BEG airport status
LYBE 2318:30 Z 330°05KT 9999 BKN040 16/11 Q1014 NOSIG=
Boing se priprema za ponovnu proizvodnju borbenih aviona F-15 za RV SAD Postoji plan da se naruči 80 do 144 F-15X koji bi menjali i nadopunili flotu lovaca F-15C i D / Foto: Boeing

Boing se priprema za ponovnu proizvodnju borbenih aviona F-15 za RV SAD

Prošlog meseca Ratno vazduhoplovstvo SAD (USAF) podnelo je zahtev budžeta za fiskalnu 2020. godinu, a na spisku željene tehnike nalazi se i 8 borbenih aviona F-15 u varijanti F-15X vrednih 1,1 milijardu dolara. Zbog toga je, kako prenosi Associated Press, kompanija Boing  započela sa pripremama za povećanje obima proizvodnje svog pogona u Sent Luisu. Ovakav zahtev USAF iznenadio je mnoge pošto se proteklih godina ovaj vid američke vojske okrenuo borbenim avionima 5. generacije Lokid Martin F-35 Lightning II.

Podpredsednik kompanije Boeing International Prat Kumar izjavio je za list St. Louis Post-Dispatch da kompanija investira pre nego što Kongres odobri budžetski zahtev, kako bi brzo mogla da reaguje ukoliko bi USAF zatražilo brzo raspoređivanje na terenu. Inženjeri i stručnjaci za proizvodnju nedavno su se susreli u pogonu St. Louis da bi utvrdili kako efikasno sklopiti borbeni avion sa njegovim modernim odbrambenim, radarskim i operativnim sistemima.

Menadžer montaže aviona F-15 Andy Stark izjavio je da je sa svim unapređenjima koje su tokom godina urađene na F-15, postoji veći interes za njim. Stark je dodao da bi se oni radije suočili sa potrebom, nego sa čekanjem da se desi potreba i da se studije ponovnog pokretanja proizvodnje rade tako da kada dođe do potrebe već imaju poslovni slučaj i da budu spremni da krenu u akciju.

Proizvodna linija je trenutno sposobna da proizvodi jedan F-15 mesečno ali zvaničnici u Boingu veruju da minimalnim doradama mogu da povećaju proizvodnju na tri do četiri aviona svakog meseca. Proizvodnja je još uvek aktivna, pogon u Misuriju trenutno radi avione koje su naručili Saudijska Arabija kao i Katar. Narudžbina USAF produžila bi proizvodnju F-15 i nakon 2022. godine.

Neki zakonodavci su već izrazili zabrinutost da bi zahtev za avionima F-15 išao na štetu Boingovom konkurentu, kompaniji Lokid Martin. USAF je u nedavnom budžetskom zahtevu već smanjio svoje planove narudžbina aviona F-35 sa 54 na 48 aviona godišnje za period od 2021. do 2023. fiskalne godine. Još pre budžetskog zahteva USAF za F-15, pet američkih senatora iz država u kojima se proizvode delovi F-35, uputili su američkom predsedniku Donaldu Trampu i vršiocu dužnosti ministra odbrane Patriku Šanahanu, pismo u kome se upozorava da finansiranje nabavke F-15 ide na štetu projektu F-35.

Komentari

B

Podgrijavanje starog jela jer je novi ručak zagorio?

Odgovori
B

A ima li sta bolje od sarme kad odstoji 3 dana?

v

@Beduin
Jedino je pasulj bolji kad odstoji. :)
@BB
F15 je vrhunska masina – ne lezi joj poredjenje sa starim jelom.

М

Питам се да ли би амери дозволили Јапану да их купе уместо оних додатних 100 Ф-35 наручених прошле године који као треба да замену старе Ф-15це 😉… мало сјутра. Можда само као додатни пазар после.

Odgovori
Т

Не смеју ни да спомену… за пад је крив лош пилот…мртва уста не говоре…

A

Bilo je pitanje vremena. Ne moze F-35 da se u nekim situacijama zameni F-15. 2 motora, preko 8 tona nosivosti, neverovatno zilava konstrukcija i nenadmasiva pouzdanost. U situacijama kad bi se F-35 naoruzao do maksimuma, svakako bi gubio stelt, tako da jos jedan motor i malo vise uzgonske povrsine nije steta nego velika prednost!
Dodajmo na to da se cena naleta sadasnjih F-15c popela preko 45.000$ zbog starosti i sasvim je racionalno da naruce nove. Jedino je cudno sto ne naruce nekoliko desetina, a ne 8.

Odgovori
Ž

План је да се наручи 80 а спомиње се и 144 авиона. Ових 8 је само за фискалну 2020. годину.

F

@ Al-41F1

I meni je bila čudna količina od samo 8 komada a imaju toliko F-15C koje su preko 30 godina stare a koje bi trebalo uskoro zameniti. 80 do 144 komada već ima više smisla.

Nadam se da će se uskoro objaviti više detalja i slika, posebno cockpita. Baš me zanima da li će Advanced Cockpit (ACS) imati Elbitov Large Area Display ili će pak biti sa 3-4 pojedinačna displeja.

Vrhunski avion u svakom slučaju.

A

@Falcon
Zar nije vec defitivno potvrdjen prelazak na veliki pojedinacni displej za nove F-15? Tj. ceo „advanced cockpit“ sistem koji ukljucuje novi siroki HUD.
I da, konacno ce imati isti broj podvesnih tacaka kao SU-30, mada planiraju jos napredniju verziju koja ce moci do 18 ako se ne varam, a isto vazi i za Ruse koji su razvili dvostruke nosace(znaci do 22 zbog nosaca na kraju krila). Onih 9 za Mig-35 onda izgleda premalo, a vec sad je nedovoljno.
Sve u svemu F-15 je stvarno fenomenalan avion. Jedina mana je izuzetno visoka cena.

B

@Al
Dzabe mu 22 podvesne tacke kad je ovaj manji, nosi 2.5t vise naoruzanja, ide za 1000kmh brze, ima dolet veci za 1000km i leti 1000m vise u visinu :) manje-vise, i trosi manje goriva za trecinu.
Plus bolji radar i elektronika
I rakete

j

U poslednjih cetrdesetak godina F-15 je okosnica americkog vazduhoplovsta i cudi me zasto to nisu ranije uradili a ne da investiraju u onu bataru F-35

Odgovori
F

Ne mogu da smislim amere ali obožavam F-15 životinja i vrlo verovatno najbolji US avion ikada napravljen. Bogu hvala pa su uspeli da se izbore sa mafijom koja gura onog pregojenog buldoga od F-35. Neće ovo sprečiti dalje guranje F-35 ali kada zagusti bar će imati šta da pošalju u borbu da se F-35 slučajno ne ošteti kakav bi pa to skandal tek bio marketiška katastrofa :-D

Odgovori
A

Isti stav delimo… Od kako su nas drugi/treci put bombardovali ne bih kupio od njih zvaku a kamoli skup avion, cak i da je najbolji. Ali F-15 stvarno jeste fantastican, jos da nosi AIM-54 Phoenix-e kao Tomket sto je nosio bila bi to jos veca zverka.

Т

Још нисам видео да је ф35 преокренуо неки сукоб на њихову страну…

Odgovori
J

,,Podpredsednik kompanije Boeing International Prat Kumar izjavio je za list St. Louis Post-Dispatch da kompanija investira pre nego što Kongres odobri budžetski zahtev, kako bi brzo mogla da reaguje ukoliko
bi USAF zatražilo brzo raspoređivanje na terenu˝“
Ovo mi zvuči kao da su ,, slučajno“ znali za nove narudžbine.
Bilo kako , bilo nekako voli da čujem da se dokazana spravica ne otpisuje tako lako kao kod nekih.

Odgovori
B

V.d. američkog ministra odbrane Šanahan je bio jedan od potpredsednika Boinga. Pa kada dodamo da je izjavljivao da LM ne zna da napravi stealth avion (ovo preporučujem klubu obožavatelja F-35), onda nije ni malo čudno da Boingova kristalna kugla funkcioniše tako dobro. Na stranu što F-35 nikada neće biti tako dobar avion kao F-15 i što je samim tim odluka o nabavci ovih drugih zdravorazumska.

A

„Samo “ 8 aviona za 2020.godinu- Eh da je nasem RV Osam Novih aviona!!!!

Odgovori
J

BOEING je preziveo i dobija poslove iskljucivo Trampu. Razlog: Trampov pajtas vodi Boeing. Plus, Tramp od ranije privatno poseduje Boeing 757 i „pali“se na njega.
Obzirom da je LockheedMartin dobio oba perspektivna programa aviona V generacije (F-22 i F-35), Boeingu je ostalo da zivotari od proizvodnje aviona III i IV generacije (F-18 i F-15), koji bi ukoro izgubili trziste, obzirom na konkurentnu cenu F-35, kad krene velika serija (80M USD).

Odgovori
B

Ali je Tramp kično prizemljio 737 MAX, nije to učinila ni FAA ni Boeing (njihova sramota), vjerovatno da im se oduži…

E

@Ja tebi – ti meni
„Boeingu je ostalo da zivotari od proizvodnje aviona III i IV generacije (F-18 i F-15)“
F-15 i F-18 su praktički definicija IV generacije…
Boeing je pobjedio na natječaju za T-X, odobrena je početna proizvodnja MQ-25A, u toku je proizvodnja KC-46 i P-8, proizvode AH-64E koji mjenja sve predhodne varijante, dobili su i natječaj USAF-a za zamjenu svih UH-1N s MH-139 (varijanta AW139),…
Dakle, iako su bili u padu zadnjih godina, sada ponovo rastu, 2018.g. je Boeing defence završio s 57 milijardi USD u knjizi narudžbi.

P

E, da je živ McDD, pa da naruče koji F-4!

Odgovori
G

Kanta stara 40 godina i jos bi da je proizvode…sto bi rekli ovi nasi a i nase komsije koje ocima ne mogu da nas vide,migomrzi😂.
Salu na stranu,odlican avion tu nema diskusije,isto naravno vazi i za Mig-29,perfektan avion.

Odgovori
P

Ozbiljna super-sila i ekonomski najjaca drzava na svetu.Ovako treba da izgleda proizvodnja,a ne kao Rusija sa ukupno 100-150 novih aviona od 2005-2019,i jednim SU-57,a stalno obecavaju na recima,i nema nicega.
F-15 je fantastican avion sa nijednom izgubljenom vazdusnom bitkom,i mnogo pobeda.
U tandemu sa F-22 koji ima druge zadatke,i F-35, novi F-15X bice nepobedivi jos dugo vremena.

Odgovori
R

Da nema Trumpa, ne bi bilo ništa od ovoga. To znači ništa loše, upravo suprotno, netko je stavio cifre na papir koliko stoji održavanje F-22 i F-35 sljedećih 15 godina, koliko radnih sati mogu izgurati te koliko je očekivano ukupno vrijeme naleta, mirnodopsko i ratno (nevjerojatno, ali i takvo nešto ugrađuju u kalkulaciju). Nova verzija F-15 je već prije 10 godina trebala biti prava platforma s kojom su, poput Rusa, mogli rasteretiti rastegnutu flotu dosad pouzdanih F-15C. Tih 10 godina sad omogućava niz novih rješenja, dobar dio ih dolazi kao ‘know-how’ komponenti koje su ugrađene u F-22 i F-35, ali i više od toga. Avion je konačno dobio novu zamjenu za TEWS/elektronsko ratovanje (EPAWSS), novo vrlo moćno centralno računalo (više CPU snage nego na F-35), novi dispenseri za IC i radarske mamce, IRST nišanski sistem zadnje generacije, novi HUD, kompletno redizajnirani displej za pilota (kopilota), konačno pravi četverokanalni digitalni FBW. Ovo zadnje je posebno interesatno jer je nakon 40 godina eksploatacije omogućilo aktiviranje 2 vanjska pilona za nošenje (zasad) AIM-9X i AGM-88C HARM raketa. Rani testovi prije više decenija su pokazali da bilo što zakačeno na te pozicije (u startu je to bio ECM ometač AL/ALQ-131) stvara ozbiljan problem sa uzdužnom stabilnosti aviona koji bi u određenim situacijama mogao dovesti do spina. Digitalni FBW je to rješio, kao što je (očito) završen i razvoj novog četverostrukog lansera AIM-120 (AMBER). Po nekim ilustracijama, avion bi u nekoj ekstremnoj konfiguraciji mogao nositi i do 22 rakete. Radni vijek navodno 20.000 sati, cijena eksploatacije oko 30.000 USD/sat. 2 motora su kvalificirana F110-GE-129 i F100-PW-229 s time da General Electric ima prednost u većem dijelu letne envelope (još nema potvrde da se nude jači motori ugrađeni na Block#60 bahreinskih F-16). Još nije potvrđeno da li će biti zadnja verzija radara APG-82, ali je razvijen kontejner za centralni pilon s kojim se ostvaruje datalink sa F-22 i F-35 (Talon Hate). Sve u svemu, neki piloti F-35 se sad vjerojatno pitaju ‘How do I transfer to F-15 ?’….

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Perimetar na: [VIDEO] Putin u poseti Kazanju i Ahtubinsku: Do 2028. najavljeno 76 lovaca Su-57 i 100 borbenih helikoptera Mi-28NM

@Petrovic Dusan "Sa NATO nema govora da ratuju, jer je onda u pitanju rizik nuklearne eskalacije." Ako si veš upućen trebao bi da znaš da sa Rusijom nema rizika od nuklearne eskalacije - postoji samo rizik od samoubistva eventualnog napadača. Ako se, nedaj bože desi biće verovatno gotovo i za sve nas.

23. May 2019.Pogledaj

Tedy na: Večernji list: Hrvatska ponovo pokrenula proces nabavke višenamenskih borbenih aviona

@Al-41F1 Yes, the standardisation is essential. Even more important than the firepower. I didn't know that you have 3 full power rifle calibers in active service and 3 medium power. By the way, the economy minister announced yesterday they had finished the negociations with Beretta. Arx 160 will be the new standard rifle in Ro…

23. May 2019.Pogledaj

VladimirM na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Air Serbia: Najveća ekspanzija u novijoj povijesti regije

Statističar i Predrag, Ne vredi Vam pisanje kad se ne želi videti šta stoji stvarno iza neke ideje. Bilo da je dobra ili da je loša. Unapred se ograđujem da ne pišem iz ugla hobija, nacionalnih osećanja ili interesa. Pišem isključivo iz ugla struke. Postoji Analiza opravdanosti Aerodroma Morava urađena od strane veoma stručnih ljudi.…

23. May 2019.Pogledaj

Al-41F1 na: Prvi probni letovi grčkih borbenih aviona iznad Severne Makedonije

Mozda zato sto mi imamo jednu eskadrilu, a Grcka samo 10 puta toliko...

23. May 2019.Pogledaj

Golub na: Prvi probni letovi grčkih borbenih aviona iznad Severne Makedonije

Jednom davno, kada sam bio klinac, pitao sam - "dokle u visinu je nasa "teritorija" i dobio odgovor - "onoliko koliko mozes da kontrolises". Tako da, osim ako ne dodju do Vranja, verovatno necemo ni primetiti...

23. May 2019.Pogledaj

Send this to a friend