BEG airport status
Erbas isporučio easyJetu svoj prvi A320 opremljen FANS-C sistemom Nova tehnologija omogućiće precizniji plan leta, optimizaciju putanje aviona, kao i olakšavanje protoka saobraćaja i upravljanja brzinom vazduhoplova / Foto: easyJet

Erbas isporučio easyJetu svoj prvi A320 opremljen FANS-C sistemom

Kompanija Erbas isporučila je avio-prevozniku easyJet svoj prvi A320 avion unapređen FANS-C tehnologijom, koja snabdeva aerodromsku kontrolu letenja 4D podacima o predviđenoj putanji aviona, saopštio je juče taj proizvođač na World Air Traffic Management kongresu u Madridu.

Kako navodi, planirano je da Erbas bude predvodnik novog SESAR-ovog DIGITS projekata (Demonstration of air traffic management improvements Generated by 4D Initial Trajectory Information Sharing) u okviru kojeg će se razvijati FANS-C tehnologija i koji će uključivati njegove A320 modele:

– FANS-C sistem omogućen je zahvaljujući dvema ključnim komponentama: ADS-C (Automatic Dependent Surveillance Contract) i CPDLC (Controller-Pilot Data Link Communication). Prva automatski ili na zahtev omogućava prenos četvorodimenzionalnih podataka (3D+time) o predviđenim putanjama aviona do aerodromske kontrole letenja, a druga olakšava digitalno prenošenje ATC naredbi i odobrenja.

Ova nova tehnologija prevoznicima će doneti precizniji plan leta, optimizaciju putanje njihovih aviona, kao i olakšavanje protoka saobraćaja i upravljanja brzinom vazduhoplova, što će doprineti uštedi goriva i smanjenju buke. Takođe, snabdevanje ATC kontrolora podacima o predviđenim rutama će posebno biti značajno u smislu da će omogućiti lakše raspoređivanje aviona na prilazu aerodromima, kao i u oblasti terminalne kontrole letenja.

Za uspešnu primenu FANS-C tehnologije na A320 modelu aviona, potrebno je imati od opreme novi ATSU (Air Traffic Service Unit) ruter, unapređen FMS (Flight Management System) i kompatibilne DCDU (The Datalink Control and Display Unit) displeje u kokpitu. –

Do sredine 2020. uz easyJet još šest evropskih prevoznika će postepeno opremati do 100 Erbasovih A320 sa FANS-C tehnologijom / Foto: easyJet

Rukovodilac grupe za network operacije u easyJetu Hju Mekonolog (Hugh McConnellogue) istakao je zadovoljstvo što je upravo taj prevoznik prvi koji je usvojio i primenio FANS-C tehnologiju u svojim Erbasovim avionima:

– Naše početno iskustvo ukazuje da FANS-C ima potencijal da dovede do povećanja efikanosti, bezbednosti i pravovremenosti odvijanja naših operacija, posebno u zagušenom evropskom vazdušnom prostoru. –

Izvršni potpredsednik za inženjering Erbasovih putničkih aviona Žan Brajs Djumo (Jean-Brice Dumont) čestitao je easyJetu na isporuci njihovog prvog modela opremljenog FANS-C tehnologijom i dodao da je ovo samo početak u njenoj primeni širom Evrope:

– Veoma smo ponosni što vodimo ovaj projekat u okviru SESAR-ovog istraživačkog programa i što imamo ulogu u pomaganju aerodromskoj kontroli letenja da reaguje na sve veći obim vazdušnog saobraćaja tako što povećava sigurnost, istovremeno dovodeći i do pozitivnog uticaja na životnu sredinu zahvaljujući sve efikasnijem ATM sistemu. –

Kako ističu iz Erbasa, od sada pa do sredine 2020. godine sedam evropskih avio-kompanija (Er Frans, Britiš Ervejz, easyJet, Iberija, Nover, Tomas Kuk i Viz Er), koje učestvuju u DIGITS projektu, postepeno će opremati do 100 Erbasovih A320 sa novom FANS-C tehnologijom:

– Demonstracija će trajati više od godinu dana i prikupiće podatke od preko 20.000 letova na kojima se ostvaruje prihod, omogućavajući tako zainteresovanim stranama (stejkholderima) da predstave prednosti ove tehnologije tokom svakodnevnih operacija.

Erbas je u novembru 2018. stekao i prvu svetsku sertifikaciju o FANS-C „4D“ avionici na putničkim avionima, otvarajući tako put za početak operativne faze DIGITS projekta i krajnje primene nove tehnologije širom Evrope, ali i sveta. Kako bi se FANS-C dopunio, evropski pružaoci usluga u vazdušnoj plovidbi će razvijati i odgovarajuće zemaljske ATC alate. –

FANS-C tehnologija će prvobitno biti dostupna samo na A320 modelu, ali je planirana i njena kasnija primena na svim avionima iz Erbasovog programa, navodi taj proizvođač.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

    Komentari

    Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

    Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

    Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

    Ostavite odgovor

    Najnoviji komentari

    Miloš77 na: Balkanska Bezbednosna Mreža: Grčki mediji prenose da se Srbija navodno interesuje za grčke Miraže 2000

    Jaoo, nisam verovao da ce se naci veci F-16 fan od Falcona, i to jos meni srecnom da da lekciju o savrsenom proizvodu. 😕. Ko da je AI ispisao promo za F-16 :-) "...To je istovremeno i prvi avion na svetu u kome je integrisana AI te moze da izvodi borbene zadatke bez ljudske posade."…

    25. Jun 2024.Pogledaj

    Pavlović Dušan na: Balkanska Bezbednosna Mreža: Grčki mediji prenose da se Srbija navodno interesuje za grčke Miraže 2000

    Grčki Mirage 2000-5 su MkII verzije sa radarima RDY-2, a kasnije su i nadogradjeni na verziju MkIII. Prvi Mirage 2000 su sa radarima RDY

    24. Jun 2024.Pogledaj

    Mislav na: Balkanska Bezbednosna Mreža: Grčki mediji prenose da se Srbija navodno interesuje za grčke Miraže 2000

    A mjerio si brzinu reakcije Rafala i MiG 29 pa to iznosis kao cinjenicu? I kakve veze ima dvimotorac u odnosu na jednomotorac i brzinu uzlijetanja. Opet mjerio si?

    24. Jun 2024.Pogledaj

    Petrovic Dusan na: [RAT U UKRAJINI] Poteškoće u obuci ukrajinskih pilota na borbenim avionima F-16

    @Branko Inace, najvecu bombu koja se zove GBU-57A/B Massive Ordnance Penetrator (MOP) ima US Airforce, nosi je B-2, tacna je u cm2, ima 14000 kg, probija bunkere na dubini (ne zna se tacno) preko 50m.

    24. Jun 2024.Pogledaj

    Meteor na: Ima li civilna raketna PVO smisla: Koliko su efikasne protivgradne rakete?

    Pocetkom 70-ih zbog sumnje u protivgradnu obranu WMO (World Metorologycal Organization) sastavila tim strucnjaka koji su uradili tri medjunarodna eksperimenta u SAD-u, Svicarskoj i Kanadi. Iako je svaki od tih eksperimenata trajao cak pet godina, nije se uspelo dokazati da srebrni-jodid, na kojem se temelji cela teorija obrane od grada, pomaze u sprecavanju grada ili…

    24. Jun 2024.Pogledaj