BEG airport status
LYBE 1723:00 Z 320°02KT CAVOK 17/12 Q1013 NOSIG=
Kanada započela postupak nabavke novih višenamenskih borbenih aviona Kanada trenutno raspolaže sa 77 Horneta a još 25 polovnih aviona istog tipa je nabavila od Australije / Foto: Royal Canadian Air Force

Kanada započela postupak nabavke novih višenamenskih borbenih aviona

Odeljenje vlade Kanade – Javne usluge i nabavke Kanada (Public Services and Procurement Canada – PSPC) koje je između ostalog zaduženo i za vojne nabavke, izdalo je 23. jula Zahtev za predlozima (RFP – Request for proposals) za nabavku 88 novih višenamenskih borbenih aviona koji će u sastavu kanadskih vazduhoplovnih snaga zameniti avione F/A-18 Hornet. Zahtev za predlozima poslatu su američkim proizvođačima Lockheed Martin za avion F-35 Lightning II i Boeing za F/A-18E i F Super Hornet, evropskom konzorcijumu Airbus za EF-2000 i švedskom proizvođaču SAAB-u koji je već ponudio da se njihov Gripen E proizvodi u Kanadi.

Kanadska vlada saopštila je da će to biti najznačajnija investicija u kanadsko Kraljevsko ratnog vazduhoplovstvo još od nabavke borbenih aviona F/A-18 Hornet pre 30 godina. Takođe iz PSPC je rečeno da će ekonomska korist koju će doneti ova nabavka biti najveća u istoriji Kanade. Pre nego što se odabere novi avion i potpiše ugovor, proizvođači moraju da do trećeg kvartala ove godine pošalju ponude a svi ponuđači će biti ocenjivani po istim kriterijumima od kojih će se 60 procenata odnositi na tehničke detalje, 20 procenata na troškove korišćenja i 20 posto na ekonomsku korist.

Takođe svi potencijalni dobavljači moraće da obezbede plan koji se tiče ekonomskih pogodnosti koje imaju jednaku vrednost predloženog ugovora, ali će se maksimalni bodovi u ocenjivanju davati samo onima koji daju ugovorne garancije. Nakon što na ponude Kanada bude odgovorila, ponuđači će, radi otklanjanja uočenih nedostataka, moći da ih izmene i ponovo pošalju kao deo početne ponude u proleće 2020. godine. Sklapanje ugovora očekuje se početkom 2022. a prva isporuka aviona 2025. godine. Postojeći borbeni avioni F/A-18 biće u upotrebi sve dok novi tip aviona ne dostigne punu operativnu sposobnost i dok ne bude isporučen dovoljan broj novih letelica.

Iako još od 1997. učestvuje u programu F-35, Kanada je u proteklih desetak godina ipak oklevala da nabavi ovaj avion. Bivša konzervativna vlada se 2010. godine obavezala da će bez tendera nabaviti 65 F-35A ali je nakon izbora 2015. i dolaska na vlast liberala, nova vlada odlučila da ispuni svoje predizborno obećanje i raspiše tender za nabavku novog višenamenskog borbenog aviona. Treba napomenuti i da su zbog učešča u programu, kanadske kompanije koje proizvode komponente za F-35 od Lokid Martina već dobile oko milijardu dolara zbog čega Kanada od ove američke firme ne može dobiti ponudu za offset.

Kanada trenutno raspolaže sa 77 borbenih aviona F/A-18A i B (kanadska oznaka CF-188) koji su nabavljeni u periodu od 1982. do 1988. Operativnost flote je usled starosti i istrošenosti sve manja a privremena mera poboljšanja mogućnosti borbene avijacije do dolaska novih aviona je nabavka polovnih F/A-18 iz Australije od koje je za 90 miliona dolara kupljeno 25 aviona od kojih će sedam biti iskorišćeno za delove a 18 će ući u aktivnu upotrebu. Prethodni pokušaj da se 2017. od SAD nabavi 18 Super Horneta je propao usled trgovinskog spora između Boinga i kanadske kompanije Bombardier. Nije isključeno da se nabavka polovnih australijskih Horneta nastavi a vlada u Otavi je u tu svrhu već izdvojila oko 500 miliona dolara. Prva dva bivša australijska F/A-18 isporučena su 17. februara ove godine.

Komentari

A

25 aviona (18 za aktivnu upotrebu) za 90 mil dolara. E to se zove kupovina polovnog aviona.

Odgovori
N

90 miliona su sami avioni koji su proizvedeni ’80tih, alu ukupno za nabavku, remont, dovodjenje na kanadski standard 18 primeraka i jos neke druge stvari ce kostati 500 milona dolara. To znaci ne modernizacija, nego dovodjenje na kanadski standard, sto su bas stari avioni

A

NikolaD,
Bez obzira, 500 mil za takvih 18+7 aviona je odlicna kupovina.

A

@Airboss
Naoruzanje, infrastruktura, obuceni piloti, obuceni mehanicari, verovatno dosta i delova, sve je vec tu….
Nista cudno u ceni nije.
Prelazak na drugu platformu najvise izdataka trazi upravo u ovim stvarima, a ne u ceni samih aparata.

A

Al-41F1,
Ako uzmemo npr. cenu koju su Rumuni platili samo za avione – 120 miliona eura za 12 F-16, onda je ovih 90 miliona dolara (81 milion eura) za 18+7 F/A-18 prilicno dobra kupovina. Pritom, mislim da cemo se sloziti koja letelica je bolja.

A

@Airboss
U tom kontekstu mozemo tu „kupovinu“ slobodno nazvati donacijom uz placanje modernizacije….sto mi nesto poznato….

E

Nemojte zaboraviti da su Rumunjski tj. tada Portugalski F-16 bili u MLU programu, dakle sistemski praćeni, poboljšanog zmaja i modernizirani. Australija nije imala nikakve značajne modernizacije na F-18 koji su prodali Kanadi…

A

U tom kontekstu, mi smo izvukli najmanju slamku. ;)

A

F16 je bolji avion od f18,f18 je najveci promasaj americke vazduhoplovne industrije,to svi znaju

A

@Aleksandar
F/A-18 je projektovan kao modularna platforma radi zamene F-14, A-6 i AE-6G sto je vrlo uspesno postigao kroz dve „evoluitivne“ generacije Hornet i Super Hornet i dve varijante Hornet/Super Hornet i Growler. Puzdanost i dostupnost flote na nosacima aviona je skocila neoporedivo u odnosu na ranije, a sam avion zahteva 70% manje rada u odrzavanju u odnosu na F-14.
Obzirom na uspesnost i pouzdanost ovih aviona, moze se reci da je ne „promasaj“, nego jedan od najvecih uspeha americke vazduhoplovne industrije koji je od starta do kraja u potpunosti realizovao sve postavljene zahteve.
U najnovijoj varijanti, cak ni Soko „V“ ne moze da se meri sa „nosorogom“ kako ga zovu, po borbenim sposobnostima(najpre nosivnost, izdrzljivost zmaja, radar itd.)
F-16 je pravljen kao jeftina i pouzdana „dopuna“ F-15, sto je takodje vrlo uspesno uradjeno.
Oba aviona su fenomenalna, ali ipak dvomotorac je dvomotorac, VV naoruzanje im je identicno, oba poseduju AESA radar tako da ocujete gotovo identicnu efektivnost u tom domenu, no u VZ konf. nista sa te strane ne moze da se meri sa F/A-18 jer je projektovan sa tom ulogom od starta(za razliku od F-16), zatim u specijalizovanoj platfori nudi EW kapacitete kao ni jedan avion…prosto je veci, skuplji i „bolji“ od F-16 u relativnom smislu.
Od svih americkih aviona, njega bi najvise voleo da vidim na Batajnici u nasim redovima.

A

@Airboss
Slazem se, no dobro je i da je neka slamka stigla pa makar najkraca, dok neki su ostali bez slamke u potpunosti :)

A

Ed,
Apsolutno netacno. Australija je vrsila modernizaciju svojih F/A-18 i to u 3 velike faze. Strukturalna ojacanja, novi radar, HMD, ECM, nove rakete,itd… Proguglajte malo „The Hornet Upgrade Program (HUG)“

K

@aco, po čemu je f18 promašaj? Jedan od aviona koji su najduže u službi. A jesi vidio block III, advanced super hornet? To je pravi izbor za Kanadu.

F

@ Al-41F1

Ako jednog dana (daj Bože) na Batajnici osvanu Horneti u našim redovima, moraš promeniti nick u F414-GE-400 :)

M

Stvarno bih voleo da nam Aleksandar objasni zbog cega je F18 promasaj??? Pri tom pitam bez bilo kakvog sarkazma ili ironije.

A

@Falcon
Sve su to vrhunska tehnicka resenja i timovi izenjera koji su to pravili su genijalni.
No ovaj put, moram reci da je Saturnova familija motora neuporedivo mocnija! Onaj potisak je stvarno bez premca u toj klasi

S

Da smo mi to nekim cudom kupili, trebalo bi nam jos 5 godina i 2 milijarde dolara da ih uvedemo u upotrebu.

a

Zanimljivo da nije poslat zahtev za ponudu za Rafal. Isreno nemam podatak da li Kanada i Francuska uopste i koliko vojno saradjuju, van NATO-a…

Pitanje za upucene je koliko EF-2000 ima sanse u ovoj utakmici i zasto ne?

Odgovori
h

pogledaj blog best fighter for canada, sve je detaljno objašnjeno. Rafale je sam povukao ponudu, a sad svi imaju jednaku šansu osim F/A 18 koji je praktički već ispao iz utrke.

A

I vise nego zanimljivo. Jesu commonwealth, ali ipak ima Francuza tamo jako puno, logicno bi bilo, dodatno Rafal je uvek dobar izbor.
Za EF najkrace moguce odnos cena/kvalitet je najgori u modernoj istoriji.

A

@alexanto
Bez previše istraživanja kanađanima bi više odgovarali i F-18 i EF-2000, nego F-35. Njima treba dobar presretač, koji može da pokrije teritoriju Kanade, a to F-35 nije.

E

Dassault je povukao Rafale iz ponude je ne mogu zadovoljiti zahtjev visoke interoperabilnosti sa USAF.
@Al-41F1
Ne djelim vase misljenje o EF, smatram de je to dokazana platforma.
Ipak je to najprodavaniji evropski avion od 3 koji su trenutno u proizvodnji.
Njemacki problemi nisu u kvaliteti nego u njihovoj odluci da koriste DASS system kojeg nema tko odrzavati jer proizvodac vise ne postoji, a uz to su drasticno smanjivali budzet.
Austriju netreba ni spominjati…
Dok recimo u RAF-u imaju 70% stopu raspolozivosti i integrirana nova oruzja (Brimstone, Storm Shadow, Paveway) tako da su zamjenili veci dio uloge koju je odradivao Tornado koji je izasao iz upotrebe. Isto tako, Meteor postize punu funkcionalnost (za sad) samo na EF. Captor E ulazi u upotrebu na Kuvajtskim EF-ima

A

@Ed
Captor E kasni, najverovatnije ce probiti rok sto bi moglo isporuku Kuvajtu da poremeti. Jedini razlozi nabavki su politicki, prevashodno zemalja koje su ucestvovale u projektu. Njima ima smisla, nikome drugom ne.
Tehnicki nista revolucionarno ne nudi, a kosta kao najnaprednije varijante F-15. Po meni to je najgori avion trenutno u ponudi. Nije on tehnicki „los“, naprotiv, samo cenu ne opravdava ni blizu.
Dok Rafal ima AESA vec godinama, a jeftiniji je.

M

Ajmo ugrozo pravac Australija!!

Odgovori
V

Dassault je bio pozvan ali se povukao.
https://www.defensenews.com/industry/2018/11/07/dassault-withdraws-from-canadas-fighter-jet-competition/
Pravi razlog je sto su kanadjani ( veo bliski amerima) trazili pristup veoma detaljnim poverivljim informacijama u veoma ranoj fazi nativanja. ( radar/ system upravljane vatrom u F3/F4 varianti ( F4 je i razvaju) je

Z

Nabavka aviona je jedna velika politicka igra pre svega.
Liberalna vlada je u izbornoj godini odlucila da uradi bar sada da uradi ono sto obecala u predizbornoj kampanji pre cetiri godine i nije ucinila absolutno nista. Premier ima manju popularnost u zemlji nego njegov juzni sused. Raspisati tender je najmanji problem, raspisali su mali milion za vojne nabavke ukljucujuci i borbene avione i povukli masu.
Airbus je zatrazio zakup velike kolicine zemljista na Mirabell-u za sirenje proizvodnje A220 a navodno i za sklapanje potencijalnog borbenog aviona. (setite se donacija za C Series program)

Sve u svemu ovo je vise reklama Liberalima pred pocetak predizborne kampanje, „obecavanje poslova u Quebec-u na bazi rekla kazala“ nego stvarna nabavka.

Odgovori
Ž

Ukoliko se sada ne odluče za novi avion u narednih 10 godina ostaće bez borbene avijacije. Najmlađi Hornet ima 31 godinu.

Dakle gori im pod nogama.

r

I na kraju eto Kanada ce da nabavi neki tip Americkog aviona!!!

Odgovori
Z

Zavisi ko pobedi na izborima. Liberali guraju EF, konzervativci F35

r

Лично навијам за ЕF али имајући у виду досадашњи утицај Америчке политике у Канади и историју набавке оружија ове државе мало сам песимиста .

B

Ne znam koliko je validno pominjati primer austrije. Izdvajanja za vojsku su im 0.7% bdpa sto je gore i od nemaca sa 1.2%. Opet nisam cuo da englezi imaju problema sa odrzavanjem

Odgovori
A

@Brad
Kako god okreneš, EF je verovatno finansijski najzahtevniji avion. S obzirom da Kanada prati Nemce i Austrijance po pitanju izdvajanja za vojsku, upotreba EF bi bila veoma veliki izazov za RCAF. S druge strane, po meni EF veoma odgovara RCAF za njihove potrebe.

Z

@Aleksa
Pored toga je twin engine, kao sto vam je poznato Kanada je na severu puna aerodroma :)

B

A mozda je stvar i u tome sto jednostavno premalo izdvajaju pre nego sto to skupo kosta i da im nebi lego ni jedan avion sa ovakvim izdvajanjem?

A

@Brad
Jedino Gripen uz ovakva izdvajanja.

G

Njima bi legao Su-35 kao budali samar.Imao sam priliku da vidim te njihove F/A-18 kako lete u bazi Cold Lake 4 wing…

Odgovori
A

Istinu bi, samo….
F-15 je takodje prava masina za tako veliku zemlju

Y

Flanker ili Eagle bi bili top za tako veliku državu. Naročito novi F-15EX, ali Flankera ne smeju ni da razmatraju, a F-15 nebi uzeli zbog Boinga. Ne bi ni ja na njihovom mestu. Ona kajlača sa Bombardierom je bila tako pokvarena da treba Boing da bukvalno precrtaju na bar 20 godina sa tržišta Kanade. F-35 im ne odgovara baš nikako. Jedino da konstantno imaju u vazduhu 30 komada da patroliraju 24/7 uz obalu pa bi možda onda i uspeli da presretnu nešto. Od svega navedenog samo EF-2000 se nekako uklapa. F/A-18 SH je isto dobra opcija i praktična za preobuku ali opet „bolje mrtav nego sa Boingom!“. Dobar primer koliko politika svrstavanja nekad dovodi u bezizlaznu situaciju čak i tako uspešne i jake zemlje kakva ke Kanada.

G

Yrraf,Al41f

A sta mislite kako bi se tu snasao ovaj modernizovani Mig-31😁?
Kanada-zemlja stvorena za 31-cu.

N

Odnosa obi čuvaju nebo, od SAD ili eventualno ruskih bombardera. I u jednoj u u drugoj varijanti avioni im ne trebaju, pogotovo ako se tome dodaju instalacije na Aljasci.
Svejedno m je šta će kupiti ali mora biti američko, a s obzirom da je Turska ispala iz programa 35će najprije da će to biti upravo taj avion. Razloga je više ali glavni je da se mora zadržati puna interoperabilnost na nivou UKUSA odnosno anglosaksonskog bloka.

A

@Gus
jeo bi malu decu ;)

M

Da ste nezavisna zemlja idealan bi bio SU-30 ili SU-35 ali pošto ste američki protektorat sa prislonjenim pištoljem na slepočnicu kupovina F-35 gotovo je sigurna.Sve je to politika.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Hvala na pohvalama. Prema mojim podacima taxiway bi se trebao dogotoviti do kraja godine. Prolazak kroz Neum jest noćna mora. Posebno ako idete sa autobusom. Moj tim, iako su svi hrvatski državljani koji idu iz hrvatskog grada u drugi hrvatski grad sa sobom moraju imati osobne karte ili putovnice, što ako idu juniori ili kadeti…

17. Sep 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Ponovljena je djelomično povijest (iako na malo drugačiji način) i način pokretanja Americana. Neke analize jesu ponovljene, ali sa novijim (i drugačijim) podacima. No, velika većina teksta jest potpuno nova. Ali i za ove "ponovljene" analize je trebalo istražiti podatke i sistematizirati.

17. Sep 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Upravo tako. No, bez kvalitetnog vođenja niti bi bilo "Igre Prijestolja", niti bi se bez kvalitetnog managementa i vizije Zračne luke Dubrovnik isto iskoristilo.

17. Sep 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Da, broj putnika jest u porastu. Iako i dalje ozbiljno zaostaje za drugim tržištima Europe, pa čak i obližnjima poput Grčke, Mađarske idr.

17. Sep 2019.Pogledaj

Beduin na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Pod tzv "regionom" ja smatram podrucije Balkana. A ono je ipak obuhvatnije od bivse Juge olitiga ex Yu skraceno.

17. Sep 2019.Pogledaj

Send this to a friend