BEG airport status
Drapšin od ove godine nudi besplatnu PPL teoriju svojim srednjoškolcima PPL "na suvo" od sad i u Drapšinu / Foto: Wikimedia

Drapšin od ove godine nudi besplatnu PPL teoriju svojim srednjoškolcima

Kako otkrivaju Večernje novosti, Vazduhoplovna akamedija (nekadašnji Petar Drapšin) od ove školske godine planira da u okviru svog nastavnog programa organizuje besplatnu teoriju za PPL dozvolu:

– Prva generacija učenika koja će, besplatno, imati priliku da u teoriji „otkrije“ tajne pilotskog poziva, biće učenici treće godine na obrazovnom profilu – tehničar vazdušnog saobraćaja. Tako će biti nastavljeno i narednih godina. – pišu Novosti.

– Prvi put će deca u državnoj školi imati teorijsku obuku za sticanje PPL dozvole, i to u sklopu redovnog nastavnog plana. Oni će, zatim, sa potvrdom o završenom teorijskom delu, moći u Direktoratu za civilno vazduhoplovsto da polažu taj ispit. Zatim moraju da odrade određeni broj letačkih sati i polože taj deo. Jedino ograničenje za PPL dozvolu je da budu potpuno zdravi. Oni koji ne budu prošli lekarski, takođe će slušati nastavu, samo neće moći da polažu. – rekao je Novostima direktor Drapšina Goran Cvijović.

Pare iz budžeta za konkurenciju sa privatnicima

Specijalizovana vazduhoplovna srednja škola, u novom rebrendingu „Akademija“, u poslednjih nekoliko godina pronašla je put ka svojoj osnovnoj misiji (obrazovanju) i raznim tržišnim primenama svog proizvoda na retko kvalitetan i dopadljiv način kad je Srbija u pitanju. Rukovodstvo predvođeno Goranom Cvijovićem nesumljivo je modernizovalo legendarni Drapšin, ponudilo zaista impresivan spisak obrazovnih profila i posledične opcije direktnog ulaska u industriju nosiocima bubuljica i vazduhoplovih snova sa Dorćola.

Do sada jedino Prince javno reklamirao besplatnu PPL teoriju / Foto: Prince Aviation

Najavljena ponuda besplatne PPL teorije povećava kvalitet nastavnog programa Drapšina, koristi pul predavača koji su delom već u instituciji i one zaludnije nosioce bubuljica (koji iz nekog razloga misle da je avijacija = pilot i ništa drugo) na najbolji način uvodi u filosofije pilotaže. Navigacija, meteorologija, teorija letenja.., najbrže mogu „upecati“ buduće pilote. Međutim, najveća vrednost džabe PPL teorije očigledno je mogućnost neznatnog smanjenja nastupajuće finansijske tame i depresije kojom će mladi piloti opteretiti svoje roditelje.

Gde to ostavlja nekoliko privatnih škola letenja koje se bore za nove mušterije i između sebe? Poznato je da je, uprkos redovnim godišnjim (više nego histeričnim) procenama da globalno tržište traži toliko i toliko tona pilota, realnost bukvalno „one eighty“ – orobiš roditelje za velike pare, dobiješ 250+ sati a desno sedište Erbasa ili Boinga je tvoje tek od 800 ili 1000 sati. Samo najimućniji ili najuporniji će se uprkos ovoj postavci upustiti u avanturu „flight traininga“ i to po definiciji znači da će ih biti malo. Za to „malo“ bore se privatne civilne škole letenja (još jedna „Akademija“ iz Vršca se ne finansira od poreskih obveznika Srbije) i sada po prvi put imaju državno finansiranog igrača koji im ulazi u biznis.

Da li je onda po sredi negativna pojava? Zavisi. Iz ugla Drapšina svakako ne, dok iz ugla drugih privatnih ATO-a (Drapšin je takođe ATO sa nekoliko sertifikovanih programa teorije za letače) svakako nije reč o drastičnom ataku na njihov poslovni model. Neke škole letenja, kao na primer Prince Aviation, takođe su nudile besplatnu PPL teoriju kao kredibilnu sales taktiku koju su neki nadoknađivali kroz druge troškove modularne obuke. U zavisnosti od škole, ukupna cena PPL teorije ne prelazi 1000 evra. „Soma evra“ se u avijaciji ne smatra kao značajan trošak. Sa treće strane, u Srbiji još ima nekoliko PPL-only edukativnih operacija kojima možda i neće biti svejedno da izgube dodatni izvor prihoda.

Sve u svemu interesantan potez Drapšina, potpuno nekarakteristična proaktivnost za nešto što dolazi iz državnog obrazovnog „sistema“.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

С

Све је то лепо и практично, само недостаје што наша “ држава“ нема закон о авијацији прилагођен европском. Удружење инжењера авијације још од 1998.г. предлаже усвајање EASA (Europien Aviation Safety Agency) таквог предлога који би омогућио „добијање“ PPL без допунских испита, као што је то „давала“ некадашња вршачка Виша ваздухоплпвна академија, али то је већ предмет ширег разговора, који не можете остварити ако нисте члан „странке“ , ми (Удружење инжењера) смо више пута давали предлог без повратне информације, ако сте заинтересовани ту смо, поздрав С. Пејић

Odgovori
Mi

Jutros gledam Prvu i velika vest „besplatno skolovanje za pilota“. Ne znam zasto samo zaludjuju decu sa tim stvarima oko „besplatnog skolovanja“ kad se zna da bi postao pilot jednog dana mora da si poseban sklop za to. To znamo mi ciji su roditelji isfinansirali celo skolovanje uprkos teskoj zivotnoj situaciji, koji smo se ceo zivot cuvali da bi bez problema dobili klasu 1 i koji cemo se bezuslovno truditi kako bi bili najbolji na „akademiji“ i stekli necije poverenje da nas stavi na taj Erbas za komande. Poruka za sve je da uprkos cinjenici sto nema neke kvalitetnije selekcije za ulaz na „Akademiju“, neko ko da pare je samo kupio ulaznicu za zivotnu avanturu, a zavrsetak iste zavisi iskljucivo od njega samog. Ovo je za sve one koji misle da mogu dati pare i zavrsiti sve. A za besplatno skolovanje mogu samo da sanjaju jer i u jednoj nemackoj Lufthansi ne postoji besplatno, nego daj 90000e , ali zato imas obezbedjen posao i to opet ako si medju boljima!

Odgovori
Ne

Kao i sve u Srbiji, obmana javnosti a sve u cilju dobrog PR-a. PPL teorija je najmanja karika u celom lancu obuke.

Sa

Milane pobogu!!! Ja se sa Vama u potpunosti slazem oko jeftinog i laznog reklamiranja, dezinformisanja „prenapuhavanjem“ i „navlacenja“, medjutim Vas komentar se ne razlikuje mnogo od onoga sto pokusavate da oponirate, opet po mom skromnom misljenju.
„Da bi postao pilot mora da si poseban sklop za to“, „ceo zivot cuvali da bi bez problema dobili klasu 1“, „neke kvalitetnije selekcije“ … Sto se mene tice Vas komentar je ravan „Informeru“ i slicnoj zutoj stampi. I sami stavljate „Akademiju“ pod navodnike ali na neki kvalitet aludirate, sudeci po onom sto pisete i NASA bi vam pozavidila.
Elem, Pilotiranje je ZANAT, profesionalna vozacka dozvola, dakle sofer, vozac i nista drugo. S obzirom da sam vidio malo vise svijeta i upoznao se sa sistemima skolovanja pilota i pod FAAom i pod jos nekoliko nacionalnih vazduhoplovnih agencija dajem sebi za pravo na ovakvo misljenje. S toga bih svakog onog ko ima istinskog interesovanja, zelje i mogucnosti poticao na ovaj poziv (ili bih ih odgovarao ali sa potpuno drugacijim argumentima).
Kako sam na 1000 puta cuo, osim na Balkanu, da se i majmun moze nauciti pilotiranju, slazem se, pa bojazan od preteskog skolovanja i obuke ne treba da bude prepreka nikom (novac mozda).
Profesionalnost, znanje, odnos i rutina dolaze same po sebi pod pravim vodstvom i pozitivnim uticajem.

Mi

Moj komentar je vise bio upucen onoj vrsti ljudi koji misle „dacemo novac i obezbedicemo buducnost“, pa sada , sedam godina nakon sto smo zavrsili isktu klasu sede i dalje saljuci CV-jeve kompanijama jer niko ne zeli da ih primi sa polozenom meteorologijom i navigacijom iz treceg puta, dok sam ja vec kapetan sa 4000h u jednoj od najacih low-cost kompanija srednjeg istoka . Dakle ja sam relativno skoro zavrsio skolovanje i ne bih se slozio sa Vasim misljinjem da smo mi samo vozaci. To uglavnom slusam od ljubomornih, zavidnih ljudi koji iz nekog razloga nisu uspeli da se ostvare u ovom „zanatu“, pa sujeta preovladava. To Vama ne prilici s`obzirom da mislim da niste iz te branse. Akademiju stavljam pod navodnike jer smatram da jedna Smatsa koja sebe naziva akademijom i jedan Linx ili Princ koji sebe nazivaju skolama nude apsolutno istu stvar osim nosenje uniforme koja, ako ste upuceni, nije ni priznata u vazduhoplovnom svetu(mislim na epolete).

Sa

Milane, da ne mjerimo „ciji je veci“… Naravno, svako ima pravo na svoje misljenje i ja Vase uvazavam i ako se generalno ne slazem sa Vama.
Faktor srece ima puno vise znacaja pri zaposljavanju nego kvalitet i kvalifikacije. Biti na pravom mjestu u pravo vrijeme igra puno vecu ulogu od znanja, procenata tacnih odgovora na testovima… Surovo, ali na zalost istinito. Mislim da me nikada niko za mojih 10-15 god u aviaciji nije upitao za ocjene sa ATPL teorije ili prolaznost (od prve, druge…pete…).
Nisam siguran da li je primjereno ovde „na zalost“, ali evo, na zalost svjedok sam te puno ljudi znam koje dijele moje misljenje/iskustvo, jako veliki broj ljudi dobija posao „nezasluzeno“ te bez pretjeranog znanja ili kvalifikacija ali sistem zaposljavanja i HR „igre“ su takve. Od konjukture u industriji strasno puno zavisi, mozda i najvise. Sam sam bio svjedok odbijanja izuzetno iskusnih i kvalifikovanih ljudi sa svim ljudskim i profesionalnim kvalitetima jer nisu dobro igrali „igrice“ ili „play the game of HR roll games“… Zakljucak, pravedno ili ne svako ima (podjednaku) sansu.
Sto se skolovanja tice, do 2000, do uvodjenja JAA ili jos uvijek pod FAA, ako se covjek jako potrudio mogao je dobiti dozvolu profesionalnog pilota za 6 mjeseci. (ne pokusavajte molim Vas ovo da opovrgavate licno poznajem ljude). Uz svo duzno postovanje, ali ako hocu da budem sarkastican, svaki papak uz malo truda moze da postane pilot. Poslije 2000 sa dolaskom JAA uveli su 14 (cetrnaest) ispita koje covjek bez problema moze da zavrsi za 1 godinu. Koliko ovo vrijedi kao akademsko obrazovanje pitam ja Vas i sve koje dijele vase misljenje? Ne mnogo sto se mene tice. Takodje, a da se ne ponavljam puno, jako dosta ljudi (pilota) u zapadnom svijetu dijele moje misljenje (ili ja njihovo, kako hocete), ali sto se istocnije ide uniforme su sve ispeglanije, nakicenije, linije, zlato, krila, ordenja odnos/attitude ali znanja i profesionalizma fali… Npr. letio sam sa kapetanom koji je 4 puta morao da radi goaround na VOR prilazu (uvijek ni blizu stabilizovanog prilaza) da bih prvi oficir sleti iz prve (u 5. prilazu). (ovakvih primjera koliko hocete ali oni, interesantno, dijele Vase misljenje). Ja bih se jos jednom zapitao ko je ovde sujetan!?
Plavo nebo i puno sretnih slijetanja…

Mi

Znam da se sve srozalo i znam da moze da se zavrsi skola za neko smesno vreme i da postoje(nisu bili licno sa mnom) i crash landing piloti, a taj sto uopste i sleti je maher za neke. Skolovanje za pilota ne vredi kao akademsko obrazovanje, tu se slazem, ali su mogli uz par dodatnih predmeta da priznaju kao neku visu skolu. Ni govora da ste Vi sujetni, samo sam slicnu pricu od takvih ljudi, ali ste generalno upravu. Iz mog iskustva se ceni rad, red i ocene. Naravno da ima raznih i cuo sam da ljude odbijaju jer imaju zelene oci, a prime onog sa crnim, jednostavno ko im se vise dopadne.
Hvala na lepim zeljama, ne znam da li mogu da uzvratim s`obzirom da ne znam da li letite, ali sve najbolje!!

St

Milan je u pravu,Princ i Linx su skole ali su puno isplativije nego akademija.Za manje vremena i manje novca dobijete istu stvar-obuku a dozvole i onako izdaje DCV.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Živojin Banković na: Vijesti: Crna Gora prodaje preostale Super Galebove i Gazele

Branko Србија 6 Хрватска 7 Словенија 1 Црна Гора три од којих се два нуде на продају

08. Feb 2025.Pogledaj

Dejanera na: Srbiji ostalo da se isporuči još 5 lakih višenamenskih helikoptera H145M

Logicno jeste ali je isto tako logicno da se to uradi kada na red dodje neki od vecih remonta. Tehnika napreduje, proizvodjac za dve godine moze da izadje sa D3, pa onda opet sa D4 za nekoliko godina, a mi onda samo da nadogradjujemoo sa jednog na drugi standard svako malo. Pa kad bi onda…

08. Feb 2025.Pogledaj

Branko na: Vijesti: Crna Gora prodaje preostale Super Galebove i Gazele

Od 17 nasledjenih aviona trenutno je u Srbiji 6 aviona, 7 u Hrvatskoj ovoj firmi, 1 je poklonjen Sloveniji za Muyej a 4 preostala su ovi koji se prodaju... I to je sve kada se sabere

07. Feb 2025.Pogledaj

Nenad na: Vijesti: Crna Gora prodaje preostale Super Galebove i Gazele

Možda neki bofors L70 ako imaju i prodaju. Mada sam ja mišljenja da ih mi sami imamo dovoljno. A sve ovo ostalo otpad.

07. Feb 2025.Pogledaj

Dejanera na: Komercijalne operacije „letećim taksijem“ u Srbiji sada i regulatorno definisane: Direktorat civilnog vazduhoplovstva objavio pravila za eVTOL letelice

A ko je lud da izda takav sertifikat i takvu dozvolu a da pre toga tu istu dozvolu ne izdajuFAA, EASA ili bar pojedinacno neka agencija iz zemlje proizvodjaca? I manite se pritisaka! Moze da te pritiska ko god hoce ako treba da potpises nesto to znaci da ces morati i da odgovaras za to…

07. Feb 2025.Pogledaj