BEG airport status
Ministar Vulin za Politiku: Za Dan primirija biće održana vojna vežba “Vek pobednika“, u ovoj godini u Vojsku Srbije uvedeno 10 novih sredstava naoružanja i vojne opreme Na žalost, ništa od čisto vazduhoplovne, lako pristupačne, fešte za ovu godinu / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Ministar Vulin za Politiku: Za Dan primirija biće održana vojna vežba “Vek pobednika“, u ovoj godini u Vojsku Srbije uvedeno 10 novih sredstava naoružanja i vojne opreme

Iako je mesecima unazad bila najavljivana grandiozna vojna parada ili vežba koja bi se realizovala na aerodromu Batajnica, preključe smo dobili definitivnu potvrdu kako će Srbija na ovaj način obeležiti 100. godina od završetka Prvog svetskog rata. Prema navodima predsednika Srbije Aleksandra Vučića u obraćanju medijima 24. oktobra, u planu je vojna vežba koja će biti održana 10. novembra uz učešće 8.000 vojnika.

Takođe, dnevni list “Politika“ u svom “Razgovoru nedelje“ od 20. oktobra doneo nam je interesantan intervju sa ministrom odbrane Aleksandrom Vulinom. Među mnogobrojnim postavljenim pitanjima našlo se i pitanje o održavanju velike vojne vežbe povodom Dana primirija u Prvom svetskom ratu.

Ministar Vulin je na to imao veoma iscrpan i opširan odgovor:

– Možda je to za druge bio dan primirja, za nas je to bio dan pobede, oslobođenja i zato će se vežba zvati “Vek pobednika“. Nikada do sada se vežbe nisu izvodile na ovaj način, jednovremeno na više lokacija s bojevom upotrebom. Na pet lokacija više od 6000 pripadnika Vojske Srbije sa 469 borbenih sistema i 24 vazduhoplova jednovremeno će izvoditi složene prikaze obučenosti. Učestvovaće svi naši vidovi i rodovi. Forsiraće se reke i prebacivati borbena tehnika, avijacija će bombardovati ciljeve, protivvazduhoplovna sredstva će demonstrirati kako bi branila naše nebo, artiljerija će prikazati domet i moć, oklopne jedinice će u velikom broju gađati u pokretu, naša pešadija će pokazati brzinu i obučenost, padobranskim desantom pokazaćemo kako bi se reagovalo na terorističku pretnju i koja sve sredstva imamo za borbu u otežanim uslovima. Vojska Srbije će pokazati kako bi delovala u slučaju jednovremenog napada iz više pravaca i kako bi odgovorila na različite vidove ugrožavanja naše bezbednosti – izjavio je za politiku ministar Vulin.

Novinar Politike postavio je ministru odrbane i pitanje o uvođenju novog naoružanja u jedinice Vojske Srbije sa posebnim osvrtom na samohodnu haubicu Nora B-52 i oklopni transporter Lazar-3.

Pri tom je ministar odgovorio šta je razlog tako dugog uvođenje u upotrebu dva pomenuta sredstva ratne tehnike i pri tom rekao šta je u ovoj godini sve uvedeno u naoružanje naše vojske.

– Naše procedure za uvođenje naoružanja u Vojsku Srbije su veoma složene i često veoma duge. Postoji potreba i za njihovim ubrzanjem i skraćenjem, ali ne po cenu kvaliteta. Ovo je rekordna godina po pitanju broja sredstava naoružanja i vojne opreme iz domaćeg razvoja prijavljenih za ispitivanje u Tehničkom opitnom centru. U 2018. godini uvedeno je u naoružanje vojske ukupno 10 različitih sredstava naoružanja i vojne opreme iz domaćeg razvoja, modernizovani raketni sistem PVO Kub-M, radar P-40, bataljonsko komandno mesto (UKUV), komplet strelišne opreme s radio-upravljanjem, automobil terenski FAP 2832 BS/AB 9 t 8×8, samozaštitni ometači za opremanje deklasiranih jedinica za učešće u međunarodnim operacijama. Pored Nore i Lazara do kraja godine očekuje se usvajanje složenijih sredstava naoružanja i vojne opreme, čija su završna ispitivanja u toku: modernizovani raketni lanser Oganj (digitalizovani Oganj 128 mm LRSVD M17), lanser rakerni samohodni višecevni modularni Morava, univerzalna pokretna artiljerijska računarska stanica UPARS, modernizovani BOV-3 u komandno izviđačko vozilo i komplet zaštitne balističke opreme.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Yr

Ako su uvodili u naoružanje FAP 8X8 to može biti samo model 3240. 2832 je starija mašina koja je u naoružanju još od 80-tih. Mada znajući ministrovu stručnost, ovo i nije tako krupna greška.

Odgovori
Pr

Ne znam koliko je politika umešala prste u vojne stvari (i ovaj put) pošto mi sve ovo malo smrdi.
Na šta?
Da nije baš po godišnjem planu vojske RS.
Nedavno su u Hrvatskoj održane najmasovnije vojne vežbe svih vidova, rodova na 11 lokacija u trajanju od 3 dana (72h) cca 5500 vojnika i sto čuda tehnike…
Onda, po logici ruši krov na kući diži sprat da bude barem dva reda cigli viša od komšijine… možda je Neko rek’o ‘ajmo i mi da se igramo rata…
Pošto su vojne vežbe ipak ozbiljne stvari koje se planiraju nekoliko meseci (koju godinu) ranije, pretpostavljam da je više manjih planiranih vežbi naprečac odlučeno integrisati u jedan paket i jedan dan zajedno sa ovom planiranom na Batajnici, a nek se preznojava ko treba…
Razumem, nije mi teško i volim to što radim!

Odgovori
Pe

Za ‘profi’ vojsku navedena vjezba ne bi smjela biti neki preterani izazov.
Pa valjda je ideja da se za 1 vijek od pobjede prikaze sta vojska moze danas…izvesti sto tenkova na poligon i bojevo gadjanje u pokretu ipak je za neki respekt..
Politika…koja nije podrzana silom…hmmm tesko..:)

Ba

@Propeler Zviz

Zašto mislite da je nešto urađeno naprečac? Kakav komšija? Kakve cigle, kakav sprat? Naprotiv- situacija je obrnuta. Plan aktivnosti Vojske je odobren početkom godine, a pojedini ljudi iz politike su, kako to obično biva, krenuli ničim izazvani da pominju parade i šta će letjeti, koliko će biti spremno, šta ćemo moći da vidimo, takve stvari… Standardno.

Zašto bi neko ovo pominjao? Jer je mislio da bi sve moglo da se „uklopi“ u posjetu važnog gosta, ili više njih, radi promocije neke opreme i slično- ma nije naša stvar. Činjenica je da političari ovakve stvari rade rutinski i oduvjek. Sada kada se treba izvesti ono što je zaista i moguće- došlo je da se Vojska pita šta se to planiralo i kako se mislilo na početku? Ali ajde, ok- bilo je uvjek i biće takvih stvari.

Nije bitno- mogu biti i plitki- njihovo je da se slikaju, tako je uvjek bilo- kakve veze ima ko se slika? Bitno je da se sa njihove strane „ne koči“. Da postoji volja i razumjevanje za potrebe razvoja Vojske i namjenske industrije. Dovoljno. Sve ostalo će ići svojim tokom i biće kanalisano od strane ljudi iz struke, o kojima, kako to obično biva, novine pisati neće.

Pr

@Banja Luka

Poštovani, lepo napisah da mislim da je došlo do proširenja aktivnosti u pravcu sihnronog delovanja na više lokacija naprečac, da bi se dobilo na masovnosti, da pokažemo i mi što više možemo, što mi liči na skorije aktivnosti u komšiluku. Ne znači nužno da sam u pravu!
Znam da se vežbe planiraju i odobravaju ranije, ali mi to proširenje miriše na političko instruisanje i odudaranje od ranije zacrtanog od strane vojske.

Ima pomaka na bolje, što ne znači da ne sme da se kritikuje.

Što napisaše ispod naslovne fotografije ,,Na žalost, ništa od čisto vazduhoplovne, lako pristupačne, fešte za ovu godinu.“

Kod namenske industrije stvari ni izbliza nisu tako blistave, tako da se ne bi složio sa vama da je postojanje volje i pomaka dovoljno.
Tu je puno propusta i ugrađivanja pojedinih političara (sadašnje i prošle vlasti) i vojnih lica i privatnika.
Cela ta priča može i mora bolje!
Prenosim linkove, ali ne znam hoće li proći moderaciju…

https://www.vreme.com/cms/view.php?id=1234138

https://www.vreme.com/cms/view.php?id=1518686&print=yes

Složićemo se verovatno da smo obojica na strani boljitka vojske!

Pozdrav!

ox

@Propeler Zviz Što se tiče Hrvatske, Hrvatska svake tri godine ima te „veće“ vježbe, sa svim granama vojske, tako da… Sljedeća je 2021.

ID

Ma, jok! Sve je to ministar vojni isplanirao podrobno…
Jooj Bože! I još kad vidim da ih ima koji veruju da se ništa ne radi na prečac?!? Smešno i tužno.
Pa, ljudi imate li oči i uši. Postoji potpuno odsustvo logike i pameti.
Čas ovo, čas ono. Ministarstvo odbrane decenijama vode potpuno nekompetentni ljudi (psiholozi, mašinski inženjeri, pravnici ber dana staža, keramičari, šoferi i osobe bez zanimanja kao jagoda na šlag). A vojni vrh se samo brine za položaj, napredovanje i stanove.

Pr

@oxo

Znam, zakačio sam Igora Tabaka na N1 kada je komentarisao pitanje transparentnosti trošenja para na vojne vežbe te je i to pomenuo ; )

Mi

Propeler Zviz

Nakon svega napisanog fali vasa konstatacija ili barem obrazlozenje kako postojece procedure zameniti novim.Kako napraviti novi sistem koji ce odstraniti nedostatke u postojecem, posto ovako izneseno nema neki veci efekat !?

Problem se nikada nije resavao bez pocetne vizije i idejnih projekata.Vi kazete politika, a sta cemo kad jedna od definicija politike podrazumeva :

“Политика је скуп основних принципа и припадајућих смерница којима се усмеравају и лимитирају активности у циљу остваривања дугорочних циљева“

A posto se politikom odredjena drustva bave godinama sasvim je normalno da :

“Политика је и процес и метод стицања и одржавања подршке јавности, односно стицања политичке моћи.“

Dakle los metod ili proces treba upoznati veci deo javnosti kako moze uticati na politicke mocnike.A uvek je najbolje predloziti bolji metod ili proces, pa vremenom dugorocni cilj postaje ostvariv.

Ba

@Propeler Zviz

Svakako da može i mora bolje. Šta bi se radilo da se niko ne prozove za način na koji nešto radi? Ipak, nadam se da svoja ubjeđenja ne crpite samo iz ovakvih tekstova, jer ako je to tako- morate znati da vjerovatno niste u pravu.

Prvi tekst (iz oktobra 2014. godine) je odlična podloga da uočite neke promjene koje su se desile za samo 4 (četiri) godine. Pogledajte samo onaj „okvir katastrofe desno“. Npr, navodi se da je „Prva Iskra“ iz Bariča imala iskazanu dobit za 2013. godinu ugrubo 14 000 Eura. Bilansi za 2017 godinu kažu da su ljudi ostvarili dobit od 19 miliona dolara. Proslavili su 80 godina postojanja ovog preduzeća otvaranjem novog pogona za sušenje brizantnih eksploziva i obnovili su sve pogone koji su bili uništeni. Sve do jednoga.

Kaže se kako je „Prvi Partizan“ imao za dvije godine dobit od 600 miliona dinara, a eto ima 1000 zaposlenih. Reći ću Vam da je u toku izgradnja nove fabrike „PPU“-a u Dautovcu koja je sama plaćena blizu 25 miliona Eura. I to bez troškova zemljišta, jer je država izuzela 77 hektara od Šuma Srbije i dala zemlju za novi pogon. Nađite u toj nekadašnjoj Jugoslaviji koju tekst toliko pominje takvu proizvodnu investiciju u namjensku industriju jedne zemlje. Nema.

Tekst kaže da je „Namenska“ Lučani poslovala sa gubitkom od 126 miliona dinara. Pogledajte bilanse za prošlu godinu. Ljudi posluju odlično. Imaju rasprodatu svu proizvodnju preko kapaciteta. Problem više nije uposlenost kapaciteta i profitabilnost- problem je nažalost, zaštita na radu u preduzeću u kojem radnici u tri smjene rade bukvalno u buretu baruta. Sada pola programa izvoze u EU, ali slutim da će se havarije u ovakvoj firmi i dalje dešavati.

Gazi to sve odličnim tempom. Trend rasta proizvodnje je ustvari sjajan, a i država je napokon krenula u ozbiljnije narudžbe od domaćih preduzeća.

Što se tiče ovog drugog teksta, autora Dragana Lukača- isti je jednostavno pun grešaka i nepoznavanja materije o kojoj se govori, ništa bolje nego što rade u tom „Blicu“ koji blati- limunada.

Dio „Besmisleno a naše“ je jednostavno zlonamjerna glupost poluinformisanog stranačkog bota. Čitav dio. Ako u ostatku teksta ima i nečeg zanimljivog, ovdje se radi o gomili tričarija u kojoj autor mješa M-21 i M-17 i njene derivate. Modularna puška nije predviđena za 5,56 NATO metak neko za naš 7,62 klasični metak, kao i 6,5mm Grendel.

Ideja je u stvari odlična, i nikako nije ni beskorisna niti naša. Mjenjanje cjevi za druge namjene kod oružija je svjetski standard kod vrhunskih proizvođača, pa tako naprimjer Heckler-Koch 433 nudi brzo mjenjanje cijevi vojniku, između 28 i 50 cm, zavisno od misije na koju se ide. Nudiće se u 5,56 NATO i .223 Remington primarno, ali i u 4 druga kalibra.

Ovo je proizvod koji treba da zamjeni čuveni G36, koji i mi koristimo. Prvenstveno, ovo je put do tržišta i to je prepoznalo na desetine proizvođača koji nude ili razvijaju AR sisteme sa više cjevi. Više kalibara na istoj platformi svakako nije naša ideja- ovo je sjajan koncept za sve armije koje rade sa arhaičnim kalibrima kojih imaju mnogo na ratnim rezervama (poput naše) i žele da pređu na novi kalibar bezbolno. Još 2006. godine Remington i Bushmaster su uspješno napravili ACR- Adaptive Combat Rifle koja radi upravo ovo što i M-17, ali u kalibrima 5,56 NATO i 6,8 Remington SPC.

6,8 se inače pokazao lošije od 6,5 Grendel u testovima koji su sprovedeni kod nas u VOC-u. A naravno, sprovedeni su. Kakve divlje svinje, kakve gluposti. 6,5 Grendel možete naći na mnogim automatima današnjice, poput novog Kalašnjikova AK-12, zatim Robinzovom XCR-u, AR-15 i najmanje 20 raznih verzija AR-15 širom svjeta. Taj kalibar su inače i napravili specijalno za jednu od najrasprostranjenijih pušaka na kugli zemaljskoj- AR-15, a ne zbog divljih svinja.

Svako ko je bio u vojsci i gađao sa jednom od varijanti naše stare, dobre, automatske puške, made in YU, na 100 metara u metu, uz svo poštovanje- zna da rezultat puno zavisi od cjevi, nišani nisu podesivi da se to kompenzuje, a sam kalibar je pojak, vrtljiv. 5,56 je takođe, prevaziđen kalibar i na zapadu gledaju da se mjenja bezbolno i polako- zato modularne puške.

Ljudi su sada dobili SCAR. M-17 nije za porediti sa puškom iz Herštala, ali će biti miljama ispred starih automatskih pušaka koje se danas koriste i masovno opremljena vojska sa njom biće i zubata i dužih ruku. Dobro je to. Tekst- nula- većina navedenih stvari je potpuno ili djelimično pogrešna. Takvo je i razmišljanje mnogih o nekim procesima koji su po prirodi stvari spori. Ipak- brojevi ne lažu.

Pozdrav svima i izvinite zbog malo dužeg teksta.

Ba

@ID

Karikirajte šta i koliko hoćete, ali treba da znate da je poslje realizacije vježbe „Morava 2016“ planirano ponavljanje sličnog događaja svake dvije ili tri godine. Obimom, ovakav događaj je daleeekoo ispred bilo čega šta su komšije organizovale u skorije vrijeme. Radi se o razmještanju 18 000 ljudi i pokretu svih rodova vojske na više lokacija.

Događaj je i inače planiran još prije godinu i po dana zbog očekivane smjene u vrhu Generalštaba- tako da sve priče tipa „Vulin rek’o…“ ne piju vode- a vi vjerujte u šta god hoćete. Da znate koliko je posla i organizacije potrebno da se pomjeri npr. čitava 250 raketna brigada na borbeni položaj nebiste tako govorili. Svako normalan valjda shvata da je ministarstvo ekonomsko-politička platforma za podršku Vojske kao i u drugim državama. Lik koji je na čelu tog ministarstva će sutra biti na čelu nekog drugog. Valjda ne mislite stvarno da se Vulin pita kada će se dići vojska? Pa pogine vam vojnik u mirnodopskom transportu najnormalnije, a ne na manevrima. Svašta.

Pr

@Fulcrum

Da prvo osnujem malu stranku pa onda izađem sa programom? ; )

Kod društvenih nauka nema prave definicije, thrust/weight odnos je uvek ispod jedinice zbog težine koju pravi relativizacija stvari (socijalna konstrukcija), ali se možemo naći na politici kao vidu stečene moći, a moć je uvek nad drugima.
Ne volim kada političari koriste moć koju imaju za prevazilaženje ovlašćenja i to je najkraće rečeno poenta moje priče.
Nek se slikaju, nek maze decu i sitne životinje samo nek ne demonstriraju tu istu moć gde treba i ne treba, zbog niskih pobuda, materijalne koristi… jer smatram da štete već ima dovoljno a manjka odgovornih. Kada se stvari na tom planu promene biće bolje na svim planovima.

Pozdrav!

ID

@ Banja Luka
Vama je sve dobro i uživajte u tome. Ako mislite da je ovo OK, onda nema šta da pričamo mi o razmišljanju. Već sam polemisao sa Vama i ne želim ponovo. Već sam rekao šta imam o profilu ljudi kao vi. I kažete ovo je planirano,a? A parada, mislim na vojnu ne na gej paradu kojom smo obeležili stogodišnjicu proboja solunskog fronta? I to je planirano da se najavi i otkaže. Vi verujte u jeftinu propagandu, to govori o Vama. Ja neću. Izmeštanje 18000 ljudi,evo ja pitam samo to,čime? Imate li predstavu koliko je zaribalih kamiona po kasarnama? Koliko kamiona pali na ključ na više od 5 do 10%? Pa, to je u fazi raspada, ali bukvalno. Kupi se 10 kamiona (i to malih dvoosovinaca) i tu su predsednik, ministar, načelnik GŠ.
Čudi me da ne komentarišete moje opaske na stručnost ministara odbrane…
Slučajno znam za 250 raketnu bio sam u toj kasarni.

bi

@Banja luka

Lepo kaze u tekstu da se radi o 6000 vojnika na 5 lokacija, a ne 18.000 kako ti navodis. Kako je to onda „daleeeko“ vise od 5.500 vojnika na 11 lokacija sto su izvele komsije i sto je trajalo tri dana.

Ba

@bilbija

Pročitaj bolje, nisi razumio šta sam želio da kažem. „Morava 2016“. Govorio sam o već izvedenoj vježbi. 18 000 ljudi prije dvije godine. Nađi negdje na netu neku reportažu- ima. Komentar se odnosi i na prvi, Propelerov post.

La

Jasno da je to zbog sujete vrhovnog zapovednika, ne moze tamo neki komsija pokazati mišiće, a da se i mi ne napuhavamo pred njim.
Do neki dan se nije znalo dal će biti parada zbog Putina ili manja vezba umesto toga, ako ne dođe.
Samo te vezbe VS kad ih gledam na tv-u su kao da gledam vezbe JNA pre 40 godina, skoro nista novog se ne vidi, za razliku od suseda.

Ni

@Lanter,, Pa tek te vezbe u susedstvu izgledaju kao vezbe JNA pre 40 godina. Sta oni to imaju novo? Ako izuzmemo americke oklopnjake koriscene u Iraku i Afganistanu, a koje su Amerikanci kasnije poklonili hrvatima i Kajove iz doba Vijetnamskog rata, kod njih tek nema sta da se vidi. Sve sto imaju ostalo im je od JNA ili je strana ( citaj otpad) donacija. Jel svhatas da oni nemaju PVO, avijacija im se sastoji od 2-3 aviona MIG-21 i to je sve. Nije ni kod nas bajno ali smo svetlosnim godinama ispred njih i bar se kod nas nesto radi i razvija. Razvija se Nora, Aleksandar, Morava, Sumadija, Alas itd. itd. itd. A oni jos nisu u stanju da izgrade fabriku streljacke municije, vec i to kupuju od nas i Bosanaca.

om

Nikola daj molim kakove svjetlosne godine ispred nas. U čemu to,pa uniforme su vam ,ajde bolje recite sami. BRDM onaj isti u kojem sam ja sjedio kada sam bio u JNA prije 40 godina.Gomila prototipova koji nisu nigdje dokazani niti su u proizvodnji,naremontiran i poluispravan oklop.Mi imamo puno manje oklopa ali je remontiran i gotovo Nato kompatibilan,jer Đuro zna svoj posao.Da, mi nemamo PZO,ali bolje da nemamo, krećemo od nule, a to je morate priznati najbolja solucija. Da ne dužim dalje naš koncept vojske je totalno drugačiji od vašeg. Mi točno znamo što želimo za razliku od vas ili se možda varam…. Mi smo na poligonima uvježbavali sudjelovanje nekih oruđa u realnom vremenu, i naravno komunikacije te koordinaciju vođenja sa više punktova i što šta još.Stvarno ne znam što ste vi mogli osmisliti za pet minuta dok smo mi dugo vremena sve ovo pripremali i sada će takova vježba ići svake tri godine.Svjetlosnu godinu ispred Hrvatske jao što me nasmeja.Da, i to ne jednu nego više svetlosnih godina kažeš.Doći će i avijacija ,PZO sistemi i raketni sistemi zemlja zemlja ne bojim se ja, pa da barem tako skinemo koju svjetlosnu godinu vaše prednosti.

đ

@Nikola… onako usput, Kiowe nisu iz vijetnamskog rata. Kao ni RBS-15, PzH 2000, Patria, VHS-2… a što se tiče MIG-ova (ako ne uračunamo rusku donaciju starih 29-ki), koliko ono MIG-21 leti u RVS?
Od razvoja do proizvodnje operativne upotrebe dalek je put, a ponešto i ostane u vječnom razvoju.
Ostavljanje komentara na vojno-stručnom portalu pretpostavlja i elementarno znanje i praćenje tematike, a „odvažnost“ na usporedbe vojski traže i daleko više od elementarnog. Ako ništa drugo, barem prethodno čitanje nekih drugih vojno-stručnih portala na kojima je opisano što se i kako radilo na vježbama u susjedstvu.
Što bi se reklo – drugarski pozdrav.

La

@Nikola Dok mi 20 godina pricamo o Nori i ni jednu nismo uveli u naoruzanje, komsije uveli Pancer haubice 2000, 12 godina pravimo Lazare u ne znam vise u kojoj verziji i imamo 0 u trupi, komsije imaju preko 120 Patrija, nekoliko godina pravimo Milosa i imamo 0 u vojsci, komsije preko 200 ATV oklopnih vozila te kategorije, kupili smo konacno moderne male helikoptere koji jos nisu stigli, komsije lete vec valjda dve godine na Kiowa warriorsima koji su ista klasa mozda i bolji po senzorima, imamo program 1500 gde se 1500 vojnika opremaju boljom opremom, kod komsija sva vojska izgleda tako opremljena komplet domacom opremom od cizama do oruzja, jedino u avionima zaostaju za sada dok im ne stignu f16 iz Izraela, a tada ce opet biti i tu u prednosti itd.
Njihove vezbe izgledaju dinamicnije i vidi se puno nove tehnike za razliku od nas gde vojska nosi jos dobrim delom licnu opremu i uniforme iz devedesetih ili cak iz JNA.
Za municiju citam kod njih da se vojnici zale na nasu, a posebno na bosansku da je smece za razliku od zapadne municije.

ne

Njihove KW su proizvedene pre 6 godina i nisu mogle leteti u Vijetnamu kad su prvi Kiowa Warior modeli poleteli pred kraj 1983.

LP

Opis vjezbe je gotovo identican pa mislim da si na dobrom tragu.

Odgovori
Pe

Veliki praznik i Veliku pobjedu treba grandiozno i pristojno proslaviti!

Odgovori
Br

Isto kao i dan proboja Solunskog fronta

Mi

Ova vojska danas nije dostojna da proslavlja pobedu one slavne Srpske vojske.

A zasto to Vojska nije dostojna? Ko je po Vama Vojska? Vucic, Vulin, Dikovic…? Za mene su Vojska i oni momci koji za sicu daju svoj zivot Vojsci. Kada su bile poplave veci deo posla je odradila Vojska, u smetovima, sem Vucica, pomogla Vojska, klizista kod Tekije pomogla Vojska…Ovo su samo primeri koji su mi prvi pali na pamet. Ima toga dosta. Ako ste mislili na celne ljude MO i GS onda tako i recite. Omer Mehic i posada Mi-17 su vise nego dostojni svih slavnih predaka. A oni nisu jedini. Najlakse je tako pausalno blatiti instituciju zbog verovatno licnog animoziteta prema vrhu te Vojske. Imenujte one za koje mislite da su losi a nemojte kolektivno blatiti postene ljude.

ma

Jedinice za medjunarodne operacije??? Koje operacije? Mi nemamo dovoljno jedinica za sopstvenu odbranu oni bi da salju vojnike van nase zemlje po belom svetu. Sta mi time dobijamo? Ugled mozda??? Kaze se odbijanje agresije iz vise pravaca – cime??? Ako svake godine uvodimo naoruzanje na kasicicu doci cemo do 3000te godine a vojska jos nije opremljena kako bi trebalo da bude. A ova Srbija je svakim danom izlozena pretnjama, ucenama, potkupljivanjima itd. Mnogo je pred nama bezbedonosnih problema a modernizacija vojske je toliko traljava i spora da nemam reci. Najavljivano je dolazak tenkova do kraja ove godine sada se to pomera za kraj sledece godine o ostalom naoruzanju da i ne govorim. Znaci opet cemo biti nespremni u slucaju da do necega dodje sto ne bi smo zeleli kao i mnogo puta u nasoj istoriji. Zbog takve nespremnosti i aljkavosti vladara imali smo ogromne zrtve. A mozda nam sva ta cuda nece ni trebati jer neko zagovara nekakvo razgranicenje ma sta to znacilo krseci ustav Srbije. Potrebni su VBR veceg dometa tipa SMERC i slicnih sistema a njih nema. Gde su modernizovani M84? Nema ih. Gde su modernizovani lovci? Nema ih. Gde su…….?

Odgovori
Ba

Isporuka doniranih tenkova i BRDM-ova je prava misterija. Da li iko zna šta se dešava sa tim i zašto se rokovi stalno pomeraju? Ispada da je lakše isporučiti avion od BRDM-a. Takođe, Vučić je najavljivao da će tražiti od Rusa da nam isporuče makar dva MI-35 za paradu koja je bila planirana za Novembar, a sad ispada da ćemo se načekati do kraja sledeće godine (ako i tada bude). Za paradu su najavljivani i Panciri, a nema ni ugovora (osim informacija iz „poverljivih“ izvora). Zaista, gde su…?

Su

cista LAGARIJA…

Pl

mateus: Браво за коментар!
-Тенкови М-84/А – Остали на нивоу из доба производње односно старе Југославије. (Направљени солидни прототипови модернизације попут пар комада М-84АС1 и М-84АБ1,остали на прототиповима а ускоро ће 2019.)
-Тенкови Т-72М – Из више предсеријских модела,оперативно само 13,због немогућности кадрова који ус усавршени углавном за М-84,идаље су остали на совјетској верзији,а верујем да смо могли као Белоруси да пошаљемо одређен број тенкова на модернизацију верзије Т-72Б3М,што би га чинило респектабилним тенком.
– БВП М-80 – и он дели сличну судбину као и М-84 у неколико прототипова модернизације као што је основна мало прерађена и она друга која губи амфибију М-80АБ1,али добија бољу оклопну заштиту,бољи топ и СУВ,нажалост година ускоро 2019,ништа није урађено.
-Нора Б52 – Врло добро оруђе,већ у употреби у многим армијама,ми смо још увек остали на старим 2С1 Гвоздикама из доба Совјета,ок ипак је Нора точкаш а Гвоздика гусеничар па се има и разумевање остављања у О.У.,али не увођење Норе је брука,да ли се чека на МГС-25 Александар да та много боља хаубица уђе још је знак ?.
Што се тиче ПВО! (Врло занимљива тема!)
2018 опет ускоро 2019,остали смо на системима одбране из доба Совјетског Савеза,страшно.
-Стрела 2М – Не зна се тачно ни шта је са њим урађено,можда је и комплет уништено на захтев САД у време жутих.
-9K310 Игла – и ово оруђе се не може тачно потврдити око њега шта се догодило.
-Стрела 1М – Још једна залиха из Совјета.
-Стрела 10М – Још једна прастара залиха из Совјетског Савеза.
-КУБ-М – Систем набављен још давне 1975 од Совјета,у међувремену модернизован,колико је повећана његова борбена спремност нећемо ни знати.
-С-125 Нева – Уведен током 70-тих,Купљен од Совјета,систем припада другој генерације ПВО сис. ,наводно модернизован.

То је наша ОДБРАНА. – Жалосно.

Па су кружиле приче.
-Бук из Белорусије,стиже ово оно.
-Бук- из Русије.
-С-300 из Белорусије и Русије.
-Чак негде и Тор.
-Сада Панцир,нигде није ни потписан уговор.
-Па сада се „бацила бува“ за кинески ФК-3 (HQ-22),верујем да је измишљотина.
Крај 2018 идаље ништа.
Па имамо модуларну пушку која није завршена до краја (Застава М-17).
Лазар 3 – који ће на шачицу да улази,а није још ни ушао у опреативну употребу.
БОВ М-16 Милош – се не помиње.
Тенкови донације Т-72 (Бога питај која верзија),се одлаже испорука за непознат датум.
Куповина на шачицу: Х145М,Ми-17В-5, Ми-35М.
Кинески дрон: Wing Long 2 , ако се буде реализовало.
Шумадија – још се није тестирало.
МиГ-29 – Остају на совјетким верзијама уз благо побољшање по натовом моделу,без икакве главне модернизације,могу да нам служу само за параде и чување неба од тероризма. и то само 14 ако дођу 4 из Белорусије,а војна смо неутална земља.

Наш Вучић само понавља како смо ми мали. Па добро бре какав је Израел или Сингапур земља. Треба само мало више озбиљности. Сутра да се деси нешто доле или у Српској,са чиме да одбрнаимо народ са не модернизованим и без новог оруђа и оружија.
Нажалост такво је стање,све иде на шачицу споро и траљаво.

ID

@Playma
To su činjenice. Na žalost.
Još veća je žalost što ogromna većina veruje u propagandu i da se sve radi „po planu“ , kako je mnogo urađeno i slične budalaštine.

Yo

Nadajmo se da ćemo nakon vežbe privući nove kupce, kooperante ili sl. za naše novitete…
Sam jubilej bi valjalo obeležiti i adekvatnom kulturnom manifestacijom u prisustvu Vojske..

Odgovori
Fa

Parade i vežbe ovog tipa bi trebalo da su 245 i 246 mesto na listi prioriteta države i vojske. Hvalisanje sa 789 prototipova i novih borbenih sistema od kojih je jedan ili nijedan u serijskoj proizvodnji je u najmanju ruku patetično.

Okruženi smo NATO članicama sa svih strana, ovakve školske priredbe mogu samo da zasmeju naše komšije. Nije mi jasno kome i kakvu „snagu“ mi to demonstriramo…

Odgovori
la

@Falcon Srbija demonstrira svoju vojsku, koja bi bila upotrebljena u slučaju vanjske agresije ili pokušaja nasilnog odcjepljenja nekog dijela teritorije. Šta ti nije jasno? Osim toga, vježbe ili parade ovog tipa služe i za prezentaciju proizvoda domaće vojne industrije. Tako je u svijetu, a ni mi nismo izuzetak. Srećom, Srbija ima dosta toga da ponudi.

Osim toga, praznik je. Pobjeda u prvom svjetskom ratu se mora proslaviti na adekvatan način, bez obzira na ove svakodnevne političke kampanje koje se vrše preko ledja Vojske Srbije. Slavna srpska vojska zaslužuje pomen.

NATO je valjda odbrambeni savez, bar se tako predstavlja? Pošto Srbija nema ambicije prema teritoriji ni jedne NATO članice, ne vidim kako to može da dodje do rata sa NATO paktom? Osim ako NATO kao savez ne izvrši agresiju, što i nije isključeno, jer imaju neka iskustva u tom polju. :) Taj koji bi se htio smijati, nema osnove da to radi, jer u okruženju ne postoji vojska koja bi mogla značajnije ugroziti teritoriju Srbije, osim možda rumunske. Okruženi smo mirotvorcima, nema srećnijih ljudi od nas. :)

Pr

@Banja Luka

Ovakvi tekstovi su samo druga krajnost, protivteža izjavama da je sve divno i krasno jer je neko rekao da je sve divno i krasno. Nisam ih ponovo čitao pre prosleđivanja samo sam letimično bacio pogled na iste i naravno da ne uzimam sve zdravo za gotovo.

Lično sam se bio zagrejao za uvođenje 6,5 Grendel u našu vojsku, kad već nismo prešli na 5,56. Inače mi 5,56 nije dovoljno ubedljivo zrno (barem po nekim pročitanim osvrtima), uvek sam pre za dobro staro 7,62×39 a potonjeg i naoružanja i municije ima na stanju ako zagusti (što ste i sami naveli).
Nije problem ni što se razvijaju modularne puške, ali nigde još nisam čuo da za šta se vojska opredelila kao standard. Previše je šareno što se kalibara tiče, jer imamo i NATO i ruske(sovjetske) kalibre i ove nove nesvrstane.
Fabrici municije odgovara da proizvodi različito streljivo ako za isto ima kupce, a kod vojne opreme šareniš je poželjan samo kao deo kamuflaže a sve ostalo kvari logistiku.
Ostaje da se nadamo boljitku, ali se odluke donose sporo i sporo sprovode u delo ali i to je priča za sebe.

Pozdrav!

Odgovori
AL

M70 7.62×39, M21 5.56, M17 6.5 Grendel. M76 8mm Mauser, M84 7.62x54r, Sako TRG .308 Win(.338 ne racunam to je namenski), Zastava M07 .308 Win i 7.62x54r. Zbilja ko je ovde lud? Slika kao ona iz 1914. samo sto je tad bilo iznudjeno resenje zbog nedostatka sredstava, a ovo sad smo sami sebi nametnuli. 7.62×39 uz modifikaciju zrna i laboracije moze se ozbiljno pobosljati na polju trajektorije, pa i energije i efikasnosti, a na 6.5 ne bi prelazio, osim za spec. brigade VS i policije jer niko nema da nam posalje vecu kolicinu istog zlu ne trebalo. Cemu 3 kalibra za snajpere i mitraljez? Jedan, ali da ne bude 7.62x54r zbog oboda caure, nepraktican je. balisticki gledano 8mm majka, a i imamo rezerve istog sigurno, zahteva malo duzi hod zatvaraca, ali nije smak sveta(mg42). Da stvar bude jos gora, slag na tortu mitraljez 12.7×99(.50BMG), a antimaterijalne puske 12.7×108(ruski). Pa cemu to? i 30mm topove imamo i NATO i ruski. Nocna mora za logistiku. Lako naoruzanje treba svesti komplet na 7.62×39 i 8mm mauser(ne racunajuci spec. dalekometne snajpere za 1000+ metara tipa 300Win Mag i .338), teske mitraljeze i antimetarijalne na isti 12.7 i to je to.

Ba

@AL-41F1

Sa ovim se slažem (kad je već rasprava otišla u pravcu municije). Veća unifikacija kalibara treba da se sprovede polako, jeftino, ali je nužna i logična. Ipak što se tiče M-17- mislim da je ideja dobra. Trošiti 7,62×39 iz rezervi lagano, godinama, a iste polako popunjavati sa Grendelom. U pogodnom momentu- veoma lako preći na bolji kalibar, a uvjek imati mogućnost da se vratiš na stari, ako nedaj Bože tako zatreba. M-17 tu nudi poprilično bezbolnu tranziciju- za razliku od skoro svega ostalog što ste nabrojali, što treba zgaziti (šta strši) prvom modernizacijom.

Zaista ni sam ne znam kako je došlo do ovakve situacije za snajperske puške, ali slutim da to ima veze sa sistemom kako specijala dobija opremu. Gledam sada za „Scar“- oni su dobili i tražili nekoliko pušaka na testiranje, i specifično tražili „Scar“. Generalštab je odobrio trebovanje i poslao ministarstvu- i…ljudi su dobili ono što je traženo. Vjerujem da su u slučaju ove puške zaista dobili najbolje.

E sad, ako je kod snajpera bila ista priča- slutim da je neko trebao da zaustavi sve to i odobri samo određen kalibar- dakle da suzi izbor modela. Da li bi to onda bila priča- ljudi ne mogu da biraju najbolje i slično, ne znam- ali to je trebalo isforsirati- vojska je.

Predpostavljam da je ideja da se za „1500“ pruži najbolje moguće, a da se u budućnosti forsira unifikacija kalibara za „masu“? Za 1500+ sigurno ide M-17, ništa uvoz. Mislim- Bilo bi fino da je ekipa sada dobila Grendel pušku, kada se već planira uvođenje tog kalibra i kada je bolji od 5,56 NATO, ali činjenica je da je SCAR bolja puška, a trenutno se ne radi u 6,5 Grendel…

AL

@Banja Luka
Da SCAR jeste „bolja puska“ ali po cemu bolja od HK416 u istom kalibru ili G-36? Glupost. koliko pusaka istog kalibra 5.56 im treba? Trebali su da uzmu SCAR, ali H ne L u .308 win sa dobrom optikom, a ne da im DMR i dalje bude M76, jer moderne jurisne puske imaju, ali DMR nemaju. Zasto takva odluka? Ne znam. Trebalo bi da spec. brigada ima snajper kapaciteta jednog minuta ugla i manje sto SCAR-H moze, a za klasicnu pesadiju moze i stari dobri M-76 dok se ne napravi neka modernizacija istog. Samo sam i dalje stava da sve treba prepraviti na 7.9 jer je balisticki bolji, a sve jurisne treba da budu 7.62×39 ukljucujuci i za spec. jedinice.

Ba

@AL-41F1

Pazi-moram ti reći da je ovo stvar ličnog mišljenja- nikako ne mogu da kažem da sam pretjerano velik poznavalac balistike municije za jurišne puške, pa to, naravno, uzmi sa rezervom, ali…

Imao sam priliku da pucam iz 5,56NATO i naravno, 7,62×39. 6,5 nisam. Moje je mišljenje, a to mišljenje preovladava bilo gdje je da su oba kalibra prevaziđena. 5,56, iako prijatniji za pucanje je inferioran u svakom pogledu u odnosu na 7,62×39. Potonji je, opet, ok na malim do srednjim daljinama, ali loš za precizno gađanje na većim daljinama. Razvoj pušaka i njihovih optičkih pomagala ide ka tome da danas posao koji je nekad obavljao M-76 radi svaka puška u vodu, a ostalo je do strijelca. Zar ne?

U tom smislu ni 7,62, ni 5,56 nisu pogodni za tu novu ulogu. Kalibri kao što su 6,8 Remington i 6,5 Grendel jesu. Specifično su oba razvijana zbog toga što je ljudima koji se bave balistikom ovo jasno kao dan i zato što je to budućnost. Ako su tokovi već takvi, ja se slažem da se tamo ide prije nego što napravimo 100 000 pušaka u arhaičnom kalibru. A arhaični jesu. Ispostaviće se da je na nekoj teoretskoj liniji borbe, sa distancom od 200-njak metara, vojnik naoružan sa 6,5 grendel u komparativnoj prednosti nad vojnikom naoružanim starim kalibrima. To znači svaki dan 5-10-15% više žrtava kod neprijatelja nego u svojim redovima. Znači ne govorim o napredovanju ovdje- nego o liniji koja stoji, ljudi iz vojske znaju na šta mislim. Gdje postoji distanca novi kalibar je bolji, a na manjim razdaljinama može da se koristi na isti način. Ako je to već tako, a jeste- zašto ne?

Nova puška je razvijena, bolje je da je ispred svog vremena u ovom trenutku, nego da je okrenuta starom iz kojeg povlačenje najavljuje i istok i zapad. Rješenje „u slučaju loše kocke“ postoji u primarnoj cjevi 7,62- koja ne mjenja ništa i služi da se potroši municija sa skladišta.

Na kraju krajeva- m-17 sam imao priliku da vidim- ona je svakako veliki otklon od Jugo pušaka. Sviđa mi se daleko više od VHS2 naprimjer. Položenije leži, osjećaj kvaliteta je evidentan. Nisam pucao- ali hvale je ljudi koji jesu (postojao je jedan drugi tehnički problem koji je otklonjen u prvoj seriji, nevezan za preciznost i trzaj, ali ovo nije mjesto za tu priču).

Što se DMR-a i M-76 tiče- smatram da je ta priča na izlasku. I to s pravom. Modularna puška je napravljena u tri varijante: jurišna puška, puškomitraljez i snajper. Duža cijev, dvonožac, dobra optika, 6,5mm grendel (za divlje svinje- Bože sačuvaj i pomozi!) i eto ti rezultata koje je M-76 imao i ovako. Kao punokrvni snajper postoji M-07, sa obrtno čepnim zatvaračem. Modernizacija M-76 u tom smislu nije ni planirana- zašto bi? Na testovima se M-17 u snajper konfiguraciji, sa dužom cijevi pokazao sjajno.

Što se tiče specijale i „koliko pušaka im treba pitanja…“ vezano za SCAR – mislim da se radi o količinama. Koliko znam (a moguće da griješim- provjeri) Colt Comander i G36 su uzimani u manjim količinama (100-150)- poslednja akvizicija vezana za Scar je popunila priču sa unifikacijom oružija za malo veću formaciju i brojnošću. Znam ljude koji rade tamo- znaš i sam da je ekipa isključiva po pitanju „alata“, a i ko sam ja da ih učim drugačije?

U tom smislu- lično mi ne smeta šarenilo opreme u brigadama koje su specijalne namjene, možda je to i logično donekle. Unifikacija za ostatak Vojske je prioritet i tu zaista treba dosta da se radi. Predpostavljam da je razvoj modularne puške u svoje tri varijante posao koji je to imao na umu. Opet, s poštovanjem-to je samo moje mišljenje o temi, nikako ne govorim sa pozicije poznavaoca tog polja. Drago mi je što imamo dosta sposobnih ljudi koji to jesu.

Lijep pozdrav!

In

Svakom loncu poklopac.
Inace, intencija je na smanjenju ubojite moci.
Vise se isplati onesposobiti/ozljediti/raniti neprijatelja nego ga usmrititi.

Re

Na 200m nema velike razlike između 5.56 i 6.5, a ni 7.62×39 ne zaostaje tako puno.
Čak je 5.56 u prednosti, 6.5 dobiva na prednosti od 400m gdje 5.56 već izgubi pola snage.

ma

Sa ovakvim naoruzanjem po kvalitetu i kvantitetu (ukupno operativno) imali bi ogromne zrtve sto je nedopustivo u slucaju jaceg protivnika. Ali koga briga za to vazno je ko ce kome da napise otvoreno pismo, stranacko prepucavanje i ostale gluposti a svi su u istom cabru i svi kumovali ovoj sadasnjoj situaciji. Treba nekoga da bude sramota sta se radi sa vojskom i drzavom ako uopste zna sta je sram. Nas nikada nije napadao slab protivnik, NIKADA! Kako odbraniti Srbiju pa jos iz vise pravaca sa ovim sto vojska raspolaze bez ozbiljne sofisticirane tehnike od artiljerije do borbenih aviona? Sem ako oni koji odlucuju o tome smatraju da mi stalno imamo ljude za bacanje. Danas Srbijo polako se uvode roboti u naoruzanje a gde smo mi? U zadrugama i parovima. Celnik ove Srbije sluzi samo za slikanje nista drugo. Mene ne zanimaju prototipovi i opitni centri, mene iskljucivo zanima artiljerija, modernizovani tenkovi, modernizovana ollopna vozil, rakete veceg dometa od ovih koje sada postoje, modernizovanje PVO ne sminkanje, modernizovani lovci ne kozmetika …….u jedinice vojske Srbije u operativnoj upotrebi. A toga nema ni izdaleka. Treba se krajnje uozbiljiti jer vremena nisu ni malo ruzicasta. Sta je bilo sa izjavom celnika ove „drzave“ da ako se intervenise na Kosovu da cemo imati ispred sebe nato. To i vrapci znaju i deca u vrticu. Sta se cini da nato nateramo da malo bolje razmisli ubuduce o takvi pretnjama? Nista, apsolutno nista. Propagandom za domacu upotrebu i kozmetickom modernizacijom to ne pije vodu. Ako je neko vec zaboravio da nam je nato bio neprijatelj, jeste danas i bice u buducnosti bez obzira sta mi uradili uvlaceci im se u … I dalje ce nastaviti sa drobljenjem Srbije.

Odgovori
AL

Svi nesto potenciraju „sofisticiranu tehniku“ ali to nije na vrhu deficitarnih sredstava ako se stvar pogleda malo sire. Zapravo vojsci najvise fali logistickih kapaciteta. Vojska Srbije ima vise tenkova nego tenkista. Ima vise kamiona nego vozaca istih, a postojeca vozila su zastarela jako. Ok sve i da imamo sofisticiranu tehniku, ali kako cemo dopremati vodu, gorivo, municiju, potrosni materijal itd….? U upotrebi je previse kalibara i tipova lakog naoruzanja sto otezava dodatno logistiku(i proizvodnju) a fali gluposti poput adekvatnih cizama itd. Posle logistike ide obuka. Koliko cesto se ide na gadjanje u vojsci i policiji? Kakvog je kvaliteta isto. Da li se vise provede vremena na ciscenje lisca i kosenje ili na analizi pretnji, razvijanju takvike, vezbi, treninga….(ja bi rekao ovo prvo)? Trece kvalitet i uslovi. Pricamo o S-300, Migovima 29M, a vojnik se u 21. veku tusira dva puta nedeljno? Pa jel to normalno? Vojna vezba celik, na snimku isti vojnik slem m93, pancir m98 sara, a ostatak m10. U nekim prostorijama oficiri moraju da loze, umesto da imaju grejanje. Pa jel to normalno u zemlji sa toliko vode, uglja, struje, termalnih izvora? E kad se sve to popravi, onda bi prioritet bio nabavka velikog broja najmodernijih sredstava. Do tada bi bilo dobro da ovo sto imamo znamo maks. iskoristiti i da su logisticki napori sto manji, a uslovi bi se za male pare mogli popraviti drasticno(nije sve samo u plati).
Sto se same proslave tice, slavimo slobodu koju su milion njih platili, a nakon 1918 milioni u istoj uzivali i treba da je slavimo cime imamo jer bolje nemamo i tu ne treba trositi mnogo reci.

ma

Ako moderno naoruzanje nije prioritet u ovom trenutku u samim jedinicama ja ne znam sta je drugo potrebnije za uspesno odvracanje od agresije. Vojsci sve fali od obuce do modernih sistema. Slazem se sa tim sta si napisao, medjutim. Kako cemo dopremiti vodu, gorivo itd… do jedinica u slucaju da se agresor prekine linije snabdevanja bez moderne i ispravne tehnike? A sve to je povezano sa uspesnosti RV i PVO da se to spreci. Da li mi imamo PVO i RV da agresija traje mnogo manje ili da se u startu odvrati a ne da se mucimo sa nekim 78 dana? Nas glavni problem bice terorizam i oni koji podrzavaju terorizam koristeci ih kao svoju pesadiju. Potpuno isti scenarijo iz Sirije i 99god. Danas se na tenkovima i oklopnim vozilima postavljaju sofisticirani protivtenkovski i protivavionski projektili da ne govorim o mnogo jacem oklopu. Imamo li mi to na tenkovima? Koliko imamo Orkana? Kada bih pisao sve sta nam fali pisao bih do sutra. Kasarne i skladista jeza da te uhvati napusteno u korovu. Nedostatak ljudstva je posebna tema. Nasi preci su sve ovo sto danas imamo ogromnim zrtvama stekli, a danasnji politikanti nisu u stanju ni 1 metar da sacuvaju. Najbolje bi im bilo da cuvaju nesto drugo…za drugo i nisu.

Odgovori
AL

Zapravo ’99 je odlicna ilustracija jer je gro napada bio usmeren na probijanje granice i zauzimanje sto vise teritorije kopnenim putem sto je spreceno sve do povlacenja vojske koje je usledilo jer je ponestalo rezervi! a udari su presli na zastrasivanje naroda. Kad se pominje ’99 ljudi zaboravljaju da se taj osnov izgubio! Nema vise toliko ljudi pre svega, pa tehnike i rezervi, a za postojece ne postoji sistem koji bi to sve snabdevao i transportovao! Prvo mora osnov ponovo da se postavi. Da ceo vojni budzet ulozimo u PVO i RV opet bi na udar nalik ’99 mogli ograniceno da odgovorimo, ali na kopnu bi najverovatnije imali visestruko manju efikasnost sto bi rezultovalo cime? Duzim konfliktom i mnogo tezim slomom. Prvo logistika koja treba da pocne sa unifikacijom kalibara, drugo obnoviti skladisne kapacitete, pre svega za naftu, pa za sve ostalo, a usput ulagati svake godine u skladu sa mogucnostima u RV i PVO prvenstveno na polju znanja! jer od „kapitalnih“ investicija ne bi nista bilo jer posle par godina sankcija, ta ista tehnika ne bi mogla da se upotrebi, isto kao ’99 jer sad nemamo kapaciteta za odrzavanje postojecih, a kamoli sofisticiranijih sistema.
Da ne pominjem obavestajne i kontraobavestajne kapacitete. Pa nasi do ’98 nisu znali kako Taci izgleda dok nije dosao u Brisel i tamo su ga slikali, na sta se on bunio. Da su se ti elementi iznutra razbili, ne bi bilo ’99…dakle dzabe bi bio S-300 ako bi neko za par soma prodao sve potrebne informacije, a sluzba ne bi saznala na vreme jer su zauzeti vec 70 godina cuvanjem vlasti(i svoje zadnjice), a ne naroda.
Morate malo sire gledati. Jeste fali sto sta, ali malo bi to pomoglo ili nikako, ako osnov ne bi bio tu.
Znanje, stav, sloboda misljenja, usvajanje novih ideja, implementacija, mogunost brzog prilagodjavanja itd. pa na to dodati sofisticiranu tehniku, inace cemo biti Arapi 2.0 sto trenutno skoro da jesmo samo sa manje para.
U odvracanje od agresije ucestvuje mnogo faktora pored onih „zvucnih“ koji obicno imaju imena nekih velikim tehnickih sistema. Inace ne bi toliko napora ulagali u razoruzavanje civila pre svega, propagandu, rastrojstvo medju narodom itd. itd. Jako kompleksna tema.

El

Ukratko poslušah preporuku i odoh „izguglati“ podatke o vežbi MORAVA 2016 („najvećoj u istoriji MODERNE srpske vojske)
Naravno da je MODERNA namerno naznačena sa sarkazmom (da razjasnimo pisac ovog komentara ima par prijatelja – jako dobrih ljudi i čvrsto verujem da nisu usamljen primer u VS; koji rade u vojsci i pre par godina su BILI izuzetno motivisani da daju svoj maksimum)
Ukratko na fotkama vidimo češke Prage proizvod iz kasnih 50-ih godina koji je poslednjih 3 decenije od Jermensko Azerskog sukoba efikasnost dokazivao jedino u lokalnim (plemenskim) sukobima, onda S-125 strah itrepet u oružanim sukobima od Vjetnama do Sueca u periodu 1968-1973 god, tu je i nekad moćni KUB (1971 Indijsko Pakistanski rat ) tenkovi M-84A koji su bili egal sa onim što je svet imao u vreme 1-og Zalivskog rata tehnički tenk je nadmašen već te godine pojavom M1A2 i Leoparda 2 A2 , za neobaveštene trenutno su aktuelni Leopard 2 A7 i M1A2 K , tenkovi koji su 5-6 evolucija pomenutih. Da računam znam u 21 veku smo
Ukratko sramotno je nazivati MODERNOM armiju koja baštini oružane sisteme koji su bili aktuelni i svetski vrh pre 30 – 50 godina..
A potom da se osvrnemo na armiju čije uspehe proslavljamo
Srpska vojska 1914
Lično naoružanje Puške sistema Mauzer i Mosin – Nagan u tom momentu uz Li Enfild najbolje na svetu , američka armija je u to vreme delom još uvek naoružana puškama Kreg – Johanson , značajno lošijim rešenjem
Mitraljezi MAKSIM (uz engleski Vikers koji je varijacija istog) najbolji na svetu
Haubice Krup iste koje je posedovala Nemačka carska armija
Poljska artiljerija brzometni topovi francuske proizvodnje Šnajder i Debanže NAJBOLJI NA SVETU potonji modernizovan i poboljšan od strane srpske armije čime je nadmašivao po nekim izvorima original..
Takodje srpska Armija je prva na svetu uvela pohodne uniforme (Srpsko turski ratovi 1876-78)

Ukratko da se primetiti blaga razlika u kvalitetu i modernosti.
Samim tim i upotrebna vrednost kvalitet i moć odvraćanja koju su ove dve vojske posedovale-poseduju u datom vremenskom momentu.

Odgovori
AL

Mosin je bio najgore oruzje tog tipa, sto svedoce izvestaji vojvode Bojovica, a njihovo upotreba je bila iznudjena zbog opsteg nedostatka naoruzanja. Jako puno vojske je bilo naoruzano zaplenjenim puskama od Bugara i Turaka, sto je dodatno komplikovalo vec napregnutu logistiku. U rat se uslo sa manjkom od 200.000 pusaka! Da Maksim, Snajder i Debanze jesu bili odlici komadi orudja, ali su bili u najvecoj meri deficitarni sto se moze proveriti iz formacijskih rasporeda istih, a i na ogranicen broj topova i mitraljeza se ozbiljno kuburilo sa municijom. Najveci deo artiljerije je bio zastareo. Ono sto je bilo najmodernije na svetu je bila taktika i znanje srpske vojske! Od „trivijalnosti“ poput upotrebe rucnih bombi, preko strategije, rasporeda itd. sve je bilo fenomenalno smisljeno i jako napredno za svoje vreme. To je ono sto je pruzalo glavni otpor, znanje! Krah nakon trojnog napada je usledio upravo zbog nedostatka municije, potrosnog materijala itd. tako da se ne moze konstatovati da se u rat uslo sa dovoljno moderne opreme i rezervi. Kad smo kod uniformi, zapravo je bio opsti manjak istih sto se vidi sa slika. Da sve je bilo fenomenalno osmiljeno od strane vrhovne komande, ali Srbija prosto nije imala dovoljno vremena sve da sprovede u delo. E danas je obrnuto, sarenilo kalibara smo sami nametnuli, degradaciju vojske isto, postoji odgovarajuca tehnika u velikoj meri, ali zamisao za njenu upotrebu je zastarela i losa, o obuci da ne govorim.
Mogu se povuci neke paralele, ali iskljucivo van konteksta.

đ

moderno naoružanje, taktika i znanje pokazano je u svim redom izgubljenim ratovima. malo poznavanja istorije ne bi škodilo.

Ba

@Elektor

Eee, zemljače- ništa ja tebe neću da ubjeđujem za opremu- ti izgleda već sve znaš (imaš drugove koji su bili motivisani). Samo ću te upoznati sa nekoliko stvari za Srpsku Vojsku 1914., pošto je, nažalost pominješ. Njih bar nemoj kititi opremom, imali su previše srca a premalo te opreme koju pominješ.

1. „Lično naoružanje Puške sistema Mauzer i Mosin – Nagan u tom momentu uz Li Enfild najbolje na svetu…“ A…ne. M1899/07 i M1910 su imali samo vojnici Prvog poziva (21-31 godina). Svi ostali su dužili prastare jednometke M1880 Mauzer-Milovanović i M1870 Berdan. One su bile u kalibru 10.15, za razliku od 7mm na M1899 i bile su teeeškoo prevaziđene. Nije ni izbliza bilo dovoljno „najsavremenijih“ pušaka da se naoruža Vojska, zato na većini fotografija i možeš da vidiš uglavnom M1880. Ni za trećinu vojske.

2. „Takodje srpska Armija je prva na svetu uvela pohodne uniforme (Srpsko turski ratovi 1876-78)…“ Ne znam šta da ti kažem na ovo? Otiđi negdje u muzej pa pročitaj neka od pisama vojnika u to vrijeme- možda će ti barem malo biti žao zbog bahatosti. Nema veze, ajde- možda nisi znao. Dakle: Sivo-maslinasta uniforma je bila samo za I poziv i imala je oznaku N1908 (dakle ne da nije iz Srpsko-Turskih ratova, nego ne znam odakle ti ovo). Veći dio drugog poziva je koristio staru uniformu M1900 (plava). Za ostale uniformi NIJE BILO DOVOLJNO. Nosio si ono što si ponio od kuće.

Zimska uniforma? Jesi li ti čuo čovječe za povlačenje preko Albanije?

3. Oficiri su sami kupovali tu najsavremeniju opremu. Znaš li to? Da li je poznata tebi i tvojim drugarima koji su „do prije dvije godine imali motiv“ ova sitnica? Dakle, po ugovoru, kada završiš Vojnu školu, sa činom potporučnika, bio si dužan da otvoriš kredit u „Oficirskoj zadruzi“ i kod liferanata nabaviš sebi komplet N1908 uniforme, pušku i pištolj M1891, te sve ostalo što misliš da ti treba. Država je oficiru davala samo jednu stvar na ceremoniji primanja u službu: Sablju M1895 i Bogu hvala- to je bilo dovoljno. Kredit je najčešće plaćan 4 godine. Od plate brale!

4. Znaš li ti da je kompletna ideja o Srpskoj namjenskoj industriji nastala i sprovedena baš zbog iskustava iz I sv. rata? Vidjelo se kako se završi kada sve kupuješ vani. A kupovalo se vani sve- uključujući i čoju za šatorska krila i te uniforme koje pominješ. Znaš li da od oktobra 1915. nije bilo nikakvih sledovanja hrani iz rezervi Vojsci- jer rezervi nije bilo?

Znaš li ti da je Niš pao 1915, između ostalog i zbog toga što nije bilo granata za te „moderne“ topove o kojima govoriš? Znaš li da čizama nije bilo za 200 000 vojnika? Vrhovni štab je naredio da se 1914. proizvode opanci i daju vojsci. Čak i konjanici su često nosili opanke. Znaš li da je srpska odstupnica koja je štitila povlačenje od Bugara na Babuni imala 4 puta manje vojnika i 7 puta manje tih „najsavremenijih“ topova o kojima pričaš. Bilo šta da su još imali, pa i ne bilo „najsavremenije“ spasilo bi pukovnika Vasića i njegove ljude, a prethodnica Francuza koja je došla do 8 kilometara do njih možda bi se probila preko rijeke. Ali nisu- nije se imalo. E moj druže.

ID

@ Banja Luka
Zato je JNA bila dobra,a?
Tačno je i za manjak naoružanja i manjak municije u 1. svetskom ratu. I za uniforme i da nije bilo sledovanja.
Ton posta je prosto neverovatan, zaista mi te žao zemljače. Očigledno je pratijska škola odradila svoje.
Norma je bilo kilogram hleba taina na dan,od 4 vrste brašna. Nije se imalo, država iscrpljena još sa dva Balkanska rata, Veliki rat je bio nametnut, zemlja nespremna. Za razliku od danas postojao je plan šta treba raditi. Trebao si pomenuti da se radilo na nabavci najsavremenije tehnike tog vremena, da je organizacija vojske, dobro rukovođenje i ratno iskustvo dovelo do pobede na kraju. Kolubarska bitka se izučava na West Pointu kao primer bitke bez strateške rezerve. Kao što se zna komunisti nisu izumeli namensku insdustriju, a nije ni nastala posle Prvog svetskog rata.
Topolivnica u Kragujevcu je osnovana 1853 godine u njoj je uvedena električna rasveta pre vladarskog dvora. Ta vojska je vođena patriotski i od strane stručnjaka(za reformu je najzaslužniji vovoda Putnik). A, tebi je danas dobro vođenje vojske, mnogo puta si napisao. A, veoma si kritički nastrojen prema srpskoj vojsci 1914-1918. Pa nazdravlje ti današnji ministri i generali. Neverovatno.

Kr

General Breadly je rekao: amater razmišlja o strategiji, profesionalac razmišlja o logistici

Odgovori
In

Upravo tako.
Eisenhower je dosao iz pozadine……

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Srbofil na: Komandant helikopterske flote bugarskog ratnog vazduhoplovstva: Nedostaju nam osoblje i operativni helikopteri

@Observer Malo je to neozbiljna izjava kada znamo da u Srbiji, Makedoniji, Bugarskoj itd. lete MI-8 koji su po 40 godina stari.

03. Oct 2024.Pogledaj

Radovan na: Komandant helikopterske flote bugarskog ratnog vazduhoplovstva: Nedostaju nam osoblje i operativni helikopteri

Kuguar ima ozbiljne probleme, to je opšte poznato. Uostalom broj proizvedenih Mi17 i Kuguara dovoljno govori šta je bolje. To što neko NATO dekretom odlučuje šta mora da se kupi ne govori da je to dobar proizvod.

03. Oct 2024.Pogledaj

markus1463 na: Bili smo na otvaranju novog hangara „Prince Aviationa“: Nova etapa u rastu srpskih bizjet eksperata

Svaka čast Kompaniji "Prince Aviation" na svemu što su postigli i što postavljaju nove standarde u avio industriji, barem kada je u pitanju Jugoistočna Evropa, ako ne i šire. Kompanija "Prince Aviation" je ponos Srbije! Hvala T 6 na sjajnoj reportaži i nenadmašnom izveštavanju!

03. Oct 2024.Pogledaj

Perko na: Muzej vazduhoplovstva u Beogradu počinje sa radom 2027. godine, na SEAS-u objavljen plan njegove rekonstrukcije

U pitanju su lenjost i nesnalaženje a ne uništavanje bilo čega. Ako vam je za "utehu", Narodni muzej, jedno od najvažnijih institucija ove države, je otvoren posle 15 godina raznih "rekonstrukcija" kada se mlatila prazna slama i "razmatrali projekti" i prave rekonstrukcije koja je bila od 2014. do 2018. Ovo je ništa. U oba slučaja…

03. Oct 2024.Pogledaj