BEG airport status
Erbas prikazao koncept novog mlaznog trenažnog aviona AFJT AFJT bi obučavao ne samo pilote borbenih aviona 4,5 i 5. već i 6. generacije / Foto: Airbus

Erbas prikazao koncept novog mlaznog trenažnog aviona AFJT

Španska podružnica kompanije Erbas predstavila je 16. oktobra koncept novog naprednog mlaznog trenažnog aviona AJT (Advanced Jet Trainer) koji ima radni naziv AFJT (Airbus Future Jet Trainer).

Reč je o jednomotornom, transoničnom srednjekrilnom dvosedu sa rasporedom sedišta jedno iza drugog namenjen za obuku pilota borbenih aviona 4,5 i 5. generacije, ali i za budući evropski borbeni avion NGF (New Generation Fighter) 6. generacije koji je deo projekta Future Combat Air System (FCAS) na kome za sada zajedno rade Francuska, Nemačka i Španija.

Kompanije, koje bi pod vođstvom Erbasa bile uključene u program razvoja AJTF / Foto: Erbas

Ujedno avion je prilagođen zahtevima Ratnog vazduhoplovstva Španije za novim LIFT (Lead In-Fighter Trainer) avionom i mogao bi da zameni špansku flotu trenažnih aviona C-101EB Aviojet i F-5BM Freedom Fighter.

AFTJ je transonični jednomotorni dvosed, niskokrilac / Foto: Erbas

Ipak treba napomenuti da je Španija krajem januara ove godine objavila da je za zamenu C-101 naručila švajcarske turboelisne školske aviona Pilatus PC-21 (24 aviona za 204,75 miliona evra) koji će istovremeno zameniti i školske avione T-35 Pillan. Takođe, planirano je da PC-21 u prvo vreme zameni avion C-101 u osnovnoj obuci pilota.

Da li ionako zasićenom tržištu treba još jedan projekat mlaznog trenažnog aviona? / Foto: Erbas

Iz Erbasa su napomenuli da se koncepcija i dizajn AFJT zasnivaju i oslanjaju na pouzdanost, sigurnost, jednostavnost i ekonomičnost kao i da je projekat operativno, industrijsko i tehnološko razvojno rešenje koje će omogućiti Španiji da ostane na čelu evropske vazduhoplovne industrije. AFJT treba da bude opremljen paketom vrhunske avionike koji će se nadovezati na prethodna iskustva RV Španije sa avionima F-5, F/A-18 i EF-2000.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

ma

EU treba krenuti u formiranje zajedničke vojske ili bar zajedničke vojne nabave kako bi se uzimala i domaća EU oprema, a ne da se pogoduje američkim proizvođačima. Sada kada nema više opstrukcija iz Britanije to je realnije izvesti.

Odgovori
An

Zajedničke nabavke definitivno treba realizovati. Koliko bi uštedele recimo Slovačka, Hrvatska, Rumunija i Bugarska da su zajedno organizovale tender za lovačke avione umesto da su išle svaka zasebno?

A tek kada bi se radilo na nivou EU…

B

To je vec postojalo pa je ukinuto, tesko da se to moze ponovo izvesti kada u potpunosti zavise od NATO koji kontrolise Amerika.

Am

>> EU treba krenuti u formiranje zajedničke vojske ili bar zajedničke vojne nabave kako bi se uzimala i domaća EU oprema, a ne da se pogoduje američkim proizvođačima

Bez brige, kupovaće kinesko… Sve!

Sh

@Andrija
To ne funkcionira jer svatko hoće „pripadajuću proviziju“ u diskreciji. SAD će to opstruirat na milion načina da očuva pregovaraćku poziciju naspram malih mrava.
@Amater
Sjeti se samo kako je zavšio pokušaj u Bosni gdje je EUFOR trebao da zamjeni UNPROFOR.
Tako će biti dok je NATO vodi SAD.

Iv

If you are a globalist, that sounds ideal. However if you value sovereignty, europe should go in the exact opposite direction. These are not all the same people, in fact many have fought the biggest wars they ever fought against other eu members. Seems like there’s no point in even having a military if you can’t protect yourself from those who were your biggest enemies in the past.

Cr

Interesantan projekat Airbus-a. Ono sto mi prvo pada na pamet kad vidim ove slike je njihov stari projekat EADS Mako od prije dvadeset godina, ciji je razvoj nazalost prekinut.
Imao je sjajne karakteristike, stealth komponente, mogucnost nosenja razlicitih vrsta v-v i v-z raketa, ugradnju razlicitih tipova radara…
Iz svega navedenog namecu mi se dva pitanja za gospodina Zivojina:
Zna li se zasto je prekinut razvoj EADS Mako aviona (mozda je pojava M-346 osujetila njihove planove)?
Zar Spancima ne bi bilo jeftinije, jednostavnije i lakse da su kupili M-346 nego da razvijaju sopstveni avion koji ce imati skoro iste karakteristike kao M-346 (transonicni mlazni skolsko-borbeni trenazni avion, na kojem se Talijani obucavaju da predju na EF-2000)? Mozda je odgovor na moje pitanje onaj dio iz zadnjeg pasusa da ce to rjesenje omoguciti Spaniji da ostane na celu evropske vazduhoplovne industrije.
Hvala unaprijed

Odgovori
Ž

Мислим да је пројекат Мако отказан пре свега због засићености тржишта а неке компаније које су требале да учествују у развоју су паралелно радиле и на другим пројектима исте класе.

Нисам оптимиста ни за овај пројекат, ово је сада представљен само концепт. У свету данас имате 9-10 типова млазних школско-борбених и тренажних авиона који ће још дуго бити актуелни. А многе државе млазњаке мењају школским турбоелисним авионима.

Cr

@ Zivojin Bankovic
Hvala Vam na odgovoru.
U potpunosti se slazem sa Vama.

Ik

Mislim da terenu trenaznih zrakoplova , Pilatus – 9/21 i Embraer EMB 314 ST su uzeli primat , najvise zbog niskih troskova odrzavanja a i dokazanom kvalitetom.
Nadzvucni trenazni zrakoplovi se jedino mogu prekvalifikovati da sluze za air policing, nadziranje ciljeva na zemlji i prvo presretanje. Najbolji primjeri su Korejske inacice(zrakoplovi) sa (FA-50), Italijanske sa M-346FA, Ceske sa Aero L-159 ALCA.

de

Da li postoje realne šanse da se i druge zemlje van EU uključe u razvoj ovog aviona.

Odgovori
fr

U posljednje vrijeme kao da je trend zamjene mlaznih trenaznih zrakoplova onim turboelisnim.
Sama Svicarska je ovim zrakoplovom zamijenila britanske Hawk koje su imali kao trenazne.

Odgovori
Sr

Moze proci ako ga politicki „poguraju“, sto ce opet zavisiti od brzine razvoja, uspostavljanja proizvodnje i broja radnih mesta, kao i od cene projekta. Da li je potreban ovakav aviona? Pa tesko je reci…..da je supersonican jos bi i imao smisla pored Hawk, M-346, 345 itd.

Odgovori
Re

Kako se može govoriti o prezasićenosti tržišta ako se radi o Erbasu iza koga stoji takoreći EU? Kada naprave ovaj avion on je već prodat Nemačkoj, Francuskoj i Španiji. Uz Eurofighter se može progurati i drugim kupcima istog. Ko uzima već Airbus proizvode njega neće mnogo zanimati kineski avioni, Yak-130, T-346, T-50, T-7…tako daje njima tržište prilično ograničeno.

Odgovori
Ž

RedAss

Рекли сте “када га направе“.

Рекао бих “ако га направе“.

Немачка већ дуже време нема школско-борбени авион, своје пилоте школују у иностранству (САД).

Француска је набавила ПЦ-21, и даље користи Алфа Џет али не знамо још шта ће бити замена.

Шпанија је такође набавила ПЦ-21, наведено је у тексту.

Што се тиче Ербас производа, па већ имате земље које их користе а које су купиле школско-борбене авионе других произвођача.

У Европи 10 држава које имају борбене авионе немају школско-борбене авионе већ пилоте школују у иностранству. Тако им се више исплати.

А у Европи већ имате довољно авиона исте класе, италијански М-346 (али и авион нешто ниже класе М-345), британски Хоук, чешки Л-39НГ.

K

@Živojin Banković

Kako to da su se svi tako za domaće potrebe prebacili na turbo-elisne?
Zar je moguće tako preći sa Pilatusa na mlazni lovac, ili se svi za to treniraju vani, i ako da, gdje? Zar svi idu u SAD/UK/Italiju za to?

Re

Sve ste tačno naveli Živojine i svi podaci stoje. Ali imajte u vidu da je ovo kada ga naprave ključno jer danas da krenu najranije će ga uvesti u upotrebu za možda 5 godina. Civilna proizvodnja je osakaćena za narednu deceniju radna mesta se moraju nekako sačuvati i novac zaraditi.

ve

Ja sam prije neki dan kao komentar na predstavljanje tog aviona u Podgorici, napisao da bi Embraerov Super tucano mogao da zamjeni G4 u ulozi skolskog aviona.Mislim da bi to bilo dobro i jeftino rjesenje da se zamjeni G4 ali da se za to ne potrosi previse novca ni za nabavku niti kasnije tokom eksploatacije.

д

Шта мислиш колико кошта ембарера , од 10 до 18 милиона долара по комаду тако да то уопште није јефтино решење.

Ž

K

Сматра се да је ПЦ-21 довољан за прелазак на вишенаменски борбени авион.

Као што сам навео, Француска ће тим авионом заменити део Алфа Џетова, Шпанија мења млазне С-101 а у Швајцарској се са тог авиона прелази на Хорнет.

Државе у Европи које имају борбене авионе а немају млазне тренажне/школско-борбене авионе су Португал, Белгија, Холандија, Норвешка, Данска, Швајцарска, Мађарска, Немачка, Хрватска, Чешка (Албатроси су сада у компанији LOM Praha)

RedAss

Мислим да ће развој овог авиона трајати много дуже од 5 година.

Pa

Srbijo razvijaj projekat NA.

Odgovori
Sr

Odakle nam para da razvijemo NA kada ne mozemo kupiti ni dve eskadrile modernih visenamenskih aviona?

Pa

@Srbofil
Ćuti vidiš da vršim uticaj.

Ako Srbija čija je UTVA u vlasništvu države nema ovakvu radionicu i pogon kao ova na linku ,kako onda Srbija misli da napreduje i da se razvija? A ako UTVA ima ovakav pogon onda ni razvoj NA nije ništa specijalno . Uz par domaćih firmi koje se bave izradom elemenata od karbona ,projekat koji već imamo i par miliona možemo do prototipa,a sa prototipom možemo da privučemo i kupce. Kupimo jedan „Srbofil“ (to jest Saturn AL-31 )vektorisani motor od Braće Rusa ili Kineza i ajmo u akciju. Prodaja Laste stagnira,Sove takođe (ne znam ni da li su završena sva sertifikovanja ) ,a potražnja za mlaznim borbenim avionima je na istorijskom maksimumu ! Nadležni reagujte !

(Link do radionice https://youtu.be/FCBaHgPV_Yc)

Be

NA kazes?
Taj je vec napravljen u vidu Gripena i njje polucio neki komercijalni uspijeh.

Bo

To je toliko veliki zalogaj na toliko različitih nivoa da je čista naučna fantastika.

An

To bi bilo sasvim u skladu sa našim trendovima u poslednjih par decenija da avione razvijamo sa jedno 2-3 decenije kašnjenja (Lasta, modernizacija Orla).

Ajde da krenemo 2020. (jer je suviše vremena prošlo, a premalo je bilo urađeno do ’90. da bi govorili o nastavku razvoja) u razvoj aviona koji je trebalo da bude operativan i upotrebi krajem 90tih ili najkasnije početkom 2000ih.

Da ne navodimo brdo drugih faktički nepremostivih prepreka.

Br

Pa nama je trebalo punih 30 godina da napravimo Lastu, koja je opet jedan od najslabijih aviona iz svoje klase, plus je to projekat jos iz SFRJ… Haubice na kamionu, visecevni lanseri i laksa oklopna vozila na tockovima su najvise sto moze da se proizvede kod nas. Pa i to uz vise od 50% uvoznih delova… Jos ne mogu da naprave stabilizovani mitraljez malog kalibra…

Развијено и направљено, зове се Рафал.Додуше ми смо требали правити једномоторца, Француски оригинал има два мотора.

Du

Pa bio je već MAKO projekt i ugasili su ga!

Wo

U Srbiji projekt NA… ide vec 8 godina

An

@PakleniVuk

,,A ako UTVA ima ovakav pogon onda ni razvoj NA nije ništa specijalno“

LOL :-) a zašto Češka onda koja ima takvu radionicu (fabriku jedrilica btw ko nije pogledao link) ne pravi nadzvučni višenamenski borbeni avion? Da podsećam to je 1 Češka koja jeste u stanju da proizvede L-159 i L-39NG (ništa ekvivalentno mi nismo u stanju da proizvedemo).

Od jedrilice do lovačkog aviona dug je put. Veoma dug.

Pa

@Andrija
Pitanje : „a zašto Češka onda koja ima takvu radionicu (fabriku jedrilica btw ko nije pogledao link) ne pravi nadzvučni višenamenski borbeni avion?“

Odgovor: Zato što u stvari oni nisu na našem nivou. Mi smo Čavku pravili pre 60-70 godina ,a oni je prave tek sada (i to koliko ja znam ovo je jedna od 4-5 koje trenutno postoje). Mi smo te klizače i jedrilice prevazišli (čak i dronovi nam nisu problem ove veličine kao njihova jedrilica),a oni još tavore u tom dobu. Sad kad završimo NA ,očekujem da za 70 godina i Jaroslav napravi jednog.

д

Човек се зеза,kakav crni NA ,каква утва,а и ово је само макета чист доказ да југоимпорт успоставња трендове.

Ac

Buduci nas,definitivno.H145m,super puma i sad ovaj avion.

Odgovori
12

Videcemo kako će da se snalaze bez Britanaca.

Odgovori
Pe

Da ima pameti i da se priključi ovom projektu po cenu nabavke desetak aviona za napredni trening i uz uključivanje naše industrije pa makar 1-2% to bi našu avio industriju diglo iz pepela i preporučilo je za saradnju i sa drugim proizvođačima jer realno teško da sami možemo nešto raditi (ljudi koji su nešto znali već gule penziju) pa lagano da se hvata priključak u iole novim tehnologijama.

Odgovori
д

Ако се ми не прикључимо ова ствар је пропала .

Pe

Komentar nije bio tog tipa, odnosno ne trebamo mi njima već obrnuto tako da za ovakve stvari treba kopati noktima!

Mi

Da, na žalost vidi se da je dizajn zasnovsn na ekonomičnosti prevashodno. Sve ostalo je softver i kojehod sisteme mogu da ugrafe u taj zmaj.

Zaista tužno i ružno „dizajnirana“ ptica 21-vog veka.

Odgovori
Be

Da.
U tlocrtu neodoljivo podsjeca na F5…..u biti vise na T38, ali isti djava.

Bokocrt…..baca mi na odmetnuta kineza s fromoze

B

T-7 je po dizajnu decenijama ispred ovog, a projektovan pre skoro 10 godina, poleteo 2016. Ovaj dosta lici na L-15.

@B
Ovo manje liči na Як-130/M-346/JL-10(L-15) familiju nego na Folland Gnat od pre nekih 60-70 godina.

Mi

Ovaj dizajn veze nema sa L-15\Jak-130 linijom.
Kao da je dete unelo parametre a kompjuter izbacio crtež, i ovi rekli OK!

De

Spanjolska ima svega 20-ak F-5BM Freddom Fighter. Pa tko razvija novi avion za tako malu naruzbu??!

Sto se tice LIFT ovo je zaista puno polje:

BAe Hawk
M-346
Yak-130
T-7
T-50
JL-9/FTC-2000
L-15

A sada AFJT?

Odgovori
B

JL-9 sigurno nije bolji, a Hawk leti jos od ranih sedamdesetih, dok Yak jos uvek nije u potpunosti razvijen.

@B
Kako mislite da Як-130 nije u potpunosti razvijen? Koristi ga 6-7 država i proizveden u preko 150 primeraka. Naravno razvoj novih verzija i dalje postoji ali reći da nije razvijen nije tačno.

B

U planu je bila i verzija sa radarom i sa boljom elektronikom i vecim dijapazonom naoruzanja, takodje su u planu i verzije za izvidjanje i protiv-elektronsku borbu. Za sada postoji samo osnovni model.

@B
Napisali ste da avion nije razvijen umesto da nisu razvijene sve planirane verzije. Velika je razlika.

Al

@Paqe

U poređenju sa M-346 i L-15, JaK-130 je daleko najslabija verzija iz cele porodice.

De

B,

Nema veze sta je bolje. Vojna oprema se kupuje sa ekonomskim i politickim ciljevima kao glavnim uvjetima, a tek onda tehnickim sposobonstima.

@Aleksa Radojičić
Nisam ni rekao da je bolji od nekog aviona ili nije. Napisao sam da je avion razvijen i da je avion uveden u upotrebu.

no

Realistican i ostvariv projekat.
Spanija ima potrebu za oko 40-60 ovih letjelica.

Odgovori
Bo

Moje misljenje je da treba da se ulozi u proizvodnju nekog jeftinog lovca, bombardera, koji bi bio jeftin za odrzavanje, i jeftin po satu naleta. Vecina drzava bi kupila takav avion za air polising. Ne treba neka velika maksimalna brzina, ne treba gomila podvesnik tacaka, ne treba neki radar ogromnog dometa, jer vecina drzava ima po pola ili jednu eskadrilu, sto je malo za neko ozbiljnije ratovanje.

Odgovori
Mi

Zato sam ja za razvoj prostog i jeftinog domaćeg G-5!
Mozemo ga bolje dizajnirati nego ovo ružno pače, a bio bi prevashodno za trening i kao laki bombarder. Dakle trenažer i klasa iznad Bajraktar, CH-92 što se VZ napada tiče. Zamena za Orla i G-4! Mogu i vazduh vazduh sposobnosti da se otvore.

@Miloš 77
Mislim da niste svesni da mi trenutno nemamo kapaciteta da razvijemo mnogo jeftinije borbene sisteme od bilo koje vrste aviona.

Mi

Ma svestan sam, ali sanjam o onome sto bi po meni imalo smisla da smo malo sposobniji. Ono sto bi se moglo izvoziti Iraku, Afhanistanu, Afričkim nacijama, itd, a i nama koristiti.

Al

Mi bi imali podužu avanturu da usvojimo licencu za jedan M-346 ili JaK-130, a razvoj domaćeg aviona je naučna fantastika. Jednostavno, domaća vazduhoplovna industrija je ponovo na početku, samo što ovaj put njen razvoj ne gura ni RV ni država.

De

Miloš77, siromasne zemlje mijenaju mlaznjake sa turboelisnim avionima poput EMB314 Super Tucano, Cessna Caravan, T-6 Texan II i jurisnim helikopterima poput Mi-35.

Cak na zapadu mijenjaju mlazne skolske avione sa turboelisnim PC-21.

Nema nekog ozbiljnog trzista za G5, a kao sto sam prije napisao, tu je vec puno izbora. A ako uzmes u obzir manje mlaznjake ala M345, onda je cak jos vise izbora.

Dr

Ovo mnogo liči ma Galeb G4 samo ima prošorenje na prednjem delu krila . ovo definitivno nije za VS !

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Taraba na: [EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

Mislim da je RH napravila dobar posao. Kupila je Rafale starosti kao 80% francuske flote, podigla infrastrukturu te do kraja 2026 postiže FOC. S obzirom na sigurnosne okolnosti u EU članicama je osigurana sredstva za ulaganje u obranu i ne samo naoružanja već i proizvodnih programa. ponuda Dassaultu da investira u RH je obostrani interes…

31. Mar 2025.Pogledaj

Aleksandar Ignjatović na: [INTERVJU] Od travnate piste do regionalnog centra: Kako Bratislav Milanović i MIND Grupa grade vazduhoplovni ekosistem u srcu Šumadije

Hvala Tango Sixu na divnom tekstu i divnoj reportaži. Gospodinu Milanoviću želim puno uspeha, zaslužio je i on i naša Šumadija. Nekada je Kragujevac imao dva aerodroma, a onda nakon 2sv.rata vremenom ostao je bez oba. A danas ideja i preduzetništvo je dovelo do ovog aerodroma sa odličnom perspektivom za tz. MALU AVIJACIJU, svaka čast…

31. Mar 2025.Pogledaj

KG na: [EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

Koliko malicioznih komentara na hrvatske Rafale koji su tu i lete iznad Hrvatske. Nisu u dolasku i ne planira se nadogradnja nečega što se ne zna hoće li ikada i stići. Nadogradnja na standard F4.1 je krenula lani u veljači i to je nešto normalno jer se F4.2 očekuje 2030. a F5 2035. Dakle nadogradnje…

31. Mar 2025.Pogledaj

Miloš77 na: Politička neizvesnost u odnosima Evrope i SAD kao prilika za dodatne narudžbine francuskih borbenih aviona Rafal

Evropa je ustvari jako podeljena u svakom pogledu i zbog toga jačanje i stabilnost ide sporo i teško. Mislim da se to zaboravilo nekako pod američkim NATO kišobranom, ali takodje i generalno, to jest ne vojno. Nadam se da će mudre glave i mir prevladati promenama koje slede.

30. Mar 2025.Pogledaj