BEG airport status
Poleteo konvertoplan Bell V-280 Valor, tehnološki demonstrator programa Future Vertical Lift V-280 bi u budućnosti, počevši od 2035. godine mogao da zameni srednje višenamenske helikoptere UH-60 / Foto: Bell Helicopter

Poleteo konvertoplan Bell V-280 Valor, tehnološki demonstrator programa Future Vertical Lift

Pre nedelju dana sa aerodroma u američkom gradu Amarillo, država Teksas, obavljen je prvi let opitnog obrazca konvertoplana V-280 Valor kompanije Bell Helicopter koja je deo korporacije Textron. Prvi V-280 sa registracijom N280BH čija je proizvodnja završena u septembru, je demonstrator koncepta odnosno AVCD – Air Vehicle Concept Demonstrator koji će biti jedan od konkurenata u programu izbora novog vazduhoplova američke vojske pod nazivom FVL – Future Vertical Lift.

V-280 se dakle razvija kao ponuda na tenderu za program FVL i to u saradnji sa firmom Lockheed Martin a drugi kandidat za budući perspektivni vazduhoplov US Army je SB-1 Defiant koji je zajednički projekat kompanije Sikorsky Aircraft (koji je takođe u vlasništvu Lokid Martina) i firme Boeing. I dok je prototip V-280 poleteo prošlog ponedeljka, prvi let SB-1 je odložen za sledeću godinu čime nije ispoštovan jedan od uslova koja su ova dva konzorcijuma trebala da ispoštuju po ugovoru iz 2014.

Program Future Vertical Lift počeo je da se sprovodi još 2004. godine i predviđa konstruisanje pet tipova novih helikoptera ili vazduhoplova sa vertikalnim poletanjem i sletanjem koji bi, negde oko 2030. godine zamenili čitavu flotu helikoptera američke armije među kojima su OH-58, AH-64, UH-60, CH-47. 2013. godine US Army je u prvoj etapi JMR-TD (Joint Multi-Role Technology Demonstrator) pored dva pomenuta kandidata (V-280 i SB-1) izabrala još dva projekta, konvertoplan kompanije Karem Aircraft i helikopter velike brzine firme AVX. Oba ova projekta su međutim brzo obustavljena avgusta 2014.

Objavljeno je i da američko Ministarstvo odbrane finansira ne više od 20 procenata troškova kompanija u prvoj fazi JMR-TD. Takođe, oba projekta su višenamenski vazduhoplovi koji bi trebali zameniti glavni američki srednji višenamenski helikopter Sikorsky UH-60 ’’Black hawk’’. Istovremeno, firma Bell je saopštila da razvija i naoružanu jurišnu verziju svog konevrtoplana V-280 sa oznakom AV-280.

Video prvog leta V-280:

 
Konstruisanje V-280 izvodi tzv. alijansa pod nazivom ’’Team Valor’’ u čijem sastavu se nalazi Bell Helicopter, Lockheed Martin, General Electric, Moog, IAI, TRU Simulation&Training, Astronics, Eaton, GKN Aerospace, Lord, Meggit i Spirit AeroSystems. Konvertoplan V-280 bi pored 4 člana posade trebalo da prevozi i 14 vojnika. Pri maksimalnoj poletnoj masi od oko 13620 kg vazduhoplov bi trebao imati maksimalnu nosivost od 4540 kg. Valor je skoro potpuno napravljen od kompozitnih materijala i opremljen sa dva turboventilatorska motora. V-280 se razlikuje od prethodnih tipova konvertoplana (konkretno V-22 Osprey’) po tome što se u ovom slučaju ne rotira čitava gondola sa motorom već samo elise jer su primenjene zglobne osovine.

Prototipovi će biti opremljeni motorima General Elevtric T64 ali će serijski primerci morati dobiti nove perspektivne turboventilatorske motore koje armija SAD bude izabrala u programu FATE (Future Affordable Turbine Engine). Krstareća brzina letelice bi trebala da bude 520 km/h, maksimalna brzina 560 km/h, tvrdi se da će maksimalni dolet biti 3900 km a radijus dejstva, u zavisnosti od tereta, bi trebao da se kreće  između 930 i 1480 km.

Trenutno, armija SAD razmatra početak uvođenja u upotrebu vazduhoplova ove kategorije 2035. godine ali kompanije Bell tvrdi da bi svoj V-280 mogla dovesti do početka serijske proizvodnje 7 do 10 godina ranije. Valor je konstruisan tako da zadovolji zahteve američke vojske koji su postavljeni pred budući vazduhoplov vertikalnog transporta, u odnosu na sadašnje platforme treba da leti dva puta brže, dva puta dalje, da ima povećanu pokretljivost i da bude prilagodljiv u različitim potrebama nosivosti.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

ki

Deluje kao da ce svakog trenutka pasti….A i jedna primedba…premalo je postova koja se odnose na vojnu avijaciju….Tek po neka preko nedelje …A subotom/nedeljom apsolutno nista… Daj bre zasucite rukave i pisite vise

Odgovori
op

Heh nije im dosta što V-22 košta nekoliko desetina miliona dolara i što je izuzetno zahtevan za održavanje i letenje nego hoće i ovo čudo kome će zglobna osovina da izleće svaki čas. Da li se neko pitao zašto onaj drugi protitp još uvek nije poleteo… Čim je LM umešan (kao kod F-35), može se očekivati još jedan najskuplji vojni projekat sa gomilom softverskih i hardverskih problema, a sve u cilju izvlačenja love poreskim obveznicima kroz budžet Min. odbrane.

Odgovori
Kr

Ne sumnjam u uspjeh. Osim toga ovo je prototip za natječaj koji još nije raspisan. Vojska SADa je i dalje tehnološki vrh.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Misko na: Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

Hvala za tekst. Svi nas briju da budemo navijaci , rijetko ko da mislimo sire i sistemski.

12. Feb 2025.Pogledaj

Дарвин na: Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

Odličan tekst, nadam se da ga je pročito i neko iz SMATSA. Pozdrav za Isu, za koga znam, ali ga nisam nikada upoznao.

11. Feb 2025.Pogledaj

max na: Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

Bilo bi super vidjeti i mali osvrt na budućnost ATC-a, npr SESAR. Ima li kakvih konkretnih rezultata ili je to još sve teorija?

11. Feb 2025.Pogledaj

Željko Tucaković na: Prikazan prvi Rafal za Ujedinjene Arapske Emirate, Bugarskoj predat prvi F-16 Blok 70

Pa nemaju ni svi Francuski avioni taj IRST, ilit OSF, imaju samo neki noviji primerci od 2014-te pa na ovamo, srpski će imati

11. Feb 2025.Pogledaj