BEG airport status
Još jedna rekonstrukcija epizode iz 1999. godine: PVO jedinice Vojske Jugoslavije protiv američkog aviona EA-6B Prowler Prowler flota naletela je 2000 sati tokom bombardovanja SR Jugoslavije. Zvanično, bez gubitaka

Još jedna rekonstrukcija epizode iz 1999. godine: PVO jedinice Vojske Jugoslavije protiv američkog aviona EA-6B Prowler

Nedavno se na YouTubeu pojavio snimak emisije posvećenje službi američkog aviona EA-6B Prowler. Segment emsije posvećene vazdušnom ratu iznad Jugoslavije 1999. godine daje nam još jedno interesantno svedočanstvo američke strane koje možemo upariti sa našim podacima o istom događaju.

U ovom slučaju i sa mojim doživljajem, budući da sam lično bio svedok događaja.

Vazduhoplovna baza Aviano, Italija, 29.03.1999. godine, posle podne.

Teku pripreme za večernji let grupacije sastavljene od jednog  EA-6B i dva aviona F-15E za misiju bombardovanja duboko u srpskoj teritoriji. Prema svedočenju člana posade aviona EA-6B, kontra-admirala Johna Cryera, njihov zadatak je bio da ostanu blizu F-15E para i da omoguće zaštitu ometanjem osmatračko-akvizicijskih radara na zemlji, da letelice udarnog paketa ne bi bile detektovane. Srbi pokušavaju da obore koalicione avione koji su ulazili u vazdušni prostor i prisutna je konstantna salva raketa PVO u vazduhu.

Po daljem svedočenju Cryera, kako se udarna grupa približavala granici sa Kosovom, „Strike Eagles“ se pripremaju da pređu u napadački profil leta. U tom trenutku elektronski uređaji u letelici EA-6B, prikazali su signalizaciju ozračenja radarom sistema PVO SA-6 (zapadna oznaka za raketni sistem PVO 2K12 Kub-M).

Drugi član posade, Williams, svedoči da je sistem SA-6 još smrtonosniji od sistema SA-2 (zapadna oznaka za raketne sisteme PVO SA-75 Dvina, S-75 Desna i S-75M Volhov). Sistem radi na potpuno različitim frekventnim režimima i nikada se ne zna tačno gde su niti odakle dejstvuju na vas. U nastavku svedočenja, Cryer objašnjava da su dobili signalizaciju koja je indikovala srpsko lansiranje projektila ka njima i ka paru aviona F-15E i da su odmah nakon toga počeli da se pripremaju za lansirenje HARM projektila. Navodi da se radilo o četiri srpske PVO rakete. Nakon toga, čak su i vizuelno uočili rakete kako se „podižu“ prema njima. Konstatuje da su u tom trenutku znali da ih od udara projektila deli manje od minut ili dva.

Tada lansiraju protivradarsku raketu HARM na radar za navođenje raketa baterije SA-6 (Kub) i nastavljaju sa elektronskim ometanjem radara. Na kraju priloga, narator konstatuje da je HARM pogodio srpski radar i da su rakete izgubile praćenje i efikasnost. Cryer zaključuje da su projektili promašili ali da su prošli veoma blizu i da se nisu aktivirali, nisu pogodili ni njih ni par aviona F-15 „Strike Eagle“.

Pomenuti segment naći ćete od 34:04 do 35:30 na klipu:

 
Šta o ovim svedočenjima kažu domaći izvori?

Poslužiću se knjigom „Nebeski štit sa zemlje- Samohodni raketni sistem 2K12 Kub-M/Kvadrat“ čiji sam jedan od autora, ali i sopstvenim viđenjem ovog događaja čiji sam, kao što sam već naglasio, bio svedok.

U pitanju je bila 4. Samohodna raketna baterija PVO Kub-M iz sastava tadašnjeg 60. Samohodnog raketnog puka PVO iz Danilovgrada pored Podgorice, čiji sam tada bio pripadnik.

Taj zaključak se sam nameće, jer je te noći na prelasku između 29. i 30. marta jedina baterija Kub koja je dejstvovala na NATO avione i koja je bila pogođena HARM projektilom, bila upravo ova baterija. Podatke naratora koji govore kako avioni „brundaju iznad Prištine“ treba shvatiti kao slobodu interpretacije jer sam Cryer navodi da su uočeni i gađani dok su se približavali granici sa Kosovom i Metohijom i dok su se spremali da pređu u napadački profil leta. S obzirom da su iz Avijana preletali Jadransko more, sasvim je očigledno da su prošli uz granično područje Crne Gore i Albanije, gde su gađani u trenutku kada su bili veoma blizu vazdušnog prostora Albanije. Baterija Kub je dejstvovala iz pravca južno od Podgorice, prema severo-istoku (Albanskoj granici). Takođe, informacija o lansirana četiri projektila nije tačna, jer su baterije Kub samo u jednom slučaju, početkom maja meseca 1999. godine iznad Kosova i Metohije, dejstvovale sa četiri projektila i to na avione A-10A u sred bela dana.

Posle rata, razgovarao sam sa (tada) starijim vodnikom koji je bio komandir odeljenja RStON (radarska stanica osmatranja i navođenja) u toj bateriji i koji je učestvovao u borbenom radu radara te noći. On me je uveravao da je gađanje bilo „školsko“. Cilj je uočen na osmatraču, prenesen na nišanac, ostvaren je stabilan zahvat, lansirane su dve rakete i došlo je do aktiviranja raketa u zoni uništenja cilja.

Takođe, nekoliko trenutaka nakon gađanja, pogođeni su HARM-om, ali na sreću nije bilo povređenih. RStON je teže oštećen, ali sa mogućnošću opravke. Nešto kasnije radar je opravljen i vraćen u borbenu upotrebu.

Što se tiče mog ličnog opažanja, te noći na prelasku sa 29. na 30. mart, sa radarom P-15 bio sam na komandnom mestu puka na jednom od visova iznad Podgorice, na Kakaričkoj Gori. Smena mi se završila nešto posle ponoći i izašao sam malo na vazduh da odozgo posmatram grad kao na dlanu. Tu su bila i dva moja vojnika. Oko 00:30 primetili smo lansiranje rakete iz pravca Podgorice, jugozapadno od našeg položaja i znali smo da je to naša 4. srb. Nakon nekoliko sekundi lansirana je i druga raketa. Pratili smo čini mi se bez treptanja let obe rakete. Rakete su letele stabilno ali ne pravolinijski, što mi je ukazalo da imaju navođenje. Nakon 15 do 20 sekundi, što nam se tada činilo kao večnost, čuli smo i videli aktiviranje prve, a posle par sekundi i druge rakete.

Kako vreme prolazi, tako u javnost izlaze i novi podaci, što omogućava spajanje tačkica. Iz više izvora možemo kompletirati pojedine događaje, približno, kako su se najverovatnije dogodili. Tako treba tumačiti i ovaj snimak koji se pojavio na YouTubeu 17. maja 2020. godine. Takođe, postoji i snimak dejstva naše PVO te noći iznad Podgorice. Na tom snimku RTS-a nažalost nije uhvaćen trenutak aktiviranja prve rakete Kub, ali jeste druge.

Pomenuti segment naćićete od 0:50 do 1:02 na klipu:

 
Sada se dva snimka mogu uporediti i uz iznad navedeno mogu se izvući određeni zaključci:

Putanja rakete nije po balističkoj trajektoriji što znači da ima vođenje i manevriše prema cilju.

– Samonavođenje je stabilno.

Velika verovatnoća je da je cilj zahvaćen i uspešno praćen tokom trajanja leta rakete.

Eksplozija bojeve glave. Kao da se vide tri bljeska, prvi manji, a onda jači pa opet slabiji. Blizinska aktivacija i onda pogodak u cilj i rasipanje fragmenata.

Sasvim je očigledno da je u pitanju bila para ili dve pare s tim da je jedna vršila bombardovanje, a druga pokrivala. HARM koji je neutralisao radar je lansiran sa EA-6B.

Manevrisanje drugog svetlosnog traga je najverovatnije avion u strmom poniranju sa okretom na levo od 90 stepeni ili više. Toliki svetlosni trag je moguć samo na punom forsažu sa manje razdaljine ili je u pitanju požar zadnjeg dela. Svetlosni trag je, koliko se čini, skoro pravilnog oblika tako da ako je došlo do požara rezervoara, avion ih odbacuje u poniranju dok menja pravac.

 Ako je prva raketa pogodila cilj koji se vidi kao drugi svetlosni trag na snimku, može se postaviti i hipoteza da je druga raketa zahvatila mamac koji je otpao ili otkačen sa aviona i nastavio da leti po inerciji, a avion je naglo promenio putanju i krenuo u obrušavanje. To je klasičan protivraketni manevar.

Ova hipoteza navodi na zaključak da je moguće da je prva raketa uspešno pogodila cilj, ali ga nije uništila. Sa težim oštećenjima od prvog pogotka i bez dopunskog rezervoara, prvo što pilot radi je bežanje iz opasne zone. Sa oštećenjem ne može sigurno sleteti na nosač aviona ako je poleteo sa njega ili u ovom slučaju nazad do Avijana tako da je alternativa neki od prijateljskih aerodroma: Sarajevo, Rinas, Skopje ili u krajnjem slučaju Tuzla.

Postoji značajna mogućnost pogotka cilja, manevrisanje aviona u naglom obrušavanju kao protivraketni manevar i pokušaj da pobegne iz našeg vazdušnog prostora.

Ono što je posebno zanimljivo jeste da posada EA-6B kaže da su ih rakete promašile i da se nisu aktivirale, ali iz mog ličnog opažanja, razgovora sa komandirom RstON-a te baterije Kub, i na snimku se jasno vidi aktiviranje raketa, s tim što se na snimku RTS-a vidi aktiviranje samo druge rakete, jer kadar nije snimio let i aktivaciju prve rakete.

Traženje cele istine o ovom i drugim događajima je težak i mukotrpan posao ali koliko se bude moglo, ovako, „mic-po mic“, otkrivaćemo detalje kako se nove informacije pojave.

Zoran Vukosavljević, bivši pripadnik raketnih jedinica PVO Vojske Jugoslavije, učesnik borbenih dejstava tokom NATO agresije i vrsan poznavalac PVO tematike ekskluzivni je Tango Six kolumnista.

Zoran je koautor knjige „Nebeski štit sa zemlje – Samohodni raketni sistem 2K12 Kub/Kvadrat“ i administrator grupe o PVO tehnici na Fejsbuku.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na InstagramuJutjubuTviteru i Fejsbuku.

Komentari

P

Da li Zoran Vukosavljević ima neke veze sa Kubovcem sa MCM-a, ili sam samo ja to umislio ? :) Lepa priča, jednog dana će se saznati istina, voleo bih što pre.

Odgovori
Z

Braća po „babine linije“… ;)

P

Hvala na iskrenosti, i pozdrav za brata :). Nadam se da ih je dobro potprašio 99e, i da ga neki dobro pamte tamo na zapadu.

M

Nazalost za njih je prihvatljivo da izgube do 10 posto aviona. Koliko god da smo se junački borili ni blizu nismo bili da to prebacimo. Po Ruskim izvorima smo im oborili oko 70 aviona ili tesko ostetili da nemogu da ih poprave. Po broju aviona koji je ucestvovao to je trebalo da bude oko 150 da bi se ostavili toga…… U Iraku je oboreno oko 200 aviona i bili su blizu, ali su to platili 10000 …poginulih civila i kompletnim unistenjem infrastrukture…
……..To se sve moralo izbeći po svaku cenu!! Sloba je znao da Srbija nemoze platiti takvu cenu za Kosovo, a ipak su usli u oruzani konflikt sa najvecom silom na svetu u tom trenutku. I na kraju potpisali predaju i završili u Hagu. Stice se utisak da su čuvali vlast,privilegije,pokradeno bogatstvo,…..A vi budale ginite. Nije Srbija prvi put bila u bezizlaznoj situaciji i uvek je hrabro i junaciki branila svoj narod ali mislim da ovo nije imalo smisla i da je moralo da se završi ili odmah potpisom ili kao 1389.

S

@Milos S
Verovatno ima strucnijih ludi od mene ali i 70 a i 200 zvuce malo preuvelicano.

@Milos S

U Iraku su koalicinone snage imale 37 ili 38 svojih oborenih aviona (pišem po sećanju o zvaničnim podacima pre četvrt veka) i još otprilike toliko je otpisano da su toliko oštećeni da se ne isplati popravka. Govorimo o ratu 1991.

Ja verujem da smo im oborili još koji avion, pored ova dva priznata, i prilično oštetili, ali da je cifra 70 aviona, rekao bih da bi palo još minimum 5 do 10 na teritoriju Srbije.

N

Oboreno je mnogo vise aviona od onoga sto su sami priznali, ali nazalost mnogo manje od onoga sto bi mi zeleli. Inace sam licno video obaranje jednog aviona na prostoru Suve planine iznad Zaplanja, u podrucju gde zvanicno nista nije oboreno. Ko zna koliko takvih slucajeva ima, a verujem da tacan podatak nikada necemo saznati.
Ne bi oni priznali ni ta 2 aviona da nisu pala na teritoriji Srbije.

Z

Скидај их Зоране, све их скидај са неба. Тамо им није место и никад и неће бити. Слава Србији. Слава војсци. Велико пожртовање људи, које чак и данас тешко себи предочити онима који нису учествовали у одбрани српског слободарског неба.

Odgovori
Y

Ako su „šminkali istinu“ o (ne)aktiviranju raketa, šminkali su i o drugim stvarima…
Čemu to? Veća šteta od koristi – po meni…
Nesporno, sila je to najveća u poznatoj, pisanoj istoriji, ali insistirati na tome da nije bilo nikakvih drugih gubitaka van olupina koje su naši usnimili je tragikomično…
Sa onolikim letovima izloženim raketnoj paljbi i njenom intenzivnom izbegavanju – nesumnjivo da su imali i tehničke otkaze zbog kojih su prekidali misije, a možda i gubili aparate.
A da imaju uporne i hrabre pilote koji baš i ne zaziru mnogo na priče o gubicima – imaju. Lično sam pratio jednog koji se 10-ak minuta vrteo iznad Niša pokušavajući valjda da se pozicionira dobro za dejstvo ili šta već pri čemu je stalno bio izložen artiljerijskoj vatri kada se spusti, a čitavog su ga osvetlile i detonacije raketa u njegovoj blizini u 2-3 navrata – ali ode neoštećen koliko smo mogli da primetimo i bez da lansira rakete… Napravio air show i otišao…

Odgovori
D

Moguće da smo gledali isti avion. Doleteo sa juga preko Seličevice (brdo na južnom obodu niške kotline, za one koji nisu iz Niša) i već na samom ulasku u kotlinu sačekala ga je jaka paljba protiv avionske artiljerije. Naši su ga izgleda dobro „namirisali“ i nisu hteli da ga puste. Uletao je u unakrsnu paljbu, granate su ga osvetljavale da su se u nekim momentima jasno videle konture aviona (tad sam smeo da se zakunem da je bio F-16). Manevrisao je kako je najbolje znao, u par momenata sam pomislio i da je pogođen. Zvuk motora na forsažu na natovarenom avionu ne mogu ni da opišem. Uspeo je da se izvuče prema severu, leteo je sve vreme na forsažu, tako da je bio lepo vidljiv sve vreme. Zvuk mu je sve vreme bio „težak“. U nekom momentu je skrenuo na istok, zvuk mu je postao „lakši“ i onda je kao iz praćke odleteo ka istoku (Bugarska). Sutra ujutru na vestima su javili da je te noći bombardovano naselje u Aleksincu (privatne kuće, sravnjeno, kamen na kamenu nije ostao). Da li je to taj isti, ja to nikad neću pouzdano znati, ali mi se uklapa i vreme događaja i pravac leta aviona.

Y

Mislim da je to ta priča jer mislim da se nije ponavljala. U par navrata smo bili sugurni da je pogođen, ali je nastavljao.
Da, F-16 je u pitanju.

N

Izgleda da smo mi njih 99 dobro pogadjali ali su bojeve glave bile nedovoljno efikasne. Pitam se koliko je efikasna raketa Pancira sa 5 – 6 kg eksploziva i 20kg teskom bojevom glavom, ako Kub ima 56 kg bojevu glavu i bar 3 x vise eksloziva. Podatke nasao na netu, nemam pojma da li su tacni, ali zvuce logicno

Odgovori
l

Raketa sa Pancira pravi mnogo manju štetu što je sasvim logično, ali će ipak njihova primarna namena biti da brane bitne objekte i PVO sisteme većeg dometa od vođenih municija.

m

Rakete su efikasne, ali su usa avioni vrhinac tehnike. Lad ćemo to jedbom da priznamo. Niko nema takve mašine, u tom kvalitetu. Mad2 ib usa je još uvek zakon za avione.

S

@NN
Moderne bojeve glave su mnogo efikasnije jer se najcesce ne fragmenutuju omnidirekcionalno, nego u u pravcu cilja, tu su i novi materijali, eksplozivi, a samo navodjenje je daleko preciznije.

Uzmite samo kolika je rezolucija nisanskog radara Kub po daljini(govorimo o metrima u najboljem slucaju, najcesce i desetinama metara), a kolika je rezolucija Pancira(govorimo o centrimentrima)… tako da….

Da karikiram, vecu ce stetu naneti metak od pistolja ako pogodi, nego metak od karabina ako promasi….

I

Imaj na umu da su to bili uveliko zastareli sistemi malog dometa, starijih radara. Video bih kakvog su kvaliteta da ga spici rekata Buka ili S300. To je problem sa sistemima malog dometa, slaba bojeva glava. Verovatno su pogodjani i veci avioni ali su se uspesno vracali zbog malih ostecenja.

Oni su tada koristili vučene radarske mamce koji su pokazali solidnu efikasnost, naručili su ih još posle bombardovanja. Pominjao ih je Zoran, čini mi se u tekstu o pogođenom B1.

Tako da se nepoznati broj raketa naše PVO aktivirao na većoj daljini od optimalne za obaranje aviona. Ali je opet moguče da su naneli neku štetu.

A

NATO zlikovce i možeš da razumeš zašto i iz kojeg razloga ne žele da javno prezentuju prave gubitke tokom agresije na SRJ. Ali ne mogu da razumem zašto mi, zašto se kod nas ćuti i ne govori otvoreno o nanetoj šteti i učinku naše PVO. Ljudi koji su učestvovali u ratnim dejstvima znaju samo sve lepo sakupiti, hronološki složiti i tvrdo ukoričiti i dati širpj svetskoj javnosti na znanje. Mora konačno neko u Srbiji da prelomi i kaže istinu. Ovo će vremenom postati fazon… Bila jednom ne tako davno jedna mala zemlja ……………………. Svi vi koji se zovete uže stručnim za ovu oblast imate taj zadatak, zbog naših žrtava, zbog nas i zbog naših budućih pokoljenje. Da nam se unuci ne stide. Pozdrav za moju i Vašu Srbiju.

Odgovori
M

Sve sto se sazna novo iznese se kao sto vidite.

Takodje morate razumeti da je bez dokaza pogotka nemoguce znati koliku smo stetu naneli tim avionima.
Ni dan danas PVO sistemi ne mogu da vam daju video snimke napada i leta prema cilju, a kamoli pogotka. Za razliku od od aviona i BPL koji sve snimaju. Onda uvek i izgleda da je BPL jeci od Pancira iako je daleko vise BPL oboreno.

T

@Aleksandar
Pa nece ni VJ objaviti stvarne gubitke.
Oboreno je sto nije uspelo sleteti.

A

Daću vam za pola da ste upravu a za drugo… Vidite ovako nakon raspada SFRJ i cepanja teritorija ostala je jedna bitna stavka koju su svi upražnjavali a to je obaveštajni rad. Tako da što se toga tiče sve što se ovde kod nas mislim na eks republike SFRJ dešava službe znaju. Tako da verujem da i u drugim arhivama ima što-šta intersantnog i upotrebljivog kao dokaz o ovome o čemu se diskutuje. Ako je slep radar nije slepo oko i uvo. Pozdrav braćo.

4

каже пилот, кад је визуелно видео ракете израчунао да има минут-два до удара????????? па није га јурила крстарећа ракета! дејство ПВО ракете траје до 35 секунди у зависности од циља

Odgovori
Z

Pa vidiš da mu se pričinilo da je gađan sa čak 4 rakete. Pa ako razvučeš vreme leta od momenta lansiranja prve do momenta dok četvrta ne doleti do njih (uzimajući u obzir interval lansiranja raketa od 6 sekundi), može proći do minut….

N

„Takođe, informacija o lansirana četiri projektila nije tačna, jer su baterije Kub samo u jednom slučaju, početkom maja meseca 1999. godine iznad Kosova i Metohije, dejstvovale sa četiri projektila i to na avione A-10A u sred bela dana.“

Meni je ovo mozda i zanimljiviji deo ove price. Sta se desilo i kako to da nisu uspeli da obore bar jedan A-10?

Odgovori
Z

Avion A-10 je prilično dobro oklopljen. Sa druge strane, njegove misije su bile praćene i sa lovačkom i SEAD avijacijom „u blizini“ tako da su radari uključivani minimalno potrebno vreme za dejstvo. Dejstvovalo se često sa „zahvatom raketa u vazduhu“, radi skraćenja vremena zračenja, a to je nekada dovodilo do gubitka zahvata raketa. Ipak, u ovom slučaju, prema našim izvorima, jedna od raketa se aktivirala.
U jednoj od najobimnijih publikacija koja je urađena nakon rata na zapadu, utvrđeno je da su 4 aviona A-10 pogođena tokom rata. 2 sa IC raketama (jedan sa S-2M, drugi sa S-10M), a za 2 nije navedeno kojim sredstvima PVO.
Tako je…za sada.

T

Zar nemaju protuavionske rakete samolikvidator da se nakon određenog vremena unište ako promaše ili ne nađu cilj?

Z

Tomi

Rakete sistema PVO Kub, nemaju samolikvidator.

D

Sa Kakaricke Gore se pruža prelijep pogled na moju Podgoricu, pozdrav za naše hrabre raketaše i hvala za sve što ste uradili za nas te 99-te godine…..

Odgovori
N

@Deki PGG
Stvarno su puno uradili, doneli vam deceniju sankcija i bombardovanje na pragu 21. veka.

А

@Nikola

Значи то је резултат официра, подофицира, војника и регрута. Само нисам знао да се сад и они баве међународном политиком…

Колико су људи у стању да лупетају је веома импресивно, а истовремено тужно…

D

@Nikola, batice pušti politiku i političare , pričam o ljudima koji su bili u šumama koji su branili svoju državu kad je bilo potrebno…..tako da uzmeš fino neki sokić i uz tastaturu uživaj ne brini o životu opušti se…..

N

@Алекса
Pa i jeste kad 10 godina bez stida glasaš za gubitnika koji je sve ratove izgubio i prodao narod i privredu a pritom mu salutiraš i ratuješ za njegove ludačke ciljeve umesto da ga srušiš i oslobodiš svoju zemlju i narod.

M

Jos jedan pozdrav iz Podgorice! U podnozju Brda Ljubovic su ljudi sakupljali metalne djelove (imao sam i ja jedan komad lima od aviona) , tek kasnije je dosla vojska sa Mullerovim brojacima. Kasnije sam cuo da su bili djelovi od odbacenog rezervoara. Mozda bas ovaj.

Sjecam se (vidio sam sa balkona) i dva aviona u manevrima preko dana gdje su se katapultirali piloti iznad Dajbabske gore (kako kasnije nisam nista cuo predpostavio sam da su nasi).

kao i dejstvo vije rakete NEVA – iz reona Zete ,jedna je lansirana bezuspjesno (pululuk i udarila u zemlju) dok je druga krenula ka cilju.

Naravno, ovako neprecizni podaci su najvjerovatnije beskorisni- ali eto.
Poz

А

@Nikola

Ах, дрвље и камење по војсци константно, ал онда су они криви што неће да се баве политиком (као што нормална војска ни не треба). Мани се лупетања о нечему о чему дефинитивно немаш појма.

B

Koliko hipoteza po principu što je babi milo…

Odgovori
G

Da li je istina da je jos prvog ili drugog dana pao f15e strike eagle u republici srpskoj na relaciji izmedju zvornika i bijeljine.Neko je ovde ili na jutjubu pricao da je nas novinar dosao misleci da je oboren srpski mig 29 i to uzivo na vestima,kada je bolje pogledao shvatio ke da je zapadni a kaze se da je nestao taj snimak.Ovo pitam jer f 15 vazi za jedini americki avion koji nije nikada oboren,ali nisam siguran da je 91 za vreme pustinjske oluje jedan oboren i pao je 2011 u libiji navodno zbog tehnickih kvarova,ali i to je pod sumnjivi okolnostima.Neko je rekao da se crancuski pilot iz mirage 2000 iznad podgorice katapultirao iako je raketa promasila avion

Odgovori
P

Tu su otprilike pali Perićev i Radosavljevićev MiG-29. Na Majevici, tromeđa između Bijeljine, Zvornika i Tuzle.

G

@PeleBC

Znam za pokojnog Perica i Radosavljevica,ali oni su poleteli 26og marta,ovo je bilo 24og i da nije ni na jednoj televiziji snimljena olupina Pericevog i Zokijevog aviona istog dana

F15 su obarani, ali ni jedan, navodno, nije oboren od strane suparničkih aviona i ima zvanični skor od 154 prema 0, što ga čini najuspešnijim lovcem u istoriji.

Na tom snimku gore se vidi natpis na latinici, nije dovoljno jasno da pročitam šta piše.

P

Na početku snimka je u kadru vojnik iz baze McGovern kod Brčkog kraj ostataka Perićevog aviona, kod Srednje Trnove.
Mislim da je slika uzeta iz Stars & Stripes.

T

Migovi su bili u jako losem stanju. Ne verujem da je kod ostatka
tehnike stepen ispravnost bio bolji.

Odgovori
M

Ljudi ovde neki pisu o oborenih oko 70 NATO aviona,dajte se malo kotrolirati i biti realni.Nije moguce da su samo 2 aviona pala u nasu teritoriju a ostali „magicno nestali“ negde u komsiluku.Steta sto neki mastaju ali i da je bilo tako samo bi nas jos vise porusili.I ovo sto smo uspeli odbraniti s skromnom tehmikom je veliki uspeh.

Odgovori
m

A po čemu je ta tehnika skromna? Pa u Srbiju je tad prebačena praktički kompletna PVO koju je nabavljala cijela Juga, a i većina aviona. Nije li to bila treća vojna sila u Europi? Bar tehnički. 29ke su bili u naponu snage.

I

@max
Pa to samo govori koliko je sfrj imala slabu pvo, kad ni vecina te tehnike nije mogla da se suprotstavi natou. Nismo imali sisteme dometa bar 50 km , a kao bili vojna sila.

А

@max

И С-125 и Куб су били релативно застарели системи за дубоку модернизацију/замену. Исто важи и за флоту МиГ-21, док је МиГ-29 био једино за ремонт и то миљама далеко од напона снаге.

M

Nije neki, nego je podatak potekao od Ruskih analitičara. U sve to je ubrojano i tehnika koja je tesko ostecena i nemoze se popraviti. Neznači svaki pogodak i sigurno obaranje ,pa i naš mig 29 je tako bio pogodjen uspeo nekako da sleti pa su ga krili ispod JAT aviona . I nije vise ucestvovao u ratu……..

S

Recimo da govorimo o 70 ostecenih/pogodjenih aviona, ne oborenih, to bi znacilo da je gotovo svake veceri po jedan pogodjen. Kako mislim da nije bilo akcije svake veceri, to znaci da su nekih veceri i po vise njih pogodjeni, a nije ni svaki put nas PVO delovao. Ja bih voleo da je istina, ali sumnjam, matematicki nema smisla. Takodje, jos neki bi valjda negde pao na teritoriji Srbije ili negde gde ga neko moze videti i pouzdano preneti informacije. Osim ako zaista nisu svi dosli do prijateljskih baza i sleteli. Onda svaka cast konstruktorima, napravili su letece tenkove.

Z

Imali ste više sreće nego pameti. Da citiram jednog američkog vojnika, veterana Afganistana:

„Military Intelligence gave us 100% of the time the wrong house. We were practically glorified jehova witnesses.“

M

Znaci, imamo paru F-15E i jedan EA-6B koji leti u blizini. Posada EA-6B detektuje osmatracki radar Kuba, i pocinje sa ubrzanom pripremom aviona za lansiranje HARM. U toku pripreme lansiranja, pilot uocava (pogresno) cetiri lansirane rakete(a zapravo su dve) kako se lrecu prema njima. Sada ide recenica u filmu : Ako posada EA-6B ne reaguje na vreme, F-15E ce biti unisteni. Dakle jasno je koji je avion gadjan. Osim u slucaju da nisu precutali da je bilo jos letelica u blizini (mozda jos jedan EA-6B…). Zatim, posada lansira HARM i nastavlja sa ometanjem radara Kuba. Posto se nisanski veoma tesko ometa, nije ni cudo sto su obe rakete imale vodjenje i verovatno pogodile cilj. Plamena buktinja na RTSovom snimku mora bitijedan od F-15E jer EA-6B ne moze da koristi forsaz. F-15E je veoma zilav avion, dvomotorac, dva clana posade. Imamo primer kada je Izraelski F-15 sleteo bez jednog krila, ili kada je Saudijski F-15 preziveo direktan pogodak R-27T rakete sa zemlje. Neverovatno zaista… Nadam se da cemo sto pre saznati kompletnu istinu i da su dobro dobili po nosu te veceri… stoka… Pozdrav svim raketasima od mene, hvala Vam sto ste hrabro branili otadzbinu, kao i Vama gospodine Zorane! Sve najbolje!

Odgovori
B

Jel postoje besposadni Pvo sistemi ili da li je moguce u buducnosti nesto takvo napraviti. Recimo pasars bez posade unutra a jedno Km dva neko sa njim upravlja Ko sto Dana’s imamo sa malim milosem pa kad ga raketa pogodi niko ne strada…

Odgovori
Z

Boki

Moguće je napraviti bezposadni PASARS, ali je potrebno imati na svakom oruđu savremeni opto-elektronski sistem za praćenje cilja, a dobro bi bilo i mali nišanski radar.

D

To je najnovija modernizacija sistema Kub gde je RStON bezposadni, tako da se umnogome umanjuje mogućnost ljudskih žrtava. I naravno mnoge druge modernizacije se sprovode ne njemu,ali ova kao i mogućnost gadjanja iz pasivnog rada osmatranja ic raketama danju i noću i pri lošijim meteo uslovima su po meni najznačajnije, a kada se tu doda nova pogonska grupa stare rakete, i bolja glava za radarsko samonavodjenje koja se razvija, taj sistem je i dalje itekako upotrebljiv, a imamo ga u ogromnom broju, i lansera i raketa

Z

Dusan Pavlovic

RStON ni u kom slučaju neće biti bezposadni kada nova modernizovana verzija sistema Kub zaživi.
Takođe, nisam siguran da će IC rakete igrati bilo kakvu ulogu u tom modernizovanom sistemu.
Ovo ostalo što ste napisali je uglavnom ok…

S

@Dusan Pavlovic
Kad kazes u ogromom broju covek pomisli stotine i stotine a ne nekoliko baterija.

D

@Zoran Vukosavljević
Oprostite, nisam bio potpuno precizan u izrazu, naravno da je teško moguće da sam RStON bude potpuno besposadan, ali da sam nišanski radar bude besposadni, koliko sam ja upoznat, na tome se radi. Dalje, ono sto se publikuje je da je nova modernizacija takva da su umesto centralno pozicioniranje radarski vođene rakete 3M9 postavljene tri ic samonavođene rakete, sad da li će da zaživi to rešenje ne znam, ali obzirom na dodatak novih termovizijskih i ic senzora, logično bi bilo da hoće, naravno da je to veoma korisno i za radarski nadvođeene rakete, ali pogotovu za ic samonavođene.
@ Stojko za našu zemlju u ogromnom broju da, jer imamo aktivna 3 diviziona i 9 u rezervi, koji se takođe mogu modernizacijom dovesti na taj nivo i u aktivno stanje po potrebi. To je ukupno 12 diviziona, a broj raketama se normalno broji u stotinama ako znamo da je stari kub u prethodnom izdanju svaki SLO imao 3 radarski poluaktivno vođene rakete, a i broj lansirnih vozila je sigurno blizu 100

D

Uz to da su svi glavni nedostaci sem malog dometa radara ukljonjeni ovom novom modernizacijom, po meni biće Kub odlično sredstvo PVO

B

Da li neko koji delovi su na snimku?

Na tom snimku gore se vidi natpis na latinici, nije dovoljno jasno da pročitam šta piše.

Odgovori
G

Ako mislis na onaj sivi avion u Bosni po boji meni lici na f15

Mislim na taj snimak iz Bosne ali ne znam koji su ono delovi.

Uspeo sam da pročitam da piše ASSEM DATE 2084-1 što je verovatno datum proizvodnje. Možda 20.01. 1984.

Još piše valve safety relief full press, dakle neki bezbednoni ventil za gorivo i imaju serijski brojevi i strelica gde piše flow (smer protoka goriva) Ostalo ne mogu da pročitam. Možda deo na koji se kači dodatni rezervoar.

Uzgred, sećam se da su prvih dana bomardovanja javili na nekoj stranoj satelitskoj, lično ja gledao, da se zadimljeni F-15 spustio na sarajevski aerodrom.

Z

Boža M

Prema mojim „istraživačkim“ podacima….

Na snimku se vidi sigurnosni ventil sistema goriva, broj dela 2700271-2.
Pretragom se može doći do podatka da deo pod tim brojem proizvodi Parker Hanifin iz Klivlenda Ohajo za platformu F-15.
Dakle na snimku vidimo da se radi o ventilu za CFT rezervoar ili za unutrašnji rezervoar.
CFT ili Conformal fuel tank, komforni rezervoar goriva u prevodu, (ne znam bolje da prevedem) je vrsta spoljnjog rezevoara koji ne može da se odbaci u letu, nego se jedino može demontirati na zemlji. U letu može da ga odvali jedino sudar sa nekom pticom čije ime je iz nekog čudnog i neobičnog razloga ime neke reke ili drveta (najčešći nazivi RS PVO kod Rusa nose takve nazive). ;)

Ta vrsta rezervoara se koristi na manjem broju aviona, F-15, F16, Rafal, Tajfun i još na nekoliko. Deo koji ima oznaku 2700271-1 je deo samo CFT za F-15, za razliku od viđenog na snimku, koji može biti deo unutrašnjih rezervoara uključujući krilne.

Kako nisam sklon da verujem da bi neko išao okolo i razbacivao delove po Palama koji su faktički integralni deo aviona u letu pa ih potom slikao, sledi za borbenu posadu i vođenje „Vrlo dobro!“.

Priča je i dalje otvorena za sva mišljenja. I još jedna lična opservacija. Ne znamo da li tada na Palama nađen kompletan avion ili kako se meni čini po slikama u snimku delovi krila i rezervoar. Mislim da se može čestitati i konstruktorima F-15 na dobro obavljenom poslu, jer ovo bi bio drugi koji je bez krila negde odleteo, ako nema ostataka koji i ukazivali i da je ceo avion pao.

Zorane hvala na odgovoru!

Drago mi je zbog uspeha naše PVO.

Meni je simptomatično da su zvanični podaci o izgubljenim avionima u Pustinjskoj oluji objavljeni nekoliko godina posle rata, dok evo, još malo će proći četvrt veka od bombardovanja 1999. a informacije dobijamo na kašičicu iz nezvaničnih izvora. Da pomisli čovek da smo im stvarno oborili B2 pa zato ćute.

Z

Svaka cast za tekstove o dogadjajima iz 1999.
Ako mozete, pisite o tome kako smo ih nasankali da pogode bugarski radar na Staroj Planini.

Odgovori
Z

Imenjače,
Možda bolje da ne pišemo o tome….opet će neko prebaciti „malo objektivnosti i dokaza, a ne preterivati“ ili „što je babi milo, to joj se i snilo“ itd…
Postoje i informacije o oštećenju sopstvenog broda NATO-a (friendly fire incident). Nećemo ni o tome…. ;)
Samo treba čitati. I to baš američke izvore (i uopšte zapadne), ako naši izvori „ne odgovaraju“ i dosta toga se može otkriti.

G

Po vašoj „hipotezi“ vi ste ih pogodili i ako oni tvrde da ste ih promašili ?!Po tim „hipotezama“ smo i dobili sve ratove i ako smo ih u stvari izgubili :(

Odgovori
1

Није баш толико проста прича. Мораш да имаш и мало разумевања да су са обе стране по питању пријаве погођених циљева, врло непоуздане. И да је тако у сваком рату кој је увек био, и биће. Bеликi факторje Магла рата, „Fog of War“ како је зову Амери. И ми смо тврдили да смо оборили стотинак њихових авиона током рата, а они стотине наших тенкова и артиљериских оруђа. Само што они то идаље тврде, а ми нисмо ни отписали двадесет наведених. За њих је свака макета уништен циљ и успешно одрађен посао. А да не причамо о томе што, што се њих тиче, они броје и заводе колико су нам цивила побили, а да ми ту лажемо. Можда ниси био упознат са тим, да су нпр. у Другом светском рату, Амери по њиховим тврдњама, оборили три пута више авиона него што су Швабе икад имале, кад би се сабрале. А и Швабе су грешиле. И, то није ни било питање пропаганде, већ тако су наводили интерни, војни документи, које су тада биле строге тајне, а данас отворене књиге. По томе су Генерали правили своју слику ратишта и планирали. Јебига, компликована то прича. А не помаже што је на крају само оно што победник каже, ,,истина“.

Б

Само бих се сложио са коментатором „172“.
А даље….
Иначе, интегрални текст Аутора уопште нисам схватио, а покушао сам га повезати са видео „урадком“ о бај’д’веј мом „омиљеном“ зракопловом EA-6B Prowler.
Друга епизода друге сезоне серије Air Warriors о предметном авиону емитована је на каналу Smithsonian Channel и то 04.октобра 2015. године (?!?!?!?!) и до сада је реемитована на History Channel (шанелу, како каже Чварков), паааа… једно 18 (осамнаест) пута ! Лично сам је одгледао 4 (четири) пута и чувам је. Шта се десило Аутору, те сад пласира „просветљење“….
Како је Аутор „повезао“ исказе именованих у документарцу са „стварним“ догађајима на „терену“ – појма немам. Те како је баш извео микролокацију наших ракеташа у Црној Гори и повезао је са формацијом 2 x F-15E Strike Eagles + 1 x EA-6B Prowler, у најмању руку ми је сензационалистичка, приповедачка и прича за „разбибригу“. Чињеница је да састав оваквог „пакета“ током Allied Force иде на HVT (High-Value Target), односно на „ужасно“ битан циљ. Исти иде након већег „пакета“ подржаног од бројније SEAD („сузбијање“ непријатељске ПВО) формације.

Јужни улаз за strikepackages био је дуж коридора TAZ, јавно публикованог. Исти овлаш „начиње“ ваздушни простор Црне Горе и наставља се према Албанији. Далеко, ал’ далеко ван домета горе наведеног нашег ракетног система. То под условом да је, а интервјуисани тврде, циљ packagea био на територији Косова. Чињеница је, а томе је сведок и потписник ових редова, да је „географија“ Балкана „америма“ веееелика непознаница и да не баратају локалним топонима. Када су „поливали“ новосадску и панчевачку рафинерију – исте су идентификовали као „нафтна поља“ (!) Косова која „смо“ попут Садама у Кувајту заузели и експлоатишемо (?!).
Елем, видео + текст = ?, али и поред тога добро је с-времена-на-време продрмати кавез и писати на ову тему.
Поздрав Аутору и TangoSix поштоваоцима.

Odgovori
Z

Bookshelf

Hvala na pozdravima.
Sa druge strane, čini mi se da nisi dovoljno pažljivo pročitao tekst, a verovatno ni pogledao prilog.
Imamo sve „elemente“ koji nam trebaju. Imamo datum poletanja udarne grupe (29.03.1999. predveče/kasno uveče), sistem PVO koji je na njih dejstvovao u noći 29/30.03.1999. godine (Kub), podatak o tome na kojoj lokaciji je te noći jedino dejstvovao taj sistem PVO (Kub) na celom tadašnjem prostoru SRJ i jedini nišanski radar tog sistema (Kub) koji je pogođen te noći je upravo taj.
Pored toga, lično sam svedočio gađanju naših raketaša, mojih nekadašnjih kolega.
Dakle imamo sve početne parametre.
Pojedinačni detalji događaja su predmet moje lične analize.
Naravno, moguće je da se i malo drugačije sve to odvijalo u detaljima, ali mislim da je ova rekonstrukcija prilično bliska onome što se te noći 29/30.03.1999. godine dogodilo na nebu iznad tadašnje SRJ, a o čemu svedoče piloti i članovi posade EA-6B….

A što se tiče toga kada je ovaj snimak urađen….ne vidim kakve to veze ima? Ja sam taj snimak dobio pre par sedmica i napisao ovaj tekst o tome.
Nemam ja vremena, niti mi je to „posao“, da u „realnom vremenu“ pratim sve moguće video snimke, dokumentarne programe, publikovane zapadne analize rata 1999-te, publikovane memoare bivših pilota i komandanata i slično.
Šta i kada pronađem (ili mi neko dostavi), ja pokušam da iskoristim za rekonstrukciju nekog događaja, ako pronađem odgovarajuće veze i sa naše strane.

Sada sam uspeo. Mnogo puta do sada, za neke druge događaje….nisam.

D

Zanimljivo da je Nato, nakon obaranja F-117, povecao broj EA-6B (do tada koristili 30 aviona) na 50 a po nekim izvorima i vise od 50 (od oko stotinjak koliko su imali u upotrebi). To govori da je nasa PVO, iako zastarela, bila zilava. Veruje da je broj oborenih i ostecenih aviona veci od dva za koje imamo materijalne dokaze. Ali eto, ostaje zal sto jos neki avion nije pao na nasu teritoriju i sto nismo imali savremenije PV sisteme u to vreme.
Pozdrav i pohvale autoru za jos jedan dobar clanak.

Odgovori
S

Zorane na kolikoj daljini raketa od kuba mora biti blizu cilja da bi se aktivirala glava za samonavodjenje?Ovi clanovi prowlera debelo lazu izgleda?Da li se te 23 sekunde racunaju kao vrijeme harma da pogodi radar ili treba da harm bude toliko sekundi ozracen da bi se otkacio sa aviona?

Odgovori
S

Nemogu komentarisati broj unistenih njihovih aviona I ako bi zeleo da bude sto veci Ali ono sto sigurno znam da su im veliki broj narucenih nevidljivih za radare aviona otkazane zbog jednog oborenog i jednog ostecenog Tako je Americka Vojna Vazduhoplovna Industrija pretrpela znacajne finansiske gubitke To su cinjenice i Amerikanci to tesko mogu da zaborave Jos ponizenje da nam nisu unistili ratnu tehniku A bili su ubedjeni da nam nista nije ostalo Sad je druga stvar Nepostoji samo njihova batina s kojom mogu da masu po celom svetu To je proslo vreme

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Igor na: Generalni Direktor Dassault Aviation za RTL o Rafalima koje je nabavila Hrvatska: u pitanju su avioni kakve ima i RV Francuske, moći će da se koriste bar 30 godina

Grčka ima 3,5x veći BDP, 2,5x više stanovnika i 1,5x veću površinu od Hrvatske. Ima aktivno više od 250 borbenih aviona i još naručuju (znači više od 20x aviona od HR). Nigdje nisam pročitao komentar da je nova narudžba Rafala za Grčku ovekill dok eto Hrvatska neće moći ni gorivo natočiti u svojih 12 aviona.…

03. Dec 2021.Pogledaj

Edo na: [POSLEDNJA VEST] Ujedinjeni Arapski Emirati potpisali ugovor za nabavku 80 aviona Rafal za verovatno ne manje od 15 milijardi dolara

pa imaju trenutno 60 komada miraga 2000 pa je ovo vjerojatno zamjena za njih. A imaju i 80 komada f-16 Block 60

03. Dec 2021.Pogledaj

Miloš77 na: [POSLEDNJA VEST] Ujedinjeni Arapski Emirati potpisali ugovor za nabavku 80 aviona Rafal za verovatno ne manje od 15 milijardi dolara

Fino isplanirano. Modernizuju Miraże 2000 dok se prave Rafali F4 od kojih prvi komadi neće stići pre 2025-te a inicijalna borbena sposobnost tek par godina kasnije. Tada počinju da izbacuju najstarije Miraže 2000 i F-16 iz upotrebe zamenjujući ih sa F4, i pazare još pedesetak novih aviona verovatno drugog proizvođača.

03. Dec 2021.Pogledaj

Beduin na: Generalni Direktor Dassault Aviation za RTL o Rafalima koje je nabavila Hrvatska: u pitanju su avioni kakve ima i RV Francuske, moći će da se koriste bar 30 godina

Medo s mora, ne. Nije to bio problem s Kosher Burecima. Problem s Kosher Burecima je bio taj sto je Hrvatska htjela G2G (government to government) goranciju drzave proizvodjaca zrakoplova. Kako USoffA nije imala nikakav uvid sto se s Burecima dogadja od trenutka isporuke Izraelu, ako smo mi htjeli da USoffA garantira za njih, normalno…

03. Dec 2021.Pogledaj

Send this to a friend