BEG airport status
Bugarska vojna avijacija pred kolapsom, prizemljeni jurišnici Su-25, uskoro će se isto desiti i sa jedinim aktivnim C-27J kao i flotom školsko-borbenih L-39 Bugarska je tokom 80-tih nabavila ukupno 40 Su-25 od kojih je danas zadržano u inventaru BVVS 14 primeraka. Poslednje letove pre prizemljenja imali su 14. decembra 2017. / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Bugarska vojna avijacija pred kolapsom, prizemljeni jurišnici Su-25, uskoro će se isto desiti i sa jedinim aktivnim C-27J kao i flotom školsko-borbenih L-39

Ratno Vazduhoplovstvo Bugarske (BVVS) ostalo je bez još jednog tipa vazduhoplova u operativnom stanju. Časopis Aero je pre dva dana objavio da su prizemljeni jurišni avioni Su-25 i da su na njima poslednji letovi iz vazduhoplovne baze Bezmer obavljeni 14. decembra 2017. Njihova upotreba je prestala zbog isteka resursa a Aero podseća da je tokom prve polovine 2014. godine 6 Su-25  prošlo kroz proces produženja međuremontnog roka.

U 2017. godini nisu preduzeti nikakvi koraci ka obezbeđivanju dalje upotrebljivosti ovih letelica pa su tako BVVS ostale bez jedinog tipa specijalizovanog jurišnog aviona. Prošla godina protekla je u nekoliko puta ponovljenim objašnjenjma ministra odbrane Krasimira Karakačanova da on i dalje računa na Suhoje 25. Početkom oktobra je, na primer, rekao da bi, paralelno sa procesom nabavke novih borbenih aviona,  trebalo izvršiti remont i modernizaciju borbenih aviona MiG-29 i Su-25. Nešto ranije izjavio je da bi u budućnosti održavanje flote Su-25 bilo relativno jeftino i čak je naveo da je loše što je u tom trenutku od 14 aviona letelo samo 3 ili 4.

Aero dalje prenosi da njihovi izvori iz vojske napominju da nema mnogo opcija za ponovo aktiviranje aviona Su-25. Primerci koji su do skora leteli prošli su, u periodu od 2001. do 2003. godine kapitalni remont a od tada im je nekoliko puta produžavan međuremontni rok, poslednji put 2014. godine i to po metodologiji koju je razvio vazduhoplovni odbrambeni institut ‘’Cvetan Lazarov’’.

Na dostupnim avionima postoje tehnički problemi koji nisu mali i jasno je da je potreban novi generalni remont ali izvori Aera u Ministarstvu odbrane govore da oni smatraju da više nema racionalnih mogućnosti da se produže međuremontni resursi.

Međutim drugi izvori Aera govore o tome da se u MO i BVVS uglavnom razmišlja o mogućnosti da nekoliko (na primer 6 do 8) aviona Su-25 bude poslato na kapitalni remont u beloruski 558. remontni zavod u Baranovičima. Moguće je, bar teoretski, da se radovi izvrše i u Ukrajini, u zavodu ‘’MiGremont’’ iz Zaporožja, zatim u Rusiji u 121. ARZ Kubinka ili u zavodu TAM u Gruziji.

Postoji i čisto teoretska mogućnost da se remont obavi u domaćem vazduhoplovnom remontnom preduzeću ‘’Avionams’’ iz Graf Ignjatijeva. U periodu od 1995. do 2002. tamo su i vršeni remonti, popravke i održavanje bugarskih Su-25 ali je zavod vremenom izgubio te sposobnosti. Iako političko rukovodstvo već skoro dve godine govori o tome kako će nacionalizovani ‘’Avionams’’ obavljati remonte sovjetskih vazduhoplova koje još uvek koriste BVVS, nisu preduzete mere kako bi se to ostvarilo.

Opcija generalnog remonta problematična je iz čisto finansijskih razloga jer za remont jednog Su-25 treba izdvojiti 5 miliona dolara tako da bi remont 6 ili 8 aviona koštao 30 do 40 miliona dolara. U budžetu za 2018. sredstva za taj posao nisu obezbeđena što faktički znači da avioni Su-25 ostaju na zemlji a njihovi piloti će izgubiti spremnost za letenje i “ispasti“ iz trenaže.

Istovremeno stanje ispravnosti vazduhoplovne tehnike BVVS će u 2018. godini biti veoma teško. U svakom trenutku se očekuje prekidanje letova poslednjeg aktivnog transportnog aviona C-27J što će ostaviti državu bez vojno-trnapsortne avijacije. Očekuje se i kriza sa ispravnošću školsko-borbenih aviona L-39ZA, teškoće u korišćenju lovaca MiG-29 su dobro poznate i nisu od juče a kritična situacija s njihovom operativnošću biće dostignuta polovinom godine.

Da bi se rešili svi ovi kao i mnogi drugi problemi u BVVS, potrebna su velika finansijska sredstva koja  jednostavno nisu dostupna u budžetu Ministarstva odbrane za tekuću godinu. Dakle nije teško pretpostaviti da će, uprkos obećanjima ministra Karakačanova da će se zalagati za opstanak flote Su-25, bugarski jurišnici ostati prizemljeni mesecima a možda i godinama. Najgori scenario bi bio ako bi letovi ovih aviona, koji su obavljeni 14. decembra 2017. bili i poslednji na bugarskom nebu.

Komentari

M

зла коб или јак ветар!

…углавном Бугари поломише један Ц-27 Спартан (19.јануара)!!! …инцидент се десио на а.Граф Игнатиево, нема повређених али је труп ваздухоплова оштећен!

е сад, дефинитивно, овде неко на порталу је баксуз! јер чим се неко распише о неком типу авиона, исти падају или као у овом случају, доживе хаварију…

Odgovori
i

Ja pisem da je Spartan golo govno od aviona polomio ga je njihov pilot izvrsavajuci akrobacije na Batajnici mesec dana je cekao rezervne delove. Kod bugara su svi tako stradali to je suvise nezan avion za vojni transport. Nisu oni jedini. Slicno ce biti i sa A400.

M

богуми, име места за скепсу…!

елем, несрећа се десила током “маневрисања” на аеродрому. авион крилом и пропелером мотора закачио је земљу! вероватно да је авион рулао по писти!?…е сад, Бугари кажу да се такво нешто не догађа први пут! јер, примећено је да је сама конструкција Спартана као висококрилца са уским стајним трапом и великим стабилизатором јако нестабилна, поготово кад дува ветар!

и такооо…ови Бугари стварно ми никако нису јасни…

Ž

Није то први пут Бугарима да оштете неки Ц-27Ј….

R

Imam predlog za urednike Tangosix da napisu nesto vise o avionu JF-17. Smatram da je ovaj avion itekako interesantan za RV Srbije. Mnoge drzave u svetu pokazuju interesovanje za ovaj avion koji je jeftin za ono sto pruza. Ima ozbiljno naoruzanje i prakticno je isto sto i F-16 samo za mnogo manje para. Za Srbiju bi ovaj avion bio idealan, jer je ozbiljan avion, provjerene tehnike i jeftin za odrzavanje. Dolazi iz prijateljske zemlje i nabavkom ovakvog aviona se ne bi svrstali ni uz NATO, niti uz Ruse, sto je za Srbiju vazno da smanji razno razne pritiske sa vise strana. Uz dobar PVO ovaj avion moze uspesno da brani Srpsko nebo dugi niz godina. Po mom misljenju ovaj avion je vrlo pametan izbor.

Odgovori
G

Tangosix je vec pisao o JF-17, ali sa zadovoljstvom cu proslediti link sa Pakistanskog foruma gde mozes dosta toga da procitas o ovom avionu.

https://defence.pk/pdf/forums/jf-17-thunder.108/

d

JF 17 jeste interesantan, ali nabavka naoružanja je pre svega političko pitanje. Zato prvo obratite pažnju da međunarodno politička pozicija Pakistana nije povoljna i zato ga izbegavaju zemlje okrenute Zapadu. Ako kinezi budu proizvodili dvosed koji navodno Pakistanu nije potreban, možda ga i kupi još neko

Ž

Vec smo javili da ga je kupio Mjanmar a verovatno ce to uraditi i Nigerija.

Navodno su mnoge yemlje pitale ya dvosed i da je to uticalo da se on i konstruise.

z

@mig-29,ti zaistanemas pojma o avionima kodtebe jedino ima u neohranicenim kolicinama sljepoce u vezi m-29(njegovih karakteristika)njega nezele vise ni rusi,jedino ovo sto rade je radi prodaje aviona arapima.ali kodtebeje najbitnije sljepoca i gluhoca na nedostatke toga aviona.pero.z tije ljepo objasnio.pozdrav i zelimti da progledas pored zdravih ociju napokon..

Odgovori
B

Bugari su od preko 400! aparata za 30 godina ne činenja ništa došli do toga da maštaju o 18 aviona!Da sami su krivi.
Maštaju o 18 Jednomotoraca,jer su shvatili da su uštede velike a da Rusija još ne može parirati zapadu u sofisticiranoj tehnici-to je za sada tako.Kako kažu pojedini komentatori SISTEM je ono što RV čini žilavim a avion je samo vrh sante leda.Avion je platforma za lansiranje ubojnih sredstava.Da bi bio opasan protivnik mora imati:
Uvježbanog pilot(120sati najmanje)
Suvremen radar i dalekometno naoružanje
Podršku sa zemaljskih radara i brzi prijenos podataka u sistemu.(grupi aviona)
Dobru logistiku
Za siromašnije RV avioni sa jednim motorom su još jedna prilika da se sačuvaju sredstva i usmjere u modernizaciju ili aparata ili sistema ili naoružanja.
Bugarska i Srbija imaju što imaju a to je na ovaj način daleko od dobroga!Stare dvomotorce koji što ne pojedu to popiju!

Odgovori
B

Nahodao sam se Bugarskom prilično… To što je njima uradila tranzicija, to se ne može porediti ni sa dijelovima bivše juge gdje je bio rat. A stanje u vazduhoplovstvu je samo slika sveukupnog državnog sistema

R

Slazem se sa vama. Nama trebaju jednomotorci jer manje trose goriva i lakse ih je odrzavati. Kineski JF-17 bi bio vrlo dobar i za Srbiju i za Bugarsku. Taj avion moze da nosi razno naoruzanje, kako istocno tako i zapadno. Nije skup i vrlo zadovoljava potrebe RV manjih drzava.

P

Niti mi u Hrvatskoj niti Bugari ne shvaćamo onu biblijsku rečenicu: „tko mačeve svoje u plugove rastopi drugomu ore“. To na ovim prostorima nitko ne shvaća i samo zato se svi s nama pošikavaju. Zar nebi bilo odlično da npr. tri zemlje Bugarska, Srbija i Hrvatska zajedno nabave avione (nove) po nekoj ok cijeni. Bojim se da će političari shvatit prekasno da smo sami preslabi i da trebamo u maniri dobrih susjeda (jer nema ništa bolje od dobrog komšije) surađivat i iizvući najviše iz ovih „istok – zapad prijatelja“

Odgovori
D

U potpunosti se slazem sa Vama Petre. Ali bas doslovno, jedino sto bih dodao kao ideju jeste da se pokusa i razviti svoje letelice. Ali dobra je i ta varijanta za zajednicko vazduhoplovstvo, cak i za civilno.

B

Ne bi bilo niti odlicno niti dobro niti je moguce.
Ne petlja tamo u sto se ne razumjes.

D

Ma naravno da na Balkanu je sve nemoguce :) I sa time se slazem :)
A dok je bio ziv Tito sve je bilo moguce, ali Tite nema vise :D
Imali smo zajednicku aviokompaniju, zajednicku odbranu, 5 najjacu u svijetu svoje proizvodstvo aviona i svi smo bili sretni i zadovoljni.
A danas… danas nam je sve nemoguce :)

B

Podsjeti me, kako je to ono zavrsilo?
Tito je mrtav odavno.
Hladni rat, a s njim i bipolarni poredak je isto gotov.
Vise nema „nas“.
Sad postojim „ja“.
„Ja“ koji donosim svoje odluke i „ja“ koji snosim punu odgovornost za potonje.

Ono sto ne dobro za mene, nikako ne znaci da je dobro i za tebe. I obrnuto.

B

Stvarno ne znam od kud sve te iluzije o bivsoj yugi kao vojnoj sili.
Od susjednih joj zemalja se mogla nositi samo s Austrijom i Albanijom.
Dalje od toga ne treba ici jer je spoznaja pogubna.

P

Ma Beduin opće se ne radi o „yugi“ ili o nekoj iluziji zajedništva pod nekom novom Jugoslavijom, radi se o tome da je jeftinije nabaviti 48 aviona nego 12 ili 16 komada pojedinačno.. Radi se o tome da se novac uloži i u ratno zrakoplovstvo, a ostatak npr. u školovanje novih pilota ili u bolju opremljenost zemaljske tehnike..
Jednostavno se radi o novcu.. kojeg na ovim prostorima nema nikad za pametne stvari (ima samo za građanske udruge i guzonje)..
Lijep pozdrav

B

Ma da.
Sta ozbiljno?

No, potrebe se uvelike razlikuju od drzave do drzave te ne vidim nikakvu logiku u nabavljanju istovjetnih zrakoplova za vise drzava.

P

Su-25, prvi let 1975. godine. Dakle plus zasnivanje aviona, tehnologija stara barem 50 godina. Uz to za potporu i održavanje 35+ godina starih aviona osuđeni ste na države bivšeg SSSR-a, odnosno sada Rusiju, Bjelorusiju i Ukrajinu i eventualno Gruziju gdje se taj tip aviona proizvodio. Zbog toga je i sama Rusija nakon raspada bivšeg SSSR-a sve do nedavno imala problema (velika većina tehničke dokumentacije, strojeva i alata za proizvodnju Su-25 ostala je u Gruziji u TAM-u) sa modernizacijom Su-25.

Odgovori
O

Ako uskoro ne nabave nove avione, mogu da se pozdrave sa avijacijom.

Ž

Su-25 ipak i dalje ima potencijala, makar u narednih 15 godina, Rusi ne odustaju od njega, razvijaju modernizovani Su-25SM3 a ni mnoge druge države ne odustaju od ovoga tipa aviona.

Rusija takođe planira razvoj naslednika Su-25 i to na njegovoj osnovi.

P

Svi samo spominju avione (aparate). A nitko ne govori da NIKAKAV avion (aparat) ne vrijedi ni pišiva boba bez SUSTAVA, odnosno onih 9/10 svega potrebnoga da bi taj avion (aparat, odnosno 1/10) se uopće nabavio, usvojio, opremio, održavao i koristio.

I mi smo „nabavili“ (došli su u sanducima) Su-25 početkom 90-ih, ali smo brzo shvatili da kao prvo nemamo dovoljno educiranih ljudi (SFRJ nije koristila taj tip), a ratni uvijeti ionako nisu vrijeme za uvođenje i usvajanje novog tipa aviona. Nabavljena je i kompletna baza za održavanje MiG-29, ali je ipak odlučeno da se ide na količinu (bolje je nabaviti 30-ak MiG-21, nego manje od 10 MiG-29) za koje i onako imaš više educiranih ljudi i kakavu takvu instituciju (ZTC) za održavanje.

Kako to itko sa bilo čime misli raditi bez potrebnog broja educiranih ljudi u kontinuitetu i sa kojim, pogotovo nedostatnim sredstvima?

Da, Su-25 „i dalje ima potencijala“, ali gdje?

U državi i njenom RZ koja ga je konstruirala/proizvodila i koja se ubraja u 2-3 svijetske velesile (Rusija) ili u državi (Srbija) čije ukupno stanovništvo broji koliko i glavni grad te ranije navedene velesile.

I ono možda još bitnije, koliko se u toj istoj državi (Srbiji) vodi računa i brige o tom SUSTAVU koji treba koristiti avione bilo kojeg tipa za izvršavanje svojih zadaća, a o osiguravanju financijskih sredstava potrebnih za sve te želje i potrebe da i ne govorim.

Ali nekima je očito samo najbitniji TIP aviona. MiG-29 (ili u ovom primjeru Su-25) je svemoguć i sve to radi sam od sebe, ili kako je tu jedan „pitomac“ napisao: MiG-29 jede Gripena za doručak.

MiG-29 nije mogla ni koristila kako treba bivša SFRJ još dok su ti avioni bili novi, a ne sada Srbija sama i još sada su ti avioni stari 30+ godina i premašili su sve prvotno predviđene eksploatacijske životne rokove koje je zacrtao i sam konstruktor tih aviona.

Što ikome može napraviti 30+ godina stari MiG-29 sa pilotom koji na njemu naleti 20 sati godišnje?

Ž

Naravno u pravu ste, treba imati kadar, pre svega pripadnike vazduhoplovno-tehničke službe svih specijalnosti, vojnomedicinsku ekipu, pilote, infrastrukturu itd.

Ali mislim da Bugarska ima kadar, ipak sami su krivi što su izgubili sposobnost remonta, a na vidiku nije nabavka novog aviona.

Dok ne dođu novi avioni dobro je imati bilo kakve borbene avione, u slučaju Bugarske MiG-29 i Su-25.

I održavati minimum sposobnosti kadra, jer najteže je krenuti iz početka. To se pogotovu ne može uraditi na najsavremnijim borbenim avionima zapadne proizvodnje.

M

PeroZ kad bi Srbiji trebali strucnjaci poput vas sigurno bi dobili ponudu za angazovanje, ali ipak nismo impresionarani vasim iskustvom i zapazanjima.Ako se ne varam vi ste se opredelili za savetovanje vaseg RV, kad tu napravite nesto vredno pomena slobodno dajte neki konstruktivni savet.Do tada citajuci vase komentare izgleda uzalud je objasnjavati razlike izmedju 80′,90′ i danasnjih vremena.MiG-29 nije bio tada operativno zamisljen za prodor u kompleksno branjeni vazdusni prostor, vec kao jeftini lovac koji navodjen sa zemlje moze ostvariti dominaciju u branjenom vazdusnom prostoru ! Zato su tada Ruske PVO snage koje su bile posebno odvojene od Ruskog RV definisale njegove karakteristike koje se razlikuju od SU-27:

– jeftine komponente zbog masovne proizvodnje
– mali domet ali sa nadzvucnom brzinom preko 2 maha
– radar malog dometa
– manji broj podvesnih tacaka

Eksportne verzije, kasnije modernizacije su samo nadogradjene zelje nekih RV koje su tada imale razlicite vizije u upotrebi MiG-29.To je razlog generalno zasto je Suhoj biro dominirao posle raspada SSSR.Ova krpljenja zastarelih RV deluju prilicno smesno, ali sta cemo ne moze svako shvatiti trenutno tehnolosko vazdusno okruzenje.

Modernizacija trenutno moze svasta od dubine novcanika, a vi mislite o tome ……kadrovski sistem “nema toliko“ znacajnih dodirnih tacaka sa namenom aviona koji postaje visenamenski – u slucaju modernizacije na zahtevani standard.Ono sto masa ljudi ne shvata ako se koriste trenutne tehnologije stariji tipovi aviona mogu se odrzavati 35% jeftinije, piloti obucavati kvalitetnije za 50%, stare taktike vise ne piju vodu u visoko tehnoloskom okruzenju – ali modernizacija na odredjeni standard celokupnog sistema zahteva pre svega recesiju.Takodje zahteva jasnu viziju kompletnog RV i PVO jer kupovati nesto parcijalno, pri tome modernije n.p.r kod aviona standarda IV genracije je cifra od koje vas zaboli glava kad imate budzete tipa Srbije.

Spomenuti Gripen vam je bas primer, tek kad je u kasnijim verzijama softverski nadogradjen on postaje jeftiniji za odrzavanje.Sto znaci manje ljudstva potrebno za vremenski kracu, kvalitetniju dijagnostiku trenutnog stanja aviona – sto automatski znaci manje upotrebljenih resursa i usteda od 35%.Samo cena novijeg modela je !?

E sad ako vi mislite kako su Rusi tehnoloski zaostali sa industrijskim masinama i softverskim inzenjeringom gledajuci aparate iz 80′, 90′ to se naziva zabluda.

Problem je jedino u kvalitetnoj realizaciji, gde se moze ustedeti i dobiti zahtevani kvalitet.

P

@ Živojin

Upravo tako. Nije nikada nikome bio problem TIP aviona, nego sve ono popratno što ide uz to, ljudi koji ga održavaju i koriste, odnosno oni odgovorni u državi (politika) koji su zaduženi da osiguraju potrebne uvijete i financijska sredstva za sve to.

@Mi“G“-29

Ne mogu se preko noći i na papiru promjeniti T-T sposobnosti i zadaće aviona tipa MiG-29 kako su definirane njegovim zasnivanjem 70-ih godina XX stoljeća.

Glede Gripena POTPUNO ste u KRIVU! Gripen je i od svog samog početka, od svog zasnivanja sredinom 80-ih godina zamišljan i zasnivan kao mali višenamijenski borbeni avion sposoban polijetati sa kratkih PSS ili čak ravnih odsječaka cesta. Avion kojeg u roku od 10-20 minuta nakon slijetanja može ponovno pripremiti za misiju 6 ljudi, jedan profesionalni tehničar i 5 ročnika. Cijeli avion sastoji se od 256 modula koji se mogu dovesti terenskim automobilom s pogonom 4×4 i prikolicom do odvojene i isturene baze i u slučaju potrebe zamijeniti najobičnjim priručnim, a ne nikakvim specijalnim alatom. Gripen od verzije A ima digitalni sustav samodijagnostike koji već tijekom leta obavještava pilota što eventualno nije u redu bilo sa avionom, bilo sa sustavima na avionu. Po slijetanju, nakon što se tehničar spoji sa digitalnim terminalom pokazuju mu se svi parametri i podaci ŠTO treba promijeniti ili napraviti na tom avionu nakon leta, odnosno koji od modula treba eventualno zamijeniti.

Posljednjom nadogradnjom na standard MS20 Gripen je dobio potporu za nove oružane sustave (Meteor, SDB, …) i nove elektroničke (ciljničke, izvidničke, ECM i EW) sustave, kao i Mark 4 verziju radara, a nikakvo jeftinije (pogotovo ne za 1/3 manje) održavanje, jer to već ima od samog početka.

Gripen E (F) je tek u fazi testiranja i on još nije konačno definiran, slično kao i MiG-35.

I samo za kraj jedna duhovita i nadasve ISTINITA izjava i konstatacija:

Is there one place in the world where Russians would be hired to maintain Blackhawks? – US Maintenance Officer in Afghanistan

Amerikanci i mnogi „zapadnjaci“ održavaju ruske Mi-8/17/171. Rusi i održavanje UH-60?

A

PeroZ,
Kakva smesna izjava. A zasto bi Rusi odrzavali Blackhawk? Oni ga ne koriste,dok ti vasi Amerikanci i zapadnjaci itekako koriste Mi-8/17, pa i u tom Avganistanu, jer taj helikopter je bez konkurencije u svojoj klasi.

M

PeroZ vama je preko noci n.p.r od 1994 do 2006 !? I da sta cemo sa ovim periodom od 2006 do 2017 !? Verovatno su se Rusi vrteli u krug svih ovih godina.

Mnogo gledate promotivne video zapise za Gripena.Ako kojim slucajem zapne nesto sa softverom aviona koliko kosta 1h tog strucnjaka u 2017 na novijim modelima !? Posto to kad zapne taj vas jedan profesionalni tehnicar zapocece na kom mestu na avionu svoje “vodoinstalaterske radove sa Francuskim kljucem“ !? To se inace menja na “klik klak“, ali taj nov modul kosta koliko, plus strucnjak koji treba proveriti operativnu upotrebu sistema !?
Ili mozda mi napominjete kako je avion osmisljen sa jeftinim modulima i zato je jeftin za odrzavanje !? Usteda na Americkom motoru regulisana je pre svega softverskim izmenama, takodje samodijagnostika funkcionise na istom principu.Sto vise elektronike veci izdaci, odgovarajuci paket prilikom nabavke jedino smanjuje troskove odrzavanja.

Cena meteora je !? E/F verzija Gripena kosta koliko !?

Ima isto duhovita konstatacija Rusa – sve sto Amerikanci naprave Rusi iskopiraju i naprave jos bolje.

Kome cemo verovati Amerikancima ili Rusima !? Mislim jednostavno pustite se praznih prica dajte bilo koju tehnologiju pravom strucnjaku u ruke i divicete se nadolazecim rezultatima, sve ostalo je samo dobar marketing.

PS
Nema potrebe apostrofirati G, alijas Mig-29 nije potrebno vezivati sa originalnim nazivom konstrukcionog biroa

P

@ Mi“G“-29

Što se to na MiG-29 od kraja 80-ih ili početka 90-ih do sada toliko drastično promijenilo na MiG-29? SMT? Veća „grba“ za više goriva da se ukloni najveći nedostatak, velika potrošnja goriva i zbog toga mali doseg. F-16 za usporedbu ima 1 motor manje i nosi oko 2200 litara goriva više, a manji je po gabaritima od MiG-29. Elektronika i ergonomija u pilotskoj kabini? Nemojte biti smiješni. Jedine prednosti MiG-29 su robusnost (tehnološka razina proizvođača i razina tehničke kulture osoblja za održavanje) i okretnost u zraku na malim visinama pri malim brzinama. Gdje ovo drugo ima prednost i može doći do punog izražaja? Jedino na aeromitinzima za zabavu široke publike. U svakodnevnom korištenju? Teško.

Tek sada vidim koliko si neupućen. Digitalizacija i optimalizacija tehnoloških procesa uvelike su smanjili i vrijeme i troškove održavanja. Za razliku od civilne, vojna (ili najobičnija industrijska) elektronika je robusnija i što je važnije posjeduje redundantne sustave, dakle ukoliko otkaže primarni tu su barem 2-3 dodatna back-up sustava.

Ne, ja ne gledam reklamne youtube filmove, nego radim i surađujem sa tim tvrkama koje razvijaju i proizvode te sustave, pa ne podliježem ni zapadnoj ni istočnoj reklami, znam što i kako može, a što ne.

Pod pojmom „profesionalni tehničar“ misli se na obučenog vojnog tehničara profesionalca, a ne djelatnika tvrtki Saab ili FMV, koji održava taj avion sa 5 ročnika na odsluženju vojnog roka koje on ujedno obučava i radi s njima.

Meteor košta koliko košta, zato što trenutno nema pandana.

Za Gripen-E/F ne zna se jedinična cijena aviona po komadu, jer još nije konačno zaokružen i definiran, u fazi je testiranja. Ono što svi brkaju je cijena aviona i cijena programa. Tako su i neki genijalci došli do toga da F-16V košta 150 milijuna USD po komadu. Pametnjakovići samo podjele sumu iznosa programa (2.9 milijardi USD) sa brojem aviona (19) i ta-da, dođu do sume da F-16V košta više od F-35, oko 150 milijuna USD, što naravno nije ni približno točno. Jedinična cijena F-16V iznosi oko 70 milijuna, zavisno od opreme. Nama je recimo Gripen-C/D MS19 2012. godine ponuđenza oko 58 milijuna, a sada MS20 za oko 60 milijuna po komadu. Ukupni program sa svime za 12 Gripena za 800 milijuna, a F-16V za nešto više od milijardu. Ono što je recimo nabavio Brazil za 4.5 milijardi je ukupna cijena programa i licenca za proizvodnju, odnosno „know-how“. Nije to kako neki misle 4.5 / 36 = 125 milijuna za Gripen-E/F.

Što su to konkretno Rusi kopirali i napravili bolje od Amerikanaca? Su-57? A smijali su se neki i još se uvijek smiju F-22, a o F-35 da ne govorim.

B

Pero,
a ‘el ti radis u prodaji LMa?

M

PeroZ stvarno sa nerazumevanjem citate napisano, sasvim proizvoljno dajete povrsne konstatacije.

Cemu vasa ekspertiza sa F-16 kad CR u najboljem slucaju iznosi :

*740 nm (1,370 km) w/ 2 2,000-lb bombs + 2 AIM-9 + 1,040 US gal external tanks
* 200 nm (370 km) + 2 hr 10 min patrol w/ 2 AIM-7 + 2 AIM-9 + 1,040 US gal external tanks

Ako kojim slucajem pricamo o nadogradnji block 50/52, mozda standardu Viper – Conformal Fuel Tanks (CFTs) situacija je malo drugacija i takav avion je borebno spremniji za misije prevlasti u vazduhu.Samo taj domet koji vi navodite nije izvodljiv bez dopune u vazduhu.I taj block u kompletu kosta vise od 90$ miliona po avionu.

MiG-29 nema neodostatak kada ga koristi Rusko RV, tacno se zna sta avion moze uraditi u odredjenim taktickim situacijama.Cak i verzija SMT sa CFT grbom od 950 litara moze parirati F-16V sa novim nadogradnjama.Posto ste izgleda malo neupuceni T220 pod na n.p.r. SMT omogucava koriscenje n.p.r. Kh-29T/L, Kh-25M, Kh-31A7P – eto toliko o vasoj neupucenosti, stvarno cudno s obzirom da se pozivate na vase iskustvo u razvijanju, proizvodnji slicnih avio sistema.Slicno je radjeno sa F-16V i Sniper targeting podom.To su vam skorije nadogradnje, a uveliko se razvijaju ………..

Cekajte elektronika je robusnija za koliko tacno, ovako izneseno sirok pojam za nagadjanje !? Naravno postoje back-up varijante ali urazumite se barem malo.Niko vam nece pre svega dozvoliti ceprkanje po avionu bez neke ugovorene licence u danasnje vreme.

Rec profesionalac samo znaci stalno angazovanje u nekoj oblasti za vecinu slucajeva na zalost (podrazumeva moralne vrednosti) – samo u praksi vrlo malo je moralnih profesionalaca kad nisu adekvatna primanja, ima nezadovoljstva, nema prosperiteta.Ovo vam napominjem posto pricamo o korisnicima tudjih tehnologija u siromasnim RV.Takodje iznosite malo netacne konstatacije, jedan vas profesionalni tehnicar ima cenu h, digitalizacija/optimalizacija pored samodijagnostike ubrzava duge bezbedonosne procedure vaseg profesionalnog tehnicara, ali kad u tom kompleksnom sistemu izadje sistemska greska vi se morate konsultovati sa strucnjakom iz SAAB koji pruza ugovorenu tehnicku/softversku podrsku.Ti moduli su izuzetno skupi da se menjaju za omanje greske u sistemu.Zato vam napominjem manite se marketing brosura, reklamnih spotova.

Podlezete koliko vidim zapadnoj tehnologiji, ali strucno zanemarujete mogucnosti istocne tehnologije.

Spominjati F-35, postavljati pitanje za Su-57 stvarno je opsirna tema za razmenu misljenja.Kazem vam mogucnosti teholoskih inovacija na avionima IV generacije su opsirna, a taktika nekog RV i PVO odredjuje mogucnosti aviona.Zato nemojte konstatovati oko potencijala istocnih aviona, ako niste malo vise upoznati sa njihovim tehnoloskim mogucnostima.

B

@PeroZ
Nije SMT jedina unapredjena verzija MiGa 29, vec jedna od prvih, i to unapredjena verzija osnovnog modela, ne znam zasto samo nju navodis u poredjenju sa Gripenom. Svi znamo da su K i M verzije, kao i modifikacija UPG sa inostranom avionikom nesto potpuno drugo i od osnovne verzije, kao i od SM i SMT modifikacija. Sve u svemu, osnovna verzija aviona, kao i SMT nemaju veze sa modernim migovima koje imaju Egipat M/M2 i Indija UPG/K/KUB. Dakle Gripen je sigurno bolji izbor od starog SMT-a, koji su inace i na isteku resursa, ali to nije slucaj sa novim M verzijama, narocito sto u njih moze da se ugradi inostrani AESA radar, a od sledece godine i rusi ce imatri u ponudi AESA radar kreiran za MIG-35. Jedino sto moze napraviti neku osetnu razliku u korist Gripena su rakete Meteor, ali to je nedovoljno da bi bio proglasen za ukupnog pobednika. Dakle jos jednom da ponovimo posto se stalno vraca prica na SMT. Najnovije verzije MIg-29 koga od MIG-35 deli samo AESA radar, a moze se ugraditi i inostrani, su verovatno bolji izbor od Gripena, narocito za zemlje koje vec decenijama koriste Mig-ove.

P

@ Mi“G „-29

Ajde nemoj mi molim te postati podatke o doletu F-16 sa interneta! Nemoj da moram linkati skenove iz VTUP-a za L-18 (MiG-29B) i manuala za F-16A i to za nekoliko desetaka konfiguracija podvjesnog tereta sa i bez podvjesnih spremnika, pa da se jasno vidi i usporedi da je borbeni radijus F-16 samo sa unutarnjim gorivom 2-3 puta veći od MiG-29.

Po čemu to SMT može parirati F-16V? Po doletu i borbenom radijusu?

Nadalje uspoređujete T220 koji još nije službeno usvojen sa Litening III I Sniper XR? Zašto su recimo Indijci (Su-30MKI) nabavili Litening, a Malezijci (Su-30MKM) nabavili Damocles? Čak su i sami Rusi planirali nabaviti i licencno proizvoditi Thales Damocles: https://www.flightglobal.com/news/articles/russian-fighters-to-use-thales-damocles-targeting-po-220747/

Evo da ne bi ja, ima mnogo više tu: https://foxtrotalpha.jalopnik.com/russia-s-involvement-in-syria-proves-that-its-far-behin-1794966734

Da, industrijska, a pogotovo vojna elektronika je robusnija i otpornija od kuće i zabavne elektronike, odnosno onoga što većina nestručnjaka smatra pod elektronikom. Pogledajte samo npr. balističko računalo u tenku M-84. Oko kojeg je ono procesora bazirano i u gdje se taj isti procesor koristio u potrošačkoj elektronici.

A onda ga namlati o „profesionalcima“. Da li razumiješ da je sadašnji profesionalni vojnik/tehničar „zapadne provinijencije“ visoko obrazovan i educiran kadar? Da govori barem jedan strani jezik? Da mora proći obuku rukovanja i korištenja sofisticirane tehnologije? To više nema veze sa bivšim JNA ili Crvena Armija regrutima iz koje kakvih „zaostalih vukojebina“.

Na zapadu najčešće takav kadar, pogotovo oni najtalentiraniji, nakon isteka ugovora (minimalno 5 godina, a neki i više) odlaze raditi upravo u te visoko tehnološke tvrtke. Slično je bilo i sa dijelom našim instruktora i postave Krila Oluje, koji su nakon isteka 10 godišnjeg ugovora otišli u Katar. Bili su profesionalci i instruktori na PC-9M i otišli su za instruktore na PC-21.

Notorna je činjenica da je „istočna“ borbena avijacija u nekim aspektima (avionika, elektronika, oprema, naoružanje, održavanje, eksploatacija, …) u zaostatku za „zapadnom“, a da je u nekima (robusnost, jednostavnost, okretnost, …) u prednosti pred „zapadnom“ tehnologijom.

@ Branko

MiG-35 usporedi sa Gripenom-E/F. I nemoj pisati ono što se može napraviti i ugraditi na MiG-29, nego ono što je, a trenutno od MiG-29 najmodernije je:

MiG-29SMT
50 komada, Rusija
26 komada, Alžir
14 komada, Jemen, ali se ne zna koliko ih je uopće preostalo od napada arapske koalicije predvođene Saudijskom Arabijom

MiG-29UPG
67 komada, Indija

MiG-29K/KUB
45 komada, Indija
24 komada, Rusija

MiG-29M/M2 (po nekima MiG-35)
46 komada naručeno, nekoliko (mislim 4) isporučeno, Egipat

Ostale razine modernizacije aviona tipa MiG-29 poput Ruske SM, Bjeloruske BM i Ukrajinske MU1 tehnički su minorne.

M

Peroz stvarno ne mogu verovati koliko ste spremni na diskusiju sa povrsnim podacima.Sto se mene tice verujte vi sta hocete i onako cete nabaviti neku verziju F-16 pa cete se sami uveriti koliko zapravo kosta cela ta papazjanija.A necete proci jeftino, posto Amerikanci ili Izraelci nisu budale koje ce neko vozati na pricu ugrozenosti demokratije.Nego koliko para toliko i muzike.

Ja vam dam poredjenje na osnovu vaseg nerazumevanja kako CFT modifikacija ne utice na manevarske sposobnosti aviona (kada je borbeno opterecn avion na misijama sa eksternim teretom dosta utice na CPH i odrzavanje) i to su prvi primenili Rusi na nesrecnom SMT, a vi ne primecujete svoju opcinjenost zapadom, pa ne vidite kako su kasnije to Amerikanci videli kao korisno i primenili na F-16V.Inace pustite me vaseg obracuna iz PDF Amerikanaca, vi to ne mozete odrzavati jeftinije od Amerikanaca posto cete imati samo eskadrilu u najboljem slucaju od 16 aviona.A mozete lagati samo svoj narod kako to radite najbolje u svetu.F-16V za sada sigurno necete dobiti, jedino ako Amerikanci stvarno nasednu na pricu ugrozenosti.

Vidite kad neko nije objektivan moze samo pisati kao vi, sve istocno nije testirano, n.p.r Kinesko je samo jeftina kopija naseg i itd.Za vase obavestenje Rusi su potpisvali ozbiljne ugovore sa Francuskim, Italijanskim, Nemackim firmama.Kad su usli u neke projekte desio se TOT, a vi slobodno verujte kako to ne radi, t.j Rusi nisu sposobni napraviti kvalitetno kao Francuzi n.p.r.Pa jadni dobise sankcije samo zbog Putina.To je prica za obican narod, dobro se zna sta znace ekonomske sankcije – usporenje tehnoloskog napredka !

Vidite vi kao neki bivsi oficir JNA prosipate mudrost o profesionalizmu !? Da li ste vi svesni uopste da taj visoko obrazovni kadar sa malom platom u RV Hrvatske moze pronaci 3x bolje placeni posao bilo gde kad ode iz Hrvatske !? Jos zamlacujete sa pricom kako ce obucavati vojne obaveznike na godinu dana i prenositi im svoje znanje sa starog modela Gripena.To moze izjaviti samo neko ko je u JNA bio u zabludi vise godina, a sad se hoce dokazati – nesvesan toga kako ga je vreme odavno pregazilo.
Vidite jos mi pripovedate bajku kako vasi instruktori posle odradjenog posla za RV Hrvatske su lepo se zahvalili i sa suzama otisli u RV Katara.Katar video kako moze jeftinije odraditi posao i ustedeti, prvo dok su im Pilatusi bil na opravci, sklopio ugovor sa RV Hrvatske, a nakon toga za njih povoljno ponudio Hrvatskim instruktorima vece plate i ostavio RV Hrvatske sa rupetinom od par godina.Mislim PeroZ da je vreme za vase politicko angazovanje posle ovakvih pripovetki.

Cinjenica je samo jedna prelistavanjem internet podataka mozemo poznavati povrsno teoriju, a samo testiranjem i inovacijama utvrdjujemo upotrebnu vrednost tehnologija.

m

moram da reagujem neko je napisao da modernizo-vana 29 moze za dorucak da izede Gripena, molio bih da se ovo ne pise jer se pokazuje apsolutno nepo-znavanje borbene avijacije elem MiG-29SMT nema AESA radar o opciji supercruise da ne govorim, a mali Gripen to ima radar Erikson AESA Blue Vixen je 20 godina napredniji od RLS Topaz sa SMT, ako neko misli da ce nasi dobiti ZHUK tesko, da ne govorim o kljucnoj ulozi Sazem u unapredjenju AGZRSN AGAT

razumem da ima mnogo ljubitelja ruske vojne tehnike, i to je u redu, ali pisati svasta nije korektno, kada se vec Zivojin i ekipa izlome da nadju dobre teme za portal,

jedno pitanje za ruso obozavalace mada vidim nema Lazanjskog, koliko goriva trosi Mi-17 prema AW-101 koji ima motor vise

Odgovori
B

Nisam mislio na SMT, to je stara modifikacija iz sredine devedestih, vec naravno na novije verzije modela: M, K i UPG, sa novim radarima, sa savremenom avionikom, sa novim sistemima za navodjenje i rano upozorenje na projektil i sa novim ometacima. Svi ovi modeli takodje imaju i bolje verzije motora i znacajno veci broj casova leta, kao i resenje problema dimljenja motora i prevelike potrosnje goriva i ulja (mada je i dalje veca od zapadnih). Takodje imaju i dodatne podvezne tacke, vecu nosivost i uglavnom veci dolet od prvih modifikovanih verzija, kao sto su sm i smt.

R

@Branko

ne zanosi se

M

Svako ima pravo na svoje mišljenje, o svemu pa i o avijaciji. A gde ste vi to gospodo videli Jas 39 Gripena u nekom sukobu? Samo na aeromitinzima a i na svakom aeromitingu Gripen je pokazao vrlo skromne manevarske sposobnosti. Zapadnjaci su mnogo pričali kako je ruska/sovjetska tehnika inferiorna u odnosu na njihovu super naprednu tehniku, a pritom su uzimali u obzir nikako obučene arapske pilote koji su leteli na avionima ruske/sovjetske proizvodnje i koji su imali za protivnike najbolje obučene izraelske i američke pilote (mislim na sukobe između Arapskih zemalja i Izraela, 1948, 1956, 1967 i 1973.godine kao i intervenciju SAD na Irak 1991. i 2003.god). Da ne širim temu, tehnika na papiru ništa ne znači bez dobro obučenog pilota, koji je uz to dobro motivisan i iznad svega agresivan. Uvek je od slučaja do slučaja, ishod zavisi od mnogo faktora, a jedan od najbitnijih je ljudski faktor. Moje lično mišljenje je da bi mig 29K, KUB, M ili M2 sa dobro obučenim pilotom, svakako obrisao patos sa Gripenom na kom leti dobar pilot, bez obzira što Gripen ima bolji radar, bolje rakete (Meteor pre svega) i još dosta toga. DO sada gotovo da nije bilo zabeleženih obaranja na razdaljini većoj od 40 km, tako da džaba Gripenu rakete Meteor, kad će većina njegovih pilota da priđe drugom avionu što bliže.

m

a i sta ce im Su-25, ili MiG-29, pogotovu L-39 sa izuzet-kom C-27J sve je to raspad iz perioda VU, dici ce braca Bugari kredit, najmanje zaduzena zemlja EU, pa kad odrade vojsku svi u regionu ce da se cesu, stici ce i avioni i PVO, i sve ostalo, uz kontrainvesticije ima da budu Svajcarska, a mi cemo i dalje da modernizujemo spitfajere i sejbrove

Odgovori
B

Mozda pomno pratis, ali lose zakljucke izvlacis.
Pandam MIGu 29 su F16 i F18.

М

Pratim situaciju u Bugarskom RV ,kada je Rumen Radev postao predsednik okrenuo je pricu ka rusima on je vrhunski pilot i odliicno zna sta to sto je logicno! Jedini i najbolje zna sta je najbolje za Bugarsko RV, ima mnogo sati na MIG-u 29 a pandam MIG- u29 jeste F-15,koje od Amerikanaca nikada NECE DOBITI!

Odgovori
p

mala nijansa F-15 i MiG-29 se ne mogu porediti, 29 eventualno mozete porediti sa F-16 i to je veliko pitanje

M

…мореее…сумњива је та бугарска политика!!! муте нешто наши суседи, 100% !?

овамо приземљују флоту Грача, 29-тке на издисају…а са друге стране ради се на нацрту за нови борбени авион (да, авион а не авиЈон), расписује се тендер, расписује конкурс за нове кадете ВВС, улаже се у инфраструктуру…плус сваке године заједничке војне вежбе са Америма, Тракијски Oрао…и мени све ово личи као да Бугари оће да раскрсте са старом совјетском/руском техником (а можда и са персоналом старога кова), па су вероватно проценили да им је овакав транзит најпогоднији…

Odgovori
M

Realno to Bugarima nije ni potrebno niko im nepreti.Bolje da ulazu lovu u infrastrukturu i bolji zivot ljudi nego da trpaju amerima i rusima novce.Nama jeste jer nam prete sa sa svih strana nazalost.

Odgovori
Е

Таква је ситуација тотално,али џабе им је,имају криминал корупцију,увек ће се наћи неко да покраде тај новац за војску…

D

Postovani,

Vise nego tragicno je da jedna zemlja clanica NATO pakta, nema savremenu avijaciju. I lose je ako spava na to uvo da ce joj zemlje clanice pomoci. Znate kako kazu stari, tudza ruka svrab ne cese. Svaki narod, ce hraniti ili svoju ili tudzu armiju, pa svako neka izabere. Ovakvu su gresku napravile i Mekedonske vlasti. Ostavile se prizemljene svoje Sukhoje 25. Velika je sto steta za jednu armiju. Nemoze me niko ubediti da bugari nemaju finansija da ovo zavrse, da remontuju, da nabave barem polovne borbene avione. Ali to je, jedino sto mi je zao jeste piloti… ali dat ce Bog Dragi bolje. Grcka nista nije finansiski mocnija pa odrzava svoju armiju i letelice. Ali politika radi cuda.

Pozdrav Prijatelji

Odgovori
Т

Грчка jе супер сила за Бугаре, летелице су им тип топ… само су шаренолике

D

Kako moze bankrot drzava imati tip top avijaciju, zar nije simptomaticno :)?

F

Denis Bosnjak
Makedonske vlasti nisu pogresili.Bilo je 4 Su-25 (od kojih jedan dvosed),koje je Ukrajina povukla iz naoruzanja.Veoma stari.Mozda bi sluzili jos koju godinu,ali su povuceni…Zasto,zna Kondoliza Rajs…

l

Svi se vode onom da nece da ratuju, a iz toga i proizilaze sva ta prizemljenja zbog isteka resursa. Ko zna mozda su stigle i direktive da se polako ali sigurno uz sto manje pompe letelice istocnog porekla polako ali sigurno izbace iz Nato clanica i Evropske unije. Koliko god malo para treba da se ista tehnika dovede u upotrebljivo stanje produzetkom resursa na papiru ili remonta za duze koriscenje, mozda i modernizacije, najednostavnije je reci nema para i kraj price. A ima para za Hangare piste sredjivanje zgrada i slicno, ko da je to vazno a ne letelice i oprema kao i piloti.
Onolika drzava a nemogu da obezbede pare za mali broj aviona, dace im amerikanci jeftino avione iz svojih stokova a onda ce usi da im skinu za odrzavanje.

Odgovori
O

Bugarska sada gotovo i da nema borbenu avijaciju, za razliku od Bugara mi (Srbija) trenutno remontujemo 5 MiG-ova 29 u Momi i plus jedan MiG-29 koji je na Generalnom remontu u Rusiji, takodje trenutno i modernizujemo i jurisnike Orlove i poceli smo modernizaciju Super Galebova (koji doduse nisu prioritet) a buducnost MiG-ova 21 jos nije poznata.

v

Normalno da trebe da izbace te ruske krseve stare po 30 godina. Naravno da se treba orijentisati na svedske,francuske,evropske ili americke avione. Jeftiniji za odrzavanje i uz to rade, za razliku od ovih ruskih krntija. Pozdrav za sve ruse

K

Gos Vojislave ja prvi put cujem da su evropski avioni jeftiniji za odrzavanje (ako mozete malo da nam objasnite) cak i njihova nabavka je skoro duplo skuplja! Jos kad uracunamo i pripremu i uredjivanje aerodroma i mehanicare i ostalo tehnicko osoblje……

v

Isto je kad poredite mercedes i ladu nivu. Lada je jeftinija, al trosi vise i kod majstora morate cesto. Pitajte madjare sto su konzervirali mig 29 a koriste gripen.
Jeste skupo uraditi modifikaciju, al je bolje to uraditi sad kad smo na nuli. Treba krenuti od pocetka u svemu(politika, vojska, odbaciti ruski uticaj….), kao posle razvoda.

J

Vojislave sve bi to bilo lepo i krasno da oni za te Svedjane i Francuze imaju pare. A koliko su finansijski sposobni od gipena mogu da kupe samo simulator.

Su 25 spram j22 je najbolji primer,po meni koliko ne treba insistirati na svojoj proizvodnji po svaku cenu. Zbog razvoja orla mi smo ispustili priliku da imamo su25 koji je mnogo bolji jurisnik,radar,10podvesnih tacaka,duplo veca nosivost itd.uz to je i jeftin. Orao je korektan,ali i njega smo razvijali sa Rumunima a dvi vitalni delovi za avion su strane proizvodnje. Pa ako za avijon koji nema radar,uvozis sve od sedista do motora,pravilnije je revi da sklapas avion a ne da ga proizvodis.
Bugari su krajem 80-tih na raspolaganju imali 40su25 20+migova 29,a bilo je tu i migova23,borbene helikoptere mi24,mislim vise od 5 divizijona s300 uz sve to rakete SKAD. A ovom narodu su punili glavu o jna kao cetvrtoj sili Evrope,i to bas u vreme kada je Grcka potpisala kupovinu vise od 120 f16 ???

B

Ruski avioni trose vise goriva i ulja i cesce se kvare, ali su zato svi delovi mnogo jeftiniji i mnogo je lakse i jeftinije obuciti mehanicare za ruske avione, plus su delovi mnogo lakse dostupni, zatim ruski avioni su prilicno modularni, mozes da ih modernizujes kako zelis, sto je odlicna opcija ako nemas mnogo para, i na kraju znacajno su jeftiniji pri kupovini, i novi, a narocito polovni. Takodje je i naoruzanje znacajno jeftinije, kao i zemaljska tehnicka podrska i simulatori. Zapadni avioni su uglavnom bolji i kvalitetniji, ali sve ukupno jeftiniji – nikako. To za ukupnu cenu jedino mozda vazi za Gripena, ali to je avioncic jednomotorac koga svaki modrnizovani MiG-29 moze da pojede za dorucak.

i

Joci su bas popili mozak. Avioni su potpuno domace proizvodnje osim sedista. Licenca za motore koji su govno. I ima daleko bolji dizajn kao sadasnji J130/L15/M346 znaci 40 godina ispred svog vremena. Problemi sa stajnim trapom nikada reseni.

F

Joca,
Vecina vitalnih delova na Orlu je bila domace proizvodnje (makar i pod licencom),ukljucujuci i motor (sedista su bila uvozna).Znaci,nije sklapan,nego je uistinu proizvodjen,i to je bila sasvim ispravna strategija-u se i u svoje kljuse.Novac je ostajao u zemlji,zaposljavani su ljudi i usvajane su nove tehnologije.
Sto se tice radara,mislim da ga nisu stavili zbog finansija.Ne verujem da je to bilo zbog nedostatka prostora (dali Mig 21 sa pito usisnikom ima vise?).
A ono o cetvrtoj sili u Evropi jeste bila necuvena glupost,ali ne znam ko je to izmislio.Nikad to nisam cuo od zvanicnih osoba.

Ž

Jeste, Orao kakav god da je, to je avion koji smo proizvodili i koji i dalje kako tako možemo da remontujemo.

Za razliku od nas koji možemo da remontujemo našu tehniku domaće izrade i konstrukcije, Bugari sami više ne mogu da remontuju avion strane proizvodnje, odnosno Su-25.

i

Moze srbija da se prijavi da im brani nebo ;) Sve mogu da razumem ali da nemogu da odrzavaju L-39 sa kojim sirom sveta lete cak i kojekakvi privatnici (znaci da odrzavanje nemoze biti skupo) onda sumnjam da mogu da odrzavaju ikakvu avijaciju!

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Vladimir na: Miroslav Mišković: Na pokušaju Er Maksija izgubio sam 800.000 evra; Hteli smo da kupimo JAT, bez para poreskih obveznika i nazovemo ga Er Srbija

Drago, Upravo je tako bio zamišljen scenario za Er Maxi i JAT. Samo što je ideja osnivanja Er Maxija bila toliko suluda da nije odmakla od nivoa sulude ideje. Ne zaboravimo da je u toj ideji bilo i preuzimanje Aviogeneksa. Duplo sisanje budžeta Države. Kažem, rasprava o Er Maxiju je bespredmetna.

17. Aug 2018.Pogledaj

Vladimir na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Je li A380plus stvorio budućnost za superjumbo?

Neće se menjati konfiguracija A380. Ogromna je investicija redizajniranje postojoćeg aviona. Pojaviće se sličan novi dizajn sa dva motora. Ekser u kovčeg za A380. Ustvari već postoje idejni projekti za takav avion i kod Beoinga i kod Busa. Samo da cena izrade takvog aviona dođe u prihvatljive okvire.

17. Aug 2018.Pogledaj

Vladimir na: Jet Airways u problemima

Indija je poznata po špekulacijama na berzi. Može biti da je Jet zaista u go***ma do guše, ali može biti i da se veštački obara vrednost deonica da bi neko treći došao do njih za male pare. Pa onda odjednom, nema više problema. Već viđeno do sada, ne samo u Indiji. Simptomatično je da su…

17. Aug 2018.Pogledaj

Petar na: Vučić: Nastavićemo da ulažemo u razvoj domaćih bespilotnih letelica; Borbene bespilotne letelice iz Kine

@Omnia Poštovani, prvo da kažem da mi je drago da smo se razumeli. Velike sile uvek gledaju isključivo svoje interese. Evo vam primera najnovijeg datuma. Ruski gasovod je preko Grčke, Makedonije i Srbije trebao stići do Mađarske i ostatka Evrope. Rusi su sa svima postigli dogovor koji je bio na opšte dobro kad, eto ti…

17. Aug 2018.Pogledaj

Send this to a friend