BEG airport status
LYBE 1319:00 Z 080°04KT CAVOK 01/M02 Q1019 NOSIG=
Kanada se suočava sa manjkom kadra u vazduhoplovnim snagama i zastarelošću borbenih aviona Kanada nema dovoljno pilota niti pripadnika vazduhoplovnotehničke službe za održavanje dovoljne borbene gotovosti flote od 76 aviona F/A-18 ''Hornet'' / Foto: USAF

Kanada se suočava sa manjkom kadra u vazduhoplovnim snagama i zastarelošću borbenih aviona

Kako je 20. novembra preneo FlightGlobal, prema izveštaju Kancelarije generalnog revizora Kanade,  flota borbenih aviona kanadskih Kraljevskih vazduhoplovnih snaga (Royal Canadian Air Force – RCAF) nije u mogućnosti da ispuni obaveze Kanade prema NATO i zajedničkoj severnoameričkoj komandi vazdušne odbrane NORAD (North American Aerospace Defense Command) i to zbog nedostatka pilota i pripadnika vazduhoplovnotehničke službe.

Problem još više pogoršava i ostarela kanadska flota od 76 borbenih aviona F/A-18 ‘’Hornet’’ koji su nabavljeni u 80-tim godinama 20. veka, u pojedinim slučajevima prošlo je 20 godina od njihove očekivane zamene a od 2008. godine nisu dobili značajniju borbenu nadogradnju. Štaviše, Odsek za nacionalnu odbranu nema plan da unapredi borbene sposobnosti flote Horneta iako se očekuje da ovi avioni lete do 2032. godine do kada RCAF očekuje da će zameniti svoju flotu novim borbenim avionima.

Kanadska vlada iskazala je nameru da svaki dan ima dovoljno dostupnih aviona kako bi istovremeno ispunila najviši stepen borbene gotovosti radi potreba NORAD-a i NATO-a. Ali izveštajem generalnog revizora je utvrđeno da bi to zahtevalo da Kanada za takve zadatke poveća broj dostupnih borbenih aviona za 23 procenta. Ipak RCAF-u je teško da poboljša dostupnost flote Horneta jer je u eskadrilama 8 procenata radnih mesta vazduhoplovnotehničke službe upražnjeno a 14 procenata je popunjeno sa tehničarima koji još nisu u potpunosti kvalifikovani da samostalno rade u održavanju.

U izveštaju generalnog revizora navodi se da je od 2014. godine odlazak iskusnih pripadnika vazduhoplovnotehničke službe koji su radili na F/A-18 smanjila ukupnu stručnost koje je negativno uticalo na održavanje flote borbenih aviona. Zbog ovih odlazaka koji su se dogodili između 2014. i 2018. godine, prosečan broj sati za održavanje je povećan sa 21 na 24 u odnosu na svaki sat naleta aviona. Pored toga, dok flota stari, tehničarima će održavanje Horneta biti sve teže i trajaće sve duže.

Osim ako nema više iskusnih tehničara za održavanje, broj sati naleta svakog pilota Horneta će se smanjiti, dodaje se u izveštaju. Da bi sačuvali i razvijali svoje veštine kako bi se održala spososbnost borbene komponente RCAF, očekuje se da piloti F/A-18 godišnje lete 140 sati. Međutim u izveštaju je navedeno da je u 2017. i 2018. godini 28 procenata pilota leteo manje od minimalnih 140 sati, što je delimično rezultat nedostatka tehničara za održavanje aviona.

Glavni revizor je utvrdio da se RCAF takođe suočava i sa manjkom pilota, samo 64 procenata obučenih pilota na F/A-18 je sposobno da ispuni sve svoje zadatke. Izveštaj navodi i da je malo verovatno da će Odsek za nacionalnu odbranu biti sposoban da nadomesti nedostatak jer piloti takođe napuštaju službu brže nego što se novi mogu obučiti.

Prema podacima Odseka za nacionalnu odbranu, između aprila 2016. i marta 2018. RCAF je izgubilo 40 obučenih a dobilo je svega 30 novih pilota. Od tada je, kako navodi generalni revizor, još 17 pilota otišlo ili je izrazilo svoje nameru da to učini.

Kanadska Nacionalna odbrana je 2017. godine pokušala da poboljša operativnost svoje flote borbenih aviona kupovinom 18 korišćenih australijskih F/A-18 kao i rezervnih delova a ove aviona namerava da doradi kako bi bili skoro identični postojećim primercima CF-18. Naknadno je nabavljeno još  7 aviona koji će služiti kao izvor rezervnih delova (dodatak autora teksta).

Međutim kanadski generalni revizor tvrdi da ova nabavka neće popraviti osnovne slabosti flote a to su smanjene borbene sposobnosti aviona i manjak ljudstva. Australijski F/A-18 će trebati dorade i nadogradnje koje bi im omogućile da lete do 2032. godine. Ove dorade će te avione dovesti na isti nivo kao CF-18 ali neće poboljšati borbene sposobnosti. Pored toga još uvek nema dovoljno osoblja za održavanje i pilota koji bi leteli avione.

Bez planova da do 2032. zameni postojeću flotu ostarelih aviona, glavni revizor preporučuje Nacionalnoj odbrani da razvije i primeni strategiju za regrutovanje i zadržavanje tehničara i pilota, kao i izradu plana za prelazak na novi borbeni avion. Nacionalna odbrana se složila sa preporukom i saopštava da će napori za nova regrutovanja i strategija zadržavanja postojećeg kadra biti završena do jeseni 2019. godine.

Komentari

D

Aleksa Radojičić,

Padaju I F/A-18A-D I F/A-18E/F. U zadnjih 2 godine su izgubili barem 6 F/A-18E/F (a I jedan Australski EA-18G). Tu je mnogo razloga.

Problemi u USN/USMC nisu problemi sa avionom nego logistikom I losijim uvijetimaza skolovanje pilota (lete manje sati, cesto I ne lete, gubitci u tehnickom kadru itd itd). Broj operativnih F/A-18 je oko 27%!

Ovo je sve vec dobro poznato.

Odgovori
g

bio jednom hladni rat, vojni budzet bio 5% pa i vise, aviona i pilota bilo dovoljno, onda se ukinuo hladni rat i nikome ne trebaju avioni i piloti, i sada svima skripi, avioni zastareli, pioti u penziji, vojni budzet u podrumu a avioni danas 5-6 puta skuplji nego 1990-tih, a Kanada clan G7, kako li je ostalima.

Odgovori
D

Kanada je vec 1960-ih pocela smanjivati vojsku. Ukinili su nosac aviona, smanjili su broj CF-104 jedinica upola a vecinu novih CF-5A/D stavili u rezervu ili prodali.

J

Kada pogledas povrsinu Kanade, klimatske uslove, kao idealan avion za njih je Su 30/35 naravno da nema nista od toga, nego cisto onako, gledajuci geo-karakteristike, bas bi legao.

Odgovori
М

Каква земља, власт и народ. И све то објаве резултате и закључка државне инститиуције. Ово је сада јединствена прилика да са са свим MIG 29 4++ генерације повратимо неке вековне територије које насељавају Срби од помтивека у Северној Америци (око Торонта, Ванкувера, језера Ири где избегоше због доброг живота у прапостојбини) . Шалу на страну знате када ће неко у Србији објавити информацију колико за „нове 29 тке“ недостаје пилота ( колико је нпр. одбило пилота да иду на преобуку за тај тип и разлоге) да ли има техничара да их опслуже и одржавају ( злуради кажу да има мање техничара за авион и мотор него авиона, а стижу и „нови“ стари белоруски), колико траје један редован повремени преглед на било којој летелици ( чуо сам да су норме вишеструко па и десетоструко дуже у пракси него у техничкој регулативи) итд. и сл. и бла.бла.. Па никад. За то је потребна озбиљна анализа а то нема ко да уради. У ВС се незна колико кошта час лета било које летелице зато што је све импровизација и релативност, а купили од норвежана програм за буџетирање тзв. Космод ( ноћну мору за старешине нижих команди). Набавка летелица је добра вест али оно што је прати је зона сумрака почев од попуне кадром.обуке, логистике, инфраструктур и др. О овоме је једном на сајму наоружања нешто слично причао и један познати војни аналитичар а није Лазански ( од њега ништа не можете добити осим пропаганде). Они који то не треба да знају сигурно то врло добро знају, а они којима је то у интересу, јер су платили порез, не смеју да знају да не би почели да размишљају о смисилу бесмисла. Тако је било тако ће и остати. Битно је налетети изнад скупштине на промоцији официра док ничице падају на колена, а шапке са знамењем државе им се ваљају по земљи, па макар и формација од чак шест Орлова у мирнодопским условима промашила булевар и скупштину јер нису нашли Београд на време. Не узмите ни њима а ни мени изнето за зло.

Odgovori
A

Gvozdene,
Nije vam uzeto za zlo, cak naprotiv, nasmejali ste me sa Orlovima i Beogradom. Dobar vic!

M

@ Gvozdene, Program za budžetiranje Kosmod i mnoge druge licence za raznorazne softverske programe su isključivo donacije, i to uglavnom Skandinavskih zemalja. Drugo je pitanje zašto ne koristimo u punom kapacitetu nešto što nam je donirano. Pogledajte donacije MO R.Srbije na sajtu http://www.mod.gov.rs/lat/10096/podaci-o-dodatnim-izvorima-finansiranja-10096 A kada je u pitanju broj pilota koji će leteti na L 18 tj migu 29, uskoro će ih biti dovoljno; a biće i vrhunski obučeni, od strane najboljih ruskih pilota. Sada je radikalno bolja situacija u odnosu na obuku, logistiku, sate naleta u odnosu na 1999.godinu. Zna se tačno u dinar koliko košta sat naleta na L 18, nije proizvoljno kako ste izneli tvrdnje. Niko Vam ne uzima ništa za zlo, uostalom svi smo ovde i komentarišemo zato što smo zaljubljenici u avijaciju.

G

Markuse malo ste me zbunili kažete da se sve zna a istovremeno iznosite činjenicu da program o budžetiranju se ne koristi u punom kapacitetu,Nije mi jasno nešto što postoji već skoro deceniju ( u pravu ste kao donacija-još gore nismo ni platili a ne koristimo, ili nam stvarno ne treba) podržano čak i ljudskom organizacijom a ne koristi se u punom kapacitetu i to u vojsci? Kako može da se sve zna u dinar ako npr. ne postoji normativ održavanja novonabavljenih Mi 17, ili aviona Lasta. Kako izračunati koliko košta održavanje kada nije definisano koliko ljudi i koliko vremena je potrebno za bilo koju vrstu preventivnog održavanja u bilo kom nivou održavanja. Koliko koštaju ljudi. Pa da onoliko koliko ih ima puta plata. Ok a koliki je njihov norma čas efektivno ako povremeni pregled traje od slučaJa do slučaja a često i po par meseci čim se naiđe na ozbiljan tehnički problem, a nabavljena tehnička dokumentacija je na ruskom pa jadni zastavnik izvršilac treba da iskoristi sva znanja stručnog ruskog sa kursa od tri meseca . Usput ruski je praktično službeni na aerodromu Batajnica dok će engleski biti služben na aerodromu Niš jer tamo stiže H 145 i njegova dokumentacija na engleskom. Čudo od čuda u zemlji Srbiji gde je službeni jezik srpski. To bi i moglo da se opravda nedostatkom novca uz činjenicu da su desetine hiljada stranica vazduhoplovno tehničkih uputstava ispisane na srpskpom. A da voska se odrekla u preformaciji od prevodilaca i štamparije. Ako nepostoje svi potrebni normativ rezervnih delova i potrošnog materijala kako se zna koliko vam treba npr, ulja, maziva,zaptivki, žice ili bilo čega drugog na godišnjem nivou. U ne tako davnpoj prošlosti pre prelaska na nove standarde propisivan je godišnji nalet po vazduhoplovu i propisivan je nivo ispravnosti vazduhoplovakoji je neophodno ostvariti. U današnjoj regulativi to nIje slučaj jer direktive propisuju samo nalet po pilotu, a to nije isto. Proverite kod logističara.Nije isto ako kažete 500 sati naleta sa minimum npr, pet G4 i ako kažete 25 pilota na G4 da ostvari godišnji nalet od 1200 sati, a nije definisano koliko je realno moguće ostvariti maksimalnu ispravnost aviona. Ovo prvo je nekada bilo i moglo se nazvati planiranjem a ovo sada je lepe želje ili misionarenje a ne izdavanje zadataka. Da li vam je poznato sa kakvim resursima su Laste uvedene u upotrebu da li formiran osnovni stok rezervnih delova i sl. Zanimljivo! A vi kažete da se sve zna i da je sve bolje. O kadrovima posebno logistike bilo bi zaista zanimljivo pričati. ali je predugačko. Mislim da tvrdnja da je u nas sve relativno i improvizacija stoji i stajaće dugo dok se stvari ne postave na noge a ne na glavu. Dok UOT ne postane stvarno tehnički nosilac dok se generalštab ne zaplavi od plavih uniformi vazduhoplovaca inžinjera magistara i doktora tehničkih nauka i stvari se ne vrate tamo gde su bile kada je npr postojala vazduhoplovno tehnička uprava kao trust mozgova jednog izuzetno sofisticiranog vida. Kada novu letelicu dočeka u jedinici formirana tehnička dokumetacija propisane norme formirani stokovi alata rezervih delova zemaljske opreme i potrošnog materijala. Na kraju Gvozden je pisao samo o transparentnosti sistema i verovatno ne poznaje naš sistem. Vi ste ponovo potvrdili da je vojska za gradjanstvo netransparentna jer i dalje veruje u mit vojne tajne iz vremena druga Tita.

J

Znaci program ne funkcionira i posle deset godina a pilota ipak nema dovoljno, ali rec nije bila o podacima već sto bi rekli transparentnosti sistema i samim tim poimanju tajne. Sve ostalo su podaci koji i ne moraju biti tačni. U svakom slučaju sve cestitke na nepokolebljivog veri i patriotizmu.

A

Rešenje je krajnje jednostavno:
1) povećati plate pilotima i tehničarima, da ne zarađuje dvaka šuša više od njih
2) izaći iz Natoa i uzeti avion koji im odgovara, bio to američki, francuski, pa čak i ruski. Nato u svakom slučaju nema pravu funkciju, barem 20 godina, pa ne vidim kakvu korist velike i pre svega „zabačene“ zemlje kao što je to Kanada, imaju od članstva u alijansi.

Odgovori
A

Kanada nije ,,zabačena“ nego deli ogromnu granicu sa SAD, najdužu kopnenu granicu između 2 države na svetu. Većina te granice je otvorena, u smislu da nema nekih velikih fizičkih barijera na njoj. Sada zamislite reakciju Vašingtona kada bi Kanada htela da izađe, tek tako, iz NATO i NORAD? To bi za Kanadu bilo strateško samoubistvo u trenutnim okolnostima.

Takođe Kanada uopšte nije mutava u odnosima sa SAD kada je kupovina oružija u pitanju. Od F-35 su de fakto odustali, a od planirane nabavke Super Horneta kada je Boing preko Trampove administracije uspešno blokiraju uvoz Bombardijeve C-serije u SAD.

z

@Andrej,
Kanada je jedan od osnivača NATO-a. Jedan od osnivača Echelona, a i dio je UK/USA intelligence community-a. Toliko o „zabačenoj zemlji“. Strateški su vezani za SAD, prvenstveno zbog Rusije, sudjeluju u svim NATO operacijama… a mantre o tome da uzmu između ostalih ruske avione – nekompatibilne sa ničim (ili, kako je netko gore „mudro“ napisao jedino kompatibilni sa zimskim uvjetima) su da ne kažem što.
Da preobučavaju pilote i tehničare F-18 na rusku tehniku? Da se riješe svih zaliha UBS-a za svoju avijaciju – zapadnih raketa i sustava.. ne da mi se dalje ni nabrajati.

NATO ima svoju funkciju i itekako se osjeti, odnosno osjete je zemlje koje su članice, a osjetile su je i one koje to nisu (jel tako?).
NATO nije običan savez koji se može uspoređivati sa nekadašnjim varšavskim paktom jer je princip funkcioniranja i djelovanja sasvim drugačiji nego u tom komunističko- mentalnom sklopu i sustavu. Takav je bio od početka i takav je danas.

N

Kandjani su poceli razmisljati i o JAS 39 Gripenu….

Odgovori
D

Licno mislim da nije u pitanju koliko su novi avioni vec uvijeti rada I plate.

Procitao sam jedan komentar od bivseg pripadnika RCAF da su uvjeti jako losi u sjevernim bazama ala Cold Lake (glavna Kanadska lovacka baza). On je kazao da cak da dode F-35, on I mnogi njegovih prijatelja se nebi vratili u RCAF zbog tih uvijeta.

A plate su vazne. Prije 20 godina je RAAF (Australski RV) imali zestoki manjak pilota I tehnicara iako su F/A-18A/B bili svega 5-6 godina stari. Civilne plate su bile puno vise. Problem su rijesili sa povecanjuem plata I pobolsjnaje drugih uvijeta.

A ovi su problem inace veliki na zapadu. Sluzenje u vojsci ne placa dobro a vise se ne postiva kao sto je u proslosti. Cak u Izraelu sluzenje u IDF nije vise nesto sto mladi smatraju da je potrebno ili cak moralno.

Odgovori
J

Pošto su nama stručni , vredni i pošteni uvek ,, višak“ eto prilike za ekonomsku razmenu sa Kanadom.
Sreća je pa takvo rasulo u vojnom vazduhoplovstvu mi nemožemo ni da zmislimo a kamoli da doživimo i gore.

Odgovori
J

Kanada ima dva problema. Trebala je da nabavi F-35 ali je ta nabavka stopirana radi astronomskih troškova i generalnih problema sa avionom. Šlag na tortu je bio da F-35 ne može da leti na severu Kanade, gde su temperature veoma niske. Da li je problem u međuvremenu otklonjen, ne znam. Pri svemu tome, Kanada je bila jedan od partnera u razvoju, a zahvaljujući tom ugovoru za nabavku F-35, kanadske kompanije su dobile desetak milijardi dolara u ugovorima sa LM. Sadašnja vlada je došla na vlast sa listom obećanja, jedno od njih je bilo da će otkazati taj ugovor.

Kanada je deo NORAD, zajedničke odbrane Severne Amerike. Koliko god ta integracija sa SAD imala očigledne prednosti, ona nosi i određena ograničenja. Kanadski avioni moraju da budu sposobni da se integrišu u NORAD. To uključuje tehnologije i informacije koje nisu dostupne drugim članicama NATO. Zato novi avion mora da bude američki. (Francuzi su ponudili svoj avion pa odustali radi toga.) Jedina alternativa F-35 je bio Super Hornet, o njemu su u jednom trenutku razmišljali kao o privremenom rešenju, ali su odustali.

Drugi problem koji Kanada ima je zadržavanje profesionalnog kadra u vazduhoplovstvu. To su veoma tražena i dobro plaćena zanimanja, a školovanje je veoma skupo.

Odgovori
A

Postojao je dogovor sa Boingom o kupovini 18 Super Horneta (za 5-6 milijardi US$) kao privremenom rešenju da se popuni ,,jaz u sposobnostima“ (capability gap) do dolaska konačne zamene za CF-18 (bilo da je to F-35 ili nešto drugo). Međutim, za otkazivanje te narudžbine kriv je sam Boing.

Boingu je zasmetao dogovor kanadskog proizvođača Bombardije i američkog prevoznika Delte o nabavci novih regionalnih mlaznjaka (C serije) tvrdeći da je Bombardije od kanadskih i britanskih (zbog fabrike u Sev. Irskoj) dobijao subvencije koje narušavaju tržišnu utakmicu. Ovo je izazivalo čuđenje jer Boing ne pravi avione te vrste te mu C serija nije direktan konkurent, ali izgleda da su hteli da uspostave presedan preko koga bi se štitilu od budućih konkurenata. Trampova protekcionistička administracija je to prihvatila i preko Boingovih očekivanja, i uvela carine od čak 292% na uvoz aviona C serije iz Kanade, na taj način uništivši narudžbinu Delte.

Kao odgovor na to kanadska vlada odmah je otkazala nabavku Super Horneta, navodeći da ne žele da daju 6 milijardi dolara kompaniji koja blokira izvoz C serije iz Kanade u SAD. Možda ne i slučajno, Delta je ubrzo nakon toga odlučila da kupi 200 aviona od Erbasa umesto 737 MAX. Bombardije je posle faktički poklonio Erbasu udeo u projektu C serije (koji je pretvoren u zajedničku firmu, a C serije se sada prodaje kao A220) koji je rekao da će otvoriti pogon za montažu tih aviona u Alabami, na taj način zaobilazeći carine.

VIša instanca je kasnije poništila odluku o carinama ali je Kanađanima očigledno ostao gorak ukus u ustima kada je u pitanju Boing, pa su zato potražili privremeno rešenje u nabavci polovnih australijskih F-18ica.

P

U Kanadi su lekari odbili da prime povećanje plata jer smatraju da je stanje u zdravstvu loše. Smejurija

Odgovori
A

Eto…kupili sedam komada za rezervne delove….i dalje mi nije jasno da se neisplati kupiti 23 madjarska miga 29, 18 motora,i 1700 rezervnih delova za 18 mil.dolara.pa ndmiguce da du toliko rastureni da nemigu za delive da sluze???????

Odgovori
A

Problem je sto vecina tih aviona stoje napolju na snegu/ledu/kisi godinama. Osim resursa, delovi imaju i „rok skladistenja“ tako da je pitanje koliko je upotrebljivo i to sto stoji po hangarima zakljucno sa motorima(nesto sigurno jeste), a mi jos uvek nismo do kraja osposobljeni da tu platformu odrzavamo potpuno samostalno. Remont jednog motora je milion dolara, puta 2 motora po avionu, a dobijes dosta ogranicen rok upotrebe za te motore prve serije. Da je to nekih 5-6 miliona pa bi se i isplatila kocka, ali za 18 bas i ne, u suprotnom bi ih neko vec davno kupio. Mozda gresim, trebao bi neko ko je video to licno da kaze svoje misljenje. Po meni tih 18 miliona koliko bi se dalo Madjarima, treba u remontni zavod uloziti(a i mnogo vise), jer dzabe nam i 50 aviona ako posle par godina nekog pritiska ni jedan ne moze ispravan da poleti jer ih ne mozemo pravovremeno remontovati sami! Da ne pominjem i ovo sto mozemo da odrzavamo, radimo sa rokovima 3 puta duzim nego sto je originalno predvidjeno. Bolje Belorusima dati kes za tehniku koja je 100% proverena. A i uloziti malo(vise) u skolovanje. VA svake godine odbije momaka koji su ekstra sposobni jer „eto tako“, prime po 2-3 na godinu i ko ce leteti na kraju na tim nasim avionima? Jedino polovne pilote da uvezemo

A

@AL-41F1
Tako je. Ti avioni ne vrede ni evro od tih 18 miliona pošto su uglavnom čuvani napolju pa makar bili kupljeni zbog delova, a da ne govorim o remontu i vraćanje u letačko stanje.

A

Hvala al-41f1,nisam znao da postoji i rok skladistenja

M

Da, mnogi im se žuri. Sve trče ..
Najpametniji korak im je bio izlazak iz F-35 programa. Koja bi to bila bačena lova.

Bilo bi interesanto pročitati mišljenja autora i čitaoca u koji avion naslednik ima smisla investirati.
Prvi mi na pamet pada onaj F-15SE (Silent Eagle), ili bar ovaj najnoviji F-15 što su Saudijci uzeli.
Takodje, da su Ameri bili pametni, napravili bi F-22 jeftiniju varijantu za izvoz koju bi ponudili zemljama kao što je Kanada i Japan, a bogami i Indija i još koja veća zemlja bi bila više nego zainteresovana.

Odgovori
d

Po mome, najbolje opcije su F-15SE ili nakon toga Eurofighter. Kanadi je potreban presretac a ta dva aviona su najbolji zapadni primjeri takvog aviona danas.

(Razumijem da F-15SE lovac-bombarder ali on je I dalje F-15 sa svim sposobnostima u zrak-zrak misiji).

JAS-39 nema dometa, Rafale je previse Francuski (losa integracija sa Americkim sistemima koje NORAD koristi) a F-35 je pre spor (svega Mach 1.6 – za presretaca je potrebna brzina), previse skup I previse optimiran za operacije zrak-zemlja.

Ž

И ја бих се одлучио за Ф-15СЕ. То јесте вишенаменски борбени авион, чак би могао бити и тактички бомбардер али има готово пуне борбене способности ловачке варијанте. Бар када је реч о ваздушној борби на средњим даљинама. Ако нема и боље могућности.

Ако не Ф-15СЕ онда сигурно Супер Хорнет,

Ф-35 само у случају д апостоји још један тип борбеног авиона, односно Ф-15СЕ или Ф/А-18Е/Ф. :)

A

@Miloš77

Pogoni za proizvodnju F-22 su razmontirani radi proizvodnje F-35, a i mnogi bitni delovi (npr. delovi avionike) se uopšte više i ne proizvode. Ponovno pravljenje F-22 onakvog kakav je isporučen USAF-u (ili nešto slično) je praktično nemoguća misija.

Lokid trenutno nudi Japanu hibrid F-22 i F-35 kao koncept, tj. ,,šasiju“ (i pretpostavljam, motore) F-22 sa avionikom i ostalom tehnologijom F-35. Sumnjam da je doduše to bilo kakva jeftina varijanta, naprotiv:

https://asia.nikkei.com/Politics/International-Relations/Lockheed-offers-F-22-and-F-35-hybrid-for-Japan-s-next-fighter

Lokid se nada da će Japanci da ,,zagrizu“ i tako plate razvojne troškove, da bi takav ,,hibrid“ mogao da se ponudi i Američkom vazduhoplovstvu po nekim razumnim cenama:

http://www.thedrive.com/the-war-zone/23284/lockheed-pitching-u-s-air-force-on-f-22-f-35-hybrid-fighter-intended-for-japan

Začkoljica je u tome što trenutno američki zakon zabranjuje izvor skoro bilo čega vezanog za F-22, pa bi i japansku kupovinu morao da odobri američki Kongres.

M

Cekaju da vide sto ce biti sa 35 icom vs S300 u Siriji pa ce odluciti dali idu na advanced super hornet ili f35!!

Odgovori
D

Nema tu veze ni Sirija ni S300.

Tu je sve pitanje politike i eknomije. F-35 program je bio prilicno veliki politicki problem u Kanadi. Bilo je tu problema sa laganjem o troskovima i birokrastkim problemima. Zbog svega ovoga je Justin Trudeau obecao Kanadadzanima da njegova vlada nece kupiti F-35.

https://www.smh.com.au/world/canadas-trudeau-will-dump-130-million-stealth-jets-australia-wants-to-buy-20151020-gke0u7.html

Sto se tice kupovine oruzja, sposobnosti su treca najvaznija stvar. Najvaznije je politika a nakon toga ekonomski razlozi.

A

@Mr.D i Dead1
I još trab dodati da RCAF-u ne treba bombarder, već presretač što F-35 i u najluđim snovima nije i nikad neće biti.

H

Brt neka ih neko obavesti da je pao Berlinski zid i raspao se SSSR. Za početak dovoljno im je toliko. Držati NORAD 30 godina nakon što je njegovo postojanje izgubilo smisao je stvarno zabrinjavajuće. Zli rusi nemaju više interesa da im preko Arktika im zafrljače ICBM drugo njih nešto tu zanima, a izanđali Horneti im tu neće biti od pomoći 2030.

Odgovori
i

Kanada se takodje suocava i sa ozbiljnim manjkom neprijatelja i pretnji!

Odgovori
G

Baš tako. Baš ih briga! :)

B

Kanada je NATO i ne radi se o nedostatku „neprijatelja“ vec o standardu koji treba odrzavati. Osim toga vrlo je blizu Rusija. Tebi iz tvoje perspektive i karte svijeta izgleda u kutu stranice.

K

Pacifički dio Kanade i nije toliko izložen Rusiji, budući da pacifikom suvereno vlada US Navy. Ne čudi me. Površina zemlje je dovolja da odbaci potencijalne ugroze. Graniče samo sa SADom. A nacionalnog naboja nisu nikada niti imali

N

Vec vidim Ruse kako napadaju Kanadu da osvoje jos malo smrznute zemlje koje nemaju kod kuce u izobilju.

o

#Barba# A što bi Rusi dirali Kanadu? Malo im je snijega i leda u Rusiji? Ma hajde molim te.

G

Boli uvo Ruse za Kanadu. Nemoj fantazirati…

А

@Barba To што је близу Русија не значи им много. Просто, ако су до сад држали Русију „на одстојању“ са оваквим/оволиким РВом могу исто тако и без њега.

D

Glavna svrha Kanadske lovacke aviacije je da brani Sijedinjene Americke Drzave od Ruskih bombardera (to je svrha NORAD). A druga svrha je politicka podrska Americkim vojnim avanturama

Sto se tice NATO pakta – glavnina NATO ne odrzava ikakve standard cak one zemlje koje su na istoku u blizini Rusiji.

M

Upravo tako. Ko što rekosmo sve trče pa zapinju pa ..ne-padaju!

Inače F-18 Super horneti padaju ko ludi u zadnje vreme. Evo danas pade još jedan kod Japana u sudaru za vreme dopune goriva u vazduhu.
To je sedmi F-18 u zadnjih 24 meseca sto se skršio. Uzasan rekord .

Z

F18 koji se srusio kod Japana nije Super Hornet (F18 E,F) nego USMC F18D

A

@Milos77
Ne padaju Super Horneti, već legacy Horneti(A,B,C,D). Ima dosta razloga za to među kojima je njihova starost i loše održavanje. Mada koliko znam, danas je došlo do sudara, tako da je u ovom slučaju verovatno pilotska greška.

M

Stvarno? Nisam znao da Amerika jos uvek koristi stare F-18 Hornete. Hvala na ispravci.

Ipak dva Super Horneta su pala ove godine! U Mart u Floridi, i proslog meseca sa nosaca Ronalda Regana.

A

Zamolio bih ljude da ne trtljaju na pamet. Kao Kanada nema potrebe za vojskom, baš ih briga što je tu Rusija, bla bla. Kanada ima ogroman nenaseljen Arktik koji nije pogodan za živote miliona ljudi ali nije bezvredan – naprotiv. Pun je raznoraznih resursa. Zbog klimatskih promena Arktik se leti otapa i postaje daleko pristupačniji. Takođe Arktik ,,dolazi na red“ za eksploataciju jer su neki drugi regioni već ,,isušeni“. Pošto tamo živi minoran broj ljudi, Kanadi je potrebna vojna sila da bi štitila svoj suverenitet nad tim prostranstvima. Za to je vazduhoplovstvo nezamenljivo. Bez toga lako može da se ušeta neka druga država koja takođe poseduje deo Arktika (Rusija, SAD, Norveška, Danska preko Grenlanda) i da se pravi luda da je granica nejasna, itd. i da krene da eksploatiše resurse.

Evo npr. iz kanadskih novina:
https://nationalpost.com/opinion/canadas-must-assert-sovereignty-over-the-arctic-while-theres-still-time

D

Andrija,

Prijetnja Rusije je slaba a Kanada vec desetljecima sve manje I manje zanima odbrana (oni su vec poceli smanjivati vojne snage krajem 1960-ih). A SAD je SAD – sta ce mala Kanada protiv SAD?

Fregate I lovacki-bombarderi ne sluze za zastitu ekonomskih interesa (ali su vazni za druge stvari).

Cak za vrijeme hladnog rata Kanada je imala jako malo borbenih snaga u Kanadi I glavnina su bili u Evropi.

Od kraja hladnog rata Kanadska vojne sposobnosti se drasticno smanjile sa povlacenjem snaga iz Evrope. A od 2000-ih vojne sposobnosti pocinju da zestoko propadaju narocito sto se tice ratnog zrakoplovstva I ratne mornarice.

Kanada je modern potrosacko drustvo – tu vise nema volje za jake vojne snage a u urealnosti nema ni razloga zasto bih imali jaku vojsku.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Živojin Banković na: [ANALIZA] Desantno-jurišni helikopter Mi-35M, značajno unapređenje borbenih mogućnosti RV i PVO Vojske Srbije

МилеНС Можда сте у праву али ја бих изнад ратишта пре послао Ми-35М него Х145М или Ми-17.

13. Dec 2018.Pogledaj

omniameamecumporto na: Administracija predsednika SAD blokirala prodaju izraelskih aviona F-16 Hrvatskoj? Da li je nadogradnja zaista razlog?

Zoran Vu , Ništa nitko neće očerupati ili Barak 2020 ili ništa,tako je predviđeno ugovorom. To je stav hrvatske vlade i MORH i oni su tu vrlo jasni, čitaj. Znači sva elektronička oprema i sve nadogradnje moraju biti gore to je bio uvjet, plus SLEP da se taj zrakoplov kupi i naravno inicijalni set izraelskog…

13. Dec 2018.Pogledaj

mmmmax na: Administracija predsednika SAD blokirala prodaju izraelskih aviona F-16 Hrvatskoj? Da li je nadogradnja zaista razlog?

Prošlo je, drugi dogovor je da se drugim ugovorom uzme amerićko naoružanje. Bit će to močni avioni. Ugovor se potpisuje do kraja godine

13. Dec 2018.Pogledaj

Yrraf na: Održano takmičenje „Imam rešenje za pametniji grad“; Među rešenjima i dron za intervencije u vanrednim situacijama

Nije sporno da ljudi kritički misle i da je konstruktivna kritika dobrodošla ali je zaista tužno da neko na ovaj način nipodaštava nečiji rad i ideje. Ljudi su nastupili na takmičenju gde je u konkurenciji od preko 100 učesnika moguće dobiti "čitavih" 5000€ i pojedinci ovde očekuju da za tako "izazovnu" nagradu i uz toliku…

13. Dec 2018.Pogledaj

Boško na: Pušten u rad sistem za nadzor saobraćaja i upravljanje avionima na zagrebačkom aerodromu

Zapravo, to im olakšava život jer ne moraju da prolaze kroz aerodromsko obezbedjenje, verovatno imaju poseban parking, i sve zajedno izbegavaju aerodromsku gužvu. Što se tiče posla, toranj je odlično pozicioniran, sa vizuelnim pregledom cele staze i rulnica.

13. Dec 2018.Pogledaj

Send this to a friend