BEG airport status
Slovenija ponovo raspisala tender za doradu svojih borbeno sposobnih PC-9M Jedini borbeni avion RV Slovenije, turboelisni PC-9M Hudournik / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Slovenija ponovo raspisala tender za doradu svojih borbeno sposobnih PC-9M

Nakon prvog neuspelog tendera, Slovenija je ponovo pokrenula postupak javne nabavke čija je procenjena vrednost 2,7 miliona evra, koja ima za cilj doradu flote od 9 jednomotornih, tandem dvosedih turboelisnih školskih i lakih jurišnih aviona Pilatus PC-9M Hudournik (Čiopa) slovenačkih vazduhoplovnih snaga.

Tender za nadogradnju avionike, koji je objavljen 14. marta, biće zaključen 24. aprila kada Ministarstvo odbrane Slovenije očekuje ponude čije će podnošenje rezultirati potpisivanjem okvirnog sporazuma za nadogradnju koja će se obaviti u dve faze: Lot 1 za razvoj prototipa nadogradnje aviona PC-9 i Lot 2 za naknadnu serijsku modernizaciju preostalih 8 aviona istog tipa.

Kada bude izabran pobednik tendera i potpisan okvirni sporazum, trebalo bi da počnu radovi na razvoju i letnim ispitivanjima prototipa iz kojih bi proizašao PC-9M opremljen sa VHF radio primopredajnikom Becker RT6512 koji radi u opsegu 117.975-137 MHz, dvopojasnim AM/FM V/UHF radio primopredajnikom Cobham RT 7000RMR (Remote) sa dva širokopojasna programirana radija, transponderom MST-70B Xponder koji radi u S modu i ELT (Emergency Locator Transmitter) Kannad koji radi na frekvenciji 406 MHz. Svi radovi vezani za projektovanje, inženjering, instalaciju, tesiranje i sertifikaciju trebalo bi da budu završeni 8 meseci od zaključenja okvirnog sporazuma.

Prijem prototipa će, između ostalog, značiti izvršenje testiranja u letu za koje će biti zadužena mešovita posada sastavljena od slovenačkog vojnog pilota i pilota pobednika tendera. Kada ministarstvo odbrane u Ljubljani zvanično primi prototip, pozvaće pobednika tendera da dostavi svoju konačnu ponudu za serijsku nadogradnju preostalih 8 aviona.

Konačan broj nadograđenih PC-9 bi, međutim, mogao biti manji od 9 i to je predmet slobodnog odlučivanja Ministarstva odbrane a zavisiće od uspeha ispitivanja prototipa kao i dostupnosti budžetskih sredstava – prema tenderu, Ministarstvo odbrane Slovenije nije obavezno da krene u drugu fazu nadogradnje aviona. Ipak svi radovi predviđeni okvirnim sporazumom moraju biti završeni 24 meseca od njegovog potpisivanja.

Slovenačke vazduhoplovne snage i protivvazduhoplovna odbrana (zvanično Brigada zračne obrambe in letalstva Slovenske vojske, BRZOL SV) koje su integralni deo slovenačkih oružanih snaga (Slovenska Vojska, SV), koriste 9 PC-9M koji ulaze u sastav 152. avijacijske eskadrile (152. Letalska eskadrilja, 152. LEESK) koja je bazirana na aerodromu Cerklje ob Krki, oko 80 km istočno od Ljubljane blizu granice sa Hrvatskom.

Na slovenačkim PC-9M nalaze se vojni taktički evidencijski brojevi u nizu od L9-61 do L9-69 sa odgovarajućim fabričkim serijskim brojevima od 634 do 642. Osim za obuku, ovi avioni su sposobni za borbena dejstva, na 6 potkrilnih nosača mogu poneti do 1040 kg tereta odnosno ubojnih sredstava klase vazduh-zemlja, rezervoare za gorivo i kontejnere sa različitom opremom.

Od naoružanja mogu nositi kontejnere HMP sa teškim mitraljezom M3P kalibra 12,7 mm sa 250 metara, lansere LAU-7A i LAU-19A nevođenuh raketnih zrna Hydra 70 kalibra 70 mm, klasične avio-bombe Mk-81 i Mk-82 mase 113 i 227 kg. Takođe tu su dva rezervoara za gorivo od po 154 litara, kontejneri sa opremom za samoodbranu, izviđanje iz vazduha i lasersko merenje daljine.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Vi

Bravo za Sloveniju.

Odgovori
Kr

Ovako izgleda i budućnost hrvatskog ratnog zrakoplovstva. Dok ovo pišem čupam si kosu iz tjemena i režem žile božićnim ukrasima. Ali još uvijek jače boli pogled na budućnost HRZa

Odgovori
zl

@Krunoslav

Čak i da nisi u pravu, zar je Hrvatskoj i potrebno nešto više od ovoga?

Kr

Ne nije. Ne bih ulazio u te rasprave.

AL

„sam pao, sam se ubio“

de

Interesantno da broj doradenih aviona mozda ne bude svih 9 I da je moguce da ce samo prototip biti zavrsene.

Da li to znaci da ce Slovenija onda prodati nedoradene avione kao sto su prodali 2 starija PC-9?
.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

TheDictator na: Direktor Avio Stara za Tango Six: Tekst na N1 mi je napravio štetu, ne vrbujemo Er Srbijine avio-mehaničare, nacionalna avio-kompanija nam nije jedini klijent

Tako je. Saglasan sam da se ovde bar moze cuti druga strana price, za razliku od USA. U toj diktaturi su dva 737 MAX-a morala da padnu, a jos nekoliko zamalo da padne, kako bi se tek onda cula druga strana price.

22. Feb 2024.Pogledaj

Yrraf na: Direktor Avio Stara za Tango Six: Tekst na N1 mi je napravio štetu, ne vrbujemo Er Srbijine avio-mehaničare, nacionalna avio-kompanija nam nije jedini klijent

Ne razumem zašto USA, koja je država sa najvećim brojem avionskih nesreća (https://www.statista.com/statistics/262867/fatal-civil-airliner-accidents-since-1945-by-country-and-region/) proglašavate diktaturom, ali OK, svako ima pravo na mišljenje. Činjenica je da Boeing ima jaka politička leđa i da im FAA baš mnogo gleda kroz prste i da ih samo politička odluka države drži sigurnim od bankrota, ali nazvati ih diktaturom je…

22. Feb 2024.Pogledaj

Rex na: Direktor Avio Stara za Tango Six: Tekst na N1 mi je napravio štetu, ne vrbujemo Er Srbijine avio-mehaničare, nacionalna avio-kompanija nam nije jedini klijent

Samo nije dobro kada jednu stranu priče iznese čovek imenom i prezimenom na vazduhoplovnom portalu koji ne čita baš svako u Srbiji, a drugu stranu priče iznese mainstream medij, koji se hvali kao nekom nezavisnošću i objektivnošću, i koji čitaju milioni, sa udarnim naslovima tipa ugrožena bezbednost aviona, a sve se pozivajući na anonimne izvore…

22. Feb 2024.Pogledaj

Nikola P. na: [POSLEDNJA VEST] Objavljen Preliminarni izveštaj udesa Embraera na letu JU324: Nije bilo tehničkih problema sa avionom, posada planirala da poleti sa D6

Samo da konstatujem da ova greska ne bi mogla da se desi na standardnoj pisti na aerodromu Beograd, ali na umetnutoj pisti se desila. Kada udjes u pogresan voz, onda su sve stanice pogresne...

22. Feb 2024.Pogledaj

Lucky na: [POSLEDNJA VEST] Objavljen Preliminarni izveštaj udesa Embraera na letu JU324: Nije bilo tehničkih problema sa avionom, posada planirala da poleti sa D6

UVEK JE LJUDSKI FAKTOR!!! ZATO POSTOJE RIGOROZNE MERE U OZBILJNIM KOMPANIJAMA ,KOGA ZAPOSLJAVAJU!!! ZA TE OZBILJNE KOMPANIJE,NEKI TAMO SERTIFIKAT NE ZNACI NISTA,PILAZE SE KOD NJIH!!!NARAVNO DA JE TO ZA VAS SPANSKO SELO JER GLAVNI VEZE NEMAJU!!!!

22. Feb 2024.Pogledaj