Jat Tehnika, naša najveća i najstarija institucija za održavanje, popravku i remont vazduhoplova (MRO) od nedavno u svojoj ponudi ima i (parcijalno) farbanje putničkih aviona.
Jedan od ključnih aduta svakog MRO centra, a neki bi rekli i značajan deo dodatnog prihoda, je da „down-time“ učini prihvatljivijim za avio-kompaniju ako se isplanira i farbanje. Farbare su zasebne fizičke celine u većini MRO organizacija, moraju ispuniti kako standardne sertifikacione standarde tako i ekološke, energetske.
Nacionalna avio-kompanija svoje manje avione slala je u Holandiju, Erbasovi su farbani na lokacijama na kojima su se zadesili prilikom leasing primoporedaja a najveći je farban u Abu Dabiju.
Jat Tehnika je preradom i doradom dela svog najvećeg hangara u stanju da obavlja parcijalno farbanje a kao prvi prodajno-promotivni demonstrator za novu stavku u ponudi iskorišćen je Boing 737 koji više godina nije u saobraćaju.
Ljubaznošću Jat Tehnike čitaoci Tango Six portala imaju prilike da prvi put pogledaju njihov promotivni video parcijalnog farbanja:
Medo s mora
Zašto je naziv „part painting“, a ne „partional painting“?
Miloš
Nije part painting nego valjda partial painting?
A zašto je parcijalno? Jer nisu farbali krila? iz snimka nije skroz očigledno.
Golub
Možda zato što su ofarbali samo pola aviona? :) :) :)
Budža
Ovo ex aviogenexov avion?
Letac presetac
Genex nije imao 300-tu vec serjiu 200. Ovo je JU avion koji je leteo u Nigeriji ranije.
Inace, prvo se skida stara farba koliko ja znam (posto ima tezinu), pa se tek onda nanosi novi sloj boje.
Dejan D
@ Budža
Leteo za Chachangi Airlines iz Kadune, nisam siguran da je JU avion jer jedini JU (a da ja znam) u Chachangiju su bili Genexovi 727. Ovaj avion je dugo stajao iza hangara Jat tehnike jer je bilo nekih neizmirenih obaveza Chachangi-ja prema Jat Tehnici. U istom je od osnivanja radila gomila pilota iz Genexa pa otud i genexove boje.
@Letač
Lepo se vidi na početku filma prskanje hemikalijom za skidanje boje, zatim nanošenje podloge na već očišćen trup (onaj nanos na trup žute boje) i farbanje.
Primetih
snimak na 1:58 pokazuje veliku neodgovornost – Standardi propisuju da farbari tokom svog rada obavezno nose i zastitne rukavice i zastitne naocare. Ovde retko ko ima rukavice a naocare nisam primetio ni kog jednog radnika tokom celog videa – vrlo lako boja/hemija moze da shprcne u oci, a tu je i kontakt apsorpcija/upijanja sa golim rukama
Da ne ispadne samo da kudim, dakle Pohvale Tehnici za osvajanje/uvodjenje ove operacije i nek obrate na sigurnosne aspekte posto je zdravlje/sigurnost radnika na prvom mestu
Srdjan
Ovo nije YU avion jer je Chanchangi Airlines svojevremeno kupio neke B737-300 ko zna gde i jedan od tih je ovaj koji je pre vise od 10 godina ostao u Tehnici na radovima koji nisu placeni a koliko ja znam,a znam prilicno,nisu ni zavrseni.Chanchangi je u medjuvremenu propao a za njega su od 1997 do 2002 leteli Aviogenex-ovi i B727 i B737-200 YU-ANP koji je i dalje ispred velikog hangara.Ovaj je video inace iz 2016 a Tehnika je farbala avione i mnogo,mnogo ranije,pa i u vreme Jat Tehnicke Delatnosti i ovo nije nista novo,osim novijih metoda i materijala.
Dejan D
@Srđan
Bila su dva B737-200 u Chanchangiju upisana u nigerijskom registru 5N BEV i 5N BIF a koji od njih bi ustvari bio YU ANP ne mogu da potvrdim. B737 200 registra YU ANU je uništen u Kaduni prilikom sletanja. Uzrok požar na kočnicama zbog prevelike brzine pri sletanju. Bila su i dva 737 300 5N BMB i 5N BMC (ovaj koji je tehnika farbala) te na Lease-u jedan B737 500. Znam da im je u Boleu u Etiopiji takođe jedan avion zaplenjen zbog nenamirenih dugova Etiopianu za održavanje.
Srdjan
Dejane
Znam da je bilo 737-200 u Nigerijskom registru ali NIJEDAN od njih nije bio ni YU-ANP ni nesrecni YU-ANU.Nijedan od YU aviona koji su od 1996 do 2003 leteli u Nigeriji ( Genexovi B727 i B737,i JAT ovi DC9,B727 i B737-300) nisu nikada ulazili u 5N registar
Ivan M
Meni je video sjajan, neko se poceo baviti prezentacijom tehnike.
Irfan NG 737
Da oni su pre par godina promenili sajt, logo, modernizovali se vizuelno. Ok prate pricu, ja dobio neki avioncic USB odusevio se. Pohvale za video.
alex
E moj ćaćangi….završio kao taraba za farbanje…
Milica Vuksanovic
A kad bolje razmislim, u ovoj Srbiji samo prolaze pljuvaci. Sta fali da jedna firma ima potrebu za predstavljanjem svojih usluga? Dezurni pljuvaci samo ovi sto prstom mrdnuli nisu u zivotu. Sto ne ofarbase i drugu stranu?
ZZ
@Milica
Da ste pazljivo procitali ugovor o farbanju aviona pisalo je.
Ugovor o farbanju Aviona B737
Sa jedne strane prilazi Chacangi Airlines, sa druge Jat Tehnika
Jat Tehnika je uradila svoju stranu
(ukradeno iz Vica o Muji i Slulji kada su farbali Americki Nosac Aviona u Neumu)
Salu na stranu. Ocigledno je uradjeno za demonstraciju/reklamu a ujedino i za obuku kadra i kalibrisanje opreme. Svali ekstra gram boje koji nije potreban je 1 cent manje. Nakon farbanja bi trebalo da se radi ponovno merenje tezine aviona. Svojevremeno se tezilo da se cak ne farba kompletan avion, ali je poliranje zahtevalo mnogo vise vremena nego pranje aviona.
Golub
Postovanje Milice. Nisam primetio ni jedan negativan komentar do sad. Ko su „pljuvaci“?
Stefan
Moram da pohvalim sve mehanicare i inzenjere u Jat tehnici , kao i njihovo rukovodstvo jer svakodnevno obavljaju slozene poslove ciji se uspeh da primetiti.
Jat tehnika je “brend” ove drzave, to je firma koja poslednjih godina belezi uspeh u svom poslovanju, otvara nova radna mesta za mlade sto je najbitnija stvar. Ja sam zavrsio Vazduhoplovnu akademiju pre mnogo godina kada nije bilo zaposljavanja, kada su trebale veze i vezice da se udje na privremene i povremene poslove…danas je
trend drugaciji, znam mnogo njih koji su se u poslednje 2-3 god tu zaposlili… bilo je i javnih oglasa za prijem…
Treba sto vise ovakvih promotivnih materijala da se objavljuje da narod vidi ko i na koji nacin brine o avionima u Srbiji i van Srbije.
Nasi mehanicari su cenjeni u regionu i inostranstvu… Bravo za njih.
Farbar
Primetih evo info, ja kao farbar tehnike moram da objasnim proces koji je primenjen , u pitanju su ekoloski adekvatna sredstva za skidanje boje, koja nisu stetna po zaposlene a efikasnije skidaju farbu. A ovaj konkretni proces je elektrostaticko farbanje sto znaci da sve cestice koje izlaze iz pistolja zavtsavaju na delu koji se farba. Do oka nista ne dolazi. Kada je u pitanju primedba vidim da na 1:55 koristimo rukavice, a na delu 1:58 je priprema ekipe.
Istina
Može li neki da mi objasni zašto ovaj avion nije završio kao deo flote Airserbia?
Nego se koriisti za ove svrhe….
alex
Zato što ni po kom osnovu ne može da pripadne AS…to je avion Nigerijske kompanije koja verovatno duguje tehnici…a i više ne postoji…koliko je na zemlji i van sistema održavanja sigurno je i nemoguće da se dovede u operativno stanje