BEG airport status
SMATSA dobija kredit od Evropske investicione banke, U naredne četiri godine modernizacija sistema kontrole letenja Investicije i u četiri srpska aerodroma / Foto: SMATSA

SMATSA dobija kredit od Evropske investicione banke, U naredne četiri godine modernizacija sistema kontrole letenja

Direktor SMATSA-e Predrag Jovanović juče je u zgradi Predsedništva, u prisustvu predsednika Aleksandra Vučića, predsednika Evropskog Saveta Donalda Tuska, kao i predsednika Evropske investicione banke (EIB) Vernera Hojera, potpisao Ugovor sa EIB o kreditu u vrednosti do 45 miliona evra, saopšteno je iz Kontrole letenja.

Kako navode, kredit je „dobijen pod izuzetno povoljnim uslovima“, a sredstvima iz zaključenog Ugovora u naredne četiri godine biće izvršena modernizacija sistema kontrole letenja u Srbiji i Crnoj Gori, što između ostalog podrazumeva i sledeće projekte:

– Nabavku i implementaciju radarskih sistema na tri nove lokacije (na kompleksu Aerodroma Nikola Tesla, na lokaciji Besna kobila i na lokaciji Vrsuta u Crnoj Gori);

– Implementaciju sistema za govornu komunikaciju zemlja-vazduh i zemlja-zemlja korišćenjem IR protokola;

– Izgradnju aneksa centra kontrole letenja i tornja aerodromske kontrole letenja Beograd;

– Izgradnju centra kontrole letenja i tornja aerodromske kontrole letenja Niš.

Prema njihovim rečima, modernizacijom će biti ispunjeni zahtevi i standardi iz evropskog paketa propisa poznatog kao „Jedinstveno evropsko nebo“, a koji su implementirani u Srbiji i Crnoj Gori:

– Modernizovani sistem unaprediće bezbednost, kapacitet, efikasnost i ekonomičnost sistema za upravljanje vazdušnim saobraćajem, poboljšati saobraćajnu povezanost regiona uz smanjenje emisije gasova i buke. –

Ugovor deo Programa modernizacije Kontrole letenja Srbije i Crne Gore / Foto: SMATSA

Kako navode iz Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, Ugovor je deo Programa modernizacije Kontrole letenja Srbije i Crne Gore – SUSAN za period 2017-2021. godine, vrednog ukupno 118 miliona evra, koji se finansira iz sopstvenih sredstava SMATSA-e, kredita EIB i Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD):

– SMATSA je 92% u vlasništvu Srbije, a iz ovog programa biće uloženo ukupno 118 miliona evra, uključujući investicije u četiri aerodroma u Srbiji – “Konstantin Veliki” u Nišu, “Ponikve” u Užicu, “Morava” u Kraljevu i “Nikola Tesla” u Beogradu.

Najznačajnije ulaganje na Aerodromu “Konstantin Veliki” u Nišu biće izgradnja kontrolnog tornja, u koji će biti uloženo 5,5 miliona evra, što je važno kako bi niški aerodrom mogao da se koristi kao alternativni aerodrom beogradskom. –

U aerodrom u Kraljevu biće uloženo ukupno 850.000 evra, najvećim delom u zamenu radio-farova, dok će u “Ponikve” biti uloženo 440.000 evra, najviše u unapređenje infrastrukture oko poletno-sletne staze, kažu iz Ministarstva.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Marta Lutovac Zamenica glavnog i odgovornog urednika marta.lutovac@tangosix.rs

Komentari

ko

Srbiji i Crnoj Gori?
OK Srbija uzima zajam za sebe, nije sporno ali uzima zajam da modernizuje i sistem letenja u Crnoj Gori? Jesam li propustio nesto?

Odgovori
54

Jesi, propustio si da SMATSA ubire prihode od kontorle neba u Crnoj Gori. A da bi ubirala i dalje, planiran da uloži novac u infrastrukturu koju koristi.

Dj

SMATSA je zajednicka agencija Srbije i Crne Gore. 92% u vlasnistvu Srbije.

Al

Jeste.

Ne financira se SMATSA iz budžete nego na komercijalnim osnovama (naplatom usluge od korisnika, tj. zrakoplovnih kompanija koje vrše operacije u zračnom prometu Srbije). Ona ne smije biti pod kontrolom države. Samim time ako uzima kredite uzima ih na komercijalnim osnovama, za unapređenje svog poslovanja (jeftinije i isplativije poslovanje, mogućnost naplate viših taksi, i u konačnici mogućnost poslovanja jer ako nisu u propisanim standardima nemožeš raditi).

SMATSA opslužuje teritorij Crne Gore. I tamo ubire novac. Da to može činiti mora investirati u svoju opremu i infrastrukturu. Crna Gora ima opcije da napravi svoju agenciju (preskupo i neisplativo), da nastavi sa SMATSA-om (ako će ista investirati u opremu za poštuje standarde) ili krene suradnju sa nekom drugom Agencijom koja to želi (Hrvatska, Talijanska…).

Bo

koja
Jesi propustio u naslovu piše SMATSA a ona je: Serbija and Montenegro Air Traffic Services Agency( akronim: SMATSA). AV je tu samo zbog slikanja.

Su

Ne uzima kredit Srbija, vec SMATSA, a to je preduzece koje vrsi kontrolu preleta u Srbiji, Crnoj gori, i , ako se ne varam, delimicno u BiH. Naravno, oni to i „debelo“ naplacuju.

Ig

Jesi, nije uzela Srbija nego SMATSA – Kontrola leta Srbije i Crne Gore, a sad što kod nas, kad god stižu neke pare, političari moraju da se slikaju…
Isto kao što SMATSA ulaže u aerodrom Konstantin Veliki 5,5 miliona za izgradnju kontrolnog tornja, a ne država Srbija…

Н

Да, кредит не узима Република Србија, већ „SMATSA“ (скраћено од „Serbia and Montenegro Air Traffic Services“)

Re

Nasa kontrola leta pokriva i Crnu Goru. A oni nam duguju nekih 20-tak miliona evra inace. To je neko drugi propustio…

Be

U teksu piše da je SMATSA 92% u vlasništvu drzave Srbije!

Znači da drzavna firma dobija kredit i da: ta drzavna firma investira u niški aerodrom oko 5 miliona evra!

Pe

@Beli
Beli nije tako jednostavno, malo se raspitaj sta se desava ako ne investira. Smatsa ne moze da uplati „dividendu“ Srbiji i ne ulaze Srbija, jer novac ako se ne investira ide Eurocontrolu. Smatsa nije drzava Srbija, a gradnja tornja nije ulaganje u Konstantina i to je cist politicki spin, ne samo ove vlasti. Pozz

Sa

SMATSA je 92% u vlasnistvu drzave Srbije.

Ma

Sjajne vesti za Nis ! Drzi se Konstantine !

Odgovori
Pa

Pa dobro, sto mi investiramo u aerodrom „Nikola Tesla“, kad ce on pripasti Vinci Airports kompaniji???
U koju odgovornost ce da spada aerodromski toranj za kontrole letenja, hoce to biti u sastavu aranzmana sa francuzima ili ostaje li to drzavno posle predaje aerdroma?

Odgovori
Ne

Ne razumem sto se investira u aerodrom Nikola Tesla ako ce biti pod koncesijom?

Odgovori
Be

draga djeco, kontrola letenja nema dodirnih tocaka s operaterima aerodroma.

Odgovori
ZZ

SMATSA kako je i gosp Alen naveio vise puta je nezavisna firma/agencija.Agencija pokriva teritorij Srbije i Crne Gore i gornje slojeve jednog dela Bosne i Hercegovine. Donji sloj sada pokriva BHANSA sa namerom da preuzme i gornje slojeve.

SMATSA i CROControl na primer su krenule sa implementacijom direktnog rutiranja (Free Route Airspace Concept) koji je kasnije objedinjen sa Slovenijom i Austrijom tako da odnedavno imate zonu direknog rutiranja aviona koja pokriva Austriju i exYU sa izuzetkom Makedonije i Kosova. To znaci da avion iz Nemacke za Grcku ako je dozvoljeno moze pravoliniski da preleti preko teritorija od ulazka u Austriji do izlazka na Albanskoj granici

Nis se pravi kao alternativna lokacija centra na Surcinu u sucaju da Surcin postane neoperativan iz bilo kog razloga (poplava, otkaz sistema, virus outbreak). Imali ste slucaj gde je SMATSA pokrivala CroControl jednom prilikom, i siguran sam da bi to funkcionisalo i u obratnom slucaju.

Za toranj na Surcinu i u Nisu je zaduzena SMATSA, ona ga gradi i nije pod ingerencijom operatora aerodroma. To isto vazi za Tivat, Podgoricu i navigacijsku opremu bilo gde na teritoriji.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Miloš77 na: [FOTO REPORTAŽA] Četvrti AirVG u Zagrebu: Premijera eskadrile domaćih Rafala, inostrani gosti za atraktivniji letački program

Vlado13:52, 13. maj. 2025. ,,Broj zemalja koje ga koriste ili su ga naručile ne potvrđuju tu tvrdnju." To nije tacno. Vise je do onoga sto je dostupno kupcu i politike koja diktira i celokupni paket. Isto vaze i za F-35 koji je prodat na stotine pre ikakvog iskustva protiv modernijeg RV/PVO. Rafal je takodje samo…

14. May 2025.Pogledaj

Pajo na: [ANALIZA] Indijsko-pakistanski sukob: Upotreba vojnih vazduhoplovnih snaga, tvrdnje i dokazi

@Vladimire, da to je onaj Izrael.koji je u ratu Egiptu uzeo Sinaj i skoro ušao u Kairo i isti Izrael uzeo Siriji Golan. Hamas, Hezbolah i Huti su pod direktnom kontrolom Irana i ne radi se o golorukim vojnim formacijama. Daleko od toga da podržavam neke akcije Izraela ali im treba skinuti kapu sto se…

14. May 2025.Pogledaj

Branko na: [ANALIZA] Indijsko-pakistanski sukob: Upotreba vojnih vazduhoplovnih snaga, tvrdnje i dokazi

Nije sve do pilota. Neka raketa ima realan domet od 120km i brzinu od 2 maha, neka raketa domet od 160km i brzinu od 4 maha...

14. May 2025.Pogledaj

Branko na: [ANALIZA] Indijsko-pakistanski sukob: Upotreba vojnih vazduhoplovnih snaga, tvrdnje i dokazi

@Dusan AESA radar na F-16 ili Rafalu je svakako savremeniji, medjutim Su-30 je mnogo veci avion, sa dosta vecim poprecnim presekom "nosa" i tako nadomescuje tehnicku prednost manjih aesa radara, ima veci domet. Pored toga Su-30 ima i rakete veceg dometa koje mogu da isprate radar.

14. May 2025.Pogledaj

Vlado na: [ANALIZA] Indijsko-pakistanski sukob: Upotreba vojnih vazduhoplovnih snaga, tvrdnje i dokazi

Fascinantna je ekstaza oko navodnog rušenja Rafala, a muk na navodno rušenje Mig-29 i Su-30 istih onih koji su bili grlati zagovornici nabavke Suhoja za RV VS. Principijelnost samo takva.

14. May 2025.Pogledaj