Ministarstvo odbrane Bugarske saopštilo je da je danas u 00:45 časova (po lokalnom vremenu), prilikom izvršenja trenažnog zadatka iznad bugarske akvatorije, lovački avion MiG-29 Ratnog vazduhoplovstva Bugarske izgubio radio vezu i nestao sa radara.
Kako je navedeno, akcija traganja i spasavanja je odmah pokrenuta i ona i dalje traje. U operaciju su uključene snage i sredstva Mornarice, Zajedničke komande za specijalne operacije, Granične policije i Ratnog vazduhoplovstva. Ministar odbrane Georgij Panajotov i načelnik odbrane Emil Eftimov uputili su se u rejon incidenta.
Kako saopštava bugarski vazduhoplovni portal Aero, avion je učestvovao na bojevom gađanju, načelnik štaba 3. eskadrile major Valentin Terziev (prema dostupnim informacijama imao je ukupan nalet od svega 700 sati za 23 godine službe) koji je upravljao letelicom trebao je da raketom vazduh-vazduh uništi svetleću padobransku metu, letelica je sa radara nestala nakon dejstva, pilot nije prijavio probleme, a nema pokazatelja da se pilot katapultirao.
U izjavi sa medije u Burgasu, premijer Bugarske Stefan Janev rekao je da su, obzirom na okolnosti, male šanse da pilot major Valentin Terziev bude pronađen živ, ali da se potraga nastavlja. Rekao je i da je kontakt sa letelicom izgubljen u 00:43, da su pronađeni predmeti i materijali koji pripadaju avionu, i da se pretpostavlja da se olupina nalazi na dubini od oko 70 metara.
Janev je izneo i jedan zanimljiv detalj vezan za incident. Prema njegovim rečima “nešto u samoj meti je pošlo naopako“, ona je krenula da pada većom vertikalnom brzinom od predviđene, što je zahtevalo dodatni manevar pilota koji je izvestio da je pogodio metu ali je nakon toga veza sa njim bila izgubljena. Premijer Bugarske je dodao da je tehničko stanje aviona bilo dobro i da je letelica bila u resursu, da je ranije iste večeri već leteo na drugom zadatku, kao i da je major Terziev bio pilot 1-ve klase, izuzetno obučen i izvrstan, sa zvanjem instruktora što je značilo da je mogao obavljati zadatke i noću u složenim meteo-uslovima.
Taktička vežba sa bojevim gađanjem „Šabla 2021″ je obustavljena (samim tim sasvim sigurno i vežba na kojoj učestvuju i pripadnici Vojske Srbije), a saopšteno je i da će mediji biti blagovremeno obaveštavani o toku operacije traganja.
Iako je RTS javio kako su pri tom “tri srpska lovca bezbedno sletela u bazu“, kako Tango Six saznaje, naši MiG-ovi nisu leteli prilikom izvršenja zadatka bugarskog aviona koji se srušio.
Ministarstvo odbrane Bugarske saoptšilo je danas 10. juna da je pilot major Valentin Terzijev poginuo.
Ovaj post će se ažurirati kako budu pristizale nove informacije.
Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.
Dragan Pavlović
Eto, stara tehnika
„Koji je najbolji auto?“
„Nov auto“ – Henri Ford
To se moze reci I za avione
Djordje
Da tacno,ali opet sve zavisi u kalvom je stanju a cinjenica je da mig 29 nije bio odrzavan.Zaboravio si takodje na fabricke greske koje nastaju u proizvodnji i novim avionima se desava prinera radi B 737 max pre 2 godine
Aleksa Radojičić
@Dragan Pavlović
Ne, najbolja tehnika je tehnika koja se dobro održava od strane tehničara koji znaju šta rade i na kojima lete iskusni piloti.
Beduin
Poznavoh bar trojicu sto izginuse u autima koji su presli ispod 1000 km.
O onima na 2 kotaca……njima ne znam broj.
Prestao sam brojati jos dok sam APNca naganjao
max
Ovi komentari malo podsjećaju na one Barak navijače koji su isto objašnjavali što stariji avion to pouzdaniji, nema nikakve razlike od novog. Malo remontiras, predjes na održavanju po stanju i svi oni stari dijelovi budu bolji od novih.
Madpal
Nisi se nasao da komentarises kada su padali F35 izasli, sto bi mi rekli, ispod cekica?
btw Henri Ford je prodavao nova auta a ne polovna, logicno je da cigo hvali svoga konja.
Nixon
Jesu li našli japanskog pilota što je nestao sa F 35?
Prosječna starost USAF flote je preko 25g.
WEREWOLF
Ja bih se zabrinuo da sam pilot 29SM-a !
Лошми
Злурад коментар, „не брини“ наши мигови се квалитетно ремонтују и модернизују, а сваки авион (цивилни или војни) може имати критичан квар или отказ који води до несреће. Такође, подједнако, може бити и људски фактор.
mišo marković
Hvala Bogu pa nisi pilot!
Vlad
WAREWOLF,
Vrlo maliciozan komentar sa zadnjom namerom …
Kakav čovek treba da bude neko da napiše ovakve reči?
Miloš77
Navedi model aviona koji se nikad nije srusio do sada, pa da znamo sta da pazarimo.
Gus
Werewolf
Koje si ti đubre od čovijeka,sram te bilo.
Jarilo
Ljudi, vi ste ludi sto mu odgovarate, decko ide od jednog do drugog kanala sa vojnom tematikom i isto svuda pise. Manite se corava posla.
Boban
WAREWOLF
Ti si sa ovim komentarom preterao. Daleko ti lepa kuca.
TT
Bugarska nema Mig-29sm..
T. H.
Cudno. Mozda je sam sebe oborio sa tom raketom ?
Nestao nakon lansiranja !
Ne znam te prozedure gadjanja. Predpostavljam da neko
ima ko lansira te mete. Jedna meta na padobranu ne ostaje
vecno u vazduhu. Raketa je lansirana u vizualnoj daljini.
Da nema ocevidaca ne mogu verovat. Explozija bi se cula
i videla. U vazduhu i na zemlji.
Boža M
I ja sam pomislio da je sam sebe oborio, ako je bio preblizu mete, kada je raketa eksplodirala.
Liegestuhl Klappbar
Portali prenose da je bio nocni let, sumnjam da su ti vazduhoplovi sposobni za nocno bojevo gadjanje, ili?
Živojin Banković
Liegestuhl Klappbar
Јел Ви то сумњате на основу неког искуства?
И раније су тим авионима извођена ноћна гађања.
Liegestuhl Klappbar
Razmisljam gosp. Zivojine. Receno je da ce se gadjanje izvoditi raketama kratkog dometa, dakle IC i da ce se gadjati neke mete na padobranima koje zrace toplotu. Radar se dakle ne koristi, takodje ti vazduhoplovi nemaju opermu za nocnu viziju. Kako ce onda pilot u sred noci uociti malu padobransku metu sa tackastim zvorom toplote i kako ce vizualno da „nanisani“ da bi IC glava rakete bila usmerena gde treba i uzela cilj u zahvat?
Živojin Banković
Liegestuhl Klappbar
Читајте ажуриран текст.
Miloš77
@Liegestuhl Klappbar
OEPS-29
Liegestuhl Klappbar
Kako? Jel IRST senzor spregnut sa head-up-om?
Poslednji Mohikanac
@Liegestuhl Klappbar
U svakom slučaju je pilotu lakše da dejstvuje po IC odrazu noću nego danju (veći kontrast, minimalan uticaj fona mora i neba).
Liegestuhl Klappbar
Cisto sumnjam, u na veoma malim visinama prosecna dnevna temperatura je vec 0 ili ispod nule dok je na par kilometara vec -10 ili tako nesto, za detekciju vazdusnih ciljeva, dan ili noc ne igraju signifikantnu ulogu ali za detekciju zemaljskih da. Kao sto je poznato zemlja zagrejava vazduh a ne sunce ili svetlost.
Pavle
Sa nisanom na kacigi, oduvek imao taj pasivni i aktivni sa radarom.
Miloš77
OEPS-29 je sistem koji e sastoji iz KOLS-13S/SM- IRST/LR i displeja na pilotskoj kacigi. Šalje informacije o cilju na isti ekran na kojem se prikazuje radarska slika. Napravljen je da radi bez upotrebe radara u nosu, ali se cesto navodi radarom sa zemlje u blizu zonu mete gde onda sam preuzima poziciju cilja i raketa se ispaljuje.
Liegestuhl Klappbar
a nisanom na kacigi
„Nisan na kacigi“ je u stvai obican senzor polozaja kacige koji sluzi da kada pilot vizuelno uoci cilj i „pogleda“ prema njemu, glava IC rakete dobije signal da odradi isti pokret, dakle okrene se prema cilju, i dobije mogucnost da ga uzme u zahvat. To je mene bunilo i zbog toga sam smatrao da je nocno dejstvo nemoguce. I jeste na ovaj nacin, osim ako pilot u mraku vizuelno ne uoci izduvne gasove aviona. MEdjutim tu imamo IRST koji je kao i radar spregnut sa head-up displeyom i u tom slucaju kaciga i nisan ne igraju ulogu nego se gadjanje izvrsava kao sa radarom u BWR-u. Tako sam ja zakljucio a ko zna bolje neka ispravi…
Liegestuhl Klappbar
displeja na pilotskoj kacigi
Hvala vam na objasnjenju. Ipak mislim da na „pilotskoj kacigi“ Mig-29 ne postoji nikakav displej, to ima za sada ja mislim samo F-35 i ova verzija Rafal-a, 4 koja tek treba da dodje (umesto head-up-a pilot dobija full augmented reality pred ocima) a vi ako mislite da nije tako dajte neke izvore. Ja koliko sam video bukvalno se radi o metalnom kruzicu koji kada pilot „pogleda kroz njega“, tim pokretom svoje glave usmeri glavu za navodjenje rakete u istom smeru…
Pavle
Radar nikad nije imao ulogu u bliskoj borbi sa ic raketama. A kols otkriva toplotne odraze ciljeva, meri se udaljenost laserom i najpovoljniji cilj se odabira za dejstvo. Nije to obican ‘senzor“ na kacigi. Mozda je takav bio na j.africkim mirazima kada je prvi put upotrebljen, i kao takav imao je nemali uticaj na ishod sukoba u vazduhu sa Angolom
Miloš77
@Liegestuhl Klappbar
Iskreno nemam pojma da li postoji ikakva vidljiva informacija ili meta na tom Šćel-3UM „nisanu“ ispred oka na pilotskoj kacigi. Glavni deo informacije ide na MFD.
Konfuzno je to sto ga na jako puno mesta nazivaju HMD (Helmet Mounted Display) kad opisuju taj sistem na migu 29.
U svakom slucaju OEPS sistem uz pomoc KOLS-13 pronalazi i obradjuje podatke o ciljevima koje vidi u svom dometu (pozicija/ugaona brzina, distanca..) i sve to nezavisno od radara.
Pavle
A, pilot gleda ka cilju u vazduhu i onda se ta informacija prenosi na MFD….ovaj poslednji nije postojao u vreme kad je sistem koriscen na Mig 29 ….pa nije smisao toga da se pilot zaludjuje i da gleda cas u displej cas da trazi cilj, vec da mu se olaksa posao. Verovatno mozete naci na yt neki video o tome
NKVD
Naravno da Mayer alias Lezaljka sumnja na osnovu svog ogromnog iskustva. Mene samo cudi da nije izrazio sumnju i da ti aeroplani uopste mogu da lete nocu, a kamoli da jos i gadjaju nesto.
Liegestuhl Klappbar
Mislim da kolega misli na head-up, osim toga Mig-29 je imao i jedan displey sa katodnom cevi koji je pokazivao iste informacije. Ja ne mogu da nadjem neku tacnu sliku ali po onome sto sam video na nekom DCS simulatoru, pilot je gledao kroz stakleni monokl (nesto kao minijaturni head-up) promera 3-4cm, u trenutku kada IRST na osnovu podataka o polozaju glave pilota identifikuje cilj na staklu monokla iscrtavala se jednostavna ikonica koja je pilotu valjda signalizirala da je moguce lansiranje rakete, mozda je pilot pritiskom na neko dugmence odradjiva cueing cilja ili g aje morao odmah gadjati…
Miloš77
Ne, nisam govorio o HUD.
OEPS-29 je bio vrhunac fuzije informacija radara, OPTO-elektronike, senzorike i sistema za ispaljivanje projektila osamdesetih.
Sistem je vremenom evoluirao naravno u ono sto danas nosi Su-35SM a ponarucito mnogo širi „paket“ senzora i radara pod nazivom Atoll-101KS koji je ulazi u upotrebu na Su-57 paralelno sa 4 ili 6 AESA radara. To je tek interesantno porediti sa zapadnim vrhunskim ekvivalentima na F-35 recimo.
Poenta: da MiG-29 moze da nadje i gadja cilj u mraku bez radara.
Pavle
https://hr.jejakjabar.com/wiki/infrared_search_and_track
Liegestuhl Klappbar
Ne, nisam govorio o HUD.
U nocnim uslovima ovog gadjanja o kome se radi (toplotna meta na padobranu), jedini nacin je upravo koristiti HUD, IRST senzor salje na HUD informacije slicno radaru (moguce pracenje i gadjanje samo jednog cilja, ne postoji TWS u IC modu, to imaju danasnji EF i Rafale). Nisan na kacigi je druga prica i to uopste nije tek tako jasno i objasnjeno kao sto pojedinci ovde veruju kada postiraju neke uopstene linkove o IRST-u itd. Mislim ovo nije vrtic, vi ovde komunicirate sa zrelim ljudima, inzinjerima itd. tako da bi malo respect-a prema sagovornicim bilo sasvim na mestu. Hvala.
Miloš77
@
Liegestuhl Klappbar
Nisam siguran da razumem zasto ste se uvredili, pa cak i da li se meni obracate sto se toga tice, ali evo da rascistimo bar koliko mozemo.
Da budem iskren, cudilo me je u pocetku sto vi smatrate da avion sa poznatim IRST sistemom koji sam malo opisao i o kome mozete da procitate jos dosta na internetu nije ustanju da gadja ciljeve nocu, tojest da je potrebno da pilot koristi oci da nadje cilj. To je iz vaseg prvog komentara na ovu temu, ako sam dobro razumeo.
Drugo, ponavljam, ja nisam spominjao HUD nego MFD na koji se prikazuju ciljevi u dometu slicno kao radarski prikaz, i informacije o o istim na osnovu cega se izracunava da li je meta u dometu ili ne. To raketa sama ne moze da zna, cak i ako glava rakete ostvari zahvat cilja. Moze ona da poleti ali moze isto tako i da ne dobaci. Dakle OEPS-29 pronalazi, prati i izracunava neophodne parametre cilja da pomogne raketi. Pilot tako navodi avion prema cilju da postigne zahvat po letnim mogucnosti IC rakete koju nosi.
Pnovljam i da ne znam dovoljno o Šćel-3UM nisanu koi se (pogresno ili ne) cesto zove HMD -Helmet Mounted Display, i ne znam da li ima ikakav svetlosni prikaz (display) za oko pa makar i bez brojki i slova, ili ne.
Za taj nisan je naravno potreban vizuelni kontakt pilota sa metom da bi se koristio. Spomenuo sam ga jer je sastavni deo pasivnog sistema OEPS-29. Linkove nisam postavljao.
Nadam se da ne zvucim kao da opet vredjam jer mi to definitivno nije namera.🍻
Upravnik
Iskoristio situaciju, mrak bio, prebegao negde sa letelicom. Nije ni prvi, a ni poslednji koji je to uradio. Naš pilot prebegao u Bugarsku 1975, ovaj kod nas 2021. Taman još jedan Mig29 za nas.
vlada
Da prebegne iz Bugarske u Srbiju? Dajte malo ozbiljnosti, pa nije prvi april ….
Nikola
@Upravnik
Što bi neko pobegao iz Bugarske u Srbiju? Zemlja EU sa životnim standardom skoro duplo većim od Srbije, plate u najsiromašnijim pograničnim oblastima su i takve duplo veće nego u opštinama na jugu Srbije, desetine hiljada južnjaka već ima bugarsko državljanstvo, a masovan je odlazak kuvara i vozača iz Srbije u Bugarsku.
Vlad
Nikola,
Molim za malo ozbiljnosti. Nisu plate dva puta manje u recimo Pirotu nego u Bugarskoj, čak, šta više …
Osim toga, i Bugarska ima svojih ruralnih krajeva pa iz tog razloga selektivnost u poređenju odmah pada u oko.
Nikola
@vlad
Možda ste nešto prespavali, plate u Pirotu, Leskovcu, Vranju su oko 350€ prosek, neki rade i za manje, a plata u Sofiji je 750-800€ tako da nekom matematikom iz 2. razreda to jeste duplo. Pica majstor u Bugarskoj zarađuje oko 1000-1200€, a vozaci kamiona imaju 2,000€ platu dok u Srbiji rade za 500€, tako da molim vas.
Srbofil
@upravnik
Poginuo je čovek, a vi se sprdate. Ništa drugo vam neću reći.
Jarilo
Proveri informacije, Nikola, i nemoj da uporedjujes babe i zabe.
Dejan Drcic
Koji nas pilot je prebegao u Bugarsku ?! Nigde nisam nasao nikakav trag informaciji…
Nikola
@Dejan Drcic
Znam da je 50ih bilo puno prebega u Mađarsku, Rumuniju ali za kasnije ne verujem.
@Jarilo
Nemam šta ja da proveravam, znam samo da je Bugarska u EU, a da Srbija nikad nece biti i da se građani Srbije otimaju za bugarski pasoš a ne obrnuto.
Master
Moze da se desi vrlo lako da eleroni ostanu neotkoceni i da r 60 napravi pun krug …onda je vrlo moguće da je avion stradao od sopstvene rakete.
U prvoj fazi leta prednje upravljačke površine su pod uglom koji se otklone za ugao koji je zadao hud…tolerancija ugla je 2 stepena od uzduzne ose rakete…
Zadnje površine su komandovane sa eleronima tj točkića koji se vrte po obodu i koje teže da raketu iz otklona vrate u uzduznu osu….ali ako su ostali nepokretni….belaj za sve pare
Crni
Kako se dešava da ostanu neotkočeni? Neispravnost rakete ili sistema naoružanja na avionu?
Srbofil
@Master
Ali onda ne bi prethodno prijavio da je meta uništena?
Liegestuhl Klappbar
Tesko da vrlo lako jedna raketa kratkog dometa tek tako moze da napravi pun krug, dakle totalno opromeni smer, slucajno uzme u zahvat platformu sa koje je lansirana i da joj ostane dovoljno energije da je pogodi…
B
Cak i da raketa napravi puni krug, avion ne stoji u mestu.
Miloš77
Boze sačuvaj.. Zona sumraka.
PeraCoyote
Nije primereno spekulisati, ali zvuci kao da je „pilot blackout“ zbog nepredvidjenog manevra izbegavanja mete.
Poslednji Mohikanac
Ispravno rezonovanje… Nažalost verovatan scenario!
Vasa
Treba da se rešimo i mi te skalamerije i uzme suhoj koj bre mig u 21 vek
Yoda
Da se ne lažemo – MiG 29 nije ni naoravljen da traje kao npr. Suhoji…
Prosto mu, navodno, nije ni predviđan duži radni vek za namenu za koju je i napravljen – tzv. frontovskog lovca – pa otuda i razlike u cenama i kvalitetu izrade.
Šteta. Kriminalno zapostavljan možda najlepši avion sa superiornim manevarskim sposobnostima…
Sve to ipak ne mora da znači da u tome treba tražiti razlog nesreće…
Rusi će prosto uvek iz komercijalnih i razloga masovne proizvodnje forsirati Suhoje, a ovakvog lepotana su totalno zapostavili…
Kako bi nama, čini mi se, legla ovakva ptica, ali kvalitetno izrađena i sa jačim motorima (laičko-retorsko pitanje)…
Srbofil
@Yoda
Nisu to polovni automobili, kakvo crno ,,pravljen da traje“?
Ako je letelica prošla remont, i rade se redovni pregledi, nema tu šta da ,,traje“ ili ,,ne traje“ ona je u savršenom letnom stanju i tu nema zezanja, imala 10 ili 40 ili 4 godine. Ako ne valja, ne leti.
Prerano je govoriti sada, ali iz nekih podataka možemo doci do ne baš nasumičnih pretpostavki: Letelo se decenijama slabo ili nikako. Instruktor i pilot prve klase je možda ipak u poslednjih 5 ili 10 godina leteo koliko bi trebalo samo prošle i ove godine……noćni uslovi, komplikacija, težak manevar. Verovatno je izgubio visinu da nije ni znao i zakucao se u površinu mora.
Taj avion je inherentno veoma bezbedan. Linerano se ponaša i stabilan je u svim envelopima, malte-ne je nemoguće ući u stall ili kovit. Ruku na srce nema collision avoidance system, ali ako je bio oštar manevar pri većoj brzini na neadekvatnoj visini, ni on ga ne bi spasio.
Naravno, ograđujem se od bilo kakvih tvrdnji, videćemo na kraju šta su zaključci struke. Ovo je samo neka moja rana pretpostavka, ali ono sto je sigurno je da ,,pravljen da traje“ nema nikakve veze jer da ne valja, ne bi leteo kao što mu neispravne ,,kolege“ leže na stajanci.
Poslednji Mohikanac
Yoda 18:00, 09. jun. 2021.
Da se ne lažemo – MiG 29 nije ni naoravljen da traje kao npr. Suhoji…
Prosto mu, navodno, nije ni predviđan duži radni vek za namenu za koju je i napravljen – tzv. frontovskog lovca – pa otuda i razlike u cenama i kvalitetu izrade.
Iako bi ovo što ste naveli trebalo da ima smisla u suhoputnoj mehanici, to ipak nije tako jer je reč o aerodinamičkim a ne klasičnim mehaničkim konstrukcijama. Ovde važe drugačija pravila, proračuni krutosti, borbene žilavosti i vazduhoplovne čvrstoće su i danas, kada su široko dostupni softveri za FEM analize, hod po žici i noćna mora svakog konstruktora – možemo samo da zamislimo kako je to izgledalo krajem 70-ih godina kada su obe platforme paralelno razvijane.
MiG-29 je ostvario osnovni cilj a to je da bude respektabilan i tehno-ekonomski opravdan pandan svojim zapadnim savremenicima(F-16A, Mirage-2000, Panavia Tornado) koji se može proizvesti u potrebnom broju primeraka( krajem 80-ih je iz fabrike svakodnevno izlazio jedan nov jednosed-time se ni F-16 ne može pohvaliti, inače, da ne bude zabune veliki sam poštovalac lika i dela F-16).
Namenjen da odmeni MiG-21 i MiG-23 u trgovinskoj razmeni roba i usluga (čitaj Klirinški dolar), odnosno geopolitičkog uticaja (čitaj Waršavski pakt vs. NATO vs. Nesvrstani), naravno da je MiG-29 u „industrijski omasovljenoj proizvodnji“ mogao da nudi isključivo limitiran kvalitet i borbene karakteristike, za razliku od aviona koji su se uvek i isključivo prodavali za živu lovu( Su -27/30/33 i Mirage2000, i F-16 ako zanemarimo Izrael i Tajvan).
Tačno je da je kvalitet završne izrade na strani Su-27, ako to podrazumevate pod kvalitetom, ali to samo po sebi ne predstavlja ništa. Po svedočenju onih koji su imali nepriliku da rade na oba aviona, simbioza sa Su-27 je bila oduvek noćna mora zbog brojnih problema sa konstrukcijom, nebrojenim doradama i prepravkama zbog oštećenja i udesa usled zamora. Toga na MiG-29 (verz. 9.12 i 13) nikada nije bilo niti će biti. Svaki MiG-29 će životno letnim ciklusom nadživeti familiju Su, a bogami i F-16 kada bi se letna opterećenja ograničila na istu vrednost. Ipak nije baš isto kada nov F-16 lomite do čak 8g jednom u godinu dana a 29-ku staru 30 godina svakodnevno mazite i pazite na 9-10g – inače tako u Rusiji i svojevremeno Madjarskoj maze i paze 29-ke.
Dok je Su-27/30 imao privilegiju da se do 2010.g. bavi samo sobom i trgovinom za živu lovu, MiG-29 je na račun svojih „loših i nekvalitetnih“ 29-ki u Indiji, Siriji, Nemačkoj, Madjarskoj, Slovačkoj itd. održavao gotovo besplatno celu flotu MiG-29 i MiG-31 u Rusiji. Ali, toga se više ni Njegovo visočanstvo car Vladimirovič ne seća, verovatno je zato MiG i postao kolateralna šteta.
Ono što je velika nesreća ovog aviona je što uvek bio na pravom mestu ali isto tako uvek u pogrešno vreme, ideološki se suprotstavljajući svojom ipak zastarelom tehnologijom iz 1986-7 godine avionima koji su ili apsolutno tehnički superiorniji i/ili gotovo uvek 10-ak godina tehnološki mladji. Pa nije MiG-ove 1991. i 1999.g. obarao izvorni F-16 iz 1987. godine već sprega najmodernijeg radara iz Sparrow-a/AMRAAM-a i AWACS-a, uglavnom uz direktno učešće teške vazduhoplovne konjice u vidu F-15 sa sve ponajboljim pilotima koje je USAF ikada imala. Imao je Sadam mnogo moćnije radare na recimo MiG-23 i MiG-25 nego na MiG-29, pa su potonji prošli gore nego 29-ke. To je nažalost bila trenutna realnost tehnološke inferniornosti Sovjeta u odnosu na SAD. Ili neko misli da je Su-27 imao radar i raketu kojima je mogao da se suprotstavi F-15 i AWACS-u. Nažalost, možda samo MiG-31 u to vreme, ali ne protiv F-14 i F-15 istovremeno. Nema mesta u toj nejednačini za Su-27.
Svako poredjenje Su-27/30 sa MiG-29 je maliciozno. Pa zašto niko ne poredi F-15 i F-16, razlika je enormnija nego kod ruskih „večitih“?
Voleo bih da pročitam zašto je MiG-29M/35 lošija kupovina od recimo F-16v, Gripena, Eurofightera, pa recimo i Rafala, i ne mislim tu eskadrila MiG protiv celog Nato pakta već avion vs. avion… eskadrila vs. eskadrila, višenamenska upotreba bez lovačke zaštite F-15 i F-22 u podjednakim uslovima aktivnog i pasivnog ometanja.
Branko
@Srbofil
Ako neki avion poput F16 moze leteti 17.000 casova, dok MiG29 moze leteti 4000 casova ili manje, to znaci da nisu svi avioni podjednako pravljeni. Sto je i sasvim logicno, ne koriste svi materijale istog kvaliteta, niti istu konstruciju… Svi avioni prolaze remont, naravno, ali je cesce da se nepredvidivi kvarovi dogode na avionu sa manjim resursom i sa manje kvalitetnim materijalima. Sto je opet logicno, isto kao sto i tehnicki ili generalku, prodju i jugo i mercedes, ali ce pre nakon toga da se pokvari jugo…
Srbofil
@Branko
To je u teoriji mozda tako, u realnosti prica je mnogo sira. Prosto razlikuju se nacini na koje se racunaju ti resursi i to u Rusiji i u Americi i podrazumevaju razlicite stvari.
Avion se moze pokvariti svaki, ali Mig-29 nema nista vise otkaza od drugih aviona.
Živojin Banković
Branko
Ф-16 фабрички не може летети 17.000 часова.
Најновији Блок 70 и 72 могу 12.000, старији 6000-8000, тако је прописано, међутим у пракси се показало да то може уз дораде.
PeleBC
Jedna banalna stvar: F-16 ima taj resurs u klimatizovanom hangaru. Mig-29 je skoro svugdje na otvorenom.
Svi „istočnjaci“ koji prelaze na F-16 imaju ogroman trošak infrastrukture. Kada su po gore-pomenutim klirinškim cijenama uzimali Migove, takvih troškova nije bilo.
Mislim da je i gen. Bilbija govorio o toj cijeni kada je donošena odluka o kupovini Mig-29 za SFRJ.
I ta bajna računica troška po satu letenja koja dolazi sa zapada je diskutabilna. Poljaci su najbolji primjer, F-16 je uzet kao jednomotorac radi manjih troškova eksploatacije, ali vidimo da patrole nad baltikom dosta dugo odrađuju Migovi.
Baš me zanima da smo imali F-16 1999. da li bi mogli da se koriste sa autoputa kao Mig-29.
Milan Ludoški
Hoće li ministar vojni bugarske dati ostavku zbog gubitka aviona ???
V
O Bože dragi kakvih komentara…
Otkazi se dešavaju, greške se dešavaju, ima kombinacija nesretnih okolnosti koje je teško predvidjeti i ginu i oni najbolji i najiskusniji, padaju nove i stare letjelice. Ne lupajte generičke gluposti, samo da se nešto bubne.
Beduin
Aj draga djeco, citaj amo.
MiG, noc , Crno More……pocetnicka greska, povjerovao je svojim ocima mjesto instrumentima.
End of story
OSOJ
Procitao sam negde, da je u eri JNA upravo tako izgubljeno nekoliko pilota i aviona na Jadranskom moru.
letač u pokušaju
Najrealniji komentar i komentator 👍
Miloš77
Iskreno saučešće familiji, prijateljima i kolegama pilota.
I pored svog iskustva, opreza i funkcijonalne tehnike takve zverke znaju da se otrgnu kontroli i tu na zalost fizika ne oprasta.
Milan M
Bulgarian air force pilots refuse to fly outdated MiG-29 jets
Date 24.10.2017
https://www.dw.com/en/bulgarian-air-force-pilots-refuse-to-fly-outdated-mig-29-jets/a-41094377
Živojin Banković
Milan M
Пилоти су одбили да лете на авионима јер нису прописно одржавани, а не зато што су то “застарели совјетски авиони“.
Постоји информација да је у периоду од 2006-2020. на флоту ловаца МиГ-29 Бугарска годишње трошила свега око 10 милиона евра, што никако није довољно да се ескадрила од 16 (сада 14) авиона одржава оперативном.
Зато су и имали само 4-8 оперативних авиона, а и то је било упитно…..
šeret
„Miloš7717:15, 09. jun. 2021.
Navedi model aviona koji se nikad nije srusio do sada, pa da znamo sta da pazarimo.“
Airbus A380.
A prešli su (i još prelaze) više kilometara (sati) nego svi MIGovi 29 zajedno. :)
A „ubila“ ga korona i ekonomska kriza.