BEG airport status
Slovenija ponovo raspisala tender za doradu svojih borbeno sposobnih PC-9M Jedini borbeni avion RV Slovenije, turboelisni PC-9M Hudournik / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Slovenija ponovo raspisala tender za doradu svojih borbeno sposobnih PC-9M

Nakon prvog neuspelog tendera, Slovenija je ponovo pokrenula postupak javne nabavke čija je procenjena vrednost 2,7 miliona evra, koja ima za cilj doradu flote od 9 jednomotornih, tandem dvosedih turboelisnih školskih i lakih jurišnih aviona Pilatus PC-9M Hudournik (Čiopa) slovenačkih vazduhoplovnih snaga.

Tender za nadogradnju avionike, koji je objavljen 14. marta, biće zaključen 24. aprila kada Ministarstvo odbrane Slovenije očekuje ponude čije će podnošenje rezultirati potpisivanjem okvirnog sporazuma za nadogradnju koja će se obaviti u dve faze: Lot 1 za razvoj prototipa nadogradnje aviona PC-9 i Lot 2 za naknadnu serijsku modernizaciju preostalih 8 aviona istog tipa.

Kada bude izabran pobednik tendera i potpisan okvirni sporazum, trebalo bi da počnu radovi na razvoju i letnim ispitivanjima prototipa iz kojih bi proizašao PC-9M opremljen sa VHF radio primopredajnikom Becker RT6512 koji radi u opsegu 117.975-137 MHz, dvopojasnim AM/FM V/UHF radio primopredajnikom Cobham RT 7000RMR (Remote) sa dva širokopojasna programirana radija, transponderom MST-70B Xponder koji radi u S modu i ELT (Emergency Locator Transmitter) Kannad koji radi na frekvenciji 406 MHz. Svi radovi vezani za projektovanje, inženjering, instalaciju, tesiranje i sertifikaciju trebalo bi da budu završeni 8 meseci od zaključenja okvirnog sporazuma.

Prijem prototipa će, između ostalog, značiti izvršenje testiranja u letu za koje će biti zadužena mešovita posada sastavljena od slovenačkog vojnog pilota i pilota pobednika tendera. Kada ministarstvo odbrane u Ljubljani zvanično primi prototip, pozvaće pobednika tendera da dostavi svoju konačnu ponudu za serijsku nadogradnju preostalih 8 aviona.

Konačan broj nadograđenih PC-9 bi, međutim, mogao biti manji od 9 i to je predmet slobodnog odlučivanja Ministarstva odbrane a zavisiće od uspeha ispitivanja prototipa kao i dostupnosti budžetskih sredstava – prema tenderu, Ministarstvo odbrane Slovenije nije obavezno da krene u drugu fazu nadogradnje aviona. Ipak svi radovi predviđeni okvirnim sporazumom moraju biti završeni 24 meseca od njegovog potpisivanja.

Slovenačke vazduhoplovne snage i protivvazduhoplovna odbrana (zvanično Brigada zračne obrambe in letalstva Slovenske vojske, BRZOL SV) koje su integralni deo slovenačkih oružanih snaga (Slovenska Vojska, SV), koriste 9 PC-9M koji ulaze u sastav 152. avijacijske eskadrile (152. Letalska eskadrilja, 152. LEESK) koja je bazirana na aerodromu Cerklje ob Krki, oko 80 km istočno od Ljubljane blizu granice sa Hrvatskom.

Na slovenačkim PC-9M nalaze se vojni taktički evidencijski brojevi u nizu od L9-61 do L9-69 sa odgovarajućim fabričkim serijskim brojevima od 634 do 642. Osim za obuku, ovi avioni su sposobni za borbena dejstva, na 6 potkrilnih nosača mogu poneti do 1040 kg tereta odnosno ubojnih sredstava klase vazduh-zemlja, rezervoare za gorivo i kontejnere sa različitom opremom.

Od naoružanja mogu nositi kontejnere HMP sa teškim mitraljezom M3P kalibra 12,7 mm sa 250 metara, lansere LAU-7A i LAU-19A nevođenuh raketnih zrna Hydra 70 kalibra 70 mm, klasične avio-bombe Mk-81 i Mk-82 mase 113 i 227 kg. Takođe tu su dva rezervoara za gorivo od po 154 litara, kontejneri sa opremom za samoodbranu, izviđanje iz vazduha i lasersko merenje daljine.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Vi

Bravo za Sloveniju.

Odgovori
Kr

Ovako izgleda i budućnost hrvatskog ratnog zrakoplovstva. Dok ovo pišem čupam si kosu iz tjemena i režem žile božićnim ukrasima. Ali još uvijek jače boli pogled na budućnost HRZa

Odgovori
zl

@Krunoslav

Čak i da nisi u pravu, zar je Hrvatskoj i potrebno nešto više od ovoga?

Kr

Ne nije. Ne bih ulazio u te rasprave.

AL

„sam pao, sam se ubio“

de

Interesantno da broj doradenih aviona mozda ne bude svih 9 I da je moguce da ce samo prototip biti zavrsene.

Da li to znaci da ce Slovenija onda prodati nedoradene avione kao sto su prodali 2 starija PC-9?
.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Dejan na: [EKSKLUZIVNO] Intervju sa rukovodstvom Er Srbije: Razvoj i nastavak transformacije kompanije, kada dolaze Embraeri i rezultati ovogodišnje letnje sezone

@Max Kao što sam i napisao u prvom postu jedino motori na obe letelice imaju kompaktibilnost pod uslovom da su na obe letelice PW motori. Oba motora se rade u arhitekturi 1-G-3-8-2-3, oba motora imaju BPR 12:1. Što znači da imaju dosta zajedničkih delova. Osnovna razlika je u dijametru fan-a kod PW1500 on je 73…

03. Oct 2024.Pogledaj

Samo kažem na: [ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

Perica Tako ne kazu ‘ugledno glasilo jutrnji/vecernji/index list’ nego samo prenose reči jednog hrvatskog generala.

03. Oct 2024.Pogledaj

Samo kažem na: [ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

John C. Colton A NATO satcom kanal ima tačno kakve veze sa EU? Ili si u NATO ili nisi. Nema zaobilaznog puta.

03. Oct 2024.Pogledaj

max na: [EKSKLUZIVNO] Intervju sa rukovodstvom Er Srbije: Razvoj i nastavak transformacije kompanije, kada dolaze Embraeri i rezultati ovogodišnje letnje sezone

@Dejan A220 (bombardier c-serija) nema nikakvu kompatibilnost sa A32x serijom. Drugi type rating, druge tvornice, drugi dizajn, pa ni ta "sličnost" motora ne pomaže jer ni stock dijelova ne paše. Airbusu prvo predstoji mamutski posao da ga uvede u svoj proizvodni ciklus jer trenutno gubi novac na tom avionu na način kako ga (bombardier) proizvodi…

03. Oct 2024.Pogledaj

PasTom na: [ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

I Hrvatska i Srbija neće iskoristiti 50 % mogućnosti ovog aviona. Kako se to kod nas kaže: Kupio Mercedesa S klasu da sa njime ide po kruh u dućan.

03. Oct 2024.Pogledaj