BEG airport status
LYBE 2007:30 Z 140°08KT CAVOK 29/15 Q1019 NOSIG=
Nove bespilotne letelice iznad Hrvatske Schiebel će iznad Hrvatske leteti sa Brača / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Nove bespilotne letelice iznad Hrvatske

Kako je u utorak 23. jula saopšteno iz austrijske kompanije Schiebel, Uprava za pomorsku sigurnost Ministarstva mora, transporta i infrastrukture Republike Hrvatske izdala je Evropskoj agenciji za pomorsku bezbednost (European Maritime Safety Agency – EMSA) prvi mobilizacijski zahtev za usluge pomorskog nadzora bespilotnom letelicom Camcopter S-100.

Počevši od ovog leta, pružanje usluga Hrvatskoj pomoćiće u pomorskim operacijama Obalske straže kao što su traganje i spasavanje, nadzor i osmatranje, obezbeđenje sigurnosti brodova i luka, praćenje saobraćaja plovila, zaštita okoline, pomoć žrtvama na brodovima, kao i u reagovanjima na nesreće i katastrofe.

U te svrhe, bespilotni vazduhoplovni sistem Camcopter S-100 će biti baziran na ostrvu Brač i obavljaće redovne patrolne letove, misije za praćenje incidenata po pozivu i specifične inspekcijske operacije. Ovi zadaci izvršavaće se letelicom koja je opremljena elektrooptičkom i infracrvenom kamerom kompanije L3 Wescam, paketom opreme za osmatranje Overwatch Imaging PT-8 Oceanwatch i prijemnikom za automatsku identifikaciju AIS – Automatic Identification System.

Camcopter S-100 / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Iz Schiebela podsećaju da im je Evropska agencija za pomorsku bezbednost u novembru 2018. godine dodelila višegodišnji ugovor o pomorskom nadzoru uz upotrebu daljinski upravljivog vazduhoplovnog sistema Remotely Piloted Aircraft System (RPAS) sa vertikalnim poletanjem i sletanjem (VTOL). U realizaciji ovog ugovora Schiebel će istovremeno pružati usluge pomorskog nadzora za nekoliko država članica Evropske unije kao i određenim institucijama EU.

U Hrvatskoj već leti i drugi novi tip bespilotne letelice, za potrebe protivpožarne borbe, nadzora plovnih i drumskih puteva, kriznih situacija i državne granice, u okviru sistema domovinske sigurnosti, za izviđanje se koriste izraelske bespilotne vazduhoplovne sisteme Orbiter 3B koji su u saradnji hrvatskog Ministarstva odbrane i Ministarstva poljoprivrede nabavljeni uz značajno finansijsku podršku Evropske unije.

Ministarstvo odbrane Hrvatske organizovalo je 19. jula u šibenskom zaleđu predstavljanje upotrebe ovog sistema u protivpožarnom izviđanju. Prezentacija je prikazala ulogu bespilotne letelice u protivpožarnoj sezoni koja se koristi za nadzor požarom ugroženih područija, za rano otkivanje požara, praćenje stanja na zgarištu kao i procenu štete na područjima koja su bila zahvaćena požarom.

Kako je tada saoštilo Ministarstvo odbrane Hrvatske u periodu od 17. juna, kada u Hrvatskoj počinje protivpožarna sezona, sve do 19. jula, tim besposadnih vazduhoplovnih sistema bio je angažovan 11 puta a tom prilikom ostvareno je 7,25 sati naleta.

Prezentacija Orbitera / Foto: MORH

Primarni cilj sistema Orbiter 3 je izvršavanje zadataka nadzora i kontrole ribarstva za potrebe Ministartsva poljoprivrede koje će ove letelice koristiti 60 procenata vremena dok će Hrvatska vojska koristiti sistem 40 procenata uglavnom za podršku ostalim civilnim institucijama kao i prilikom zaštite i spasavanja na moru, zaštite od požara i sličnim zadacima.

Ugovor vredan 4,879 miliona evra sa PDV-om za nabavku bespilotnog vazduhoplovnog sistema Orbiter 3B potpisan je sa izraelskom kompanijom Aeronautics 15. maja 2018. godine a 70 procenata troškova snosio je Evropski fond za pomorstvo i ribarstvo. Nabavljena je lansirna rampa, šest bespilotnih letelica i kompletna propratna logistika. Letelica može nositi do 5 kg korisnog tereta, dolet joj je 150 km, može ostati u vazduhu do šest sati. Dnevno-noćni senzor omogućuje izviđanje u svim uslovima a njime može otkriti čoveka na daljini od pet kilometara.

Komentari

P

Sećam se ove BPL iz priče o testiranju iste sa operatorom na H145M.
Malo me je zbunilo zašto je zahtev za uslugom pomorskog nadzora, a ne tender za kupovinu. Reko nije valjda toliko skupa da Hrvatska ne može priuštiti koji komad… ali ako se na ovaj način možete okoristiti istom uz minimalna/nikakva izdvajanja,odnosno ako pokriva EMSA i ini evropski fondovi, zašto da ne; )

Odgovori
M

Zašto kupovati kad je besplatno.

D

Interesantno da sto se tice BPL, nema nista za HRM.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

дане na: [POSLEDNJA VEST] Prve zvanične fotografije srpskih Mi-35M: Delegacija Ministarstva odbrane posetila fabriku helikoptera “Rosvertol“

ED не знам да ли је прво или друго али водим се логиком Petrovic Dusana , да из свега извлачи доказе о неспособности Русије, ето ми 28 и ка 52 су полетели још у ссср (ми 28 јесте) ка 52 први лет 1997, али ће наш Дуле да каже како су то пројетовали у ссср…

20. Aug 2019.Pogledaj

avijaticar na: [ANALIZA] Kako su za sada opremljeni helikopteri Mi-35M RV i PVO Vojske Srbije

Boj ne bije svijetlo oruzje vec boj bije srce u junaka. Mogli smo i 50 da ih kupimo i jos 50 UH-60...ako ce nepotizam politika a samim tim i nestrucnost upravljati njima onda je sve pogresno i nepotrebno a to smo videli u svim nasim i tudjim sukobima....Ovo je odlican helikopter i odlicna platforma da…

20. Aug 2019.Pogledaj

Branko na: Ansat, prvi laki višenamenski helikopter konstruisan u Rusiji nakon raspada SSSR-a

@AI-41F1 Sve sto si napisao ima smisla, sa uslovom da je to velika flota. Medjutim pogledaj reportazu o Mi-35. Videces da su tamo ljudi profesionalci koji se treniraju kako da lete i popravljaju i to steknuto znanje ce preneti na nove generacije. Znaci malo podcenjujes njihovo znanje i umece. Cak sto vise ti smatras da…

20. Aug 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Intenzivirale se zrakoplovne aktivnosti na planetu

U ovom kontekstu treba pratiti koliki je udio pet najvećih prijevoznika (EUB3, Ryanair i easyJet). Obzirom na sve akvizicije i povećanja flote ne mogu vjerovati da Lufthansa nije povećala svoj udio. Molim Vas da mi pošaljete te grafikone na mail. Iskreno me interesiraju, a posebno izvori.

20. Aug 2019.Pogledaj

Branko na: [ANALIZA] Kako su za sada opremljeni helikopteri Mi-35M RV i PVO Vojske Srbije

Molim te ne lupetaj, paradna verzija? Albanci vide u mraku pa ce ih kamenjem gadjati. Jel tako?

20. Aug 2019.Pogledaj

Send this to a friend