BEG airport status
„Albatros“ 21. veka: Aero Vodochody prikazao prototip aviona L-39NG Prvi prototip L-39NG trebalo bi da poleti do kraja godine.

„Albatros“ 21. veka: Aero Vodochody prikazao prototip aviona L-39NG

Četiri godine nakon što je jula 2014. na Farnborou objavila početak razvoja, češka kompanija Aero Vodochody je u svom pogonu u mestu Odolena Voda, pre nedelju dana prikazala prototip mlaznog školsko-borbenog aviona L-39NG (NG-New Generation) koji predstavlja novu generaciju najrasprostranjenijeg mlaznog trenažnog aviona na svetu u istoriji avijacije – čuvenog Albatrosa L-39. Proizvodnja delova, podsklopova i sklopova prvog L-39NG započela je 2017, partner u programu je češka kompanija Omnipol a njegov prvi let se očekuje krajem godine.

Ovim avionom češka vazduhoplovna industrija se ponovo vraća na tržište, i to nakon više od 20 godina. Njen prethodni proizvod, laki višenamenski borbeni avion L-159 ALCA razvijenog iz L-59 “Super Albatros“ koji je takođe verzija L-39, poleteo je 1997. a uveden je u upotrebu 2000. godine. Sada je tu L-39NG, varijanta Albatrosa za 21. vek čiji projekat ima podršku države, koji već ima obezbeđene početne narudžbine a na ovogodišnjem Farnborou potpisana su pisma o namerama sa dve mušterije.

Neke od karakteristika nove generacije Albatrosa / Foto: Aero Vodochody

Portugalska kompanija SkyTech planira nabavku 10 aviona uz opciju za još 6 dok američki RSW Aviation želi 12 aviona kao i doradu svojih 6 L-39 na standard L-39CW (verzija sa avionikom L-39NG). Oba korisnika bi ove avione iznajmljivala kako bi podržala obuku u zainteresovanim Ratnim vazduhoplovstvima. Kako su za Flightglobal rekli iz SkyTech-a potpisivanje ugovora se planira do kraja godine.

Prvi kupac L-39NG postao je u aprilu ove godine Senegal koji je za svoje vojno vazduhoplovstvo naručio 4 aviona u borbenoj konfiguraciji. Očekuje se da dva aviona budu isporučena 2020. a preostala dva 2021. godine. Flightglobal je takođe došao do informacije da se očekuje da češka državna firma LOM Praha za svoj centar za obuku naruči 4 aviona sa opcijom za još dva. Ovakva narudžbina bi svakako dobrodošla jer bi povećala šanse za izvoz L-39NG pošto bi ga koristila i država proizvođač.

U prvoj fazi će biti izrađena 4 prototipa, prvi i četvrti će biti korišćeni za letna ispitivanja, drugi za statička ispitivanja a treći za ispitivanje konstrukcije. Sertifikacija nove avionike i motora je završena krajem 2017. godine a puna sertifikacija aviona biće urađena do kraja 2019. Proizvođač planira da prvi serijski avion poleti 2020, on bi bio isporučen u trećem kvartalu iste godine a puna serijska proizvodnja od 16 aviona godišnje mogla bi biti postignuta 2022.

L-39NG ima američki motor Williams International FJ44-4M koji je uz pomoć čeških inženjera razvijen iz civilnog FJ44-4A.

Prema istraživanjima tržišta koje je sprovela kompanija Aero Vodochody u sledećih 10-15 godina ova češka firma ima šanse da proda oko 150 L-39NG što predstavlja 5 procenata od potrebnog broja školsko-borbenih aviona koji se procenjuje na oko 3000.

Nove najsavremenije tehnologije koje se nalaze u L-39NG primenjene su u tzv. “staklenom“ kokpitu, virtuelnom trenažnom sistemu a tu je i sasvim nova pogonska grupa, američki turboventilatorski motor Williams International FJ44-4M. Ugradnjom novog motora unapređene su letne karakteristike i smanjeni operativni troškovi. Avionika je prilagođena obuci pilota za prelazak na borbene avione 4. i 5. generacije a postoji mnogo opcija za unapređenje kako bi se izašlo u susret zahtevima korisnika. Pored toga L-39NG ima pet nosača spoljašnjeg tereta (4 potkrilna i jedan podtrupni) na kojima se mogu nositi raznovrnsna ubojna sredstva.

Zanimljivo da su inženjeri iz firme Aero Vodochody pomogli američkom Williams-u u razvoju varijante motora FJ44-4M koji je izveden iz civilnog FJ44-4A. Nova pogonska grupa L-39NG je nešto robusnija od verzije -4A kako bi se prilagodila velikim G-opterećenjima tokom manevrisanja. Takođe izmenjeni su razmaci između lopatica i kompletno redizajniran izduvnik a kao rezultat toga došlo je do povećanja potiska koji sada iznosi 16,89 kN.

Opitni avion L-39CW na kome se ispituje avionika za L-39NG / Foto: Aero Vodochody

U razvoju L-39NG korišćen je tehnološki demonstrator i opitni avion, prototip L-39CW koji ima motor FJ44-4A i koji je naleteo oko 200 sati u letnim ispitivanjima. Tokom ove godine ovaj avion je pretrpeo veliki broj izmena i dorada, između ostalog ugrađeni su i višenamenski pokazivači dimenzija 152,4 x 203,2 mm firme Genesys. Nakon izvršenih radova letna ispitivanja nastavljena su u avgustu.

Novi Albatros predstavlja ključnu komponentu u inovativnom konceptu obuke koji je razvio Aero Vodochody a koji takođe uključuje i moderne zemaljske trenažne sisteme, nove metode učenja i široku upotrebu tehnologije virtuelne realnosti i veštačke inteligencije.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Am

Dok je cvrčak svirao, vredni mrav je radio.

Neverovatna šansa popune praznine na tržištu i ponude „jeftinijeg“ Lead In Fighter Trainera je uočena i prepoznata od Čeha. Za to vreme, modernizovana verzija aviona Super Galeb je osuđena na dugogodišnje razmatranje, nedostatak finansijskih sredstava, kojekakve bahate odluke lokalnih đilkoša, nedostatak ukupnih kapaciteta avioindustrije, konstruktora i ko zna čega sve ne.
E, pa gospodo, ovo je kolac u sanduk bilo kakve priče o budućoj šansi G-4 na svetskom tržištu. Ende!
Ne znamo još cenu, ali procene bi trebalo da pokažu optimalno rešenje za „skromnija“ vazduhoplovstva po povoljnoj ceni nabavke i sata naleta.
Srbi, maštajte i dalje, a imali smo neverovatnu šansu (da je bilo pameti, naravno).

Odgovori
ma

A koji zavod, preduzeće, organizacija i sl. u Srbiji danas može danas da proizvede G4? Lasta je krajnji domet. Mada mašta može svašta, a još kad dođu izbori…

vl

Pa opste poznato je da smo mi majstori propustenih prilika. Sad sve i da hocemo, niti imamo znanja, niti resursa da pokrenemo proizvodnju G4, a kamo li da razvijemo novi skolski mlaznjak. Da je barem pameti, pa da se sa Cesima uradi neki offset pa da dobijemo aparate po povoljnijoj ceni, ili neki zajednicki razvoj (v-v ili v-z rakete), da se prikacimo na projekat. Al kao sto rekoh, mi smo majstori propustenih prilika (valjda zato sto se ne moze drmnuti kajmak na brzaka) ……

Pl

Лазански је пре око годину дана изјавио као да ћемо врв да правимо школско-борбени авион Г-5,у сарадњи са Чесима,да ли је куповина Утве од стране Југоимпорта почетак припреме за такав пројекат,видећемо у наредним пројектима,а да нам треба замена за Г-4 из године у годину се то види…

Odgovori
Du

E, moj Galebe…

Odgovori
Dr

Po ruskim izvorima stara varijanta je imala 15 modifikacija. Jedna je bila čak i za civilne potrebe. Л-39Д – украинская гражданская учебная модификация
Da li neko može da objasni za koju su se civilnu opciju školovali piloti na njemu. Drugo, šta se krije iza verzije:
Л-39М – украинский летающий тренажер для пилотов МиГ-29. Koja je specifičnost u pitanju.Motori su bili iz Ukrajine Motor-sič, ali je bilo proizvodnje i pod licencom u Čehoslovačkoj.

Odgovori
dr

Eto kako ozbiljna drzava ulaze u znanje i svoju avio industriju… Dovoljno je reci L-29,L-39,L-59,L-159,a danas L-39NG… A mi G-2 i G-4. A modernizacija G-4 traje bar 20 godina i jos nije ni zapoceta kako treba.

Odgovori
vl

Nece ni poceti, a isteci ce preostali resursi.

i

Interesantno je kako Cesi nisu nista od svojih velikih firmi unistili, Tatra , Skoda, Aero, Oruzije Brno …. sve i sada jos radi. Prave od bicikla preko kola aviona bukvalno maltene sve. Ups neprave prekookeanske brodove ;)

Odgovori
Dr

Novi avion ne moze da dozivi slavu prethosnika. Ruski piloti ce uciti na svom avionu Yak 130 i na drugim domacim opcijama, sto je potpuno nov standard. Drugo, Cesi ga jesu pravili, ali pitanje je da li su sva tehnicka resenja na staroj varijanti bila njihova.Imali su iz sebe velikog kupca koji se dobro razumeo sta kupuje.

Ph

Prvo ih nisu razbili i raselili po raznim gudurama zarad opstenarodne odbrane, posle toga im nisu razdeljivali posao po principija jednakosti bradstva i jedinstva i na kraju ih nisu dokusurili ratom, sankcijama i bombardovanjem.

Ipak, i pored svega ovoga, mi smo imali firme koje nisu bile losije po pitanju kvaliteta i modernosti proizvodnje od onih u Ceskoj, pa smo ih proglasili neperspektivnim, ugasili, rasturili na komade i prodali budzasto, te su sada magacini kozmetickih proizvoda (umesto fabrike mlaznih motora), uzgajivacnice pecuraka, stambeni blokovi itd.

Go

@Phoenix

Slazem se sa svim, pogotovo poslednjim. Tuga!

Yr

Primer kako se dobrom organizacijom, predanim radom i planiranjem iz prosečne platforme izvuče maksimum i ostane na tržištu. Zamislite sve ovo što su uradili Česi na novijoj i potentnijoj platformi G-4. Verujem da bi se dobio vrlo konkurentan avion koji bi imao mesta na tržištu. Samo što mi nismo Česi. Nama to ne treba. Nema tržišta. Jeftinije je kupiti strano…

Odgovori
Jo

Lep nastavak prič o Albatrosu. Zaista volim kad čujem da i male zemlje uspešno razvijaju neke inače skupe projekte.
Priželjkujem i Galebu neku mrvu od tog 3000 kom. velikog kolača.Ima li šanse za to?

Odgovori
in

nikakve

Jo

@insajder
Ma…znam

22

Eto tako su Česi ušli u NATO i potpuno propali, za razliku od nas koji smo „neutralni“ i baš nam je super.

Odgovori
la

@22201 Kakve veze ima vojno savezništvo sa ekonomijom neke zemlje, ili bilo čime drugim što se proizvodi? Srbija naprimjer ima zavidno razvijenu vojnu industriju, za razliku od zemalja u okruženju, koje pripadaju odredjenom vojnom bloku.

Ne znam čemu potezanje pitanja „ko je gdje“, valjda treba da se raspravlja o onome po čemu je tema nazvana-avionu.
Česima svaka čast.

А

Чеси исто раде неке делове/склопове у другим земљама и то баш за овај авион. Ретко ко може да направи 100% целог авиона.

Pr

Ne znam koliko je zahvalno porediti Srbiju sa Češkom u ovom kontekstu…
Čak i nastanci samih država proistekli iz raspada prethodnih (većih) se debelo razlikuju.
Česi imaju kontinuitet a mi smo posle kulminacije bratstva i jedinstva devedesetih u ćorsokaku što se tiče neke ozbiljnije (mlazno motorne) avio-industrije.
G4 se sklapao u Mostaru a bilo je kooperanata i po drugim republikama tako da je posle raspada produkcija stala bez neke perspektive sem u domenu modernizacije postojećih.
Isto tako priča o razvoju novijeg i savremenijeg G5 na bazi G4 koji bi bio naš ekvivalent za ovaj češki projekat mi je deluje samo kao maštarenje i zanemarivanje toga da mi nemamo proizvodnu liniju i kapacitete ni za G4 a kamoli za dalji razvoj, usavršavanje i produkciju novijeg vazduhoplova, te ne znam čemu tolika kuknjava i razočaranost.
Nije ni da je sve nemoguća priča, ali se bojim da država iza nekog takvog projekta još uvek nije kadra da stane i pokrene proizvodnju mlaznih aviona skoro pa od nule.
Nisu se ni Česi pretrgli sa inovacijama na nivou zmaja, sem u prelasku na strelastija krila koja me podsećaju na ona sa naših G4 ili britanskog Hawk-a. A avionika i motor je ono što se i na našim G4 da modernizovati.

Odgovori
Hk

Česi su najuspešnejši slovenski narod kroz istoriju.. tehnicka kultura kod njih ima tradiciju vecu od 250 godina ;)

ko

Hmmm biznis ideja za razvoj domaće vazduhoplovne industrije…
1.Pokupuješ Albatrose po otpadima u Ukrajini za male pare
2.Prefarbaš, zamažeš, staviš USA motore
3.Nakrcaš kabinu dislpejima a la Orao 2.0
4.Prekucaš Made in Czechoslovakia u Serbia
5.Čestitamo postali ste vlasnik G-5
6.Profit!
Kad može da prođe za voće ima da prođe i za laku avijaciju PRC!

Odgovori
op

Vidim da bi najinteresantnija ova modifikacija bila Siriji. Oni ih često koriste kao lake jurišnike za lov na teroriste. Naravno od tog posla nema ništa jer USA ne bi dozvolile modernizaciju sirijskog vazduhoplovstva.

Odgovori
TD

..Nisu se ni Česi pretrgli sa inovacijama na nivou zmaja, sem u prelasku na strelastija krila koja me podsećaju na ona sa naših G4 ili britanskog Hawk-a. A avionika i motor je ono što se i na našim G4 da modernizovati.
— L39NG ima isti oblik krila kao L39. Ima „strelu“ ali suprotno od Hawk-a G4 itd, prednju strelu tetive krila.NG vise nema fiksne tip-tankove (rezervoare) na kraju krila, nego je dobio „mokro krilo“, gumene rezervoare u samom krilu, rezultat manji otpor, veca brzina i dolet.Motor Williams je zadnja rijec u pouzdanosti i ekonomicnosti, ima elektricni starter (ne APU).Kompletan airframe je redizjniran, i krilo i trup itd.
https://technet.idnes.cz/foto.aspx?r=tec_technika&c=A140610_164135_tec_technika_mla&foto=VSE5495c1_L39NGb.jpg

Odgovori
Pr

Hvala na ispravci!
Da nisam slučajno na telefonu kliknuo ponovo na ovaj članak ne bih ni video Vaš korekcioni komentar.
Zaključak o obliku krila sam doneo na osnovu prve tri fotografije a na poslednjoj i jeste stari Albatros samo sa novom avionikom. Čak sam i jedan klip odgledao ali je isto bio sniman na nekoj statičkoj izložbi i isto samo sa čeone strane aviona što je kod mene izazvalo iluzorni efekat.
Ostaju ipak trapezna krila.
Hvala i na linku na kome se sve vidi kako treba, pronašao sam i sam još neke klipove.
Kada sam pominjao inovativnost na nivou zmaja, mislio sam pre svega na sam oblik (nekako se očekuje prelazak na lakše materijale i eliminisanje tip-tankova…) a sa ovom Vašom ispravkom inovativnost na tom polju ispade zanemariva. Recikliraju stari i provereni oblik!
Naravno da novi motor i lakši materijali donose potrebu za redizajnom. Ni radari nisu više tako veliki i teški kao nekada te i oni mogu uticati na redizajn zbog pomeranja centra težišta.
Ne znam ni što sam im to toliko zamerio pošto i u nazivu aviona koren ostaje isti L-39 ; )
Biće da sam samo imao malo veća očekivanja!
Pozdrav!

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Zooro na: Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

@Aco Ovo je primjer kako ( očigledno ) školovani rade gluposti . Interesira me kome pada na pamet da financira ( podupire ) ovake poslovne pokušaje i primitivne ideja na nivou sredine prošlog stoljeća Ako je ovo primjer vojne industrije kakvu SR želi , jao si ga vama. Već je na prvi pogled očigledna neefikasnost…

06. Dec 2024.Pogledaj

Srbofil na: Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

@Aco Bishke Mana dronova tipa FPV su jednokratnost i osetljivost na ometanje usled primene jefitnih telekomunikacionih modula. Ovakva platforma ima prednost što se može koristiti više puta i daleko duže može ostati u vazduhu kao i što ima softver razvijen od strane profesionalnog tima, a nije neko hobi fpv rešenje. Jedno nije zameno za drugo.

06. Dec 2024.Pogledaj

Yoda na: Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

Ma nije ovo dobro, mislim da vojska već neko vreme ima dronove sa 4 Ose (90 mm, 400 m za statične ciljeve - precizno sokoćalo) - barem se tako nešto prikazivalo po sajmovima. Onaj bombarder sa minobacačkim minama je moćna stvar - bilo je na netu snimaka gde su Rusi sa sličnim dronom i par…

06. Dec 2024.Pogledaj

Bishke na: Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

Slazem se 100%. Ovo je nesto kao anti FPV koncept. Samo jos da montiraju sediste izmedju ove dve cevi i stave coveka da leti i nisani :-)

06. Dec 2024.Pogledaj

Aco na: Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

Koncept je glup ,više je rezultat daj nešto da se radi nego što ima neku praktičnu primjenu.Prilično gabaritan,težak,manevrabilnost nikakva ,lako uočljiv samim time lakše ga i oboriti,sistem nišanjenja upitan,skup ,i u odnosu na male pokretne FPV dronove koji su pokazali ubojitost nema nikakvu prednost.

05. Dec 2024.Pogledaj