Po okončanju rata u Evropi, pukovi i eskadrile Vazduhoplovstva jugoslovenske armije prešle su na mirnodopske položaje. Prva letačka jedinica koja je posela aerodrom pokraj sela Medoševac u blizini Niša bila je 421. vazduhoplovni jurišni puk (VJP) 42. jurišne divizije.
Ova jedinica otpočela je život nakon ustupanja 10. GŠAD Jugoslaviji, kao dubler sovjetskog 165. gardijskog jurišnog puka (GŠAP – гвардейский штурмовой авиационный полк) 20. decembra 1944. na letelištu Laćarak. Do kraja godine u njenom sastavu bilo je 119 ljudi, ali je prvih pet pilota – uključujući i komandanta kapetana Dušana Božovića, bivšeg pilota PV i VVKJ – stiglo tek 16. januara 1945, po okončanju preobuke na robusne jurišnike Iljušin Il-2 Šturmovik.
Prvi zadaci na Sremskom frontu izvedeni su već sledećeg dana, međutim iznenadna nemačka ofanziva i prodor u Šid 19. januara primorali su 421.VJP da se povuče na letelište u Krnješevcima narednog dana. Do kraja borbenog angažovanja, puk i njegovi delovi su operisali iz još šest baza: Zemun (od 8. februara), Nadalj (između 10. i 27. marta), Bački Brestovac (od 12. do 27. marta), Sombor (od 27. marta do 2. juna), Rajlovac (od 9. do 17. maja) i ponovo Laćarak (od 17. do 27. maja). Poslednja dva od 283 borbena leta koje je puk izveo obavljena su 25. maja protiv okruženih ustaških snaga u Vlaškoj Maloj u Posavini.
Kompletan puk je 2. juna prebačen u Skoplje, a zatim, 15. avgusta u Niš. Prve posleratne mesece personal 421.VJP je iskoristio za konsolidaciju i trenažu avijatičara i zemaljskog osoblja. Posao je znatno otežavala činjenica da je infrastruktura i u Skoplju i u Nišu bila teško oštećena u napadima američkih srednjih i teških bombardera 1943. i 1944. Pored toga, Šturmovici su bili iz ratne proizvodnje i nikad se nije računalo sa njihovom dugom upotrebom, ali je većina imala veliki nalet već tokom službe u 165. GŠAP. Dogodilo se nekoliko udesa, ali je čvrstina Il-2 sačuvala posade u svim sem u jednom slučaju: 9. oktobra je poginuo zastavnik Eugen Širola dok je njegov strelac teško povređen u pokušaju prinudnog sletanja nakon što je zapušen filter za ulje doveo do otkaza motora na maloj visini.
Rolna negativa sa prizorima svakodnevnog života u 421.VJP tokom jeseni 1945. dobijena je od vazdušnog strelca i kasnije poznatog pisca, pokojnog Vojislava Čolanovića. Fotografije sa negativa možete pronaći u našoj novoj knjizi „Zaboravljeni album“ koju možete naručiti putem ovog linka.
Dead1
Uviek ljepo procitati o ranoj povijest JNA!
U buducnost bih bilo ljepo jos vise ovakvih reportaza.
Miloš
Da li je poznato koliko su letova Šturmovici izvršili iz Rajlovca, od 9. do 17. maja?