BEG airport status
Niški Šturmovici Retke fotografije jugoslovenskih Šturmovika u knjizi "Zaboravljeni album"

Niški Šturmovici

Po okončanju rata u Evropi, pukovi i eskadrile Vazduhoplovstva jugoslovenske armije prešle su na mirnodopske položaje. Prva letačka jedinica koja je posela aerodrom pokraj sela Medoševac u blizini Niša bila je 421. vazduhoplovni jurišni puk (VJP) 42. jurišne divizije.

Ova jedinica otpočela je život nakon ustupanja 10. GŠAD Jugoslaviji, kao dubler sovjetskog 165. gardijskog jurišnog puka (GŠAP – гвардейский штурмовой авиационный полк) 20. decembra 1944. na letelištu Laćarak. Do kraja godine u njenom sastavu bilo je 119 ljudi, ali je prvih pet pilota – uključujući i komandanta kapetana Dušana Božovića, bivšeg pilota PV i VVKJ – stiglo tek 16. januara 1945, po okončanju preobuke na robusne jurišnike Iljušin Il-2 Šturmovik.

Prvi zadaci na Sremskom frontu izvedeni su već sledećeg dana, međutim iznenadna nemačka ofanziva i prodor u Šid 19. januara primorali su 421.VJP da se povuče na letelište u Krnješevcima narednog dana. Do kraja borbenog angažovanja, puk i njegovi delovi su operisali iz još šest baza: Zemun (od 8. februara), Nadalj (između 10. i 27. marta), Bački Brestovac (od 12. do 27. marta), Sombor (od 27. marta do 2. juna), Rajlovac (od 9. do 17. maja) i ponovo Laćarak (od 17. do 27. maja). Poslednja dva od 283 borbena leta koje je puk izveo obavljena su 25. maja protiv okruženih ustaških snaga u Vlaškoj Maloj u Posavini.

Kompletan puk je 2. juna prebačen u Skoplje, a zatim, 15. avgusta u Niš. Prve posleratne mesece personal 421.VJP je iskoristio za konsolidaciju i trenažu avijatičara i zemaljskog osoblja. Posao je znatno otežavala činjenica da je infrastruktura i u Skoplju i u Nišu bila teško oštećena u napadima američkih srednjih i teških bombardera 1943. i 1944. Pored toga, Šturmovici su bili iz ratne proizvodnje i nikad se nije računalo sa njihovom dugom upotrebom, ali je većina imala veliki nalet već tokom službe u 165. GŠAP. Dogodilo se nekoliko udesa, ali je čvrstina Il-2 sačuvala posade u svim sem u jednom slučaju: 9. oktobra je poginuo zastavnik Eugen Širola dok je njegov strelac teško povređen u pokušaju prinudnog sletanja nakon što je zapušen filter za ulje doveo do otkaza motora na maloj visini.

Rolna negativa sa prizorima svakodnevnog života u 421.VJP tokom jeseni 1945. dobijena je od vazdušnog strelca i kasnije poznatog pisca, pokojnog Vojislava Čolanovića. Fotografije sa negativa možete pronaći u našoj novoj knjizi „Zaboravljeni album“ koju možete naručiti putem ovog linka.

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

De

Uviek ljepo procitati o ranoj povijest JNA!

U buducnost bih bilo ljepo jos vise ovakvih reportaza.

Odgovori
Mi

Da li je poznato koliko su letova Šturmovici izvršili iz Rajlovca, od 9. do 17. maja?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

goran na: Emiratski Kalidus nastavlja sa razvojem svog COIN aviona B-250

Klade se na vodjene bombe dometa do 20 km. Nije baš tako prosto.

15. Mar 2025.Pogledaj

goran na: [EKSKLUZIVNO] Goran Memon za Tango Six: EDePro razvija dva tipa letelice, cilj je da „mock-up“ dvomotorne bude izložen na sajmu u Dubaiju

Uz to metal je ekološki materijal koji može da se reciklira u beskraj. Kompoziti ne. A imunost konstrukcije na grešku i da je održavaju takoreći čekićem jeste važna prednost. Imaće ta letelica veći uspeh od Afrike.

14. Mar 2025.Pogledaj

Miloš77 na: Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

Mislim da su se vremena promenila i da nam je vec dosta puta trebao takav avion u zadnje vreme, a da bi u bliskoj buducnosti postati jos korisniji. Koliko smo miliona samo platili dostavu opeme za vojsku od Talesovih radara sa zapadado Pancira, Mi-17, FQ-17, FK3, Ka-32, i to je samo uvoz. A gde je…

14. Mar 2025.Pogledaj

Srbofil na: Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

@Miloš77 Zavisi šta smatramo brzim, ali avioni AS se mogu prepraviti u Srbiji bez ikakvih problema. Bilo je privatnih kompanija sa IL-76 u Srbiji i zatvorene su. jednostavno, previše novca košta za tako minijaturno tržište kakvo je naše. Mi nemamo ekspedicione snage po svetu. Dva C295 dovedu ceo kontigent mirovnjaka iz sve jedne misije VS…

14. Mar 2025.Pogledaj