BEG airport status
Mađarska treći put pokušava da proda svoje MiG-ove 29 ali se za dozvolu još nije obratila Rusiji Ovoga puta Mađarska prodaje 23 aviona i 20 motora. Mnogi već dugo stoje na otvorenom u bazi Kečkemet / Foto: Rob Schleiffert

Mađarska treći put pokušava da proda svoje MiG-ove 29 ali se za dozvolu još nije obratila Rusiji

Iako je još 25. oktobra prošle godine Mađarska stavila na aukciju lovačke avione MiG-29 koji su povučeni iz njenih vazduhoplovnih snaga, Budimpešta se do danas nije obratila Rusiji, kao državi u kojoj je avion konstruisan i proizvođen, za dozvolu reizvoza ovih letelica. To je prošle nedelje u izjavi za RIA Novosti potvrdio zamenik direktora Federalne službe za vojno-tehničku saradnju Anatolij Punčuk.

Kako su mediji ranije preneli, na prodaju su ponuđena 23 kompletna lovca MiG-29, 20 rezervnih motora RD-33, 1251 pripadajući rezervni deo i određena količina raketa kojima se oni mogu naoružati. Početna cena celog paketa je bila 18 miliona dolara a zainteresovane strane su mogle da se prijave na aukciju u periodu od 14. do 16. novembra.

Mogući konačni dogovor morala bi odobriti Rusija a Anatolij Punčuk je izjavio da nije dogovoren reizvoz ovih aviona jer Mađarska za tako nešto još uvek nije uputila zvaničan zahtev. On je takođe rekao da su se određene privatne kompanije obraćale Rusiji ali da one nisu navodile moguće krajnje korisnike ovih aviona.

Ugovor sa Rusijom koji je potpisan prilikom predaje MiG-ova 29 podrazumevao je da ih Mađarska bez dozvole Rusije ne može prodati trećoj strani bez saglasnosti zemlje proizvođača. Do sada se mislilo da je zbog dobrih odnosa imeđu dve države Rusija to već odobrila ali se ispostavilo da nije tako. Pojedini ruski mediji preneli su bili informaciju da je za avione zainteresovana Bugarska čiji su zvaničnici najavili moguće učestvovanje na aukciji.

Ovo je već treći pokušaj prodaje mađarskih MiG-ova 29, prvi put je prodaja najavljena krajem decembra 2010. kada je nagovešteno da bi na proleće 2011. moglo biti ponuđeno 12 aviona. Ipak avgusta 2011. godine na prodaju je ponuđeno 8 aviona (6 jednoseda i dva dvoseda) a rok za prijavu zainteresovanih je bio istekao 15. septembra. Pojedinačna cena aviona bila je 1,8 miliona dolara a ponuđen je i odvojeni paket od 20 rezervnih motora po ceni od 330 hiljada dolara po motoru. Međutim postojala je i informacija da je ukupna minimalna cena aviona i rezervnih motora 18,3 miliona dolara. Tom prilikom stiglo je 8 ponuda ali nijedna od njih nije bila validna.

Sledeći tender za prodaju ovih lovaca raspisan je početkom maja 2013. godine, ovoga puta za 24 aviona od kojih 18 jednoseda i 6 dvoseda a u paketu se nalazio i 21 rezervni motor. Rok za podnošenje prijava bio je 14. jun, zanimljivo da u tenderskoj dokumentaciji nije precizirana minimalna cena, mađarski mediji su bili preneli da je ona iznosila 43 miliona dolara ali je otkriveno i da ako se niko ne bi javio na tender, da bi cena bila spuštena.

Mađarska je poslednja država istočne Evrope koja je nabavila MiG-29

Interesantno da je Rusija tokom 2012. godine nudila 12 mađarskih 29-ki Hrvatskoj i to 10 jednoseda i dva dvoseda za 90 miliona evra. Hrvatski mediji su tada preneli da je nuđeno i njihovo dovođenje na standard MiG-29SD a pri tom bi avioni, u zavisnosti od nivoa opreme koštali 110 do 130 miliona evra. Uz to Rusi su navodno ponudili i četiri puta veći offset tj. ulaganje od 440 do 520 miliona evra u hrvatsku privredu.

Pregovori su vođeni od aprila 2012. a u oktobru iste godine Ministarstvo odbrane Hrvatske je čak zatražilo i detaljnu dokumentaciju o ponuđenim avionima. Navodno je ponuđena i trodgodišnja otplata od po 30 miliona evra godišnje. Hrvatska je ipak ovu ponudu odbila samo tri nedelje od njenog dobijanja a narednih godina se odlučila za remont svojih i dokup dodatnih aviona MiG-21.

Mađarska je poslednja država istočne Evrope koja je nabavila MiG-29. Rusija je kako bi otplatila dug SSSR-a od 800 miliona dolara tokom 1993. godine isporučila 28 aviona od toga 22 jednoseda MiG-29B (9.12B, ev. brojevi 01 do 12, 14 do 23) i 6 dvoseda MiG-29UB (9.51B, ev. brojevi 24 do 29). To su bili sasvim novi primerci, 46. i 47. proizvodne serije a prvi avioni stigli su u Mađarsku 15. oktobra 1993. i to zanimljivo sa sovjetskim oznakama pripadnosti. Ušli su u sastav eskadrila ’’Puma’’ i ’’Dongo’’ koje su činile 59. lovački puk ’’Szentgyörgy Deszö’’, u vazduhoplovnoj bazi Kečkemet.

U toku karijere u RV Mađarske srušila su se se tri jednoseda, jedan 23. jula 1998. (bort 17), drugi 11. maja 2005. (bort 02) i treći 17.  aprila 2008. (bort 15). Tokom upotrebe flota od 28 aviona je imala nalet od 17728 časova i 11 minuta u 29226 poletanja. Na tom tipu aviona letela su 74 mađarska pilota.

Vremenom broj aktivnih aviona se smanjivao pa su 1996. godine otpisana 4 aviona, 1997. jedan, 1998. dva, 2001. tri, 2002. dva i 2008. još jedan. Neki od njih su imali veoma mali nalet. Dobar primer je avion sa ev. brojem 05 koji je skoro izložen u muzeju u Solnoku, taj avion je od 10. septembra 1993. do 3. decembra 1996. imao samo 357 poletanja uz 215 sati i 35 minuta naleta. Na 14 aviona resursi su produženi između 2002. i 2004. godine. Poslednji let piloti mađarskih 29-ki obavili su 7. decembra 2010. da bi 31. decembra MiG-29 bio povučen iz upotrebe.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Н

Добар текст , али нажалост истовремено и подсећање на једну пропуштену шансу да 2013/2014. надопунимо 101. лае нешто млађим авионима са скромним налетом.

Odgovori
Ž

Постоје незваничне информације да смо били заинтересовани за мађарске авионе.

Ma

Živojine, ja sam čuo da smo kupili nekoliko motora iz Mađarske i to od ljudi kojima je posao da ih opravljaju. Možda je to samo propaganda za nas skromne civilie koji smo se tamo našli u tom trenutnku, ali moguće je i da je istina jer Mađari očigledno sve rasprodaju.
Nisam upućen u upotrebljivost tih aviona, ali ako se sve to nudi za 18 milki đuture, da sam država tj. ministar ja bih to kupio … bar bi naši mehaničari imali gomilu rezervnih delova, a možda bi i neku od tih „ptica“ i osposobili. Upoznao sam ljude, neverovatni majstori …

Yr

Ja se svaki put zapitam zašto su oni ulupali toliki novac u Gripene kad su imali tako veliki broj poprilično mladih letilica? Uz modernizaciju su mogli sada imati daleko potentniju flotu lovaca. Ipak Gripen ne može da se poredi sa performansama modernih verzija 29-ke. Čini se da je politika ovde bila ispred potreba i razvoja armije. Jedini koji su u celoj toj zavrzlami oko prelaska na zapadnu tehniku imali mozga i sve uradili maksimalno efikasno su Poljaci. Bez emocija i glupih poteza, sagledali performanse i finansije, dobro upotrebili ono što je ostalo od Sovjeta, nabavili šta im fali sa zapada i dobili jedno od najjačih vazduhoplovstava u Istočnoj Evropi.

Odgovori
Ni

Ne bih se složio sa Vama po pitanju nabavke Gripena. Neupitno je da MiG-29 ima bolje performanse, ali ne posmatrate širu sliku. Mađarski Gripeni deluju u sklopu NATO infrastrukture, što znači da imaju dostupnu situaciju vazdušnog prostora daleko van dometa avionskih radara. Sledeće, rakete kojima su naoružani Gripeni imaju daleko veći domet od onih sa MiG-29 (čak i ER verzije rakete R-27), a da ne pominjem i da su tipa „fire and forget“. Takođe, troškovi letenja i održavanja su manji za Gripena (pogledajte više o tome ovde https://theaviationist.com/2015/01/27/polish-f-16-combat-ready/ i ovde https://www.stratpost.com/gripen-operational-cost-lowest-of-all-western-fighters-janes/).

Yr

Podaci o operativnim troškovima, naročito Rusi vs. Zapad, su veoma teško uporedivi i veliko je pitanje da li je i kokoliko jeftinije imati Mig-29 ili jas-39. Slučaj Poljske nam govori da je Mig izgleda dosta usporediv po troškovima sa F-16 koji je jedan od najjeftinijih sa zapada. Gripen jeste vrv. još jeftiniji ali ne drastično.
Međutim, u slučaju Mađarske, osim ako Gripen nije 4 puta jeftiniji po satu leta (a sumnjam da jeste) zamena Fulcrum-a je bila totalni promašaj. Baciti avione na pola resursa (neke i dosta manje), avione čiji radar je za delić novca datog Švedima mogao da se modernizuje da bude bolji od Gripena, plus integracija R-77, plus vođeno v-z oružje, plus OLS koji Gripen nema i apsolutna prednost u svim performansama nad Gripenom. Na sve to imali su kompletan sistem obuke i održavanja, svu opremu i hrpu rezervnih delova i naoružanja. Sve to su bacili da bi kupili avion iste generacije koji je gori nego modernizovana 29-ka SMT. Zamislite sad sav taj novac koji su ulupali da pređu na nov avion uložen u modernizaciju, produženje resursa, naoružanje i održavanje svojih 14 aparata, kakva bi to eskadrila danas bila.
Što se tiče funkcionisanja u NATO, nešto ne vidim da Poljaci imaju problema, naprotiv.

Ni

Ni 29 ka se ne moze porrditi sa Gripenom kad je u pitanju elektronika a sto se tice i ostalih osobina ne potcjenjuj Gripen zato sto volis nozda ruse..

V

Početna cijena od 18 miliona za komplet 23 aviona, motore, rezervne dijelove i naoružanje!? Ako je tako, to je džabe, pogotovo za Srbiju, zbog logistike transporta svega toga.

U redu, svi znamo da je to samo stvar politike, ali gledajući sa poslovne strane, ovo je odlična prilika.

Odgovori
Do

Madjarski migovi nisu leteli duže od 7 godina, neki od njih čak i 15 zbog toga je ta cena. Srbiji trebaju letno sposobni avioni, a imamo već dosta ovakvih muzejskih eksponata kao ovi Mađarski.

Kr

Mislim da se ovi avioni mogu lepo uklopiti u nasoj avijaciji. Ne moraju to biti migovi dovedeni na standard sm vec naprotiv, remontovati ih u nasim institutima i koristiti za obuku pilota pa cak i da se nekad nedaj boze koriste u ratne svrhe ipak je to ozbiljna kolicina aviona za nase okruzenje.

Jo

Pa zašto nebi kupilili od Mađarske ove avione ?
Osim ako nije imperativ da sve budu ,,donacije“ , ovo mi izgleda bolji posao.
I zašto nezapnemo oko CG supergalebova ? Pa neki od njih su vrlo malo korišteni.

Odgovori
Fp

Zvanično uređenje Rumunije od 1945-1990 godine je real socijalizam (kao i sve ostale socijalističke zemlje izuzev SFRJ nakon 1953. godine), SFRJ je svoj reformisani socijalizam nazvala samoupravnim, koji je mekši u odnosu na ostale real socijalističke zemlje. Diktatura Čaušeskua je svakako tu, razumem šta želite reći, ali način privređivanja (planska ekonomija), političko uređenje je klasična diktatura komunista u Rumuniji na čelu sa pomenutim tiraninom.

Namerno pišem real socijalistička zemlja o Rumuniji, jer komunistički manifest kaže da je socijalizam prelazni period dok se ne dostigne utopija zvana komunizam, a to su bile zvanične zvezde vodilje Informbiroa (SSSR-a) i njenih marionetskih vlada koje su bile pod direktnim uticajem Moskve. Nadam se da sam malo razjasnio :)

Mr

ја не знам одакле се навуче тај дух и филозофија “скупљача секундарних сировина” у нас!?…има да еволуирамо у она мала створења, Јаве из Звезданих Ратова што скупљају старе андроиде… :D

зар вам ове цифре и чињенице нису довољан показатељ да је 29-тка скупа играчка за инвентар у РВ!? 17 година службе око 17.000 сати налета. Флота Грипена, од 2007 до 2013. нагрувала 10.000 сати налета, сад је та цифра сигурно већа!!! и колко знам Мађарска није пустиња Неваде, па да авиони који су стајали напоље остану сачувани и нетакнути…

а мене ме више интересује поменута сторија са Хрватском…ти Русиии…наша “браћа”…али у бизнису нема сентимента нити родослова….

Odgovori
Ku

Zavisi kako gledate jer kroz istoriju Rusi su ginuli za ovu nasu otadzbinu(oslobadjanje Beograda ) a u prvom svetskom ratu su prvi stali u zastitu Srbije i objavili rat Austrougrskoj! Ja i vecina gradjana Srbije vozimo polovne automobile vi verovatno novi ! Vojska Srbije je nazalost u istom stanju pa i “ otpad ili sekudarne sirovine“ su spas u ovom tenutku….Mig-29 !

Mr

тако је @Kubanac, потрефио си!!! ја сам поносни власник НОВОГ аута, румунске Дачије, тип Сандеро 1.5 ДЦИ!!! и то може да Вам буде баш леп показатељ шта је Дачија (Румунија) била пре, а гледај где су сад, каква аута праве…какву армаду имају!

то ко је за кога гинуо и објављивао ратове…другом приликом! а то да је неко нашао спас у отпаду, па нисам сигуран….

Be

Kubanac,
krajnje je vrijeme neke dogadjaje sagledati u pravom kontekstu, pa tako i 2.svijetski rat.
Sovjetsko sudjelovanje u tim uperacijama je imalo za cilj sasvim nesto drugo osim oslobadjanja Beograda.
Cilj je bio Berlin i poraz nacisticke Njemacke. Sve ostalo su manje ili vise bitne epizode u ostvarenju zavrsna cilja.
I kad smo kod toga tko bi vise ili manje trebao biti zahvalan poradi toga, onda moras kredita dati srpskom narodu jer bi Rusi morali biti zahvalni Srbima sto Njemci nisu mogli poslati jos vise ljudstva i tehnike na istok.

Sh

Beduin,Mrgud
Stice se utisak ,iz vasih odgovora,da smo i u Prvom i Drugom sv ratu ,bili na pogresnoj strani.Sto se tice ruske tehnike,npr u WRC ekipa Kamaza je ponovo prva.Kad je rec o novim avionima,iz kojeg razloga su Rumuni uzeli polovne F-16,ili sto bi vi rekli otpad,s obzirom da su stariji od nasih migova?

Be

Shmele, ja sam pak dobio utisak kako ti i ne razumjes bas procitano najbolje.

Mr

@Shmele
где ли си ти то закључио ја не знам!? али зато ја стичем утисак да смо ми безнадежно заробљени у митовима, епским хвалоспевима и веровањима типа рекла-казала…

Sh

F-16 Rumunski su novi ili polovni…?
Da li je Gripen ikada imao borbeno delovanje…?
Jos niko nije odgovorio!
Inace ovde se govori Mig-29 ali sa njegovom modernizacijom dobija se sasvim novi avion….Indijska modernizacija po meni je najbolja ali i najskuplja.

Mr

не Shmele, овде се говори о мађарским Миговима који су годинама били изложени зубу времена и о продаји истих уз пратеће делове…Индију нико није помињао!

*Операција Унифилд Протектор, racky ops.

Br

@Shmele
Rumunski naravno nisu novi, u pitanju su verzije F15 A/B Block15 i modernizovani su na MLU standard – F15AM/BM, takodje uz prve avione od 12 kom. su dobili i oko 150 raznik raketa i potpunu potrebnu infarastrukturu. Avioni su proizvedeni ’83 i ’84 i moci ce da se koriste jos najmanje 20god. i imaju u sebi negde izmedju 3500 i 4500 sati naleta, sudeci po raznim podacima. Nasi novi migovi 7-8 godina mladji imaju jos 700 sati leta pre penzije. I kao najzanimljivije narucili su jos 36 aviona F16, a imaju i 60 modernizovanih migova 21 lancer, plus jos 30tak u skladistu. A stizu i 32 helikoptera Viper. Od Transpotrnih aviona imaju: An-30, An-26, C27J, C-130H i 3 Boinga C-17 GM, zatim tridestak skolskih IAR99 i Yak-52 (izgradjen po licenci), kao i 60ak svojih helikoptera IAR 316 i 330. Takodje su kupili gomilu radara, modernizuju skoro 300 tenka TR-85 na NATO standard, zatim narucili oko 350 piranha V od Svajcaraca, pored otprilike 250 raznih oklopnih vozila koje su dobili od Amerikanaca… Plus imaju jos dosta svoje starije opreme, plus stize Patriot.
To se tako radi, pohapsis lopovske politicare, milion ljudi izadje na ulicu da odbrani tuzioca, i polako sve krene na bolje. Naravno, vazno je i izabrati pravu stranu.

Fp

Tr-85 u trenutku proizvodnje je bio već zastareo poprilično jer je to jeftina kopija sovjetskog T-55, jugoslovenski M-84 i bez modernizacija je puno moderniji tenk, a o oklopu i vatrenoj moći u korist M-84 nema potrebe govoriti. Mig 21 Lancer je takođe vrlo zastareo avion (avion je III generacije), izuzev F-16 i doniranih oklopnih vozila, Rumuni nisu baš tehnološki napredna armija. Jedna interesantna stvar je da Rumuni nemaju čak ni pokretnu haubicu velikog dometa kalibra većeg od 100mm jer je to poprilično skupa akvizicija. 50 godina real socijalizma je ostavilo jeziv trag na Rumuniju. Napreduje Rumunija ali ako si prolazio po unutrašnjosti te zemlje, video bi bedu njihovih ruralnih područja, oko 20% teritorije Rumunije i dalje nema elektrifikaciju.
@Mrgud
Dačija je rumunska koliko je i Škoda češka, Dačija je u vlasništvu Renault-Nissan korporacije. A većina komponenata stiže iz Francuske kao u slučaju Fiata 500l iz Kragujevca, Dačia se samo sklapa u Rumuniji kao i Škoda u češkoj dok delovi stižu od majki firmi.

Е

@Shmele
-Румунски Ф-16 „половни“, тачно,модернизовани.
-Грипен за сада није имао никакву борбену употребу.
-Модернизацијом српског МиГ-29 се не добија нов авион,већ усавршенија модернија верзија,од основне, слично као што су и Румунски Ф-16,стари модернизовани,тако ће и српски Миг-29. Никако нов.
-Иначе што се тиче модернизације,свакако је боље модернизовати него оставити у оваквој основној верзији,старој совјетској,која искрено не вреди толико.

Be

Fpn
Kakav boziji real socijalizam u Rumunja?
Mislis reci apsolutna diktatura?

Fp

Zvanično uređenje Rumunije od 1945-1990 godine je real socijalizam (kao i sve ostale socijalističke zemlje izuzev SFRJ nakon 1953. godine), SFRJ je svoj reformisani socijalizam nazvala samoupravnim, koji je mekši u odnosu na ostale real socijalističke zemlje. Diktatura Čaušeskua je svakako tu, razumem šta želite reći, ali način privređivanja (planska ekonomija), političko uređenje je klasična diktatura komunista u Rumuniji na čelu sa pomenutim tiraninom.

Namerno pišem real socijalistička zemlja o Rumuniji, jer komunistički manifest kaže da je socijalizam prelazni period dok se ne dostigne utopija zvana komunizam, a to su bile zvanične zvezde vodilje Informbiroa (SSSR-a) i njenih marionetskih vlada koje su bile pod direktnim uticajem Moskve. Nadam se da sam malo razjasnio :)

Be

fpn, jel to po onoj, ljudi boziji zene moje :-) ?

Ma

Mislim da je to samo dokaz koliko su ti avioni loši. Ne mislm tu na letne performanse vec na kvalitetu izrade, kvalitetu koristenih materijala i sl. Avion su otpisali nakon nepunih 216 sati leta i niti 10 godina starosti, mislim da to sve govori. Spominjale su se i mikropukotine na tim avionima. Vjerojatno su ti avioni bili i logistička nocna mora, a gripeni ipak lete…

Odgovori
Ž

Треба ипак рећи и да Мађари нису штедели МиГ-ове 29, нарочито на аеромитинзима где су изводили одличне програме али су након тога приземљивали авионе због преоптерећења конструкције.

Стоји да су ресурси и међуремонтни рокови код 29-ке веома мали. Али знамо сви да је то тако и било предвиђено јер се очекивало да то у неком будућем сукобу буде лако “потрошна роба“.

Be

Sto pak potvrdjuje Maximovu tezu o losim materijalima i izradi.
Ako zmaj ne moze izdrzat par zescih akrobacija na airshowu, kako ce pak izdrzat prave borbene uvijete kad ce ga pilot tjerati i iznad maximuma ako je potrebno.
A pocesto jest potrebno.

+ na airshowu profil krila je cist za razliku od borbenih uvijeta.

BB

A Gripeni nisu padali u Mađarskoj?

Ž

Beduin

Није то “пар жешћих акробација на аеромитингу“. То су авиони скоји су често употребљавани на таквим манифестацијама.

Мађари су их често на тим догађајима користили и ван граница могућности авиона.

Be

U realnim uvijetima bi bili upotrebljavani jos cesce i zesce uz nizu kvalitetu odrzavanja.
Dakle, Maximova teza stoji.

BB
Da, avioni padaju iz raznoraznih razloga.
Jos nisam cuo ni za jednoga koji je na nebu zaglavio.
No, tema su madjarske 29ke ne Gripeni.

Ž

У реалним условима ми не знамо колико би они потрајали на бојишту.

Mr

Рус каже да у „тоталном рату“, борбени авион (фронтовски) може да налети у вр’ главе 100 сати налета, након чега му следи уништење!

Be

Zivojine, naravno kako ne znamo.
U realnim uvijetima je puno promjenjivih varijabli koji mogu utjecati na konacan ishod scenarija.
No, iz ovijeh „imaginarnih“ i nerealnih uvijeta mozemo doci do itekako opipljivih spoznaja kako bi se aparat ponasao u poprilicno extremnijim uvijetima u kojima bi zmaj bio izlozen jos vecem naprezanju.

Zivojine, moram kazat kako si me poprilicno razocarao.
Tvoje enciklopedijsko znanje o zrakoplovstvu je na zavidnom nivou.
No, kad se treba zakljucak iz suhoparnih podataka izvuci, tu stekas.

Ž

Не разумем какав закључак из каквих сувопарних података?

Мађари су “ломили“ авионе на аеромитинзима, нису улагали у флоту 29-ки, ти авиони нису ни имали генерални ремонт, оно што сам навео да су временом приземљивали и отписивали авионе то је било и због канибализације.

Као што ми већ 8 година не употребљавамо један једносед.

О МиГ-у 29 смо писали много пута и навели мале ресурсе, кратак животни век и међуремонтни рок. Нема ту ничег непознатог.

bo

O cemu vi ljudi pricate? Ispade da taj avion moze nekoliko akro zona uraditi, i onda je spreman za otpis? Imate li malo sira saznjanja o tome? Nigdje jos nisam cuo da Mig 29 ima problema zmaja zbog akrobacija. Pa sta bi rekli onda na Migove od Striza koji konstantno rede akrobacije, pogotovo avion sa brojem 07 gdje vodja grupe nakon formackijskog letenja radi solo program gdje uvjek avion dovede do krajnjih granica magucnosti?

Be

Zivojine,
Dozvoli da ti kao pilot i nastavnik letenja pojasnim neke stvari.
Pilot nikad, ali nikad ne ide preko konstruktivnih granica odredjenog aviona.
Osim ako ne mora.
Prosto mi je nepojmljivo da bi profesionalac, a kvalificirani pilot MIGa 29 to jeste, ugrozavao sigurnost sebe i publike ispod sebe.
Ako i jesu krsili zmajeve, to sigurno nisu cinili na airshowovima olitiga mitinzima.

Ku

Beduin …..ja se nadam da ce Hrvatska uskoro nabaviti Grpene za koje toliko lobirate! A nama u Srbiji odgovaraju i Mig 29 , a jos malo pa ce i modernizacija na nivo SM ili SMT….

Mr

Србија са оваквим „орошеним“ МиГ-овима 29 улази у ћор-сокак…за коју годину и они има да доживе бугарско&мађарску судбину!!!

Ž

Бедуин

Да ли сте можда некада уживо гледали мађарске МиГ-ове 29 на аеромитинзима? Или можда румунске МиГ-ове 21?

И једни и други пилоти су често радили оно што није пракса и што не би требало. Итекако су ишли преко конструктивних граница, иако то гледајући нисам одмах могао знати, из каснијих разговора са стручним људима сам сазнао.

А о томе су писали и поједини ваздухопловни часописи.

У Србији смо нпр. у пар наврата гледали невероватне наступе пилота Газела, пријатељи са запада су ми говорили да они то никада нису видели да се ради на том типу хеликоптера. И заиста ти примерци који су летели су након програма морали на техничке радове, малтене ремонт.

Be

Zivojine, skratit cu.
Bez FMSa, jedini strucnjak koji zna da li je prekoracio konstruktivne limite jest pilot i nitko osim njega.
U nekim slucajevima, cak ni on nije svijestan toga.

Ako je nesto nevjerijatno, ne znaci da je van limita.

Be

Kubanac,
Ja se tomu ne nadam.
Moje su nade usmjerene na to kako ce konacno doci vrijeme kad ce svaki pojedinac, posebno oni sto drzavnom kasom reguliraju, snositi odgovornost za svoje poteze…..
Ostalo ce doci samo po sebi.

Ž

Не говорим о томе да је нешто само ван лимита него да су неки маневри чак и забрањени.

О својим летовима говорили су и сами пилоти у интервјуима за поједине медије, што се конкретно Mађара тиче била су то три пилота који су редовно освајали награде за најбоље наступе.

Били су то Peter Kovacs, Gyula Vari и Zoltan Szabo.

Be

Svasta.
Madjari su u vecoj banani nego sam mislio.

Takvi meni sigurno vise ne bi poletjeli.

Ж

То је било пре 15-25 година, сада је сасвим друга прича.

ma

Možda samo za usporedbu… Nekad sam vozio Yugo 45, bio mi je jako drag, moj prvi auto. Međutim nezgodno je bilo to što sam uvijek bio u problemu s tim autom, te ne valjaju ležajevi, te ne rade brisači, te hladnjak, te curi ulje, te ovo te ono. Za par krugova po gradu kroz subotu i nedjelju imao sam cijeli tjedan raznog šarafljenja i auto nikad nije bio 100% ispravan. Puno puta nije bilo novaca za neke dijelove, a neki puta nije bilo ni moguće nabaviti neke dijelove.
Danas moja žena vozi novi VW Polo i auto je nešto skuplji u startu i servis nije jeftin, ali je svakih 15000 tkm, a između nema servisa i nema dodatnog održavanja. Ne samo to, nego kad joj auto treba, okrene kljucem i ide gdje treba.
Da se vratimo na mog dragog Yuga, svašta sam ja njemu radio. I stavljao nove dijelove i mijenjao motor, i stavio novi radio, ali opet je ostao Yugo… Dakle remont i modernizacija je ipak samo djelomično uspjela.
E sad ako usporedimo taj moj Yugo i ovaj Polo nije Yugo na papiru nešto puno lošiji max brzina je tu negdje, deklarirana potrošnja je kod Yuga nešto veca, krug okretanja cak i manji… Problem je u tome da je meni još uvijek Yugo drag, ali je Polo ono sto mi treba.
Moram vam reci da i moja zena vozi taj Polo kao da je na aeromitingu, mislim da bi taj režim za Yugo bio preopterećenje i da bi doživio zamor materijala :-)
Dakle Mađari su probali, vidjeli da ne ide i jednostavno nabavili novu eskadrilu gdje imaju predvidljive troskove i u cjelini pouzdan sustav.
Vjerujem da su novije verzije 29-tki bolje što se tice kvalitete iako se između redova može pročitati da ni Indijci baš nisu prezadovoljni s KUB-om

Be

Postoji samo jedan nacin da se od MIGa 29 napravi avion dostojan imena.
Posaljes nacrte Japancima da oni to naprave kako bog zapovida.
Drugog nacina nema 😄

go

Sve industrijski proizvedeno do pred raspad SSSR-a ispunjava zadate karakteristike. Mada je vec od 1980-e kvalitet u padu. Ali moglo se jos uvek ziveti s’ tim. Sve nakon raspada SSSR-a ne vredi ni pominjati. Kakva crna 1993-a, tad je bilo totalno rasulo.

Ro

Tehnički postupak startovanja motora Mig 29 izgleda ovako: pritiskom na dugme za pokretanje pomoćne turbine, APU se pokreće. Zatim se pokreće desni motor. Nakon što dosegne 15% brzine, APU se isključuje, na 35% paljenja. Brzina obrtaja „štandgasa“ je 65-75%.
Zatim se pomoćna turbina ponovno pokreće kako bi pokrenuo lijevi motor. Cijeli proces traje nešto više od minute i pol.
Slijedi uključivanja još nekih bitnih uređaja: radio, GPS, radar, računalo itd.
Žiroskopski navigacijski sustav je podešen, ovaj proces traje oko 3 minute. Nakon toga slijedi samokontroliranje autopilota tijekom razdoblja od oko jedne i pol minute.
Dakle, nakupi se tu vremena. Ne ide to baš “ cak, cak, cak“. Što se tiče kvaliteta Mig 29 prema drugim avionima trba to dovesti u vezu sa namjenom za koju je on projektovan. Nije on baš tako loš kako ga niki ovdje omalovažavaju ako ga smestimo u vrijeme projektovanja i uvođenja u naoružanje. A što se tiče jugoslovenskog vazduhoplovstva u sukobu sa NATO 1999. godine tu ne bi puno pomogli zajedno ni Flaš Gordon niti pilot budućnosti Den Deri. Odnos snaga je bio bezumno nesrazmjeran. Samoubistvo je bilo već pomisliti letjeti. Svaka čast na hrabrosti. Ni kod F 16 nije sve „cak,cak,cak“. Rekao bih da su i jedan i drugi dobri onoliko koliko su novi, koliko komada imate, koliko imate novca i kakvi su piloti i tehničko osoblje.
Govorim moje iskustvo učešća u eksploataciji pomenutih aviona. SFRJ je mogla kupovati nove avione a neke i proizvoditi. Nažalost njeni naslednici svi pojedinačno i niti skupa (kada bi i surađivali) nisu u mogućnosti niti kupiti niti opsluživati poklonjenu jednu eskadrilu. Izvinite, borim se sa ovim Srpskim, Hrvatskim Bosanskim i Crnogorskim jezicima.

м

…могли би и од румуна тражити орлове,тј. вултуре.

Odgovori
go

Oni stoje na Keckemetu napolju. Pobacani. Svojim ocima sam ih video.

Odgovori
De

Znaci trule vani.

Vjerovatno treba puno rada da osposobe te avione da ponovo lete.

Ž

Има неколико авиона и у хангарима.

Ma

Neka me neko ispravi ako grešim,ali Rusi su nama davali koliko toliko povoljan kredit mislim 2015 godine za nabavku Mig29M i M2,ali MMF nam je to „zabranio“,a i ova priča sa ponudom za Hrvatsku veoma interesantna,e braćo Rusi.

Odgovori
Ž

Да Хрватима су нудили и МиГ-29М и М2. Пре ове понуде за мађарске 29-ке.

Mr

хехе…killing is my business and business is good! ;)

op

Odmah neka ih preteraju preko granice nekoj državi, npr. preko Horgoša…

Odgovori
Dr

Veci deo citaoca portala se nece sloziti sa mnom, ali moje misljenje je da Rusi sto se tice aviona kaskaju za Zapadnom tehnikom. I nikada ih nece stici po tom pitanju, koliko god se pisalo o novom MIG-u 35 ili ti Suhoju kako su oni vau.

Odgovori
Ku

Zasto Su-35 ili Ka-52 lose masine,pa svi se slazu da nemaju konkurenciju sa zapada a da ne spominjemo PVO i S-400! Ako se ulozi i 50% ong sto se ulozilo u Jas-39(da ne spominjemo skolovanje pilota i tehnicara i uredjivanje aerodroma za iste) modernizacijom Mig-29 na nivo SM ili SMT dobija se ozbiljna masina….

Br

@ Kubanac
Kako ne kaskaju, pa Su-35 je avion 4++ generacije, a Ameri vec skoro dve decenije imaju flotu od 187 F-22, aviona 5. generacije, koji jos uvek nema konkurenciju u svetu. Rusi imaju tridesetak Su-35. Dugo najavljivani Su-57, koji i dalje ima slabije karakteristike od F-22 (mnogo bolji radar, rakete i kompletnu avioniku), naravno, slabiji je u izvodjenju akrobacija, ali to mu nije ni namena, bice uveden u vojnu upotrebu negde 2022-24, i to u pocetku u vrlo manjem broju. Pa onda pogledaj samo americke avione: F15, F15SE, F16, F18, F22, F35, ovo su sve potpuno razliciti ovioni od kojih je svaki posebno razvijan za odredjenu namenu. Rusi imaju Su27, Su30, Su33, Su34, Su35 i odustali su od Su37 (Terminator), ne znam da li znas koje su zvanicne oznake ovih aviona? Svi pocinju sa Su-27 pa onda oznaka, razlog je naravno sto su ovo sve unapredjene verzije jednog istog aviona Su-27. Zasto Rusi ne razvijaju vise aviona kao Ameri, pa zato sto nemaju para, resursa, znanja… I zato sto su negde od kraja ’80ih pa sve do pocetka dvehiljaditih, skoro pa stajali u mestu sa razvojem vojne tehnologije. A za to vreme Ameri su kao i danas imali vojni budzet veci od svih ostalih zemalja zajedno… I kako mogu ruske letelice da budu bolje? One su iznenadjujuce dobri u odnosu na razvoj njihove privrede, na malo para, na izgubljene kadrove iz perida tranzicije, ali da su bolji od americkih, to ni blizu… Sto se PVO tice, izraelci su broj jedan, dokazani u praksi, sve ostalo vezano za ruske i americke sisteme je jos uvek u velikoj meri stvar nagadjanja. Pronadji podatak koliko nosaca aviona imaju amerikanci i koliko aviona moze da stane na njima, a onda to uporedi sa ruskim brojem i sve ce ti biti jasno. Ali nije sve tako crno, Rusi imaju najbolje nuklearne ledolomce i Soyuz, jedinu funkcionalnu svemirsku letelicu.

Pe

Dragane slazem se sa vama, ali samo delimicno. Cinjenica jeste da su zapadni aparati daleko vise dokazani, a pogotovo F-15 koji ako se nevaram nije imao nijedan gubitak na bojnom polju ikada! Cinjenica je da su jos uvek u kontekstu radio-elektronske borbe, radarskim sistemima AESA i raketnom V-V jos uvek ispred tehnike koja dolazi sa istoka a pre svega iz Rusije. Ali se ne slazem sa vama da ih nikad istok nece sustici. Problem u zaostatku je nastao kolapsom SSSR-a. Usled velikih “privatizacija” i obecanih para koje ce rasti na drvetu (zvuci poznato) doslo je upravo do obrnutog scenarija. Masovne korupcije, masovne kradje drzavne imovine, masovnog bezakonja itd. Ucenom i pametnom coveku nije ostalo nista drugo osim da napusti tu zemlju, jer zasto bi visoko skolovani covek radio posao za 120 dolara a na zapadu bi bio placen hiljade dolara za isti (opet zvuci poznato)
Medjutim, kada jedna velika nacija kao Rusija dozivi spoznaju onda stvari pocinju da se menjaju na bolje, a kao sto vidimo danas u svetu se to mnogima ne svidja. Sad i laik moze videti da je modernizacija ruske vojske sve veca i ociglednija. Vazno je naglasiti da je sirijski sukob doneo vazno opitno iskustvo i znanje ljudima koji konstruisu visoko tehnoloske masine i uredjaje. Sada kad je odliv mozgova manji i kad mlad rus moze da zaradi u svojoj zemlji stvari polako ali sigurno idu na bolje. Moram naglasiti da postoje aspekti u kojem je recimo tehnika iz rusije daleko ispred zapada. Recimo motori koji se koriste na SU-35 su bez pandana na zapadu. Generalno cene casova naleta su nize na SU-35 i SU-30sm u odnosu na zapadne pandane. Karakteristike istih su dokazano bolje u odnosu na pandane sa zapada. Kao sto kazete Dragane, razlika postoji i to ocigledna, ali ona se polako ali sigurno menja svake godine. Mnogima se na zapadu nesvidja razvoj situacije i zbog toga je pritisak sa svih strana na Rusiju sve veci i ocigledniji. Sa ovakvim tempom ce Rusija za najmanje 10 godina biti na istom tehnoloskom nicou kao i zapad. U to sam uveren.

Ai

Branko,
Ne znam da li si cuo,ima jedan avion MiG-31, za koji bi neki rekli da je bolji od F-22. Ja ne bih isao tako daleko,ali cinjenice su sledece:

-Brzina na strani MiG-a
-Radar slicnih performansi – Zaslon M vs AN/APG-77
-Rakete na strani MiG-a – R-33/37 vs AIM-120/AIM-9
-Borbeni radijus na strani MiG-a – 1450 km vs 850 km

Pritom ovde pricamo o avionu koji je 25 godina stariji od F-22.

Yr

Svi pobrojani američki avioni sem F-35 i F-22 su stariji od ruskih sa kojim ih poredite (mig-29 i su-27) Ameri imaju toliko različitih aviona jer imaju različite zahteve USAF, NAVY i USMC pa je ranije za svakog razvijan poseban model. Sad su prvi put razvili jedan model za sve (F-35) i ispao katastrofa. Nisu stvari tako crno-bele kako ljudi pokušavaju da uproste. Npr. Mig-31 i Su-35, pa i Su-30 i Su-34 su avioni ispred zapadne konkurencije. Bombarderi Tu-22M i Tu-160 isto tako. Raketa r-73/74, zatim RVV-AE, PVO sistemi svih kategorija. Naravno, zapad, posebno SAD je jači u nekim drugim sistemima. Nije sve tako prosto i ne treba iznositi paušalne ocene bez dovoljno znanja i informacija.

Mr

@Petar UAE

Ф-15 никад није оборен у дуелу ваздух-ваздух…али, богами земља-ваздух, ту је опепелен пар пута, задњи пут, саудијски Ф-15 бива погођен (неки тврде и оборен) изнад Јемена…

Be

Airboss
Mig 31 bi prije nazvao nosacem ZZ raketa no borbenim avionom.
G limit mu je na 5.

Inace, svaki avion s vrhunski izvjezbanim pilotom je kadar za vrhunsku izvedbu.
Vrhunski avion s lose obucenim pilotom je kadar za nadprosjecne izvedbe.

Ma

Mrgude u pravu si, saudijski F 15 čini mi se verzija S je oborena od strane pobunjenika u Jemenu. I to verovali ili ne pobunjenici tvrde da su ga oborili sa arhaično-praistorijskim sistemom SA 2 (S-75 Dvina) iz vijetnamskog rata!!! Prosto neverovatno, al kad čovek zna kakvi su arapi piloti u većini slučajeva onda se i ne iznanađuje previše… Eto primera zastarele sovjetske tehnologije koja je oborila vrhunski američki avion. A da rusko je sve zastarelo a zapadno je mnogoo napredno, al kad se suoče rezultat nije baš takav. Videli smo u Siriji kako su prošli Turci sa svojim divnim nemačkim tenkovima Leopard 2 A4, razbucali su ih pobunjenici (čitaj Kurdi) sa sistemima Kornet. Ima snimak pogodka Leoparda 2….ee a nekad su tvrdili da je to možda najbolji tenk posle američkog Abramsa na svetu, ovo im dođe kao otrežnjenje…

Br

Yrraf, odakle to to da je F-35 trebao da bude avion koji bi zamenio sve iz americke flote?? I da je ispao katastrofalno?? Pa to je mali jednomotorac, relativno malog doleta i skromnijih brzina koji je tu da zameni drugog jednomotorca F-16. Problemi evidentno postoji, ali su sigurno resivi. Inace poslednjih godina se razvija naslednik F-22, dvomotorac naravno, i vec leti. Takodje o ozbacivanji F-15SE nema ni govora, to je avion jedinstvenih karakteristika i verovatno najbolji na svetu u svojoj nameni. Leti preko 2650km/h i nosi teret od 10 tona, ili stariji F-15, leti preko 3000km/h uz neverovatan dolet od preko 5500km i nosi oko 8 tona tereta… I oni to hteli da zamene sa F- 35 i nisu uspeli… :)

B

@Airbos
Amerikanci prelaze na Meteor rakete, o radaru da ne pricamo, kako moze ruski radar stariji 25 godina da bude bolji od americkog, isto je i sa avionikom, a o nevidljivosti da ne pricamo. TU-22M3 se lagamno povlaci iz upotrebe jer je zastareo i nedavno je oboren obicnom raketicom, pa ga sada na malobrojnim misijama prate lovci u zastiti. E Tu-160 je vec odlican avion, donekle uporediv sa B1 Lancer, jedini problem je sto ih rusi imaju 6 komada i sto su pomalo izgubili tehnologiju proizvodnje, kao i za pojedine delove za MIG-31.

Ж

Американци уводе у наоружање AIM-120D а не Метеор.

Ту-22М3 није скоро оборен, било је то 2008. изнад Грузије и то ракетним системом Бук. Неће тај тип авиона скоро из наоружања, постоји план за модернизацију 34 авиона на стандард Ту-22М3М.

Русија данас у инвентару има 16 Ту-160, од тога 11 Ту-160 и 5 Ту-160М. 17-ти авион је полетео пре пар недеља.

Ba

@B
Preciznosti radi, Rusi imaju 16 TU-160. Kako su izgubili tehnologiju proizvodnje, kada je modernizacija na standard M2 upravo u toku, a 2015 je najavljena proizvodnja novih 50 bombardera? Tu-160 može da bude „donekle uprediv sa B1“ samo zato što ga prevazilazi-ima veći borbeni radijus, bezmalo je duplo brži, ima veći kapacitet unutrašnjih nosača naoružanja i za razliku od B1 nosi projektile sa nuklearnim glavama.

@ Branko
Što se tiče F-35, pitanje sa početka je veoma čudno za nekoga ko posećuje vazduhoplovne forume. F-35 je rezultat Joint Strike Fighter programa, koji je imao za cilj zamenu američkih F-16, A-10, F-18A, B, C, D, AV8B i britanskih Hariera i Tornada. Ako niste čuli za katastrofu ovog programa, a koja se sastoji od: finansija, kašnjenja, performansi, motora, softvera (uključujući i hakovanje avina), stelt karakteristika, preporuke da se izbegava vazdušni boj (čitaj beži), odnosno kretanje u isti samo sa lovačkom zaštitom, pogledajte izjave američkog vrhovnog komandanta koji se javno založio za njegov prekid u korist superhorneta ili senatora Mekejna (za koga sigurno ne možemo reći da je borac protv vojno-industrijskog kompleksa) koji je videvši rezultate testiranja i cenu, program nazvao skandalom i, koliko se sećam, takođe založio za njegov prekid.

Jo

Bolje bi im bilo da ih ne prodaju, obzirom da će uskoro početi da im se raspadaju one kante od Gripena.

Odgovori
Mr

3 иљаде за господина…5 јагањаца и полован трактор!!! ово је изјава месеца са тенденцијом да постане the best of!!! :D

Vl

E druže, sada si mahnuo crvenom maramom pred nosom svih NATO sendvičara ovde na forumu, što pre podne hvale sve Američko a poslepodne kude sve Rusko….

Ko

Valjalo bi uzeti bar par dvoseda.

Odgovori
Tr

Jel zna neko sta je s Rumunskim Mig-29, a i Moldavskim takodje?

Odgovori
Ž

Сви румунски и молдавски авиони стоје већ дуго на отвореном. По 15-20 година.

Pr

Zar moldavske 29-ke nisu prodane Americi i još nekome?

Pr

Sad videh na Google Maps-u da na moldavskom Aeroportul International Marculesti ima šest silueta MiG-29…
Ako satelit ne laže : )

Ž

Да у Молдавији је остало 6 9.13. САД су продали 21 авион и 500 ракета вазудх-ваздух. Јемену су отишла бар 4 авиона.

Mr

Jesu li Moldavci trazili saglasnost Rusije oko prodaje Mig-29 u Ameriku?

Ž

Не располажем с таквом информацијом али с обзиром да је то било 1997. када је Русија била у расулу, не би ме чудило да су то одобрили.

Br

Covece, pa ako ovih 23 aviona sa cak 20 rezervnih motora i gomilom rezervnih delova, cak i sa nesto raketa, kosta 18mil., a verovatno ne vise od 15mil, jer je ovo prva ponuda prodavca, koliko onda vrede ona nasa sest „poklonjenih“ migica od kojih su pola skolski dvosedi, bez ikakvih delova, rezervnih motora ili raketa!? I jos su na godinu do dve do remonta. Po ovome cak i ako su nesto ocuvaniji tesko da vrede vise od 5-6mil. Znaci oni nama poklon od par miliona, a mi njima posao u vrednosti od preko 200mil. Ja sam sigurn da bi smo sve ukupno daleko jeftinije prosli da smo sami kupili ovakve migove… Ah, da, poklonu se u krila ne gleda.
Da li ce ikad bilo ko od nasih politicara da uradi nesto sto je stvarno dobro za vojsku?

Odgovori
Br

A tek ovo sto su Rusi nudili Hrvatima za 90 miliona, pa to je u odnosu na nas dil posao iz snova. Nas nema ko ne sisa…

Al

@Branko
Problem sa mađarskim migovima je taj što bi ti od 23 aviona jedva sklopio 4 u letnom stanju. S druge strane ruski avioni su u mnogu boljem stanju jer su prethodnih 5-6 godina proveli u rezervi. Od svega ovoga jedino bi motore uzeo i ostalo ostavio da trune.

Ž

Руски авиони које смо добили нису били у резерви, активно су летели у 31. ловачком пуку у бази Милерово.

к

сад кад наши усаврше модернизацију са руским колегама,могли би узети ове мађарске,мање би нас коштали,имали би јефтиније одржавање

Odgovori
Ma

Zainterosovani smo bili za Madjarske Migove,procena je bila da su u vrlo losem stanju,motori,zmajevi aviona takodje, iako su bili sa mnogo manje sati naleta,sklapani su u vremre kada je kompanija MIG vec bila u problemima a i Madjari su ih tanko oodrzavali!

Odgovori
Bo

Gospodine Bankoviću,da li se znaju potencijalni kupci?O kojim raketama se radi,te što Vi mislite da li je izgledno da Srbija ako ne sve ,ipak nešto kupi?

Odgovori
Ž

За сада се званично не зна који су потенцијални купци. У тексту смо споменули Бугарску, руски медији наводе и Украјину али то Русија сигурно не би одобрила.

Ž

Мислим да нема изгледа да Србија нешто набави од поменутог.

Al

@Živojin Banković
Poštovani, mislim da bi jedan tekst o ceni eksploatacije jednog savremenog aviona-lovca razvejao sve sumnje i dileme. Ovako se sve svodi manje-više na nagađanje. Činjenica je da su to skupe igračke, ali svaka ima svoju tarifu. Pa kad se bude imalo vremena, tekst bi bio više nego zahvalan.
@Branko
Jeste ovaj podatak o ponudi hrvatima više nego šokantan i bolan. Ispade da njih vole više od nas… :-)
Mislim da bi se samo malo trebali vratiti u realnost i setiti se da smo 2012. bili na ivici bankrota (kao država). Onda smo došli u situaciju da se drznemo i platimo ono što nam je neko poklonio.
Mala digresija: koliko puta ste na akciji u prodavnicama široke potrošnje kupili proizvode tipa „akcija 2+1“? Znate li možda pravu cenu proizvoda u tom trenutku ili se neko igra sa vašim novčanikom, mozgom, itd. ? Uhvatili smo zadnji voz, i još nije kraj igranke. Za bolje znamo, ali nemamo. Ako neko kupi ovo od Mađara za evro, sa srećom mu… Mi nismo. S razlogom…
Pozdrav svima

Odgovori
Le

Po kojim to parametrima je Srbija 2012. bila pred bankrotom? Ili bilo koji grad? Koliko je iznosio dug tada, a koliko sada? 2012. smo imali kreditni rejting koji smo ponovo dobili tek pre koju sedmicu? Dakle, manimo se planiranja partijskog PRa. Struka je tada imala preču reč i odlučila da se radi o potpuno neperspektivnim letelicama. U ovoj sada nabavci aviona, politika je imala odlučujuću reč i želim pilotima mnogo sreće.

Mi

Ma valjali bi nam samo ti motori, a ostalo treba dobro razmotriti. ZAa motore poslati ekipu, videti jesu li propisno konzervirani ispitati i eto jeftinih delova.

Odgovori
Re

Koju ekipu?

Vu

Moje licno misljenje je da bi mi trebali uzeti ove avione i odraditi sa rusima modernizaciju koja je hrvatima bila predlozena, to bi bio dobar posao! A ponuda rusa ne treba da vas buni oni su uvek favorizovali sve druge osim nas pravili veliku bugarsku na nasu stetu, tako da nista to nije cudno hteli su na hrvatsko trziste ali hrvatske gazde nisu dale i to je to, a nama ko je kriv kad uvek politicki kakskamo tj kasnimo realan primer vam je centar u nisu i zbog cega bi oni nama cinili uopste! Veliki sam rusofil ali samo budite realni

Odgovori
Mr

новембра месеца Бугари са Русима потписују уговор о куповини 10 мотора РД-33 (4 нова мотора по цени од 3,4 милиона € и 6 ремонтованих мотора по цени од 1,4 милиона € по комаду). али, међутим…испостави се да мотори нису имали некакво специјално моторско мазиво без којег не нема „запуск двигатели“! ….+ проблем са документацијом…значи, назад за преговарачки астал док авиони и даље стоје на земљи…аххх ти Руси….

Ž

Руски стручњаци се већ извесно време налазе у Бугарској и раде дефектажу авиона како би извршили радове на њима. То се ради иако траје процедура решавања жалбе Украјинаца.

А за моторско мазиво није крива руска страна већ Бугари који то нису обезбедили.

Mr

…та сторија са мазивом за моторе…некако ме подсећа са нашом сторијом са акомулаторима… ;)

mi

mig 29sd nije neka nadogradnja . samo osnovno za NATO standard.
http://www.migavia.ru/index.php/en/production/the-mig-29-fighters-family/mig-29sd

@Zivojin

Jesu li barem Rusi krivi jer nisu imali dokumentaciju za motore?

Koliko se secam glavni razlog dusebriznistva RSK MiG je bio da Poljaci nisu u stanju da remontuju te motore, iako je cena bila povoljnija, sto se narocito sada pokazalo.

I koliko su dali garant za sate naleta na kraju, je li kao sto je RSK MiG rekao na 500 sati ako se ne varam, posto sam poprilicno uveren da nisu, vec da su im dali 350 sati… kao i uvek do sada…

Ž

Руси су за све криви… :)

ve

Meni je u tekstu najzanimljivije da je Rusija dala daleko bolju ponudu Hrvatskoj nego li „bratskoj“ Srbiji a da ne pominjem i offset ulaganje, mi se raspametili za 6 aviona koji će sa modernizacijom izaći cca 180mil. eu. Toliko o Rusiji. Još im dali NIS za džabaka, nema šta, posao godine :)

„Interesantno da je Rusija tokom 2012. godine nudila 12 mađarskih 29-ki Hrvatskoj i to 10 jednoseda i dva dvoseda za 90 miliona evra. Hrvatski mediji su tada preneli da je nuđeno i njihovo dovođenje na standard MiG-29SD a pri tom bi avioni, u zavisnosti od nivoa opreme koštali 110 do 130 miliona evra. Uz to Rusi su navodno ponudili i četiri puta veći offset tj. ulaganje od 440 do 520 miliona evra u hrvatsku privredu.“

Odgovori
Ž

Веки

Ми не знамо шта је осим 12 авиона улазило у тај пакет од 90 милиона евра.

Дакле да ли је ту урачуната обука, резервни делови, логистика, наоружање. Такође тих 90 милиона је за обичне МиГ-ове 29Б и УБ. Са модернизацијом на стандард СД (какве има нпр Словачка) то би коштало 110-130 милиона.

Што се тиче Србије ми смо могли узети резервне делове за 50, 100 милиона евра, наоружања за 100 милиона па би коначна цифра била много већа од најављених 185 милиона.

Подсетићу само да ракета ваздух-ваздух Р-77 кошта око милион долара, Р-27 око 700 хиљада а Р-73 око 400 хиљада. Па онда израчунајте колико кошта само један борбени комплет за 10 авиона.

Ro

Poštovani, Rusi su odavno zaključili da budu ekstremno popustljivi prema nama Hrvatima. Ako se još sjetimo da se NDH borila na strani nacista na istočnom frontu, čuđenje opravdano raste….i traje, sve dok se pogledate kartu ex-yu. Brojna razvedena obala, sjeverni Jadran koji se duboku uvlači u meko meso Evrope, more koje se ne smrzava, dobra mreža aerodroma te izuzetno kompleksna (u strateško smislu mala, ali terenom zahtjevna konfiguracija). Da dalje ne širimo priču na luke, petrokemijsku industriju, naftovod i hrpu infrastrukture koji je nagrizli zub vremena postavio na listu za obnovu/regeneraciju. Rusi su veliki i strpljivo mogu čekati im se obrati neka manje poltronska vlast.

Sa

Ovo je bolesno šta geopolitika radi sa nabavkama skupog oružja – graniči se sa ludilom davati tolike pare na avione koje obori jedna 100 puta jeftinija raketa – pri čemu se municija tj. PVO znatno brže razvija. Mislim da je sve van sopstvenog razvoja i proizvodnje izlobirano glupiranje koje strahovito košta…
Ti zakupljeni Gripeni u Mađarskoj takođe je više prizemljeno nego što leti, a unajmljeni su u vreme dok su MiG-ovi potpuno upotrebljivi – pa ostavljeni da trule.
Da istu količinu novca uloženu u modernizaciju MiG-ova uložimo u razvoj sopstvenih aparata i slično uradimo i sa najavama nabavke novih (starih) PVO sistema – mogli bi ljudski da napušimo svo ovo lešinarenje u trgovini oružjem, a verovatno bi stvorili uspešnije aparate i sisteme prilagođene sopstvenim potrebama… Novije sigurno…
Sve ovo previše podseća na „hvalio Ciga svoga konja“ – može mu se kad ništa domaće nemamo niti pokušavamo da napravimo..

Odgovori
Ž

Није тачна констатација да су мађарски Грипени више приземљени него што лете. Писали смо већ да је у периоду од 2006. до 2013. флота ових авиона у РВ Мађарске имала 10000 сати налета што је у просеку преко 100 сати по авиону годишње.

У уговору о продужењу изнајмљивања авиона за период од 2016. до 2026. превиђен је налет од 32000 сати.

Sa

Hvala na dopuni Živojine.
Nisam mislio na radne sate mađarskih Gripena, već na javne izjave pojedinih domaćih profesionalnih poznavalaca da im je od 14 kom trenutno operativno 4 kom, a 10-godišnji zakup eskadrile košta oko 1,1 milijardu evra!!!
Ja sam laik, čak i ne pratim previše avijaciju i sl., ali je aktuelno i puno para je u igri – zato sam zahvalan na mišljenju stručnijih i upućenijih – jer mi je, s oproštenjem – govnjiva motka prva asocijacija kada vidim ovakve vesti…

Vu

Gospodine Živojine voleo bi da kazete da li bi bilo dobro da Srbija kupi ove madjarske avione i opremu i zbog cega ili zbog cega ne…

Odgovori
Ж

И ја бих то волео али не знам у каквом су стању ти мађарски авиони. Претростављам у не баш најбољем па би их морали ремонтовати. Немамо ни детаља око ракета и резервних делова. Мотори би нам добро дошли али и њих морамо послати на ремонт.

Bu

Slovačka isto tako mijenja svoje MIG29 sa F16 ili Gripen. Dobra situacija za Srbiju gdje mi mogli jeftino kupiti Mađarske, Slovačke Migove.

Odgovori
Ru

Ни словачки мигови нису у најбољем стању али су вероватно бољи од мађарских. Ове потоње сам и лично видео у Кечкемету. Неки са отвореним кабинама, неки „сели“ на реп, зарасли у траву… Мислим да су наши у праву што их нису узели… Па ко је блесав да узме ауто који је стајао 15 година на ливади и да са њим крене на рели? А борбени ваздухоплов је неупоредиво сложеније средство од било ког аута.

Vl

Mađarski Mig-ovi su ponovno aktuelni, i to po izuzetno povoljnoj ceni. Ima li neko informaciju da li su naši zainteresovani za neku kupovinu?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Vlado na: EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

Da smo povrsine Francuske svakako bi trebalo razmisljati o tome. Posto to nije slucaj za tim nema potrebe.

12. Nov 2024.Pogledaj

Mečka na: EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

Sad će komentari kako nabavljamo Rafale i kako bi sa ovim tankovima imali mogućnost dopune u vazduhu. Što i nije loša ideja, bar kao mogućnost, ne nužno i neophodno.

12. Nov 2024.Pogledaj

Sunny Boy na: Avio-služba Vlade Srbije: Osvežen izgled Lirdžeta 31, novi hangar u rebalansu državnog budžeta

Mozda je Batajnica pogodnija sa bezbedosnog aspekta, od dolaska VIP na aerodrom, preko bezbednosti letelica, pa do neometanja redovnog funkcionisanja aerodroma prolaskom VIP osoba kroz njega.

12. Nov 2024.Pogledaj

Boki na: U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

Su-75 ne postoji i glupo je pisati havospeve o necemu sto nepostoji. Nije proizveden, testiran, poleteo. Po recima Rusa, avion ce se proizvoditi od 2026 po ceni od 30-35 miliona, da li im verovati?

12. Nov 2024.Pogledaj