Kompanija Erbas isporučila je avio-prevozniku easyJet svoj prvi A320 avion unapređen FANS-C tehnologijom, koja snabdeva aerodromsku kontrolu letenja 4D podacima o predviđenoj putanji aviona, saopštio je juče taj proizvođač na World Air Traffic Management kongresu u Madridu.
Kako navodi, planirano je da Erbas bude predvodnik novog SESAR-ovog DIGITS projekata (Demonstration of air traffic management improvements Generated by 4D Initial Trajectory Information Sharing) u okviru kojeg će se razvijati FANS-C tehnologija i koji će uključivati njegove A320 modele:
– FANS-C sistem omogućen je zahvaljujući dvema ključnim komponentama: ADS-C (Automatic Dependent Surveillance Contract) i CPDLC (Controller-Pilot Data Link Communication). Prva automatski ili na zahtev omogućava prenos četvorodimenzionalnih podataka (3D+time) o predviđenim putanjama aviona do aerodromske kontrole letenja, a druga olakšava digitalno prenošenje ATC naredbi i odobrenja.
Ova nova tehnologija prevoznicima će doneti precizniji plan leta, optimizaciju putanje njihovih aviona, kao i olakšavanje protoka saobraćaja i upravljanja brzinom vazduhoplova, što će doprineti uštedi goriva i smanjenju buke. Takođe, snabdevanje ATC kontrolora podacima o predviđenim rutama će posebno biti značajno u smislu da će omogućiti lakše raspoređivanje aviona na prilazu aerodromima, kao i u oblasti terminalne kontrole letenja.
Za uspešnu primenu FANS-C tehnologije na A320 modelu aviona, potrebno je imati od opreme novi ATSU (Air Traffic Service Unit) ruter, unapređen FMS (Flight Management System) i kompatibilne DCDU (The Datalink Control and Display Unit) displeje u kokpitu. –

Rukovodilac grupe za network operacije u easyJetu Hju Mekonolog (Hugh McConnellogue) istakao je zadovoljstvo što je upravo taj prevoznik prvi koji je usvojio i primenio FANS-C tehnologiju u svojim Erbasovim avionima:
– Naše početno iskustvo ukazuje da FANS-C ima potencijal da dovede do povećanja efikanosti, bezbednosti i pravovremenosti odvijanja naših operacija, posebno u zagušenom evropskom vazdušnom prostoru. –
Izvršni potpredsednik za inženjering Erbasovih putničkih aviona Žan Brajs Djumo (Jean-Brice Dumont) čestitao je easyJetu na isporuci njihovog prvog modela opremljenog FANS-C tehnologijom i dodao da je ovo samo početak u njenoj primeni širom Evrope:
– Veoma smo ponosni što vodimo ovaj projekat u okviru SESAR-ovog istraživačkog programa i što imamo ulogu u pomaganju aerodromskoj kontroli letenja da reaguje na sve veći obim vazdušnog saobraćaja tako što povećava sigurnost, istovremeno dovodeći i do pozitivnog uticaja na životnu sredinu zahvaljujući sve efikasnijem ATM sistemu. –
Kako ističu iz Erbasa, od sada pa do sredine 2020. godine sedam evropskih avio-kompanija (Er Frans, Britiš Ervejz, easyJet, Iberija, Nover, Tomas Kuk i Viz Er), koje učestvuju u DIGITS projektu, postepeno će opremati do 100 Erbasovih A320 sa novom FANS-C tehnologijom:
– Demonstracija će trajati više od godinu dana i prikupiće podatke od preko 20.000 letova na kojima se ostvaruje prihod, omogućavajući tako zainteresovanim stranama (stejkholderima) da predstave prednosti ove tehnologije tokom svakodnevnih operacija.
Erbas je u novembru 2018. stekao i prvu svetsku sertifikaciju o FANS-C „4D“ avionici na putničkim avionima, otvarajući tako put za početak operativne faze DIGITS projekta i krajnje primene nove tehnologije širom Evrope, ali i sveta. Kako bi se FANS-C dopunio, evropski pružaoci usluga u vazdušnoj plovidbi će razvijati i odgovarajuće zemaljske ATC alate. –
FANS-C tehnologija će prvobitno biti dostupna samo na A320 modelu, ali je planirana i njena kasnija primena na svim avionima iz Erbasovog programa, navodi taj proizvođač.