BEG airport status
Niški Šturmovici Retke fotografije jugoslovenskih Šturmovika u knjizi "Zaboravljeni album"

Niški Šturmovici

Po okončanju rata u Evropi, pukovi i eskadrile Vazduhoplovstva jugoslovenske armije prešle su na mirnodopske položaje. Prva letačka jedinica koja je posela aerodrom pokraj sela Medoševac u blizini Niša bila je 421. vazduhoplovni jurišni puk (VJP) 42. jurišne divizije.

Ova jedinica otpočela je život nakon ustupanja 10. GŠAD Jugoslaviji, kao dubler sovjetskog 165. gardijskog jurišnog puka (GŠAP – гвардейский штурмовой авиационный полк) 20. decembra 1944. na letelištu Laćarak. Do kraja godine u njenom sastavu bilo je 119 ljudi, ali je prvih pet pilota – uključujući i komandanta kapetana Dušana Božovića, bivšeg pilota PV i VVKJ – stiglo tek 16. januara 1945, po okončanju preobuke na robusne jurišnike Iljušin Il-2 Šturmovik.

Prvi zadaci na Sremskom frontu izvedeni su već sledećeg dana, međutim iznenadna nemačka ofanziva i prodor u Šid 19. januara primorali su 421.VJP da se povuče na letelište u Krnješevcima narednog dana. Do kraja borbenog angažovanja, puk i njegovi delovi su operisali iz još šest baza: Zemun (od 8. februara), Nadalj (između 10. i 27. marta), Bački Brestovac (od 12. do 27. marta), Sombor (od 27. marta do 2. juna), Rajlovac (od 9. do 17. maja) i ponovo Laćarak (od 17. do 27. maja). Poslednja dva od 283 borbena leta koje je puk izveo obavljena su 25. maja protiv okruženih ustaških snaga u Vlaškoj Maloj u Posavini.

Kompletan puk je 2. juna prebačen u Skoplje, a zatim, 15. avgusta u Niš. Prve posleratne mesece personal 421.VJP je iskoristio za konsolidaciju i trenažu avijatičara i zemaljskog osoblja. Posao je znatno otežavala činjenica da je infrastruktura i u Skoplju i u Nišu bila teško oštećena u napadima američkih srednjih i teških bombardera 1943. i 1944. Pored toga, Šturmovici su bili iz ratne proizvodnje i nikad se nije računalo sa njihovom dugom upotrebom, ali je većina imala veliki nalet već tokom službe u 165. GŠAP. Dogodilo se nekoliko udesa, ali je čvrstina Il-2 sačuvala posade u svim sem u jednom slučaju: 9. oktobra je poginuo zastavnik Eugen Širola dok je njegov strelac teško povređen u pokušaju prinudnog sletanja nakon što je zapušen filter za ulje doveo do otkaza motora na maloj visini.

Rolna negativa sa prizorima svakodnevnog života u 421.VJP tokom jeseni 1945. dobijena je od vazdušnog strelca i kasnije poznatog pisca, pokojnog Vojislava Čolanovića. Fotografije sa negativa možete pronaći u našoj novoj knjizi „Zaboravljeni album“ koju možete naručiti putem ovog linka.

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

De

Uviek ljepo procitati o ranoj povijest JNA!

U buducnost bih bilo ljepo jos vise ovakvih reportaza.

Odgovori
Mi

Da li je poznato koliko su letova Šturmovici izvršili iz Rajlovca, od 9. do 17. maja?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Živojin Banković na: [ANALIZA] Vreme je da se zamene Utve-75: Šta bi Srbiji na tržištu školskih aviona moglo biti zanimljivo?

Jordan Нешто сте пропустили, Ласта није заменила Утву-75. А вероватно и да не може, тј да није пожељно, није то баш иста категорија авиона. Француски пилоти прво иду на SR20/22, затим на Grob 120, и на крају пре Рафала на PC-21. Модернизација Г-4 у пракси не постоји.

01. May 2025.Pogledaj

Jordan na: [ANALIZA] Vreme je da se zamene Utve-75: Šta bi Srbiji na tržištu školskih aviona moglo biti zanimljivo?

Dodao bih još nešto. Lasta 95 bi trebala da bude sasvim dovoljna za početni trening i ne vidim mesto za Cirrus SR20, osim ako se ne ustanovi da je potrebno nešto vrlo bazično pre toga. Grob G 120 je avion na koji bi se prelazilo posle Laste. Sa Laste bi se moglo prelaziti i direktno…

01. May 2025.Pogledaj

Nenad na: [NAJAVA] AIRVG 2025: Zagrebački aero-miting ove godine sa bogatijim programom i inostranim gostima, demo-Rafal francuskog RV jedan od gostiju

U potpunosti se slažem! Samo što je ta vijuga (koja se tiče poseta) prilično inertna u glavama onih koji odlučuju o tome.

01. May 2025.Pogledaj

Jordan na: [ANALIZA] Vreme je da se zamene Utve-75: Šta bi Srbiji na tržištu školskih aviona moglo biti zanimljivo?

Postoje tri ugla iz kojih se ovo može posmatrati. Prvi je da se pogleda cela slika, kako bi trebala izgledati obuka pilota od trenutka kada prvi put sednu u avion, pa do trenutka kada postanu piloti nadzvučne avijacije. Kreće se sa Laste, završava na Rafalima, šta je potrebno između. Da li se ostaje na dva…

01. May 2025.Pogledaj