Tiho i neprimetno, rađe nego sentimentom “gde ste vi bili kada je NOTAM promenio značenje?”, Američka Federalna uprava za vazduhoplovstvo (FAA) je direktivom 7930.2S koja je stupila na snagu 2. decembra 2021. godine preinačila značenje NOTAM-a iz “Notice to Airmen” u “Notice to Air Missions”.
U obrazloženju, američko regulatorno vazduhoplovno telo navodi da tako značenje NOTAM-a ima opštiju primenjivost i inkluzivnije je za sve vazduhoplovce i vazduhoplovne misije.
Reljefom vazduhoplovne zajednice na društvenim mrežama i forumima odjeknuli su razočarani, navodno nezainteresovani ali sa notom iritiranosti, uzvici o krajnjoj nepotrebnosti promene značenja s obzirom na to da je termin “čovek” (men) već dovoljno inkluzivan, kao i to da su dublji problemi i sama suština tegoba sa NOTAM-ima ostali van radarskog dometa.
Akronim NOTAM je u zvaničnoj upotrebi od 4. aprila 1947. godine nakon stupanja na snagu Konvencije o međunarodnom civilnom vazduhoplovstvu, a sam kodirani sistem slanja “poruka za vazduhoplovce ili avijatičare” počeo se koristiti oko 1920. godine. NOTAM sadrži vremenski ograničene informacije o izmenjenim uslovima na aerodromima i o navigacionim sistemima, kao i drugim potencijalnim opasnostima za bezbednost leta na krajnjoj lokaciji ili duž rute (bilo da se radi o zatvaranju pista ili rulnih staza, prisustvo divljih životinja, itd.).
Nakon jednog veka upotrebe sistem nije doživeo značajnije reforme, ali jeste slojevite probleme. Broj NOTAMA koji se izda godišnje je porastao sa 250.000 u 2000. godini, na 1.7 miliona u 2021. U svakom trenutku je oko 35.000 aktivnih NOTAM-a, a gotovo 20% važećih NOTAMA premašuje tromesečni period važnosti. Najkritičnije informacije o letu zakopane su među stotinama stranica kao deo pripreme letačkog osoblja za predstojeći let.
Pored toga, sistem skraćenica i velikih slova koji se koriste pri izdavanju NOTAM-a za mnoge je nečitljiv, nerazumljiv i arhaičan.
Svojevrsni alarm za buđenje uključio se 7. jula 2017. godine kada je pilot kompanije Air Canada na letu 759 iz Toronta do San Franciska za dlaku (4.3 m) izbegao sletanje na rulnu stazu gde je četiri aviona sa putnicima parkirano čekalo svoj red za poletanje. Rezultati istrage su pokazali da pilot nije primetio NOTAM koji obaveštava da je pista 28L zatvorena, tako da je pilot pri sletanju rulnu stazu C (paralelna pisti 28R) pomešao sa pistom.
Alarm je samo odgođen.

Širi kontekst, međutim, otkriva da promena značenja NOTAM-a ipak ima suštinsku pozadinu, neuhvatljivu za centrične (ne i nerazumne) zahteve i očekivanja zajednice pilota koju čini više od 90% muškaraca. Incijativa za promenu značenja akronima došla je od strane Federalnog ženskog programa (Federal Women’s Program) koji se, od kada ga je osnovao Lindon Džonson 1967. godine, u okviru federalnih uprava bavi identifikovanjem barijera zapošljavanju i napredovanju žena, kao i pokušajem da pospeše šanse za zapošljavanje žena u svim sferama delovanja na federalnom nivou.
Predstavnice ovog programa su jasne: jezik je bitan; terminologija koju koristimo predstavlja razliku između tumaranja po paučini prošlosti i zakoračenja u najzad artikulisanu potrebu da se u sferu nauke, tehnologije, inženjeringa i matematike (STEM) privuče što više žena kako bismo se približili cilju da najbolji kandidati zauzimaju svoje pozicije.
Identični zahtevi došli su od strane DAC (Savetodavni komitet za dronove pri FAA), koji još glasnije insistira na rodno neutralnom jeziku i kulturi inkluzije jer su istraživanja pokazala da je to put ka inovacijama i profitabilnosti. Termin „vazduhoplovne misije (air missions)“ tako uključuju ne samo sve vazduhoplovce u rodnoj odrednici već i operatere dronovima i vazduhoplovnim balonima koji takođe koriste NOTAM-e. Šira kampanja ide u pravcu eliminisanja odrednice UAV kao “unmanned aerial vehicles” i promene termina “unmanned” u “uncrewed”.
Ako ni to nije dovoljno, možemo se okrenuti i ponovnom suočavanju (nakon dve godine pauze) sa manjkom vazduhoplovnog osoblja, prvenstveno pilota i tehničara na šta upozoravaju gotovo sve globalne vazduhoplovne kompanije. Boing je u svom redovnom izdanju Perspektive za pilote i tehničare 2021-2040, procenio da u narednom dvadesetogodišnjem periodu postoji potreba za angažovanjem novih 612.000 pilota. Ograničavajući faktori za zapošljavanje pored očiglednog visokog ekonomskog praga za trening pilota je i negostoljubovost prema ženama koje čine svega 5-6% ukupnog broja pilota na globalnom nivou. Promena terminologije neće rešiti problem, ali će pomoći u kreiranju inkluzivnije kulture.
Na stvarnom ali prividnom gubitku mogu biti samo oni kojima će biti povereno da izvrše neophodne promene u svojim radnim uputstvima, kursevima i obukama. Za sada je promena ozvaničena samo pri američkom FAA, mada se očekuju slične promene i pri drugim globalnim vazduhoplovnim organizacijama.
Iako se Srbija suočava sa istim izazovima, čini se da se malo govori, a još manje vrše potrebna merenja o nivou reprezentativnosti u vazduhoplovnoj industriji. Tragom parafraze da onaj ko ne meri reprezentativnost ne može biti ni ozbiljan po pitanju iste je naznaka da nama tek predstoji misija, ali ne vazduhoplovna.
Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.
ivan1
Jezik nije staticna stvar, tako ni terminologija.Prije 30 godina bilo cudno videti zenu za volanom gradskog saobrecaja a danas to ni ne primetimo, bas mi svejedno ko me vozi samo me nemoj skrsiti. Ako ce izmena terminologije pomoci da se delom predrasude razbiju samo napred , menjaj.
Miloš77
Tako je. Manje kukanka i filozofiranja, vise rada! Popravljaj sve sto treba da s epopravi. I F-16 i MiG-29 su bili losi u prvoj varijantu al su imali potencijala i promene su dosle – nekom brze nekom mnogo sporije
!
Igor
„Mission“ ili „misija“ je reč neraskidivo povezana sa evrocentričnom velehrišćanskom hegemonijom, tačnije neželjenim prevođenjem lokalnog stanovništva u hrišćansku crkvu putem njenih isturenih odeljenja koja su nazivana misijama, uz upotrebu ispiranja mozga i mentalne torture, a često i fizičke sile. Zbog čega vazduhoplovne vlasti zamenjuju jedan simbol represije drugim?
Petar Vojinovic
Zbog čega Tango Six ima ovako imbecilne komentare, to je pravo pitanje.
maxy
Mene počinje da hvata strah od takvih kao što si ti Igore.
Ne znam, smem li nekome ujutro da poželim dobar dan. Šta ako mu nije dobar. Možda sam ga uvredio i još gore napravio. A šta ako čoveku uopšte i nije dan, već crna noć…
Stojko
Petu si mi cakru poremetio ovom izjavim, ali ovo je nesto novo. Do sad smo imali komentare kako je u hriscanstvu spasenje od ovozemaljskih jada i korone, a sad obrnusno, hriscanstvo nije dobro. Pa dodje mi da propadnem u centar ravne suplje Zemljine ploce ili da odem do piramide Zmaja da malo rezonujem u skladu sa vibracijama prirode, da se smirim, dok mi aura nije skroz potamnela.
Miladojka Youneed
>> Ženska inkluzija ili šira evolucija zastarelih vazduhoplovnih naziva?
Sam NOTAM je generalno zastareo koncept jos iz vremena kada je sve bilo analogno.
Gavrilo
Igor je postavio ineresantno i suvislo pitanje koje zapravo zadire u sustinu. Nije uljudno necije misljenje nazivati imbecilnim samo zato sto se ne uklapa u doktrinu. Svako dobro!
Petar Vojinovic
Ne, Igor je zaista imbecil.