BEG airport status
LYBE 2007:00 Z 260°05KT CAVOK 10/05 Q1027 NOSIG=
Politička ili realna odluka: Ministarstvo odbrane Bugarske predložilo da se započnu pregovori sa SAD oko kupovine borbenih aviona F-16 Block 70/72 Bugarska stručna komisija ocenila je švedski Gripen C/D najvišom ocenom što se tiče operativne efikasnosti što ipak nije bilo dovoljno da se ovaj avion izabere kao novi borbeni avion RV Bugarske / Foto: RUAG

Politička ili realna odluka: Ministarstvo odbrane Bugarske predložilo da se započnu pregovori sa SAD oko kupovine borbenih aviona F-16 Block 70/72

Kako prenosi bugarski vazduhoplovni žurnal Aeropress Ministarstvo odbrane Bugarske podnelo je 21. decembra izveštaj u kome se predlaže Savetu ministara da započnu pregovori za nabavku borbenih aviona F-16 Block 70/72. Ovakva odluka za mnoge stručnjake pa i javnost koja je pomno pratila čitav proces izbora novog višenamenskog borbenog aviona RV Bugarske, nije iznenađujuća i bila je očekivana zbog toga što su poslednjih meseci pojedini političari pa i sam premijer Bugarske Bojko Borisov otvoreno podržavali kupovinu američkih aviona.

Takvo ponašanje bugarskih zvaničnika ali i sam izveštaj koji daje kontraditkorno i nedovoljno uverljivo obrazloženje zašto je izabran F-16 ukazuje na to da je usled jakih pritisaka i lobiranja doneta politička odluka. Takođe, Narodnoj skupštini je poslat i predlog da se poništi investicioni plan za nabavku novih borbenih aviona koji je usvojen u junu ove godine a to je najverovatnije urađeno zbog toga što je već poznato da ponuda američkog Lokid Martina ne zadovoljava uslove iz ovog plana koji podrazumeva da je budžet za nabavku 8 aviona 1,08 milijardi dolara kao i rok isporuke od 24 meseca od potpisivanja ugovora.

F-16V već su izabrali Slovačka i Bahrein dok će svoje starije avione na taj nivo dovesti takođe bahrein, potom Grčka i Tajvan.

Medijima su nešto kasnije istog dana izveštaj predstavili zamenik ministra odbrane Atanas Zaprijenov kao i komandant RV-a general-major Canko Stojkov a veoma interesantno da se u njemu navodi da je ponuda Švedske za prodaju Gripena C/D najbolje rangirana kada su u pitanju borbene mogućnosti dok se za američki predlog aviona F-16 kaže da ima najduži očekivani životni vek. F-16 se tako našao na drugom mestu u proceni operativne efikasnosti dok je EF-2000 bio poslednji. Međutim, zbog nedostatka dovoljno informacija nije bilo moguće izvesti zaključke o finansijskim detaljima ponuda.

F-16 ima najduži životni vek koji iznosi 12000 sati, Gripen 8000 sati a polovni EF-2000 iz viškova italijanskog RV samo 4000 do 5000 sati obzirom da su avioni stari 10-12 godina. U izveštaju se zakođe kaže da u švedskom i italijanskom predlogu (ponudili polovne EF-2000) nema ponuda za rakete klase vazduh-vazduh i da se za njih traže licence i dozvole treće strane što je sasvim moguće glavni razlog za odbijanje njihovih predloga.

Mnogi zaključci iz izveštaja dalje pokazuju da ponude nisu mogle biti realno procenjene usled nedostatka informacija koje su sve strane trebale da dostave. Tako na primer u predlozima nisu navedeni podaci o troškovima korišćenja aviona tokom čitavog životnog veka pa prema tome nije mogla da se izvede konačna ukupna procena niti jedne od tri ponude. Na neka pitanja u Zahtevu za slanje predloga nisu ni dobijeni odgovori pa zato nije data ni ocena prilikom upoređivanja operativne i cenovne efikasnosti ali nije jasno da li se to odnosi na sve predloge ili na samo neke od njih.

Zato se u izveštaju odbija da se konketno govori o cenama, kako za nabavku tako i za troškove korišćenja aviona. Za svaki od ponuđenih aviona moraju se zadovoljiti određeni uslovi infrastrukture koja je odgovornost bugarske strane jer to nije uračunato u cenu koja pritom nije ni proračunata a uz to ona se razlikuje od aviona do aviona. Što se tiče Švedske ponude takođe nema podataka o tome da li će preostali iznos od ukupne sume od 1,08 milijadi dolara (bez PDV-a) biti dovoljan za kupovinu neophodne opreme za avione uključujući i topovske granate, rakete vazduh-vazduh malog i srednjeg dometa koje mora da isporuči treća strana.

U prvom bugarskom tenderu koji je poništen, pobedio je švedski Gripen koji je i ovaj put dobio najvišu ocenu kada je u pitanju operativna efikasnost / Foto: MBDA

Komandant RV-a general Stojkov je na pitanje novinara koja je tačno oprema i koje su licence i dozvole dovedene u pitanje, kako to utiče na konačnu procenu i zašto je to dovelo do eliminisanja druge dve ponude, odgovorio da se to odnosi na osetljive informacije i da ne želi da u ovoj fazi komentariše jer su to pitanja iz oblasti trgovine koja zahtevaju poverljivost. Iz Švedske vlade ali i kompanije SAAB su u poslednjih nekoliko nedelja više puta izjavili da njihova ponuda ispunjava sve zahteve i da je cenovno ispod predviđenog budžeta. Nije međutim sasvim jasno da li je to tačno kao i da li je bugarska strana ipak izmenila svoje uslove nakon primanja ponuda pa zato švedski avion nije odabran.

Iako izveštaj sadrži malo novih podataka postoje informacije koje su prvi put iznesene. To se pre svega tiče spremnost Italijana i Šveđana za moguće povećanje broja isporučenih aviona. I dok nema detalja za italijanske EF-2000, kod Šveđana se spominju tri opcije, prva je isporuka 8 aviona pod trenutnim uslovima, druga 9 aviona sa manjim paketom opreme i treća 10 aviona takođe sa manjim paketom opreme kao i smanjenom logističkom podrškom. Što se tiče finansija, SAD traže jednokratnu avansnu uplatu a spremni su da pregovaraju o ceni i njenom eventualnom smanjenju ali nakon što se izabere američka ponuda. Švedski predlog sadrži petogodišnje odloženo plaćanje sa opcijom da se pregovara o desetogodišnjem odloženom plaćanju.

Sve što je izneto u izveštajima vojnog i ministra ekonomije pokazuju da je ovakva odluka sadrži vrlo sumnjive i zabrinjavajuće činjenice. Nema tačno navedenih cena ponuđenih aviona samim tim ni izabranog američkog F-16 za koga se ipak zna da probija namenski budžet što dakle nije optimalno rešenje u smislu finansija. Dalje, postoje samo nejasna obećanja da će cene biti smanjene u direktnim pregovorima.

Tu je zatim i kontradiktornost u kojoj je F-16 mesecima unazad u zvaničnim krugovima proglašavan za borbeno najmoćniji avion da bi zatim stručna bugarska komisija dodelia Gripenu najvišu ocenu što se tiče operativne efikasnosti. Potreba da Italijani i Šveđani zatraže dozvolu od treće strane za rakete vazduh-vazduh je takođe upitna jer se oni mogu naoružati i evropskim raketama poput Iris-T i Meteor a ne samo američkim AIM-9 i AIM-120.

Komentari

m

Nije kupovina aviona odlazak u lidl. Naravno da jeste i mora i da bude politička odluka. Svaka velika investicija je politička odluka. Od ponudjenih aviona, ipak su odabrali najsavremeniji. I Hrvati će na kraju na istu stazu. Što pre ponište prethodni tender za barake, to bolje za njih. Doći će do novih 16ica koje će otplaćivati dok su živi,ali će se unificirati sa kolegama iz Nato.Na kraju će opet Srbija biti inferiorna do nabave nekog novog aparata.

Odgovori
B

…na kraju će…na kraju će… Ko zna šta će biti na kraju? Srbija krupnim koracima gazi iz mulja u kojem je bila.

Od silnog pametovanja- Hrvatski VP je lokalno nebranjen već više od godinu dana. I da se ne poništi postupak nabavke od Izraela- letjelice će kasniti. Još nema potpisanog ugovora, inicijacija SLEP-a nije ni na vidiku, a RV im na smjenu raspolaže sa 4 MiG-21, od kojih na 2 još postoje problemi sa „ciljničkim sustavom“. PVO? Bilo kakav?

E sad- idemo sa pričom NATO nas brani, šta nam ko može? Šta će nam PVO?… Ali šta ćemo sa drugim članicama saveza, koje pored NATO kišobrana ozbiljno razmišljaju kako o svojoj odbrani lokalno, tako i o budućnosti saveza? Kako je moguće da Bugarska i Rumunija, ozbiljno promišljaju o statusu svojih vazduhoplovnih i snaga pvo, uz svu silinu korupcije i politike, dok se u Hrvatskoj čuje samo šum silnog pametovanja raznoraznih „eksperata“ ispresjecan sa povremenim izlaskom na vidjelo neke korupcionaške afere?

Od silnog retorisanja kako će „istočni susjed“ tad i tad biti inferioran- taj istočni susjed sa ovim što danas ima u operativnoj upotrebi bi teorecki mogao da uzleti, i za 3 minuta bude u reonu dejstva udarne grupe iznad Divulja ili za nešto više od 4 minuta iznad Plesa. Presrela bi ih ekipa iz Italije ili Mađarske prije nego što bombarderska avijacija (branjena u ovom slučaju) poravna stajanku? Da- svakako- polomiše se saveznici ko će prije da pogine zbog nečije neodgovornosti i ljenosti…Evo nađite u 91.-oj osobu kojoj je u opisu radnog mjesta simulacija ovog slučaja- reći će vam da sam u pravu, a da potencijalna podrška saveznika ne može biti uzeta u razmatranje taktičke studije slučaja. Postavi model kako hoćeš- jednostavan je- to je to.

Kako bilo ružno- ali lako bi se moglo desiti da sadašnje HRZ nebi moglo zaustaviti dva sata unaprijed najavljeni napad tri eskadrile Ju-87 „Štuka“ iz drugog svjetskog rata. Evo- osim „Poletiće sve što leti u NATO i stići će da nas brani“ teorije- recite vi meni kako biste rješili ovaj zadačić u 2019. godini? Slušam pametne prijedloge za obaranje udarne grupe od 40-tak „Štuka“ prije nego što izvrše dejstvo. Evo- ne mora sprečavanje dejstva- prihvatam varijantu sa „prihvatljivim gubicima po neprijatelja uz gubitak štićene oblasti“. :)

Malo se šalim- ali suština je istinita. Ma koliko bilo potpuno nevjerovatno da se desi napad „Štuka“ ili bilo čega drugog na Hr vap- činjenica je da im je vap nebranjen, da niko ne odgovara zbog činjenice da će sad biti nebranjen još godinu duže i da se naprofesionalnost, aljkavost i korupcija štite pričama „šta će biti“ i „kako ćemo tad i tad“, šta drugi imaju i slično- dok se pri tome jasno računa na nedostatak volje potencijalnog agresora za dejstvo. Koliko ovo mora da bude idiotski, jasno je svima. Kada se desi neka pretnja po javnu bezbjednost- ona obično nije najavljena, očekivana i loše isplanirana. Srbiji je za izazove u „regionu“ potpuno dovoljno i ovo šta ima, a u bliskoj budućnosti će doći do bitne multiplikacije učinkovitosti toga sa čim se raspolaže. Kada dođe vrijeme- napraviće se potezi da to što se nabavi bude „dovoljno“.Sve ostalo- je što pomodarstvo, što izvan realnih mogućnosti zemlje iz materijalnih ili političkih razloga.

F

BL
Sukobi nikad ne nastaju sami od sebe niti preko noci.
Svaka akcija izaziva reakciju.
U slucaju Hrvatske npr….izdrzala je ona i vise od Štuka s nebranjenim ZP….tako da ti u scenariju nedostaje podosta promjenjivih varijabli….jako puno varijabli.

N

Banja Luka jel ovdje rijec o Hrvatskoj ili Bugarskoj ?? Nesto mi se cini da balkanski seljakluk da komsiji crkne krava je prisutna i poslije 25 god. A drugo koliko se meni cini u Hrvatskoj je za vrijeme sukoba u SFRJ oboreno podosta tad modernih mlaznjaka. Stoga cini mi se da imas nesto nerjeseno sa Hrvatskom jos iz tog perioda.

Ž

Изнад Хрватске оборени модерни млазњаци? Мора да се шалите да су авиони попут Г-2, Јастреба, Г-4 и Орла тада били модерни. У то време нису имали ни бацаче инфрацвених мамаца.

Z

„podosta tad modernih mlaznjaka“ 😂😂😂
Raspitaj se sta je krajem 80ih i pocetkom 90ih bio stvarno moderan mlaznjak pre nego lupis nesto ponovo. Kao reportaža iz tv kalendara Bože me sakloni

B

@FT1P

Nema ovdje puno varijabli. Zezajte se sa još jednim-dva korupcionaška skandala- pa će biti još jedna manje- HRZ. U pitanju je kritika očiglednog- ne priča o ratu, ok?

Sukobi nastaju „preko noći“. Upravo tako.
Šta se dešava ako „LigaNord“ uzme većinu u italijanskom parlamentu i dođe na ideju da je rješenje svih njihovih problema Istra? Mogli biste samo da slegnete ramenima dok posmatrate saveznika koji to više nije kako vam vršlja po vap-u. Misliš da bi ti neko tada prodao nešto „sa svih strana“? Sigurno. To je samo jedan primjer, a ima ih više- nemoj razmišljati samo u kontekstu Srbije, mi smo bili u takvoj situaciji- zato to i govorim.

Za razvoj RV i PVO trebaju decenije. Šteta koja se počini nereagovanjem i gašenjem djela ili čitavog ovog vida je toliko nemjerljiva da je naše političare natjerala da rade. Natjerajte i vi svoje.

B

@Niko

Ovdje nije rječ o Bugarskoj, rječ je o nabavci opreme u Hrvatskoj i Srbiji- pročitaj „mr“-ov komentar, pa moj odgovor- sve će ti biti puno jasnije. U mom slučaju komšija komentariše kako je komšijina krava bolesna i nikakva, slabo hranjena i gladna te predlaže bolju brigu o kravi, ok?:))

Ja sa Hrvatskom imam nerješeno nešto iz novog perioda, a tiče se korumpirane birokratije i nemogućnosti da se bilo šta od posla uradi bez nekoga koga ćeš uzeti da „ti sredi stvari“ sa „svojim ljudima“. Pojede korupcija. Krade svako od svakoga, na kraju će odnijeti i kravu i štalu…:)

Što se te mitomanije iz devedesetih tiče- molim te namoj mi amputirati tu priču, vjeruj u šta god hoćeš, koga briga?

F

Za nas koji smo tada bili po podrumima….. O da, iznimno moderni…. Moderniji svakako od spomenutih Stuka.
No, to je manje bitno…. Bitno je promisljanje koje kaze ako nisi spreman za nositi se s reakcijom, ne kreci s akcijom.

A to sto nisi spreman na reakciju koju nisi ni pretpostavio, e to je vec neki drugi problem.

Ne bese li ono jeneA 4.sila evrope ili svijeta?

Q

Migovi 21 su također bili obarani,posebice pri napadu na most u Slavonskom Brodu…

D

B.luka , ostecen je i mig 29 iznad S Broda

I

BL
ucinkovito zrakoplovstvo se stvori u godinu do dvije….dobar primjer za to je upravo Hrvatska.
Isto tako, potrebno je samo par mijeseci kako bi se unistilo sve sta se stvaralo godinama……..

dakle, BL, puuuuno varijabli…..prevec i puno.

No, jedno je sigurno, da je stani pani…..sutra se u Hrvatskoj pojavi Labudov Leteci Cirkus sve sa svim otpisanima

Jel Beduin, koliko bi ti dugo trebalo da se mobiliziras?

B

@Insajder

Zaista? Znači devedeset i neke ste za 7 sati osposobili pilote iz ratara i ribara? Tehničare i opremu iz vozača kombajna i automehaničara? Baš niko u JNA nije deceniju-dvije sticao neku obuku? Pa ni sadašnji ministar? Grohotom se smijem svemu tome…

Kadar koji ste nasljedili od beskrajnih vojnih struktura nekadašnje države nosio je sve. Ivan Selak je prije nego što je prebjegao u HRZ sa kumom imao upisanih 11 godina kao pilot na MiG-21, nije bio vozač bagera, jel’? To su činjenice, nije niko ništa izmislio- neznam čemu taj, partizanski „deset na jednoga folklor“? Bezveze.

Kao i ovaj gore što reče 70 tenkova… Pa samo u kasarni u Varaždinu ste po zvaničnim podacima HRV-a došli do 74 tenka, 88 oklopnih vozila i 36 komada PVO BOV-ova. Predao vam Trifunović kompletan garnizon na dlanu, zar ne? Pronađi podatak- nije nikakva tajna- opšte poznate stvari svima. Valjda može tolike godine poslje rapada neke političke tvorevne da se razgovara o nečemu bez emocija i da se prevaranti i lopovi nazovu pravim imenom? U čemu je problem?

U tom smislu: Hrvatski RV i PVO trenutno je jedna velika šala. Beskrajna humoreska koja počinje sa padanjem djelova aviona na babu na njivi a završava se odlaskom vojnika u lov na veprove vojnim transportnim helikopterom, sad u novembru. Splet aforizama ispresjecan korupcionaškim skandalima bez epiloga. Predmet podsmjeha bilo koga ko se bavi ovim. Nikakvo teoretisanje i priča sa dnevnika ili dokazivanje meni kako je nešto bilo devedeset i neke neće pomoći da se to izmjeni. Mene ni najmanje ne zanima šta je bilo prije 25-30 godina, a bio sam u toku, za razliku od mnogih mlađih na ovom forumu koji nisu nego samo ponavljaju nešto što im je neko rekao ili su čuli.

Ono što će pomoći da se nešto izmjeni je predan rad i striktna kontrola nad ljudima koji upravo odlučuju o budućnosti jednog roda jedne vojske, ljudima koji žive i rade za RV, te su vezali svoje sudbine i sudbine svojih porodica za tu priču. Praktično, ovo je vapaj, početak akcije „Spasimo kravu“. :)

Ajde adio.

I

Rijetko kad se da iscitati manje iz tako puno napisana.

r

Чини се да је Амерички утицај у Европи и даље велики када и поред три Европска произвођача ловачких авиона једна чланица НАТОа одабере F-16 био нов или полован

Odgovori
M

Peru bugari grehove oko Turskog toka, kupuju američke avione da se sakriju iza provlačenja gasovoda.Pametni su bugari ma koliko sa naše strane to delovalo naivno.Bugarska je daleko uspešnija zemlja od srbije i ako vlada uverenje kod nas da je drugačije.

A

#Marko
Provozaj se do Vidina, ili nekog drugog grada Bugarske, koji nije na obali, pa ces promeniti misljenje. Veruj mi…

r

Градови су им катастрофа изузев приморија ово остало је још у Совјетској ери, ок је модернизовати РВ али невероватно је колико Америка има утицај на нове НАТО чланице скоро све земље бившег Варшавског пакта изузев Чешке и Мађарске су или ће бити (Словачка) наоружане Америчким авионима па немогуће је да су ловци произведени у Европи инфериорнији од Америчких половњака колико год ови били модификовани па чак и нове варијанте F-16 немогу толико технолошки да надмаше нове верзије Грипена, Рафала и Еурофајтера , просто чуди да рецимо Бразил наручи Грипен и да им одговарају сви трошкови које та куповина подразумева док у Европи то не пролази и поред свих позитивних оцена које је добио да не говоримо о логистици и одржавању собзиром да је у питању Европски континент.Чиними се да нове чланице НАТОа треба дебело да се пресаберу јер постају средство које одржава Америчке ремонтне заводе у животу!!!

D

“SAD traže jednokratnu avansnu uplatu a spremni su da pregovaraju o ceni i njenom eventualnom smanjenju ali nakon što se izabere američka ponuda.”
Sve je receno. Bugari nisu imali izbora.

Odgovori
A

Korupcija i netransparentnost smetaju izgleda samo kad se tvoja oprema ne prodaje. Za Gripen se desilo ono sto sam i ranije mislio, a to je da Svedska, zakljucno sa SAAB-om ne mogu garantovati celokupan paket jer dosta kljucne opreme se nabavlja od „trece strane“. Bio sam i ostao misljenja da je to najgori avion koji jedna drzava moze nabaviti u 21. veku zbog nepostojanja neke jake polticke moci iza njega. Za air-police je preskup, za rat nije jer se moze desiti isto sto i nama sa 29kama ’99, sreca pa je Rusija vise nije ono sto je bila tad. F-16 ili Rafal bi bili najbolja opcija za NATO clanicu jer drzave koje ga proizvode stoje iza njih, samo nacin na koji se ovo sve obavlja je komican. Ispade Srbija, sa sve karikaturama na celu, neuporedivo ozbiljnija i od Bugarske i od Hrvatske koje su obe u „prosvecenom“ NATO-EU klubu. Ne znam kako su to uspeli?

Odgovori
o

Rafale je skup ko vrag :)

N

Бугарски предсједник је коментаришући побједу Американаца ово назвао сумњивом одлуком, додуше ако се узме да је он проруски човјек у Софији таква изјава му се може приписати уз политичко опредељење. Ипак, као човјек који је летио и који добро зна како се ствари рјешавају склон сам да му повјерујем.
Мислим да је ово ипак смекшавање американаца због одлуке о гасоводу, Бугари су преливоде као мало ко у овом дијелу Европе. Неко ће рећи да знају, а ја бих додао да нити једном нису кажњени како треба.
Што се тиче авиона, нека купују шта хоће. Да ли су јачи или нису нама је небитно. Знамо да сви ови око нас немају никакав капацитет, као ни ми. Куповином/набавком нових ПВО система осигурава се небо од свих осим амера.
Бугари као и Грци ће у перспективи те своје авионе најчешће окретати према Турској, они су на првој линији ватре са Турцима, а колико им треба авиона за то – рекао бих пуно, много више од 8.
Грци колико год да су ми драги немају шансе са Турцима, а то њихово кочоперење је само декларативно јер Турци готово свакодневно улазе у грчки ваздушни простор, на годишњем нивоу ради се о хиљадама улазака авиона са наоружањем… да се више не удаљавам од теме, 135 милиона $ за машину није мало….

Odgovori
A

Koliko sam ja upratio, nabavka S-400 od strane Turske je da kompenzuje za ogroman gubitak kadra u RV usled politickih „cistki“ nakon neuspelog puca. Pitanje je koliko Turci aviona uopste mogu da dignu u vazduh u ovom trenutku tj. koliko pilota za iste uopste imaju? I ti sto nisu uhapseni, da li rade pod nekim „politickim pritiskom“? Ne bih potcenjivao Grke, ipak imaju jedne od najboljih pilota na svetu, a sasvim su adekvatno naoruzani u vazduhu, uz to imaju kvalitetan kadar u mornarici, moze se reci i jaku mornaricu. Turci imaju veliku moc nesumnjivo, narocito u pogledu proizvodnje sredstava i obimu opreme kojom raspolazu, samo kvalitet kojim bi oni sprovodili te hipoteticke operacije je meni licno diskutabilan. Nije da su se nesto proslavili u Siriji, a kao i Grke, do duse ne u toj meri, drma ih kreditna kriza usled lose monetarne politike(kod Grka vise fiskalne). Tako bar meni izgledaju stvari, ako sam nesto prevideo, ispravite me.
Za 135 mil. bi se slozio….samo to ne pokriva ni blizu ukupne troskove…..Nama bi u buducnosti Bugari jedino mogli praviti problem(ili mi njima) jer delimo istu zonu geopolitickih interesa na jugu. Istorijski mi smo nekako bolje prolazili, sto ne znaci da ce tako biti i sledeci put, a sledeceg puta ce biti, ne odma „sutra“, ali bice ga sigurno. Mozda u buducnosti konacno civilizovano to resimo lapo/lapo kao Banat sa Rumunijom(1/3 nama, 2/3 njima) sto bi svakog obradovalo. No da se ja sad ne udaljavam za sad, da im nije S-300 ne znam sta bi radili iskreno. Bas su bespotrebno otegli celu pricu oko LA.

P

Bugarska od 90tih nije odmakla daleko uprkos ulasku u EU pre cak 11 godina, nisu imali ni ratove ni sankcije 90tih poput nas a samo su za nijansu ekonomski jaci od nas. Ista ta Bugarska je do 1970ih imala visi zivotni standard od SFRJ a danas je Rumunija primer za sve.

Odgovori
D

Nijansu ekonomski jaci? Pa bugarski BDP je 30% veci od srpskog, a bugarski vojni budzet za 2018. za 35%. Jesu to nijanse?

P

Ista ta Bugarska nije ratovala 70 godina i nije imala sankcije dok je BDP Srbije od 1991-2000. godine pao na svega 6 milijardi dolara koliki je bio i 1914. (racunajuci inflaciju i razliku u cenama ovo je srazmerno i nize).

I

Bugarska imala viši životni standard?!?
Neće biti. Oni su tada bili neopisiva beda. Ni sada nam nisu odmakli, za razliku od Mađara, da ne pominjem Čehe.

P

@ID
Prođi kroz Bugarsku i pogledaj kolike kuće imaju građene 1960ih i 70ih a zatim prođi kroz Srbiju od Aleksinca do Beograda i gledaj šupice iz istog perioda od po 80 kvadrata sa opadajućim malterom i buđavim crepom.

A

@Marko
Apsolutno se slažem da mudruju na duže staze. Još su 1996. dobili kao jedan od uslova za ulazak u EU, da se ratosiljaju piraterije. Odmah su prionuli na posao i prekinuli sa tim. Gledaju u Rusiju, amerima to odgovara, nametnuli su im avione kao i većini zemalja. Prosto…
Hrvati će ispeglati problem, frka im je i moraju da rešavaju to što pre.
@mr – Ne verujem da ćemo biti inferiorni. Krenulo je i to posle baš dugog i mučnog perioda. Nije idealno, ali se kreće nabolje. Slažem se, novi aparati rešavaju sve. Do tada, biće puno postova…

Odgovori
Y

Adaptacija rumunskih aerodroma za polovne F-16 valjda je iznosila više stotina miliona dolara…
Ne znam tačno da li jednog aerodroma ili više njih…
Ako se Bugarima isplati sve to za oko 1/2 eskadrile – valja im čestitati što će se podnoviti…

Odgovori
T
s

Bahrein dobiva 12 F16 75

https://youtu.be/JWg0DuICeI4

Odgovori
s

Svasta se dogadja

Danas je tehnologojia minor issuue.

Z

@Banja Luka

Gomila ispravnih pretpostavki ne mora nužno dovesti do ispravnog zaključka

Lijepo ti je gore napisao FT1P da je HR izdržala i više od Štuka za nebranjenim ZP i to u vrijeme koje nije bilo mirnodopsko kao sada.
Znaš li za pokušaj ) plan ) JNA da sravni Zagreb sa zemljom sa naletom više desetina zrakoplova tokom rata u Hrvatskoj 90-ih i tko je spriječio taj pokušaj ?
Po tome nam i ne treba NATO , pomoć može doći sa svih strana

Misliš li da mi u HR nismo svjesni zaostatka za RV Srbije ? Misliš li da potcjenjujemo te vaše 29-ke ? To rade samo neznalice

Svjesni smo i ostalih zaostataka za VS – prije svega u KoV ( vi 300-400 tenkova , mi oko 70 ) , ali i toga da se nitko neće usuditi napraviti to što ti pretpostavljaš. Isprva bi postigli rezultat , ali bi kasnije zažalili zbog toga

Mi u nekoliko idućih godina imamo cilj obnoviti puno toga i u RZ i u KoV , Krstičević to odlično radi a oni koji ga kritiziraju ionako su na liniji na kojoj si i ti.Kritike koje stižu najbolje govore koliko kvalitetno radi
Previše je u tvom tekstu netrpeljivosti prema HR i potcjenjivačkog tona . Ipak je ovo portal na kojem bi toga trebalo biti manje bez obzira na osobne animozitete na relaciji Hr-SR i jedan od rijetkih koji je od toga cijepljen. Neka tako i ostane

Odgovori
h

@Zooro O čemu ti pričaš ? Hrvatska ima najveću zračnu komponentu u ovome djelu Balkana. Čak je i TangoSix pisao par članaka o tome, pa da citiram „Najveću helikoptersku flotu u regionu, s oko 48 letelica, trenutno poseduje Hrvatska“. Hrvatska je od svog osamostaljenja 1991. do danas uložila na desetine pa i stotine miliona dolara samo u kupovinu tehnike od koje je dobar deo i dalje u upotrebi a u periodu od 1994-2012. nabavljeno je oko 93 aviona, od čega 49 borbenih i oko 58 helikoptera od čega 12 borbenih. Srbija, prvo u sastavu SR Jugoslavije a posle i samostalno trošila je resurse tehnike nekadašnje JNA a u periodu 2009-2012. nabavila je samo 17 školskih i jedan avion za aero-foto snimanje….Kakvih 70 tenkova ? Od kuda je ljudima uopće došla ta ideja od prije par godina da Hrvatska ima samo 70 tenkova ? 70 tenkova je aktivno, to nije cjelokupni broj. Koliko bi netko morao biti glup da ima aktivne sve tenkove u „vremenu mira“. Znaš li koliko goriva proguta jedan tank ? Volio bih te odvesti na par lokacija u Hrvatskoj da vidiš pravo stanje i što sve „skuplja prašinu“ u hangarima.

Z

@Hellraiser , da ti odgovorim . Kad sam rekao da zaostajemo za RV Srbije mislio sam na avionsku komponentu i referirao sam se na odnos srpskih Mig-ova 29 ( prisutnih i u letnom stanju ) i naših Mig-ova 21 koji takvi kakvi jesu. Mislim da u tom slučaju nije ni potrebno komentirati odnos snaga
Što se tiče helikopterske komponente tu RH napreduje velikim koracima , ali ove Cobre koje ima HRZ nemaju nikakvu zaštitu , čak ni od pješadijskog naoružanja. Vidio svojim očima na aeromitingu u Varaždinu ovog ljeta. Ispravi me ako griješim. Dobri su kao nosači protuoklopnih sredstava ali bez ikakve zaštite…
Pravih borbenih helikoptera i nemamo dok ne nabavimo AH-64 ili nešto slično. S te strane mijenjao bi ovih 12 za buduće srpske MI-35. Jedino što je 4 komada , realno , nikakav broj
Što se tiče HR nabavke od 1991 do danas pa logično je bilo da nabavljamo sve što možemo , JNA je imala sve a mi ništa , što smo trebali ? Da stojimo skrštenih ruku ? JNA nije imala potrebe da bilo što nabavlja , druga je stvar što je njena tehnika od 90-ih do danas zastarjela
HR ima 70-ak aktivnih tenkova , ostale i ne računam jer i ne vrijede. Za njih vrijedi kao i za Cobre , radije bih bio izvan njih nego sjeo u njih.

E

@ Zooro
Hrvatska ima Cobre? Pa bilo bi jako ljepo da ima i AH-1 u inventaru, ali mislim da ste malo pomjesali imena i namjenu…
Zamjenili ste „OH-58D Kiowa Warrior“ s „AH-1 Cobra“.
Kiowa Warrior se ne treba niti usporedivati s borbenim helikopterima kao sto su Mi-24, Mi-28, AH-1, AH-64, A129, EC665 Tiger,…
KW je laki naoruzani izvidacki helicopter cija je glavna snaga u opremi tj. senzorskim i komunikacijskim sustavima. Borbeno djelovanje iako ne zanemarivo, mu je ipak sekundarna namjena.
Mislim da bi Hrvatskoj cistokrvni borbeni helikopter bio nepotreban trosak, a taj novac je prijeko potreban za nesto drugo…

Z

@Ed
Moja greška. Za ime helikoptera. Pisao sam napamet.
Sve ostalo ostaje

A

Kada već govorite o tenkovima i u toj razlici da razjasnimo nešto. Zadnji tenk M 84 A 4 izašao je iz pogona Đuro Đaković 2006. Hrvatska ima najmlađu flotu tenkova u ovom djelu ajmo reći Balkana. Hrvatski tenk M 84 A 4 ima novi sustav upravljanja vatrom, stabilizaciju topa, laserski daljinomjer i novo balističko računalo. Srbija ima veći broj tenkova, ali samo na papiru. Od 212 tenkova ako se ne varam 80 tenkova je već otišlo u dijelove, djelom i u Rh. Ostatak od tog broja najmanje 50 % nije upogonjeno. Primjer jako lošeg stanja u tenkovskim snagama Srbije je vidljiv na vježbi Vek pobednika gdje Srpskom M 84 nakon ispaljene granate pada cijev topa na tenk. Kiwa worrior je helikopter, priča za sebe. Nije jurišni helikopter. Ova nabava Srbije oko Mi 35 je samo želja da se nešto kupi pošto poto. Naime 4 ili 6 helikoptera koje najavljuju u Srbiji je samo broj. Za kvalitetno eksploatiranje tih helikoptera i posade potreban je minimum minimuma 12 aparata da bi se oni mogli kvalitetno eksploatirati zajedno sa posadom. 4 do 6 komada je samo broj, najvjerojatnije samo za pokazivanje i ništa više.

P

@Alf
Nijedan M-84 nije proizveden u Hrvatskoj posle ‘92. Ne poznajete materiju ipak.
Tacno modernizovali ste SUV na vasim M84 i ta varijanta se zove A4…to je jedina razlika od tenkova koje ima Srbija. Zapravo to je vjerovatno i bilo potrebno zbog konplikovanog odrzavanja i starog koji se ne proizvodi i hrvatska ne posjeduje dokumentaciju za isti. Inace Djuro Djakovic je samo radio finalno dklapanje tenka i eventualno tijelo od istog svih ostali kljucnih 250 podsistema su dolazili iz drugih republika.
Te informacije o otpisu nekih su netacne, tacno je da je 30 t72 bilo otpisano ali su remontovani i vraceni u sluzbu.
Svih 235 u Srbiji su remontovani ili se remontuju i u operativnom stanju, a na vjezbi je bilo angazovano oko 100 komada. To da je pao top, ne znam otkud vam ideja, …pa tenk je u pokretu.. Inace postoji potreba za njihovom modernizacijom i to je nesto sto je aktuelno..
Mil 35 ce se nastavljati nsbavljati, a tih prvih 4 komada su dovoljna da se usvoje u upotrebu. Koliko se navulo bice jos isporuka istog mada je i MO pokazalo interesovanje za Mi 28…. vidjecemo…

o

8 aviona za 1,08 milijardi dolara. wow Duplo veća cijena i četiri manje aviona nego Hrvatska.

Odgovori

Хрватска добива коришћени авиони, а Бугарске – нови авиони!

o

U Europi se ne podučava čirilica :/

J

oxo

На тему ћирилице, Бугари немају латиницу: https://europa.eu/european-union/index_bg

На тему авиона, тих 8 бугарских авиона ће провести више у ваздуху него 12 хрватских. Са 8 нових авиона Бугари ће имати већу борбену готовост него Хрватска са 12 половних.

m

@oxo Da ti prevedem,rekao ti je da oni kupuju nove avione a vi izraubovane krsine,tako nekako…

l

@oxo Na ovom sajtu se podučava.

E

@ Jordan
Bugari ce imati vecu borbenu gotovost u postocima, prvih nekoliko godina mogu racunati na (visokih) 90% (redovni pregledi i redovno odrzavanje). To bi znacilo da mogu ocekivati 7 spremnih aviona u bilo kojem trenutku. Hrvatska bi po ponudi imala garantirano minimum 65% borbeno spremnih u bilo kojem trenutku tj. 8.
Dakle Bugarsku bi ovo moglo kostati 2.5x vise za 1 borbeno spreman avion manje…
(uz napomenu da je Block 70/72 nov i bolji avion)

The entire deal is 8+8!
The first part is 8 till 2022 the next transfer of last 8 is till 2024.
We are talking about block 70-72.
The big plus of this block 70 is the F35 so called „genetics“.
Radar is the same as F35 ,avionics -the most part including the helmet virtual navigation of targets with AI.

The case of Croatia –
Croatia is ordering 10 F-16C Barak single seat upgrade of israeli owned B.30 and 2 F-16D Brakeet (double seat Israeli version. Thus making it totals squadron of 12 fighters, 10 single seat and 2 two seat.

o

@Milko Thx. To je istina. Što znači da će Hrvatska jako, jako dobro proći. Za samo 8 aviona duplo veća cijena. Strašno. Gdje se ovdje samo govori o avionima ( bez infrastrukture, naoružanju i ostaloga ), dok sa druge strane Hrvatska kupuje cijeli sistem za duplo manju cijenu.

A

@oxo
Odakle ti ideja da ce Hrvatska uopste ista „proci“ a kamoli „bolje“? Nema ugovora i blokirana je prodaja. Na kraju tih planiranih pola milijarde mozda(citaj sigurno) preraste u mnogo mnogo vise?
Uostalom u slucaju Bugarske i ovo je samo predlog! Nista nije reseno ni potpisano ni obecano. Jedino su Srbija i Rumunija nabavile avione koji su vec u aktivnoj sluzbi. Sto se cirilice tice, procackaj malo po hrvatskim Migovima 21 i naleteces sigurno ;) ako ti treba prevod samo zovi

J

Ed,
Ne znam gde si našao podatak o toj garanciji od 65% za hrvatske avione, to je poprilično visok broj. Moguće u prve 2 godine, a hrvatski avioni trebaju da lete 15 godina. Pa Bugari će nakon 10 godina imati 65-75%. Gledaj malo drugačije. Hrvatska će nakon 96,000 sati leta (12×8,000) imati staro gvožđe, Bugarska će nakon 96,000 sati leta (8×12,000) imati avione koji mogu da idu na remont, pa nakon toga još 64,000 sati. Onda na to dodaj ono što si rekao, da je blok 70 bolji avion. (Da za sada ignorišemo današnje vesti da od prodaje tih aviona za sada nema ništa.)

Pozdrav iz Bugarske,

Personally, I like Gripen, but B 70/72 is a much better choice. There is such thing as a new Gripen. With Gripen, you still need US approvals for many advanced systems. Bulgaria has an obligation to increase the military budget to 2% GDP anyway.

E

@ Jordan
U natjecaju za VBA, „Domena sposobnosti“ pod „Ucinkovitost“ uvjet je minimalno 65% Ispravnosti tj. nesmetane upotrebe.
https://obris.org/hrvatska/nabava-vba-prezentacija-brigadira-tretinjaka/
Kao sto sam spomenuo, neupitno je da su novi apsolutno kvalitetnije rjesenje, ali i visestruko skuplje.
A sto se tice zadnjih vjesti o Baraku za HR, meni je samo zao izgubljenog vremena ukoliko se ovo ne ostvari.
Da razjasnim, moje osobno misljenje je da je najbolje za HR bila kupovina 12 novih F-16 Block 70, a nazalost na toliku investiciju HR nije spremna. Od ponudenog, izraelsko je bilo najbolje za novac koji je HR voljna izdvojit.

B

@Ed

To je ona „čuvena prezentacija“ na koju sam Vas jednom prilikom upozorio, sjećate se? I sada i tada je način kako je to „branjeno“ mirisao na jeftinu marketing prezentaciju prodavaca timeshare apartmana. I tada i sada je sve to prilično zvonilo na uzbunu (gledajući sa strane, nepristrasno).

Pratim Vaše postove i vjerovatno ste kao dosta dobar poznavalac F-16 i njegovih varijanti kompetentniji za ocjenu realnog od većine ljudi u toj sobi. Ako imate minimum radnih navika i ozbiljnosti, te prosječnog pravnika u timu- vjerujem da nebi ušli u situaciju u kojoj se ekipa sada nalazi ili bi ranije iz svega toga izašli.

Rekoh vam prije godinu dana da je trebalo učiniti sve, sačekati još godinu ako treba, i uzeti američke letjelice, te dogovoriti modernizaciju u okviru nekih mogućnosti. Samo američke. Nekakav blok52 sa dosta resursa i „urednim papirima“ bi bio krajnji cilj jednog takvog puta i to je prava stvar za HRZ. Ali tu nema para za „šibicare“. Kako se „uplusati“ sa amerima? Sada je to što je.

N

@Pozdrav iz Bugarske
The price for 8+8 will be 1,08 1,08 or around 2,16b $.
Slovakian contract is 14 x 133,6 m$ = 1,87 b$. If you receive some discount, it will be 1,5 m$ per aircraft.
F-16 is „genetic“ F-35……why they still produce F-16. F-16 is machine for countries which need so called „military lustration“. You can’t go directly to new technology, firstly you must buy older technology.

Odgovori

That’s the facts!
Don’t know why but this is an info from official presentation on BNT especially created for competition for a new jet fighter for Bulgarian Army by Lockheed Martin Corp.
Just quoted the facts I got from the official video presentation.

I

Tako to rade ozbiljne drzave a ne kao Hrvati, idu sve zaobilaznim putevima kako sa migovima tako i sa Fovima.Hteli su migove od Ukrajinaca umesto od Rusa i ispalo kako ispalo nijedan neleti, isto sa f-ovima, umesto od amera kupuju od izraela i na kraju nece dobiti nista.Mi se barem drzimo Rusa direktnih proizvodjaca.Mi ako dobijemo 4 mi 35 i ove migove modernizujemo bicemo daleko ispred hrvata u helicima i u avionima

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Upravo tako. A330 bi mogao sletjeti na SPU, no ako želi poletjeti morao bi uzeti gorivo do Zagreba ili nekog drugo aerodroma, pa tamo puniti gorivo. A to poskupljuje operacije i čini ih neisplativim u današnje vrijeme.

19. Sep 2019.Pogledaj

dax na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Air Serbia je već duže vreme pod velikim pritiskom sa svih strana. Air France i KLM/Transavia su otvorili letove tamo gde je do sada Air Serbia radila fidanje njigovih habova u Parizu i Amsterdamu. Na letu BEG-JFK ih svi veliki evropski igrači lome damping cenama. Aeroflot razvaljuje ka Moskvi/Aziji. Turkish ka Istanbulu. Eurowings otvara uskoro…

19. Sep 2019.Pogledaj

Miloš77 na: Višenamenski borbeni avion Su-30, univerzalni član familije Flankera

Isto sam i ja čitao što se lobiranja tiče. Jedno je sigurno- teško ih je zadovoljiti kad je pazar u pitanju jer imaju iskustva sa svima a to i kotiste da se cenjkaju. Hoću da kažem da ako Indijac ponovo kupi R-77 onda bih je i ja uzeo. Drugo, sama ta raznolikost i šarenilo se…

19. Sep 2019.Pogledaj

JU240 na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Alene, nećemo sad zamenu teza. Prvo je bilo: 'Prelazak granice i vožnja trajektom je tlaka', a posle: 'Aerodrom je blizu'. Ali je, Alene, preko granice, i posle trajekta. A šta ćemo sa domaćom i najlegitimnijom mogućom linijom Banjaluka - Trebinje? To bi u svakoj, ali u svakoj zemlji sa takvom geografijom postojalo. Bez izuzetka. E,…

19. Sep 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Da, to je stvarno mjerljivo, Dubrovnik i Trebinje. U stvari ste u pravu. U regiji ima nekih stotinjak mjestačca od 25.000-100.000 koji nemaju aerodrome. Odmah svakom aerodrom napravit. Bez obzira jel par desetaka kilometara u okolici ima aerodrom. Ma što je milijarda EUR za izradnju tih 100 aerodroma i 200 milijuna godišnje za operiranje. Jel…

19. Sep 2019.Pogledaj

Send this to a friend