BEG airport status
[INTERVJU] Svetozar Jokanović: Kupovina helikoptera Bell 412 dobra za Crnu Goru Dolazak novog helikoptera pratile su posade tri vojne Gazele od kojih je iz jedne slikan i snimljen deo ovog događaja / Foto: B. Ćupić, Vlada Crne Gore

[INTERVJU] Svetozar Jokanović: Kupovina helikoptera Bell 412 dobra za Crnu Goru

Kako je Tango Six ekskluzivno preneo prošlog petka, na podgorički aerodrom Golubovci tog dana sleteo je prvi od tri naručena helikoptera Bell 412 namenjenih Vazduhoplovstvu Vojske Crne Gore.

Iako su mediji u regionu, među njima i naš portal, koliko je bilo moguće, pratili situaciju oko ove nabavke, mnogi detalji su ostali nepoznati, zbog čega su na primer podgoričke Vijesti već kritikovale crnogorsko Ministarstvo odbrane.

Istina je da Ministarstvo odbrane javnosti nije prikazalo šta sve stoji u ugovoru s Kanadskom privrednom korporacijom a mnogi su tek nakon sletanja prvog helikoptera saznali i shvatili da je taj primerak polovan.

Crnogorski Bell 412EP proizveden je 2002. godine /Foto: B. Ćupić, Vlada Crne Gore

To se moglo zaključiti i na osnovu toga što novopristigli Bell 412 nosi civilne oznake, američku civilnu registraciju, na sajtu jetphotos.net pojavila se njegova fotografija prilikom transporta, uvidom u njegov serijski broj moglo se saznati da je helikopter star 16 godina a na osnovu toga se moglai videti i istorija upotrebe ove letelice.

Zbog toga smo kontaktirali Svetozara Jokanovića, vazduhoplovnog publicistu i vojnog novinara koji je upućen u dešavanja u Crnoj Gori. On je za Tango Six dao svoje viđenje ove nabavke i podelio sa nama njegova saznanja o prvom, polovnom, Bellu 412 koji je u petak stigao u Crnu Goru.

T6: Svetozare, šta ova nabavka znači za Vazduhoplovstvo Vojske Crne Gore?

Može se reći da piloti na Golubovcima čekaju nove helikoptere već nekoliko decenija, a Vazduhoplovstvo Vojske Crne Gore od svog nastanka. Nedostatak helikoptera srednje klase posebno je bio vidljiv u slučajevima kada je trebalo pomoći stanovništvu ugroženom prirodnim nepogodama. Skoro svake godine požari pustoše Crnu Goru, nisu rijetke ni poplave većih razmjera.

Zimi su zbog snijega mnogi krajevi odsječeni, posebno na sjeveru zemlje gdje je putna infrastruktura vrlo loša. Tada je evakuacija stanovnika kao i dopremanje pomoći moguće jedino helikopterima. Ranije su u takvim sitacijama bili angažovani helikopteri Mi-8T, 897-e mješovite helikopterske eskadrile koje je nakon osamostaljenja naslijedila Vojska Crne Gore ali nažalost Vlada Crne Gore nije našla sredstava za njihov remont i oni su brzo prodati.

Bell s leđa / Foto: B. Ćupić, Vlada Crne Gore

Od pet perspektivnih helikoptera, četiri (ev. br.  12302, 12303, 12354, 12361) kupio je po simboličnoj cijeni od 60-tak hiljada dolara privatnik iz Kirgizije i oni su nakon remonta nastavili letjeti za više stranih kompanija a poslednji crnogorski Mi-8T ev. br. 12310 je sačuvan kao muzejski eksponat.

Naravno da se Crna Gora u najtežim situacijama oslanjala na  međunarodnu pomoć, ranije ruskog ministarstva za vanredne situacije i susjednih zemalja a kasnije su bili angažovani i helikopteri članica NATO, međutim jasno je da pravovremenu reakciju mogu obezbjediniti samo sopstvene snage a angažovanje međunarodnih snaga nije ni dovoljno efikasno niti su troškovi angažovanja tih snaga zanemarljivi.

T6: Da li je kupovinom Bela 412 Crna Gora napravila dobar izbor?

Potraga za novim helikopterom srednje klase za Vojsku Crne Gore traje već  dugo i nije tajna da struka dugo priželjkivala helikoptere iz familije Mi-17 / Mi-171. Prvo iz razloga što su korišćenjem sličnih helikoptera starije generacije Mi-8T piloti i tehnički kadar stekao ogromno iskustvo ali i zbog najpovoljnijeg odnosa šta se za dati novac dobija. Međutim, u vrijeme kada je Vojska Crne Gore poželjela Mi-171Š i kada su odnosi Crne Gore i Ruske Federacije bili takvi da se mogao obezbjediti povoljan kreditni aranžman, Vlada Crne Gore se nije osmjelila na jednu takvu nabavku.

Kasnije je politička situacija dovela do toga da nabavka helikoptera ruskog porijekla ne bude razmatrana. Helikopter AS-532AL Cougar kakav koriste Slovenija i susjedna Albanija u medijima je viđen kao ozbiljan konkurent ali je javnosti manje poznata činjenica da je Crna Gora bila najbliže nabavci američkih helikoptera UH-60 Black Hawk. Vlada SAD je februara 2012.  kao odgovor na zahtjev Vlade Crne Gore za pomoć  zbog zimskih nepogoda uputila dva helikoptera UH-60 i 37 članova osoblja za podršku.

Izgled kokpita prvog VVCG Bel 412 / Foto: B. Ćupić, Vlada Crne Gore

Tokom izvođenja ukupno 23 misije koje su ovi helikopteri imali u Crnoj Gori iskorisćena je prilika da se Vojsci Crne Gore prezentuju njihove karakterisitke. Kasnije je razmatrana mogucnost nabavke ovih helikoptera iz viškova američke vojske. Naravno svaki pilot bi poželio da leti na takvom helikopteru ali surova je istina da njegovo koriscenje ne mogu sebi priustiti siromašnije zemlje čak ni kada bi im bili poklonjeni. Naime prateći troskovi prijema jedne takve donacije, vrlo skupi tehnički pregledi ovih helikoptera i vrlo visoka cijena časa leta doveli su do zaključka da se Crnoj Gori vise isplati da kupi nove helikoptere nešto skromnijih karakteristika ali čije korisćenje ne bi predstavljalo preveliki teret vojnom budžetu.

Tražio se helikopter zapadne proizvodnje a relativno jeftin, široko rasprostranjen, u svijetu dokazan u upotrebi a čije održavanje ne bi predstavljalo veći problem postojećim kapacitetima VVCG. Tokom prošle godine lista kanidata se svela na tri tipa, Airbus Helicopters H145M, Leonardo AW139LUH i Bell 412EPI. Iako prva dva kandidata predstavljaju značajno modernije letjelice od izabrane (od tri ponudjena i sam bih vjerovatno posegnuo za AW139) čini se da je u korist helikoptera Bel 412 najviše išla činjenica da vrlo slične helikoptere AB 212 i AB 412 koristi MUP Crne Gore.

Šema bojenja biće uskoro promenjena / Foto: B. Ćupić, Vlada Crne Gore

Treba imati u vidu da je crnogorsko Ministarstvo odbrane bili limitirano sredstvima i nastojalo da u granicama od nekih 30 miliona evra kupi najmanje tri helikoptera a da se njihova isporuka dogodi u što kraćem roku. Cilj je postignut uz jedan kompromis – prvi od tri kupljena helikoptera nije nov.

T6: Kakav helikopter je u petak dobila Crna Gora?

Radi se o helikopteru Bel 412EP koji je proizveden 2002. godine (civilna registracija N356TD, serijski broj 36307). On je rasklopljen stigao 7. aprila na aerodrom Vaclav Havel u Pragu. Narednih dana sklopljen i u petak oko 11 časova je, praćen s tri helikoptera Gazela atraktivno nastupio na nebu iznad Podgorice.

Upravo ovaj helikopter je u nešto drugačijoj konfiguraciji koristila njujorška policija, vrlo dobro je održavan, nema poznatu istoriju udesa a naletio je nešto više od 1800 časova, odnosno imao preko 4600 slijetanja. Prije nego što ga je kupila Crna Gora helikopter je prošao obiman tehnički pregled u Tenesiju (5 year/5000 hr airframe inspection), radi se o pregledu tokom kojeg je veći broj dijelova zamjenjen novim, kompanija Bell je nakon tih radova dala garanciju od jedne godine odnosno 500 časova letenja a njegova cijena pojedinačno gledano na američkom tržištu iznosila je oko 5,5 miliona dolara.

Druga dva helikoptera čija se isporuka očekuje ove godine biće novoproizvedeni Bel 412 u varijanti EPI i to u najnovijoj konfiguraciji sa Bell BasiX Pro „staklenim“ kokpitom. Sva tri helikoptera biće obojeni u novu dvobojnu maskirnu šemu.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ci

Gospodine Jokanovicu, sa svim uvažavanjem koje kapacitete CG ima u cilju održavanja bilo kog helikoptera a kamoli kapacitete za AW 139 ili H 145, pa i gazele iz sastava VCG su održavane u Ikaru.
Ni najosnovnije radove ne možete da izvršite ni na Bell-u 212 ili 412 , slučaj MUP -a CG. A sto se tiče naleta od 1800 h za 16 godina, postavlja se pitanje zašto su motori išli na overhall sa toliko naleta kada Bell 412 ima resursa 4000 h do prvog overhall-a.
A to da su piloti priželjkivali Mi 171, trenutno samo jedan pilot je imao iskustva letelvsi na Mi 8 a ostali sastav je leteo samo SA 341/342 i G4 (piloti koji su leteli na galebu pre preobuke na gazelu,po povlačenju aviona iz sastava VCG).

Odgovori
pa

„U vrijeme kada je Vojska Crne Gore poželjela Mi-171Š i kada su odnosi Crne Gore i Ruske Federacije bili takvi da se mogao obezbjediti povoljan kreditni aranžman“ nije trenutna situacija o kojoj Vi govorite u komentaru.
Nedavno je na obuci u Njemačkoj i Češkoj bila prva grupa tehničkog osoblja,jedan inžinjer i dva tehničara (konstrukciju helikoptera,
pogonska grupa i transmisija) a druga grupa (elektronski sistemi) upućena je u Fort Vort.

Ci

A vi mislite da sa jednim inzenjerom i dva tehničara možete imati radionicu ovlašćenu po part-u ili CAMO organizaciju ako uopšte poznajete tematiku o kojoj pričam,pa da je tako jednostavno ustrojiti sistem održavanja ne bi svaki vazduhoplov iz CG tražio inostrani centar za servisiranje.Uostalom praticemo situaciju pa ćemo videti.

Ni

Sam 5 year/5000 hr airframe inspection je relativno običan i redovan pregled gde se ne menja u suštini ništa od delova. Znači da ako je dosta delova zamenjeno tu onda nešto i nije ok. U svakom slučaju želim vam svu sreću sa novim mašinama,

St

Jako zalosno, vojske iz bivse jugoslavije sveli su se na civilnu zaštitu! Primarni cilj vojske gasenje pozara!

Odgovori
iv

Za potrebe Crne Gore tesko da mogu da zamislim bolji helikopter. Jedino sto bi broj trebalo povecani posto ce od ovih tri verovatno uvek jedan biti van stroja.

Odgovori
Ci

Slažem se sa vama, u svakom slučaju dobar izbor, veoma pouzdan i višenamenski sposoban za SAR,HEMS,firefighting,specijalne jedinice u zavisnosti od opreme koja je nabavljena ili se planira nabavljati.

Ed

Mislim da je izbor Bell 412 dobar, jer je trazen zapadni visenamjenski srednji helikopter za jako ogranicen novac.
Ono sto mi se ne svida, iako bi volio potvrdu sto je tocno u sva tri CG helikoptera, je da 412EP i 412EPI ne koriste iste sustave upravljanja motorima (EPI ima FADEC), postoje razlike u opremi kokpita i sustava kontrole leta.
http://www.airliners.net/photo/Atlantic-Airways/Bell-412EP/1980353
https://www.helis.com/database/news/b412epi_fdma/
Da li su unutar ove nabave dogovorene stavke obuke, rez.djelova, odrzavanje i sl., baram kao dodatni trosak?
Ako je 5.5miliona USD trosak polovnog, a cjene novog se krecu oko 10 miliona USD, to bi znacilo da je 4-5 miliona otislo na jos nesto.
Primjer nabave: Meksiko je 2009. godine kupio 5x Bell 412EP, s rezervnim djelovima, logistickom podrskom, posebnim alatma i obukom, sami helikopteri su placeni 51.5 miliona USD a ukupna cijena svega ugovorenog je ~93 miliona USD.

Odgovori
Ed

dodatak: 4 pilota vec prosla obuku za 412EP i 412EPI. Obuka je unutar cijene nabave.

Л

Врло мудар избор браћо!
Нажалост сви заборављамо шта су хеликоптери овог произвођача значили за развој хеликоптерских операција у бившој држави и колика је поузданост и доступност ових машина уз врло прихватљиву цену одржавања.
Мало их је остало вјерно Bell-у …

Odgovori
Sr

Lepo na balkan samo stizu novi avioni I helikopteri samo sto su starti po par decenija

Odgovori
av

bilo bi dobro i zanimljivije kada bi neko iz struke napisao koju pametniju recenicu o novoj staroj masini koja je sletela na Golubovce

Odgovori
Т

Joш им само Соbra-е фале…

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Misko na: Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

Hvala za tekst. Svi nas briju da budemo navijaci , rijetko ko da mislimo sire i sistemski.

12. Feb 2025.Pogledaj

Дарвин na: Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

Odličan tekst, nadam se da ga je pročito i neko iz SMATSA. Pozdrav za Isu, za koga znam, ali ga nisam nikada upoznao.

11. Feb 2025.Pogledaj

max na: Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

Bilo bi super vidjeti i mali osvrt na budućnost ATC-a, npr SESAR. Ima li kakvih konkretnih rezultata ili je to još sve teorija?

11. Feb 2025.Pogledaj

Željko Tucaković na: Prikazan prvi Rafal za Ujedinjene Arapske Emirate, Bugarskoj predat prvi F-16 Blok 70

Pa nemaju ni svi Francuski avioni taj IRST, ilit OSF, imaju samo neki noviji primerci od 2014-te pa na ovamo, srpski će imati

11. Feb 2025.Pogledaj