BEG airport status
LYBE 2003:00 Z 240°06KT CAVOK 06/03 Q1025 NOSIG=
Slovenija modernizuje školsko-borbene avione PC-9M Slovenačka 152. avijacijska eskadrila poseduje 9 školsko-borbenih aviona PC-9M / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Slovenija modernizuje školsko-borbene avione PC-9M

Slovenija planira da u okviru javne nabavke vredne 2,7 miliona evra bez PDV-a osavremeni svoju flotu od 9 jednomotornih turboelisnih dvosedih školskih i lakih borbenih aviona Pilatus PC-9M Hudournik (Swift).

Tender za doradu dela avionike koji je objavljen 21. maja trebao bi biti zaključen 27. jula kada Ministarstvo odbrane očekuje da će nakon podnošenja ponuda biti potpisan okvirni sporazum za nadogradnju aviona koja će se odvijati u dve faze. Prva faza podrazumeva razvoj prototipa dorade a druga serijsku nadogradnju dodatnih 8 aviona.

Prema tenderskoj dokumentaciji, ponuđači su pozvani da obezbede uslove za razvoj prototipa kao i okvirne uslove za radove u drugoj fazi. Kada pobednik tendera bude izabran, trebalo bi da počnu radovi na razvoju i ispitivanjima u letu a avioni PC-9M će biti opremljeni VHF radio prijemnikom koji radi na frekvencijama 117.975-137 MHz, AM i FM radio prijemnikom V/UHF, Mode S transponderom sa mogućnostima Elementary Surveillance i Flight ID kao i lokatorom Emergency Locator Transmitter koji radi na frekvenciji 406 MHz.

Svi predviđeni radovi na projektovanju, uklanjanju i postavljanju opreme kao i ispitivanju, izradi dokumentacije i sertifikaciji, trebali bi biti završeni 8 meseci nakon zaključenja okvirnog sporazuma.

Prijem prototipa će, između ostalog, podrazumevati izvođenje letnih ispitivanja koje će obaviti mešovita posada sastavljena od slovenačkog vojnog pilota i pilota firme koja će pobediti na tenderu a čije će letenje i sposobnosti prethodno obavezno morati da odobre i potvrde slovenačke vojne vazduhoplovne vlasti.

Kada Ministarstvo odbrane zvanično primi prototip, pozvaće pobednika tendera da dostavi svoju konačnu ponudu za serijsku nadogradnju preostalih 8 aviona. Međutim, konačan broj PC-9M koji bi bili dorađeni, mogao bi da bude manji od 9 i to je predmet slobodnog odlučivanja Ministarstva odbrane a zavisiće od uspeha ispitivanja prototipa kao i dostupnosti budžetskih sredstava.

I zaista, prema uslovima tendera, Ministarstvo odbrane nije obavezno da krene u drugu fazu nadogradnje aviona. Ipak definisano je da svi radovi predviđeni okvirnim sporazumom moraju biti završeni 24 meseca od njegovog potpisivanja.

Pobednik tendera mora obezbediti garanciju nadogradnji i pripadajuće opreme za period od najmanje 12 meseci i trebao bi da za vreme trajanja okvirnog sporazuma, zadži odobrenja Part 21 Subpart J Design Organization Approval kao i EASA Part 145 Maintenance Organization Approval za sposobnosti održavanja koja su predviđena ugovorom.

Osim toga, to mora biti autorizovan, licenciran i priznat servisni centar u Evropi, mora imati mogućnosti izvođenja zahtevanih nadogradnji a pre svega ga pre potpisivanja okvirnog sporazuma moraju odobriti slovenačke vojne vazduhoplovne vlasti.

Bivajući integralni deo slovenačkih oružanih snaga (Slovenska Vojska, SV), slovenačke vazduhoplovne snage i protivvazduhoplovna odbrana (Brigada zračne obrambe in letalstva Slovenske vojske, BRZOL SV) koristi 9 PC-9M koji se nalaze u sastavu 152. avijacijske eskadrile (152. Letalska eskadrilja, 152. LEESK) koja bazira na aerodromu Cerklje ob Krki, 80 km istočno od Ljubljane blizu granice sa Hrvatskom.

Slovenački PC-9M imaju vojne taktičke evidencijske brojeve u nizu od L9-61 do L9-69 sa odgovarajućim fabričkim serijskim brojevima od 634 do 642. Osim za obuku, ovi avioni su sposobni za borbena dejstva, na 6 potkrilnih nosača mogu poneti do 1040 kg tereta odnosno ubojnih sredstava klase vazduh-zemlja, rezervoare za gorivo i kontejnere sa različitom opremom.

Od naoružanja mogu nositi kontejnere HMP sa teškim mitraljezom M3P kalibra 12,7 mm sa 250 metara, lansere LAU-7A i LAU-19A nevođenuh raketnih zrna Hydra 70 kalibra 70 mm, klasične avio-bombe Mk-81 i Mk-82 mase 113 i 227 kg. Takođe tu su dva rezervoara za gorivo od po 154 litara, kontejneri sa opremom za samoodbranu, izviđanje iz vazduha i lasersko merenje daljine.

Komentari

M

U svijetu je dosta aktualna tema CAS zrakoplova…. Pokazali su se dobri, efikasni, jeftini-priustivi za svaku drzavu! Od Tucana, Airtractora, pc9/21, kobac, itd! Dobra buduca tema za Tangosix!
Nebi se zalio da imamo jednu eskadrilu bar 16 do 20 kom, a da u miru opto-elektronika se koristi za izviđanje, nadzor, spasavanje, itd.

Odgovori
D

Licno ne vidim sta ce ce Srbiji CAS eskadrila, narocito posto je Kosovo izgubljeno (pod NATO okupacijom). Nadzor mozes sa jeftinim UAV.

Takav CAS je dobar za borbe protiv terorista ali nemaju ikakvu ulogu u ratu protiv bolje opremljenih neprijatelja.

Avion A-29 Super Tucano je super uspijesan u ulozi CAS ali za sada nije koriscen u bilo kakvom sukobu gdje neprijatelj je imao bila sta jace od teskih mitraljeza za PVO. To je ista prica I sa svim ovim UCAV poput MQ-1 Predator.

Cim neprijatelj ima ikakav sistem PVO, ti su sistemi u velikim problemima.

Sto se tice Slovenije mislim da su PC-9 kupljeni kao skolski avioni kad su oni jos planirali kupiti mlazne borbene avione. Ti planovi su se odavno odrekli, a koliko razumijem danas PC-9 uglavnom sluzi za skolovanje kopnenih jedinica.

Oni nemaju ikakvu pravu ratnu sposobnost (a neznam ni da li su Slovenci kupili sve oruzje kao sto nisu kupili sve oruzje sa patrolni brod Triglav).

M

Neznam bas…. Zamisli 4 zrakoplova 2 direktno 2 sa boka svaki nacilja vozilo-tenk-bunker sa jednim hellfireom nakon sto ispali izreseta teren sa 14 do 38 hydra i u preletu ili okretu ispusti svaki 2 do 4 mk bombe od 125 do 250 kg i onda iza sebe ispusti IC mamce! Nebi volio biti dola ima ja sa sobom stingera, strelu, mistral, rbs 70 ili bilo sto!
Ja sam govorio za Hrvatsku…. ali svejedno reci da ne treba jer je izgubljeno Kosovo to mi je malo cudno…. Onda vam ne trebaju ni MIG-ovi!!!!

M

Treba svoje mocno znanje da ponudis Amerikancima. Oni se upravo muce sa propelercima kako bi sa njima bacali bombe i raketle. Neki dan im je poginuo pilot. Bez PVO.

O

Za udaljenosti i konfiguraciju terena na Balkanu puno su korisniji borbeni helikopteri nego CAS zrakoplovi/avioni.

Gubici i jednih i drugih mogu biti ogromni ako neprijatelj ima bilo kakvu PZO, ali helikopteri mogu lakše izvesti iznenadni napad. Stand-off naoružanje je obavezno za preživljavanje (npr. Hellfire ili nova sredstva koja se razvijaju u Srbiji).

Za razliku od Balkana, Brazil je druga priča: 8,5 km2 teritorije, 4 vremenske zone, nepregledna džungla Amazone, sve ravnica osim na jugozapadu. Njima treba Super Tucano.

d

Mr D. vojske se grade da se bore protiv potencijalnog neprijatelja. Taj neprijatelj ima sposobnosti koje moras onesposobiti.

A kakve neprojatelje bih Srbija ili Hrvatska imala gdje je najbolje rijesenje je lagani CAS avion?

Za Hrvatsku, NATO misli sada vise o Rusiji nego kolonoijalnim ratova u Iraqi I Afganistanu. Koliko je perspektivan lagani CAS avion protiv Rusa? Nije.

Slovenxi to koriste zasto nena nista drugo I nece biti ikad ista.

A Srbiji ne treba takav avion of kada su izgubilu Kosovo (idealan avion za borbu protiv KLA).

Oba dvije drzava treba napredni skoski avion a to nije CAS letjelica ala A-29 Super Tucano.

l

@Dead1 Ne znam baš da li bih se složio sa time da je Kosovo izgubljeno. Možda u tvojim očima, i očima predsjednika Srbije, ali ono zasigurno neće nigdje. Pogotovo uzeći u obzir da oni koji su ga okupirali neće zauvijek imati interesa na istom..

Na kraju krajeva, u okruženju Srba ili Srbije postoji još onih koji nemaju ništa više od teških mitraljeza, a žele da nas gledaju „sa vrha“.

Složio bih se sa Ozrenom da bi za naš teren i za naše uslove mnogo korisniji bili helikopteri, ali reći da nešto poput Super Tucana ne bi imalo ulogu…

M

Mikica nema potrebe…. Znaju oni to zato i dalje razvijaju i unapređuju zrakoplove kao Wolverina (texan) i Airtractor! Jos sa time razvijati projektile ispali pa zaboravi, vođene hydre…. Pokazat ce buducnost… I ameri cuvaju i paze svoje 35-ice i 22-ke i ne salju ih za 7 talibana koje su okruzili jedan vod ili ophodnju! A kad protivnik ima PZO onda svaki zrakoplov je u opasnosti prilikom CAS-a! Takvi zrakoplovi mogu dugo ostati u zraku i cekat poziv, sletiti na bilo koji sportski aerodrom ili cestu! Jos ako imas ko mi i vi 10-ak lovca onda kombinacija helica i ovakvih zrakoplova vise nego dobra! I ja bi volio da imamo A10 ili Su25 ali nema! Vi imate slazem se Galebove koje lako mozete upotrijebiti za tu svrhu, mi ne ali
imamo 10ine skolovanih pilota na pilatusima i firebossevima koji bi lako mogli upravljati njima a onda poslije 35-e lako se prebace na protupozarne i mirno do penzije 😉

Odgovori
D

Mr D. F-35 nije u operativnoj sluzbi. USAF salju F-22 a I cak B-1 I B-52 protiv ISIS I Taliban. Pokusavaju se rijesiti A-10.

Avioni Airtractor I A-29 (a I AT-6) se razvijaju za izvoz. USAF nezeli te avione a ni USN ni USMC nisu puno zainteresirani.

Kad neprijatelj ima PZO Amerikanci stuku sisteme koji diheluju na veliku visinu u bombardiraju iz velike visine I niko im nemoze ista. To je standardna taktika jos iz 1991-e.

A lagani avion CAS nemoze letjeti sa velike visine, narocito sa teskim naoruzanjem.

Buducnost CAS u Americi/NATO je F-35, ne AT-6 ili A-29.

B

Dead1
Mislim da bi Srbiji upravo trebala ne 1 nego tri(3) eskadrile aviona tipa Super Tukano ili B250 ili PC21!!Aviona koji bi RV donesli pravi preporod u školovanju mladih pilota.Ne moraju ovi aparati biti prvi gurnuti u „vatru“ u slučaju sukoba ali sam sasvim siguran da bi svaki neprijatelj imao na umu da su i ONI tu negdje!Ameri znaju šta rade i budite sigurni da ovi aparati nisu bez razloga tu gdje jesu.Ovo što Arapi rade(B250) bilo bi jako ljepo vidjeti u RV!
Upravo ON!I to ne radi par filmića na netu već iz niza drugih razloga i naprosto situacije u kojoj je RV i PVO danas.Bio bi to čvrsti temelj za neke nove mogućnosti i opstanak istog.Ako to stratezi vide?!-Avioni koji u slučaju Srbije bi bili isto što i MIG 29!

Odgovori
D

Boki, u pitanju je bio CAS avion, ne skolski.

MiG-29 je za airpolicing.

D

Ozren, a usput je I svrha drugcija u Brazilu. A-29 je kupljen da bombardira tvornice za drogu (zajedno sa R-99/E-99) a I da obara lake avione koje koriste narko-sverceri. Zato je taj avion popularan u Juznoj Americi.

Narjo karteli ipak nemaju PVO a Cessna nije neki opsani protivnik.

Odgovori
O

Potpuno se slažem

D

Lazicdb, Srbija Jr okruzena sa NATO saveznicima, NATO okupiranoj „drzavi“ (Kosovo) i drzavu cije postijanje osigurava NATO (Bosna I Hercegovina). Sada I Makedonija gleda da ude u NATO.

Sta ce ti lagani CAS avion kad ti najvjerovatniji protivnik leti F-22?

U trenutacnoj stratezkoj situaciji, Srbiji dovljno eskadrila MiG-29 za air policing. Lagani CAS avion bi bio bacanje novca.

Odgovori
D

Nažalost uzaludno bacanje novaca, ako su podaci o modernizaciji točni to prosječni remontni zavod napravi za 50 % cijene koju su oni ponudili, korist nikakva, zarada velika.Nema niti jedne borbene zadaće na vidiku slijedećih 100 godina na ovim prostorima koju ovaj avion može uspješno obaviti, a da ga “ PZO (PVO)“ od uparena 4 kalašnjikova neće oboriti. Školski avion vrhunski garantiram najbolji na svijetu, borbeni, dajte me najte.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Upravo tako. A330 bi mogao sletjeti na SPU, no ako želi poletjeti morao bi uzeti gorivo do Zagreba ili nekog drugo aerodroma, pa tamo puniti gorivo. A to poskupljuje operacije i čini ih neisplativim u današnje vrijeme.

19. Sep 2019.Pogledaj

dax na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Air Serbia je već duže vreme pod velikim pritiskom sa svih strana. Air France i KLM/Transavia su otvorili letove tamo gde je do sada Air Serbia radila fidanje njigovih habova u Parizu i Amsterdamu. Na letu BEG-JFK ih svi veliki evropski igrači lome damping cenama. Aeroflot razvaljuje ka Moskvi/Aziji. Turkish ka Istanbulu. Eurowings otvara uskoro…

19. Sep 2019.Pogledaj

Miloš77 na: Višenamenski borbeni avion Su-30, univerzalni član familije Flankera

Isto sam i ja čitao što se lobiranja tiče. Jedno je sigurno- teško ih je zadovoljiti kad je pazar u pitanju jer imaju iskustva sa svima a to i kotiste da se cenjkaju. Hoću da kažem da ako Indijac ponovo kupi R-77 onda bih je i ja uzeo. Drugo, sama ta raznolikost i šarenilo se…

19. Sep 2019.Pogledaj

JU240 na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Alene, nećemo sad zamenu teza. Prvo je bilo: 'Prelazak granice i vožnja trajektom je tlaka', a posle: 'Aerodrom je blizu'. Ali je, Alene, preko granice, i posle trajekta. A šta ćemo sa domaćom i najlegitimnijom mogućom linijom Banjaluka - Trebinje? To bi u svakoj, ali u svakoj zemlji sa takvom geografijom postojalo. Bez izuzetka. E,…

19. Sep 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Da, to je stvarno mjerljivo, Dubrovnik i Trebinje. U stvari ste u pravu. U regiji ima nekih stotinjak mjestačca od 25.000-100.000 koji nemaju aerodrome. Odmah svakom aerodrom napravit. Bez obzira jel par desetaka kilometara u okolici ima aerodrom. Ma što je milijarda EUR za izradnju tih 100 aerodroma i 200 milijuna godišnje za operiranje. Jel…

19. Sep 2019.Pogledaj

Send this to a friend