BEG airport status
Belorusi remontuju bugarske jurišnike Su-25 Belorusija nudi remont i modernizaciju 14 Su-25 za nešto više od 73 miliona evra bez PDV-a / Foto: Anton Balakčiev

Belorusi remontuju bugarske jurišnike Su-25

Ministarstvo odbrane Bugarske donelo je 23. oktobra odluku da jurišne avione Su-25 remontuje beloruski 558. vazduhoplovni remontni zavod iz Baranoviča. Kako je preneo bugarski vazduhoplovni portal Aeropress, beloruska kompanija je jedina dostavila potrebnu dokumentaciju za učešće na tenderu. Druga firma koja je pozvana da pošalje svoju ponudu, ruski 121. avijacijski remontni zavod iz Kubinke, do zahtevanog roka koji je istekao 10. septembra, nije poslala zahtev da bi se takmičila za dobijanje ovog posla.

Prema infromacijama Aeropress-a razlog nepostojanja ruske ponude je odluka Ministarstva odbrane da na molbu ruske strane ne produži rok za slanje ponude za još mesec dana. Rusi su tražili produženje jer je bilo potrebno da se više njihovih kompanija pripremi za dostavljanje zajedničke ponude. Pored toga ponuda zavoda iz Kubinke morala je proći proceduru usaglašavanja sa federalnim vlastima koje su odgovorne za kontrolu izvoza vojne tehnike i naoružanja, za šta je takođe bilo potrebno određeno vreme.

Planiran je remont i produženje tehničkog resursa na 14 jurišnika Su-25, 10 jednoseda Su-25K i 4 dvoseda Su-25UBK, zajedno sa isporukom nove opreme i tehnike. Postoji međutim problem sa budžetom koji za sada neće biti dovoljan jer je prvobitno za ovaj posao izdvojeno samo nešto manje od 21 milion evra sa opcijom povećanja na manje od 42 miliona evra. Beloruska konačna ponuda iznosi 73.665.500 evra bez PDV-a koja je ispregovarana u dva navrata, prvo sredinom septembra a onda i početkom oktobra kada je ona smanjena sa čak 132.485.980 evra takođe bez PDV-a.

U prvobitnoj ponudi Belorusa, postojala je stavka da se do 2022. cena radova poveća za 6 procenata godišnje dok je naknadno beloruska strana ipak odlučila da za 2019. godinu ne bude nikakvog povećanja. Treba napomenuti da je planirani rok izvođenja radova čak 4 godine, od 2019. do 2022. godine (uključujući obe pomenute godine). Belorusi su istovremeno napomenuli da je to cena radova na kompletnom avionu a ne za pojedine sklopove ili delove koje bi Bugarska slala na remont kako bi dobila sličnu cenu.

Nakon remonta, avioni će dobiti produžetak veka na 40 godina sa opcijom da se to dodatno produži na 50. Tako bi bugarski avioni mogli ostati u upotrebim do 2027. ili 2037. godine a međuremontni rok bi iznosio 8 godina ili 800 sati naleta. Međutim planirano maksimalno izdvajanje od oko 42 miliona evra nije dovoljno za radove na svih 14 već na samo 7 do 8 aviona a Radna grupa je preporučila da se krene u realizaciju posla sa Belorusima zato što nema nikakvih dokumentarnih prepreka, njihova ponuda potpuno odgovara postavljenim zahtevima a između ostalog bi to bio okvirni sporazum koji bi mogao da uključi i sklapanje naknadnih specifičnih ugovora.

Cena od nešto manje od 5,3 miliona evra po avionu jeste realna jer ona ne bi obuhvatala samo remont i produženje veka koje na tržištu inače košta oko 4,9 miliona evra, već i modernizaciju koju je zahtevala bugarska strana. Osavremenjavanje uključuje zamenu stare opreme koju više nije moguće održavati zbog nedostatka rezervnih delova. Tako bi avioni dobili nove radio stanice, nišane, sistem za upravljanje vatrom, navigaciju, identifikaciju, sistem za snimanje i zamenu sistema bliže navigacije RSBN-6S. Pored toga zatraženo je i da se integrišu rakete vazduh-vazduh R-73 koji bi zamenile postojeće R-60.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

sv

Hmmmm bilo bi interesantno u nekom sledećem tekstu napraviti poređenje ove ponude sa našom ponudom za poklonjene MiGove.

Odgovori
Pe

…ne vidim sta je tu toliko inetresantno niti kako da ih poredis
Porediti MiG29 i Su25..hmmm, avioni u osnovi razlicite namjene, razlicitih konstrukcionih i svih drugih parametara. A kolika bi bila cijena poklonjenih 29tki ..veca nego sto Bjelorusi traze za posao na Su 25.

AL

Ne moze se porediti jer nije poznat konacan proracun i utrosak. Onih 185-220 mil je pomenuto kao konacna cena modernizacije i nabavke novog naoruzanja, a iz budzeta vidimo da nije utroseno ni blizu toliko.
To poredjenje bi moglo da se odradi tek kad sve bude barem otprilike poznato. Uostalom nov radar za Mig-29 i komplet VV raketa vredi koliko i citav SU-25

ID

@ AL-42F1
Imaš validan podatak koliko je do sada potrošeno na Migove 29?
Prosvetli me,molim te.

GI

Ako se može napraviti neka pararela ili uporediti naš Orao2.0 i SU25,hteo sam napisati koliko naš Orao ima nedostataka u odnosu na SU25.

Odgovori
ID

Mnogo.
Su 25 ima toliko prednosti, kratko sve je bolje.
Uz opasku da Orao 2.0 ne postoji kao operativan avion, pa ni kao čestit prototip.

Do

Velika je razlika izmedju SU-25 i naseg Orla.
SU-25 je avion daleko mocniji po nosivosti naoruzanja,po opremi,po broju podvesnih tacaka,po snazi motora,pogotovo po borbenom iskustvu gde je sve koristen.
Dobar avion,iako star jos uvek potentan za modernizaciju.
Dobra odluka komsija,da osposobe jurisnu avijaciju.
Nazalost nas Orao ne moze da drzi korak sa SU-25.
Mnogi ne znaju da Rusi svojevremeno nisu hteli da nam prodaju motore za Orao,jer su smatrali da ce tako opremljen biti konkurencija bas SU-25.Tako su kupljeni VIPER motori,koji nisu zadovoljili,pa su montirana dva,resenje koje ni danas ne daje dobre rezultate.Prevelika masa aviona,nedostatak radara,siromasna oprema na zalost ovaj nas vazduhoplov polako istiskuje iz eksploatacije.

ve

Mene zanima koliko i da li uopste Yak 130 kao savremeni avion moze da preuzme ulogu SU 25 kada su u pitanju dejstva po zemaljskim ciljevima ?

Da

Orao i Su 25 su neuporedivi avioni. Namena aviona je potpuno drugačija. Orao spada u laki jurišnik bez neke preterane zaštite, njegov cilje je da u naletu izbaci teret i beži. Su 25 je oklopljeni teški jurisnik.

ve

Da li Jak 130 moze da preuzme ulogu Su 25 kao avion za dejstva na zemaljske ciljeve i koliko bi bio ubojit u takvoj ulozi?

Odgovori
Ž

Не може бити убојит као Су-25 али као Г-4 и Орао може.

Видећемо како ће даље тећи развој Јак-130, могуће је повећање борбене моћи.

ve

Živojine hvala na odgovoru.Mislim da bi Jak 130 mogao da zamjene G4 i Orla u srpskom vazduhoplovstvu i mislim da je to na duge staze pametnije od predlozenih modernizacija ova dva tipa aviona.

St

Bilo bi lepo kada bi mogli kakve su25 da dobijemo. Kad je vec krenulo sa donacijama. Orao je davno prevazidjen dok je su25 platforma koja jos moze mnogo da ponudi.

Odgovori
bo

@Vesko: Yak 130 je skolski avion a yak 131 je laki jurisnik koji moze da preuzme ulogu Su 25 tako pise na Vikipedia na engleskom jeziku , ta verzija isto ima oklop oko kokpita i motora ali je mnogo moderniji od Su 25 posto je nov avion.

Odgovori
Ž

Јак-131 не постоји, за сада се одустало од тог пројекта.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Nikola P. na: Nakon 17 meseci rekonstrukcije glavna pista aerodroma „Nikola Tesla“ ponovo u funkciji

Dobro je da napokon umetnuta pista ide u istoriju. Umetnuta pista osim što će biti najskuplja rulna staza na svetu, podseća će nas na ogromnu propuštenu priliku da Beogradski aerodrom dobije pravu - drugu pistu kao i novi putnički i cargo terminal koji bi mogli stvarno da nas pozicioniraju kao ozbiljan regionalni hub u narednim…

29. Nov 2024.Pogledaj

Samo kazem na: Nakon 17 meseci rekonstrukcije glavna pista aerodroma „Nikola Tesla“ ponovo u funkciji

bravo za novu pistu, Ali, nakon toliko para I vremena mogli su I travnjak uz pistu urediti

29. Nov 2024.Pogledaj

Feline na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

Od toga imaju neposredne koristi ne samo lisice, nego i vukovi, divlje mačke i ostale životinje. Treba tako organizovati i prihranjivanje životinja kojima se staništa neprekidno smanjuju, bilo bi još više mogućnosti za razvoj komercijalne avijacije.

29. Nov 2024.Pogledaj
28. Nov 2024.Pogledaj

Miloš77 na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Nikola i Yoda Samo neko ko je opsednut omalozavanjem ruskog oruzija moze da napise da se Orešnik nije dokazao kako treba, i u danasnje vreme moze da nadje podrsku na internetu za makarkakve ideje. 36 hipersoničnih preciznih udara na jedan/ dva bloka u jednim lansiranjem. To se jedino moze zaustaviti u svemiru pre razdvajanja.

28. Nov 2024.Pogledaj