BEG airport status
Novo lice Orla: Smeju li se avioni u Muzeju vazduhoplovstva farbati na ovakav način? Svečano otvaranje izložbe projekta Craft and arta planirano je za 1. decembar u Muzeju vazduhoplovstva / Foto: Stevan Jovanović

Novo lice Orla: Smeju li se avioni u Muzeju vazduhoplovstva farbati na ovakav način?

Članovi umetničkog društva Craft and art nedavno su odlučili da za Muzej vazduhoplovstva dobrovoljno oslikaju avion Orao J-22 i naprave pokretnu skulpturu mlaznog aviona kako bi upotpunili njegove postojeće postavke i tako pomogli da se privuče što veći broj posetilaca. Tako ćemo nakon inicijative o farbanju Karavele dobiti i jednu kreativniju, koja, kako nam kažu iz Muzeja, neće biti štetna po trenutni fond letelica.

Kako je iz Muzeja rečeno za Tango Six, Craft and art je svoju saradnju sa ovom institucijom započeo u avgustu ove godine, kad je održan prvi sastanak sa direktorom Čedom Milivojevićem. Na sastanku je zaključeno da je potrebno nešto učiniti kako bi se povećao broj posetilaca, ali i da Muzej nema dovoljno sredstava da to učini samostalno.

Vikendi rezervisan za oslikavanje Orla / Foto: Stevan Jovanović

Tim povodom, projekt menadžer i član Craft and arta Stevan Jovanović za naš portal ističe kako je njegovo udruženje imalo želju da podigne reprezentativnost Muzeja u očima građana na jedan viši nivo:

– Na drugom sastanku u Muzeju došli smo do toga da je direktor prepoznao našu dobru volju, kapacitete i talenat. Rešili su da nam pruže priliku da uradimo još nešto za Muzej. Predstavili smo im svoje ideje i uz konsultaciju sa zaposlenima dobili smo dozvolu da realizujemo svoj projekat. –

On objašnjava da je njihova ideja bila oslikavanje Orla i pravljenje sklupture koja će na kraju projekta biti poklonjena Muzeju.

Boje srpske trobojke / Foto: Stevan Jovanović

Prema njegovim rečima, postojeći avion prvo su oprali vodom i očistili ga, a zatim je počelo farbanje i oslikavanje za koje je bio zadužen slikar Marko Ćulum:

– Slika na Orlu ima tri elementa – srpska trobojka kao osnovni element države čiji je avion, naslikan je orao sa raširenim krilima kao simbolika dvoglavog orla koji se nalazi na našoj zastavi i marka aviona je Orao, naša tradicionalna marka aviona. –

Prvobitna podloga aviona bila je ljubičaste boje. Letelica je već korišćena u svrhe snimanja TV reklama / Foto: Stevan Jovanović

O akciji farbanja za Tango Six govorio je i kustos Muzeja vazduhoplovstva Darko Mladenović, koji naglašava da avion nije proglašen kulturnim dobrom, te je zbog toga celokupan proces izvodljiv:

– On je jedan avion od jedanaest Orlova u Muzeju. Avion koji se nalazi na glavnoj postavci je isti tip Orla, važniji je od ovog Orla jer je on kuturno dobro. Farbani Orao je odavno predviđen za snimanje reklame s toga on nema ni motore, ni sisteme, ni instrumente. –

Kako Mladenović tvrdi, za početak je korigovana prvobitna ideja da se oslika Kraguj, na kojem su naslikani Diznijevi junaci i namenjen je deci. Kasnije je odlučeno da se oslika Orao koji je već tada korišćen u marketinške svrhe. Pređašnja ljubičasta boja aviona privlačila je mnoge posetioce koji su se fotografisali ispred njega, a sadašnje boje privlačiće ih još više, ističe Mladenović i dodaje:

– Ovo može biti zanimljiva priča da se avion slika i u skladu sa novim trendovima na društvenim mrežama promoviše kroz snimke i fotografije, a time će, nadamo se, doprineti boljoj posećenosti Muzeja. –

Ćulumovo avionsko platno / Foto: Stevan Jovanović

Pravljenje skulpture prepušteno je metal-artistu Marku Ivkoviću, koji je imao dozvolu od Muzeja da uradi skulpturu po slobodnoj želji. Svoj rad obavljao je u improvizovanoj radionici, koju je nazvao „Craft and art garage“, a staklo je topio u kućnim uslovima. Njegova skulptura je završena, a sastoji se od ruke koja drži čekić, nakovanja i jednog mlaznog aviona.

Završena skulptura za Muzej / Foto: Marko Ivković
Improvizovana radionica „Craft and art garage“ / Foto: Marko Ivković

Kako objašnjava Jovanović, oslikavanje Orla i izrada skulpture imaju, pre svega, simboličan karakter:

– Ne bih pravio razliku između oslikavanja aviona i izrade skulpture, to je jedan projekat koji zajedno vodimo i paralelno ga i radimo. Projekat je viđen kao simbioza i simbolika Velike Jugoslavije, kad smo bili moćna vojna sila i kad smo imali tu domaću proizvodnju. Pa je zato uzet Orao, koji će biti kao takav simbol te proizvodnje. Uzeta su dva nezavisna objekta, koja opet imaju nešto što ih spaja, a oba sadrže po tri elementa. –

Deo skulpture, mlazni avion / Foto: Marko Ivković

S obzirom na to da imaju stalni posao, članovi ovog kreativnog udruženja posao su obavljali vikendom koliko im je vreme dozvoljavalo, a kako kažu najveći izazov im je bio raditi po vetru. Skulptura koju je radio Ivković je već završena, a u izradi je i skulptura MiG-a 21. Orao bi trebalo da bude oslikan do sledećeg vikenda, nakon čega se planira i završni lak kako bi se zaštitio od nepovoljnih vremenskih uslova.

Uskoro završen / Foto: Stevan Jovanović

Skulptura će biti smeštena unutar Muzeja, a naslikani Orao biće u dvorištu, tačnije u izložbenom delu objekta. Svečano otvaranje izložbe projekta Craft and arta planirano je za 1. decembar u Muzeju vazduhoplovstva, gde će biti i prikazan film o tome kako su tekli radovi na projektu, kažu iz Muzeja.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

AL

Stvarno odlicno izgleda orlic. Skulptura mi se ne svidja, ali to je samo moje misljenje(nije bitno). Zbog loseg kozmetickog stanja ponekad postavka ispred zgrade muzeja odaje utisak otpada, a ne muzeja. Ovakvim akcijama se ta slika popravlja

Odgovori
vl

Orao izgleda brutalno. A akcija je cist primer da ukoliko se odgovorni barem malo potrude, stvari mogu da se srede bez velikih finansijskih izdataka. Bravo za inicijativu i da ovo bude samo pocetak.

BB

Pravi orao…

Svaka čast za ideju 👍

Možda da vojska usvoji ovu šemu bojenja za avione u letnom stanju? 😀

Odgovori
Be

Ja sam za to da se avioni farbaju u onim bojama u koji ma su tokom „zivota“ bili ofarbati jer posetioci hoce da vide istoriju a ne neku futuristicku kreaturu.
Ali nemam nista protiv ako na primer od 5 aviona istog tipa jedan bude u nerealnim bojama.

Odgovori
i

Sobzirom da ima jos dosta orlova tamo, ovo mi je sasvim uredu. Pored toga prethodna boja iz reklame je losa tako da je ovo puno bolje!

Odgovori
De

Ih, da mi je videti ovakvog Orla u vazduhu!!! Bio bi zvezda svih aeromitinga – ne samo u Srbiji!
Pozdrav „hrabrima“ i kompletnom T6 iz Slovenske Bistrice!

Odgovori
Ni

Ovo je muzej vazduhoplovstva a ne umetnicka galerija. Ako se neki avion farba za postavku muzeja onda treba da se ofarba tako da izgleda isto kao kada je proizveden. Orao nije sigurno proizveden u ljubicastoj boji a ni sa oslikanom pticom. Ako neka umetnicka galerija kupi primerak aviona za svoju postavku to je druga stvar. Nadam se da nece unistiti karavelu sa nekim svojim vizijama.

Odgovori
ma

Posto ME109, Hurricane i ostali bas uzivaju u farbama u kojima su i proizvedeni. Sve sa petokrakom zvezdom. Nemoj pricati i komentarisati pre nego sto malo udahnes vazduh i razmislis.

Ni

Hvala ti na lekarskim savetima i na ucutkavanju. Evo seo sam i udahnuo duboko i shvatio da si u pravu. Inam i predlog za jos jednu lepu akciju, hajde da Teslino jaje iz muzeja Nikole Tesle ofarbamo kao faberzeovo jaje. Bice mnogo zanimljivije a i deci ce se svideti. Da li bi se svidelo Tesli?… Koga briga

Ma

Očekujem da u muzeju vidim muzejske primerke ratne tehnike.
A ne ovaj šareni cirkus.
Ako ima više primeraka istog modela, još i nekako.

Odgovori
Ka

Pa koliko samo Orlova trune na Batajnici i oko Muzeja.Isto vazi i za Mig 21.Ne znam sto se dize tolika frka ako se jedan ofarba drugacije, ali svakako bi trebalo da se izloze i pravi primerci sa pravim bojama

Odgovori
Re

Eto, cisto da napisu da im se nesto ne svidja i da nesto ne valja, moraju da ispune kvotu za danas…

Pre nekoliko godina jedna studentkinja je za diplomski rad tokom noci sa drustvom obojila tenk na Kalemegdanu u cvetni dezen. Ima i dokumentarac o tome. Sjajno je izgledalo, super fora. Naravno, dalekovidi ljudi iz vojnog muzeja su ga odmah sutra polili sa braon farbom i ostavili da trune kao i pre toga. A bila bi atrakcija…

Go

Predivno, svaka cast umetnicima! Jedva cekam da ga vidim uzivo!

Svima onima kojima se ovo ne svidja – naravno, svako ima svoja estetska merila – ovo je samo jedan od izlozenih orlova, i kao takav ih nece uskratiti za eksponat koji je realan. Ovo ne samo da je mnogo bolje od onoga kako je bilo (bilo isprano i propalo, bilo ljubicasto sa zelenim nosem) nego ce privlaciti poglede onih koji prolaze, kao i posetioce. Evo, ja cu prvi doci da ga vidim uzivo, ne sumnjam da ce se naci jos neko, bilo u zemlji ili iz inostranstva.

Takodje, za one kojima ovo izgleda „nerealno“ – pogledajte kako izgledaju letelice koje ucestvuju svake godine na NATO Susretu Tigrova i koliko su popularne.

Odgovori
Iz

Svaka sat umetnicima na entuzijazu i talentu, kao i na dobroj volji avion izgleda sjajno , ali…To bi trebalo da bude Muzej a ne cirkus . Da je to avion koji jje na aerodromu i korisit se za letenje pozdravio bi ovakvo farbanje. Potseca na one „oklopnjake“ kod Vojnog Muzeja ofarbane po pricipu : “ Kako mali Perica misli da su bili farbane kamuflazne seme“. Marko je pomenuo da Hariken , Meser nisu u originalnim bojama , ali ti i takvi avioni sa takvom farbom i oznakama su zaista leteli u JRV . Pogledaj dokumentaciju. Da slazem se da bi bilo lepo da imaju ( a imali bi da nisu prodali ) jos koji Meser pa da bude u originalnoj farbi . Ali valjda od vojske i onih koji vode taj Muzej i nemozemo ocekivati bolje. Samo se pitam dali je direktorova nova ideja da se “ poveca poseta“ , ringspil , mozda balerina ili automobili za sudaranje , moze i neki montazni kiosk pa da se zavrti rostilj da cirkus bude kompletan.

Odgovori
AL

Avion je rashodovan, bez instrumenata i trulio je ispred zgrade na kisi, suncu, snegu, ledu. Nije bio namenjem da bude „eskponat“ nego nisu imali bolju ideju pa su ih odneli i poredjali tamo kao i dosta drugih vazduhoplova. Jos uvek imamo Orlova u aktivnoj sluzbi i kad dodje vreme, odredjeni bice sigurno premesteni unutar muzeja u svojim originalnim bojama, pa cemo zasigurno imati po jedan iz svih perioda: SFRJ, prelazne SRJ/SCG i na kraju najlepsi sa rondelom RV RS ako bog da komplet modernizovane po planu za neke naredne godine. Ovako jedan gore/dole, stvarno ne znaci nista u kontekstu cuvanja istorije(jer ih ima dosta), a izgledace interesantno i atraktivno.

vl

@Iznogud
Kao sto su momci iz “Craft and art garage“ pokazali inicijativu u zelji da svojim umecem i vestinom na sebi svojstven nacin spasu jedan rashodovan avion od dalje devastacije i propadanja, pri cemu su naisli na pozitivnu reakciju od strane muzeja, nista ni Vas i vase istomisljenike koji definitivno poznajete materiju i posedujete znanje ne sprecava da ucinite isto.

Iz

Vlado,
Ocigledno niste shvatili. Ne radi se o dobroj volji i entuzijazmu ljudi koji su taj avion oslikali , njima svaka cast, kao sto sam vec to rekao. Radi se o tome da je to Muzej ( pogledaj definiciju te reci) , da je taj Orao recimo na keju ili tako negde hvalio bih to na sva usta slikao i delio slike,obavestavao ljude da odu i vide umetnicko delo. Isto vazi i za Vojni Muzej na kalemegdanu. Da je ofarban recimo u neke od sema Letecih Zvezdi imali bi sve moje pohvale. Kljucna rec je Muzej.
A ni jedan od direktora te kuce od smrti Cede Janjica nikada ni jednom recju nije pozvao ljude da pomognu toj kuc,znanjem,donacijama,volonterkim radom…Ima dosta nas koji smo zavrsili Drapsin (vazduhoplovni smer) po svetu koji bi rado pomogli znanjem,radom,novcem, i ne samo mi nego mnogi koji vole vazduhoplovstvo. Setite se sta je jedan od direktora radio da spreci volontere da operu onu jadnu Karavelu,kojoj je btw i pao pod od nebrige zaposlenih. Sve sto je potrebno je da na rukovodece mesto dodje covek koji zna posao i sto je jos vaznije da voli tu kucu,a ne ovi iz vojne ergele koji se postavljaju po kljucu ko zna koliko vec unazad

vl

@Iznogud
Razumem i slazem se sa stvarima koje ste rekli. Sa moje tacke gledista, drago mi je da je zaustavljeno propadanje jednog eksponata. Sta direktora muzeja i druge odgovorne sprecava da odvoje eksponate interesantne muzeju, a ostale ustupe zainteresovanima, to ne znam. Znam samo da me dusa zaboli kad vidim ono ruglo sa prilaznog puta aerodromu. Masa aviona koja urasta u korov. Dakle, muzej neka odredi sta mu treba, ostatak neka se razdeli, rasproda, donira …. Cenim da bi se tada naslo i vise nego par entuzijasta i umetnika i uradilo tematski park, ili sta vec slicno sa ponudjenim avionima na odredjenoj lokaciji. Ali ako je za utehu, bio sam skoro u vojnom muzeju u Piestanu, u Slovackoj …. nista bolja situacija nego kod nas.

Do

Momcima koji su oslikali avion kapa dole. Ali tako nesto nije za Muzej nego za aeromitinge ili slicne dogadjaje. Pitao bi G-dina Mladenovica ako kako on to kaze, taj avion ne predstavlja kuturno dobro dali je taj avion deo muzejske postavke i kao takav predstavlja eksponat? Ako nije iduci put kad budem dolazio sa klincem dolazi sa autolakom pa neka dete crta . A ako jeste molim da pokaze ,dokumentuje da je i jedan Orao ikada bio u nekoj jedinici sa takvim bojama i oznacavanjem. Ili je i ovaj muzej kao i onaj Vojni na Kalemegdanu farba eksponate kao im se cefne

Odgovori

Postoji u zaštiti kulturnog nasleđa pojam kulturno dobro, kada se nešto tako proglasi, mora se očuvati autentičnost.
Muzej je pun Mig21 i Orlova kojima su skidali delove da bi kompletirali eksponate i više služe kao rezervni delovi, samim tim nije eksponat niti kulturno dobro.
E takav su uzeli da farbaju i da ga učine zanimljivim.
Umetnicima svaka čast

vl

Doticni avion nije kulturno dobro, stoga moze ga se ofarbati po zelji. Ovakav kakav je, bice svojevrsna atrakcija koja ce povecati ponudu, a samiim tim verovatno i posecenost. Bolje i ovakav nego u “originalnim bojama“ sav izbledeo i u korovu.

Da

Poštovani G-dine Dordje S.

Avion o kome je reč nije u jedinici nikad nosio ovakve boje i to ste potpuno upravu, šema koja se na njemu oslikava delo je tima Craft and art. Ovaj Orao je jedan od aviona koji su dodeljeni Muzeju vazduhoplovstva na osnovu sporazuma o razoružanju, po kome je tadašnja Vojska Jugoslavije morala da smanji broj borbenih aviona pa je odlučeno da se avioni dodele Muzeju umesto da se iseku i prodaju na kilogram. Određeni broj tih aviona je upisan u inventarske knjige i proglašen kulturnim dobrima, a ostalo je po ugovoru predviđeno za međumuzejsku razmenu i prodaju. Ovaj avion je nečijom odlukom (nisam istraživao informaciju kad) dat za snimanje reklame kada je bio i prefarban prvi put, a siguran sam da su kolege koje su tada radile u Muzeju izabrale primerak koji je bio u najgorem stanju. Avion tada nije vraćen u prvobitne boje, smešten je iza zgrade Muzeja.

Da odgovorim na Vaše pitanje

Samo avioni i helikopteri koji su ucrtani na ovom planu za sada predstavljaju deo izložbene postavke (spoljne).

https://www.muzejvazduhoplovstva.org.rs/postavka_spoljna.php?jez=sr&id=1

Dj

Poštovani G*dine Mladenovicu ,

Ako sam Vas dobro razumeo taj avion , nije eksponat niti je kulturno dobro. Ako gresim ispravite me. Kome pripada , Muzeju ili VS. Jos jednom cu se ponoviti umetnicima svaka cast i kapa dole , ali posetu necete povecati farbanjme aviona ma kako on lepo izgledao. Vec za pocetak sredjivanjem stepenista, da ljui ne zavrse u gipsu kao sto se desilo jednom mom poznaniku ,zatim putanjem klime da radi na unutrasnoj postavci a ne da Vam deca i poneki odrasli posetioci padaju u nesvest od toplote. Prilagodite cene ulaznica kupovnoj moci nasih ljudi posto ipak najveci broj posetilaca su domaci. Sada ste pod drzavnom/vojnom kapom pa valjda imate tamo nekoga ko umeti to da iskoristi da da sredi nesto sto je osnovno za posetioce . recimo WC koji Vam je u najblazu ruku katastrofalan. Ili mozda nemate takve ljude? Sto do sada niste prodali razmenili te avione koje su za to namenjeni, valjda imate nekoga ko ume da sastavi mejl drugim muzejima. Valjda Vam je lakse ( ne mislim na Vas licno , nego na Muzej i direktore koja je vojska postavljala) da prodajete Stuku ,Lajtninga, mozda i FIat G-50?!
Sta je sledece, stand sa kobasicam i pleskama? A kako ste VI naveli ovaj avion nije deo postavke , pa eto cim bude malo lepse vreme dovodim klica pa neka i on malo crta “ da se i on reklamira “ ,platicemo kartu obecavam.

Ai

Djordje S.,
Svaka cast za komentar. Takvom (obojenom) avionu uopste nije mesto u muzeju. (a ni iza njega) Zna se sta je muzej.

Ako mogu jednu malu digresiju…Vrlo interesantna prica sa Iljusinom Il-14S. Avion prakticno nov povucen iz upotrebe i bacen u muzej da trune sa 113 sati naleta. Da je bilo negde neke pameti, uz redovno odrzavanje, mogao je da leti i dan danas i da bude atrakcija na mitinzima i air show-ovima po svetu. Jos samo 3 postoje u letnom stanju,sva tri u Rusiji. Ali dobro.

Do

Airboss,
Da stvar bude jos tragicnija taj Iljusin je bio predsednicki avion. Tito se neko vreme vozao u njemu, barem sam tako cuo od jedinog dobrog direktora te nesrecne kuce ,pokojnog Cede Janjica. Nekada je povremeno moglo i da se udje u taj avion.
Preporucio bi da neko od zaposlenih u tom Muzeju ode recimo do Minhenskog Tehnickog Muzeja i vidi ponudu i eksponate tog Muzeja sta dobija za placenu ulaznicu ( bila 12 € pre 4 meseca) i naravno uzme u obzir odnos njihovih plata i cene karte ,a onda mozda i samo mozda nauce nesto kako Muzej treba da izgeleda. Ah da i oni se izdrzavaju od donacija ulaznica i sl , vecim del a manjim od drzave.

Du

Bravo momci još jedan otet koroziji!

Odgovori
Ne

Meni se svidja, zaista ne vidim sta je lose da u moru dosadno obojenih vojnih aviona bude jedan koji se izdvaja.

Odgovori
Ni

Vrhunski sve izgleda!

Odgovori
А

Tребало је да крајеве уста мало повију на доле. Овако равна уста, изгледа лоше ал опет боље него розе авион.

Odgovori
ID

Ima ih mnogo u originalnim bojama, tako da je ovo OK.
mani lično se ne sviđa kako su uradili prednji deo aviona.

Odgovori
Br

Cudan narod smo mi Srbi. Toliko negativnosti u komentarima. Ljudi su na svoju inicijativu i na svoj trosak ucinili nesto da bi doprineli boljem izgledu obicne kante u raspadu. A mnogi se bune. Po svetu dobrovoljno se ljudi angazuju I restauriraju avione za muzeje. Srbi hoce sve a da nista neurade sami. Kada bi se slozilo toliko ljudi koliko ima komentara, cuda se mogu postici. Oni izuzetci koji hoce nesto da naprave su kritikovani i ismejavani, prosto da neverujes. Rukovodstvo muzeja je takodje neverovatno i spada u vecinu. Umesto da naprave dobrovoljni program, za one voljne da pripomognu, pa javili bi se ljudi. Postiglo bi se nesto.

Odgovori
Iv

Marko ,
Ti avioni koji si pomenuo leteli su u JRV sa tim, bojama, oznakama i brojevima. Kao sto postoje fotke IK-3 sa Rumunskim oznakama ili Tigar sa Americk zvezdom. Pogledaj malo druge Muzeje pa onda komentarisi
Pitanje je dali je tako ofarban avion za Muzej . Muzej bi trebalo da se bavi prikupljanjem,cuvanjem,odrzavanjem…istoriskog materijala i gradje.
Postavlja se takodje pitanje kada su ti avioni dosli u Muzej zasto nisu zvedeni u knjige ili su namerno izostavljeni iz knjiga pa varijanta prodaju, menjaju bez traga i glasa. Tu su a ustvari nisu tu jer ih nigde nema zavedeno da su ikada dosli.
A niko ovde ne komentarise rad znanje talenta tih momaka koji su oslikali avion, koji je stvarno prelep, vec dali sme eksponat da se tako farba. A kako je g-din Mladenovic napisao taj avion nije njihov eksponat,nije upisan u njihove knjige,nije kulturno dobro. Namece se pitanje ako je to tako , dali bilo ko od nas moze da dodje da slika po tom i drugim avionima koji nisu upisani,jer prema g-dinu Madenovicu Muzej sa tim avionima nema nista.

Odgovori
Ba

Nadam se samo da neće doći do toga da počnu avioni oko muzeja da se farbaju kao reklame nekih ružičastih televizija… Samo mislim na glas…

Odgovori
Ne

Ne razumem negativne reakcije.Pa avion je pre ovoga bio u onoj ljubicastoj boji i ovo je svakako korak napred.Pojedinci pominju „cirkus“,“nije mu mesto u muzeju“…
Sta onda da kazemo za za 241lbae i RV?Ako su oni oslikali jedan avion na svoj nacin,znaci li to da je i to cirkus i da mu nije mesto u RV
Ako su to oni uradili zarad atraktivnosti zasto isto ne bi uradio i muzej jer ocigledno postoji publika kojoj se to svidja i koju to privlaci
Ja nisam neki ljubitelj specijalno ofarbanih letelica bilo aktivnih,bilo muzejskih ali budimo realni da je ovo korak napred u odnosu na prethodno stanje

Odgovori
ze

Ovo nekoliko puta bolje izgleda nego sto je izgledalo sa predhodnm pokusajem farbanja u neku ljubicastu ispranu kombinaciju… uostalom na sta lici karavela i pored pokusaja entuzijasta da je operu i doteraju. Sada izgleda
kao da je samo za staro gvozdje- za otpad..
Valjda muzej treba da brine o svojim eksponatima (zbog toga i postoji) a ne dobrovoljci.
Ok odobravam skupe ulaznice ali ako je spoljni prostor integralni deo muzeja a ocigledno jeste a modeli oko muzeja eksponati a jesu izvolite gospodo koja upravljate ili brinete o muzeju ili sta vec, pa
odrzavajte i cuvajte bastinu…

Odgovori
Sl

Prvo svima da se izvinim na poduzem komentaru, ne zivim u Srbiji vec dugo vremena , i obisao sam veliku vecinu vojnih muzeja po svetu. Ako neko pita odakle mi pravo da komentarisem , pa moja generacija i ja smo spremali dva eksponata za Muzej JV , dok smo bili u srednjoj skoli.Onaj Jastreb sto je nabijen na kolac na samom ulazu kao i helikopter odmah do stepenista, tako da ako neko postavi pitanje sta sam ja/mi uradio/li …pa eto.
Povremeno kada dodjem u Srbiju uvek se neprijatno iznenadim svaki put sve losijim i losijim stanjem u tom Muzeju ,a citajuci ovaj portal vidim samo aferu do afere i propadanje jedne institucije.
Prosto mi je neverovatno da tamo nema ljudi koji su od tog farbanja , tacnije umetnickog rada ,bili sposobni da naprave medijsku kampanju ,a da time i omoguce tim momcima koji su ulozili svoje vreme ,talenat, pa i novac da urade nesto za Muzej, besplatnu reklamu. Recimo da su pozvali medije i rekli da u cast svih pilota (JKRV ,JRV,VS,) koji su dali svoje zivote za otadzbinu posvecuju taj avion njima .Svecano otvaranje …ceremonija..Cisto sunjam da bi u tom slucaju , bio i jedan jedini negativni komentar, samo reci hvale.
Neverovatno mi je da neko koje na mestu zamenika direktora izjavi da ima aviona koji su im dati a da nisu upisani u registar. U nekoj drugoj zemlji u roku od 5 minuta , sve moguce inspekcije , od finansijske od santitare bi im bile na vratu , bez obzira na razlog sto nisu upisani. Ako san ja dobro shvatio ti avioni nisu u registu , nisu eksponati , bez obzira kojoj srvsi bili namenjeni, dali za izlozbu ili prodaju ili razmenu. Cek malo pa kako onda Muzej raspolaze tim avionima, na osnovu cega ih prodaju menjau ili kanibalisu .Papiri cisti oprali se u farmerkama.Svi znamo da imati diplomu nekog fakulteta ili neku visu titulu, ne znaci i da ima znanje i sposobnost za obavljanje nekog posla. Namece mi se i pitanje dali se tako ophode i prema predmetima koje ljudi doniraju u Muzeju , ili se jednostavnio “ ne upisu“ , pa zavrsavaju po aukcijama ili privatnim kolekcijama, ili gde vec.Ako je takva siutacija da se nesto ne upisuje , dali oni u opste znaju sta sve imaju u depou arhivi biblioteci, sem onog sto je izlozeno.
Dali je moguce da ni jedan jedini direktor tog Muzeja nije imao ,hmmm pa recimo pameti da pozove televiziju, novine , da kaze „Ljudi Muzej je u velikom problemu, otovrili smo npr. namenski racun preko koga skupljamo sredstva za popravku stepenista, molim ljude koji mogu, zele da nam pomognu“…da ni jedan od njih nije krenuo od firme do firme i pokusao da napravi dogovor sa njima za neku donaciju, da napravi dogovor sa nekom gradjevinskom firmom da im to odradi a za uzvrat da im bude reklama na Muzeju. Verujem da u tom Muzeju i postoje ljudi koji su sposobni i znaju da odrade posao, ali su verovatno sklonjeni negde u stranu na marginu, jer nisu podobni. Negativna selekcija na delu.
Sve mi se cini , nek mi oproste svi koji se nadju prozvani da je taj Muzej postao Vojni Otpad , gde vojska sklanja nesposobne , koji nisu za penziju a ne znaju sta bi sa njima.
Pa vecina Muzeja po svetu se samostalno finansira, uz neku manju pomoc drzave ako je taj Muzej od znacaja toj drzavi,a ima i dosta privatnih Muzeja, pa izgledaju cakum pakum.Primer Mujeza automobila.Prave elaborate sa do detalja razradjenim planom sta je potrebno i koliko novca, koliko ljuidi i koj obrazovnog profila i koliko vremena je potrebno, za recimo restauraciju nekog eksponata , pa sa time konkurisu za sredstva. Ok stoji da ima nekolicina koji su u istom ili slicnom stanju, ali takvih Muzeja sam vide na prste jedne ruke da se nabroje. Ni napolju niko nista ne dobija na tacni, za sve moraju uglavnom sami da se potrude.
Koliko vidim niko ne spori, pa ni ja da su momci odradili fenomenalan posao i da avion izgleda predivno,, vec nesposbnost rukovodstva, nemastovitost , pa u krajnjoj liniji i neznanje ljudi koji vode taj Muzej da od toga naprave pravu medijsku propagandu za taj Muzej, da to predstave na pravi nacin. Siguran sam da u Srbiji i van nje ima dosta ljudi koji bi pomogli, znanjem , vezamai poznanstvima, koji bi ih obucili kako se pisu poslovni mejlovi , kako se pravi medijska kampanja i promocija, ,kako se dogovara i pregovara sa donatorima…Sve sto je potrebno je da rukovodstvo izadje i kaze ljudi neznamo , nismo sposbni samostalno ili sta god ve c, molimo za pomoc. Plasim se samo da ce se nastaviti samo sa kozmetickim i prividnim radom a da ono sto je stvarno goruce i hitno , nastaviti da propda i dalje ( stepeniste, klima, prokisnjavanje depoa i izlozbe, folije koje stite eksponate koje su odavno propale i izgubile sva svoja svojstva… i mnogo drugog) dok ne bude kasno da se bilo sta uradi zbog ponosa srivanja iza tituli ili funkcija , vojnog nacina razmisljanja( ja naredio i tako mora da bude makar svi i sve poropalo). Sve dok od tog Mujeza ne ostanu samo neke izbledele fotografije i secanje da je nekada postojao Muzej koji je bio lep i imao sta da ponudi.

Odgovori
Le

Jedna ispravka – u Muzej dolaze ljudi koji jesu uveliko penzionisani

se

Gospodine Slavko,dzaba ste izgubili vreme svojim komentarom.Skoro sam vodio neke strance u muzej,koji su bili u isto vreme odusevljeni(sta sve imamo) i razocarani stanjem eksponata.Postavka u muzeju prasnjava,prljava…
Odlucili da ofarbaju orla u neku atraktivnu semu,a avion na raspalom ulazu u muzej matirao.Pocinju farbanje karavele u novembru!!!!!Alo da li neko tamo ima mozga?
Svuda u svetu postoje volonteri koji pomazu muzejima.Inace cuo sam od prijatelja da su se neki avio limari nudili nekoliko puta da pomognu u restauraciji aviona na dobrovoljnoj bazi,cak sa svojim alatom i nekim materijalom,naravno nikoh ih nije zvao.
Cini mi se da ljudi u muzeju nemaju entuzijazma,volje,ljubavi,ma ne zasluzuju da vode i rade u istom.
Necu vise da pisem,a rekao bih jos mnogo toga.

Be

Izgleda ružno a vi što se ložite na šarenilo kao u ciganskoj svadbi idite i lečite se.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Djuka na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

i do sada je, samo u Srbiji, za to potrošeno 20,6 miliona evra prema EU kancelariji u Srbiji Interesantno, koliko godisnje potrosi RF ili PRC na slicne projekte?

28. Nov 2024.Pogledaj

Buck na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Mislim kako ta tvrdnja nije točna. Naime, radar je isti RBE2, no antena je ta koju je moguće promijeniti pa se tako u ovisnosti o prirodi misije ili dostupnosti antene na njega stavlja PESA ili AESA antena.

27. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Cev da bi se uvulacila potrebna je odredjena mehanika i prostor kojeg za tako nesto u trupu nema. Jos je pri tome cilindricnog oblika, idealna da elektromagnetni talasi predju preko i vrate se tamo gde ne treba, radaru. Rafale prosto nije stealath letelica, jer ako se pazljivo pogleda ni jedan jedini senzor sem radara :-)…

27. Nov 2024.Pogledaj

Branko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

"Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. " Da li to znaci da se hrvatski avioni ne mogu nagraditi na F4.1?

27. Nov 2024.Pogledaj