BEG airport status
LYBE 1723:00 Z 320°02KT CAVOK 17/12 Q1013 NOSIG=
Severna Makedonija proslavila 25. godina upotrebe helikoptera Mi-17 Detalj sa skromne proslave 25. godina upotrebe helikoptera Mi-17 u RV Severne Makedonije / Foto: Igor Božinovski

Severna Makedonija proslavila 25. godina upotrebe helikoptera Mi-17

Ratno vazduhoplovstvo Severne Makedonije (zvanično Vozduhoplovna Brigada na Armijata na Republika Severna Makedonija) je skromnom proslavom u vazduhoplovnoj bazi Petrovec, koja se nalazi 17 km jugoistočno od glavnog grada Skoplja, 5. jula obeležilo 25. godišnjicu uvođenja u službu dvomotornog transportnog helikoptera Mi-17 (NATO oznaka Hip-H).

Fokus događaja bio je na prvom istorijskom letu makedonskog vojnog helikoptera koji je izvela kompletno makedonska posada u sastavu major Goran Zdravkovski, kapetan I klase Mome Stojanovski i stariji vodnik I klase Zoran Maljcev. Po završetku obuke sa ruskim instruktorima, taj prvi let dogodio se na aerodromu Petrovec između 18 i 18:30 časova 5. jula 1994. godine. Kako bi obeležili godišnjicu, helikopter Mi-17 koji ima vojni evidencijski broj “303“ dobio je simboličan natpis bele boje “25 godina“.

Posada koja je 5. jula 1994. izvela prvi istorijski let makedonskog vojnog helikoptera / Foto: Igor Božinovski

Osnovano na papiru 10. aprila 1992. godine, Ratno vazduhoplovstvo Severne Makedonije dobilo je svoje prve helikoptere juna 1994 – grupa od 4 potpuno nova Mi-17 u transportnoj konfiguraciji koji su proizvedeni u fabrici KVZ (Kazanski Vertoletni Zavod) u Kazanju, postali su prvi vazduhoplovi nabavljeni za makedonsku vojsku.

Dobijeni iz Ukrajine i nabavljeni uz posredovanje kompanije registrovane u Češkoj, 17-ce su makedonskom RV-u isporučene u dve tranše a prvi par stigao je na Petrovec 28. juna 1994. Oni su iskorišćeni kako bi se aktivirala 301. transportna helikopterska eskadrila i u početku su upotrebljavani u potpuno beloj šemi farbanja noseći dvojnu vojnu i civilnu registraciju: VAM-301/Z3-HHC, c/n 228M06; VAM-302/Z3-HHD, c/n 228M97; VAM-303/Z3-HHE, c/n 228M99; i VAM-304/Z3-HHF, c/n 228M98.

Vizuelni izgled makedonskih Mi-17 promenenjen je 1996. kada je Makedonija izuzeta od embarga UN-a na uvoz naoružanja – sva četiri helikoptera odmah su izgubila svoje civilne Z3 oznake i prefarbani su u atraktivnu vojnu kamuflažnu šemu koju je specijalno dizajnirao pokojni pilot RV Makedonije, i avio entuzijasta, major Mihajlo Ivanovski – Miks.

U svojoj 25. godišnjoj istoriji u sastavu RV Makedonije, flota Mi-17 pretrpela je dva kobna udesa koja su rezultirala otpisom letelica koje su se srušile. Prva nesreća dogodila se 17. marta 2001. godine kada je helikopter VAM-301 udario u stub i srušio se na sletanju kod skijaškog odmarališta Popova Šapka, blizu grada Tetovo, što je imalo za posledicu pogibiju jednog člana posade – mehaničara Draganča Ilievskog – i ozbiljne povrede 19 policajaca i dva pilota koji su se nalazili u helikopteru. Sedam godina kasnije, 12. januara 2008, helikopter sa evidencijskim brojem VAM-304 je po magli udario u brdo u reonu Katlanovsko Blato, kojom prilikom je helikopter izgoreo a u njemu je poginulo svih 11 pripadnika RV-a. Kao najgori udes u istoriji RV Makedonije, ova nesreća dogodila se samo nekoliko minuta pre sletanja na Petrovec dok su helikopter i vojnici koji su bili u njemu bili u povratku iz mirovne misije EUFOR-Althea u Bosni i Hercegovini.

Spisak letova makedonske vojne avijacije za 5. jul 1994. Uokviren je prvi istorijski let makedonskog vojnog Mi-17 / Foto: Igor Božinovski

Pored dva preživela Mi-17 (302 i 303), RV Severne Makedonije danas takođe ima 4 borbeno konfigurisana Mi-8MT Hip-H koji su proizvedeni u Kazanju a nabavljeni su polovni od Ukrajine marta 2001, a to su: 305, c/n 93880; 306, c/n 93969; 307, c/n 94018; i 308 c/n 94303. Ova četiri helikoptera su bili deo ukrajinskog vojnog kontigenta koji je razmešten na susedno Kosovo kao deo međunarodne mirovne misije KFOR (Kosovo Force) pod vođstvom NATO, bili su po hitnom postupku donirani Makedoniji i preleteli su na Petrovec 23. marta 2001. u nastojanju da se pomogne u suočavanju Makedonije sa unutrašnjom bezbednosnom krizom koja je izbila 5. marta iste godine.

Kao odgovor na brutalan napad albanskih pobunjenika na grad Tetovo, u zoru 25. marta makedonske snage bezbednosti pokrenule su sveopštu ofanzivu kako bi ih neutralisala i eliminisala. U ovoj operaciji, RV Makedonije koristilo je transportne Mi-17 i tada nedavno nabavljene borbene Mi-8MT u onome što je bila prva upotreba RV Makedonije u pravim borbenim operacijama.

Svih šest makedonskih Mi-8 i Mi-17 danas služe u Eskadrili transportnih helikoptera (Skvadron na transportni helikopteri, sth) koja je trajno smeštena na aerodromu Petrovec. Prema Strateškom pregledu odbrane iz 2018. ova eskadrila i njeni helikopteri bi trebali biti jezgro buduće Vazduhoplovne Brigade. U tom cilju, očekivanja su da će dva neoperativna Mi-8MT (305 i 306) 2020/21. biti vraćena u letno stanje, čime će se omogućiti da ovaj tip helikoptera ostane operativan najmanje do 2028. godine.

Komentari

n

Cestitam komsije da vas helikopteri sluze dobro i sto pre da nabavite nove

Odgovori
I

Bratskom narodu i bratskij drzavi zelim sve najbolje i da sto pre kupe nove!

Odgovori
S

Сретно Македонци. Летели дуго година у миру!

Odgovori
I

Iznova se oduševim koliko su ružno i demaskirajuće farbani.

Odgovori
T

ID: Farbanje ovih helikoptera je uradjeno krajno ptofesionalno. Smeshni ste sa komentarom o ruznoci ove sheme. Nemas pojma kako ih je teshko uociti u realnim uslovima izad Makedonije .

Г

Имали смо неколико? Ми 24 летечки тенкови 2001год.

Odgovori
J

Nova pokolenja citaju ovaj clanak bez emocija verovatno, ali mi stariji gutamo svaku rec, a pogotovo sto prvu posadu na Mi-17 znamo ko „zlu paru“.
Sve najbolje želim!

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Hvala na pohvalama. Prema mojim podacima taxiway bi se trebao dogotoviti do kraja godine. Prolazak kroz Neum jest noćna mora. Posebno ako idete sa autobusom. Moj tim, iako su svi hrvatski državljani koji idu iz hrvatskog grada u drugi hrvatski grad sa sobom moraju imati osobne karte ili putovnice, što ako idu juniori ili kadeti…

17. Sep 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Ponovljena je djelomično povijest (iako na malo drugačiji način) i način pokretanja Americana. Neke analize jesu ponovljene, ali sa novijim (i drugačijim) podacima. No, velika većina teksta jest potpuno nova. Ali i za ove "ponovljene" analize je trebalo istražiti podatke i sistematizirati.

17. Sep 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Upravo tako. No, bez kvalitetnog vođenja niti bi bilo "Igre Prijestolja", niti bi se bez kvalitetnog managementa i vizije Zračne luke Dubrovnik isto iskoristilo.

17. Sep 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Da, broj putnika jest u porastu. Iako i dalje ozbiljno zaostaje za drugim tržištima Europe, pa čak i obližnjima poput Grčke, Mađarske idr.

17. Sep 2019.Pogledaj

Beduin na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Pod tzv "regionom" ja smatram podrucije Balkana. A ono je ipak obuhvatnije od bivse Juge olitiga ex Yu skraceno.

17. Sep 2019.Pogledaj

Send this to a friend