U organizaciji Ratnog vazduhoplovstva Švedske, prošle subote je u vojnoj vazduhoplovnoj bazi Upsala, održan letački dan na kome su posetioci, osim aviona, helikoptera i bespilotnih letelica mogli videti i drugu vojnu tehniku nacionalnih Odbrambenih snaga.
Ovaj događaj bio je retka i jedinstvena prilika da se na jednom mestu istovremeno nađu sve generacije mlaznih borbenih aviona švedske proizvodnje što je bio jedan od glavnih razloga i motiva da Tango Six prvi put bude tamo.
Šveđani su se potrudili da budu dobri organizatori ali se mora reći da ovaj događaj, iako je bilo i stranih učesnika, nije bio pravi međunarodni aeromiting sa velikim brojem vazduhoplova. Takođe domaćinu se može zameriti što su u letačkom programu pravljene duže pauze između letova aviona i helikoptera kao i to što su, posebno avioni, leteli visoko i daleko od publike.
Svi ovi nedostaci se međutim mogu zanemariti jer je Historic Flight RV Švedske prikazao gotovo sve svoje mlazne avione na kojima leti već nekoliko godina a koji predstavljaju deo bogate istorije domaćeg RV kao i vazduhoplovne industrije.

Tako su na nebu iznad aerodroma svoj pojedinačni letački program imali piloti borbenih aviona SAAB 29 ‘’Tunan’’, SAAB 32 ‘’Lansen’’ (J-32B), Hawker Hunter, SAAB 35 ‘’Draken’’, SAAB 37 ‘’Viggen’’ i školsko-borbenog SAAB 105.

Većina ovih aviona, tj. oni koji su domaće konstrukcije, učestvovala je i impresivnoj zajedničkoj formaciji koja je imala nekoliko preleta uz završetak programa koje je predstavljao, za oko vrlo efektno razdvajanje iz smaknutog poretka nakon čega je usledio zaokret za pripremu njihovog sletanja. U toj formaciji ovim oldtajmerima pridružio se i savremeni višenamenski borbeni avion JAS-39 ‘’Gripen’’.

Svi švedski mlazni vojni avioni jesu veoma zanimljivi ali ovaj put treba istaći Vigena jer je u Upsali viđena njegova veoma interesantna varijanta. I dok je u solo programu leteo jednosed AJS-37, u formaciji se našao dvosed SK37E poznat po svom neobičnom izgledu.
Ovoj verziji zadnja kabina je značajno izdignuta u odnosu na prednju pa pilot koji sedi u njoj ima odličan pregled. Vezano za pomenute oldtajmere, treba dodati da su, kada su bili parkirani na stajanci, bili vrlo blizu publike koja je tako mogla da napravi odlične fotografije.

Na vojnom aerodromu Upsala trenutno nema vazduhoplova kojima je to matična baza već se tamo nalaze povremeno, po potrebi. To su avioni koji pripadaju Trenažnoj školi Luftstridsskolan (Air Combat Training School) koja se opet sastoji od četiri škole od kojih svaka ima posebnu namenu.
Uglavnom su u Upsali s vremena na vreme prisutni školsko-borbeni avioni SAAB 105 (službena vojna oznaka Sk60) koji lete u sastavu Letačke škole (FlygSkolan) koja ima dve sekcije. U prvoj, budući piloti imaju osnovnu letačku obuku a u drugoj prolaze osnovnu taktičku obuku. Njihovo stalno mesto baziranja jeste vazduhoplovna baza Linköping/Malmen.

Ratno vazduhoplovstvo je, kako na zemlji, tako i u vazduhu, prikazalo skoro svu tehniku sa kojom raspolaže. Između ostalog treba izdvojiti nastup posade transportnog aviona C-130H ‘’Hercules’’ koja je pokazala izbacivanje tereta preko zadnje rampe, sanduci na paletama su padobranom izbačeni sa relativno male visine pa se stekao utisak da su imali veoma ‘’tvrdo’’ prizemljenje. Osim toga Herkules je i sleteo, pokupio grupu vojnika koji su se ukrcali na zadnju rampu a avion je zatim odleteo u matičnu bazu.

Vazduhoplov koji je najviše učestvovao u letačkom programu bio je jedini borbeni avion u sastavu vazduhoplovnih snaga, višenamenski borbeni avion Gripen. Prvo smo videli letenje grupe sastavljene od 4 aviona koji su u različitim formacijama izveli nekoliko preleta a najzanimljivije je bilo kada su piloti nakon horizontalnog leta prema publici izveli razdvajanje u različitim pravcima prilikom koga su avioni krenuli u penjanje. Solo program je bio sasvim dobar, pilot se potrudio da prikaže koliko je Gripen agilan i kakve su mu manevarske sposobnosti.

Ono što se ne viđa baš često na aeromitinzima jeste bliska vazdušna borba lovačkih aviona. Iznad Upsale izveden je tzv. ‘’dog fajt’’ dva Gripena koji je izgledao veoma uverljivo sa mnogo oštrih zaokreta, horizontalnih i vertikalnih manevara pri većim ali i manjim brzinama, različitim napadnim uglovima.
Jedina vojna akro-grupa koja je izvela svoj letački program bila je domaća akro-grupa Team 60 koja leti na 6 školsko-borbenih aviona SAAB-105 (Sk60). Program je bio skroman i u skladu sa mogućnostima vazduhoplova na kome akro-grupa nastupa.

Osim njih letela je i civilna akro-grupa Team 50 i to na 4 školska aviona, oldtajmera SAAB 91 ‘’Safir’’ (Sk50) koji podseća na nemački školski avion Bücker Bü 181 „Bestmann“ pa čak i na Messerschmitt Bf 108 ‘’Taifun’’.

Među stranim gostima aeromitinga bili su i Danci koji su stigli sa dva borbena aviona F-16 ‘’Fighting Falcon’’ od kojih je pilot u jednosedu F-16AM imao odličan letački nastup a mnogi posmatrači među kojima i autor ovog teksta, stekli su utisak da je F-16 nešto pokretljiviji od švedskog Gripena.

Finska je poslala dva F/A-18C ‘’Hornet’’, jedan je leteo a jedan bio rezerva. Program koji je izveo finski pilot bio je sasvim dobar a videli smo ono što je karakteristično za ovaj tip aviona, to je pre svega letenje na minimalnimj brzinama pri velikom napadnim uglovima, odlična upravljivost naročito pri malim brzinama, mali radijus zaokreta i agilnost kako u horizontalnim tako i vertikalnim manevrima.

Vojni helikopteri imali su veoma zapaženu ulogu, letela su sva tri tipa sa kojima raspolaže RV Švedske, dakle laki višenamenski A109LUH kao i srednji višenamenski UH-60M ‘’Black Hawk’’ i NH90 od kojih posebno treba izdvojiti nastup posade UH-60M koja je čiji je let bio vrlo energičan, trajao je dugo a izveden je uglavnom na maloj visini i relativno blizu publike.

Sva tri tipa helikoptera upotrebljena su i u pokaznoj antiterorističkoj vežbi kojom prilikom je strelac na bočnim vratima helikoptera A109LUH koji je kružio u zoni dejstva, mitraljezom eliminisao terorističke grupe.
Od drugih vazduhoplova koji su se našli na nebu iznad Upsale, videli smo veoma interesantan program švedskog pilota Johana Gustafssona koji je dva puta leteo na jedrilici SZD-59 ACRO a nju je prilikom poletanja vukao avion PA-25 ‘’Pawnee’’.

U vazduhu je uvek lepo videti legendarni američki školski avion T-6 ‘’Harvard’’ koji je korišćen i u švedskom RV. Na aeromitingu je bio prisutan i jedan avion ruske proizvodnje, bio je to Su-29 čiji je pilot oduševljavao publiku svojim akrobacijama i bravurama. Jedini civilni helikopter koga su posetioci imali prilike da vide jeste ‘’Dauphin’’ koji pripada HEMS službi Scandinavian Air Ambulance.

Na statičkoj izložbi, koja nije bila preterano bogata, dominirali su vazduhoplovi RV Švedske koje je na stajankama aerodroma pokazalo gotovo sve tipove aviona i helikoptera koji se nalaze u njegovom inventaru a mogla se videti i poneka bespilotna letelica.

Letačka škola (FlygSkolan) izložila je dva školsko-borbena aviona SAAB 105, blizu njih su se nalazila dva JAS-39C ‘’Gripen’’ od kojih je jedan bio naoružan protivbrodskim raketama RB-15 i opremljen nišansko-navigacijskim kontejnerom Litening III a drugi raketama vazduh-vazduh IRIS-T, AIM-120C AMRAAM i ono što je posebno zanimljivo raketom vazduh-vazduh Meteor koja je prva postala operativna upravo na ovom tipu aviona.

Pored osmatračkog OS100 (verzija putničkog SAAB 340B koju Šveđani koriste u programu “Open Skies“) i transportera C-130H ‘’Hercules’’ posebno zanimljivi bili su leteći radarski sistem (AWACS) S100D Argus (varijanta aviona SAAB 340 sa radarom Erieye) kao i biznis džet Gulfstream 550 (Tp102D) za prevoz veoma važnih osoba.

Helikoptere koje smo imali prilike da vidimo u vazduhu bili su postavljeni i na statici, počevši od lakog višenamenskog A109LUH (Hkp15A), višenamenskih UH-60M (Hkp16A) i helikoptera NH90 (Hkp14) u varijanti za traganje i spasavanje. Treba napomenuti i da Švedska koristi posebnu verziju NH90 koja ima nešto veću visinu od standardnih varijanti ovog tipa helikoptera.
Zastupljena je bila i švedska Obalska straža i to sa patrolnim avionom Bombardier Dash 8 Q300 koji je veoma dobro opremljen za zadatke patroliranja, osmatranja, traganja i spasavanja i može se reći da je to jedna odlična višenamenska multisenzorska platforma.
Danski dvosed F-16BM kao i teški transporter C-17A ‘’Globemaster III’’ konzorcijuma NATO Strategic Airlift Capability koji je baziran u mađarskoj vazduhoplovnoj bazi Papa i nosi vojne oznake RV Mađarske, bili su jedini strani avioni izloženi na statici.

Osim vazduhoplova, švedske oružane snage prikazale su i dobar deo tehnike koju koristi pre svega kopnena vojska. Pored mnoštva vozila za logistiku, terenskih nenaoružanih i naoružanih vozila, naročito veliku pažnju su privukli su borbeni sistemi, bespilotne letelice, radari.

Među njima su bili samohodna haubica Archer – FH77BW L52, višenamenski oklopni transporter Patria AMV, raketni PVO sistem RBS-70 malog dometa kao i njegov simulator, osmatrački radar Giraffe AMB i bespilotna letelica UAV03 Örnen koja predstavlja švedsku dorađenu varijantu američke BPL AAI RQ-7 ‘’Shadow’’.
i
Ima li lepse kamuflazne seme od one na starim Vigenima, toj lepoti samo svedjanke mogu da se takmice! Bilo bi lepo da imam vremena i para da obilazim sve te aeromitinge.
Dejan D
I još pun švedski sto Šveđanki! Pa da ne žalimo pare za avio miting!
Dejan K.
Slažem se u potpunosti (i što se tiće Šveđanki ;-))!
Ajde, da se nas nekoliko entuziasta uortači, pa da putujemo zajedno.
Pun kombi (8 + 1), delimo troškove goriva, hrana iz ranca, spavanje u šatoru,….moglo bi se!
Pozdrav iz SLO, za sve pratioce T6!
i
Negde na pola puta svratite do mene, spremam rucak i okrepljenje ;)
BB
@Dejan K.
Pa zar nije grijeh reklamira ti putovanje kombijem na vazduhoplovnom portalu? 😎
Dragan Bg
Hvala za lep tekst .
Lajavi
SAAB 35 Draken najnapredniji avion 60-ih i 70-ih godina. Nije bilo boljeg. Da su Amerikanci ili Rusi imali takav avion u tom periodu i dan danas bi se kleli u njega. Nijedan avion druge generacije nije ni približiti švedskog drakenu (a retko koji i treće generacije).
Švedsko vazduhoplovstvo i švedska avio industrija su malo nepozanica i malo reklo bi se potcenjeni, ali u zapadnom svetu ono je po mnogim parametrima ispred američkog.
Апок
Да су Амери имали такав авион (SAAB 35 Draken)? Погледај сличности са F4D Skyray из 50их година – конфигурација, усисници исти Дракен. A 60иx се већ терао F4 Фантом, 1970 полетео Ф14…
Koko
Odlična reportaža, kakav arsenal kultnih borbenih zrakoplova proizvedenih u državi koja nema niti 10 milijuna stanovnika.
Bacila me sad malo nostalgija pred sam kraj 80tih, kad sam bio totalni klinac i kupio od Hasegawe Viggen-a, sreći nije bilo kraja, bolji je bio i od Patsy Kensit… :)
V
Genijalno, ne znam šta mi je bolje, usporedba sa Patsy Kensit ili sam Viggen, koji mi je i dan danas jedan od najdražih aviona ili pak to što sam izgleda i ja toliko star da totalno razumijem o čemu pričaš :-))
Niko
Da dodam na ovo o svedjanima da je prije nekih 7 dana u Svedskoj se srusio Gripen prilikom spustanja na jedan vojni aerodrom. Uletila ptica u motor pilot iskocio…desi se…
Mr.D
Interesantni ovi svedski zrakoplovi…. E sad jedna filozofska!? Radi svoje neutralnosti svedski zrakoplovi nemaju gotovo nikakvih pravih ratnih iskustva! Dobro za imidž države loše za saab odnosno prodaju i izvoz! Od Vjetnamskog do Sirijskog rata ima se sto pisati o iskustvima Ruskih i Americkih zrakoplova! Njihovi nazalost cista teorija osim za trening, akrobacije i air policing!
AL-41F1
uz Ruse i Amerikance, nemoj zaboraviti Francuze ;) isto dokazani u ratnim uslovima
Živojin
Грипен је уптребљен у нападима на Либију 2011. године.
burke
Kod prezentacija Gripena, šveđanima se redovito uputi pitanje o nedostatku ratnih iskustava. Jedino na što se vade i što navode kao primjer je Libija, što svi dočekuju sa podsmjehom jer njihova uloga u Libiji je bila provedba izvidničkih misija, bez borbenih djelovanja po ciljevima (iako se i izviđanje ponekad može smatrati kao borbeno djelovanje). Produkt tih akcija bilo je 37% izvidničkih reporta od ukupnog broja u operaciji, a činjenica je da su iznenadili kvalitetom snimaka napravljenih sa svojom opremom.
Činjenica je i da će Gripen E biti dobar, odličan avion, daleko bolji od sadašnjeg ali – uvijek taj ali- uvijek će ostati pitanje, hoće li budućeg kupca neutralna Švedska zakinuti kada bude najpotrebnije.
Bobo
Gripen je dobar avion i sigurno bi se dokazalo u ratu, Švedska podmornica Gotland klase su stelth podmornice, igrali ratne igre sa Američkoj mornarici .
Podmornica je potopila nosača aviona i još neki brod i ameri nisu mogli da je nađu.
Ima Švedskog oružja koji su dokazani u ratu , Carl gustav , AT 4,.
ED Stockholm
Za Zivojina dva pitanja. Prvo – posto Yugoimport SDPR ima ambicije da prizvodi avione, cak se pominjalo i ponovna proizvodnja G4, zar ne bi bilo idealno da Srbija uzme Gripene? SAAB nudi industrijsku saradnju i SDPR bi u kratkom roku mogao da preskoci tehnoloski gap. Naravno da stavimo u stranu sto kupovina aviona/oruzja odlucuje pre svega politika. Cak i ako to pogledamo Austrija je kupovala svedske avione – obe zemlje su neutralne a i Srbija je neutralna kao neki slab argument. Pitanje dva za Zivojina – 1981 sam bio u Ladjevcima kao vojnik. U radio stanici/razglasu je radio jedan momak tamnoputi sa cvikerima aero entuzijasta. Pricali smo o svemu i dotakli se kupovine lovaca. Kada sam ga pitao zasto ne F5 rekao je, ako se dobro secam, da je USSR ponudio besplatno migove kad su culi da testiramo F5. Zanima me koliko je to tacno, eto da stavimo tacku na nesto od pre 37 godina.
P.S. Zao mi je sto sam propustio Försvarsmaktens flygdag 2018 mogao sam vas sresti.
Živojin
Када смо тражили понуде од произвођача ради набавке новог вишенаменског борбеног авиона, негде крајем 2000-тих, СААБ није одговорио.
Од СССР-а нису добијени бесплатни МиГ-ови 21 а СФРЈ је озбиљно разматрала набавку само извиђача РФ-5.
Баш ту верзију тестирао је наш пријатељ Суад Хамзић.
https://tangosix.rs/2016/11/02/ispitivanje-prototipa-aviona-rf-5e-u-sad-1980-godine/
Jovan M
Isto mislim…. ali na Italerijev, i Carre Otis.
Miki
Zar Tuna nije imala borbena dejstva po Africi? I evo vam dokaza Combat service in the Congo
UN J-29 fighter jets in the Congo
The Tunnan was the first Swedish jet aircraft to perform combat operations. In September 1961, in response to an appeal by the United Nations (UN) for military support, an initial force of five J 29Bs were stationed in the Republic of Congo as a contribution to a UN peacekeeping mission (ONUC) in the region, organized as the F 22 Wing of the Swedish Air Force.[25] It was subsequently reinforced by four more J 29Bs and two S 29C photo reconnaissance Tunnans in 1962.[22] The J 29s were the only combat aircraft at the disposal of the UN, the J 29Bs dispatched receiving the UN identifying legend upon their fuselages.[25]
Most of the missions involved attacking ground targets with internal cannons as well as unguided rockets. No aircraft were lost in action despite large amounts of ground fire. Consensus of the crews and foreign observers was that the Tunnan’s capabilities were exceptional.[26][27] (Their secessionist adversaries used a few Fouga Magisters and other aircraft with relatively poor air combat capabilities.) The only aircraft lost was by a high-ranking officer who made a trial run and crashed during an aborted takeoff. When ONUC was terminated in 1964, some of the Swedish aircraft were destroyed at their base, since they were no longer needed at home and the cost of retrieving them was deemed excessive.
Krunoslav
Lijepo su se opekli sa NH90. Danas žale što su ga uopće kupili, a dali su 1.2 mld dolara za 14 helikoptera. I opet više koriste black hawk nego nh90
Bobo
Toliko je skupo leteti helikopter ali to su valjda trebali da znaju pre kupovine.
misa
hvala na postu Svedjani zaista imaju sta da prikazu, steta samo sto SAAB ne radi helikoptere,
interesantni su radari kako vidim bila je samo Girafe ABM, a imaku oni dosta toga, posebno raketa RBS-70 zadnji model Bolide, ako se ne varam, raketa za veoma hrabre momke ali skida sve sto leti.
zanimljivo poredje F-16 i JAS-39, nije iznanedjenje da je 16-ca agilniji avion,
posebno hvala za sliku Vigena, po mnogima jednog od najlersih aviona
jos jedno bravo za tango six
Tvrtko
Girafe I RBS-70 su manjinski svedski proizvodi. sve ostalo su licencne proizvodnje, od avionskih motora, raketa v-v, v-z.
Mr.D
Burke… Hoće! Samo Rusima i Amerima vjerujem kad je to u pitanju! Mozda u buducnosti Kinezima
ix
Da li se po nečemu razlikuju Viggen i Jaktviggen ili je to isti JA-37?
Živojin
ЈА је примарно био ловац, АЈ за нападе на циљеве на мору и копну, АЈС модернизација. СК тренажни, СФ извиђач и СХ морнарички извиђач и ловац-бомбардер.
То су основне верзије.