Prema pisanju kosovskog medija KOHA.net, Direktorat civilnog vazduhoplovstva Srbije porgešno informiše avio-operatere slanjem poruka da je prištinski aerodrom zatvoren za civilni avio-saobraćaj.
Kako navode, Driton Hiseni, menadžer za planiranje leta na Međunarodnom aerodromu u Prištini, objavio je poruke u kojima se to vidi.
– Pored blokade vazdušnog prostora na teritoriji Srbije za letove koji imaju odredište Aerodrom Adem Jašari srpske vlasti i dalje pokušavaju da dovedu u zabludu i blokiraju avio-operatere. Od kraja našeg oslobodilačkog rata srpske vlasti za civilno vazduhoplovstvo dezinformišu operatere s porukama da je prištinski aerodrom zatvoren za civilni avio-saobraćaj i da se ne dozvoljavaju operacije aerodroma. Takva poruka je jutros poslata avio-prevozniku koji planira da sutra leti na „Adema Jašarija“. – objasnio je Hiseni.
Tim povodom, oglasio se i Direktorat civilnog vazduhoplovstva, koji je istakao da je Aerodrom Priština zatvoren za civilni vazdušni saobraćaj još 6. maja 1999. godine redovnim NOTAM-om i da je taj status i dalje na snazi za Republiku Srbiju. Oni objašnjavaju da letovi iz Srbije na prištinski aerodrom nisu dozvoljeni, da je nemoguće podneti plan leta za takve destinacije ali i da Srbija ne ograničava prelete prema Kosovu niti želi, ni može da brani druge vrste letova:
– Informacija o statusu Aerodroma Priština objavljena je u vazduhoplovnim publikacijama Republike Srbije i na taj način je dostupna svim zainteresovanim vazduhoplovnim subjektima. S tim u vezi, nadležni organi i službe u Republici Srbiji ne mogu odobravati letova u civilnom vazdušnom saobraćaju za Aerodrom Priština niti pružati usluge.
Pitanje normalizacije vazdušnog saobraćaja na Kosovu i Metohiji se razmatra u okviru međunarodnih foruma u kojima Republika Srbija aktivno učestvuje. Kao rezultat tih razgovora, 2014. godine je došlo do otvaranja gornjeg sloja vazdušnog prostora iznad Kosova i Metohije, čime je omogućeno da vazduhoplovi preleću taj prostor. Na pomenutim forumima u toku su razgovori o otvaranju donjeg sloja vazdušnog prostora iznad Kosova i Metohije. – saopšteno je iz DCV-a.
Dobro upućen
Aerodrom Priština ima ICAO oznaku LYPR koju Srbija priznaje. Druga oznaka je BKPR koju Srbija ne priznaje a koju koriste ostale kompanije koje lete na aerodrom Priština, te stoga letovi ka Prištini sa tim oznakama nisu dozvoljeni u vazdušnom prostoru Srbije. Kroz Crnu Goru je već moguće leteti za Kosovo i aerodrom Priština i sa jednim i sa drugim označavanjem. Zato svi dolazni letovi koji koriste oznaku BKPR idu preko Albanije, Makedonije i Crne Gore. Sa prostora Srbije takvi letovi nisu mogući.
Vladimir
BKPR je privremena oznak, zato što su Vazdušne Vlasti Islanda pristale da vrše nadzor nad teritorijom Kosova i Metohije.
Ovakav „damin gambit“ sa nadležnosti i nadzorom od avio kompanija zahteva posebne i dodatne polise osiguranja. Što znatno utiče na troškove letenja.
Ima još jedan detalj. Ne daj Bože nekog udesa postavlja se pitanje koje odgovoran za posledice i ko snosi troškove eventualnih kazni i nadokanada.
Iz tih razloga jedan broj aviokompanija ne uzima Prištinu čak ni kao aerodrom u slučaju emergency situacije. Jedna od tih kompanije je i Ryanair.