BEG airport status
Niški Šturmovici Retke fotografije jugoslovenskih Šturmovika u knjizi "Zaboravljeni album"

Niški Šturmovici

Po okončanju rata u Evropi, pukovi i eskadrile Vazduhoplovstva jugoslovenske armije prešle su na mirnodopske položaje. Prva letačka jedinica koja je posela aerodrom pokraj sela Medoševac u blizini Niša bila je 421. vazduhoplovni jurišni puk (VJP) 42. jurišne divizije.

Ova jedinica otpočela je život nakon ustupanja 10. GŠAD Jugoslaviji, kao dubler sovjetskog 165. gardijskog jurišnog puka (GŠAP – гвардейский штурмовой авиационный полк) 20. decembra 1944. na letelištu Laćarak. Do kraja godine u njenom sastavu bilo je 119 ljudi, ali je prvih pet pilota – uključujući i komandanta kapetana Dušana Božovića, bivšeg pilota PV i VVKJ – stiglo tek 16. januara 1945, po okončanju preobuke na robusne jurišnike Iljušin Il-2 Šturmovik.

Prvi zadaci na Sremskom frontu izvedeni su već sledećeg dana, međutim iznenadna nemačka ofanziva i prodor u Šid 19. januara primorali su 421.VJP da se povuče na letelište u Krnješevcima narednog dana. Do kraja borbenog angažovanja, puk i njegovi delovi su operisali iz još šest baza: Zemun (od 8. februara), Nadalj (između 10. i 27. marta), Bački Brestovac (od 12. do 27. marta), Sombor (od 27. marta do 2. juna), Rajlovac (od 9. do 17. maja) i ponovo Laćarak (od 17. do 27. maja). Poslednja dva od 283 borbena leta koje je puk izveo obavljena su 25. maja protiv okruženih ustaških snaga u Vlaškoj Maloj u Posavini.

Kompletan puk je 2. juna prebačen u Skoplje, a zatim, 15. avgusta u Niš. Prve posleratne mesece personal 421.VJP je iskoristio za konsolidaciju i trenažu avijatičara i zemaljskog osoblja. Posao je znatno otežavala činjenica da je infrastruktura i u Skoplju i u Nišu bila teško oštećena u napadima američkih srednjih i teških bombardera 1943. i 1944. Pored toga, Šturmovici su bili iz ratne proizvodnje i nikad se nije računalo sa njihovom dugom upotrebom, ali je većina imala veliki nalet već tokom službe u 165. GŠAP. Dogodilo se nekoliko udesa, ali je čvrstina Il-2 sačuvala posade u svim sem u jednom slučaju: 9. oktobra je poginuo zastavnik Eugen Širola dok je njegov strelac teško povređen u pokušaju prinudnog sletanja nakon što je zapušen filter za ulje doveo do otkaza motora na maloj visini.

Rolna negativa sa prizorima svakodnevnog života u 421.VJP tokom jeseni 1945. dobijena je od vazdušnog strelca i kasnije poznatog pisca, pokojnog Vojislava Čolanovića. Fotografije sa negativa možete pronaći u našoj novoj knjizi „Zaboravljeni album“ koju možete naručiti putem ovog linka.

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

De

Uviek ljepo procitati o ranoj povijest JNA!

U buducnost bih bilo ljepo jos vise ovakvih reportaza.

Odgovori
Mi

Da li je poznato koliko su letova Šturmovici izvršili iz Rajlovca, od 9. do 17. maja?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Nikola P. na: [PARTNER 2023] Detaljnije o premijerama vojne vazduhoplovne tehnike na najvećem srpskom sajmu naoružanja i vojne opreme do sada

@ Zicer ja sam govorio o modelima tj. tipovima krupnih sistema. Da, jeste proizvedeno preko 100 komada, kada zbrojimo sve zajedno, može se reći i preko 200 komada zbirno. Medjutim ne zaboravite da je to period od 5-10 godina, pa kada podelimo na godišnjem nivou ipak nije neki broj. Da sada ne budemo negativni, bolje…

27. Sep 2023.Pogledaj

Ivkos na: [PARTNER 2023] Besposadne letelice i dronovi Jugoimporta i Vojno-tehničkog instituta: VTI bacio rukavicu kompaniji PR-DC – pokrenut i državni razvoj FPV dronova

Za PRDC ne znam. Onaj njihov gazda, da ga ne imenujem, jeste ekscentrican, ali ima love i svoje zamisli kao sto vidimo sporovodi u delo. Ljudi se smeju ( i ja sam) ali on fura svoju pricu i istera na kraju svoje. Setimo se onih prsluka na raketni pogon i letecih automobila. Sprnja ili ne…

27. Sep 2023.Pogledaj

Терминатор na: [PARTNER 2023] Besposadne letelice i dronovi Jugoimporta i Vojno-tehničkog instituta: VTI bacio rukavicu kompaniji PR-DC – pokrenut i državni razvoj FPV dronova

Људи не заносите се превише макетама уз ВТИ, СДПР-а и осталих. У Србији нема људи који могу да реше аутоматско управљање летелица. Боље је да држава отвори кесу и плати од кинеза технологију па да сами штанцујемо. Овако сви у окружењу се наоружавају, а једино ми правимо макете.

27. Sep 2023.Pogledaj

Херц na: [PARTNER 2023] Besposadne letelice i dronovi Jugoimporta i Vojno-tehničkog instituta: VTI bacio rukavicu kompaniji PR-DC – pokrenut i državni razvoj FPV dronova

@Авиатион старс Не бих да ти разбијам дечачке снове али Алас је уведен у наоружање, пегаз видиш да се производи, под " разни оклипњаци" сматраш Милош, Лазар, БОВ ОТ, или нешто друго што ми нисмо запазили?

27. Sep 2023.Pogledaj