BEG airport status
LYBE 2308:30 Z VRB°02KT CAVOK 27/20 Q1023 NOSIG=
Erbas isporučio easyJetu svoj prvi A320 opremljen FANS-C sistemom Nova tehnologija omogućiće precizniji plan leta, optimizaciju putanje aviona, kao i olakšavanje protoka saobraćaja i upravljanja brzinom vazduhoplova / Foto: easyJet

Erbas isporučio easyJetu svoj prvi A320 opremljen FANS-C sistemom

Kompanija Erbas isporučila je avio-prevozniku easyJet svoj prvi A320 avion unapređen FANS-C tehnologijom, koja snabdeva aerodromsku kontrolu letenja 4D podacima o predviđenoj putanji aviona, saopštio je juče taj proizvođač na World Air Traffic Management kongresu u Madridu.

Kako navodi, planirano je da Erbas bude predvodnik novog SESAR-ovog DIGITS projekata (Demonstration of air traffic management improvements Generated by 4D Initial Trajectory Information Sharing) u okviru kojeg će se razvijati FANS-C tehnologija i koji će uključivati njegove A320 modele:

– FANS-C sistem omogućen je zahvaljujući dvema ključnim komponentama: ADS-C (Automatic Dependent Surveillance Contract) i CPDLC (Controller-Pilot Data Link Communication). Prva automatski ili na zahtev omogućava prenos četvorodimenzionalnih podataka (3D+time) o predviđenim putanjama aviona do aerodromske kontrole letenja, a druga olakšava digitalno prenošenje ATC naredbi i odobrenja.

Ova nova tehnologija prevoznicima će doneti precizniji plan leta, optimizaciju putanje njihovih aviona, kao i olakšavanje protoka saobraćaja i upravljanja brzinom vazduhoplova, što će doprineti uštedi goriva i smanjenju buke. Takođe, snabdevanje ATC kontrolora podacima o predviđenim rutama će posebno biti značajno u smislu da će omogućiti lakše raspoređivanje aviona na prilazu aerodromima, kao i u oblasti terminalne kontrole letenja.

Za uspešnu primenu FANS-C tehnologije na A320 modelu aviona, potrebno je imati od opreme novi ATSU (Air Traffic Service Unit) ruter, unapređen FMS (Flight Management System) i kompatibilne DCDU (The Datalink Control and Display Unit) displeje u kokpitu. –

Do sredine 2020. uz easyJet još šest evropskih prevoznika će postepeno opremati do 100 Erbasovih A320 sa FANS-C tehnologijom / Foto: easyJet

Rukovodilac grupe za network operacije u easyJetu Hju Mekonolog (Hugh McConnellogue) istakao je zadovoljstvo što je upravo taj prevoznik prvi koji je usvojio i primenio FANS-C tehnologiju u svojim Erbasovim avionima:

– Naše početno iskustvo ukazuje da FANS-C ima potencijal da dovede do povećanja efikanosti, bezbednosti i pravovremenosti odvijanja naših operacija, posebno u zagušenom evropskom vazdušnom prostoru. –

Izvršni potpredsednik za inženjering Erbasovih putničkih aviona Žan Brajs Djumo (Jean-Brice Dumont) čestitao je easyJetu na isporuci njihovog prvog modela opremljenog FANS-C tehnologijom i dodao da je ovo samo početak u njenoj primeni širom Evrope:

– Veoma smo ponosni što vodimo ovaj projekat u okviru SESAR-ovog istraživačkog programa i što imamo ulogu u pomaganju aerodromskoj kontroli letenja da reaguje na sve veći obim vazdušnog saobraćaja tako što povećava sigurnost, istovremeno dovodeći i do pozitivnog uticaja na životnu sredinu zahvaljujući sve efikasnijem ATM sistemu. –

Kako ističu iz Erbasa, od sada pa do sredine 2020. godine sedam evropskih avio-kompanija (Er Frans, Britiš Ervejz, easyJet, Iberija, Nover, Tomas Kuk i Viz Er), koje učestvuju u DIGITS projektu, postepeno će opremati do 100 Erbasovih A320 sa novom FANS-C tehnologijom:

– Demonstracija će trajati više od godinu dana i prikupiće podatke od preko 20.000 letova na kojima se ostvaruje prihod, omogućavajući tako zainteresovanim stranama (stejkholderima) da predstave prednosti ove tehnologije tokom svakodnevnih operacija.

Erbas je u novembru 2018. stekao i prvu svetsku sertifikaciju o FANS-C „4D“ avionici na putničkim avionima, otvarajući tako put za početak operativne faze DIGITS projekta i krajnje primene nove tehnologije širom Evrope, ali i sveta. Kako bi se FANS-C dopunio, evropski pružaoci usluga u vazdušnoj plovidbi će razvijati i odgovarajuće zemaljske ATC alate. –

FANS-C tehnologija će prvobitno biti dostupna samo na A320 modelu, ali je planirana i njena kasnija primena na svim avionima iz Erbasovog programa, navodi taj proizvođač.

    Komentari

    Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

    Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

    Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

    Ostavite odgovor

    Najnoviji komentari

    Hmm na: Američka vojska kupuje raketni sistem Iron Dome

    @Petrovic Dusan Ko zna sta ste vi gledali i da li ste uopste i gledali. Evo vam vest iz 2013. godine u vezi Gvozdene Kupole. https://www.b92.net/info/vesti/index.php?yyyy=2013&mm=03&dd=12&nav_category=78&nav_id=694522

    22. Aug 2019.Pogledaj

    Narednik na: Američka vojska kupuje raketni sistem Iron Dome

    uglavnom namenjen za odbranu od artiljerijskih i raketnih projektila Rafael za PZO nudi Spyder SR i MR

    22. Aug 2019.Pogledaj

    Al-41F1 na: [POSLEDNJA VEST] Prve zvanične fotografije srpskih Mi-35M: Delegacija Ministarstva odbrane posetila fabriku helikoptera “Rosvertol“

    @Dane ne mogu se G17+ uzeti kao "nepristrasni strucnjaci" jer ih je stvorio NED koji ima svoje politicke ciljeve. Ako necemo javno iznositi cinjenice i pokretati diskusiju, nece nikad doci do realnog napretka niti ce iko ikada odgovarati za zlodela koja cini svom narodu. Nemojte kritiku odredjenih poteza ljudi sa vlasti da uzimate kao kritiku…

    22. Aug 2019.Pogledaj
    22. Aug 2019.Pogledaj

    Strela na: Američka vojska kupuje raketni sistem Iron Dome

    Neka kosta koliko hoce. Razmisljanje tipa skupo itd., nikako da naucimo od 1914. Nismo bili spremni 14, nismo bili spremni 1941, nismo bili spremni 1999. Koliko puta jos treba da se nam desi, da bicemo bili su tehnicki nadmocniji!? Nemoj S-300, nemoj S-400, nemoj Patriot, nemoj ovo nemoj ono. Ako se nema para, onda sparanje,…

    22. Aug 2019.Pogledaj

    Send this to a friend