Španska podružnica kompanije Erbas predstavila je 16. oktobra koncept novog naprednog mlaznog trenažnog aviona AJT (Advanced Jet Trainer) koji ima radni naziv AFJT (Airbus Future Jet Trainer).
Reč je o jednomotornom, transoničnom srednjekrilnom dvosedu sa rasporedom sedišta jedno iza drugog namenjen za obuku pilota borbenih aviona 4,5 i 5. generacije, ali i za budući evropski borbeni avion NGF (New Generation Fighter) 6. generacije koji je deo projekta Future Combat Air System (FCAS) na kome za sada zajedno rade Francuska, Nemačka i Španija.

Ujedno avion je prilagođen zahtevima Ratnog vazduhoplovstva Španije za novim LIFT (Lead In-Fighter Trainer) avionom i mogao bi da zameni špansku flotu trenažnih aviona C-101EB Aviojet i F-5BM Freedom Fighter.

Ipak treba napomenuti da je Španija krajem januara ove godine objavila da je za zamenu C-101 naručila švajcarske turboelisne školske aviona Pilatus PC-21 (24 aviona za 204,75 miliona evra) koji će istovremeno zameniti i školske avione T-35 Pillan. Takođe, planirano je da PC-21 u prvo vreme zameni avion C-101 u osnovnoj obuci pilota.

Iz Erbasa su napomenuli da se koncepcija i dizajn AFJT zasnivaju i oslanjaju na pouzdanost, sigurnost, jednostavnost i ekonomičnost kao i da je projekat operativno, industrijsko i tehnološko razvojno rešenje koje će omogućiti Španiji da ostane na čelu evropske vazduhoplovne industrije. AFJT treba da bude opremljen paketom vrhunske avionike koji će se nadovezati na prethodna iskustva RV Španije sa avionima F-5, F/A-18 i EF-2000.
Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.
max
EU treba krenuti u formiranje zajedničke vojske ili bar zajedničke vojne nabave kako bi se uzimala i domaća EU oprema, a ne da se pogoduje američkim proizvođačima. Sada kada nema više opstrukcija iz Britanije to je realnije izvesti.
Andrija
Zajedničke nabavke definitivno treba realizovati. Koliko bi uštedele recimo Slovačka, Hrvatska, Rumunija i Bugarska da su zajedno organizovale tender za lovačke avione umesto da su išle svaka zasebno?
A tek kada bi se radilo na nivou EU…
B
To je vec postojalo pa je ukinuto, tesko da se to moze ponovo izvesti kada u potpunosti zavise od NATO koji kontrolise Amerika.
Amater
>> EU treba krenuti u formiranje zajedničke vojske ili bar zajedničke vojne nabave kako bi se uzimala i domaća EU oprema, a ne da se pogoduje američkim proizvođačima
Bez brige, kupovaće kinesko… Sve!
Shabatan
@Andrija
To ne funkcionira jer svatko hoće „pripadajuću proviziju“ u diskreciji. SAD će to opstruirat na milion načina da očuva pregovaraćku poziciju naspram malih mrava.
@Amater
Sjeti se samo kako je zavšio pokušaj u Bosni gdje je EUFOR trebao da zamjeni UNPROFOR.
Tako će biti dok je NATO vodi SAD.
Ivan1
If you are a globalist, that sounds ideal. However if you value sovereignty, europe should go in the exact opposite direction. These are not all the same people, in fact many have fought the biggest wars they ever fought against other eu members. Seems like there’s no point in even having a military if you can’t protect yourself from those who were your biggest enemies in the past.
Crnogorac
Interesantan projekat Airbus-a. Ono sto mi prvo pada na pamet kad vidim ove slike je njihov stari projekat EADS Mako od prije dvadeset godina, ciji je razvoj nazalost prekinut.
Imao je sjajne karakteristike, stealth komponente, mogucnost nosenja razlicitih vrsta v-v i v-z raketa, ugradnju razlicitih tipova radara…
Iz svega navedenog namecu mi se dva pitanja za gospodina Zivojina:
Zna li se zasto je prekinut razvoj EADS Mako aviona (mozda je pojava M-346 osujetila njihove planove)?
Zar Spancima ne bi bilo jeftinije, jednostavnije i lakse da su kupili M-346 nego da razvijaju sopstveni avion koji ce imati skoro iste karakteristike kao M-346 (transonicni mlazni skolsko-borbeni trenazni avion, na kojem se Talijani obucavaju da predju na EF-2000)? Mozda je odgovor na moje pitanje onaj dio iz zadnjeg pasusa da ce to rjesenje omoguciti Spaniji da ostane na celu evropske vazduhoplovne industrije.
Hvala unaprijed
Živojin Banković
Мислим да је пројекат Мако отказан пре свега због засићености тржишта а неке компаније које су требале да учествују у развоју су паралелно радиле и на другим пројектима исте класе.
Нисам оптимиста ни за овај пројекат, ово је сада представљен само концепт. У свету данас имате 9-10 типова млазних школско-борбених и тренажних авиона који ће још дуго бити актуелни. А многе државе млазњаке мењају школским турбоелисним авионима.
Crnogorac
@ Zivojin Bankovic
Hvala Vam na odgovoru.
U potpunosti se slazem sa Vama.
Ikar
Mislim da terenu trenaznih zrakoplova , Pilatus – 9/21 i Embraer EMB 314 ST su uzeli primat , najvise zbog niskih troskova odrzavanja a i dokazanom kvalitetom.
Nadzvucni trenazni zrakoplovi se jedino mogu prekvalifikovati da sluze za air policing, nadziranje ciljeva na zemlji i prvo presretanje. Najbolji primjeri su Korejske inacice(zrakoplovi) sa (FA-50), Italijanske sa M-346FA, Ceske sa Aero L-159 ALCA.
dembelan
Da li postoje realne šanse da se i druge zemlje van EU uključe u razvoj ovog aviona.
frane
U posljednje vrijeme kao da je trend zamjene mlaznih trenaznih zrakoplova onim turboelisnim.
Sama Svicarska je ovim zrakoplovom zamijenila britanske Hawk koje su imali kao trenazne.
Srbofil
Moze proci ako ga politicki „poguraju“, sto ce opet zavisiti od brzine razvoja, uspostavljanja proizvodnje i broja radnih mesta, kao i od cene projekta. Da li je potreban ovakav aviona? Pa tesko je reci…..da je supersonican jos bi i imao smisla pored Hawk, M-346, 345 itd.
RedAss
Kako se može govoriti o prezasićenosti tržišta ako se radi o Erbasu iza koga stoji takoreći EU? Kada naprave ovaj avion on je već prodat Nemačkoj, Francuskoj i Španiji. Uz Eurofighter se može progurati i drugim kupcima istog. Ko uzima već Airbus proizvode njega neće mnogo zanimati kineski avioni, Yak-130, T-346, T-50, T-7…tako daje njima tržište prilično ograničeno.
Živojin Banković
RedAss
Рекли сте “када га направе“.
Рекао бих “ако га направе“.
Немачка већ дуже време нема школско-борбени авион, своје пилоте школују у иностранству (САД).
Француска је набавила ПЦ-21, и даље користи Алфа Џет али не знамо још шта ће бити замена.
Шпанија је такође набавила ПЦ-21, наведено је у тексту.
Што се тиче Ербас производа, па већ имате земље које их користе а које су купиле школско-борбене авионе других произвођача.
У Европи 10 држава које имају борбене авионе немају школско-борбене авионе већ пилоте школују у иностранству. Тако им се више исплати.
А у Европи већ имате довољно авиона исте класе, италијански М-346 (али и авион нешто ниже класе М-345), британски Хоук, чешки Л-39НГ.
K
@Živojin Banković
Kako to da su se svi tako za domaće potrebe prebacili na turbo-elisne?
Zar je moguće tako preći sa Pilatusa na mlazni lovac, ili se svi za to treniraju vani, i ako da, gdje? Zar svi idu u SAD/UK/Italiju za to?
RedAss
Sve ste tačno naveli Živojine i svi podaci stoje. Ali imajte u vidu da je ovo kada ga naprave ključno jer danas da krenu najranije će ga uvesti u upotrebu za možda 5 godina. Civilna proizvodnja je osakaćena za narednu deceniju radna mesta se moraju nekako sačuvati i novac zaraditi.
vesko
Ja sam prije neki dan kao komentar na predstavljanje tog aviona u Podgorici, napisao da bi Embraerov Super tucano mogao da zamjeni G4 u ulozi skolskog aviona.Mislim da bi to bilo dobro i jeftino rjesenje da se zamjeni G4 ali da se za to ne potrosi previse novca ni za nabavku niti kasnije tokom eksploatacije.
дане
Шта мислиш колико кошта ембарера , од 10 до 18 милиона долара по комаду тако да то уопште није јефтино решење.
Živojin Banković
K
Сматра се да је ПЦ-21 довољан за прелазак на вишенаменски борбени авион.
Као што сам навео, Француска ће тим авионом заменити део Алфа Џетова, Шпанија мења млазне С-101 а у Швајцарској се са тог авиона прелази на Хорнет.
Државе у Европи које имају борбене авионе а немају млазне тренажне/школско-борбене авионе су Португал, Белгија, Холандија, Норвешка, Данска, Швајцарска, Мађарска, Немачка, Хрватска, Чешка (Албатроси су сада у компанији LOM Praha)
RedAss
Мислим да ће развој овог авиона трајати много дуже од 5 година.
PakleniVuk
Srbijo razvijaj projekat NA.
Srbofil
Odakle nam para da razvijemo NA kada ne mozemo kupiti ni dve eskadrile modernih visenamenskih aviona?
PakleniVuk
@Srbofil
Ćuti vidiš da vršim uticaj.
Ako Srbija čija je UTVA u vlasništvu države nema ovakvu radionicu i pogon kao ova na linku ,kako onda Srbija misli da napreduje i da se razvija? A ako UTVA ima ovakav pogon onda ni razvoj NA nije ništa specijalno . Uz par domaćih firmi koje se bave izradom elemenata od karbona ,projekat koji već imamo i par miliona možemo do prototipa,a sa prototipom možemo da privučemo i kupce. Kupimo jedan „Srbofil“ (to jest Saturn AL-31 )vektorisani motor od Braće Rusa ili Kineza i ajmo u akciju. Prodaja Laste stagnira,Sove takođe (ne znam ni da li su završena sva sertifikovanja ) ,a potražnja za mlaznim borbenim avionima je na istorijskom maksimumu ! Nadležni reagujte !
(Link do radionice https://youtu.be/FCBaHgPV_Yc)
Beduin
NA kazes?
Taj je vec napravljen u vidu Gripena i njje polucio neki komercijalni uspijeh.
Boža M
To je toliko veliki zalogaj na toliko različitih nivoa da je čista naučna fantastika.
Andrija
To bi bilo sasvim u skladu sa našim trendovima u poslednjih par decenija da avione razvijamo sa jedno 2-3 decenije kašnjenja (Lasta, modernizacija Orla).
Ajde da krenemo 2020. (jer je suviše vremena prošlo, a premalo je bilo urađeno do ’90. da bi govorili o nastavku razvoja) u razvoj aviona koji je trebalo da bude operativan i upotrebi krajem 90tih ili najkasnije početkom 2000ih.
Da ne navodimo brdo drugih faktički nepremostivih prepreka.
Branko
Pa nama je trebalo punih 30 godina da napravimo Lastu, koja je opet jedan od najslabijih aviona iz svoje klase, plus je to projekat jos iz SFRJ… Haubice na kamionu, visecevni lanseri i laksa oklopna vozila na tockovima su najvise sto moze da se proizvede kod nas. Pa i to uz vise od 50% uvoznih delova… Jos ne mogu da naprave stabilizovani mitraljez malog kalibra…
алекса
Развијено и направљено, зове се Рафал.Додуше ми смо требали правити једномоторца, Француски оригинал има два мотора.
Dušan
Pa bio je već MAKO projekt i ugasili su ga!
Wolfgang
U Srbiji projekt NA… ide vec 8 godina
Andrija
@PakleniVuk
,,A ako UTVA ima ovakav pogon onda ni razvoj NA nije ništa specijalno“
LOL :-) a zašto Češka onda koja ima takvu radionicu (fabriku jedrilica btw ko nije pogledao link) ne pravi nadzvučni višenamenski borbeni avion? Da podsećam to je 1 Češka koja jeste u stanju da proizvede L-159 i L-39NG (ništa ekvivalentno mi nismo u stanju da proizvedemo).
Od jedrilice do lovačkog aviona dug je put. Veoma dug.
PakleniVuk
@Andrija
Pitanje : „a zašto Češka onda koja ima takvu radionicu (fabriku jedrilica btw ko nije pogledao link) ne pravi nadzvučni višenamenski borbeni avion?“
Odgovor: Zato što u stvari oni nisu na našem nivou. Mi smo Čavku pravili pre 60-70 godina ,a oni je prave tek sada (i to koliko ja znam ovo je jedna od 4-5 koje trenutno postoje). Mi smo te klizače i jedrilice prevazišli (čak i dronovi nam nisu problem ove veličine kao njihova jedrilica),a oni još tavore u tom dobu. Sad kad završimo NA ,očekujem da za 70 godina i Jaroslav napravi jednog.
дане
Човек се зеза,kakav crni NA ,каква утва,а и ово је само макета чист доказ да југоимпорт успоставња трендове.
Aca
Buduci nas,definitivno.H145m,super puma i sad ovaj avion.
123
Videcemo kako će da se snalaze bez Britanaca.
PeraNS
Da ima pameti i da se priključi ovom projektu po cenu nabavke desetak aviona za napredni trening i uz uključivanje naše industrije pa makar 1-2% to bi našu avio industriju diglo iz pepela i preporučilo je za saradnju i sa drugim proizvođačima jer realno teško da sami možemo nešto raditi (ljudi koji su nešto znali već gule penziju) pa lagano da se hvata priključak u iole novim tehnologijama.
дане
Ако се ми не прикључимо ова ствар је пропала .
PeraNS
Komentar nije bio tog tipa, odnosno ne trebamo mi njima već obrnuto tako da za ovakve stvari treba kopati noktima!
Miloš77
Da, na žalost vidi se da je dizajn zasnovsn na ekonomičnosti prevashodno. Sve ostalo je softver i kojehod sisteme mogu da ugrafe u taj zmaj.
Zaista tužno i ružno „dizajnirana“ ptica 21-vog veka.
Beduin
Da.
U tlocrtu neodoljivo podsjeca na F5…..u biti vise na T38, ali isti djava.
Bokocrt…..baca mi na odmetnuta kineza s fromoze
B
T-7 je po dizajnu decenijama ispred ovog, a projektovan pre skoro 10 godina, poleteo 2016. Ovaj dosta lici na L-15.
Paqe
@B
Ovo manje liči na Як-130/M-346/JL-10(L-15) familiju nego na Folland Gnat od pre nekih 60-70 godina.
Miloš77
Ovaj dizajn veze nema sa L-15\Jak-130 linijom.
Kao da je dete unelo parametre a kompjuter izbacio crtež, i ovi rekli OK!
Dead1
Spanjolska ima svega 20-ak F-5BM Freddom Fighter. Pa tko razvija novi avion za tako malu naruzbu??!
Sto se tice LIFT ovo je zaista puno polje:
BAe Hawk
M-346
Yak-130
T-7
T-50
JL-9/FTC-2000
L-15
A sada AFJT?
B
JL-9 sigurno nije bolji, a Hawk leti jos od ranih sedamdesetih, dok Yak jos uvek nije u potpunosti razvijen.
Paqe
@B
Kako mislite da Як-130 nije u potpunosti razvijen? Koristi ga 6-7 država i proizveden u preko 150 primeraka. Naravno razvoj novih verzija i dalje postoji ali reći da nije razvijen nije tačno.
B
U planu je bila i verzija sa radarom i sa boljom elektronikom i vecim dijapazonom naoruzanja, takodje su u planu i verzije za izvidjanje i protiv-elektronsku borbu. Za sada postoji samo osnovni model.
Paqe
@B
Napisali ste da avion nije razvijen umesto da nisu razvijene sve planirane verzije. Velika je razlika.
Aleksa Radojičić
@Paqe
U poređenju sa M-346 i L-15, JaK-130 je daleko najslabija verzija iz cele porodice.
Dead1
B,
Nema veze sta je bolje. Vojna oprema se kupuje sa ekonomskim i politickim ciljevima kao glavnim uvjetima, a tek onda tehnickim sposobonstima.
Paqe
@Aleksa Radojičić
Nisam ni rekao da je bolji od nekog aviona ili nije. Napisao sam da je avion razvijen i da je avion uveden u upotrebu.
nomen
Realistican i ostvariv projekat.
Spanija ima potrebu za oko 40-60 ovih letjelica.
Boban
Moje misljenje je da treba da se ulozi u proizvodnju nekog jeftinog lovca, bombardera, koji bi bio jeftin za odrzavanje, i jeftin po satu naleta. Vecina drzava bi kupila takav avion za air polising. Ne treba neka velika maksimalna brzina, ne treba gomila podvesnik tacaka, ne treba neki radar ogromnog dometa, jer vecina drzava ima po pola ili jednu eskadrilu, sto je malo za neko ozbiljnije ratovanje.
Miloš 77
Zato sam ja za razvoj prostog i jeftinog domaćeg G-5!
Mozemo ga bolje dizajnirati nego ovo ružno pače, a bio bi prevashodno za trening i kao laki bombarder. Dakle trenažer i klasa iznad Bajraktar, CH-92 što se VZ napada tiče. Zamena za Orla i G-4! Mogu i vazduh vazduh sposobnosti da se otvore.
Paqe
@Miloš 77
Mislim da niste svesni da mi trenutno nemamo kapaciteta da razvijemo mnogo jeftinije borbene sisteme od bilo koje vrste aviona.
Miloš77
Ma svestan sam, ali sanjam o onome sto bi po meni imalo smisla da smo malo sposobniji. Ono sto bi se moglo izvoziti Iraku, Afhanistanu, Afričkim nacijama, itd, a i nama koristiti.
Aleksa Radojičić
Mi bi imali podužu avanturu da usvojimo licencu za jedan M-346 ili JaK-130, a razvoj domaćeg aviona je naučna fantastika. Jednostavno, domaća vazduhoplovna industrija je ponovo na početku, samo što ovaj put njen razvoj ne gura ni RV ni država.
Dead1
Miloš77, siromasne zemlje mijenaju mlaznjake sa turboelisnim avionima poput EMB314 Super Tucano, Cessna Caravan, T-6 Texan II i jurisnim helikopterima poput Mi-35.
Cak na zapadu mijenjaju mlazne skolske avione sa turboelisnim PC-21.
Nema nekog ozbiljnog trzista za G5, a kao sto sam prije napisao, tu je vec puno izbora. A ako uzmes u obzir manje mlaznjake ala M345, onda je cak jos vise izbora.
Dragan Dubonjac
Ovo mnogo liči ma Galeb G4 samo ima prošorenje na prednjem delu krila . ovo definitivno nije za VS !