BEG airport status
LYBE 1701:00 Z 100°04KT 9999 SCT040 05/02 Q1028 NOSIG=
Bugarska drugi put raspisala tender za nabavku borbenih aviona Na prethodnom tenderu za nabavku novih bugarskih borbenih aviona koji je poništen bio je izabran švedski Gripen / Foto: SAAB

Bugarska drugi put raspisala tender za nabavku borbenih aviona

Bugarski vazduhoplovni internet portal aeropress.bg preneo je 2. jula, pozivajući se na dva nezavisna izvora, da je 29. juna Ministarstvo odbrane Bugarske ponovo pokrenulo projekat nabavke novih borbenih aviona koji bi u početku dopunjavali a kasnije potpuno zamenili lovce MiG-29 Ratnog vazduhoplovstva Bugarske.

Zahtev za predlog (RFP – Request for Proposal) sadrži sve relevantne tehničke, operativne, finansijske i pravne aspekte i zahteve za novi borbeni avion, kao i kriterijume potrebne za dobijanje tendera, matematičke modele i metodologiju. Kako je aeropress.bg objavio, RFP je poslat vladama SAD, Izraela, Portugala, Nemačke, Italije, Francuske i Švedske a rok za podnošenje ponuda je 1. oktobar.

Ministarstvo odbrane zatražilo je ponude 6 različitih tipova borbenih aviona među kojima su jednomotorni Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon i Saab JAS-39 Gripen kao i dvomotorni Boeing F/A-18 Hornet, Boeing F/A-18 Super Hornet, Eurofighter EF-2000 Typhoon i Dassault Rafale.

Očekuje se da će biti dobijene čak 4 različite ponude za borbeni avion tipa F-16, iz SAD bi trebale da stignu ponude za novoproizvedene F-16V koji je poslednji proizvodni model ovog aviona kao i polovne F-16C i D. Tu su zatim polovni F-16C i D Barak iz Izraela, polovni F-16AM i BM iz Portugala. Takođe iz SAD se očekuju i ponude za novoproizvedene i polovne F/A-18E i F Super Hornet kao i korišćene F/A-18C i D Hornet koje još uvek koriste US Navy i US Marine Corps.

Iz Nemačke se očekuje ponuda novih Eurofighter Typhoon uz ponudu iz Italije za polovne avione istog tipa koji pripadaju Tranši 1 koji se trenutno koriste u italijanskim vazduhoplovnim snagama. Švedska bi na RFP trebalo da odgovori ponudama za nove ili polovne borbene avione JAS-39C i D Gripen.

Nabavka novih borbenih aviona je projekat koji će se odvijati u dve faze i opremiće RV Bugarske sa 16 aviona koji će zameniti 15 ruskih lovaca MiG-29. Za tekuću prvu fazu, Sofija je nedavno odobrila 1,08 milijardi dolara kojim bi se nabavilo najmanje 8 borbenih aviona a koji bi bili isplaćeni u narednih 10 godina. Pored aviona paket bi sadržao naoružanje, zemaljsku opremu za obuku i podršku, obuku letačkog i zemaljskog osoblja kao i logističku podršku za period od tri godine.

Projekat nabavke novih borbenih aviona obavezuje Ministarstvo odbrane da završi procenu dobijenih ponuda u roku od 30 dana od njihovog dobijanja a ugovor sa pobednikom tendera bi se potpisao u roku od 60 dana od objavljivanja pobednika. Ovaj ambiciozan rok trebalo bi da omogući da se u novembru sazna tip novog borbenog aviona RV Bugarske a ugovor bi zatim mogao biti potpisan pre kraja godine.

Komentari

V

Od kad je bugarski Mig-29 avion 3.generacije?

Odgovori
s

@Ed

Gripen ima Ericsson Radar i uskoro i IR opremu. Radiokomunikacije i navigacija takodje Ericsson kao i sistemi za upozoravanje. IFF se radi sa italijanskim Markonijem.
Kupuju direktno izmenjivace toplote od BAE. Tu nema nikave zarade za SAD, a zarada za UK se tesko moze staviti u kategoriju stvari koje ometaju prodaju polovnih F-16.
Licenca za motor je placena 80-tih godina. Volvo ima pravo da proizvodi motore.

Sistem FlyByWire je jos od 90-tih uradjen sa Amerikanicma i nema nikakve prepreke da se izovozi jer je placen i u kontroli Svedjana.

Ostaje naoruzanje koje SAD djelomicno kontrolise AIM-9 i AMRAAM, ali sa uvodjenjem Matre, Meteora i SAAB AG raketa nije odlucujuce. Cak i da SAD zabrani izvoz naoruzanja, to ne sprjecava SAAB da izveze avion sa alternativnim naoruzanjem.

Aluminijum se kupuje iz Njemacke i Francuske, ostalo iz Svedske. Titanijum iz Rusije, gotove nitne i zakivci takodje iz Francuske. Kablovi se narucuju iz niza zemlja, cak i iz SAD.

Cisto poslovno i industrijski nema nikakve logike da SAD zeli da se Gripen proda umjesto polovnog F16. To sto ce SAD da proda par stotina metara nekog kabla ce tesko biti uporedivo sa prodjaom polovnih F16.

U svakom slucaju, nije „30%“ tamo ili „70%“ onamo tacno niti to ima veze sa izvozom Gripena.
I da je 100% Gripena Svedsko izveo bi se tamo gdje SAD odluci, odnosno tamo gdje SAD nema interesa i gdje se moze koji svedski politicar podmititi (Npr, J. Africka Republika, Ceska i sada Brazil)

Radi politike i mita koja su astronomska, se Gripen proda/iznajmi NATO clanicama kako i neutralnim zemljma, a Srbija ne dobije ni odgovor na raspisani tender.

Odgovori
J

Već je bilo riječi o Gripenu. Skup je skoro ko novi F16 V, Mađarima su se srušila 2 od 14 novih i samo par komada od 12 preostalih leti. Druga bitna stvar je Švedska neutralnost i ne davanje garancije države da će potrebni dijelovi biti isporučeni. Nije Gripen toliko kvalitetan i jeftin, a uz F16 bilo novi ili rabljen ide i garancija proizvođača i garancija SAD-a. Iskreno Gripen je odličan avion, ako imaš para i ako nisi u ratu jer pored svega nikad nije isproban u borbi. Sigurno da je u interesu SAD-a da se prodaje F16 i da kupnjom F16 povećava šansa da se dobije nešto oružja kao donacija, ali daleko od toga da se radi o tome da se mora kupiti F16.

E

Procitaj ponovo, ja nigdje nisam spomenuo da je u interesu SAD prodati Gripen vise nego F-16.
Gripen je Svedski proizvod isto koliko je Dacia Sandero Rumunjski
Dakle, iz pocetka, to sto je proizveden sustav u Svedskoj ne znaci da je svedski i ne govori o nicem osim o mjestu proizvodnje.
Ove i ovakve licence se placaju po isporucenom sustavu buduci da se ne radi o velikoserijskoj proizvodnji za siroke mase i itekako SAD vodi racuna koliko cega i u kojoj varijanti je neko prodao od njihove tehnologije. Od svakog prodanog motora dio zarade ide u GE, tj. SAD. Sustavi koje spominjes su prvenstveno razvijeni van Svedske pa onda prilagodeni za Gripen. Pa sama kompanija koja prodaje Gripen se zove „BAE Saab Gripen“
Primjera radi, prodaja Gripena Argentini je zabranjena od UK zbog udjela BAE od 35%.
Sve u svemu, ne postoje nikakvi dokazi za tvrdnje da SAD onemogucuje prodaju Gripena.

N

Juco
Svi Gripeni lete u Madjarskoj. Srusli se 2 ako se mize teci srusila radi greske pilota prilikom spustanja. Dobili druge. Nema boljih aviona u Evropi od JAS a. Procitaj fakta malo vise pa onda pisi oj Gripenu

J

@Niko
Jedan se srušio jer se nije izvukao stajni trap, što nikako nije greška pilota. Mađarska ih samo iznajmljuje i za 10 godina za 14 komada plaća 1,09 milijardi + obuku 187 milja eura. Imaš video Lazanski na Hrvatskoj TV govori o tome da Madari nisu zadovoljni i da im samo par Gripena leti, ne vidim razlog da se čovjek bruka i iznosi lažne informacije tim više jer ga nitko u studiju nije demantirao. Izjavio je da im lete samo 3. Neznam dal smijem stavit link, pa potraži oko 28 minute emisije. Ovo ostalo sta sam napisao imaš u jednom članku na T6.

Možeš slobodno napisati po čemu je Gripen (osim što je novi i jeftinije je održavanje) bolji od npr Baraka i dali ako je uopće u nečem bolji to opravdava toliko veću cijenu. Ja ti samo ističem očite minuse.
1. Cijena
2. Švedska neutralnost ( Hrvatska je već imala problema s tim )
3. Neisproban u borbenim uvjetima

M

Norvezani su odlucili svoje zadrzati do totalnog isteka resursa i onda u rezaliste

Odgovori
M

Uzet ce barak kao i mi od dragih nam prijatelja Izraelaca ili koji drugi polovni americki!
1. na mala vrata americki zrakoplovi ce istisnuti europske iz srednje i istocne Europe! Mi i ostali sa istoka jos koju godinu moramo raditi sto ujak Sam kaze… Zapad se vec malo osokolio zato Trump p…i!
2. Prodat ce se polovnjaci sa trzista koja su namjenjena f35
Np
Da Izrael nije odlucio uvesti Adira sumnjam da bi se Baraci nasli uopce na trzistu

Odgovori
K

Tako je. Ali u tome nema ništa loše. Zar da budemo robovi škrtih njemaca? Koliko god prodali EF cijena nije ni malo manja. A F35 je jeftiniji sa svakom narudžbom. Na poslijetku će biti i jeftiniji od f16 što je suludo za tu tehnologiju.

M

Barak bi se nasao na trzistu svakako jer je izradjen avion. Nema to veze sa uvodjenjem F35. Ista prica je i sa Kiowa helikopterima. To su masine koje su odsluzile svoje i povlace se iz upotrebe. Da su dobre i ameri bi nastavili sa koriscenjem istih. „Ne slusaj sta gazde pricaju vec gledaj sta rade“. Da se razumemo, isto vazi i za nase politicare. Sve su to bajke za bolesne umove. Da smo pametni ne bih se pretvorili u groblje polovnjaka svetskih velesila. Pametnome dosta!

D

@Joca , mala ispravka , nisu Nemci naterali Austrijance da kupe Eurofighter Typhoon već je njihov , Austrijski Ministar Odbrane , dobio dobar uzdavak iz Airbus Korporacije kao i odlične kontra ppsliće , koje su naravno dobile Firme bliske Austrijskoj SPÖ.
Tako se to radi u starim demokratijama korupcika u rukavicama.

Odgovori
M

Da li Portugal uopšte ima još F-16-ica na prodaju? I koliko?

Odgovori
Z

Mislim da je Ironhide puno toga objasnio, nazvao pravim imenom. Kod nas se stvari rade stihijski, kad dodje do grla. Tu nema ni srednjerocne strategije a zemlju koja se predstavlja za neutralnu to moze skupo jednom kostati. Pogotovo u ovakvom okruzenje i skorom istorijom. Da se razumemo, sretan sam bio kad su oni migovi stigli, makar i u onakvom stanju. Ali koliko dugo se ceka nesto konkretno za RV i na kraju s tim se moramo zadovoljiti?! Modernizacija sa Zukom i R77? Vazi al juce. I sve ove zemlje koje je Irohide spomenuo imaju isto ili bolje vazduhoplovstvo. Gore ne sigurno. A kao clanica nato-a imaju niz mehanizama da u znatno kracem roku stvari podignu na visi nivo u slucaju ne daj Boze. Mi ne! Pogledajte pricu npr oko Panzer haubica za HV. A gde smo mi sa Norama danas? Jos ih mi proizvodimo. Bugari ce uzeti 16ice jer ce im tako biti odluceno daleko od Sofije ali i polovne bit ce u boljem stanju, jaci i mocniji od nasih 29ki za koje niko ne zna na sta ce ispasti od silnih modernizacija. Spremaju paradu za Putina u novembru. A kad krenu hvalospevi, vec cujem… ma koji region. cuvaj se svete 😂

Odgovori
B

@Pele

Niste dobro shvatili.

Ovo nije zahtijev za ponudu kile jabuka. U trenutku kada se šalje zahtijev za konkretnu ponudu, svi tehnički detalji su već gotovi. Postupak za RFI (Request for information), kada zemlja stavlja potencijalnom kupcu šta može i želi da nudi je prošao davno. Nekada godinama prije samog zahtijeva za konkretnim ponudama ponuđača. Isto kao u HR, Mađarskoj, Indiji, Egiptu, ili šta već- birajte skoriji primjer.

Tekst kaže:

„Očekuje se da će biti dobijene čak 4 različite ponude za borbeni avion tipa F-16, iz SAD bi trebale da stignu ponude za novoproizvedene F-16V koji je poslednji proizvodni model ovog aviona kao i polovne F-16C i D.“

Što nedvosmisleno znači da u Bugarskoj igraju američki F-16C/D/V. Secirajte rečenicu koliko god hoćete- to je to. Uostalom, brzo će ponude. Sada se ne čeka puno, vidjećemo.

B

Kao nekome ko sigurno nije najbolji poznavalac aviona iz F-16 serije, ipak mi upada u oči jedna pojedinost:

Prije nekoliko mjeseci kada je bila aktuelna priča o konačnoj odluci za nabavku novih letjelica za RV Republike Hrvatske čudio sam se zbog čega su ljudi dali pola milijarde dolara/eura, čega li- za aranžman sa Izraelskim F-16 koje imaju zaista „prevaljenih“ nevjerovatan broj radnih sati do sad.

Pitao sam se, zbog čega, ako već, kao NATO zemlja, imaju dobru saradnju sa vojskom USA ne pokušaju da dođu do polovnih letjelica iz američkog arsenala? Održavanih u USA i neprerađivanih u trećim zemljama? Naročito nakon sasvim pozitivnih iskustava koje imate sa doniranim Kiowama, jel’? Znam da je donacija, ali helikopteri su u sasvim dobrom stanju, sa adekvatnom podrškom i malim naletom. Kako sam do sada shvatio, posade su zadovoljne dobijenim i stvar funkcioniše sasvim ok.

Nekoliko komentatora, poznavalaca teme mi je reklo da je to nemoguće, da od amerike možemo dobiti samo nov F-16V, da polovne letjelice nikako nisu u ponudi, da USA AF ne nudi svoje polovne F-16 i da tu apsolutno nema ničega sumnjivog. Otkud sada da je dva mjeseca kasnije, za Bugarsku u igri priča sa polovnim američkim F-16C/D? Kakva korupcionaška trakavica, nevjerovatno.

Pitam se samo kako bi se u onu powerpoint prezentaciju koju je ekipa pripremila i koja je prikazivala koliko je Barak, ustvari, jeftin za održavanje, u odnosu na sve ponuđeno, uklopio američki F-16D, sa vjerovatno, mnogo manje naleta? Prosto nema te prezentacije koja bi to mogla da „fotošopira“, zato i nema ništa od američkih 16-ki. Prosto sam znao da će biti tako, čim sam saznao da je letjelica koju je letio Željko Ninić bila godinama van stroja, na remontu, jer je avion bio slupan i završio na krovu. Kakva šarada.

Odgovori
E

Ukoliko Ameri Bugarima ponude svoje polovne F16 ili F18…
U slucaju Hrvatske nabave SAD nisu ponudili polovne F16 iako je upit poslan. Njima je vise vrijedilo da se prodaju Izraelski ili Grcki, jer oni kupuju nove avione. Te ponude su bile prije vise od godinu dana…
Ako pratis onda mozes primjetiti da su sve prodaje polovnih F16 zadnjih godina obavljene uz pomoc SAD, a da sam SAD nije prodao svoje polovne F16.
Recimo Rumunjski F16 AM/BM Tape 5.2R su bivsi Portugalski F16 A/B, a samu prodaju/kreditiranje je odradila SAD. Od ugovora koji je vrijedio 600-700 miliona eura, Portugal je dobio 78 miliona…
Sam SLEP program je nastao jer su Ameri odlucili zadrzati 800-injak svojih F16 jos 20-ak godina. Dakle njima jus uvjek trebaju u USAF-u.
Ako i bude ponude polovnih F16 od strane SAD, to ce vjerojatno opet biti neke Portugalske, Grcke, Belgijske, Danske, Nizozemske, Norveske,…

B

ma naravno da ima polovnjaka, ima ih ka u prici po vrelim suncem Arizone

https://www.defensenews.com/air/2017/12/08/f-16-fighter-jets-to-begin-journey-to-indonesia-following-us-regeneration-work/

kaze ona anglosaxonska kako je vrijeme novac…pa sad, ako imas vremena cekati jedno 5 godina……sto da ne.

E

Prema Heidi Grant (deputy undersecretary of the Air Force for international affairs) veca je potraznja za polovnim F16 koji bi mogli biti dovedeni na nivo da zadovoljavaju potrebe raznih avijacija nego sto ih ima na trzistu.
https://www.defenseone.com/business/2017/06/european-allies-want-used-f-16-fighter-jet/138812/
Ipak Amerima je primarni interes plasiranje novog proizvoda, a ako prodajom polovnih pridobiju nove buduce musterije i oslobode mjesto kod sadasnjih korisnika za nove avione… sto da ne.

l

@Banja Luka Kome bi onda Izraelci uvalili 30 godina stare avione, da je USA ponudila iz svog arsenala relativno stare letjelice? :D

Trpaju Izraelci samo tako, a „strateški partneri“ ćute i pu*e, jer drugog izbora nemaju. :D Srećom nisam emotivno vezan za njih, ne bi mog’o zaspat’ večeras. :D

P

@Banja Luka
Mala napomena: koliko sam ja iz teksta shvatio, Bugari salju zahtjev za ponudu na sve ove adrese, sto ne mora da znaci da ce i dobiti ponudu od npr. SAD.

K

Kada radiš javni natječaj onda ne znaš što će proizviđači nuditi. Ponuditelj ima pravo nuditi novo i staro ako zadovoljava uvjete natječaja. I šveđani su mogli nuditi gripen e.

p

Lazicdb… RH nije od Izarela kupila samo avione već cjeloukupan sustav koji do sad nije imala, posao je zapravo vrlo dobar bez obzira na starost strojeva LM garantira 3000 sati naleta, financiranje ide od strane Države Izrael, plaća se 10 godina u jednakim obrocima bez komercijalnih kredita, zadužnica, obveznica, kamata i sl. Nakon 10 godina i isplate nitko ne brani popunjavanje mlađim primjercima pa i po dva godišnje to će tada biti moguće jer već imaš sustav implementiran, to je zapravo naj veća prednost posla između RH i Izraela.

V

@Joca Bugarski Mig-29 je 4 generacija?!

Odgovori
m

Nije moguce da Bugari kupe i odrzavaju EF, Rafal, F18. Najverovatnije ce se odluciti za F16 zbog nekih elemenata koje Joca napominje u svom komentaru. Ako za jednu Nemacku ili Austriju EF cini poteskoce u odrzavanju sta bi tek Bugarska radila sa njima. I na tenderima su velike mucke ko misli da je bas sve transparentno grdno se vara. Ima bezbroj primera za to, niko ne zna sta se krije u pozadini iza zatvorenih vrata. Jer ako postoji pored javne diplomatije i tajna diplomatija sta reci onda oko nabavke bilo kog oruzja.

Odgovori
Z

@joca,hrvatskaje uzela barake jer je dobila garanciju (lokida)na 3000 sati,i dobiva infrastrukturu i obuku za ovaj avion,nakon togace dokupit novije avione stoje lakse.pozdrav.

Odgovori
I

@Joca

Ima logike to što ti kažeš i nije sporno. S’tim što i Hrvati, Bugari i Rumuni imaju jednu prednost. A to je ono što sam rekao, oni su u savezu i sa te neke strane su mirniji i prema tome i mogu da planiraju. Naravno, sve ima svoju cenu, i ja razumem kada je Tramp rekao ako hoćete zaštitu i pomoć morate i vi da date svoj deo. Mi uopšte nismo u zavidnoj situaciji i to je jasno. Naravno da ne treba da uđemo u NATO, ali odgovornija strategija i ozbiljniji pristup sa naše strane je potreban. Zato se ja ne cimam Bugara, Hrvata, nego nas. Vidiš koliko se prolongira priča oko MiG-ova, helikoptera, beloruskih aviona itd. To je i dalje sve na papiru manje više i na to se i odnosio moj prvi post. Ne mislim da će Bugari da postanu vazduhoplovna sila, već sam uporedio pristup jednom ozbiljnom pitanju koji se tiče države. Jer ovde se javnost dovodi u zabunu. Šta je politički senzacionalizam a šta realnost. To je problem.

Odgovori
A

Ako cemo uporedjivati pristup, Bugarska je raspisivala tendere, pa otkazivala, nije uspela da obezbedi delove za svoje avione, prizemljivala vise vrsta vazduhoplova, piloti im strajkovali itd….haos! Kod nas je ostao problem kadra, preciznije zatucanosti. Ove godine je na VA primljeno mozda njih 3 na RV sto je bedno, zdravstveni pravilnik nisu promenili 40 godina! Kad se i prodje obuka, nalet je bedan, dale iskustvo fali. Remonti su naruseni, piloti dobrim delom pred penziju, plate male itd. I jedna i druga zemlja su pokazale nespremnost da uloze ozbiljne napore u svoje RV, usudio bi se reci Bugarska je u posednje vreme neozbiljnije pristupila od Srbije. Raduju nas sve vesti nabavke makar i skromnog broja aviona i helikoptera sto je veliki iskorak stvarno, samo sustina problema jos uvek nije resena, a to je sama obuka i nalet, za prvo je potrebna volja, za drugo novac. Dodao bih da mi ne koristimo nasu neutralnu poziciju dovoljno dobro, npr. sto ne bi nabavljali tehniku iz Kine, imaju sta da nam ponude, a saradnja bi nam dobro dosla. NATO komsije ne treba komentarisati, imaju dobro poznate opcije, sta je tu je….

G

A zasto nisu ponudu poslali i Rusima,Suhoju i Mig-u? I oni imaju sta da ponude,pogotovo Suhoj.

Odgovori
I

Zato što su NATO. Kupovina aviona je uvek vojno-politička trgovina.
A polovne migove imaju, a proizvodnja novih ide nešto slabo.

G

ID

Pa i Grcka je u NATO pa ima ruski PVO S300,Turska kupuje S400,sto onda i Tuta Bugarin ne bi mogao da leti na nekom Su-30,Mig-35…

H

Ako si u NATO moraš uzeti NATO naoružanje i Turskoj je obustavljena dostava F-35 zato što uzimaju S-400. Iznimke su moguće u vidu modernizacije ruskog sistema koji je došao prije ulaska u NATO poput mađarskih Mi-24 helikoptera ali uzeti sada rusko kao NATO članica big NO-NO.

M

Možda zato što kao člnicva EU-a ne može kupovati avione i drugo oružje zbog sankcija prema Rusiji, može samo vršiti remont kod proizvođača u Rusiji!!!

K

Sve super samo da ne uzmu EF tranše 1. Kakva sprdačina od aviona. Perfektno zamišljen i konstruiran ali već sada zastario. U ovoj konkurenciji dati tolike novce za EF je ravno ludilu.

Odgovori
I

Stvarno mi je nekada mučno da sve ovo čitam. Jednostavno, uvek ćemo kasniti za svima i biti inferiorni. Nekada imam utisak da ništa, ali ništa ne možemo da uradimo kako treba. Sve neko prosijačenje, poklanjanje, seci uši krpi d.. e. Gde su ti naši MiG-ovi? Dokle se stiglo? Hoće li leteti ili ćemo im se diviti kad ih iz nekog hangara izvuku na stajanku? I na kraju, hoćemo li ikada biti ozbiljna država. Raspiši brate konkurs. Sve legalno, sve transparentno. Toliko i toliko para imamo i kraj. Dva aviona, dva aviona, al da znamo gde smo i šta smo.

Odgovori
i

Bugari su po meni imali neke dobre i logicne kupovine ali sobzirom da ni to malo nemogu da odrzavaju normalno u letnom stanju nemoj se sekirati zbog njih. Sto se mene tice ja kad cujem rec tender stomak mi se prevrne, to je meni paravan za korupciju. Direktni pregovori, zna se kome stavljas u dzep i vozi. I garantujem da je to jeftinije nego tenderi, znam to iz svojeg iskustva! Moje predvidjanje je da ce kupiti nesto i onda ce kao i sa ovim sto imaju muku muciti da odrze u letnom stanju ili ce jos biti i gore .

I

Bugarska raspisuje konkurs za avione, a ne znaju sta zele. Nove Spartane su pokrsili. Rumunija i Poljska jedini znaju sta rade nove ili polovne F16 i to je sve.

J

Eh da nije politike IMT u svakoj od nabvaci u ovoj sprdnji od države, gde bi nam bio kraj, bilo bi novca za sve, ovako ima novca samo za one u vlasti koji se ugrađuju u te nabavke i kupovinu sebi džipova, vila, jahti itd. Za to mi ne idemo nikuda, zato nam se sve raspada, zato svi odlaze koji mogu odavde (uključujem i region)…

K

Nigde nema tolike transparetnosti….posebno kad se nabavlja BS mora da postoji vojna tajna!
Gripen (koji se prodaje kao 100% svedski proizvod sto nije tacno), kod nas nisu udostojili ni da odgovore na zahtev MO!
Inace, ako hoces da se nadmeces sa komsijama, uzmes SU-30 ili SU-35 i ostavljas sve iza sebe!

B

@Ironhide

Da, ako imas oko 1 miliardu evra za 12 aviona sa rezervnim motorima, naoruzanjem, itd.
Srbija nema novac da nabavi nove avione. A da narucis tri aviona za 150 miliona, to nema smisla.

Pa bolja je onda donacija od 6 aviona i remont, oprema, naoruzanje, itd. + osposobljavanje postojecih 4 aviona za sve ukupno oko 185 miliona.
…i to je samo privremeno za sledecih 10 godina.

A da li ce se posle toga nabaviti novi avion zavisi od ekonomske situacije.

Kako ne shvatas to?

I

@Beli Znam ja Beli to i sve mi je jasno. Ali gde smo sada? Da ne bude zabune, bolje išta nego ništa, ali za sada je ništa. Sledeće godine u ovo vreme ja ću biti milioner. Ali dok se to ne desi i dalje otplaćujem kredit od plate. Imam utisak da je takva priča sa našim avionima. Ne može preko noći i to je ok, ali onda ne treba političari da licitiraju sa datumima. Možda nije ispravna paralela, ali bivša država koja je izašla razorena iz Drugog svetskog rata je nabavila najmodernije mlazne avione. I to solidan broj. Jeste bilo to kroz pomoć Zapada, ali sadašnja izdvajanja za vojsku su mizerna. Ali da ne širimo. I na kraju, naši susedi su pod okriljem mnogo jakog saveza.

J

E vidi tu gresis i to mnogo! Bivsa drzava kada je izasla iz rata zivela je na zapadnim donacijama sve do 60-tih kada je krenula nabavka migova21. Sve sto je Juga tada dobijala bilo je ono sto se povlaci iz upotrebe, a kada su kupovani Migovi to je bilo u vreme izmirenja Juge i SSSR-a pa se otplacivalo uglavnom u robi, sto je danas nemoguce bar na zapadu.
Gresis u jos necemu, nas potez sa polovnim 29-tkama je mnogo logicniji nego bugarski, u koliko Bugari ne kupe nesto novo, a nece.
Razlog je prost, ako nemas za novo kupujes polovno ali ono sto ti je vec poznato, sto znas kao svoj dzep, a ne kupis polovnjak star 30g dok se ti upoznas snjim, ovladas njime naprca on 40g i sta onda?
Razumem Hrvate i Rumune oni su ipak menjali avione druge generacije za cetvrtu i to je ok, ali Bugari ce videces napraviti nevidjenu glupost. Izbacice njima dobro poznat avion 4.gen Mig 29, a sta ce uzeti? Verovatno f16 mozda boljeg prestavnika 4.gen (po nekima, po meni ne) koji ce kada bude kod njih potpuno operativan imati 40g i sta onda, zar mislis da ce imati da kupe f35?
Iza svega toga se krije Amerika, prvi tender su ponistili zato sto je izabran jas 39, na drugom ce biti izabran f16. Ameri ucenjuju svoje saveznike da kupuju bas ove avione koji ce oni u vecoj meri u narednoj deceniji da povlace, kako bi zaradili od odrzavanja i otvorili put da tim istim u buducnosti prodaju nesto novo, zato im se isplati i ako efove ne kupe direkto od njih nego npr. od Izraela, Portugala, Grcke. Jednostavno mnogo aviona f16 na svetu ima oko 30g i ameri ne mogu da dozvole da to ode na otpad, mora u vazduhoplovstva saveznika, sto moze da bude logicno ako saveznici nemaju nista, ali ne i ako menjaju avion 4.gen star 30g avionom 4.gen starim 30+g. koga su oni pride videli samo u filmovima.
Ovo pisem naravno pod uslovom da se Bugari odluce za F a hoce. Nema tu nista od EF, Rafala, a kamoli Horneta i na zalost po njih Gripena. Ameri su dozvolili Svedima da Gripena uvale Cesima i Madjarima i to je to kada je Evropa u pitanju, van kontinenta moze da im se omakne neki Brazil.

Zapitajte se hipoteticki za 15-20 god i mi i Hrvati i Rumuni, a verovatno i Bugari moracemo da penzionisemo ono sto imamo, koliko je realno da mi kupimo mig35 a koliko ovih ostalih da kupe f35 ??? Mislim da su sanse na nasoj strani.

M

Prije par mjesececi pročitah članak u The Telegaraphu, da Njemačka ima samo 4 operativno sposobna EF-a, od ukupno 128. Može li to biti istinito?

Evo članka:
https://www.telegraph.co.uk/news/2018/05/02/luftwaffe-four-combat-ready-eurofighters-pressure-builds-weak/

B

Joca,
Rastavi Gripena na proste faktore i dobit ces sto?

J

Mile mislim da je to pogresan podatak, ali ispravnost EF je manja od 50% sto je katastrofalno, bogotovo ako se uzme u obzir da se radi o relativno novim avionima. Prosecno od 5 proizvedemih 2 su operativna. EF je katastrofa za odrzavanje, preskup za koriscenje, skuplja dara nego mera. Ali vidis sta radi politika sto sam pomenuo u prvom komentaru vezan za to da ce Amerika naterati Bugare da uzmu f16. Npr Austrija decenijama koristi j35 Draken dodje vreme da izaberu novog lovca, logicno je bilo da bude Gripen jednomotoran, jeftin, dobar, ali Nemacka izvrsi uticaj i natera ih da kupe EF i sta dobiju 65000 evra po satu naleta. Inace o ispravnosti nemackih letelica mislim da je t6 skoro imao jako dobar clanak.

l

@Joca

Jugoslavija je dobila F86 Sabre 1956.g. i u to vrijeme je to i Amerikancima bila osovina zrakoplovstva kojim su i vodili rat u Koreji, tako da nije tačno da je Jugoslavija dobijala opremu koju su oni povlačili. Što se tiće F35 i MiG 35 kome je izglednije da koji nabavi za 15 ili 20 g., ja mislim da su veće šanse da će MiG ugasiti proizvodnju MiG 35 do tada i da će Srbija opet ih uzimati polovne.

E

Tvrdnje da se ne dozvoljava kupovina Gripena bas i nisu na mjestu. Zasto? Pa Gripen je samo 30% svedski, ostatak, tj. najbitniji djelovi/sustavi donose zaradu za SAD/UK (BAE systems, GE,…)
Drugim rjecima, Amerima vecu zaradu donosi prodaja novog Gripena nego polovne F-16, i direktno i u odrzavanju.

1

@leni
Ti Sejbrovi bi pre bili izuzetak koje potvrdjuje pravilo. A njih smo na jedvite jade dobili. F-35 mozemo samo da sanjamo. A o gasenju MiG-35 mogu samo da kazem da ce biti kako trziste i politika kazu.

@Ed
E, upravo u tom grmu lezi zec. Zbog tih inostranih 70% delova i sistema Gripen se i tesko izvozi. O politici da i ne pricam.

A

@leni
Mmmm. Mislim da nisi kompletno u pravu.
Ako pogledamo sve avione druge generacije koji su bili korišćeni od strane RV SAD možemo saznati da je:F-100 Super Sabre već uveliko bio korišćen u RV doduše sa velikim problemima, F-101 Voodoo i F-105 Thunderchief su se nalazili u završnim fazama ispitivanja i već su bili naručeni u velikim brojevima, presretač F-102 delta Dagger je tek počeo da leti, F-104 Starfighter i F-106 Delta Dart su obavljali te 1956 svoje prve letove.
Ako pogledamo avijaciju mornarice i mornarički korpus, u upotrebu su te 1956 već bili uvedeni F-11 Tiger i F4D Skyray koji nisu imali neku impresivnu službu, a možda najpoznatiji F-8 Crusader je završavao svoja ispitivanja i u upotrebu je uveden 1957. Na osnovu toga, možemo zaključiti da je RV SAD( i drugi vidovi) bilo pred novim talasom novih savremenih tipova aviona, te je imala veliki broj viškova letelica prve generacije.
Kada pričamo o samim F-86 Sabre u našem RV, Canadian Sabre(oko 120 aviona) su svi bili polovnjaci, bivši avioni RAF-a koji su iz upotrebe povučeni uvođenjem Hawker Huntera, aviona druge generacije. Kada pričamo o presretačima F-86D(130 aviona) koji su nabavljeni oko 1960, opet su svi bili korišćeni u RV SAD sve do dolaska F-102…

P

Rv jugoslavije je placalo f86 po kilogramu..

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

16. Nov 2018.Pogledaj

leni na: Drugi deo feljtona o F-35: Od kompromisa do kompromisa – nigde moga stana

MiG 29 Ja vas nisam vrijeđao ali vidim da ste jako nekulturni! Neke stvari ste od kuće trebali ponijeti, ako ste već u godinama time šteta jer je onda već kasno. U svakom slučaju svojim izlaganjem niste me impresionirali. Pusto navođenje s interneta pročitanih podataka bez ikakva smisla i pokrića. Ubuduće mi se neobračajte jer…

16. Nov 2018.Pogledaj

Mig-29 na: Drugi deo feljtona o F-35: Od kompromisa do kompromisa – nigde moga stana

Leni Naprotiv vi ste svojim ''totemizmom'' koji se vise moze okarakterisati kao ''poltronizam'' izgubili vezu sa realnoscu. Ovo sto ja iznosim kao i Sandamov komentar za probleme u kojima se nalazi F-35 navode Amerikanci.I bas oni su se zapitali od brosura o takticko tehnickim mogucnostima F-35 sto za sada imaju samo 30% mogucnosti.Dakle oni imaju…

16. Nov 2018.Pogledaj

Send this to a friend