potpuno napravljen od kompozitnih materijala i opremljen sa dva turboventilatorska motora. V-280 se razlikuje od prethodnih tipova konvertoplana (konkretno V-22 Osprey’) po tome što se u ovom slučaju ne rotira čitava gondola sa motorom već samo elise jer su primenjene zglobne osovine.

Prototipovi će biti opremljeni motorima General Elevtric T64 ali će serijski primerci morati dobiti nove perspektivne turboventilatorske motore koje armija SAD bude izabrala u programu FATE (Future Affordable Turbine Engine). Krstareća brzina letelice bi trebala da bude 520 km/h, maksimalna brzina 560 km/h, tvrdi se da će maksimalni dolet biti 3900 km a radijus dejstva, u zavisnosti od tereta, bi trebao da se kreće  između 930 i 1480 km.

Trenutno, armija SAD razmatra početak uvođenja u upotrebu vazduhoplova ove kategorije 2035. godine ali kompanije Bell tvrdi da bi svoj V-280 mogla dovesti do početka serijske proizvodnje 7 do 10 godina ranije. Valor je konstruisan tako da zadovolji zahteve američke vojske koji su postavljeni pred budući vazduhoplov vertikalnog transporta, u odnosu na sadašnje platforme treba da leti dva puta brže, dva puta dalje, da ima povećanu pokretljivost i da bude prilagodljiv u različitim potrebama nosivosti.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

ki

Deluje kao da ce svakog trenutka pasti….A i jedna primedba…premalo je postova koja se odnose na vojnu avijaciju….Tek po neka preko nedelje …A subotom/nedeljom apsolutno nista… Daj bre zasucite rukave i pisite vise

Odgovori
op

Heh nije im dosta što V-22 košta nekoliko desetina miliona dolara i što je izuzetno zahtevan za održavanje i letenje nego hoće i ovo čudo kome će zglobna osovina da izleće svaki čas. Da li se neko pitao zašto onaj drugi protitp još uvek nije poleteo… Čim je LM umešan (kao kod F-35), može se očekivati još jedan najskuplji vojni projekat sa gomilom softverskih i hardverskih problema, a sve u cilju izvlačenja love poreskim obveznicima kroz budžet Min. odbrane.

Odgovori
Kr

Ne sumnjam u uspjeh. Osim toga ovo je prototip za natječaj koji još nije raspisan. Vojska SADa je i dalje tehnološki vrh.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Djuka na: [RAT U UKRAJINI] NATO najavljuje značajno pojačanje ukrajinske PVO, prvi borbeni avioni F-16 uskoro iznad Ukrajine, nema mesta za švedske borbene avione

>> „Patriot“ima namenu za najteze mete Dok je u teoriji tako, prakticno smo svedoci da se Patriot rakete ispucavaju na sve zivo, da li se neko seca plotuna Patriot raketa ispalkjenog i snimljenog pre godinu dana na... bog zna na sta je dejstvovano, ali svakako ne na eskadrilu AWACS ili Tu-160 bombardera. Iris-T rakete zu…

16. Jul 2024.Pogledaj

Mislav na: [RAT U UKRAJINI] NATO najavljuje značajno pojačanje ukrajinske PVO, prvi borbeni avioni F-16 uskoro iznad Ukrajine, nema mesta za švedske borbene avione

Jedino ako Taiwan podrazumijevas pod Kinu. Inace prosle godine je Taiwan izvezao u komunisticku Kinu 60% svih proizvedenih poluvodica iako su gotovo na ratnoj nozi. Ne moram ni govoriti da su najveci proizvidjac na svijetu.

15. Jul 2024.Pogledaj

Aps na: [RAT U UKRAJINI] NATO najavljuje značajno pojačanje ukrajinske PVO, prvi borbeni avioni F-16 uskoro iznad Ukrajine, nema mesta za švedske borbene avione

@PD Nato propaganda, kao po obicaju. Razlika u Mig29 i f16 nije u nameni, koliko u koncepciji sovjetske odnosno americke doktrine. F16 nije napravljen da brani Ameriku(kopno) vec da brani interese amerike svuda po svetu. Da bi taj jedan avion poleteo treba mu logistika koja je neuporedivo veca i zahtevnija od npr tog mig29 koji…

15. Jul 2024.Pogledaj

Miloš77 na: [RAT U UKRAJINI] NATO najavljuje značajno pojačanje ukrajinske PVO, prvi borbeni avioni F-16 uskoro iznad Ukrajine, nema mesta za švedske borbene avione

"99% zapadnih PVO sistema stoje i brane nebo Ukrajine" :-))) Strasno koliko neko uvrti da je zapadna tehnika nedodirljiva i svemocna i pored svaga sto smo videli unistenog sto PVO sto ostalog, pa i samo ovde na T6. I one smejurije od preuvelicavanja u dnevnim izvestajima za medije ruskog ili (ukrajinskog) MO zvuce realnije :-)

15. Jul 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: [RAT U UKRAJINI] NATO najavljuje značajno pojačanje ukrajinske PVO, prvi borbeni avioni F-16 uskoro iznad Ukrajine, nema mesta za švedske borbene avione

@Branko MiG-29 nije bio avion iste svrhe kao F-16. MiG-29 je iskljucivo lovac sa jako malim radijusom dejstva. F-16 je od pocetka visenamenski avion Resurs motora MiG-29 je bio oko 400 casova, u kasnijoj generaciji povecan na 1500. Resurs motora F-16 je bio rekordnih 9000 (devet hiljada) casova u startu. Jos 1982 su F-16 Izraela…

15. Jul 2024.Pogledaj