BEG airport status
Kfirovi ponovo na nebu Šri Lanke, potpisan ugovor o remontu i modernizaciji Pored Šri Lanke, jedini vojni korisnik u svetu je RV Kolumbije. Na fotografiji kolumbijski Kfirovi C10 i TC12 / Foto: IAI

Kfirovi ponovo na nebu Šri Lanke, potpisan ugovor o remontu i modernizaciji

Prošle nedelje stigla nam je interesantna vest iz daleke Šri Lanke. U očiglednoj nemogućnosti nabavke novih višenamenskih borbenih aviona (govorilo se da će nabaviti indijski Tedžas ili ruski Su-30), državni vrh ove zemlje odlučio je da aktivira postojeći flotu borbenih aviona IAI Kfir izraelske proizvodnje koji od sredine 2017. godine nisu u operativnom stanju.

Prema ugovoru vrednom 50 miliona dolara koji je dodeljen izraelskoj kompaniji Israel Aerospace Industries (IAI), pet aviona Kfir C2, C7 i TC2 biće remontovani i modernizovani. Radovi će obuhvatiti zamenu kompletne elektronske opreme, iz kompanije IAI su naveli da će avioni dobiti novu avioniku sa tehnologijom 4+ generacije, što će omogućiti da se jednom, kada budu bila dostupna dodatna finansijska sredstva, ugradi napredni radar, senzori, komunikacija, i da piloti dobiju nove pilotske kacige. Najverovatnije je da su u pitanju kacige sa savremenim sistemom prikazivanja informacija, poput JHMCS.

Kako je iz IAI još saopšteno, posao će biti obavljen u Šri Lanki, uz transfer znanja i veština pripadnicima šrilankanskog Ratnog vazduhoplovstva sa kojim će tesno sarađivati i u čijim će objektima biti izvedeni radovi. Generalni direktor IAI Aviation Group Josi Melamed izjavio je da ovaj ugovor predstavlja početni korak u pripremi za buduće nadogradnje aviona na nivo, koji je izraelska kompanija definisala kao KNG tj. Kfir New Generation.

Britanski Janes preneo je izjavu direktora odseka kompanije IAI za poslove razvoja konverzija i nadogradnji Rana Brajera da će posao krenuti narednih meseci i da će trajati oko dve godine. On je još rekao da će na kraju procesa, avioni biti na nivou Block 60 (u suštini dalja nadogradnja verzije Kfir C10), ali bez sistema koje je navela kompanija, a koji će se moći ugraditi kada za to bude bilo novca.

Kfir je danas vrlo redak tip borbenog aviona u svetu, osim Šri Lanke koja se odlučila da obnovi operativnost svoje malobrojne flote, jedini vojni korisnik je Kolumbija čije Ratno vazduhoplovstrvo ima 21 modernizovani Kfir C10, C12 i TC12. Osim toga, 6 aviona verzije označene kao F-21A ‘’Lion’’ (modernizovani i dorađeni Kfir C1) koristi američka privatna firma ATAC – Airborne Tactical Advantage Company koji je u vlasništvu kompanije Textron.

Šri Lanka je bila nabavila ukupno 9 Kfirova, u periodu 2000-2001 su usporučena 4 C2 i TC2 i 4 C7, a potom 2005. još jedan Kfir C7. Avioni su korišćeni u borbenim dejstvima protiv pokreta LTTE (Liberation Tigers of Tamil Eelam, tzv. ‘’Tamilskih tigrova’’), a danas se nalaze u sastavu 10. eskadrile vazduhoplovne baze Kolombo (deo međunarodnog aerodroma Bandaranaike, Katunajake). U istoj vazduhoplovnoj bazi nalazi se 5. eskadrila opremljena takođe malobrojnom flotom od svega 4 kineska borbena aviona F-7BS, F-7GS i FT-7.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Gl

Njihovi kifirovi 3 generacije moderniji su od nasih raspalih migova

Odgovori
St

Ko nam je kriv sto smo se uvatili sovjetske tehnike i ne pustamo. 80tih je u izboru nza novi JNA avion bio i Mirage 2000 i F-16.

Šta to tačno imaju modernije u odnosu na naše modernizovane migove 29?

TT

Nisu al ajde ..

Gl

Stojko

Jaku mi je krivo sto nasi nisu mirage 2000 izabrale to je najveca vojna greska ikada napravljena

Ed

@Boža M
Pa ako se pogleda sto IAI nudi kao opciju za modernizaciju, onda gotovo sve je modernije od avionike i senzora.
Trenutno najnapredniji su Kolumbijski Kfirovi koji imaju navodno imaju AESA radar i mogu koristiti Phyton 5 i I-Derby-ER…

Ae

https://youtu.be/mUNE4rU7glk

Kolumbijski Block 60, modernizacija iz davne 2008…

Ni

@Gladius
Zašto? Mirage je i tada a i sada slabiji od većine verzija MiGa-29, kako u radarskom dometu, tako i u naoružanju. Prve verzije 2000 nisu mogle da nose nista osim raketa kratkog dometa 10km, dok danas Mirage 2000-9 nosi raketu Mica koja ne može ni da se meri sa R77 ili novijom R27.

@Ed

Komentar nije bio u smislu šta je sve moguće ugraditi na Kfir, jer svašta je moguće ugraditi i na Mig 29, već je bio potcenjivački u smislu da njihovi aktuelni Kfirovi imaju bolju avioniku od naših remontovanih i modernizovanih Migova 29, što očigledno nije istina, pogotovo za verziju C2. C7 ima HOTAS i ne mnogo zastareo radar, ali su od 2000-2005 godište. Dakle, relativno je nov avion.

Da imamo novije migove 29, 2000-2005 godište, kao što su ti Kfirovi koje je kupila Šri Lanka, onda bi imalo smisla da u njih ugrađujemo daleko moderniju avioniku, ovako, zbog resursa, nema smisla.

Uzgred, od 15 koliko su nabavili, izgubili su tri u udesima, a dva su uništena na zemlji od strane pobunjenika. Prve, C2 su dobili 1995-1996, tako da nije baš impresivna služba. Šta su naši migovi-29, doživeli i preživeli, to je retko koji avion.

А

@Gladius Па ти као да си завршио машински факултет „Катедра за ваздухопловство“ , али испред , код портира. Тако лупати и излагати без трунке знања

Sr

@Александар
Ne moras zavrsiti nikakav fakultet da znas kako je sasvim logicno ako projektujes avion sa Francuzima koji ce koristiti njihovu opremu, alate, delove, naoruzanje, motore itd. Da nema smisla usvajati privremeno sovjetski ili bilo ciji drugi.

Jeste Mig tada bio „boljih“ TTK stvarno, dan danas je bolji letac(uprkos FBW), ali Miraz je jedna prelepa masina. Usavrsen, ispeglan, modernizovan kako treba, pravi visenamenski avion. Mozda je to lekcija da se gen. ne treba oslanjati na „sporedne“ platforme nekih zemalja jer su vece sanse da izgube tehnicku i finanijsku podrsku u buducnosti?

Sl

Koji izbor?!
Pa SSSR je imala veliki klirinski dug prema SFRJ i isti je delom otplacen isporukom aviona…
Vidite da su tako skoro svima placali (mislim na naoruzanje)?
Da li bi iko uzeo nov nesto skuplji auto slabijih karakteristika od jednog prodavca kojem moras da platis u kesu ili kreditom ili isto nov nesto povoljniji avion boljih performansi od drugog prodavca koji ti duguje pare i nema drugi nacin da ti plati?!

Mi

Jedan od mojih omiljenih aviona i pored toga sto ih vreme neumitno gazi! Dokaz Izraelske inventivnosti, aerodinamika Miraza sa motorom iz F4 Fantoma!
Ovo kazem sa aspekta vazduhoplovnog maketara.
PS: Modernizovani Kfir bi u zubima nosio 2 modernizovana Orla, to je na zalost nasa tuzna realnost!

Odgovori
Ti

Ne sumnjam da se svojevremeno radilo o savremenim i unapređenim kopijama Miraža 3 ali da je baš toliko dobro koliko tvrde neki u komentarima, koristio bi ih sam Izrael. I sama opcija Delte i modifikacije sa krilcima ispred se napušta od francuza a ranije je već napuštena od američkih konstruktora f 102/106. Zbog čega, znaju bolje ljudi koji poznaju aerodinamiku ali očito da nešto ne štima. Pitanje je tu i zamora materijala, pa nije baš svaka taraba zapadne tehnologije p… a

Odgovori
Bo

Izrael ih je koristio od 1975. pa sve do sredine devedesetih, dakle nepunih 20 godina bez prestanka. U početku su korišćeni za lovačke zadatke, ali nakon dolaska prvo F-15 (1976.), a kasnije i F-16 (1978.) oni su uglavnom bili angažovani na LBA zadacima. Znači, nije problem bio avion, već konkurencija u RV.

St

NIje Mirage III vec Mirage 5.

@Bole

Nepunih 20 godina je kratka upotreba za avione uvedene sedamdesetih u naoružanje. Znači da nije bio baš dobar, pogotovo u odnosu na f16, koji ga je zamenio. Oba jednomotorni višenamenski.

Ti

Stojko, Miraž 5 je izveden iz Miraža 3, a Izrael nikada nije imao Miraž 5, već je kopiran Miraž 3 i kasnije ukradeni nacrti švajcarskih varijanti Miraža 3.

Al

@Tihomir Dejanović

Miraže V je rađen po izraelskim predlozima za dalje poboljšanje Miraža III. Izraelska verzija Miraža V, koja je ili urađena to tim predlozima ili sa tajnom francuskom saradnjom, jer nazvana Nešer. Iz nje će kasnije nastati Kfir, kao daleko sposobnija verzija Nešera.

Ti

Aleksa, ne znam šta mi pokušavaš približiti, nešto znaš ali ne znaš napisati. Ja sam izneo mišljenje da je kfir stara platforma i da ga ne koristi ni Izrael. U pravu si da je Izrael tražio Miraž 3 bez radara a većom nosivošću goriva i ubs. Proizvedeni aparati, nazvani Miraž 5, nikada nisu došli u ruke Izraelaca, zbog sankcija pa su oni počeli da rade svoje modele, koji nisu baš svi dugo ostajali u eksploataciji pa se došlo do kfira i spektakularno najavljivanog Namera koji nije ni poletio. Miraž 5 nije poboljšanje Miraža 3, nego inačica za napad na ciljeve na zemlji a Miraž 3 ima svoju evoluciju po poboljšanim modelima, kao i sam Miraž 5 što ima nekoliko modela. Ocjenu stanja Izraelskih vazduhoplova, njihove proizvodnje i kupljenih stranih vazduhoplova, koje polovne prodaju, dali su hrvatski piloti proteklih godina, izraubovano, iskorišteno….

Be

Yok.
Izraelcani su koncipirali Mirage 5.
Isti je Daso razvio po Izraelskim specifikacijama, proizveo 50ak kom prije nego su se ovi zaigrali po Libanonu a DeGaule bubno sankcije.

Mossad potom cini ono u cemu je najbolji, maznjava nacrte te Izrael razvije Nasher iz kojeg je poslije nastao Kfir.

Ugl, Kfir je bio MiG21 Bison ali 30 godina prije Bisona.

Ti

Predajem se

Bo

@Boža M

Da nije bio dobar, povukli bi ga iz upotrebe pre početka osamdesetih, po mom mišljenju najkasnije 1982. godine. Znači, imao bi još kraću upotrebu. Ovako, dve decenije upotrebe je ipak dug period.

Ti

@Bole. Delta i kanardi prevazidjeni? Gripen, rafal, eurofighter, kinezi?

Bo

@Tipo

Ne znam zašto mislite da sam napravio takvu insinuaciju, jer nigde nisam pomenuo ni koncepciju delta krila ni kanarde, a kamoli Gripena, Rafal, Eurofajtera ili kinesku gamu. Spomenuo sam samo činjenice vezane za inventar izraelskog RV kao odgovor na prvi komentar u ovoj grupi.

Du

Autosovnizam je cudo. Pluje se MiG 29 iako je doveden na SM standard. Sve mora da se velica ako je zapadno cak i govno. A Rusko sve lose i da mora da se pluje po Drzavi i Vucicu naravno. 🙄

Odgovori
TT

Bukvalno, ljudi preteruju, imam osecaj i da smo SU-35s nabavili da mu nasli manu .. -.-

Sr

@dusan jevtic
“Iako je doveden na SM standard”. Pa ako ovi avioni dobiju nove eltine radare, datalink i hmd, sto se elektronike tice bice moderniji od nasih aviona. SM losiji standard je iz 90ih. Upotrebljiv je, ali je daleko od sjajnog. Samo sto se u medijima prestavlja kao da je F-22
@TT
Pa tesko, jer sa SU-35 bi nekako i mogle da se utemelje one fore “sila u regionu”. Ovako dobijes avion iz 80ih, dovedes ga na nivo 90ih i ku**is se kao da si VKS, malo je to glupo, zar ne?
Dobro je to resenje bilo, ali iskreno vise nuzda i jedina opcija, a manje ono sto zaista treba.

Gl

Nemam nista ja protiv toga sto su migovi ruski to je najmanji ptoblem ne sporim ja ruski kvalitet ipak su oni osmislili helikoptere i majstori su za vazduhoplovstvo,ali nas mig nema digitalni kokpit i nema aesa radar a sve to je moglo da se uradi barem na M2 standard da je nadogradjen

Bo

Gladius
Ne mogu se 9-12 i 9-13 dovesti na veci standard od SM. Cak ne moze ni na SMT. A M2 je u stvari izvozna verzija MIG 35. O tome je Tango six vec pisao.

Dr

Realno, na SM standardu su sekundicu slabili od X-Wing Starfigthera.

Sr

@Bob
SMT/UPG je upravo nastao na 9.12B kakvi su nasi bili! Naravno da mogu mnogo vise od SM, odakle vam to?

Gu

Dušan Jevtic

U pitanju je bolestan mentalitet u našem narodu.
Na Batajnici da postrojimo eskadrilu F-22 i eskadrilu Su-57 našem narodu ne bi valjalo,rekli bi da tamo neki Iranski F-14 bolji avion od gore spomenutih.Mora biti kontra i gotovo,ne daj Bože da se Srbi slože oko nečega.

Bo

Srbofil
Po tome sto su nasi trazili da se izvuku maksimumi iz ovih aviona koje imamo. Ruski inzinjeri su rekli standard SM, i to sa modernizacijom postojeceg radara, jer se dobijaju slizne perfomanse radara (Razlika je u uglu zahvata radara 140 naspram 170 stepeni, a domet isti 120 km), ali znatno jeftinije, i modernizacija moze da se izvrsi u Srbiji. Za sve ostale modernizacije, avioni moraju da se vracaju u Rusiju.

Ne

Dušan Jevtić
Ne razumijem to negiranja prava nekomu da propituje, kritizira, napada argumentima… bilo što i bilo koga odgovornoga. Isto tako ne razumijem niti to pripisivanje nekakve nepogrešivosti nekomu vođi, predsjedniku i poistovjećivanje Vođe i Države…
Mislim da je taj posao s moderniziranim Migovima financijski preskup i netransparentan. Kad zbrojite dostupne iznose troškova cijelog paketa, tj. remonta, transporta, modernizacije ruskih i bjeloruskih migova, naoružanje i druge redovne troškove i podijelite te troškove sa satima preostalog raspoloživog naleta, ti migovi su blizu troškovima naleta, recimo, budućih švicarskih aviona F-35. Trošenje stotina milijuna eura budžetskog novca na takve avione uvijek bih kritizirao i napadao odgovorne.

Ž

Bob

Наравно да се МиГ-ови 29 верзија 9.12 и 9.13 могу довести до нивоа СМТ. А ето рецимо индијски 9.12Б су доведени на јиво 9.20 односно УПГ који је још више унапређени СМТ 9.19.

Наши авиони ће, како се сада чини, бити нешто више од СМ.

Јер стари СМ из 90-тих није имао нови сигнализатор радарског озрачења Л-150 Пастељ (кога има управо СМТ) као ни нов систем за противелектронска дејства.

Dr

@Nezainteresiran

Posao sa modernizacijom MiG-29 preskup?
Najbolje da su nam Rusi o svom trosku modernizovali i naoruzali MiG-29, da se mi ne trosimo.

Imamo mi u susedstvu Rumuniju koja je nabavila F-16 stare 40. godina. Pogledajte koliko je njih kostala nabavka aviona i sve sto ide uz to, pa ce vam neke stvari biti jasnije…

Br

@Bob

M2 je dvosed verzije M, nije unapredjena verzija MiG-29M.

TT

Nezainteresiran

Nije poenta u kritici, i ja kritikujem kada ima smisla ali posao oko Migova je bio dobar i jeftin, za 280 miliona evra imati 14 aviona 4. generacije je odlican posao.

Sa vrha vojske su stigle izjave da je Mig-29 prelazno resenje do 2027.-30 godine i da ce se do tada kupiti nov avion.
Kao prelazno resenje ovi Migovi su odlicni, piloti nabijaju nalet, novi se obucavaju, a tehnicari rade sa avionom 4. generacije.

To sto neki u sred krize i najveceg pada ekonomije u zadnjih 25 godina trose milijarde da kupe avion da bi bili godinu-dve bolji po tom pitanju od komsije nije nas problim, niti bi imalo smisla da Srbija izdvaja milijarde za to u ovom trenutnku, ima mnogo precih stvari i nije bilo ni vremena da se piloti obuce za nov avion u tako kratkom roku.

Problem sa vama je sto sve gledate kroz politiku i potreba za kritikom nije vezana za sposobnost ili potrebe vojske vec za potrebu da se pljune po trenutnoj vladajucoj garnituri, to je ono o cemu pisem, ako ste pristrasni i zlonamerni kritika nije konstruktivna.

TT

Srbofil

Upravo tako, to je bilo dobro prelazno resenje, sa vojnog vrha je vise puta receno da ce se do kraja decenije nabaviti nov avion.

Ti komentari da je neko sila sa 10-20 aviona, ma kakvi oni bili, nisu vredni paznje…

Sr

@Drina
Samo sto znamo tacno sta je uslo u troskove Rumunima pa mozemo suditi da li je preskupo ili nije. Mi za nase ne znamo. Ako je uzeto dosta naoruzanja onda je jeftino, a ako nije, onda je jako skupo obzirom na mogucnosti i tehnicki „nivo“ te opreme.

Moja neka glavna zamerka je sto su „ni tu ni tamo“. Nisu klot pa da kazemo „bar su jeftini“, a nisu ni SMT/UPG pa da kazemo „dosta moderni“ u relativnom smislu. Mada ne treba nam sada bolje.

Al

@Nezainteresiran

Jedno je napisati produženi pasus sa tvrdnjom i svim argumentima za/protiv, a drugo je napisati prosto proširenu rečenicu sa nekim paušalnim zaključkom. Prvo jeste kritika, bila ona na mestu ili ne, a drugo je prosipanje gluposti u najboljem slučaju, u najgorem ne čije omaložavanje. Prvo vodi ka daljem usavršavanju, drugo ne vodi nikud. Ako neko hoće da iskoristi njegovo pravo na kritiku, onda bi bilo lepo da to uradi kako treba, a ne kao prosečni posetilac lokalne kafane.

Drugo, na osnovu kojih ste organičenih sati naleta Vi podeli sve troškove, kada stara ograničenja za sate naleta više ne postoje i sami avioni se održavaju po stanju, tj. ako se posle 10 godina od poslednjeg remonta proceni da mogu leteti još, oni mogu leteli još nekoliko godina koliko proizvođač predvidi?

Ne

Drina, Aleksa, etc
Prvo, i jesam prosječan posjetitelj koji želi pročitati nešto zanimljivo, ponešto naučiti…
Rumunji su kupili 12 F16 za 180+ milijuna dolara, tj. 108 za avion, 78 za modernizaciju, te 440+ milijuna za infrastrukturu, naoružanje, obuku, održavanje…. I za te novce može računati na točno određen nalet…
Srbija je za točno nepoznat iznos dobila desetak aparata iz Rusija i Bjelorusija, modernizira ih, kupljen je nepoznat broj komada različitog oružja za nepoznati iznos, može ih koristiti do 2027-2030. godine, a možda i poslije AKO proizvođač utvrdi da je to moguće s obzirom na stanje stroja. Količine i cijene dijelova, alata, elektronskih komponenti i ine opreme isto ne znamo. Troškovi obuke letačkog i tehničkog osoblja za Srbiju su mnogo manji jer već koriste MIG 29, nego Rumunje koji uvode zapadnu tehnologiju.
Transparentnost, odgovornost….???

Dr

@Nezainteresiran

Remont, modernizacija itd. doniranih MiG-29 ne prelazi cenu od 250. miliona.
Na drugoj strani Rumuni su platili 628. miliona evra 12. aviona sa simbolicnim kolicinama naoruzanja.
Dakle ako su nas MiG-29 kostali preskupo, sta da kazu Rumuni.
Nemojte samo vi o transprentnosti, jos se secam one price oko Baraka: Hrvatska je usla u nabavku F-16 transparentno za razliku od Srbije…svi znamo kako se na kraju zavrsilo. O remontu MiG-21 u Ukrajini da ne pisem…

Ž

Srbofil, Nezainteresiran

За првих 12 авиона је набављено врло мало наоружања.

“Uz avione je od naoružanja nabavljeno 60 raketa vazduh-vazduh AIM-9M ’’Sidewinder’’ uz 4 vežbovne rakete CATM (Captive Air Training Missile), 30 raketa vazduh-vazduh AIM-120C, 5 vežbovnih CATM AIM-120C, 18 raketa vazduh-zemlja AGM-65H/KB ’’Maverick’’, 4 vežbovne CATM AGM-65, 10 vođenih bombi GBU-12.

Od dodatne opreme naručena su tri kontejnera AN/ALQ-131 sa opremom za protivelektronska dejstva, 15 avionskih i dva zemaljska terminala za razmenu podataka MIDS Link 16, 13 inercijalnih satelitskih navigacijskih eGPS/INS za avione, 48 gredastih nosača naoružanja LAU-129. Paket obuhvata i rezervne delove, alate za održavanje kao i svu ostalu moguću logistiku.“

Што се тиче инфраструктуре, званично имамо податак да ће бити уложено 32 милиона евра али ће од тога 20 милиона обезбедити НАТО.

Sr

@Zivojin Bankovic
Da, citao sam taj vas tekst, odlican je. Na osnovu takvih informacija mozemo reci skupo/nije skupo. Za nase em pojma nemamo koliko smo mi to platili, em ne znamo sta smo tacno platili sto je malo bezveze, zar ne?

Ako je u tih 250 miliona usla neka solidna kolicina naoruzanja(recimo 50 raketa R-77 i 100 R-73, mozda koja H-31) onda je ok(jer mislim da je 100 miliona za remont 14 aviona i vise nego dobra para), ali ako smo remont i modernizaciju na SM nivo platili 250 miliona sa polovicnim osnovnim borbenim kompletom, onda nije trebalo ni da se ide na modernizaciju dalju od SD i preskupo je.

Ž

Srbofil

Већином се слажем са Вама што се тиче наше набавке/донације/модернизације 29ки.

Али сетите се само шта је све урачунато у тих, да кажемо 250-300 милиона.

Дакле ремонти разних обима (један руски и 4 белоруска су прошла општу оправку), ту је затим одржавање по стању, продужетак животног века, ремонт мотора (укључујући и резерву), довођење прво на ниво СД па онда и на СМ, речено је да ће се набавити велика количина резервних делова.

Званично је такође наведено да ће ту бити улагања у инфраструктуру, набавка земаљске и испитне опреме, ту су трошкови транспорта, довођења авиона на “извозни ниво“ (то је сигурно уклањање опреме која још увек није за извоз, па макар она била и застарела).

Дакле има ту много ставки, мислим да би највише новца могло да оде на резервне делове као и на наоружање. Да подсетимо да само један борбени комплет ракета ваздух-ваздух за једноседе (рецимо две Р-77 и 4 Р-73) кошта преко 3,5 милиона долара, за 11 једноседа то је скоро 40 милиона.

Најављена је и набавка новог система за ПЕД.

Ne

Živojin
Usporedimo li nabavku MiGova sa još nedovršenom švicarskom nabavkom u kojoj su navedeni točni novčani iznosi za kupljene avione, obuku, oružje, projicirani troškovi korištenja…vidimo da je nabavka MiGova sušta suprotnost. Zato je valjda Švicarska tako gospodarski, politički zaostala, nasuprot našem balkanskom raju.
Iskreno, volio bih da su sve države bivše nam ex-Juge kao Švicarska po političkim, gospodarskim i životnim standardima pa neka kupuje avione kakve tko želi i treba, ali transparentno jer se kupuju našim narodnim novcem.
LP

Ae

Pa vidite valjda gore da se ne zna ni da li je 250 ili je 300 milki, kao 50 gore dole, ali sad ce vam neko napisati „ima ko ce da misli o tome“…

Ovde se spekulise ad je je 50 miliona ptroseno na rakete ili nije, odgovor je nije jer da jeste znalo bi se, nemoguce je opremiti eskadrilu lovaca sa R-77 a da se to ne sazna.

Pa

A.A.
naravno da se zna, pa zar ne bi ste vi, kao verovatno najobavesteniji citalac ovog portala prva saznali stratesku informaciju i podelili sa svima ovde? a verovatno znate i sieteme za ped kao i koji kols je sada na modernizovanim 29, kao i kakav radar ima. sve je to najsiroj citalackoj eliti poznato, zasto bi se bespotrebno ponavljalo?

Sr

@Zivojin
Znamo otprilike koliko kostaju te rakete, zato i kazem da, uprkos velicini posla, nije realno da remont i tako nizak nivo modernizacije(a realno jeste) sa transportom i svim dazbinama izadje npr. 250 miliona evra ako se radi o npr. samo 30ak raketa R-77 i recimo 50 R-73. Ok treba remontivati 28 motora+rezerva(to je oko 35 miliona), treba te avione doneti, rasklopiti, sklopiti, staviti senzoriku za odrzavanje po stanju….ok su ti avioni, i realno najbitnije je da se nadoknadi letenje, ali cemu onda “modernizacija” ako nece doneti tehnoloski paritet sa aktuelnom tehnikom? Onda bolje samo SD i sve pare u nalet, da lete i 200+ sati. Ako je ozbiljna kolicina naoruzanja, onda je vec druga prica.

Zato i smatram kada se vec toliko ulaze, a realno mnogo je to novca(kad su vec avioni bili donacija) mogli su i Zuk radare da kupe i da se to kompletira do kraja i da se uradi datalink makar i u domacoj izvedbi pa da LA ima opremu za rad.

Ok su te digitalizacije stare opreme, ali ako na sve stavimo takav paket, gde u osnovi imamo totalno drugacije modulisanje, amplifikacije, softver mora da “pegla” razlicite stvari, znaci da vam treba poseban softerski paket za svaki sistem, a to mnogo dodaje na kompleksnosti, ceni i ulozenom vremenu. Smatram da je Miloradovic i ta ekipa koja zagovara modernizacije mozda preterala sa digitalizacijama svega bez da razmotre kako ce to u buducnosti uticati na operativnost jer nista nije na istom standardu, ne znam kako ce resiti odrzavanje i bezicnu komunilaciju.

Super je N019M1 u odnosu na Rubin, ali digitalizovan Orao, Mig, Neva, Kub, Zirafa a nista uvezano medjusobno nije niti to moze biti pouzdano izvedeno. Evo meni kad bi dali taj posao, ne bi znao majke mi odakle da pocnem? Makar imao i strogo centralizovan sistem komunikacije, kako ce taj softver izgledati ako treba 10 razlicitih paketa ulaznih parametara da razazna, i prosledi za isti zadatak?

Nije da smo imali nekog izbora jer takva je situacija bila, ali kao da glas onih koji bi zagovarali nesto novo i kompletno(recimo paket LA+VOJIN ili PVO) ne moze da se cuje? Ili sam ja samo stekao takav utisak.

Mnogo je npr. lakse Madjarima na Link-16 uvezati Gripene i sutra kad dodje paket za sve sisteme kako gotovo resenje sa NASAMS, AN/TPS-77 itd. pa da imaju komplet sliku nego nama. Ok novac, ali nije da se ne trosi i nije da nam nisu potrebe jos vece obzirom na vojnu neutralnost i stanje?

Mozda je sve ovo ovako i na ovaj nacicn odjednom malo prevelik zalogaj?

Ž

Srbofil

Морамо ипак сачекати да видимо колики је заиста степен модернизације,

Јер, опет ћу поновити, стари СМ није имао Пастељ и носи систем за ПЕД (могуће да ће бити белоруски).

Al

Bilo kako bilo sad nismo u dobroj poziciji da bi recimo kupili Rafale i ako bi to bio pun pogodak (isključivo mislim na nove) ali smo u poziciji da kupimo Su 30 i to nove u punoj opremi. Tako da do sledećeg deljenja karata ovo bi bio naj bolji štih za nas. Novi Suhoji i Helikopteri to je to. PS. Ako može i koji Su 35 onako za prkos dugima. Pozdrav mojoj nesložnoj braći Srbima.

Odgovori
TT

Raditi iz prkosa ili kompleksa ovakve nabavke je van svake pameti i nadam se da se u VS ne vode time ..

Al

TT
Pa zar mi Srbi ništa nismo uradili u prkos nečemu i u inat tome. Ja sam naveo da zbog pređašnjih grešaka nismo u stanju i poziciji da kupimo nešto dobro i da je sa zapada. Pošto nam je Ruska i Kineska strana otvorena za nabavke ovakvog tipa onda bi bilo logičan sled događaja da Srbija kupi od istih opet ponavljam novo i naj bolje u svojoj klasi. I zašto da Srbija recimo svojim naj boljim pilotima nepruži priliku da lete na SU 35. Zašto sami sebe pocenjujemo i dovodimo u situaciju da nismo dostojni tih letelica. Mislim da su savršene za nas. I još nešto, da je kojom prilikom moguće nabaviti nove Rafale koji su odlični jel bi bila ovolika drama oko nabavke istih. Jel bi i tada mislili da naši piloti nisu dostojni njih. Sve u svemu samo novo i jako dobro. Srbijo napred i braćo moja složite se jednom više. Srbiju treba braniti do zadnje kapi krvi, ko što su to radili naši stari pre nas. Sloboda nema cenu.

Sr

@Aleksandar
Posalje se zahtev za informacije, pa ponuda, i vidis „sta smes“ a sta „ne smes“. Ne trebamo pricati napamet.
Pojave se tako cesto ljudi u komentarima koji kao da sede svaki dan sa Bajdenom na kafi, Angelom Merkel, Putinom pa znaju tacno sta bi te zemlje nama ponudile i kada….
Mozemo pretpostaviti, ali okle znamo realno?

Ko

Briljantna Mossadova akcija kradje projektne dokumentacije za Kfir sedamdesetih u Francuskoj

Odgovori
Lo

Nisam baš siguran da će Izraelci moći toliko da nadograde taj Kfir dabi bio toliko moćna igračka, moćnija i od našeg Mig-a. Ali nema veze neka i bude moderni i bolji. Ljudi nikako da shvate da naši migovi i njihova modernizacija nije konačno riješenje kao kod Hrvata Rafale. Mig 29 je samo prelazno riješenje za narednih deset do dvanaest hodina. Za to vrijeme će puno toga savremenijeg da se nadje na tržištu. Zamislite neki Su30 ili Su 35 još savremeniji od današnjih.

Odgovori
Ž

Lovac

Израелци су то већ урадили, имате колумбијске Кфирове С10 са АФАР радаром EL/M-2052, нишанско-навигацјским контејнером Литенинг, ракетама ваздух-ваздух Python 5 и I-Derby-ER, ласерски вођене бомбе итд.

Доста тога је савременије и боље него на МиГ-у 29СМ.

Dr

Stalno neka priča o nekim SU30 SU35… MIG 35 a na vidiku ništa.
Za 20 g it to će biti prestaro… pa ljudi u kojim snovima mi živimo ?

Šta bi bilo kad bi bilo…

TT

Dragane Avioni se modernizuju, pogledaj F-15x na primer. Za 10 godina postojace modernizovane varijante SU-30/35 pa i Rafala ..

Be

F15x nije modernizacija vec postojecih F15 vec novi avion koji s baznim F15 dijeli jako malo toga.

Lo

Dragan@
Dobro, eto reci ti šta bi trebalo da se uzme a da za dvadeset godina bude mlado a ne staro. Kao što kaže TT, avioni se uvijek modernizuju i unapredjuju. Ruske avione sam naveo kao primjer. A na vidiku neće biti još ništa dugo vremena dok nepočnu isticati resursi Migovima.

Odgovori
Vo

@ Živojin & TT
Slažem se sa vama dvojicom u potpunosti. Ali isto tako želim na krajne učitiv način da vam skrenem pažnju da ovo nije mjesto za vas. To vam je kao da govorite sa nepismenim tipovima o problematici diferencijalnih jednadžbi. To su višeslojno inkapsulirani tipovi u svom svijetu „znanja“. E tu je glavni problem jer se radi o nakaradnim „znanjima“. Neznanje je super, to je prazna ploča i treba je samo popuniti. Glupani nikad nisu svjesni svoje nesvjesti.
Dečki vaše poznavanje problematike je „high level“, ali nemate šanse!

Odgovori
Ti

Slažem se sa Vortexom, ali bi onda samo gluposti čitali. Neki od komentatora, zaista na sebi isvojstven način, vrlo napadno, pokušavaju da od slobode izražavanja mišljenja naprave neznalice od ostalih i definišu šta je nov avion ne definišući novoproizveden ili novi tip ili model, ili modernizovan avion ne definišući da li se radi o doradama i podizanju na viši nivo/standard, ili o novoj unapređenoj verziji postojećeg modela sa proizvodne trake. Bocnu na sebi svojstven, glup i primitivan način i vjerovatno ostatak dana uživaju u sami sebi i svojoj krajnjoj pameti. Ali dobro, sve je to umjetnička sloboda a kosmosu i ljudskoj gluposti nikada kraja. Vjerujem da će se prozvani prepoznati i već komentarisati, nemorajući da ih se pomenično barne, da zasmrde.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Dr urgentaš na: Vijesti: Crna Gora prodaje preostale Super Galebove i Gazele

Ovo sigurno uzimamo mi, poznati smo sakupljači sekundarnih sirovina.

07. Feb 2025.Pogledaj

Mario na: Vijesti: Crna Gora prodaje preostale Super Galebove i Gazele

Neka kupi Srbija i ministra vojske krapovića zvanog Kunte Kinta,no morate imati i banane,jer Krapo boravi na drvo

07. Feb 2025.Pogledaj

Ciklon na: Vijesti: Crna Gora prodaje preostale Super Galebove i Gazele

Jel ovo najava da bi Srbija mogla da kupi taj otpad i krš. Ako jeste to samo vodi do bacanja novca jer i sami se trudimo da kupujemo novo i da se rešavamo starog.

07. Feb 2025.Pogledaj

Golub na: Vijesti: Crna Gora prodaje preostale Super Galebove i Gazele

@Živojin Banković Šteta :) U svakom slučaju, 50 hiljada evra je smešna suma, jedan malo jači auto. Bilo bi lepo da neki muzej otkupi i sačuva te retke ptice. Ne Beogradski, oni ih vec imaju, ali bi bio kuriozitet negde van ex-Yu prostora.

07. Feb 2025.Pogledaj