Ministarstvo odbrane Bugarske raspisalo je 19. decembra 2018. javni tender koji ima za cilj obnovu plovidbenosti jedinog dvomotornog osmatračkog i transportnog aviona Antonov An-30 NATO oznake Clank (fabričkog broja 0802, vojnog evidencijskog broja 055) bugarskih vazduhoplovnih snaga koji se između ostalog koristi kao platforma za izvođenje osmatračkih letova u skladu sa Sporazumom ‘’Otvorena neba’’ (Open Skies) koji obuhvata 34 države, uključujući SAD i Rusiju, i koji omogućuje nenaoružane osmatračke letove iznad teritorija zamlja potpisnica kako bi se obezbedilo prikupljanje podataka o vojnim snagama.
Tender u vrednosti od 2,55 miliona evra bez PDV-a raspisan je za generalni remont aviona, njegova dva turboelisna motora Ivčenko AI-24VT, pomoćnog agregata RU19A-300, elisa AV-72T Serije 02A uz isporuku rezervnih delova i potrošnog materijala, postavljanje novog uređaja FDR (Flight Data Recorder), zamenu postojećeg sistema za sletanje SP-50 novom navigacionom opremom VOR/ILS/DME i instalacijom sistema za izbegavanje sudara TCAS (Traffic Collision Avoidance System).

Prema tenderskoj dokumentaciji, nakon remonta, An-30 bi trebao da dobije međuremonti rok ne manji od 7 godina, ili 4000 sati naleta ili 4000 sletanja, šta god se prvo dogodi. Zadržavajući uslov ‘’šta god se prvo dogodi’’ u tenderu je takođe zahtevan i minimalni međuremontni rok od 7 godina ili 3000 sati naleta za motore, 10 godina ili 1500 sati naleta za pomoćni agregat i 7 godina ili 2000 sati naleta za elise.
U tenderu sa takođe zahteva da avion i njegove navedene dinamičke komponente imaju garanciju od 100 sati naleta ili 12 meseci, šta prvo istekne a pored toga, što se tiče održavanje vazduhoplova, prelazi se na tzv. održavanje po stanju. Rok za podnošenje ponuda je 28. januar a očekuje se da radovi na avionu budu završeni 12 meseci od odabira najpovoljnije ponude.
Jedini bugarski An-30 proizveden je 28. avgusta 1975. godine i poslednji generalni remont prošao je 23. marta 2006. godine. Ovaj 44 godine star vazduhoplov je do sada nakupio 10915 sati naleta i 11690 sletanja od čega 2313 sati naleta i 3984 sletanja od poslednjeg generalnog remonta kada je dobio međuremontni rok od 4000 sati naleta i 4000 sletanja.
Bivajući trenutno prizemljen, očekuje se da će se An-30 vratiti u službu krajem ove ili ono što je realnije početkom sledeće godine. Međutim, ostaće u službi 16. transportne vazduhoplovne grupe RV Bugarske koja je stacionirana u vazduhoplovnoj bazi Vraždebna koja se nalazi u severnom delu međunarodnog aerodroma u Sofiji.
Nakon dve godine prizemljenja zbog problema sa motorom Švecov Aš-62, jedini dvokrilni avion An-2TD NATO oznake Colt (vojnog evidencijskog broja 027) RV Bugarske vraćen je u službu 13. decembra 2018. za potrebe obuke padobranaca i pilota. Avion sada ponovo služi takođe u sastavu 16. transportne vazduhoplovne grupe u vazduhoplovnoj bazi Vraždebna.
U međuvremenu, na dve odvojene sednice, vlada Bugarske dodelila je ukupno 95,6 miliona evra dodatnih budžetskih sredstava Ministarstvu odbrane za logističku podršku Ratnog vazduhoplovstva kada je u pitanju vazduhoplovna, komunikaciona, informaciona i navigaciona oprema.
Prema odluci od 28. novembra 2018, 65,55 miliona evra je odobreno za logističku podršku lovaca MiG-29 i jurišnika Su-25. Dodatnih 30 miliona evra je obezbeđeno 12. decembra od čega 5,57 miliona namenjenih za organizovanje logistike za 5 transportnih helikoptera AS-532AL ‘’Cougar’’ u 2019. godini.
Mr.D
Kao Mađarima tako i Bugarima cestitke sto cuvaju, obnavljaju i održavaju svoje zrakoplovstvo! Od mi24 sto su ucinili Mađari i An sto rade Bugari!!! Sve sto smo i mi imali i pustili da propadne… 2 An 32 i 7-9 mi 24… A moglo se sve pametno iskoristiti i jos godinama nam sluziti!
Branko
Slazem se u potpunosti sa ovim. Uostalom Bugari su videli kako se radi od svog partnera u NATO, tacnije clanice SAD-a. Oni ne povlace jos B-52, a avion je 2015.god. proslavio 60 godina ulaska u sluzbu. ,Dakle davne 1955.god. i planiraju ga zadrzati do 2045.. Jos se koriste avioni iz Vijetnamskog rata. Ono sto danas treba vojni avion je savremena elektronika, sa kolike daljine otkriva protivnika i koliko je otporan na elektronsko ometanje. I drugo savremeno vodjeno naoruzanje. A sama konstrukcija aviona se svakih nekoliko godina snima rengenski i vidi se stanje. Pozdrav…
AL-41F1
Mi-24 za HR i RS su nabavljeni na crno, najverovatnije preko Ukrajine bez dokumentacije. Bila je neka sema za Mi-24 da ih pri izvozu u papirima vode kao „transportni helikopter“, posle se samo vrati naoruzanje. Tada je cela ex Yu bila pod embargom, a oprema je nabavljena „za prvu ruku“. Remont srpskih i hrvatskih krokodila apsolutno nije moguc jer 1. ni jedan remontni zavod u Yu nije sertifikovan za Mi-24(znaci nemamo opremu i ljudstvo) 2. Bez dokumentacije ni jedan strani remontni zavod tu letelicu nece potpisati. Ok mozda bi i moglo nesto da se uradi jako temeljno, ali bi verovatno kostalo kao polovan Mi-24.
Поп
Биће занимљиво видети колику цену ће им Руси тражити за ремонт 44 године старог аиона и да ли се то уопште исплати.Наш приземљени 364 је млађи од овог бугарског,седамдесетшесто је годиште.Иначе,захтеви су реални,4000 сати са 4000 слетања,уз 7 година међуремонтног периода.Тако су се и сви наши Анови ремонтовали у „Моми“.Вероватно би украјинци били јефтинији,међутим,код њих је проблем квалитет,поготову за моторе АИ.Јако занимљиво и за нас и наш авион.