NATO saveznici Italija i Grčka započinju 5. juna 2018. vazdušne patrole nad Crnom Gorom, navodi se u saopštenju koje je NATO juče izdao na svom internet sajtu. Kako Crna Gora, koja se Alijansi pridružila juna prošle godine, nema svoje borbene avione, zatražila je da savez pomogne u obezbeđivanju svog vazdušnog prostora. Misije kontrole vazdušnog prostora (tzv. air policing) imaju zadatak da štite nebo onih saveznika koji nemaju svoje vazduhoplovne snage a širom Evrope trenutno postoji nekoliko ovakvih misija.
U saopštenju se dalje kaže da Crna Gora doprinosi zajedničkoj sigurnosti Alijanse obezbeđujući svoje trupe za misiju obuke NATO u Avganistanu i finansijsku podršku avganistanskim bezbednosnim snagama. Kao znak savezničke solidarnosti, Italija i Grčka će sada pomoći u zaštiti crnogorskog vazdušnog prostora a njihovi borbeni avioni će nastaviti da budu stacionirani u matičnim državama i poletati po potrebi.
NATO air policing je dugotrajna, rutinska misija za očuvanje integriteta vazdušnog prostora Alijanse, što je osnovni zadatak za kolektivnu odbranu saveza. Ova misija nije odgovor na bilo koju specifičnu pretnju, već je veoma bitna komponenta kako NATO pruža sigurnost svojim članovima.
Prema odredbama NATO, savezničke vazduhoplovne snage moraju imati najmanje dva lovca spremnih da dejstvuju 24 sata dnevno, 7 dana u nedelji, a u svakom trenutku se širom Evrope u visokoj pripravnosti nalaze desetine borbenih aviona.
Druga mogućnost je da saveznici bez vazduhoplovnih snaga zatraže višenacionalna rešenja za čuvanje njihovog vazdušnog prostora. Španija, Portugal i Francuska su trenutno deo tzv. Baltic Air Policing odnosno čuvaju nebo Litvanije, Letonije i Estonije. Italija takođe rutinski pomaže zaštiti slovenačkog vazdušnog prostora, dok britanski RAF učestvuje u vazdušnim patrolama nad Rumunijom.
NATO lovci poleću kako bi između ostalog pomogli vojnim ili civilnim vazduhoplovima koji se nalaze u nevolji, ili da presretnu one koji ne poštuju međunarodne uredbe o vazdušnom saobraćaju i prilaze vazdušnom prostoru NATO saveznika. Ovi vazduhoplovi često ne uspevaju da se pravilno identifikuju i komuniciraju sa kontrolom vazdušnog saobraćaja kao i da poštuju planove letenja.
Nikola SFRJ
Nema više crnogoraca bržih od zvuka, nažalost 20. vek će ostati zlatnim slovima upisan u istoriju crnogorskih vazduhoplovaca.
Kad sam bio dete maštao sam da postanem astronaut, danas su maštanja naše dece mnogo prizemnija(fudbaler,starleta,…… čast izuzecima)
Dead1
Dvadeseti vijek ce ostati zlatni period za mnogo vazdihoplovaca a narocito vojnih.
Glavnina drzava danas ima manje vojne vazduoplovne sposobnosti sada nego u 1970-ima a u mnogo slucajeva cak 1950-ima.
Gdje su jednom bile mnogo desetina ili mnogo stotina borbenih aviona danas je desetina ili cak nista Pogledaj propast u Evropi, Juznoj Americi ili Africi.
A nije da je dosao neki pravi mir ili cak da drzave trose vise na gradane tako da vise nisu potrebne sposobne vojne sile. Mnogo zemalja danas imaju vise terrorizma i nestablinost nego u 20-om vijeku. A cak na zapadu gradani su sve siromasniji nego prije. U Africi su cak „zakoni“ kapitalizma pokvarili – ekonomoski rast ne poboljsava zivotne standard gradana nego samo pravi bogate jos bogatijim.
harris
Uskoro i Baraci će biti dio NATO air policing.
Beduin
Kako da nece
dead1
Ne znam da lice Hrvati podrzavati air policing nad Crnom Gorom. Tu su politicke osijetljivosti a ima i nekih interestantnih problema izmedu tih dvije drzava o buducnost neke imovine bivse JNA.
A 12 F-16C/D je jako mali broj aviona. Ne znam da li bi Hrvatska imala kapacitet za oodrzavanje air policing u drugim drzavama (cak malim poput Crne Gore a kamoli BiH i Slovenija).
A usput baze u Italiji (Gioia del Colle sa EF2000 I Amendola sa F-35A) su puno blize Crnoj Gori nego Pleso u Zagrebu. Italija je u perfektnoj poziciji da podrzava air policing nad Crnom Gorom i Albanijom a cak nad juznoj Dalmatinskoj obali.
Mislim da su cak Grcke baze u Araxos (F-16) i Andravia (F-4) blize Crnoj Gori nego Pleso/Zagreb.
To se naravno oslanja na prepostavki da ce F-16C/D biti bazirani u Zagrebu kao sto su sad MiG-21. Logicnije bih bilo povuci eskadrilu borbenih aviona u Zemunik kod Zadra.
(A dok pricam o HRZ, zasto HRZ ima jos uvijek kontrolu o protiv pozarnim avionima? To je civilna duznosti. Mozda bih bilo bolje prevesti te avione u drzavno poduzece koje bih onda moglo prodavati dodatne satove u druge drzave – puno je lakse letjeti civilnim avionima u drugim drzavama nego vojnim. Naravno Hrvatska bih reservila kontrolu tih aviona za svoju sluzbu ali ako nema pozara u Hrvatskoj onda prodas satove Italiji ili Bosni ili kome treba).
Mr.D
Dead1 palac gore za tvoji komentar! Apsolutno da, protupozarne avione prebaciti u duzus! (usput mogao bi netko prebrojati koliko puta su kanaderi intervenirali u BiH i CG i nasi helikopteri prilikom poplava i to besplatno a koliko Grci i Talijani….? Tada je nese HRZ dobro a za airpolicing nije sad je problem RS sukcesija CG/jna itd)
Apsolutno da pisao prije nekoliko mjeseci u raspravi za bureke…. povecati broj aviona smjestit u Zg, Pu i St i eto zaokruzen sustav koji pokriva od Cg do Slovenije
Apsolutno da i komsijama zelim uspijeha i da razviju RZ dovoljno modernim i brojcano dovoljnim da isto mogu pruzati usluge airpolicinga ako treba do Albanije i da zajedno konacno budemo faktor mira i stabilnosti u ovoj napacenoj regiji!
Juco
@dead1
F16 će biti na Plesu, ali to nema puno veze jer Sloveniju su čuvali Mađari i Talijani, a Pleso je 30km od Slovenije. Inače Hrvatska je preuzela kontrolu nad nebom Mađarske i Slovenije 2015.g. dok je trajala istraga o padu Mađarskog Gripena. Bilo je spominjana mogućnost nabave još 6 F16-ca ako bi se dobio Airpolicing nad drugim državama, a opet Mađari sa 4 ispravna Gripena nadziru i Slovensko nebo.
Protupožarna eskadrila se šalje kao pomoć u druge države i to se u pravilu ne naplaćuje, idu na molbu za pomoć i nema birokratskih problema.
Beduin
DZUS nema sredstava za takovo nesto.
Ed
U Hr se planira da bi u svakom trenutku trebali imati na raspolaganju ne manje od 65% Baraka, a to u prevodu znaci da racunaju na 8-9 komada od ukupno 12.
Za AP nad hrvatskom potrebno je 2 aviona + jedan u rezervi za eventualnu zamjenu, dakle nakon zadovoljavanja AP nad Hrvatskom ostaje 5-6 aviona sto bi bilo dovoljno za postavljanje jos jednog dezurnog para negdje na jugu (Split ili Dubrovnik).
Eventualno, spomenuto, AP nad Crnom Gorom ili Albanijom bi bio moguc i s 12 Baraka, ali na stetu obuke pilota tj sati leta buduci da bi ostala slobodna samo 2-3 aviona pa bi realno bilo povecati ukupan broj kao sto je u preporukama komisije koja je odlucivala o HRZ 2017. godine i navela kao optimalan broj 18 komada.
Zagreb/Pleso je baza za LA, jer je glavni grad, centar za odrzavanje,.. i tamo su odlucili prilagodit infrastrukturu. Zadar je najveca HRZ baza i centar za obuku. Split ima minimalne kapacitete za prihvat par avionana i povremeno se koristi. Pula i nije zanimljiva kao baza za lovacku aviajciju (Zagreb na 190km, Zadar na 140km).
Protupozarna eskadrila je pod MORH-om jer se ne zeli izgubiti mogucnost intervencija i potpune kontrola po potrebi, a i jedino MORH ima ljudske, tehnicke i financijske uvjete da odrzi ovaj kapacitet flote. Osnivanje drzavne firme ne dolazi u obzir.
Juco
@Ed
Pula ima jednu prednost, a to je da je pista i infrastruktura dobra za zahtjeve F16-ica i prije nego što je objavljeno da će biti smješteni na Plesu govorilo se o Puli kao mogućoj bazi. Dubrovnik i Split su povukli velike novce za modernizaciju od EU, Dubrovnik u zadnjoj fazi 200 milja eura pa je moguće da će imati mogućnost za dežurnu paru F16. Najavljena je opcija nabave još 6 F16-ica.
Beduin
Koji su ovo scenariji……masta svasta ucini.
Samo je jedno mjesto logicno za smjestaj BA…..a to je Udbina.
Sve ostalo, kao i sama nabavka Burka, je predstava za raju…..igramo se ozbiljne drzave….
Ne sanjate mokro
Vukovarac
Zracna luka Dubrovnik je pogodna za zracnu bazu HRZ-a. A mislim da tamo postoje i neke vojne instalacije od bivse vojske. To bi se sasvim sigurno moglo urediti za smjestaj dezurnog para F-16 ako bi se dogovorio AP za recimo Albaniju i Crnu Goru. Pula je adekvatna za prihvat lovaca, naravno mora se obnoviti i prilagoditi infrastruktura za prihvat F-16. Ali mislim da je veci problem od baza kolicina zrakoplova. Sa 12 F-16 se moze raditi AP ali nategnuto. Samo se jednom spomenula u nekom clanku da ce se nakon nekog vremena dokupiti jos 6 zrakoplova. Ali ako HRZ zeli raditi AP za par drzava u susjedstvu onda bi morao nabaviti jos jednu eskadrilu po mom misljenju.
Mr.D
Ajde neka oni patroliraju dok ne dođu baraci od dragih nam prijatelja Izraelaca! A za koju godinu nek nam komšije uđu u Nato pa da mi drzimo airpanduring za Bosnu i Crnu goru a vi Makedoniju i Kosovo
lazicdb
@Mr.D Kakve komšije da uđu u NATO? Jedina zemlja u kojoj postoji mogućnosti pristupanja NATO-u je Makedonija, i to ako Vlada to uradi uprkos protivljenja stanovnika, kao što se desilo u Crnoj Gori.
Duks BL
Hocete za BIH, al kad Srpsko RV bude patroliralo vasim prostorom…pravite racun bez krcmara tj. Republike Srpske…tek se otvara prica hoce li BIH u NATO ili ne…ni vas niko nije mogao natjerati da ostanete u SFRJ.
Mr.D
Nikad ne reci nikad
Duks BL
Mr.D: da, Federacijom BIH mozete i radite sta zelite, sa R. Srpskom necete…
Mr.D
Duks i Lazi pa probaj barem u masti zamisliti da smo na istoj strani…. Kao sto Njemacka i Nizozemska zajdno su radili na pzh2000 i boxera, Francuzi i Njem. novi avion 5.gen, Česi i Slovaci Zuzana i dr. projekti! Pa gdje bi nam bio kraj!? Svatko svoji na svome a zajedno razvijati Vihor/Degman, M80, npr. ZTC i Moma cuda bi radili, zajednicki nastupi na 3. trzista npr. M84 u kuvajtu itd.
BB
Mr. D
Pa zbog toga je ex Yu i razbijena, da ne bi bila konkurent na tržištu naoružanja. Ovo što se sad pravi oružja, prodaja ide preko sovjetskih moćnika…
Vukovarac
Ko da ce itko pitati BiH ili RS samo ce reci to i to RZ od danas nadzire vase nebo i bok. Sto se toga tice mozete pjevati borbene. Jos jedna napomena Hrvatska kontrola zracnog prometa kontrolira zracni promet nad pola BiH i to u vecem dijelu nad terotorijem RS. Pa se vi bas i ne bunite.
Tako da bi bilo logicno i realno da HRZ preuzme i airpolicing nad BiH ukljucujuci i tu RS
lazicdb
@Vukovarac „Ko da ce itko pitati BiH ili RS samo ce reci to i to RZ od danas nadzire vase nebo i bok.“
Au bratac, u kojem ti svijetu živiš jeb**e? Ko će to reći „to i to RZ od danas nadzire“, ko? Vaše tatice u Berlinu? :D Postoji šansa da HRZ dobije ulogu nadziranja kompletnog zračnog prostora BiH, ali onda kad’ RV Srbije ne bude postojalo, a možda ni tad.
Ponekad stvarno pomislim da trollaš, ne mogu povjerovat da je neko toliko zaglibio u neku svoju realnost..strašno :D
Мргуд
помало чуди ова „вест“…РВ Грчке је већ улазило и патролирало у ВаП Црне Горе!
BB
I šta sad uđe neidentifikovani avion u vazdušni prostor Crne Gore i oni alarmiraju uzbunu. Dok se digne avion iz Grčke i dok dođe do CG ovaj može da dođe do Mađarske…
Zbog veličine vazdušnog prostora moraće da avione „okreću pod ručnom“.
Juco
Takva situacija ti otprilike izgleda ovako. Kad avion ulazi u zračni prostor neke zemlje, javlja se kontroli zračnog prometa te zemlje i ona preuzima praćenje. Ako se avion ne javi kontroli zračnog prometa dižu se dežurni avioni po principu koji određuje NATO Combined Air Operations Centre. Znači oni određuju i dižu dežurne lovce i određuju gdi će do presretanja doći. Predviđa se kretanje aviona koji se ne javlja. Isto tako se prati svaki let od polijetanja tako da se neidentificirani avion neće jednostavno naći iznad CG, a ako bi se prestao javljati iznad CG, a kretao prema Mađarskoj za očekivati je da bi Srbija bila obaviještena i spremna presresti kod ulaska u Srpski zračni prostor
Niko
Duks bl sto je babi milo to joj se snilo….mislim da ti je jasno…