BEG airport status
LYBE 2311:00 Z 310°04KT 1200 R12/1000N R30/1700U BR BKN003 OVC006 00/00 Q1001 R12/2///95 BECMG 2000 BKN005 OVC010=
Niški Šturmovici Retke fotografije jugoslovenskih Šturmovika u knjizi "Zaboravljeni album"

Niški Šturmovici

Po okončanju rata u Evropi, pukovi i eskadrile Vazduhoplovstva jugoslovenske armije prešle su na mirnodopske položaje. Prva letačka jedinica koja je posela aerodrom pokraj sela Medoševac u blizini Niša bila je 421. vazduhoplovni jurišni puk (VJP) 42. jurišne divizije.

Ova jedinica otpočela je život nakon ustupanja 10. GŠAD Jugoslaviji, kao dubler sovjetskog 165. gardijskog jurišnog puka (GŠAP – гвардейский штурмовой авиационный полк) 20. decembra 1944. na letelištu Laćarak. Do kraja godine u njenom sastavu bilo je 119 ljudi, ali je prvih pet pilota – uključujući i komandanta kapetana Dušana Božovića, bivšeg pilota PV i VVKJ – stiglo tek 16. januara 1945, po okončanju preobuke na robusne jurišnike Iljušin Il-2 Šturmovik.

Prvi zadaci na Sremskom frontu izvedeni su već sledećeg dana, međutim iznenadna nemačka ofanziva i prodor u Šid 19. januara primorali su 421.VJP da se povuče na letelište u Krnješevcima narednog dana. Do kraja borbenog angažovanja, puk i njegovi delovi su operisali iz još šest baza: Zemun (od 8. februara), Nadalj (između 10. i 27. marta), Bački Brestovac (od 12. do 27. marta), Sombor (od 27. marta do 2. juna), Rajlovac (od 9. do 17. maja) i ponovo Laćarak (od 17. do 27. maja). Poslednja dva od 283 borbena leta koje je puk izveo obavljena su 25. maja protiv okruženih ustaških snaga u Vlaškoj Maloj u Posavini.

Kompletan puk je 2. juna prebačen u Skoplje, a zatim, 15. avgusta u Niš. Prve posleratne mesece personal 421.VJP je iskoristio za konsolidaciju i trenažu avijatičara i zemaljskog osoblja. Posao je znatno otežavala činjenica da je infrastruktura i u Skoplju i u Nišu bila teško oštećena u napadima američkih srednjih i teških bombardera 1943. i 1944. Pored toga, Šturmovici su bili iz ratne proizvodnje i nikad se nije računalo sa njihovom dugom upotrebom, ali je većina imala veliki nalet već tokom službe u 165. GŠAP. Dogodilo se nekoliko udesa, ali je čvrstina Il-2 sačuvala posade u svim sem u jednom slučaju: 9. oktobra je poginuo zastavnik Eugen Širola dok je njegov strelac teško povređen u pokušaju prinudnog sletanja nakon što je zapušen filter za ulje doveo do otkaza motora na maloj visini.

Rolna negativa sa prizorima svakodnevnog života u 421.VJP tokom jeseni 1945. dobijena je od vazdušnog strelca i kasnije poznatog pisca, pokojnog Vojislava Čolanovića. Fotografije sa negativa možete pronaći u našoj novoj knjizi „Zaboravljeni album“ koju možete naručiti putem ovog linka.

 

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

M

Da li je poznato koliko su letova Šturmovici izvršili iz Rajlovca, od 9. do 17. maja?

Odgovori
D

Uviek ljepo procitati o ranoj povijest JNA!

U buducnost bih bilo ljepo jos vise ovakvih reportaza.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Banjalucanin letac na: Nova linija: Od aprila moguć let Banjaluka-Moskva, vode se pregovori sa jednom „privatnom kompanijom“ iz Rusije

@Beli pa Bec je donekle i blizi recimo u odnosu na Frankfurt ili Berlin gdje ima negdje oko 1400 km do BL, gdje je potrebno oko 19 sati putovanja autom. Ali putovanje sa autom iz tih destinacija je dosta skuplje nego avionom, koliko samo treba za gorivo i putarine. Ali isto tako da ne govorim…

23. Jan 2019.Pogledaj

SINGAPURCANAC na: Er Srbija uvodi direktne celogodišnje letove ka sedam novih destinacija: Prvi put za Madrid i Barselonu; U planu uspostavljanje i sezonskih linija za Nicu i Zadar

Madrid, bcn, i Krasnodar. Fala je dragom bogu da su se pameti prizvali. Još da budu povezane sa Bl, pa da ko čovek idem biciklom na odmor.

23. Jan 2019.Pogledaj

Send this to a friend