Vulin obišao vojni aerodrom u Batajnici: plate pilota značajno “unapređene“, obnavlja se infrastruktura

17. nov 2019

Crna Gora za potrebe vojske nabavlja helikoptere Bell 505

16. nov 2019

Belorusija dobila prva dva višenamenska borbena aviona Su-30SM

14. nov 2019

Predstavnici Ministarstvо odbrane i Vojske Srbije na bojevom gađanju sistemom PVO Mistral, VS dobija dve verzije sistema

11. nov 2019

[FOTO] Detaljne fotografije Orlova iz Muzeja vazduhoplovstva

11. nov 2019

Ministarstvo odbrane odgovara Aleksandru Radiću i pojašnjava šta će raditi sa Orlovima iz Muzeja vazduhoplovstva

7. nov 2019

Ima li smisla modernizacija Orla?

7. nov 2019

Erbas razvija sistem zaštite helikoptera H145M putem stvaranja dimne zavese

6. nov 2019

Srbija počinje remont i modernizaciju Orlova NJ-22 iz Muzeja vazduhoplovstva

5. nov 2019

[NOVA KNJIGA] Kraguj J-20, Album

4. nov 2019

U Rusiji uspešno završena vazduhoplovna letno-taktička vežba BARS-2019

2. nov 2019

Hrvatskoj nakon donacije dva helikoptera UH-60M odobrena nabavka još dva helikoptera istog tipa

1. nov 2019

Goran Vesić: „Hoću da preuzmem Muzej vazduhoplovstva“

1. nov 2019

[EKSKLUZIVNO] MUP-ov Erbas H145M danas prvi put od uvođenja u upotrebu gasio požar

31. okt 2019

Počela rusko-srpska vazduhoplovna vežba BARS-2019, srpski piloti ponovo na nebu Astrahana

30. okt 2019

[NAJAVA] Otvoreni dan aerodroma “Morava“ i 98. vazduhoplovne brigade

29. okt 2019

Ruski raketni sistem S-400 pod lupom: Da li je zaista svemoguć?

29. okt 2019

“Slovenski štit 2019“: Bojevo gađanje artiljerijsko-raketnih sistema Pancir-S1

28. okt 2019

Predsednik Vučić na vežbi “Slovenski štit 2019“: Kupili smo Pancir-S

25. okt 2019

Prvi kadrovi sa zajedničke rusko-srpske PVO vežbe “Slovenski štit 2019“, ruski Panciri i S-400 na Batajnici

25. okt 2019
[FOTO REPORTAŽA] Nove fotografije srpskog H145M, šta do sada znamo o novim Erbasovim helikopterima?
"14505" u konfiguraciji u kojoj će biti viđen i u RV i PVO. Sa izuzetkom Wescamovog MX-15 koji je Erbas na Buržeu stavio radi promocije opcija. RV i PVO još nije odlučilo da li će kupiti Wescamov sistem za svoja tri "čistokrvno borbena" H145M / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[FOTO REPORTAŽA] Nove fotografije srpskog H145M, šta do sada znamo o novim Erbasovim helikopterima?

Kada oduševljnje srpskom trobojkom i RV rondelom splasne (a neće još jer nas čeka Partner sa domaćom, srpskom, premijerom) vreme je da analiziramo i popišemo sve detalje vezane za „projekat H145M“ koje smo uspeli da rekonstruišemo, saznamo ili dobijemo kao zvanični komentar.

Tango Six prati „Erbas Helikopters u Srbiji“ priču sada već tri godine. Doneli smo vam ekskluzivne informacije, preneli sva najbitnija dešavanja, obišli sve moguće lokacije na koje su nas zvali i one na koje nisu. Najviše od svega, trudili smo se da rekonstruišemo i poslednji detalj ove nabavke u oblastima prateće opreme, upotrebe i drugim segmenata.

Ovo je sve što znamo do sada.

Burže

Kako smo već javili, H145M u srpskim bojama jedan je od dva HForce demonstratora u Erbasovom koralu na najvećoj svetskoj vazduhoplovnoj izložbi. Izložena letelica je i dalje D-HMBB (do zvanične primoporedaje koja će biti nakon Partnera svi helikopteri su formalno i dalje Erbasovi) s tim da joj je za dane izložbe privremena registracija danas ipak uklonjena. U pitanju je vojni evidencijski broj „14505“ (ne 504 kako smo javili juče) koji je Parizu „obučen“ u nevođeni set naoružanja lokalne VTI-Jugoimport proizvodnje.

Kako Tango Six saznaje, nastavak isporuke H145M za Srbiju desiće se već za četiri nedelje. Prva dva primerka za Helikoptersku jedinicu MUP-a Srbije stižu u Srbiju između 8. i 10. jula. Na helidrom „Tesle“ prvi će sleteti YU-MED i YU-SAR a krajem jula i YU-ICE. Očekuje se da skoro celokupna civilna i vojna flota Srbiji bude isporučena Srbiji do kraja ove godine. Moguće je da će najviše dva helikoptera „preteći“ sa isporukom u iduću, zavisno od sitnijih logističkih faktora. Isporuka je trebalo da započne nekoliko meseci ranije ali, kako saznajemo, srpska strana nije bila krivac kašnjenju.

„14505“ pored još jednne nove Erbasove letelice, A330neo / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Erbasovi H145M će u srpskom RV i PVO najverovatnije dobitni vojnu oznaku HV-50 / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Kokpit sa Talesovom HMSD kacigom Škorpion / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Takođe saznajemo da je procedura razrade već potpisanog ugovora za kupovinu policijskih srednje transportnih helikoptera H215 u toku. Okvirno, obuke MUP-ovih letača i tehničara započunju polovinom oktobra 2021. godine. Prijem prve Super Pume trebalo bi po dinamici koja je trenutno aktuealna da se dogodi najkasnije u februaru 2022., druga i treća očekuju se u aprilu iste godine.

Domaća stručna i šira javnost prvi put će imati priliku da „14501“ vidi tokom Partnera, već prvog dana manifestacije 25. juna, kada u Beograd dolazi i direktor Erbas Helikoptersa Bruno Evan. Tom prilikom biće uručen i sertifikat remontnom zavodu „Moma Stanojlović“ koji će formalno biti odobren od strane Erbasa za remont helikoptera Gazela (sad zvanično jelte). Erbasova prodajno-politička diplomatija se tu nije zaustavila, i kako smo već javili, planirano je da u sredu na Burže dođe i premijerka Ana Brnabić, koja će obići i H145M u srpskim bojama.

Hronologija i detalji naručene opreme helikoptera

Objektivno najlepši H145M u Erbasovom koralu / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
AMPS senzori vidljivi na donjem delu helikoptera / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Ugovor za nabavku devet helikoptera H145M od kojih šest za Vojsku Srbije i tri za Ministarstvo unutrašnjih poslova Srbija je, preko Jugoimport SDPR-a, sa Erbasom potpisala decembra 2016. godine. Naša zemlja je tako postala treća mušterija vojnih verzija helikoptera H145 i to u najnovijoj varijanti H145M a istovremeno i prva država koja će koristiti helikoptere sa oružanim sistemom HForce Nivoa 1 i to, kako smo naknadno saznali, naoružanjem domaće proizvodnje. Svi helikopteri namenjeni za RV i PVO imaće instalacije za kasnije moguće nadogradnje na vođene pakete HForce kompleta. MUP-ovi primerci nemaju te instalacije.

Erbas je od početka ovu prodaju posmatrao strateški pridodavši joj svojevrsni „zaslađivač“ u formi šire industrijske saradnje, odnosno konačne „legalizacije“ remonta Gazela, eventualno i za treća lica. Ministarstvo odbrane je priliku ozbiljno shvatilo, nije bilo kašnjenja sa naše strane, u međuvremenu je izvršena i integracija našeg naoružanja. Erbasu se strateški pristup naknadno isplatio prodajom Super Puma MUP-u. Helikopterska jedinica tako kompletno prelazi na Erbas nakon prodaje Belova i konačne nerentabilnosti zadržavanja Gazela koja će kad tad doći na dnevni red. Evropskom konzorcijumu onda ostaju prodajne aktivnosti foksirane na Er Srbiju i njihove moguće A320/319neo kupovine ili aranžmane iznajmljivanja. Tu je mnogo adekvatniji A220 ali i jedini transportni avion RV i PVO koji bi trebalo da je operativan možda može biti zamenjen sa C-295. Sve u svemu, prodajne aktivnosti Erbasa daleko su od kraja.

Prema prvoj verziji narudžbine RV i PVO dobilo bi 6 a MUP 3 helikoptera. Aprila 2018. godine zvanično je saopšteno da će MUP ipak dobiti 4 H145M a krajem jula iste godine ponovo je nagovešteno da bi Vojska Srbije mogla dobiti samo 5 helikoptera dok bi šesti pripao Helikopterskoj jedinici policije koja će svoje H145M koristiti za različite misije, između ostalog i za specijalne snage (Žandarmeriju, SAJ i podršku vojsci po potrebi). Definitivna potvrda da će odnos broja helikoptera biti 5 za vojsku i 4 za policiju dobijena je od predsednika Srbije Aleksandra Vučića nakon vežbe ‘’Vek pobednika 1918-2018’’. Prva fotografija srpskog H145M objavljena je 7. septembra 2018.

Primopredaja prvog vojnog H145M izvršena je 22. novembra 2018. Na toj ceremoniji prikazan je primerak sa vojnim evidencijskim brojem 14501 (fabrički broj 20231) koji je namenjen za borbeno traganje i spasavanje a bio je opremljen elektrooptičkim i infracrvenim sistemom FLIR Star Safire 380HDc, farom za traganje TRAKKA Systems TrakkaBeam A800, dizalicom Goodrich Model 44301, fiksnim konzolama za tehniku iskrcavanja ljudi fast-rope, WSPS (Wire Strike Protection System) “makazama“ za sečenje naponskih i drugih kablova. Ovu letelicu videćete na Partneru i ona je jedina koja od vojnih primeraka trenutno ima planiran elektro-optički i infracrveni sistem.

Svoja prva dva H145M Ministarstvo unutrašnjih poslova zvanično je dobilo 20. decembra 2018. kada je u Nemačkoj izvršena primopredaja helikoptera sa registracijom YU-ICE (maskirni primerak, sa privremenom nemačkom registracijom D-HADR) koji je namenjen za eventualne borbene namene i kako Tango Six saznaje glavni korisnici biće Žandarmerija i SAJ a biće naoružan sa dva PKT mitraljeza koji će biti postavljeni na bočna vrata. Reč je o Zastavinim M84 7,62 koji se mogu postaviti na nosače sa obe strane. Imaće 6 sklopivih sedišta pozadi.

Šest sklopivih sedišta. Ukoliko se ukloni instalacija za dva mitraljeza moguće je staviti još dva / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Ne zaboravimo ovaj trenutak u istoriji srpskog vazduhoplovstva kada je MUP izabrao najbolje registracije ikad: YU-MED, YU-ICE, YU-SAR i YU-MUP / Foto: Tango Six

Drugi helikopter koji je tada predat srpskom MUP-u bio je YU-MED (privremena nemačka registracija D-HAD0) namenjen za medicinski transport. On će biti zadužen za prevoz pacijenata kojima je već prethodno stabilizovano stanje. Od medicinske opreme imaće dva ili tri savijajuća nosila u zavisnosti od izabrane konfiguracije, mesto za dva ili tri medicinska tehničara, EKG aparat, portabl kiseonik i defiblirator. Medicinska oprema koju nosi tehnički mu omogućava obavljanje HEMS misija ali Policija to neće smeti da radi zbog domaćih regulatornih ograničenja.

U periodu od kraja novembra 2018. do početka aprila ove godine objavljene su fotografije svih srpskih vojnih H145M. Najzanimljivi je svakako helikopter sa evidenicjksim brojem 14502 (fabrički broj 20236) jedini vojni primerak sa meteo-radarom Honeywell RDR 2000 koji ima ugrađenu i dizalicu Goodrich Model 44301 a koristiće se za traganje i spasavanje. Za razliku od vojnih, svi MUP-ovi Erbas helikopteri imaće meteo radar firme Telephonics, model RDR-1600. Razlog za ovo leži u fizičkoj poziciji radara koji se na civilnoj verziji nalazi na nosu dok vojna verzija (odnosno one vojne verzije koje će biti čisto borbene) na toj poziciji mora imati senzore Hensoldt AMPS sistema za aktivnu samozaštitu.

Srpsko nevođeno oružje trebalo bi u nekom trenutku da bude i zvanično uvršteno u prodajni portfolio Erbasa / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Preostala tri helikoptera koji će biti „čistokrvni borci“ imaju privremene nemačke registracije D-HADZ (14503), D-HMBB (14505) i D-HCBT (14504). Oni će pored AMPS sistema imati domaće razvijeno nevođeno naoružanje i kako saznajemo, naša vojska trenutno ne razmatra kupovinu elektro-optičkog sistema. Ciljanje nevođenog naouružanja biće moguće sa HMSD kacigom (više detalja o njoj pogledajte u našoj video reportaži) ali će određivanje daljine i drugih parametara (uz pomoć laserskog daljinometra) biti sigurno potrebno u perspektivi. Tako da je RV i PVO i dalje potencijalna mušterija za Wescamove MX-15 ili MX-15D (D – „Designator“ verzija) sisteme. Sistem ispod nosa helikoptera „14505“ na Buržeu je Wecamov MX-15. Podvešen je odlukom Erbasa u cilju promocije svih mogućih opcija nadogradnji.

Integrisanje i ispitivanje domaćeg naoružanja, kontejnera GH-78 sa mitraljezom kalibra 12,7 mm i sedmocevnih saćastih lansera L80-07 ruskih nevođenih raketnih zrna S-8 kalibra 80 mm kako saznajemo već se dogodilo. Za sada je proizvođač H145M vršio ispitivanja opcija HForce sistema sa naoružanjem koje je uključivalo mitraljeze, topove, nevođena raketna zrna i vođena raketa zrna (HForce Nivo 1 i 2). Nivo 3 sistem HForce podrazumevaće integraciju savremenih vođenih raketa vazduh-zemlja i vazduh-vazduh.

L80-07 / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Kontejner GH-78 sa mitraljezom 12,7 mm sa borbenim kompletom od 250 metaka / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Jedinica koja će koristiti vojne H145M biće 119. mešovita helikopterska eskadrila “Zmajevi“, 98 vazduhoplovne brigade na aerodromu ‘’Narednik pilot Mihajlo Petrović’’ u Nišu. Njeni piloti i pripadnici vazduhoplovnootehničke službe su u nekoliko grupa krenuli na obuku još u septembru prošle godine. Helikopteri će biti smešteni u novom hangaru koji je skoro identičan novom hangaru na Batajnici a njegova izgradnja je pri kraju.

Do danas smo videli fotografije tri od četiri helikoptera namenjenih Helikopterskoj jedinici MUP-a, jedino još nije objavljena fotografija helikoptera registracije YU-MUP. Osim već spomenutog maskirnog YU-ICE i medicinskog YU-MED tu je i primerak za traganje i spasavanje YU-SAR (privremena nemačka registracija D-HCBV) koji će, kako takođe saznajemo, imati dizalicu Goodrich Model 44301, elektrooptički i infracrveni sistem FLIR Star Safire 380HDc i far za traganje TRAKKA Systems TrakkaBeam A800. Policija za sada (kao i RV) dobija samo jedan FLIR koji može prebacivati sa helikoptera na helikopter budući da će kao i u slučaju vojnog „14501“, moći da ga lako instalira i deinstalira sa jedne od skija.

H145M YU-MUP imaće samo dizalicu (MUP je uzeo dve dizalice za sve svoje Erbasove) i jedini neće imati specifičnu ulogu. Vojni H145M imaće instalaciju za upotrebu kuke radi prevoza spoljnog podvešenog tereta. Zanimljivo je da srpski policijski helikopteri imaju skoro potpuno identičnu šemu farbanja poput one na nemačkim policijskim H145, osim naravno maskirnog YU-ICE koji ima šemu skoro identičnu srpskim vojnim H145M ali je braon boja malo tamnija. Takođe je interesantno da će sve MUP-ove letelice imati zatamljena stakla putničke kabine. Dva policijska H145M imaće duple kuke za podvesni teret. Kuke će moći da se prebacuju sa helikoptera na helikopter a razlog zbog čega je u pitanju dupla instalacija nalazi se u strožijim civilnim „fail-safe“ zahtevima kada su HESLO (Human External Load Cargo) misije u pitanju.

Ako do sada niste, pogledajte i panel o vojnim helikopterima Srbije i regije na Tango Six SEAS samitu iz marta 2018. godine. Tada smo ugostili ključne ljude iz vojnog dela priče nabavke helikoptera H145M, dr. Nenada Miloradovića, pomoćnika ministra odbrane za materijalne resurse i nekadašnjeg načelnika Uprave za odbrambene tehnologije general-majora dr. Bojana Zrnića. Na panelu su takođe govorili predstavnici kompanije Erbas kao i analitičar Igor Tabak i vazduhoplovni publicista Antonio Prlenda.

Tango Six izveštavanje iz Pariza već četvrti put omogućava prvi srpski privatni handling operator kompanija „Sky Partner“.

Komentari

N

Pa i ovih 6 Migova 29 imaju istu maskirnu semu kao Nemacki Migovi 29… Izgleda da mora tako,mozda je to neki NATO uslov da se pokaze ko je glavni :)

Odgovori
S

Potrazi na netu slike ruskih MiG-29 pa ces videti da i ruski avionu imaju istu maskirnu semu kao nasi ili nemacki. I po tebi je to dokaz se Rusi pitaju kako ce ko u Nemackoj ili Srbiji farbati avione. Sta sve ljudi nece sebi uvrteti u glavu…

P

Nemci odavno nemaju MiGove-29

N

Ajde vas dvojica nadjite tu maskirnu semu na ruskim avionima,posto ste ocigledno daltonisti i ne vidite kako treba.

R

Vidim nisu ispravili ono upozorenje na pidžin engleskom koje stoji na mitraljeskom kontejeneru. Pa dobro, teško je savladati taj infinitiv u engleskom jeziku…

Prošlo je više od pola godine otkako se pojavio taj „gugl trenslejt“ engleski i oni ga JOŠ nisu ispravili. Pa, jeb*te!

Odgovori
D

Nije ih niko obavestio.

B

Gugl prevodilac ima ograničeno znanje prevođenja, pogotovo kad jedan gramatički relativno prost jezik kao što je engleski treba preformulisati na jedan gramatički složen jezik kao što je srpski.Jednostavnije,gugl prevodilac je samo pomoćno sredstvo u prevođenju a za pravi prevod moraš poznavati gramatiku oba jezika

H

Vise nego sjajne vesti za Srbiju i cestititke T6 na profi reportazi ima li neko informaciju koliko ce biti Mi 17 naoruzano u perspektivi.

Odgovori
Ž

Лансери Б8В-20 и контејнери са топовима УПК-23-250.

M

Zivojin Brankovic
Da, SFRJ a kasnije ni SRJ nikada nije koristila lou vizibiliti nacin oznacavanja vazduhoplova. Da, gospodine Brankovicu, bilo je u nekim periodima razlicitog oznacavanja vazduhoplova: period 50- tih, F84, F86, period 60- tih, Mig 21 i promena oznacavanja na F84, F86
Sto se boja kojim su ofarbani Mi17 i J145, velika razlika je nijansi braon boje. Kod H145 je ona gotovo svetla zemlja, a kod Mi17 je znacajno tamnija.
Da se neko setio i Erbasu dostavio cip kartu i semu farbanja, ljudi bi to napravili.

Ž

Mile Tranzicija

Извините ја нисам Бранковић него Банковић.

СФРЈ војни ваздухопови су скоро увек имали демаскирајуће ознаке, почевши од евиденцијских ознака преко рондела до застава.

Разлика у фарбању Х145М и Ми-17В-5 није толико велика а не верујем да Немци и Руси могу да погоде готово исту нијансу боје (можда сличну) поготову ако су у питању мат боје (а тако су офарбани).

M

Za gospodina Bankovica.
Moje izvinjenje zbog lose napisanog prezimena!
Vazduhoplovstvo SFRJ je cudno po oznacavanju u zavisnosti od koga su nabavljeni- kupljeni avioni.
F84 i F86 su dosli sa Americkim standardnim farbanjem iz perioda Korejskog rata, tzv BUZZ oznacavanje. Umesto Americkih iscrtane su Jugoslovenske oznake dok su servisna uputstva na avionima ostala na engleskom jeziku.
SSSR je u periodu 60- tih imao jako siromasan nacin farbanja i oznacavanja vazduhoplova. MiG 21 je u ranijim varijantama bio neofarban, u boji aluminijuma, samo lakiran. Kasnije verzije MiG- 21 dobijaju svetlo sivu boju… Oznacavanje je vazduhoplova je siromasno, rondele nacionalne pripadnosti, evidencijski broj na repu, zastava i zadnja tri broja evidencijskog na trupu. Tek sa Jastrebom, Galebom, Orlom i G4- kom pocinje smislenije farbanje i oznacavanje aviona. Za helikoptere vec sve znate, monotono maslinasto zeleno. Da neduzim, sve ovo znate.
Sada iz mene govori vazduhoplovni maketar:
Misljenja sam da je neophodno sprovesti standardizaciju u farbanju svih nasih vazduhoplova. Na kraju krajeva, to su uradili svi. Navodim primer Grcke, Hrvatske, Madjarske…. O Risima, Amerima i ostalim necu ni da pricam.
Nekada posao mogu da urade oni ludaci, hobisti, vazduhoplovni maketari. Postoji vrlo realan proizvodjac boja za makete, Spanski MiG: trebaju Vam boje za Ruske Suhoje 27, 30,35? Grcke F16, Miraze 2000, stare F4 Fantome? Ljudi proizvode setove ( uglavnom 8 boja) koje su 100% verne originalu. Prihvatam da Nemcima mozda i nije bilo bitno da „gadjaju“ nijansu sa Mi17 kad vec nama nije bitno.
Uz duzno postovanje prema svemu ovom sta radite, ofarbati avion a da to valja, nije uopste lako: u bivsoj nam zemlji samo je Hromos Zagreb proizvodio specijalizovane termo otporne boje za vazduhoplove.
Srdacan pozdrav od bivseg pripadnika RV i PVO nekoliko drzava, SFRJ, SRJ, RS… i vazduhoplovnog maketara ( uradio celo Grcko RV, nesto novih Rusa, ali mi je omiljeni maketarski period 2.sv.rat- Japansko armijsko i mornaricko vazduhoplovstvo bas zbog bogatstva maskirnih sema.

Ž

И сам сам макетар и упознат само како су фарбани ЈРВ ваздухолови.

На Х145М и Ми-17В-5 је примењена шема и донекле нијансе боја које се користи на возилима КоВ-а.

Али наравно, фабрика у Казању тешко да је могла да обезбеди руске боје које би биле 100 посто идентичне онима које је користио Ербас.

И ја сам за унификацију, да нпр. сви хеликоптери буду исто офарбани, па и Газеле и Ми-35М. Али постоје захтеви да се то ради у односу на намену хеликоптера.

E

Molio bih ako neko zna da kaže koja logika navodi da se helikopter oboji u maskirnu šemu, a onda se posred vrata nacrta jarko crvena i još luđe bela nišanska tačka? Rondela, naravno, ali zašto u punim bojama, pobogu?
I drugo pitanje – zastava na repu – da li je neko video grčki rep, britanski rep, francuski rep ili ovo znaju samo za JNA rep? Koji je očajan.

Odgovori
B

Friendly fire. Rondela u punim bojama je vrlo korisna našem vojniku koji ima Srelu 2m na ramenu kada vidi iznenada helikopter da proleće iznad linije. Rondela je taman kako treba, kao i zastava. Praktično i jasno.

M

Strucno receno, da ne prevodim na engleski, vojni vazduhoplovi se od pocetka 70- tih oznacavaju na 2 nacina: lou visibiliti – gde su boje oznaka nacionalne pripadnosti manjih dimenzija i iscrtane su tamnijom ili svetlijom nijansom koja dominira na vazduhoplovu: vazduhoplov je siv, oznaka je iscrtana bledim nijansama oznake nacionalne pripadnosti. Primer: komsiluk- Hrvatski MiG21 u sivoj maskirnoj semi.
Drugi nacin oznacavanja haj visibiliti, oznake veceg precnika iscrtane u punom koloru. Nas slucaj oznacavanja vazduhoplova.
Ono sta celu pricu svodi na amaterizam je razlicitost maskirnih sema: Mi 8 jedna maskirna sema, Mi 17 opet drugacije ofarban, Gazele je jos Tito farbao i sada H 145 opet u nekoj svojoj maskirnoj semi.
Kao da u RV i PVO niko nije cuo za Federal standard, koji definise kolorit bojenja vojnih vazduhoplova. Bivsa SFRJ ga se jasno pridrzavala, i bio je vrlo slican engleskom nacinu farbanja vazduhoplova. Ako nista drugo, mogli su da angazuju par boljih vazduhoplovnih maketara koji bi sa zadovoljstvom dali svoje predloge maskirnih sema primerenih ovom geografaskm podneblju i nameni vazduhoplova.
Kao bivsi raketas pozdravljam kupovinu ovih helikoptera, naci ce svoju primenu u RV, mada licno smatram da je to iznudjen potez kako bi se Frau Angela smeksala. Na kraju krajeva, iste helikoptere koristi i Nemacki ADAC- za kontrolu saobracaja i pomoc prilikom nesreca, uvek moze da ih koristi i AMSS ako se ispostavi da im je borbena upotreba vrlo ogranicena ( dragi moji, potencijalno Evropsko ratiste, prezasiceno dalekovodnim instalacijama, lakim prenosnim protivavionskim raketnim sistemima, bez obzira na to da li je sukob lokalnog ili veceg intenziteta, bitno umanjuje borbene mogucnosti helikoptera). Kao potvrdu ovog sta kazem je 1999.godina i NATO agresija na SRJ. Svo vreme NATO je u Albaniji bazirao gomilu AH64 Apaca. U prvih 10 dana rata je jedan oboren Iglom u okolini Prizrena ( moj kolega ga je oborio, bivsa 52. lpa brigada iz Djakovice). Pao je na teritoriju Albanije i medijski je taj pad prikazan kao „tehnicki orkaz“ a ne borbeni gubitak. Do kraja rata, osim u par operacija spasavanja pilota oborenih aviona, helikopteri nisu korisceni u borbenim dejstvima.
Opet, neka je sa srecom, mada, za te pare je mogao da se kupi lep broj ozbiljnih helikoptera Mi35.

M

Emile,
Nasi steucnjaci nisu videli Grcke avione i helikoptere. Treba ih poslati na aerodrom Tanagra da uce sta znaci moderno vazduhoplovstvo. Da za jedan dan prebroje samo broj poletanja Grckih pilota na F16 i Mirazima 2000, da vide tac and go, lpd iz prednje, zadnje polusfere, iz rakusa, realni dogfajt. Da mogu da naviju sat po vremenu poletanja Grckih para koje konrtolisu Egej. Da vide kako izgleda nocno letenje na 200 metara visine.
Za nekoliko dana odoh u Grcku na odmor, kao i svake godine. Uzivanje je gledati ih, ozbiljno vazduhoplovstvo. Kao starijem, iskusnijem maketaru Grcko vazduhoplovstvo mi je vrlo interesantno sto po tipovima aviona sto po maskirnim semama koje koriste. Pogledaj samo boje na njihovim F16- ticama, vidi se da su sve uradili ozbiljni ljudi. Pozdrav!

Ž

Emil

Та рондела се на Х145М са веће даљине готово и не види. Као ни застава.

Mile Tranzicija

Ако ћемо већ о ЈРВ означавању војних ваздухоплова, сетите се само како су имали непримерено велике евиденцијске бројеве на носу, поједини типови велике ронделе као и заставе на вертикалцу.

Што се тиче фарбања Х145М и Ми-17В-5, шема им је слична и адекватна за наше поднебље. Нисам сигуран да смо могли баш исто да их офарбамо.

A

Ima li objasnjenje zasto je na repu zastava bez grba? Isto tako i na Mig-ovima.

M

@Mile Tranzicija
Mala ispravka.
FEDERAL STANDARD definira boje i njihova imena, a ne načine bojenja.
U Europi se najčešće koristi RAL sustav/nazivlje za boje, a još su poznati i NCS i PANTONE.

M

Medo s mora
Prihvaceno! Sta je danas RAL? Prosiren Nemacki RLM standard iz 2. sv. rata.
Rusi danas imaju vrlo interesantne maskirne seme
I jako dobar spektar boja za vazduhoplove.
Pozdrav.

I

Nije loše da pešadija vidi svoju oznaku iz mnogo razloga.
Iz malo veće daljine ne vidiš ni boju, a kanije samo obučeni mogu da prepoznaju tip letelice.
Tako da to nije toliko demaskirajuće.

s

Sve je ovo u redu, ali da vojska ne razmatra kupovinu elektro-optickog sistema za sve borbene helikoptere u 21. veku je, slobodno mozemo reci – ludost. Sta vise, to je i suprotno svakoj logici i preporuci bilo koje struke, sem, naravno – partijske…
Ne moraju da uzimaju od 700-800.000eur, ali bi sasvim dobro posluzili i sistemi od 400-450.000eur… Das desetine miliona Eur za helikoptere a onda nemas 1 milion da kompletiras avioniku…

Odgovori
A

„Ne zaboravimo ovaj trenutak u istoriji srpskog vazduhoplovstva kada je MUP izabrao najbolje registracije ikad: YU-MED, YU-ICE, YU-SAR i YU-MUP“

Nažalost treba da zaboravimo ovaj trenutak jer je sraman -srpsko vazduhoplovstvo još uvijek koristi YU prefikse,fali još samo petokraka kao šlag.Šta u ovim oznakama nagovještava da se radi o srpskom vazduhoplovstvu pitam se samo????

Odgovori
Y

Većina zemalja ima običnu generičku dvoslovnu oznaku, Jugoslavija je imala tu privilegiju da ima oznaku YU koja odgovara imenu zemlje. Srbija ne bi dobila ni SR ni RS ni SE ne go vrv. neku generičku oznaku tipa lupam W8. Mnogo je lepše zadržati staru ako već imamo mogućnost. Jugoslavija je deo naše istorije i ne treba je se ni odricati ni nešto previše žaliti za istom ali ovo je definitivno jedna od dobrih stvari jugoslovenskog nasleđa koji smo imali privilegiju da sačuvamo, kao i JU kod za letove Air Serbia.

A

C-295…..interesantno u najmanju ruku ili ti iskrenije: daj boze! Za H215 sam pretpostavio da je nabavka uradjena zbog „saradnje sa Airbus-om“, a ne neke nuzne potrebe za ovim helikopterom, no dobro, ako tako mora, sta da se radi.
Heliji su prva klasa, nema sta. Jedva cekam da ih vidim iznad Srbije. Ako cu bas da cepidlacim, jedino sto su mi ruzni ovi policijski. Kako je Banja Luka rekao, kao „kineski skuter“, ali dobro sta je tu je, nekome su lepi.

Odgovori
R

Cenim da je kupovina modela H145M bila vise politicki (uvlacenje nemcima) nego racionalan potez, jer je za tih 100-ak miliona EUR moglo da se kupi jedno 25 komada H125M i kompletno zavrsi prica oko naslednika Gazele/Game u VS, kao i Gazele/Bell-a u MUP.
H125M je takodje opremljen HForce paketom i moze koristiti identicna oruzja kao i H145M. Jos smo mogli da uzmemo i daleko jaci paket opreme (tipa – optoelektroniku za sve helikoptere).

Odgovori
M

Pogodak!
Tehnicki, kvalitativni skok u odnosu na Gazelu ali H145 je daleko od borbenog helikoptera. Smeksavanje Frau Angele. Licno smatram da je bilo pametnije da te pare investiramo u kupovinu jos nekog Mi35, ako bas pricamo o helikopterima, ili, jos bolje u Pancir ili Tor.

A

@Mile Tranzicija
Kupljeni su MI-35m. Nama su falili helikopteri za SAR koji su adekvatno opremljeni, kao i za medevac, da se ne bi ponavljala ne daj boze opet afera „helikopter“. H145m nudi ono sto ni jedan helikopter na svetu trenutno ne nudi u toj klasi, a pogotov ne Mi-35.
Potrebi su i H145m, Mi-35m, Mi-17, a bogami i Pancir…sve treba, takvo je stanje.

O

@Racionalni.
Одличан коментар. Зна ли се да ли је Фенек био уопште разматран као једна од опција? Ако се већ добрим дијелом прелази на Ербас, купује се и Х215, да ли је било логично да се за задатке извиђања и лаке ватрене подршке купи и Х125М? Ако се некад буде ишло на HForce и и Х215 и Х125М могу бити опремљени истим. Нисам сигуран да би могло 25 комада за 100 милиона еура али би ми било логично да Газелу постепено мјењамо увођењем Х125М.
Иначе, ово је генерацијски и технолошки скок ВС и као таквог лијепо га је видјети .

J

H125 bi bio zamena za Gazelu, problem je što Srbija nije imala laki helikopter za medicinske evakuacije, SAR i uopšte za zadatke kada je nerentabilno podizati Mi-17. H145 uopšte nije ni uzet da bi bio borbeni helikopter.

M

Možete da pričate šta hoćete ovo je kvantni skok za našu odbrambrenu industriju besplatna reklama od strane AIRBUSA je za svaku pohvalu.

Odgovori
F

Nadam se da će barem vojni H145M zadržati ovaj fantastični supermoderni mitraljez FN MAG 58 montiran na desna vrata 14505-ice umesto ruskih rugobnih i arhaičnih PKT.

Ako se realizuje sve navedeno od saradnje biće uskoro „nas i Airbusa 300 miliona“. Extra!

Odgovori
A

Bogami Ian sa „Forgotten Weapons“ ili ti Gun Jesus se nikako ne bi slozio sa tobom, ali dobro, svako svoje misljenje.
Mitraljez ce biti Zastavine proizvodnje. Jedino sto bi kalibar promenio, nisam fan 7.62x54r(zbog ovog r), ali sta je tu je. Bugari svoje PKM prave i u .308win, rade savrseno

M

A mozda ce da se nadje i neki polovni F16, bar blok 15? Sta mislis, Falkone, jer bi to bio konacni zaokret u sunovrat?

B

Sad da ti neko počne sa pričom kako je „fantastični supermoderni“ razvijen sredinom pedesetih godina prošlog vjeka, te od tada samo šiba „fantastičnije i supermodernije“ iteracije iste stvari- je potpuno redundantno. Ili da te neko priupita kako neko ko se predstavlja kao neko ko je završio Akademiju sebi dozvoljava da škraba ovakve nebuloze? Ovdje se ne radi o mitraljezu, ili avionu, helikopteru ili čemu već nego o neskrivenoj mržnji prema rusima i Rusiji. To je ok- kad tebe nije sramota kad takve stvari izbiju iz tebe- što bih te ja ispravljao, sve 5.

Nego, zamolio bih te samo da meni lično jedan ovako pozitivan članak/ momenat/ događaj ne kvariš svojim sitnim provokacijama. Ako si ispao sa akademije na drugoj- to nije razlog da mrziš svoje- izjurili bi te i u USA, nije do ljudi- dobro su uradili. Eto ga- divan helikopter, zapadni je, po tvom ukusu, a uz to je i nov. Smogni malo snage i nacionalnog samopoštovanja i sroči dvije pozitivne rečenice, možeš ti to.

F

@ Mile Tranzicija

Pa sad baš Block 15 možda i ne ali recimo nešto od Block 40 pa na ovamo, mmmm ne bih se bunio… A za sunovrat će se već pobrinuti MiG-29, ne brini za to…

@ Banja Luka

Znači kome se ne sviđa neki ruski dizajn taj ne voli VS i Srbiju? Srbiju voli samo onaj kome se sviđa PKM i sve rusko, to je tvoje merilo nacionalnog samopoštovanja i patriotizma? I ruski metak 7.62X54R je iz 1891 godine pa nisam rekao da je loš, već samo da mi je PKM ružan na oko, ali to je tebi problem?

Moje pozitivne komentare o Rusima i njihovom naoružanju (posebno o PVO sistemima i SU-30 koje obožavam) ne pratiš? Znači ako ne hvalim non stop sve rusko ja sam izdajnik, nisam dovoljno patriota kao ti?

Onda i VS i Srbija imaju puno izdajnika jer puno nas ne razmišlja kao ti. Upravo si svojim plitkoumnim komentarom uvredio puno pripadnika VS i sve nas koji više volimo Srbiju nego Rusiju.

Uvredio si i sve ljude koji prate ovaj portal a ne slažu se sa tvojim agresivnim nametanjem komunističkog tipa rusofilije i pljuvanjem po komentarima koji se ne slažu sa tvojim „istančanim sistemom vrednosti i najjačim patriotizmom na internetu“.

Šta god da ti dalje odgovorim ne mogu te diskreditovati i poniziti više nego što si ti upravo sam sebi uradio. Takve cinkare koje samo hvataju „politički nekorektne i nepodobne“ komentare su jedan od glavnih uzroka sunovrata Srbije, super što si se sam otkrio.

Tebi se sigurno neću pravdati zašto sam otišao i šta sam radio posle VA, to znam ja i moji klasići.

I ti nekome da pričaš o sramoti?

Ž

Falcon

Наши хеликоптери биће наоружани домаћим лансерима НРЗ и домаћим контејнерима са митраљезима.

Западно је папрено скупо.

B

@Falcon

Slušaj akademac, ti ne kudiš rusko naoružanje nego srpsko, ok? Po uzoru na šta ili po kakvoj licenci je nešto rađeno je druga priča. Ti nisi rekao da ti se nešto ne dopada nego da se nadaš da „fantastični supermoderni FN MAG neće biti zamjenjen rugobnim i arhaičnim ruskim PKT-om“, zbog čega te i prozvah- ne pravi se lud, ne uvlači politiku, rusofile i sedam samuraja u to.

Al’ evo kad si već zajogunio za „dizajn“- Ajde reci ti čiči akademac koje su to prednosti dizajna belgijske klipe sa redenikom u odnosu na srpsku klipu sa redenikom živ bio? Uzećemo isti kalibar u 5,56 NATO- pa neka bude FN MAG vs naš M09/10. Kakvu to komparativnu prednost na stalku na vratima helija nudi „fantastični i supermoderni“ u odnosu na „arhaični“ i srpski?! Ajde zapanji me nekim argumentom vezano za ovo, živ bio. Od jednog školovanog vojnika bilo bi fino za promjenu dobiti kakav argument tehničke prirode vezan za …pa bilo šta. Od tebe to još nisam čuo ovdje. Čuo sam: komunjara, rusofili i „mrzim migove“. Zbog toga sam i ubjeđen da si ti Vojnoj akademiji prišao onoliko je psihajatar sa inekcijom kloropromazima prišao RX-u = nedovoljno blizu ili vrlo kratko! :)

Pozdrav svima!

F

@ Banja Luka

O ne, evo ga opet dežurni oficir za moral i glavni forenzičar za argumentovanost komentara na T6 portalu.

Niti sam kudio srpsko niti rusko oružje, sada izmišljaš i lažeš. Ne kontam odakle takva tvoja reakcija na ličnoj osnovi o meni kada te nisam uopšte pomenuo a ni TT karakteristike mitraljeza?

Što te toliko pogađa što se meni ne sviđa izgled PKM i što sam ga nazvao rugobnim i arhaičnim, jesi ga ti pravio? Kontaš li ti uopšte razliku između dizajna i tehničkih karatkeristika?

Ni jednog momenta nisam rekao da je mitraljez loš već da mi je ružan. Šta imaš ti sa tim što ne volim MiG-29, jesi i njega ti pravio?

Zašto ti smeta što imam drugačiji ukus i mišljenje od tebe? Jednostavno mi se nešto sviđa a nešto ne, isto kao i tebi. Ako te toliko pogađaju moji komentari zašto ih čitaš uopšte? Ko si ti da određuješ ko šta sme da napiše?

Ako pak imaš potrebu da mi odgovoriš zašto se ne držiš teme o kojoj se prepucavamo već počinješ da pišeš gluposti i lične stvari o meni? Ko je tebe proglasio za najmoralnijeg patriotu i pravdoljuba? Od kada su tvoji argumenti najvalidniji? Ti određuđejš šta je ispravno a šta ne?

Znaš, takvi koji se na internetu busaju i napadaju druge zbog banalnog komentara su u realnom životu iskompleksirane kukavice, hrabar samo iza tastature. Potvrđuješ taj kliše po ko zna koji put.

Idi uzmi sada taj lekić (to koliko vidim dobro poznaješ) pa se smiri malo i ne smaraj više sa tvojom plitkoumnom mešavinom TT karakteristika oružja i psihoanalize učesnika foruma.

Šizofreno skačeš sa teme na temu, te malo o 5.56 NATO kalibru te gde sam ja bio, malo pljuješ po meni pa si onda odjednompatriota koji se razume u FN MAG i sve što leti?

Čas si expret za psihologiju i moral, čas si neprikosnoveni stručnjak za NVO a u stvari ni sam ne znaš ko si ni šta si niti kud udaraš nego si ovde došao da lečiš životne frustracije…

E

FN MAG ne koristi 5.56 NATO nego 7.62 NATO kalibar

д

Falcon – чему љутња , лепо реци човеку каква је предност supermoderni mitraljez FN MAG у односу на arhaičnih PKT и готова ствар. Мислим да нема ружнијег авиона од А-10 , али то истовремено не значи да је то лош авион, напротив.

B

@Ed

Yep, 7,62×51, ali od sredine devdesetih prodaje se i u 5,56×45. Pri tome ne mislim isključivo na Minimi, nego i na neke klasične, long barrel verzije. Kako naši nemaju „arhaični i rugobni“ mitraljez u 7,62×51, samo 7,62×54 predložih 5,56 varijantu za usporedbu jer postoji kod oba proizvođača…

F

@ дане

Nema prednosti niti sam rekao da ima prednosti osim da mi je PKT na oko ružan. FN mi samo deluje malo prilagođenije helikopteru zbog velikog kružnog nišana (na slici u rasklopljenom položaju) i nešto veće kadence. Zato mi vizuelno deluje „supermoderan“ u odnosu na PKT, ne po karakteristikama.

I meni je isto A-10 katastrofalno ružan, baš kao i neki Mercedesovi karavani, ali daleko od toga da mislim da su loši.

Sa druge strane MiG-29 mi je prelep avion ali očajnih karakteristika i borbenog učinka. Slično kao M-16 u svetu pušaka – lepa i moderna puška na oko sa veoma problematičnom istorijom u odnosu na meni ružni ali neuništivi i superpouzdani AK-47.

Isto mislim i za PKT – deluje mi skoro identično kao 60-ih kada je napravljen, kao da se za taj mitraljez nije desio 21.vek.

To je cela fama oko koje se bez veze 2 dana natežemo Banja Luka i ja bez ikakve potrebe – samo stvar ukusa u pogledu izgleda i dizajna a ne moja negacija odličnih TT karakteristika PKT-a.

P.S. Pa i nema ljutnje :)

A

@Banja Luka
Ako cemo iskreno 54r jeste balisticki superiorniji, samo je nepraktican, a mitraljezu ne treba veliki obod caure da ih viljuska uredno „ubaci i izbaci“, demonstrirano u praksi. No sta je tu je. Generalno su oba ruzna, manje-vise svaki mitraljez je ruzan, osim MG42.
@Dane
ja iskreno mislim da je A-10 beskorisan avion. U slucaju da nema apsolutnu vazdusnu prevlast, ne moze da se koristi, a kad je vec ima taj posao moze da radi mnogo jeftiniji j laksi avion i dok prisustvo bilo kakve PVO pri CAS je raskomadati i jedan i drugi, ne znaci topu nista sto on malo oklopa na sebi. I jos jedna stvar generalno je borbeni helikopter mnogo gori po pesadiju. Svi se loze na „brrrt“, a u Iraku je vise tenkova unistio F-111, nego A-10 recimom dok je u Srbiji presekao par cisterni za vodu i to je to manje-vise

B

@Al

I jedno i drugo je klipa sa redenikom, rekoh. ALI- FN Mag (u varziji za Kanađane, rečeno mi je da je 240B- iako znam da je to po nomenklaturi oznaka američkih varijanti) sam imao priliku detaljno da prevrnem kroz ruke, skidam cijev i gledam kad se puca. Uvjeravam te, a i sve ljude kojima ovo nije poznata tema nema NIŠTA na tom čudu što bi se moglo nazvati modernim. Ništa. Pa čak ni kalibar, u pravu si.

Radi se o veoma pouzdanom oružiju- neće mu smetati pjesak na ruci feadera redenika, niti moraš da se igraš sa podešavanjem gasnog ventila kada radi na visini ili vrućini, pucaće. Cijev se grije prilično, ali se lako i brzo mjenja- imao sam priliku da radim ovo, zaista se čuju klikovi- kad izbrojiš sedam- sjela. Tu se završava sve pozitivno šta imam da kažem o ovome.

Puno teži mitraljez od našeg M-84, rekao bih za trećinu sigurno. Duže oružije, koje mi se učinilo vrlo nezgrapno za nositi (možda kaiš/kopče-ne tvrdim)- čini se mnogo duže nego što jeste, ali ima kraću cijev! Srijelci znaju zašto podvlačim ovo. Niža kadenca nego na našem rješenju je posljedica nemogućnosti da se cijev adekvatno hladi- iako je sama cijev znatno masivnija. Kadenca se da podesiti. Predviđeno je da se cijev mjenja hladnom svakih 200-250 metaka. Ručica opruge zatvarača! Stvar gotovo da ne čini nikakav povratni otpor oprugom. Kada počne paljba- poluga landara tamo-amo, praveći hod od nekih 3-5 cm, potpuno nevezano za povratne gasove usljed paljbe nego samo zbog vibracija oružija i „labavosti“ zatvarača. Opet kažem- funkcionalno- ovo ne pravi nikakav problem- ali stvar izgleda, blago rečeno čudno i pogrešno odaje utisak nevjerovatnog nekvaliteta čitave priče.

Čovjek koji je bio poslužilac na ovom čudu rekao mi je da je kompletan mehanizam puške preuzet sa BAR puške odmah nakon 2.sv rata na način da je mehanizam BAR-a okrenut naopačke direktno na prerađeni feeder redenika i…to je to. Zbog toga je stvar teška i pouzdana. Ova klipa je BAR, ništa drugo. Kakva crna supermodernost! Iz puške vrišti početak hladnog rata- ništa na njoj posebno, a pogotovo moderno nema.

Ovaj navodni akademac i poznavalac svega i svačega je od silnog smeća koje je JNA napravila uhvatio da kudi stvar koja je za ovaj FN ustvari daleko moderniji proizvod u tehnološkom i praktičnom smislu. Na kraju krajeva- to je generalno dobar i efikasan proizvod naše vojne industrije, koji bi ustvari bio bolji izbor za stalak ovog helija, kako zbog težine, tako i zbog cijevi. U isto vrijeme je kao primjer supermodernog (od onolikog i novog H-145M i svega na njemu) uzeo da hvali vjerovatno najstariju stvar na ovom sajmu i njegovoj okolini! Hladnoratovski klip sa mehanikom iz tridesetih godina koji upravo masovno izlazi iz gomile NATO armija, ne zbog pouzdanosti, nego baš zbog mnogih arhaičnih i nepraktičnih riješenja koja se tiču dizajna ovog oružija!

Gdje da to oćutiš od nekoga ko tvrdi da je završio Akademiju? Pa morao je da u kabinetu ima neki dodir sa M84, na nekom terenu u toku školovanja barem? Nezna da nabroji nekoliko djelova puške koji mu se „sviđaju/nesviđaju“, ali zna ko je rusofil i kakav je MiG-29. Ajde ne smeta mi što laže- ali takva bahatost i kompleksi proistekli iz neznanja, nečitanja i nerada su danas vrlo „supermoderni“ izgleda, pa zašto malo da ne pecnem mladca? :)

A

@AR-10/15 platforma je daleko pouzdanija od AK-47/AKM. Pogotovo u uslovima blata, kise, peska itd. Ta „reputacija“ proizilazi iz vremena Vijetanskog rata, jer puska zahteva daleko vise odrzavanja zbog DGI, za razliku od klasicnog long stroke gas piston sistema kao AK, no to joj i daje prednost. Zatvoren sistem u potpunosti, ne upada prljavstina, laksa je neuporedivo, preciznija, trpi temperaturu bolje, manji trzaj sa istim kalibron(manje mase ide napred-nazad jer nema klasican klip) ali ne trpi vojni rok i regrute kao sto to cini AKM. U principu drugaciji cilj dizajna, oba fenomenalna, isto kao i Mig-29 kojeg kudis. Jeftin, brz, pravljen da skine A-10 i F-111 u sadejstvu sa trupnom PVO u slucaju invazije na Z. Evropu. To sto smo mi hteli nesto od njega sto on nije je nasa krivica, isto kao i AR-15. Hteli ljudi Tomsonku 2.0, a nije.
Moras malo konteksta masini dati, da se tako izrazim

F

@ Al-41F

Moram priznati da do sada ne čuh da je AR-15 sa svojim DI mehanizmom daleko puzdaniji od AK-47 i njegovog mehanizma sa gasnim klipom? Lakši i precizniji da, ali pouzdaniji u uslovima blata i kiše (aj za CQB bi se moglo porediti) od AK-47? Puška bi i trebala da trpi vojni rok i regrute, ne balerine, zar ne? :)

MiG-29 kude njegove TT karakteristike i rezultati borbene upotrebe, ne ja. Ako se zna da je dobar samo dok je ispod njega trupna PVO SSSR zašto ga onda nabavljati i u 21.veku i to kada se njegovi korisnici generalo okreću od njega, bilo ka NATO avionima bilo ka SU-30?

@ Banja Luka

Vidim da ti je mozak isti kao radar na MiG-29UB. Predmet komentara od početka je mitraljez koji se vidi na slici a to je FN MAG 58M montiranog na Light Pintle Weapon System (verzija LFP) – helikopterska, ne pešadijska verzija.

O kakvoj ti pešadijskoj upotrebi pričaš? Teži za nošenje i nezgrapniji od M84? Jel to misliš sa ili bez helikoptera zalepljenog na njega?

I M84 ima u suštini obrnuti AK-47 mehanizam, pa šta?

M240B je američka oznaka, kanadska je C6 GPMG. Koju si verziju na kraju „prevrtao“? Na slici nije ni jedna ni druga.

Kadenca FN MAG 58M sa slike je od 650 do 1000 m/min što je po tebi manje od 700-800 m/min na M84? Ali se „da podesiti“, znači u stvari nije manja?

Definitivno moramo pozvati FN Herstalov dizajnerski tim da te sledeći put konsultuju kada budu projektovali neki mitraljez. Obavezno im prenesi sve ovo što si napisao i objasni šta si sve prevrtao kroz ruke, pa da se opet ne zeznu kao sa FN MAG.

д

Al-41F1 A-10 је све само није бескорисан. Само ми реци са којим оружјем/ракетом је F-111 уништавао тенкове у Ираку.F-111 је тактички бомбардер и није му намена да уништава тенкове већ да напада војне инсталације у дубини територије противника све и када би хтео да уништав тенкове нема са чим. A-10 се одлично показа у Ираку 8000 мисија четри оборена три оштећена. У агресији 1999 нису много ни коришћени један је погођен али је слетио у Скопљу.Да је дошло до копнене инвазије вероватно би био више у употреби и шта би тада било то не можемо да знамо. У почетку га нису волели ни у Америци нарочито пилоти (много је ружан) али сада га цене и немају замену за њега.

д

Falcon,Banja Luka
Што се тиче митраљеза да лепо ставимо GShG-7.62 и да се вас двојица више не свађате.

A

@Falcon
Pare su odgovor na nas Mig-29 bojim se, znas i sam. Evo prvi scenario zvani Julin u zemlji cuda: Imamo 40ak Rafala i 60ak „G-5“ TT karakteristika pribliznih FA-50. Pravimo ga udelom 40-60% sa Francuzima, samo za razliku od FA-50 ima i BVR, opremimo i nase i njihove snage lakim, jednomotornim avionom za naprednu obuku i borbena dejstva, a mozda i izvezemo, pritom za Rafale imamo komplet paket naoruzanja i transfer tehnologije za odrzavanje. Malo realniji scenario, prestanemo da budemo generalno korumpirani i da otimamo od domacih, a da delimo stranim firmama koje ne donose tehnologiju nego iskljucivo jeftinija od jeftinih radnih mesta(cast izuzecima), ulaze se u ekonomiju i za 10ak-15 godina SU-35(SU-30 zahteva 2 pilota tj pilot i WSO, malo je to skupo za nas) G-4 i J-22 zamenimo sa JF-17. Ali sve je to znas i sam daleko od realnosti, stoga Mig-29, koji sa modernizovanom avionikom i raketama ce liciti na lovacki avion. Nece biti sjajan, ali letece dok se ne kupi nesto novo(mozda taj isti JF-17 ili Pak J-10 okle znam)

Evo za AR i AK
https://www.youtube.com/watch?v=DX73uXs3xGU

https://www.youtube.com/watch?v=9APzYqwXckw

Ima puno primera. Jednostavno puska, bilo koja, ne funkcionise ako joj u leziste metka ili oko zatvaraca udje prljavstina, bez obzira na ostatak konstrukcije. AR je zatvoren sistem i mnogo je manja sansa da se to desi. AK trpi ne odrzavanje, udaranje, prasinu, ne podmazivanje, ali sama „pouzdanost“ u blatu i sl, ne moze da se meri sa AR.
Filozofija cela oko puske AK je upravo vojni rok. Jel mozes da podesis nisane po pravcu bez alata? Sta mislis zasto je to tako? Da oficir namesti pusku, regruti ne diraju. Lako se rasklapa, od celika je, ako je dobro napravljena moze dzip da predje preko nje, ali ima svoje mane. AR je puska za profi vojsku, modularna, lagana, ali zahteva odrzavanje. Mora redovno da se cisti i ne smes je „zlostavljati“. Ne pokusavaj da je pregazis vozilom takodje. Tako da „pouzdanost“ pod uslovom da je puska odrzavana, ce uvek biti na strani AR. „Revolucionari“, Talibani, Vijetkong i ostali nece imati logisticku podrsku NATO-a, s toga bolje AK. Za svaku vojsku koja ima vojni rok, takodje bolje AK, cak i u 21. veku(Izrael, Finska itd.)

A

@Dane
To su podaci, nisam ih ja izmislio. Irak je pustinja, nemaju gde da se sakriju. Zaspes ih kasetnim i kraj ili pak „tepih“ varijanta obicnim bombama. Sve je to lepo, oklop, super-brzi top, ali on ako ne sidje nisko ne moze efektivno da dejstvuje protiv oklopa topom, a tu ako ga docepa Bofors sa 40mm granate, nece mu pomoci mnogo „oklop“, ne daj boze Buk. Zato i nisu mnogo silazili ispod 5k metara na KiM. Skup za odrzavanje, a taj posao, u uslovima kad i ne postoji pretnja od PVO moze da radi bilo koji avion, zato i razvijaju „light attack aircraft“ program sa trubo-elisnim avionima.
Taj avion zivi od propagande, slicno kao i prve serije Miga-29

I

Jos dobrih vesti, do kraja godine a najverovatnije oko septembra.stizu I mi 17 iz Rusije.

Odgovori
M

Ako se vec moze modularno instalirati FLIR na jednu od skija, na drugu TrakkaBeam, sto ne moze vremenski radar na ove verzije sa AMPS sistemom !?

https://www.defensedaily.com/wp-content/uploads/2018/11/h145m_copyright-airbus-helicopters-christian-keller_high.jpg

Na jednu skiju novi model TLX sa nekom dodtanom opcijom FLIR (IR/CCD)

https://i.vimeocdn.com/video/596819169.jpg?mw=1920&mh=1080&q=70

Nova resenja za instalaciju vremenskog radara, samo ogranicenja lakih helikoptera u opremi su vezana za opterecenja koja trpi motor zbog napajanja elektricnih komponenti.

https://www.helis.com/database/news/as350_radar/

Cisto napomenucu kako vec postoje interensantna resenja za dalju modernizaciju lakih helikoptera koje treba ozbiljno uzeti u obzir, s obzirom kako mi ozbiljno nameravamo upotrebljavati ALAS ili RALAS na H145M, t.j treba “doraditi“ sistem upakovan u “kontejner“ kao MD 969.Tacnije postize se prava modularnost, mogu se ispaljivati ubojna sredstva i nositi sredstva izvidjanja poput visenamenskih UAV

https://www.thedrive.com/the-war-zone/27515/new-md-explorer-gunship-features-internal-tubes-for-launching-guided-munitions-and-drones

https://www.youtube.com/watch?time_continue=155&v=ESF13ZN4yG4

https://warisboring.com/during-2016-u-s-commandos-fired-nearly-two-of-these-missiles-every-day/

Odgovori
A

5 H145m ce imati meteo radar + vec postojeci na MI-17, a dolazi jos Mi-17 koji ce isti imati meteo radar, bespotrebno je dodavati.
Za vodjena sredstva cemo videti, bilo bi stvarno nuzno, makar kao „opcija“ da postoji iako se najverovatnije nece koristiti.

V

Ukradoše ime eskadrile Slovencima. ponestalo mašte?

Odgovori
I

Lepi i novi.
Najzad nešto iz 21. veka.
Maskirna šema je odlična, bar meni. Civilni MUP-ov je bez veze, još kopiran švapski. Neka digitalna plavo bela šema bi mu legla bolje.
Jedino što nevođena zrna iz praistorije kvalre uticak. Ali, valjda će biti unapređenja. Valjda.
U svakom slučaju super, a lepo je i što su izloženi u Buržeu.

Odgovori
Z

Da li je ova raketa (obelezena crvenom strelicom) koju smo vec imali priliku da vidimo na BPL Pegaz?

https://i.imgur.com/wkGsRzU.jpg

Odgovori
Ž

То је израелска ракета Spike ER2.

U

Hvala Vam na odgovoru. Svako dobro!

S

Da li može neki stručnjak da mi objasni zbog čega kupujemo isti tip helikoptera, transportni, od dva različita proizvođača, Mi 17 i H145, i to u mikro seriji?

Odgovori
E

Mi-17 i H145 nisu isti tip, tj. klasa… prvi bi bio srednji-veci transportni helikopter, a drugi laki dvomotorni visenamjenski helikopter.
Razlicitih su kapaciteta nosivosti, a i razlicite namjene.
Obe klase su potrebna i oba spadaju u vrh ponude danas…

B

Jasno je da se HFORCE verzija kupije samo radi promocije domaceg paketa naoruzanja zato je i povucen jedan borbeni pa sada imamo samo 3 borca. Zato ni nemaju elektro-opticki sistem niti ce ga imati. Protom ovo nema smisla raditi bez razvoja navodjenog naoruzanja prvo jer je glupo ovakav helikopter opremati samo nenavodjenim drugo jer je nenavodjeno naoruzanje jeftino i neopravdava investiciju. Ovaj helikopter i treba da vrsi samo neborbene uloge

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Send this to a friend