BEG airport status
Poslednje informacije kompanije Viking o nastavku proizvodnje aviona CL-415 Po svemu sudeći, još nije kraj

Poslednje informacije kompanije Viking o nastavku proizvodnje aviona CL-415

Kada je zvanično preuzeo Bombardijeov CL-215/-415 biznis 1. oktobra 2016. godine kanadski Viking Air nije iznosio u javnost svoje buduće planove za popularni protivpožarni avion. Sve do međunarodne konferencije posvećene SAR-u u organizaciji kompanije Tangent Link.

Alan Varns, jedan od najpoznatijih i najuticajnijih vazduhoplovnih novinara, nekadašnji urednik AFM-a, sada frilenser, u svom novom tekstu pričao je sa Kristijanom Bergeronom iz Vikinga o planovima kompanije za ovaj avion:

– Potrošili smo neko vreme za ponovnu izgradnju poverenja u naše funkcije podrške kupcima. Utrošili smo značajna sredstva u proizvodnju rezervnih delova i stvaranje novog tima ljudi.

Baš pre nekoliko dana imali smo sastanak sa našom bazom korisnika u Evropi koji je dobro protekao. Dobili smo izvanredne povratne informacije o samom avionu. Ima još dosta posla da se uradi ali želimo da idemo dalje od stanja u kojem smo preuzeli program.

To je naš fundamentalni cilj i misija, da potvrdimo koliko smo optimistični o ovom tipu aviona i da demonstriramo posvećenost. Razgovaramo sa korisnicima o srednjoj i dugoročnoj viziji ove letelice.

Pitali su nas da li ćemo ponovo pokrenuti proizvodnju? Prioritet je za sada CL-415EAF (Enhanced Aerial Firefighting) model koji će biti prilagođen novim regulativama koje se pre svega tiču navigacije. Takođe, na njemu će biti obnovljen niz komponenti koje su zastarele.

-415EAF će stoga ispuniti dve strateške potrebe: prva su kratoročne potrebe trenutnih i novih kupaca a druga je zapravo platforma za novu avioniku. Nova avionika će tako biti ugrađena u novoproizvedene -415 koje ćemo onda nazvati CL-515. Sve ovo još nije plod konačne odluke, izrađujemo poslovni plan i očekujemo konačnu odluku sredinom iduće godine.  – rekao je direktor Vikinga Alanu Varnsu.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

ni

jrv je imalo nekoliko ovih aviona CL215 mislim da ih je bilo 6 i svi su ostali u hrvatskoj

Odgovori
Dj

Ne, ni jedan nije ostao u Hrvatskoj

Lu

svi su završili u Srbiji te su prodani Grčkoj

Be

Stiskanja za jaja zapocelo.

Odgovori
at

Bio sam prije 3 godina u Vodicama na moru, izbio je neki pozar u blizini i pojavili su se protupozarni avioni, jedan CL-415 i 2 AT-802. CL-415 je neuporedivo brzi avion i veci i iskreno, ova dva AT-802 izgledali su kao igracke. Zaista nevjerovatan avion kada ga vidite uzivo kojom brzinom gasi pozar i kako to sve izgleda u odnosu na ove manje avione. Za svoju namjenu, impresivan avion!

Odgovori
Go

Civilizacija koja baca milijarde na razvoj nevidljivih borbenih aviona, borbenih bespilotnih letelica i da ne pominjem ostalo naoružanje, a nije u stanju da održi proizvodnju praktično jedinog aviona za borbu protiv požara, koji su sve češći upravo zbog drugih ljudskih gluposti – jednostavno zaslužuje da se raspadne… Poješćemo sami sebe u neprestanoj trci za novcem i moći.

Da Ujedinjene Nacije imaju ikakvu svrhu, trebalo bi same da organizuju masovnu proizvodnju CL-415 i S-64 (ili kojih već letelica) i distribuiraju u centre širom sveta. Ali, to možda u nekoj drugoj dimenziji. Čak ni EU nema neki kvalitetniji pristup problemu, a znamo koliko je požara samo ove godine bilo u Prtugaliji, Španiji, Francuskoj, Italiji, Hrvatskoj, Grčkoj (da pomenem samo EU zemlje)…

Odgovori
Jo

Odavno nisam pročitao bolju konstataciju…

Lj

Svaka na mestu,potpisujem obema rukama.Pozdrav…

Da

@Golub

+1
+svaki normalan gradjanin sveta.

pe

Svi se slazemo ali, globalni liberalni kapitalizam i solidarnost su nespojivi pojmovi sem u predizbornim obecanjima.

b

UN je tu da stvara probleme u svetu a ne da ih resava, sem ponekad nesto simbolicno. Njihov ubedljivo najveci donator su naravno Amerikanci, a i Englezi i Izrael se visoko kotiraju.

Ai

Ne brinite, Kina je kupila 2 Be-200ES uz opciju još 2 i Medvedev je u ime Vlade RF naručio 6 novih Be-200 u tvornici Beriev .. do ljeta će biti dovoljno aviona u bazenu Mediterana za najam ili kupnju ali ruskih, Viking nema interesa nastaviti proizvodnju CL-415 po cijeni od 20ak milja USD pa smišlja UPGRADE kako bi ih poskupio na 30ak iljuna USD.. do tada će Be-200 preuzesti tržište.. ko im je kriv.

Odgovori
To

Be 200 je svojevremeno bio u Hrvatskoj na testiranju i nije zadovoljio. Umjesto njega izabran je Cl 415. Razlozi su sto Cl 415 moze manjom brzinom gasiti pozar na manjoj visini pri cemu dolazi do manjeg rasipa vodenih bombi. Berijev nosi vise vode ali zbog rasipa usljed visine i brzine njegov ucinak nije tako dobar. Berijev kao mlaznjak je pogodan za zemlje sa velikim teritorijem upravo poput Rusije koje su slabo naseljene pa iz udaljenih baza moze doletjeti brze. Za Hrvatsku zbog velicine akvatorija ta prednost je nebitna.

Be

Beriev je, unatoc svojom impozantnim specifikacijama, naucinkovit na podruciju Sredozemlja.
Jednostavno, prebrz je.
A uz to, kad se uzmu u obzir zemljopisne karakteristike podneblja gdje prevladava brdovit teren, nezgrapan je.
CL415 nije idealan, ali se pokazao kao najbolje rijesenje.
AT su odlicna nadopuna.

Dr

Nema brige AirBag vidis kako se razmislja u zemljama EU te velik te prebrz te rasipa pogodan je za ovo a nije za ono … Vidis zanimljivo da je CL415 idealan u kombinaciji sa AT ali Be-200 u kombanaciji sa istim ili sa Cl415 nikako …
Samo da nije rusko kao i kod nas da nije sa zapada (LA)
Inace sa uspehom koriscen u Portugalu-nije bas sredozemlje al tu je , Izrealeu , Grckoj .

Vi

Bez brige, ne brinemo se uopće. ?

Be

Drago, da Hrvatska ima problema s velikim pozarima u Slavoniji, Berijev bi bio idealan.
Ali nema.
Ima problema u Dalmaciji, gdje sporiji i manji zrakoplov dolazi do izrazaja.

To

Berijev ne leti ispod 50 m prilikom gasenja i brzina prilaza je za vise od 100 km/h veca od Cl 415 usljed cega izbacena voda nema gustocu kao kod Canadair-a, te dobar dio vode se ili rasprsi ili ispari nad vrelinom pozarista. Nudjeni su Hrvatskoj na ime otplate dijela klirinskog duga ali je ocijenjeno da nisu adekvatni za pozarista u Hrvatskoj gdje do izrazaja dolazi manevaribilnost . Niti jedna mediteranska drzava ga nije kupila iz istih razloga.

Be

Plus sto je veci.
Razmah krila mu je 8 metara veci nego u CL 415, sto nije zanemarivo kad se treba zavuci izmedji 2 brda

Dr

Gledajte dragi moji sagovornici cenim da se CL zove Cevljakov 415 opet bi mu se nasle mane ( te velik te rasipa te velika brzina u prilazu ) pa bi u tom slucaju flota AT bila savrsena u kombinaciji sa helikopterima ,ali … Dajte prekinite sa tim mediteranske zemlje ga nisu kupile . Da nisu ga kupile ali ga zato zovu u pomoc kad pripece . Avion koji se vise nego kao odlican pokazao bas u Izrealu (Haifa) na obali sredozemnog mora , Grcka , Portugal slicna konfiguracija terena plus na obali crnomorskoj u blizni Krasnodara . Pa nije ta Dalmacija kombinacija Himalaji -Alpi … Inace prosle godine je iz politickih razloga Kanada odbila preko potrebnu rusku pomoc za pozare u Alberti .
https://globalnews.ca/news/2690570/trudeau-criticized-for-refusing-international-help-for-fort-mcmurray-wildfire/

Be

Drago, igras za raju a zanemarujes taktiku….
Ili, lupas ko maxim (a tko je taj uopce?) po diviziji.
Predlazem ti da potrazis malo po YT neke od klipova kojih ima pravo malo more, pa ocjenis malo o kakvim uvijetima se radi.

Shvacam ja kako tebe emocije vuku na istok, i to je OK.
Al u poslu, a gasenje pozara je posao, nema emocija.

Da se razumjemo, kad se stvari otmu kontroli, svaka pomoc je dobrodosla.
Iako, u nekim slucajevima, racun biva naknadno dostavljen.

No, ipak kao mjerodavno moramo prihvatiti misljenje ljudi koji u kabinama tog aviona provedu i po 250 sat godisnje.
Nekako mislim kako je njihovo misljenje najrelevantnije.

To

Izrael je u pomoc zvao i grcke i hrvatske Cl 415, a nije iskljucivo trazio Berijev. Upucen je zahtjev za medjunarodnu pomoc i odazvao se kako je tko i cime mogao. Cinjenica je da Be200 ima ogranicenja koja sam naveo, a dobre strane su da moze brze stici na udaljeno pozariste, te da tank vode moze ispustati u manjim kolicinama iz vise puta. Koliko je kome koja karakteristika potrebna, tako ce i odluciti o kupovini. Cinjenica je i da Be 200 je za sad prodan u zanemarivo malom broju (svega 10 tak kom.), a ipak je na trzistu vec skoro 20 godina.

ko

@ Drago,
trolaš namjerno ili iz neznanja?
na linku koji si dao lijepo piše
The U.S., Russia, Mexico, Australia, Taiwan, Israel and the Palestinian Authority are reported to have offered assistance.
Dakle, Kanađani su odbili MEDJUNAODNU pomoć , a ne samo rusku
“There is no need to accept any international assistance at this point, but we certainly thank everyone for their generosity,” Trudeau said Monday.

Be

A i ta ruska „pomoc“ uvijek je pracena s pozamasnim racunom.
Moramo znati razlikovati pomoc u punom smislu rijeci i pomoc u vidu zakupa resursa.
Samo bi vas podsjetio ja ruski MI8 koji je ovo ljeto dezurao na INI uz jasno naznacenu tarifu.

9A

@Beduin
Hiram Stevens Maxim, Amerikanac,poznat kao genijalni svaštar neobičnih sposobnosti. Rođen 5. veljače 1840.
Izmislio je i najobičniju mišolovku, žičanu klopku u koju se kao mamac stavlja sir. Godine 1884. konstruirao je prvu upotrebljivujednocjevnu strojnicu, ubojito oružje koje je iz posebnog redenika moglo ispucati čak 600 metaka u minuti. Htio je pomoći Europljanima da brže završe WW1.
Nažalost, preciznost strojnice baš nije bila velika, puno metaka za malo pogodaka…tako je nastala i izreka….

Dr

@Korekcija ako vec cepidlacimo ajd da idemo do kraja prvo je odbijana ruska veruj mi pratio sam vrlo dobro a onda je upakovano u foliju medjunarodne da ne bi ispalo prvo smo odbili Ruse a sad prihvatamo mekikance i amere evo ti jos jedan link inace u strucnoj javnosti je bio pominjan bas ovaj tip aviona nije ni cudo zasto njegova slika na ovom linku » http://www.rcinet.ca/en/2016/05/09/canada-declines-russian-offer-of-water-bombers-firemen-to-help-fight-alberta-fire/
@ Beduin ajd da se u ovoj raspravi slozimo u gasenju pozara nema emocija bas zato treba igrati za raju i zanemariti taktiku i istok -zapad relacije ,kao i ekonomicnost (troskovi odrzavanja , potrosnje goriva i maziva i sl) Avion je vise nego dobar za stavljanje pozara pod kontrolu i bas kao takav bi trebao da se nadje u flotama gore pomenutih zemalja , tebi bih savetovao da bolje pogledas te klipove koje pominjes i da popricas sa nekim iz Srbije sta je avion radio po planinskim predelima izmedju brda . Ako cemo bas da cepidlacimo raspon krila kod Be 200 32.8 m a kod Cl 28.6 …ali nebitno da li mislis da ako imas dva brda razmak 40 m pilot Cl ce da zavuce ? Cisto sumnjam pre ce biti da ce posao raditi helikopteri ili sa zemlje ako je pristupacno. U 90% slucajeva (moja slobodna procena) gde moze i Cl moze i Be-200 zavlaci. I poenta mog uspisa uopste nije treba uzeti Be izbaciti Cl ne treba imati i jednih i drugih kao i AT kombinovati sa helikopterima . Lepo je gore u komentarima objasnio Golub sto se tice UN-a a EU bi trebala ozbiljno da razmisli o nabavci ovih aviona i da se batali politika u ovakvim stvarima.
@Tor sve tvoje stoji isto sad primeni na AT i Cl i dobices istu pricu ali to nije razlog da se koristi samo AT .I da Izreal je uputio medjunarodnu pomoc dobio je izmedju ostalog i Be koji je muski odradio posao .

Odgovori
To

Odradili su svi “muški“ onako kako je tko mogao. Ponavljam nekim zemljama je bitnija njegova manevaribilnost zbog konfiguracije terena. Recimo Be 200 teško da bi se ovako sjurio niz Biokovo.

https://i.ytimg.com/vi/sAtuLjnxRzk/maxresdefault.jpg

Be

Opet zanemarujes taktiku.
Kad se stvari otmu kontroli, svaka pomoc je dobrodosla.
No, zna se sta je pomoc a sta pomoc u vidu zakupa.
Gle, ne da mi se s tobom voditi hladni rat.
Glavna PP tehnika je preventiva.
Drzanje sumski predjela u urednom stanju.
Dok god se tu reda ne uvede, sumski pozari ce lako izmicati kontroli.
Nitko nije rekao kako je BE200 los avion.
No, hrvatski piloti su ga imali prilike testirati. Nisu bili zadoviljni.
Zasto? Ne bi znao kazat, nisam pilot.
Piloti inace nisu ljudi koji se zamaraju problematikom koju ti ovdje forsiras.
A i, daleko su komoetentniji za donjeti takvu odliku od svih nas ovdje.
No, radio sam nekad davno u DUSZS. Tamo negdje 2002. (ne sjecam se tocno) u pomoc nam je pristogao ruski IL76. Ogroman stroj.
Odradio lavovski posao. Koji tjedan nakon sto je odletio, vladi RH je pristigao racun za njegove usluge s nekim cudnim stavkama.
Kao npr.gorivo i smjestaj posade koji su bili osigurani s nase strane.
Pa sad, hvala im ljepo na asistenciji, ali neka hvala.
Znas, takvo nesto ostavlja gorak okus u ustima.
Nemam nista protiv platiti resurse aviona, dnevnice posadama……ali placati nesto sto sam ti osigurao?????

Kad nasi kanaderi idu van granica, mi ne ispostavljamo racune naknadno.

Dr

@Beduin odlicno ste me procitali ja zanemarujem taktiku jer se sa pozarima vrlo cesto stvari otimaju kontroli , uvazavam sve zamerke koje su iznesene samo od 2004 kad je probavan u HR pa do danas ovaj avion se pokazao , dokazao i prikazao jako dobro zato i sirim pricu na Eu kad treba da se pravi neka vojna sredozemna flota onda je ok kad treba da se napravi jedna sa protivpozarnim avionima e onda se uvek nadju dobri razlozi da se ista ne napravi . Svako od navedenih primeraka ima svojih prednosti-mane ali kad bi bila mesovita jedinica stacionirana negde u bazama sredozemlja to bi bio pun pogodak a cenim da bi bilo lakse i finansijski podneti .
Meni bas krivo sto dozivljavate diskusiju kao hladni rat nema potrebe za tim. Eto nisam ni znao za te fakture verovatno su one razlog zasto ove god HRV nije uzela rusku pomoc , te nismo mogli da vidimo da li moze Be da se sjuri niz Biokovo kao na Tor – ovoj slici .Valjda nikad nece ni biti potrebe za tim .

Be

A sto se tice flote za medjusobno pomaganje u takovim slucajevima, takva postoji. Tj.postoji procedura i protokoli kako i kada se pomoc salje.
Da bi je dobio, moras je zatraziti.
Kad dobijes zahtjev za upucivanjem pomoci, onda saljes raspolozive resurse ako ih imas.
No, razlika izmedju ovih aktivnosti i pomorskih ja ta sto su te pomorske aktivnosti unaprijed planirane i mogu se predvidjeti. Pozari se ne mogu predvidjeti.
Evo, kraj je listopada a Italijom pozari jos haraju.

Al

A i kod nas prije neki dan gasilo u Mimicama, požar bio na maslinku do prvih kuća. Kraj listopada, Kanader zalijevao kuće i požarište.

ZZ

Pozar u Alberti je samo mogla priroda ugasiti, i niko drugi. Kada pozar preskoci reku sirine 1/2 kilometra i vise, sve vam je jasno. Gorile su krosnje drveca.

Realno za hrvatsku je CL415 bio bolja opcija
– ugovor je pravljen za vise aviona (CL 415, CRO Challenger, Q serija)
– Berijev tesko da moze uzimati vodu sa Neretve ili Jablanickog jezera a da ne zakaci dalekovod kod Rogotina

Dr

Živim u Kaliforniji gde malo-malo bukne velik požar. Uglavnom krenu da gase sa zemlje uz pomoć helikoptera i aviona. Video sam „Kanadere“, do pre desetak godina i konvertovane C-130, neke meni nepoznate sa dva turbo prop-a, a skoro da smem da se zakunem da su leteli i AVRO-146 i prosipali vodu. Glavni hit su konvertovani DC-10 i Boeing-747, ali oni po pravilu ne prosipaju vodu nego Fire Retardant, neku crvenu sluzavu hemiju koja ne gori, pa vatra ne može da se širi. Ovi veliki nekad lete neverovatno nisko, nekad se pitam da li preteruju. Zato mislim da bi BE-200 bio dobar ako ne za direktno gašenje, ono za prosipanje Fire Retardanta pošto to i treba da se rasprši.

Odgovori
To

Ta kemija kosta, a voda je besplatna i ne mora se letjeti nazad u bazu kako bi se nadopunila. Sigurno kemija ima prednosti kod udaljenih pozara gdje nema stajace vode ali opet zemljama sredozemlja to nije problem.

BB

a mene interesuje da li neko ima iskustva u blizini nas sa fire retardantima???

A nije ni voda besplatna, mislim besplatna je u moru ili jezeru ali ako je uzeo avion ili helikopter onda je i te kako skupa. Ako retardant brže ugasi požar (u suštini se miješa sa vodom) možda je i daleko jeftiniji od vode. treba staviti u odnos njegove koristi i cijenu

Be

Za fire retardant se moras vratiti na aerodrom.
I fire retardant izbacujes iz aviona/helikoptera tako da ti je on u startu skuplji.

To

Ne bih sa sigurnošću znao oko isplativosti korištenja ali fire retardante mogu koristiti i Air Tractori kao i Canadairi. Što se tiće iskustva mislim da i obični vatrogasci bar malo bolje opremljeni u većim gradovima na prostorima ex Yu imaju iskustva sa ovim smjesama. Na kraju krajeva i klasični aparat za gašenje požara koji posjeduje (ili bi trebalo) svako domačinstvo radi na istim ili sličnim principima.

http://ww1.prweb.com/prfiles/2005/03/13/217992/802F3.jpg

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ3wJWacjmPPnoLMeqkx05mrU0PDyFVLmRoBDBuEzuWF-IF5sJoKg

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Realni na: [RAT U UKRAJINI] Rusija na severu Ukrajine otvorila novi front, još jedan uspešan ukrajinski raketni napad na Krim

Ex-Gastos Od Rusa me ništa ne bi čudilo da su ostavili prave avione na izvolte.Koliko su samo ostavili ispravne tehnike na početku rata Ukrima,ispade da su najveći donori Ukro armiji.Očigledno im je komanda kao i JNA 91ve.

19. May 2024.Pogledaj

Trance na: Novi premijer Vučević: „Opremanje novim višenamenskim borbenim avionima u zavisnosti od finansijskih mogućnosti“

"Nije tačno da kongres nebi odobrio" Mislim da imas vise misljenje kongresa nego sam Kongres. Naravno da ce blokirati, pa blokirali su Tursku za F-16V i za F-35, sto mislis da bi rekli Srbiji? Turska deblokada za F-16V samo zato sto je Turska oeobrila Svedsko primanje u NATO!. Taka kako sam rekao imas jako puno…

19. May 2024.Pogledaj

Trance na: Novi premijer Vučević: „Opremanje novim višenamenskim borbenim avionima u zavisnosti od finansijskih mogućnosti“

" Ika paprika12:42, 15. maj. 2024. Za 3 milijarde: – 2 eskadrile lovaca-bombardera iz Kine (zamena za Mig-29 i Orao) – 1 eskadrila trenažnih aviona – dodatni FK-3 ostane kusur " Dali mislis na Kineske J-10C ? 24 Tih aviona su oko €3 miljarde sami. Avioni kostaju oko €60 miljuna svaki, ali to je gola…

19. May 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Novi premijer Vučević: „Opremanje novim višenamenskim borbenim avionima u zavisnosti od finansijskih mogućnosti“

Nije tacno to sto pisete, jer je F-22 ucestvovao u medjunarodnim zajednickim vojnim igrama u okviru NATO i to uvek sa zastrasujucom efikasnoscu. NATIO ima u sebi previse zemalja da bas niko ne bi preneo da "F-22 ne valja". Naprotiv. Ipak, postoji prica da je upravo Raffale uspeo da "pogodi" F-22 u jednoj od takvih…

19. May 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Novi premijer Vučević: „Opremanje novim višenamenskim borbenim avionima u zavisnosti od finansijskih mogućnosti“

@Ех-Гастос Pa taj Japan je pravio Mitsubishi Zero i najvece bojne brodove u istoriji "Yamato" jos 1930-ih. F-15 i F-16 proizvedeni u Japanu bili su jace verzije, i prvi AESA radar u avionu u istoriji je bio bas na japanskoj verziji F-16. Uspeh japanske industrije je potpuno ocekivan i niko se tome nije smejao. Kina…

19. May 2024.Pogledaj