Nakon što je većina zemalja zabranila letenje ka i prelet njihovih teritorija za Boing 737 MAX seriju zbog nedavnog udesa, i nakon što je većina avio-kompanija mimo svojih nacionalnih vazduhoplovnih regulatora odlučila da je takođe privremeno prizemlji, EASA je upravo propisala privremenu zabranu letenja za ovaj tip letelice iznad kompletne Evropske Unije, samim tim i iznad država članica EASA-e koje nisu članice unije.
Direktorat civilnog vazduhoplovstva, nacionalno regulatorno vazduhoplovno telo Srbije, saopštilo je za naš portal da je MAX privremeno zabranjen i u Srbiji:
– Imajući u vidu bezbednosnu direktivu Evropske agencije za bezbednost vazdušnog sabraćaja – EASA, Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije je doneo hitno vazduhoplovno obaveštenje (NOTAM) kojim se zabranjuje korišćenje vazduhoplova tipa Boeing model 737-8 MAX i 737-9 MAX za poletanje i sletanje na aerodrome u Republici Srbiji kao i za prelete u vazdušnom prostoru Republike Srbije. Napominjemo da u registru vazduhoplova u Republici Srbiji nije upisan pomenuti model vazduhoplova. – stoji u saopštenju DCV-a.
Kao meru predostrožnosti, EASA je danas objavila „Airworthines direktivu“ koja, stupajući na snagu u 19:00 po Griniču, suspenduje sve letačke operacije svih Boing modela 737-8 MAX i 737-9 MAX u Evropi. Takođe, EASA je izdala i „Safety direktivu“ za obustavljanje svih komercijalnih letova ka/iz ili unatar Evrope od strane operatera koji nisu članice EASA-e, stoji u saopštenju EASA-e koje je takođe izdato večeras.
Ovim je nakon Kine, Velike Britanije, Indije, Australije, Francuske, Holandije, Turske i drugih zemalja MAX privremeno prizemljen na većini planete. Još jedino trenutno Sjedinjene Američke Države i Kanada kao značajniji operateri aviona nisu donele odluku o privremenom prizemljenju.
Ujedinjeni Arapski Emirati su takođe prizemljili MAX, kao i avio-kompanija Norwegian. FlyDubai i Norwegian su bile jedine avio-kompanije koje su saobraćale ovim tipom aviona ka Aerodromu „Nikola Tesla“.
BB
Ovo sve ozbiljnije i ozbiljnije…
Kad padnu akcije dovoljno nisko, doći će do pretumbavanja u vlasničkoj strukturi, nešto mirišem da će kinezi uletjeti klizeći start u pravom trenutku…
Milan Kosanovic
E ja u petak trebam da letim Calgary – Toronto sa B737 max.
ZZ
Kanada je upravo zabranila MAX.
Milan Kosanovic
Tako je. Otkazan mi je let i upravo sam prebacen na novi. Ali totalni je haos, ne moze da se uradi online check in jer je sajt Westjeta pukao totalno. Ima da mi bude zanimljivo sutra. Samo da mi se nekako dokopati Toronta i leta za Amsterdam.
Перица
Пад Британског царства је почео отприлике са падовима Де Хевелинд Комета и губитком поверење у технолошку супериорност.
Maintenance Division
Sve ukazuje da je do pada AC B737-MAX doslo usled kvara na softveru za vertikalan uzgon aviona. Lion Air na letu 610 je imao isti problem gde je Cpt na tom letu 8 puta pokusao da restartuje i upali softver gde se na kraju taj let takodje zavrsio tragicno.
Roland
Sasvim vjerovatno problem bi mogao biti kao što navodite.
Kako sada saznajemo još prije pada aviona u Etiopiji bilo je naznaka problema sa upravljivošću Boinga 737 Max 8 koji su u vezi sa upravljačkim softverom MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System).
„Dallas Morning News“ je pronašao u dokumentima „Aviation Safety Reporting System“ primjedbe pet pilota koji se odnose na autopilot Boinga 737Max. Primjedbe su iz novembra i decembra 2018 i sve su bile u vezi sa problemima funkcionisanja autopilota prilikom polijetanja i dosezanja putne visine.
Jedan Co-Pilot piše da se nos aviona prilikom strmog uspinjanja odjednom nekontrolisano oborio. Tek kada je autopilot isključen avion je bilo moguće povratiti u normalnu poziciju penjanja. Jedan drugi pilot primjećuje da je sistem upravljanja suviše komplikovan i preporučuje trening prije prvog oficijelnog leta. Informativni priručnik za ovaj tip aviona ocjenjuje kao „slab i skoro kriminalno nedostatan“.
Kilo Lima
Upravo suprotno. MCAS je aktivan kad je autopilot off, flaps retracted i AOA veci od neke kriticne vrednosti koju softver izracunava na osnovu par parametara (visina, brzina, snaga na motoru….)
zato i jeste opasno jer do nezeljenog trimovanja AND dolazi u kriticnim fazama uzletanja kad se jos ne ukljucuje autopilot a uvlace flapsovi, a sve to na niskoj visini AGL gde ima malo vremena (citaj visine ) za popravke.
Za sve ove slucajeve do sad bilo je potrebno blagovremeno prepoznavanje problema od strane pilote kad je signal velikog AOA lazan, kad je potrebno iskljuciti stab trim i rucnim komandama elevatora i stabilizatora podici nos aviona a onda ga istrimovati i rasteretiti od sila na palici…..A pri tome gomila automatskih upozorenja u kabini koje treba ispratiti, registrovati, odreagovati ili odbaciti kao pogresne, zbog naprimer pokvarenog AOA sensora ili pito ili statickog senzora…
Sasha
@Kilo Lima
Po komentaru navodnog pilota sa nekog foruma, čovek tvrdi da nije potrebno da AoA bude neispravan. Postoji sumnja (glasina) da varijabilan vetar može da zbuni sistem i krene u obrušavanje, čak i ako su senzori ispravni. Štaviše da se mogu javiti uslovi (flagovi) za aktiviranje MCAS iako ne bi trebalo da moze u toj fazi leta. Takođe po njemu, nejasno je da li je uopšte moguće pri prekidu cut-off prekidača vratiti trim u normalan položaj. Navodno su aerodinamičke sile takve da je potrebno da oba pilota vuku da bi mogli da neutrališu nepravilan trim. Štaviše postoji neka priča da je potrebno još više baciti avion u poniranje kako bi se smanjio pritisak na elevator, I onda pokuša…
Ovo je iz ko zna koje ruke, neka bude jasno…
BB
@Sasha,
Na YT (naravno, ja sama amater a ima pilota ovdje pa nek daju svoj sud) sam čuo da nisu aerodinamičke sile te koje vuku komande kontra pilota, već sistem koji pravi dodatni otpor tamo gdje, po logici softvera, nije poželjno da se reaguje (na gore, u ova dva slučaja). Drugim riječima, smrtna presuda, samo se ne zna datum izvršenja. Iako trampa ne smatram mudrom osobom, ovo mu je mudra odluka…
Roland
Nije direktno u vezi sa kobnim udesom, ali!
Nema sumnje, jedan moderan avion je zaista vrhunac inženjerstva. Medutim, novi trendovi organizovanja inženjerskih timova na velikim projektima pokazuju neke nepovoljne tendencije. Jedan od najznačajnijih problema u vazduhoplovnoj, mašinskoj… industriji je takozvano fleksibilno tržište radne snage: skoro redovno se dešava da usred konstrukcione faze vrlo talentovani, vrlo vrijedni inženjeri ili neki drugi članovi projektnog tima koji od početka žive sa svim detaljima jednog projekta, odjednom napuštaju projekt jer su bili angažovani samo na određeno vrijeme preko za to specijalizovanih firmi posrednika. Na svojevrstan lizing isporučeni inženjeri nakon isteka ugovora napuštaju nefinalizirani projekt i najčešće bivaju angažovani na nekim drugim projektima koje je već ugovorila njihova lizing firma.
Svojevremeno se računalo sa tim da novi ljudi u već poprilično napredujućem projektu, donose nove ideje, entuzijazam…Medjutim, u praksi to niije uvijek u korist kvaliteta budućeg proizvoda.
Ranije su na razvojnim projektima bili angažovani naški rečeno: na neodređeno vrijeme zaposleni, koji su se nerijetko identificirali sa firmom i njenom sudbinom. Takvi stručnjaci su imali i priliku da se uz pomoć firme dalje obrazuju i specijaliziraju. Danas je sve to samo istorija.
Predrag
Potpuna istina sa pricom o inzenjerskim timovima i angazovanjem inzenjera. Menadzeri i rukovdstva firmi se vode krilaticom da niko nije nezamenljiv / citaj ima dobrih inzenjera ko’ drva / da bi sebi uvecali zarade, a ljudi koji su posveceni poslu napustaju projekte usled neodgovarajucih uslova.
Onda se ide na tzv. outsourcing poslova, i softver se radi hiljadama kilometara od maticne kuce. Na takav nacin se uvek nesto zaboravi, propusti ili dodje do nerazumevanja usled jezickih i kulturoloskih razlika a onda „stisnu“ rokovi.
Ovo je posledica tzv.
AL-41F1
Softver za 787 dreamliner je radjen u potpunosti u Indiji, a zemlje koje su ucestvovale u projektu su Japan, Koreja, Svedska, Italija, cak i Rusija itd. pa smo videlo da sve radi savrseno. Mislim da je softver za ovu masinu radjen u SAD-u, mozda gresim ispravite me.
Outsourcing cesto da bolje rezultate nego kad se sve radi u maticnoj zemlji. BMW npr. autonomnu voznju radi u saradnji sa jednom firmom u Srbiji i garantujem da ce ispasti bolje nego da su sve radili u Nemackoj.
Neko je vec pomenuo da su prosto pretegli platformu koja korene vuce iz 50ih i 60ih godina, a traze rezultate za 21. vek. To je neko moje misljenje, tu onda nastaje problem u integraciji. Jeste 737 „zlatna koka“, ali vreme je za novu. Da stvar bude jos crnja, kompanija je rekla da se nista ne menja u bezbednosnim procedurama….Da je pao avion americke kompnanije, mislim da bi vec imali proteste ispred fabrike, a pola uprave bi bilo smenjeno.
max
Kakve veze ima je li Srbija zabranila? EASA je zabranila i to je valjda bitna vijest – a do Srbije ionako nijedan 7M8 ne moze doci bez da preleti EU, tako da je ta zabrana nebitna.
Lek Mi
Znaci FlyDubai će u EU leteti sa 737800, Norwegian je i onako retko sa MAX dolazio. Boeing već gubi novac, pitanje je da li će avio kompanije uspeti nešto sa tužbama za ovu odluk
ID
Slično problemom sa vertikalnim kormilom ranije.
Naći će se,samo pitanje koliko će se desiti tragedija.
ZZ
Kao sto rekoh Kanada je takodje izbacila safety notice o obustavi komercijalnog saobracaja za 737-max.
Canadian Transport Minister Marc Garneau says as a result of new data received this morning, a safety notice is being issued to restrict commercial operation of the Boeing 737 Max 8 and Max 9 models in Canada and Canadian airspace
ZZ
Izgleda da ca I US da izda direktivu danas
touchmeduza
i amerika
Vladimir
Za sve stručne dušebrižnike valjda je sada jasno da je ovo ekstremni ozbiljan problem i neviđeno glupa i drska greška Boeinga.
Pitanje je dana kada će i FAA morati da prihvati neizbežno, ali i da snosi svoj deo krivice.
Nenad
Ovo jeste veoma ozbiljan problem, ali ne postoji dokaz da je „neviđeno glupa i drska greška Boeinga“. Kao ni da ima krivice FAA. Ne branim Boeing i FAA, već moraju da se poštuju pravila i procedure.
Mada finalni izveštaj nije izašao, preliminarni izveštaj za Lion Air 610 pokazuje dosta toga: https://reports.aviation-safety.net/2018/20181029-0_B38M_PK-LQP_PRELIMINARY.pdf
U izveštaju se nalaze podaci od dva leta – prvi, gde je posada reagovala i koristila stab trim cut-out i nastavila do destinacije, i drugi, nažalost kobni.
Ono što je preliminarni izveštaj verovatno pokazao, a tek ćemo znati kada se objavi transkript CVR, je da MCAS može povećati crew work load u već veoma haotičnom momentu (radi stick shaker, airspeed disagree, kontrola letenja daje instrukcije, itd.) gde određeni broj posada neće moći da reaguje u skladu sa procedurama.
To je sve što znamo do sada. Od pada aviona Ethiopian Airlines imamo malo informacija. Treba pustiti stručne ljude da završe svoj posao, promeniti sistem i procedure da se ovako nešto nikad više ne desi, i tek onda juriti krivce, itd.
Vladimir
Nenade,
Upravo se pozivam na stručnjake i preliminarne izveštaje. A ti koji sada „završavaju“ posao su isti oni koji su neispravan i neispitan softver ugradili u avion bez da su ikom rekli za njega. Pri tome sertifikaciju aviona nije radio FAA kako zakon nalaže nego sam Boeing.
Za pola sata idem na hitno sazvan sastanak Training Departmenta, pogodimo šta je tema!
Pa sad mi gledajmo zašto, kako, gde, …
Nenad
Na koje stručnjake i koje preliminarne izveštaje se pozivaš? Postoji samo jedan preliminarni izveštaj.
Šta je neispravno kod softvera? Koji softver? Gde je softver? Na koliko procesora? Koje inpute prima i kako ih procesuje? Kako komanduje kontrolu. Kako kontroliše da li je komandovana kontrola izvršena? Šta radi ako nije?Koju vrstu interne provere vrši nad samim sobom?
Šta je neispitano kod softvera? Ko ga je ispitivao? Gde? Kako? Ko je pregledao log testova?
I omalovažavaš ekstremno dobar tim u Boeingu koji radi istrage za 737. Siguran sam da će oni zajedno sa regulatorima naći odgovore na gore navedena pitanja, sagledati ih u skladu sa pravilima i naći rešenje koje će osigurati da se ovo nikad više ne desi.
To da je sertifikaciju radio Boeing a ne FAA „kako zakon nalaže“ je posebna tema. Aludiraš na to da je Boeing delegated organization za TC. Ovde imaš listu ODA: https://goo.gl/LkGy9n
Da si ikada radio sa ljudima koji rade kao „proxy“ FAA u Boeingu, shvatio bi da su te osobe tretirane kao beli medvedi (kako i treba da bude) i moje iskustvo je da su daleko upućeniji u temu i zahtevniji od predstavnika FAA što je i sam smisao ODA.
BB
U potpunosti se slažem sa Vladimirom, ovdje se želi oprati ruke a sakriti iza izveštaja. Ako neko ko komentariše ukazuje na moguće probleme, koji se možda nisu ni desili ali se mogu desiti, to ne znači da se neko osuđuje, već je to prijedlog prevencije. Zašto čekati da se nešto desi, eto izještaj sa Lion air nije ni gotov a već se desila Etiopija, sad treba čekati još…
Finalni izvjrštaj može biti osnov za pokretanje pitanja odgovornosti ali ovo su privremene mjere čija je funkcija sprečavanje dalje štete.
Baš me zanima zaključak sa sastanka (naravno ono što je za javnost)
Bagira
@Nenad
Čovek, tebe je Vladimir baš žacnuo, a Nenade? Baš si stao u dobar gard i odbranu Boeing-a? Cool, poštujem ali sumnjam da će ikada bilo koji konglomerat, pogotovo Ujka Semov, odgovarati za bilo kakav propust. Da se distanciram od Boeing-a u ovom ili u drugim slučajevima, Ujka Sem ne voli da mu se neko meša u „bizines“ pa makar pravili pogačice! Dakle zaštitiće svoje čedo makar ovaj direktno bio odgovoran za bilo kakav zločin. Još jednom, nije Ujka Sem jedini, svi to rade ili barem oni koji za to imaju dovoljno novca! Dakle, dokle god novac određuje good-from-bad-guys, prava istina o eventualni propustima velikih industrija, neće isplivati na videlo! Da podsetim, a da ne bude Boeing… BP katastrofa u meksičkom zalivu… Kako je rešeno? Novcem! Jel neko odgovarao? Niko!
Verujem da je Boeing sasvim stručan, čak i „over“ stručan u odnosu na FAA – to bi trebalo da bude i logično jel ali me zanima koga je Boeing prvo cimao u trenutku kada su čuli da im je još jedan avion pao (zbog iste greške/propusta)? Inžinjere ili svoje advokate?
Vladimir
Nenade,
Postoji jedan zvaničan izveštaj. Postoji još izveštaja.
Ostaviću ovu temu otvorenom zarad pijeteta prema žrtvama. Lako je sada izigravati stručnjaka. Gde su bili kad su razvili sistem koji je doveo do svega ovoga?
Sastanka je bio, informacije su strogo zabranjene za iznošenje u javnost. Jedino što mogu da kažem je da smo mi, Ryanair, pre udesa Etiopijana poslali zvaničan zahtev Boeingu da nam rastumači sve oko MCAS i oko još par sistema na Maxu. Nismo dobili odgovor. Kakve ćemo odluke doneti i kako ćemo reagovati nije do mene da ovde pišem.
Pratite medije, biće u njima.
Vladimir
Svi su se pitali koji je razlog bio iza odluke Predsednika USA da prizemlji B737Max.
Neki su čak išli u omalovažavanje te odluke.
Sad je objavljeno šta je bilo razlog, a on se vidi na ovom linku.
http://newsinflight.com/2019/03/15/ethiopian-crash-investigators-have-found-trim-set-was-in-an-unusual-position/
Vladimir
Napokon i FAA.
https://www.bbc.co.uk/news/business-47562727
BB
I, šta sad? Tražiti bug u softveru? Ili taj softver nebi ni postojao da nije bilo aerodinamičkih ili problema sa balansom težine…
A da pitaju VW kako se to radi?
tandara
Pa prvo bi bilo da dodaju stranicu sa uputstvima u manual za avion…
Srba
Nezavisno od tehničke strane, komunikacije i reagovanje vlasti u SAD su u prvih par dana bile karakteristične, nažalost:
A sada kad je Tramp objavio zabranu, logično zapažanje:
„The reversal came less than a day after U.S. regulators had again insisted the plane was safe. Even Transportation Secretary Elaine Chao flew aboard a 737 MAX on Tuesday.“
Vladimir
Na ovom linku ima sve što je potrebno da se razume kako funkcioniše i šta je problem u MCAS podsistemu na B737Max.
http://www.b737.org.uk/mcas.htm?fbclid=IwAR0u1ngnZDrPRPR6oq1sMAs6OvMvL4yBoSiaY1kfsjNCZK6aCSLi61nxBjY
Inzenjer
I suma sumarum svega…..ono sto se vec suskalo u industriji:
https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/failed-certification-faa-missed-safety-issues-in-the-737-max-system-implicated-in-the-lion-air-crash/
Vladimir
Inzenjer,
istina je najbolji lek sve branioce lika i dela. Nakon što se pojavilo nekoliko pouzdanih izvora vesti šta se stvarno dogodilo, branioci nestaše kao rukom odnešeni.
Najnovija vest je da Boeing sprema objavu update software for MCAS za 25 mar, ali i najnovija je vest da mnoge vazduhoplovne vlasti širom Sveta traže strožije i otvoreno sertifikovanje Maxa. Biće još igranke i muzike za ples.
Vladimir
https://www.reuters.com/article/us-ethiopia-airplane-regulator-insight/regulators-knew-before-crashes-that-737-max-trim-control-was-confusing-in-some-conditions-document-idUSKCN1RA0DP
Vladimir
http://newsinflight.com/2019/04/03/ethiopian-flight-302-crashed-despite-pilots-followed-the-boeings-emergency-procedures/
Zaista divan posao su odradili „stručnjaci“ u Boeingu. Čestitam!