Kako prenose gotovo svi mediji u Sjedinjenim Američkim Državama uz brojne izjave svedoka i video-klipove samog incidenta, sinoć je 29-godišnji avio-mehaničar, za sada poznat jedino kao Rich, zaposlen u avio-kompaniji Horizon Air (deo Alaska Airlines grupe) neovlašćeno ušao u putnički avion svoje kompanije Bombardier Q400 Dash 8 (DHC-8-400) na aerodormu Seattle Tacoma, startovao ga, neovlašćenim taksiranjem i poletanjem digao u vazduh, sa njim leteo skoro sat i po vremena da bi ga posle namerno srušio nedaleko od aerodroma, na ostrvu Ketron, država Washington.
Avio-mehaničar je prema izveštajima američkih medija bio jedina osoba u letelici, po njenom poletajnu NORAD je uputio (AMRAAM-ima naoružani) dežurni par lovaca sa najbližeg aerodorma, dok zabeležena radio-komunikacija njega i kontrole letenja daje dodatni nivo bizarnosti celom slučaju koji bi možda za nijansu bio vedriji da avio-mehaničar nije, prema prvim izveštajima, patio od depresije. Međutim, na audio-snimku njegove komunikacije sa kontrolom letenja on u jednom trenutku izjavljuje i da se njegova otmica letelice može pripisati i maloj plati.
Incident je, prema izveštajima medija, počeo oko 19:30 po lokalnom vremenu kada je aerodromska kontrola letenja na aerodromu Seattle Tacoma preko radio veze ispitivala Dash 8 koji je nedozvoljeno startovao, taksirao i ubrzo zatim poleteo. Ono što se kasnije dogodilo ući će u anale vazduhoplovnih tragedija a budući da je i dalje bila obdanica letelicu je snimilo nekoliko ljudi sa zemlje:
Full video form John Waldron on Facebook being shown on CNN #seatac pic.twitter.com/R98bl5uQBr
— Cameron Thomsen (@CameronThomsen) August 11, 2018
Partial clip of the plane diving, nearly into the water. (Warning: explicit language). pic.twitter.com/0oUyQcPrJ5
— Dan Diamond (@ddiamond) August 11, 2018
Oko 20:15 po konstatovanju da imaju „odmetnutu“ letelicu NORAD aktivira dva aviona F-15C iz 142. vinga nacionalne garde Oregona sa obližnjeg međunarodnog aerodroma Portland. Lovci stižu avion, on zatim preleće jezero, vremenski uslovi i vidljivost su idealni za obaranje otete letelice ali se ono ne dešava.
Ono što bi moglo da pruži odgovor zbog čega je prvi uspeli otimičar civilnog putničkog aviona nakon 11. septembra preživeo QRA obaranje je zapravo više nego profesionalna reakcija prilazne kontrole letenja koja je sve vreme bila u kontaktu sa Richom. Naime, kontrolor je izrazito umirujućim tonom komunicirao sa njim a na vezi su se našli i drugi piloti koji su pokušali da daju savete za upravljanje letelicom:
„Ne treba mi toliko pomoći, igrao sam video-igrice ranije“
Rich je očigledno planirao da izvrši samoubistvo što se na kraju i dogodilo nakon jednog razvučenog valjka u Dashu koji je bez putnika izuzetno brz avion. Po svemu sudeći njegovo eventualno sletanje, da se i dogodilo, bilo bi gotovo sigurno neuspešno budući da je ova letelica izazovnija za sletanje i pilotima. Činjenica da je uspeo da startuje letelicu ne iznenađuje budući da to u potpunosti spada u specijalizaciju nekih avio-mehaničara a u krajnjem slučaju može se naučiti i na YouTubeu. Ukoliko je impresivno izvođenje manevra zaista posledica vežbanja na desktop flight simulatoru, sletanje bi ipak, gotovo sigurno, takođe dovelo do tragedije.
Međutim, impresivnije od svega navedenog je činjenica da je uopšte došlo do bezbednosnog propusta ove razmere na zemlji, odnosno mogućnosti da neko jednostavno ušeta u avion i „otme“ ga.
KOREKCIJA VESTI: Kako prenosi Seattle Times i kako je postalo poznato tek nakon pisanja ovog teksta i prvih izveštaja Richard Russel nije bio avio-mehaničar već vozač push-back vozila Horizona.
Hangar
„Međutim, impresivnije od svega navedenog je činjenica da je uopšte došlo do bezbednosnog propusta ove razmere na zemlji, odnosno mogućnosti da neko jednostavno ušeta u avion i „otme“ ga.“
– šta je impresivno u tome da službena osoba sa svim propusnicama iskoristi trenutak i ovo napravi? Još k tome sa iskustvom pokretanja motora, poznavanja svih sustava i sa hobby igranjem 100% autentičnih Flight Simulatora.
Iskoristite vi ovaj događaj i započnite jednu temu vezano za sigurnost u sektoru održavanja civilnih letjelica.
Javna je tajna da samo na području Europe pod EASA organizacijom kriomice rade LAŽNI mehaničari sa lažiranim CV-om jer dolaze preko niza agencija koje ne provjeravaju stručnost i osposobljenost radnika već napisani CV šalju e-mailom MRO poduzeću koje traži radnike za određeni vremenski period. Uvidom u CV odlučuju o primanju radnika i to je to!
Ovo je vruća tema jer pored lažnih radnika tu su i nedovoljno kvalitetni radnici iz Bugarske i Rumunjske koji su preplavili tržište, kojem uzgred svega kronično manjka radne snage.
Ne provode se nikakva sigurnosna provjeravanja, niti psiho provjere u većini slučajeva.
Ovo nije samo problem EASA-e, nego i FAA-a očito.
Sigurnost i kvaliteta održavanja tehnike u civilnoj avijaciji nikada nije bila na nižim granama.
Toliko o tome.
MrX
Napravio je “prevrtanje“ sa ovim avionom, a bez nekog znanja o aerodinamici i tehnici pilotiranja…svaka mu čast! Ali “početnička sreća“ ga je ubrzo napustila…RIP !!!
i
Dobar je bio majstor, ko bi rekao da taj avion moze tako da leti, steta sto je poginuo!
m
bio je šizofreničar. Pa se postavlja pitanje kako su mu dopustili da ulazi u avion i jos da ga puste da radi u tom poslu.