BEG airport status
Glavni istražitelj: Aero-klub iz Subotice leteo neregistrovanim zmajem, nije bio škola letenja, „instruktor“ letenja nije smeo da vrši obuku poginulog đaka Uništen jednosed YU-T042 / Foto: N1

Glavni istražitelj: Aero-klub iz Subotice leteo neregistrovanim zmajem, nije bio škola letenja, „instruktor“ letenja nije smeo da vrši obuku poginulog đaka

Kako je zaključio direktor i Glavni istražitelj Centra za istraživanje nesreća u saobraćaju Nebojša Petrović, Srđan Džoganović poginuo je 30. avgusta u motornom zmaju kod Subotice uz kršenje većeg broja pravila i propisa civilnog vazduhoplovstva koji regulišu ovu podkategoriju letenja. Kako sa njegove strane tako i od strane organizacije i osoba koje su ga „obučavale“.

Zmaj u kojem je pogionuo nije bio registrovan, organizacija koja je bila vlasnik zmaja, aero-klub „Ivan Sarić“, nije imala odobrenje da vrši obuku za letenje motornih zmajeva, dok je „instruktor“ poginulog pilota bio podjednako neodgovoran i nebezbedan. Kako se navodi, „nije mogao“ da vrši obuku učenika kojeg nije vodio kroz nikakve papire propisane za tu vrstu aktivnosti.

Popis nepravilnosti koje su Džoganovića možda koštala života, Glavni istražitelj konstatovao je u Obaveštenju o početku istrage o udesu koje je zavedeno 5. septembra. Kako se u obaveštenju navodi, zmaj registarske oznake YU-T042 (koji nije bio registrovan skoro godinu dana) u vlasništvu je aero-kluba „Ivan Sarić“ i namenjen je za obuku Džoganovića kojem je to jutro nakon 20 sati „duple“ od strane „instruktora“ to trebalo da bude prvi samostalni let. Navedeni „instruktor“ je svog „đaka“ obučavao u dvosedu, dok je prvi samostalni let obavljen u jednosedu, dakle u potpuno drugoj letelici, sa različitim performansama i karakteristikama upravljanja.

Kako se u Obaveštenju dalje navodi, školski krug laširanja prekinut je u krosvindu kada je pilot nastavio sa prvim desnim zaokretom praveći nagib i tako opisujući tri puna kruga nakon čega je sa nešto manjim nagibom nastavio da pravi krugove uz konstantan gubitak visine sve do udara o tlo. Početak ovih evolucija dogodio se na 70-ak metara prema navodima istražitelja.

Uprkos zapanjujućem broju nepravilnosti i kršenju elementarnih preduslova za bezbedne letačke aktivnosti sam udes ne mora biti povezan sa njima. Glavni istražitelj to i konstatuje izbegavajući da navede verovatan uzrok udesa. Obaveštenje se završava konstatacijom da je Glavni istražitelj već pokrenuo istragu.

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

D

Tugo majko! Šta se radi!

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Jordan na: [ANALIZA] Okršaji azerbejdžanskih dronova i sistema PVO Jermenije: Koje su lekcije za Srbiju?

@Veljko, član 5 se odnosi isključivo na situaciju kada je neka članica NATO napadnuta, a ne kada ona napada. Srpski problem nisu članice NATO, nego terorističke bande koje upravljaju južnom pokrajinom. Pošto su minirani njihovi pokušaji da prinude Srbiju da prizna njihovu nezavisnost, mogu se odlučiti na pokušaje destabilizacije stanja u graničnom području. Inače se…

22. Oct 2020.Pogledaj

Živojin Banković na: Erbas prikazao koncept novog mlaznog trenažnog aviona AFJT

K Сматра се да је ПЦ-21 довољан за прелазак на вишенаменски борбени авион. Као што сам навео, Француска ће тим авионом заменити део Алфа Џетова, Шпанија мења млазне С-101 а у Швајцарској се са тог авиона прелази на Хорнет. Државе у Европи које имају борбене авионе а немају млазне тренажне/школско-борбене авионе су Португал, Белгија, Холандија,…

22. Oct 2020.Pogledaj

Drina na: [ANALIZA] Okršaji azerbejdžanskih dronova i sistema PVO Jermenije: Koje su lekcije za Srbiju?

@Navy Ajde da ste rekli da bi nam Amerikanci, hipoteticki, usli tenkovima u Beograd, ali Hrvati? Sa cime, sa 30. tenkova koliko ih imaju? Hrvati nemaju kapaciteta da premoste Dunav, a vi opleli o ulasku u Beograd za jedan sat. To o cemu vi pisete moguce je jedino na igrici, u realnim uslovima neizvodljivi, pogotovo…

22. Oct 2020.Pogledaj

Dead1 na: Erbas prikazao koncept novog mlaznog trenažnog aviona AFJT

Spanjolska ima svega 20-ak F-5BM Freddom Fighter. Pa tko razvija novi avion za tako malu naruzbu??! Sto se tice LIFT ovo je zaista puno polje: BAe Hawk M-346 Yak-130 T-7 T-50 JL-9/FTC-2000 L-15 A sada AFJT?

22. Oct 2020.Pogledaj

Dead1 na: [ANALIZA] Okršaji azerbejdžanskih dronova i sistema PVO Jermenije: Koje su lekcije za Srbiju?

Tedy, NASAMS plus Patriot doesn't change a thing. As the article stated the problems are: 1. Physical limitations of all radar systems when it comes to tracking slow and small targets such as UAVs and loitering munitions. 2. Altitude flown by various UAV/UCAV is often out of range of SHORAD systems designed to detect slow…

22. Oct 2020.Pogledaj

Send this to a friend