BEG airport status
Er Srbija gejmifikovala uštede prilikom letačkih operacija i doprinos zaštiti životne sredine u jednoj aplikaciji "There's an app for that" i za pilote Er Srbije / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six

Er Srbija gejmifikovala uštede prilikom letačkih operacija i doprinos zaštiti životne sredine u jednoj aplikaciji

Srpska nacionalna avio-kompanija objavila je početak korišćenja sistema SkyBreathe namenjenog optimizacijama letačkih operacija koje se primarno pretvaraju u uštede goriva i, kako se tvrdi, pozitivno deluju na zaštitu životne sredine.

SkyBreathe je, kako ga proizvođač Openairlines opisuje, sistem zasnovan na veštačkoj inteligenciji čiji algoritmi automatski analiziraju velike količine podataka koji se skidaju sa Er Srbijinih aviona nakon leta ne bi li se kasnije koristili u analitici i primeni optimalnijih profila operacija na nivou flote, ruta i gledano na pojedinačne letove. Ovo „big data“ rešenje kupi sve raspoložive podatke i prilagođava ih realnim uslovima leta, vremenskim uslovima, putanjama leta, uticaju ATC-a, težine plaćenog tereta i drugim metrikama.

Drugi deo priče su mobilne aplikacije za iPhone i Android koje su dostupne pilotima mlazne flote kompanije. Po konceptu gejmifikacije svaki pilot dobija statistike nakon svakog pojedinačnog leta o tome šta je uspeo da uštedi ili optimizuje. Praktično, radi se o izborima kapetana (koji su opcioni, ne zahtevani) kao što su taksiranje sa jednim motorom, CDA prilazi, opcije korišćenja zakrilaca određenih položajima za određene profile leta, upotreba reversera i slično. Formira se tabela najuspešnijih u kompaniji, odnosno onih koji su na ovaj način pre svega uštedeli potrošeno gorivo. Ne radi se o uštedi goriva kao takvoj (što bi bilo nebezbedno) već mogućnostima da se na određenim profilima leta izabere niži seting koji štedi a ne remeti performanse leta niti bezbednost. Na ovaj način se kao indirektan rezultat emituje manje štetnih gasova koji su rezultat sagorevanja goriva u mlaznim motorima aviona.

SkyBreathe rešenje koristi 45 avio-kompanija širom sveta među kojima su Air France, Malaysia Airlines, Atlas Air i druge.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Ma

Da li postoji mogućnost da vidimo screenshotove ove aplikacije, kako to u praksi izgleda?

Odgovori
Ba

Da, naravno, cilj je smanjiti količinu štetnih gasova i sačuvati prirodu…

Odgovori
Go

Poznavajući ljudsku psihu, ovo ima potencijalne bezbedonosne probleme – šta ako pilot, podstaknut da zaradi još par poena donese pogrešnu odluku i dovede u opasnost letelicu, putnike i posadu? Do sada imamo bezbroj primera da su ljudi radili besmislene i opasne stvari zbog igrica. Zar nije bolje da neki stručni tim na osnovu podataka kreira preporuke za optimizaciju potrošnje goriva, a ne da se ostavi svakom pilotu da donosi odluke na osnovu preporuka neke „igrice“?

Odgovori
St

Bas isto i sam pomislijo. Jos ako to bude podstrek a bice za varjabilni deo plate, bezbednostni problemi na vidiku.

Le

U tekstu jasno piše da se preporučuje bezbedno i na performanse leta irelevantna opcija, te bi neki pilot koji ne ume da čita, mogao da pogrešno shvati ideju. Ali, samo da shvati, ne i da ugrožava avion, jer cilj je parirati sugestiji AI rešenja, ne biti pametniji. Srećna okolnost je da piloti, velikom većinom, nemaju problem s razumevanjem napisanog.

Pe

Upravo tako, jasno smo napisali da se radi o opcijama, šta god da uvaženi komentatori koji su to jutro prvi put saznali o aplikaciji smatraju.

Pe

Da, naravno da se radi o opcijama, barem za početak. Ali prvenstvena namena tog sistema je ušteda goriva avio-kompanijama (povećanje profita). A ne smanjenje štetnih gasova, do čega će svakako doći posredno prilikom upotrebe ovog sistema (ali priča o tome marketinški lepo zvuči). Citiram sa sajta SkyBreathe-a: „Key benefits
Reduce your fuel costs by 2-5%“. Ono što nije dobro u celoj priči je formiranje tabele najuspešnijih pilota, pa ako se to bude prezentovalo samim pilotima (mislim na rang listu), što je verovatno opcija koja je u planu, vršiće se psihološki pritisak da se obavezno menjaju parametri leta radi uštede goriva. Mislim da verovatno niko nije lud da ugrozi sebe i putnike sa preterivanjem, ali saznanje da si poslednji na listi i možda razvijanje takmičarskog duha među pilotima (ne daj bože moguće bonuse ili penale jednog dana), ostavlja prostor za moguće razne greške.

Ke

U dve od tri strane kompanije u kojima sam radio, ovakve aplikacije odavno postoje.
Pocinje benigno. Emisija CO2….
Zatim idu neobavezujuce liste koliko je ko ustedeo goriva, zasnovane na nepoznatim nacinima merenja.
Zavrsava sa mesecnim izvestajem “vasa usteda goriva u proteklom mesecu”, i nagradama (ne znam da li je ikada neki pilot nagradjen radi necega), i kaznama ako se primeti da neki pilot nosi vise goriva.
Mudraci u kompanijama su odavno smislili nacin da se na destinaciju legalno moze ici bez goriva za alternaciju, a sta neki piloti rade da bi se dokazali (ne znam kome i zasto), da ostavimo za drugi put (?)
U pozadini svega je svakako profit, ne briga za covekovu okolinu, da se ne lazemo.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Dejan na: [EKSKLUZIVNO] Intervju sa rukovodstvom Er Srbije: Razvoj i nastavak transformacije kompanije, kada dolaze Embraeri i rezultati ovogodišnje letnje sezone

@Max Kao što sam i napisao u prvom postu jedino motori na obe letelice imaju kompaktibilnost pod uslovom da su na obe letelice PW motori. Oba motora se rade u arhitekturi 1-G-3-8-2-3, oba motora imaju BPR 12:1. Što znači da imaju dosta zajedničkih delova. Osnovna razlika je u dijametru fan-a kod PW1500 on je 73…

03. Oct 2024.Pogledaj

Samo kažem na: [ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

Perica Tako ne kazu ‘ugledno glasilo jutrnji/vecernji/index list’ nego samo prenose reči jednog hrvatskog generala.

03. Oct 2024.Pogledaj

Samo kažem na: [ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

John C. Colton A NATO satcom kanal ima tačno kakve veze sa EU? Ili si u NATO ili nisi. Nema zaobilaznog puta.

03. Oct 2024.Pogledaj

max na: [EKSKLUZIVNO] Intervju sa rukovodstvom Er Srbije: Razvoj i nastavak transformacije kompanije, kada dolaze Embraeri i rezultati ovogodišnje letnje sezone

@Dejan A220 (bombardier c-serija) nema nikakvu kompatibilnost sa A32x serijom. Drugi type rating, druge tvornice, drugi dizajn, pa ni ta "sličnost" motora ne pomaže jer ni stock dijelova ne paše. Airbusu prvo predstoji mamutski posao da ga uvede u svoj proizvodni ciklus jer trenutno gubi novac na tom avionu na način kako ga (bombardier) proizvodi…

03. Oct 2024.Pogledaj

PasTom na: [ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

I Hrvatska i Srbija neće iskoristiti 50 % mogućnosti ovog aviona. Kako se to kod nas kaže: Kupio Mercedesa S klasu da sa njime ide po kruh u dućan.

03. Oct 2024.Pogledaj