Nakon prvog neuspelog tendera, Slovenija je ponovo pokrenula postupak javne nabavke čija je procenjena vrednost 2,7 miliona evra, koja ima za cilj doradu flote od 9 jednomotornih, tandem dvosedih turboelisnih školskih i lakih jurišnih aviona Pilatus PC-9M Hudournik (Čiopa) slovenačkih vazduhoplovnih snaga.
Tender za nadogradnju avionike, koji je objavljen 14. marta, biće zaključen 24. aprila kada Ministarstvo odbrane Slovenije očekuje ponude čije će podnošenje rezultirati potpisivanjem okvirnog sporazuma za nadogradnju koja će se obaviti u dve faze: Lot 1 za razvoj prototipa nadogradnje aviona PC-9 i Lot 2 za naknadnu serijsku modernizaciju preostalih 8 aviona istog tipa.
Kada bude izabran pobednik tendera i potpisan okvirni sporazum, trebalo bi da počnu radovi na razvoju i letnim ispitivanjima prototipa iz kojih bi proizašao PC-9M opremljen sa VHF radio primopredajnikom Becker RT6512 koji radi u opsegu 117.975-137 MHz, dvopojasnim AM/FM V/UHF radio primopredajnikom Cobham RT 7000RMR (Remote) sa dva širokopojasna programirana radija, transponderom MST-70B Xponder koji radi u S modu i ELT (Emergency Locator Transmitter) Kannad koji radi na frekvenciji 406 MHz. Svi radovi vezani za projektovanje, inženjering, instalaciju, tesiranje i sertifikaciju trebalo bi da budu završeni 8 meseci od zaključenja okvirnog sporazuma.
Prijem prototipa će, između ostalog, značiti izvršenje testiranja u letu za koje će biti zadužena mešovita posada sastavljena od slovenačkog vojnog pilota i pilota pobednika tendera. Kada ministarstvo odbrane u Ljubljani zvanično primi prototip, pozvaće pobednika tendera da dostavi svoju konačnu ponudu za serijsku nadogradnju preostalih 8 aviona.
Konačan broj nadograđenih PC-9 bi, međutim, mogao biti manji od 9 i to je predmet slobodnog odlučivanja Ministarstva odbrane a zavisiće od uspeha ispitivanja prototipa kao i dostupnosti budžetskih sredstava – prema tenderu, Ministarstvo odbrane Slovenije nije obavezno da krene u drugu fazu nadogradnje aviona. Ipak svi radovi predviđeni okvirnim sporazumom moraju biti završeni 24 meseca od njegovog potpisivanja.
Slovenačke vazduhoplovne snage i protivvazduhoplovna odbrana (zvanično Brigada zračne obrambe in letalstva Slovenske vojske, BRZOL SV) koje su integralni deo slovenačkih oružanih snaga (Slovenska Vojska, SV), koriste 9 PC-9M koji ulaze u sastav 152. avijacijske eskadrile (152. Letalska eskadrilja, 152. LEESK) koja je bazirana na aerodromu Cerklje ob Krki, oko 80 km istočno od Ljubljane blizu granice sa Hrvatskom.
Na slovenačkim PC-9M nalaze se vojni taktički evidencijski brojevi u nizu od L9-61 do L9-69 sa odgovarajućim fabričkim serijskim brojevima od 634 do 642. Osim za obuku, ovi avioni su sposobni za borbena dejstva, na 6 potkrilnih nosača mogu poneti do 1040 kg tereta odnosno ubojnih sredstava klase vazduh-zemlja, rezervoare za gorivo i kontejnere sa različitom opremom.
Od naoružanja mogu nositi kontejnere HMP sa teškim mitraljezom M3P kalibra 12,7 mm sa 250 metara, lansere LAU-7A i LAU-19A nevođenuh raketnih zrna Hydra 70 kalibra 70 mm, klasične avio-bombe Mk-81 i Mk-82 mase 113 i 227 kg. Takođe tu su dva rezervoara za gorivo od po 154 litara, kontejneri sa opremom za samoodbranu, izviđanje iz vazduha i lasersko merenje daljine.
Vik
Bravo za Sloveniju.
Krunoslav
Ovako izgleda i budućnost hrvatskog ratnog zrakoplovstva. Dok ovo pišem čupam si kosu iz tjemena i režem žile božićnim ukrasima. Ali još uvijek jače boli pogled na budućnost HRZa
zlacha
@Krunoslav
Čak i da nisi u pravu, zar je Hrvatskoj i potrebno nešto više od ovoga?
Krunoslav
Ne nije. Ne bih ulazio u te rasprave.
AL-41F1
„sam pao, sam se ubio“
dead1
Interesantno da broj doradenih aviona mozda ne bude svih 9 I da je moguce da ce samo prototip biti zavrsene.
Da li to znaci da ce Slovenija onda prodati nedoradene avione kao sto su prodali 2 starija PC-9?
.