Promene umesto novina.
Ovako bi se u najkraćem mogao opisati ovogodišnji Burže. Ako se izuzme istorijski momenat za Srbiju i njenu namensku industriju (analizirali smo to juče u detalje), ako se izuzme izostanak nepodnošljivih vrućina u poređenju sa 2017. godinom, ostaju promene kao najsnažniji utisak. Civilna i vojna industrija se „optimizuju“, kako zbog ušteda i efikasnosti tako zbog sve zbunjujućih vojno-političkih odnosa. Nema dakle mnogo premijera i uzbudljivih najava kao pre dve godine ali ovo je avio-industrija, Pariz. Sve i da se ništa novo nije dogodilo opet bi bilo zanimljivo izveštavati sa omiljenog aerodroma Čarlsa Linberga.
Pa da pretresemo najzanimljivije.
Jedna od očekivanih i samim tim dosadnijih vesti svakako je Erbasovo pokretanje programa A321XLR. Radi se o produženju doleta (ne dometa srpski klasični mediji) iznad 7.400 kilometara koji trenutno nudi najduži 321neo, 321LR. Neće biti mnogo izmena konstrukcije letelice, magija će se desiti unutra. MTOW, jedan od najbitnijih parametara za avio-kompanije biće povećan, nastavlja se sa deklarisanim uštedama zahvaljujući efikasnijim motorima. Ono što je ovde fascinantno je činjenica da je deklarisani dolet originalnog, legacy 747 za nešto manje od 100 milja manji od dvomotornog neinteresatnog čuda efikasnosti 21. veka.

To nas dovodi do sledeće bizarnosti. Ovogodišnji Burže je prvi veći događaj od 2005. godine da A380 za Erbas predstavlja deo njegove istorije umesto budućnosti. Četvoromotorna poslovno-neuspela kocka evropskog konzorcijuma u „šta ima, par habova i premalo slotova?“ bacanju ove godine nije dominantna na statici. Zapravo uopšte nije na statici. Tako u Erbasovom koralu kadar srpskom H145M kvari jedino A330neo. Zevanje potpuno, da.
Američko RV i Boing doleteli su (i muški sleteli) KC-46 koji američkog proizvođača na trenutke vadi od najlogičnijeg izostanka. MAXimalo rešeni da od sada poprave svoj imidž a bitnije način kako sertifikuju putničke avione, doveli su kargo NG modifikaciju. U priči sa nekoliko sales poznanika koji su opet pričali sa svojim sales poznanicima, saznajem da novi datum povratka MAX-a verovatno neće biti pre oktobra. Oblici kompenzacije o kojima se razmišlja idu u pravcu vaučera za plaćanje (odnosno neplaćanje) usluga podrške, održavanja.


Ruski UAC je sa druge strane mnogo efektnije izveo kompenzaciju nedolaska svog najbitnijieg civilnog prodajnog aduta. Suhoj Superjet nije prisutan zbog toga što je epilog udesa na Šermetejevu i dalje nepoznat, uprkos objavljivanju preliminarnog izveštaja pre nekoliko dana. Izveštaja koji za razliku od zapadnih formi ovog tipa direktno ne navodi „probable cause“ ali indirektno usmerava ka ljudskom faktoru. Kako kompenzovati ovakav nedolazak a da ipak oduševiš – Beriev.

Od generičkih klikabilnih vesti da se izdvojiti otkrivanje NGF-a (Next Generation Fighter). Nemačka i Francuska pobrinule su se da opljačkaju maštu industrije i odrade sve bez velike pompe ali evro-birokratski dosadno. Daso i Erbas su tako predstavili „zajednički industrijski projekat vladama Nemačke i Francuske za prvi tehnološki demonstrator programa, poznatog kao FCAS (Future Combat Air System iliti napolje više s čovekom iz kokpita). Dosadno.
Turci su pokazali srednji prst Amerikancima i svojoj impresivnoj opitnoj ergeli letelica koje su trenutno u razvoju dodali 5th gen maketu.
Dobro, i kakve veze ima protivpodmornički ATR sa bilo čim?
Postavljeni slučajno jedan pored drugog u svojevrsnom carpoolingu izložbenog prostora našli su se ATR pakistanske mornarice i Q400, letelice koje su trenutno u najvećoj konkurenciji kao nove (lizovane) uzdanice srpske nacionalne avio-kompanije. Er Srbija je već nekoliko meseci u analizama i pregovorima o svom novom standardnom miksu flote za barem jednu narednu deceniju. Nema mnogo filosofije koje su opcije u igri: A319/ATR, A319/Q400 ili A220-100/-300. Boing ako ne uozbiljni svoje prisustvo i sales aktivnosti završiće samo sa čarter plenom.


Kada je Er Srbijin budući turboprop u pitanju (ako operativne uštede i mala početna cena odlučuju) druga opcija ilustrativna je promenama koje sam pomenuo na početku ovog posta. Celokupni Dash lineup prešao je u vlasništvo legendarne De Havilland Canada institucije. Embraer postaje Boingov (ovo mu je verovatno poslednji sajam pod isključivo svojim brendingom), Bombardier se rešava svega vazduhoplovnog, Kinezi i dalje kupuju proizvođače kojima nedostaje likvidnost.
U narednim danima Tango Six će emitovati još interesantnih detaljnijih reportaža i intervjua koji imaju konkretne veze sa Srbijom i regijom. Do tada, uživajte u najinteresantnijim foto-ulovima.








Tango Six izveštavanje iz Pariza već četvrti put omogućava prvi srpski privatni handling operator kompanija „Sky Partner“.
Albukerki
Bravo!
stevan
Zasto AirSerbia ne bi uzela A220? Koje su prednosti i mane?
Hvala!
BB
Prednost, dobar avion.
Mane, pošto je dobar avion, onda je skup i duga lista čekanja.
Još mana, čak iako je dobar avion a staviš ga na loše linije (kratke ili previše dugačke, nema dovoljno putnika, ili ih ima previše za taj avion, itd..), onda je loš avion. Tj. pitanje koliko se uklapa u strategiju.
tandara
AirSerbia mora da ima i avione manjeg kapaciteta za regionalne linije pa u tom smislu ne može da se bazira samo na A220 (kao što se u tekstu sugeriše u trećoj kombinaciji).
Znači treba neki ATR, Q400, CRJ…šta god, koji ide u kombinaciji sa većim avionom A319, A220…
ili ako baš hoćemo da maštamo, može nova regionalna zvezda na pomolu, buduća revizija Mitsubishi MRJ aviona koju guraju US prevoznici :)
Falcon
Kakvi komentari ispod slika. Već zamišljam let na ASW ATR-u:
– šta imate od ručnog prtljaga?
– samo jedan Mk 46 torpedo
– a ok, uđite…
A tek održavanje X-wing Starfightera na Batajnici, kako bi to dobro izgledalo :)
A220
Nedavno sam leteo sa A220 (Swiss), avion je sjajan. Ima puno mesta, veliki su prozori, nizak nivo buke. Utisak je kao kad iz Skode (A320 serija) sednete u sofisticirani japanski auto (recimo, Mazda 3). Mislim da bi za AirSerbia bio pun pogodak.
Ovaj novi A321XLR je hit u najavi, opasno preti da izbaci iz upotrebe „srednju klasu“ A330, A340…kad se prasina slegne, ostace na trzistu A220, A321XLR i A350.
Propeler Zviz
Petre, hvala na lepim foto-reportažama sa Buržea!
Skoro pa kao da smo tamo ; )
Al-41F1
Ako cemo biti „skroz fer“ lep je pogled iz ATR-a posto se obicno „nisko“ leti. Ne mogu ni sedista da se opisu kao losa, mada smo se zet i ja od 190+ malo „stisli“, ali dobro.
A220 za AS…to je vec pravi pogodak, ali realno ta kompanija, se nikad sa grbace gradjana skinuti nece bojim se.
преј фор ССЈ-100
Генијална репортажа :D
BB
Skoro sam bio našao članak na ruskom gdje priča o tome kako su pod krinkom uvođenja efikasnijih motora je ruska industrija motora namjerno gurnuta u zapećak sa namjerom obustavljanja razvoja ruskih motora. U tekstu se svaljuje drvlje i kamenje na „kukavičje jaje“ SSJ100, moram reći prilično argumentovano. Pošto su bili planovi da se i Be200 opremi sa motorima SAM-146, članak donosi niz zamjerki na takvu ideju i navodi da bi to dovelo do gašenja Be-200 programa. Srećom, od te ideje se odustalo.
Evo ga, zove se Poljubac francuske avio industrije
https://www.aviaport.ru/digest/2018/05/22/541435.html
tandara
Članak u tom smislu ne drži baš vodu – Rusi su u razvoju svog motora koji je trebao biti korišćen za SSJ100 „2.0“ I MC21, oznaka mu je PD-14.
Više liči na dimnu zavesu zato što taj motor kasni/nije ok i što je SSJ100
u ovom trenutku klinički mrtav projekt a za to neko treba biti kriv.
BE200 je koristio neke ukrajinske motore i isto je klinički mrtav projekt iako nije prešao sam SAM146.
BB
PD-14 je sertifikovan motor i uskoro polijeće MS21 sa tim motorom, testni (komercijalni vjerovatno 2021). A za SSJ100 2 ide PD-10, e on će da sačeka koju godinu…
Ali su već shvatili kukavičje jaje i da se izvlače iz toga, jer je i klimov izašao sa novom varijantom 117-ke a ima i par motora za manje helikoptere…
ZZ
De Havilland je mrtav.
Zemlja na Downsview-u je prodana, Dash-8 program je prodan Viking-u i najverovatnije se seli za Calgary za par godina jer moraju da se isele iz Toronta. Nakon sto je poravnata fabrika krila (stari Avro Areo) na Pearsonu pre par godina, ovo je konacni kljuc u bravu za Avio Industriju u Torontu (Ima i dalje Messier koji je pravio landing gear za A380 :( ) Ljudi koji su bili na programu su dobili opciju da se sele ili da dobiju paket.
BA navodno hoce da preseli jedan deo Globala na Pearson, kar bo pa bo!
A220 je super opcija, i postao je jako trazen zbog fijaska sa 737. AS ce se nacekati malo duze da dobije avion jer je backlog malo duzi a u najavi je i kupovina jos 140 primeraka (KLM i ? ). Airbus je uzeo u najam znacajano parce zemlje na Mirabell-u , BA izlazi iz CRJ-a i trazi kupca tako da ce Airbus verovatno dobiti i ostatak CRJ-ove linije na Mirabell-u. BA takodje i trazi kupca za krila u Irskoj.
Kokice i Kanadsko Pivo
ZZ
IAG je potpisao letter of intent da kupi 200 737-MAX ova. Airbus u napadu. Izvor Bloomberg