BEG airport status
Burže: prikazan model francusko-nemačkog projekta novog borbenog aviona, projektu se zvanično priključila Španija Repne površine poput onih na američkom demonstratoru YF-23 Black Widow, DSI usisnici vazduha motora slični kao na F-35 / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Burže: prikazan model francusko-nemačkog projekta novog borbenog aviona, projektu se zvanično priključila Španija

Ovogodišnji aerokosmonautički salon Paris Air Show bila je još jedna prilika da se promoviše i prikaže koncept novog evropskog borbenog aviona koji, u programu FCAS (Future Combat Air System) za sada zajednički razvijaju Francuska, Nemačka i Španija. U ponedeljak 17. juna prikazan je model višenamenskog borbenog aviona NGF (New Generation Fighter) u razmeri 1:1 koji će pripadati 5. generaciji borbenih aviona mada ga svrstavaju i u 6. generaciju.

Događaju su prisustvovali francuski predsednik Emanuel Makron, ministri odbrane Francuske, Nemačke i Španije koji su potpisali okvirni sporazum o razvoju (ujedno i zvanično pristupanje Španije), kao i čelnici kompanija Dassault i Airbus Defence & Space koji su im nakon toga predstavili zvanični zajednički industrijski predlog novog evropskog borbenog aviona.

Pored modela NGF izložen je i model bespilotnog borbenog sistema Remote carrier koji takođe čini projekat FCAS / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Nosioci projekta su Francuzi odnosno kompanija Dassault koja je, zajedno sa evropskim konzorcijumom Airbus Defence & Space projekat FCAS prvi put predstavila javnosti još novembra 2017. godine. FCAS bi nakon 2040. godine trebao da zameni borbene aviona Rafale i EF-2000. Pored Nemačke, programu se 14. februara ove godine, pridružila i Španija kada je španska ministarska odbrane sa svojim francuskim i nemačkim kolegama potpisala pismo o nameri.

Iz Dasoa i Erbasa su na Buržeu saopštili da će faza demonstracije obuhvatiti period između 2019. i 2021. godine što će biti polazna tačka za demonstratore i razvoj tehnologije za NGF, bespilotne borbene sisteme (takozvane Remote carriers) i sistem za razmenu podataka i umrežavanje (Air Combat Cloud) što bi sve moglo biti spremno da poleti do 2026. godine. Potpisivanje ugovora očekuje se u četvrtom kvartalu ove godine i to nakon pokretanja faze pregovora kroz dostavljeni predlog industrije.

Kao glavni izvođač radova za NGF biće Dassault dok će Airbus voditi razvoj pratećih letelica Remote carriers i širok spektar sistema koji će podržati Air Combat Cloud. Predstavnik Dasoa Eric Trappier izjavio je da je u programu FCAS u poslednjih nekoliko meseci postignut izvanredan napredak kao i da će FCAS u narednim decenijama oblikovati najodlučniji evropski program vazdušne borbe i pokazati da je to snažan korak u izgradnji suvereniteta Evrope.

Pored Dasoa i Erbasa u ovom za sada trilateralnom programu učestvuju i druge kompanije, između ostalig vredno je pomenuti proizvođača senzora Thales, za naoružanje je zadužena MBDA a za motore Safran u saradnji sa MTU Aero Engines. I dok bi u francuskoj FCAS zamenio Rafala, u Nemačkoj EF-2000, Španija ima potrebu da do 2030. zameni celokupnu flotu američkih borbenih aviona F/A-18 Hornet. I pored toga, Španija je zainteresovana i za američki F-35 ali u STOVL verziji F-35B koji bi u Mornaričkoj avijaciji zamenili avione AV-8B Harrier II.

/ Foto: Airbus

Projekat novog francusko-nemačkog borbenog aviona New Generation Fighter zvanično su pokrenuli ministri odbrane Francuske i Nemačke na vazduhoploovnom sajmu ILA-2018. Prva finansijska sredstva za FCAS odobrena su 7. juna ove godine kada je nemački komitet za budžet Bundestaga doneo odluku o početnom finansiranju programa u vrednosti od 32,5 miliona evra. Nemačko ministarstvo finansija je u svom izveštaju navelo procenu da će troškovi razvoja do 2030. godine iznositi oko 8 milijardi evra.

FCAS će dakle biti samostalni evropski program u kome najverovatnije neće učestvovati SAD. Novi avion neće i ne može sprečiti da američki F-35 dominira na tržištu borbenih aviona, gotovo polovina svetskog tržišta je već rezervisana za ovaj borbeni avion 5. generacije. Međutim ovo je jedan od pokušaja da se deo Evrope ili bar deo nje u budućnosti delimično ili potpuno oslobodi velike zavisnosti od američke vojne tehnologije. Svoju privrženost razvoju NGF Nemačka je pokazala na više načina a jedan od njih je eliminisanje američkog F-35 kao potencijalnog kandidata za zamenu njenih borbenih aviona Tornado koje će najverovatnije smeniti dodatan broj EF-2000.

Ipak po ko zna koji put Evropljani ponovo nisu jedistveni, francusko-nemačko-španski FCAS imaće konkurenciju u vidu projekta Tempest koji će kako sada stvari stoje, zajedno razvijati Ujedninjeno Kraljevstvo, Švedska, Italija i Holandija. Tu je i program TF-X koji predstavlja razvoj turskog višenamenskog borbenog aviona kome se međutim za sada ne opredviđa svetla budućnost pre svega zbog sve lošijih političkih odnosa Turske i zapada.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

la

Takvu maketu su prikazali i Turci. Mogli smo i mi da sklepamo nešto od špera pa da se hvalimo. Evropa će proći kao sa eurofajterom, koji kad je napravljen bio je preskup i zastareo. Ali radna mesta, fondovi…. Kinezi, Rusi, sutra Indija i Brazil, to su ozbiljni igrači. Već sada Ruski Suhoj je bar duplo jeftiniji od ove Euro-makete, a tek Kinezi ? Maštarije koje će obveznici poreza plaćati.

Odgovori
Ma

>> Mogli smo i mi da sklepamo nešto od špera pa da se hvalimo.

Mogli ste samo vas niko ne bi uzeo za ozbiljno, ipak je drugacije kad Francuska i Nemacka naprave maketu. Avion kakav god da bude na kraju bice evropski proizvod (sta je problem sa EF? I F-22 je zastareo iz danasnje perspektive). Meni kao nekome ko placa porez u Evropi to je esencijalna stvar. Ako vec mora da se trosi na ovakve projekte onda bar da se proizvodi ovde a ne preko bare!

Pa

samo sto njihove postanu stvarnost,za razliku od nasih

BB

Pa moraju nešto raditi. Ne mogu kupovati od rusa (moralni stavovi) a od amerikanaca ta kupovina postaje problematična sa aspekta cijene, rokova, pouzdanosti, političkih pritisaka itd. Jeste da će pojesti para al’ će bar proizvođači šperploče profitirati 😄😄😄

Iv

Eurofighter zastario? O čemu ti pričaš?

Vl

Koliko para toliko muzike, ne srazmenrno naravno. Suhoj 27 u tom društvu nema šta da traži, manite vi propagandu. Suhoj realno nebi preživeo borbu ni sa Eurofajterima a ne ova mašina koja ima kolimo vidim mozak u klaudu veštačke inteligencije. SU 35 i bože pomozi u prvom udaru ali sve posle toga je čista sreća.

De

India I Brazil? India se muci da napravi Tejas sto je zastarjeli avion I koji kasni 20 godina.

Brazil.kupuje Svedske JAS-39 I ne razvija svoje borbene mlazne avione.

Ne

E ako je Eurofighter “zastareo avion”, onda stvarno nemam komentara.

Al

@Vlada
EF nema AESA radar, testiranje je opet odlozeno krajem prosle godine. Radar na SU-35 je daleko superiorniji, veca nosivost, veci je dolet, pouzdaniji generalno 10x, ma ne mogu da se porede. Bukvalno je po svemu SU-35 superorniji avion. Kao da poredite Ferrari 348 i Hondu NSX. Ovaj prvi je kao „prestizniji“, ali drugi je objasnio kako to treba zapravo da se radi.
Francuzi su lepo izasli iz projekta i napravili Rafal koji je po mnogim parametrima napredniji(bolji radar, najnapredniji autopilot itd.) i pouzdaniji neuporedivo, a pritom jeftiniji znatno i pri akviziciji i pri odrzavanju i nicim ne zavisi od Amerikanaca(osnovna raketa za EF je i dalje aim-120 i aim-9).
EF je najgori avion trenutno na trzistu po odnosu cene i kvaliteta. Bacanje para, u sta se Austrija najbolje uverila.

Su

Nije jedini proizvod razvoja aviona sam avion. Bar na zapadu. On je skoro sporedni proizvod.
Razvijaju se mnogi materijali, tehnologije, obucavaju ljudi, definisu standardi, upumpava novac za razvoj visoko tehnoloskih firmi koje mogu da proizvode mnogo sta novo za trziste, vojno i civilno.
Razvijace te tehnologija avionskih motora, komunikacija, radari, enkripcioni protokoli, viziri, senzori,… Mnogo sta od toga moze da se iskoristi na drugim mestima, ili da se iskoriste sama znanja do kojih se doslo u razvoju letelice, pogotovo su bitni iskustvo i znanje koje ce steci inzenjeri koji budu radili na ovim projektima.
Moguc je i drugi pristup: mi to ne mozemo i ne isplati nam se. Unapred dizemo ruke od projekta i svega sto moze da proistekne iz toga.

at

Eurofighter je odlican borbeni avion, ne mogu da vjerujem da ljudi koji redovno citaju ovaj portal mogu napisati da je los, zastareo ili najgori.

Ma

„EF nema AESA radar, testiranje je opet odlozeno…“

EF za Kuvajt opremljeni Captor-E radarima bi trebalo ove godine da budu isporuceni. I ako se to ne desi razlika izmedju „nije testiran“ i odlaganje isporuke gotovog proizvoda je prilicna.

Al

@Mayer
http://www.defense-aerospace.com/articles-view/feature/5/192171/eurofighter’s-aesa-radar-at-“very-high-risk”-of-missing-delivery-deadline.html
Iz zvanicnih izvora.
Avion kosta koliko kosta i sta nudi sto Rafal, F/A-18 ili F-16V vec ne nude i to za znatno manje novca, a o pouzdanosti da ne govorim? Ni zemlje koje su ga projektovale, ne mogu da ga odrzavaju kako treba. Stojim pri izjavi da je najgori avion trenutno na trzistu.

Ek

Pa ovo nije nikakav avion nego maketa…
Neće ga nikada ni početi da prave jer će se EU raspasti u međuvremenu.

Odgovori
Al

Mozda ne budu sujetni kao sa EF kojeg pride jos nisu zavrsili, niti radi kako treba, a kosta kao da je svemirski brod.
Sve cesce se potencira ta „evropska vojska“ od strane glavnih igraca u EU, ko zna, mozda se i opamete, samo medju politicarima tamo je cesto ego u redu velicina sa balkanskim kompleksom, dakle u oba slucaja veci od pameti. No….videcemo.

Odgovori
Br

Hm, voleo bih da vidim 20-ak zastarelih eurofajtera na Batajničkoj stajanci sa našom zastavom na njima…

Odgovori
ox

Znaš koja je cijena „zastarjelih“ eurofightera ? :D

Br

Na žalost znam… Lepo si shvatio poentu „zastareli“. Komentar je bio iziritiran pisanjem „lale“…

Pe

@Bratislav i @oxo
Ja vjerujem da za male pare mogu da se uzmu austrijski EF – male pare za aparate, ne za odrzavanje.
I onda bi dobio zastarjeli EF koji moza samo da nosi rakete za manevarsku borbu. I ne moze se modifikovati.

Ma

>> Ipak po ko zna koji put Evropljani ponovo nisu jedistveni

A zasto bi bili? U EU vlada sloboda preduzetnistva. Svako moze da dizajnira i ponudi bilo koje robe i usluge. Da li ima smisla raditi na dva projekta vojnih vazduhoplova? Zasto da ne, EU ima dosta drzava i 400 milioona stnovnika a potencijalno postoje i treca trzista.

Odgovori
Yr

Pa baš zbog te „nazovi slobode“ EU i pored ogromne ekonomske moći i visokog nivoa tehnološke razvijenosti ne da nije nekakav uticajan faktor u svetu, nego joj pozicija sve više slabi. Baš zato što se resursi rasipaju, zato što nema jedinstvene politike koja bi profilisala EU kao svetsku silu nezavisnu od tate preko bare. Pogledaj samo sa koliko malo para Rusi uspevaju da drže onakav „deterence“ arsenal, da održavaju korak sa SAD u vojnoj moći, ubijaju sa izvozom naoružanja i vojne opreme i projektuju silu po svetu. EU ima barem 10 puta jače i ekonomske i tehnološke kapacitete a za odbranu se i dalje oslanja na SAD. Tuga i jad. EU, ako želi da opstane i da održi poziciju ekonomskog i tehnološkog lidera u svetu mora da se reorganizuje, da uspostavi sopstvenu vojsku koja bi kontrolisala stratešku odbranu, da racionalizuje razvoj da ne razvijaju po 5 istih stvari u 5 država odjednom i ono najvažnije, mora da se otkači od NATO, da napravi „pakt o ne napadanju“ sa Rusijom i tako obezbedi istočno keilo i pristup sirovinama i energentima i da se uspostavi kao dominantna ekonomska, tehnološka i vojna sila u svetu. Ovo što sada rade vodi samo u slabljenje i raspad. Počistiće ih sa svetskog tržišta SAD, Kina i Indija ako se ovako nastavi.

Al

Vlada, ali do odredjene mere. Igrom slucaja znam direktora jednog giganta prehrambene industrije Srbije, od prosle godine u penziji tacnije. Kad su uvede sankcije EU Rusiji, povecao im se izvoz 12 puta u tu zemlju, ali su ubrzo nakon toga dobili dopis iz Brisela da to „ne smeju da rade“, ne samo oni nego dosta firmi u Srbiji. Nije nikakva „teorija zavere“ stvarno, cisto info da vidite da „sloboda preduzetnistva“ nije uvek bas sloboda preduzetnistva. U 99% slucajeva jeste stvarno, ali moze vam se zalomiti da nije.
Sto se vojne industrije tice, mislim da bi ovakvi projekti trebali biti zdruzeni i „sprovedeni ostrije“ u jednoj meri, jer ipak to vlade finansiraju i sve zemlje clanice imaju ogromnih ekonomskih benifita, red je i da vrate, ne? Drugo su privatnici i njihov kapital, tu je najbolje kad se drzava ne mesa.

Al

@Yrraf
To se zove „posledice drugog svetskog rata“, no polako, promenice i to valjda

ox

hmm, Europski Raptor. Zanimljivo

Odgovori
Vl

Iskreno ja bih voleo da i mi budemo jedna od zemalja koja će imati dve eskadrile ovih lovaca. Dosta je bilo sirotinje i kokekakvih trabanata na našen RV-u.

Odgovori
Yr

Već viđeno. Istorija se ponavlja. Opet će, ionako ograničene evropske resurse, da razvuku na dva projekta, razvoj će da se otegne u nedogled. Napraviće neku među-generaciju 5+, a kad izađu na tržište Rusi, Amerikanci i Kinezi će imati avione već 15-20 pa i 30 kod Amera godina u upotrebi, napraviće pakete modernizacije i biti i dalje u rangu ovog evropskog čeda. Cena će otići u nebo, pa će ionako srezane flote da režu i dalje, a od izvoza mogu da se nadaju samo reketiranju bliskoistočnih šeika i to ako nafta uopšte i dalje bude energent broj jedan. 5-10 godina nakon uvođenja, SAD će već izbaciti 6 generaciju a pratiće ih i Kinezi i Rusi, a ovi će i dalje da se pitaju kako je takav ekonomski džin kakva je EU takva šaka jada kad je u pitanju strateški uticaj i projekcija moći. Treba malo i mozga gospodo, nisu dovoljne samo pare.

Odgovori
Ma

Sigurno, za 5-10 godina 6. a Rusi jos nisu izbacili ni 5. generaciju, odnosno trebace im bar jos 5 godina. Ni Rusija ni Kina nemaju najnovije tehnologije u domenu recimo motora ili AESA radara, na evropskoj strani imas firme kao recimo Safran i Thales…

Yr

Molim te pročitaj pažljivo moj post pre nego odgovoriš na njega. Lepo sam napisao 5-10 godina nakon uvođenja ovog evropskog lovca u upotrebu (znači 2045-2050.-e) imaćemo već avione 6. generacije na tržištu sa kojima ovaj avion tada treba da se bori. I Rusi i Kinezi imaju funkcionalne AESA radare na brodovima i PVO sistemima i avionske AESA u fazi razvoja ili testiranja. I evropska AESA tehnologija je još u sličnoj fazi. Što se tiče motora proveri malo motor izdelije 30 kod Rusa ili WS-15 kod Kineza. Nisu još ful testirani i u upotrebi ali su svakako mnogo dalje u razvoju nego „motori“ prikazane evropske makete.
Ja baš i tvrdim da Evropa ima ogroman i ekonomski i tehnološki potencijal da bude lider kao i ti, ja ne sporim snagu i znanje firmi koje spominješ, ali kao što vidiš ti se resursi rasipaju na gomilu istih međusobno konkurentnih proizvoda sa komplikovanim i skupim razvojem i proizvodnjom podeljenom po nacionalnom ključu i na kraju je rezultat uvek kašnjenje, probijanje budžeta, skup i komplikovan proizvod i slabljenje vojne moći EU kao posledica malih serija skupe opreme koja se nabavlja na kašičicu i slabo je operativna. Prosto narodski rečeno, apsolutna je besmislica da se u Evropi razvijaju dva konkurentska aviona pete generacije kao što je bilo besmisleno i sa četvrtom.

ma

NGF projekat tesko da ce biti puna 5 peneracija lovaca a za 6tu generaciju lovaca treba se nasmejati. Raditi lovac 5 generacije da bi bio operativan od 2040g.—? je zakasnio projekat vec u samom startu. Ako zele neku konkurentsku vazdusnu silu ubuduce moraju se vise potruditi da bi lovac bio punokrvni avion 5te generacije a za 6tu …
Nista tu po ovoj maketi ne vidim spektakularno avion ko avion. Cak mislim da ima i malo kopije tipa F22, SU57. Koliko ce biti stealth?

Odgovori
Ma

Bice vrlo stealth, recimo samo DSI usisnici vazduha…

Ma

Rusi u razvoju aviomotora du ispred zapada….izedelenie 30 bice najmocniji motor a u oblasti radaske tehnologije misl8m fa rusi imsju ili ce vrlo skoro imati fotonski radar.U oblasti fotonike yRusi su daleko ispred svih za njima slede kinezi

ma

Mayer
Rusija je pred serijskom proizvodnjom lovaca 5te generacije gde ce vec imati 12 lovaca SU57 u operativnoj upotrebi od ove godine dok evropljani su napravili tek samo maketu, dakle tek treba projekat da se razradi jos uvek samo na papiru. Oni bi trebali odmah krenuti sa projektovanjem 6te generacije lovaca jer tek uvoditi u operativnu upotrebu avion 5te generacije od 2040te,45te je umnogome zakasnio projekat. Oko 2040 USA ce verovatno izbaciti na videlo 6tu generaciju svog projekta zavisi u kakvom ce stanju biti ta drzava do tada jer i pored ogromnog vojnog budzeta imaju dosta problema sa realizacijom takvih projekata, primer F35. Rusija ce do tada najverovatnije izvrsiti duboku modernizaciju lovca SU57 dovesti ga blizu 6te generacije lovaca gde je moguce potpuno upravljati lovcem vestackom inteligencijom. Zatim ce krenuti u projektovanje 6te gen. lovaca. A evropljani ce tek dobijati lovce 5te generacije i to u najboljem scenariju i koliko im tata preko bare to dozvoli da se razmahnu. Uostalom sve je to vec vidjeno kao sto rekoh ima tu dosta kopiranja F22,F35,SU57. Za mene ne moze biti lovac pune 6te generacije bilo koji, ako nema mogucnosti upravljjnja letelicom bez pilota i mogucnosti patroliranja u blizem kosmosu.

Odgovori
Ž

mateus

Русија неће имати 12 оперативних Су-57 ове године.

Већ само један док ће други бити испоручен следеће године а за сада је потписан уговор за само још 13 авиона, дакле укупно 15.

Ma

FCAS ima elemente nove generacije, prvo to nije samo avion, zatim air combat cloud koncept i dronovi. Sta jos? Motori sa „variable bypas ratio“? AI je samo jedna tehnika u informatici, trenutno marketiski jako eksploatisan termin kao sto je „cloud“ bio pre par gdina (i evo, imamo sada i „combat“ cloud).

Su-57 jos nije zavrsen, tih 12 komada su vise kao neka „subvencija“ Suhoju nego ozbiljna narudzba. Zavrsen ce biti kada dobije nove motore i radar, kada se integrise oruzije i sve sto treba i pokazu slike kokpita. O novom motoru se nije culo nista novo ima vec 18 meseci.

To

Ovom logikom, ni rucija nije trebala da razvija i sad uvodi u upotrebu PAK-FA jer je F-22 prvi put poletio 1990, a uveden u operativnu upotrebu 2005. , a Rusi 15 godina kasnije još ga nisu uveli u upotrebu

Zo

interesantna stvar bi bila sta ako se sukobe dva stelth aviona ? Oni jedan drugog ne mogu videti na radaru ,BVR rakete nemaju smisla.. Sukob moze poceti tek onda kada jedan drugog vide golim ocima…

Odgovori
ma

Zivojin
Mislio sam od ove godine pa na dalje. Ne za svih 12 ili 15, uostalom bice isporuceni u najkracem mogucem roku.

Odgovori
Yo

EU ima najveće ljudske, industrijske i ekonomske resurse na planeti i ukoliko prestane da ih ideološki uništava – ovakvim projektima će ih još više unaprediti…

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Dassal na: Savet roditelja Vazduhoplovne akademije protiv nove uprave: „15 rukovodilaca sa vazduhoplovnim sertifikatima podneće neopozive ostavke“

Udruzenje roditelja ima pravo glasa jer se ova skola u znacajnom delu finansira tako sto ucenici koji su ispod crte placaju skolu svojimnovcem. To sto neki spominju zapad i kapitalizam, cisto da znate da roditelji djaka imaju svoje predstavnike u upravnim telima i kada se dogode neke znacajne situacije njihov glas je itekako bitan.

13. Jan 2025.Pogledaj

Pro na: Interesantni novi kadrovi i detalji kineskih besposadnih letelica CH-92A i CH-95 u naoružanju RV i PVO Vojske Srbije

Da li ima informacija o korištenju dronova u uslovima ometanja,koliko su otporni,da li mogu autonomno da nastave misiju ili vrate u bazu?

12. Jan 2025.Pogledaj
12. Jan 2025.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Erbas isporučio 766 putničkih aviona u 2024. godini

@Dogma A kakva je po Vama kineska statistika u poredjenju sa Airbuss?Da li je Kina napravila bar jedan procenat od proizvodnje Airbuss? Rusija je u 2024 proizvela 36 vojnih aviona i izgubila iznad Ukrajine 40 oborenih (ukupno minus 4 za Ruse).

11. Jan 2025.Pogledaj

OpFor777 na: Rafal novogodišnjih informacija o budućem višenamenskom borbenom avionu RV i PVO

@Jordan: Eurofighter se kupuje da bi se linija održala, da bi maznuli jos po koji Arapskim zemljama za masne pare. Tehnologija unutar zmajeva poput Rafale, Eurofighter itd., može biti obećavajuca za 5-tu ili 6-tu generaciju, ali zmaj ostaje nešto što pripada 4-toj generaciji i time je sve rečeno. @Boki: Kinezi su ozbiljan igrač na svijetu…

11. Jan 2025.Pogledaj