BEG airport status
Kako bi srpska poljoprivreda prodavala voće na udaljene destinacije bez avionskog prevoza? Odgovor je: Nikako Zbog specifičnih zahteva prevoženja u kargo spremištu aviona voće se može klasifikovati i kao "opasna roba" / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Kako bi srpska poljoprivreda prodavala voće na udaljene destinacije bez avionskog prevoza? Odgovor je: Nikako

Srpska poljopivreda je prošle godine zabeležila rekordan rast izvoza. Za poslednje dve godine dostigao je čak 50 odsto. Prošla godina je završena sa oko 4,2 milijarde dolara prihoda od izvoza, a nadležna ministartsva kažu da se srpskom voću i povrću, ali i drugim namirnicama, uskoro otvaraju vrata Vijetnama i Indonezije.

Statističke podatke da je lane izvoz bio za 20,5 odsto, odnosno za 312,7 miliona dolara veći u odnosu na 2019. godinu, stručnjaci tumače kao buđenje domaćih izvoznih potencijala.

Sudeći po brojkama Republičkog zavoda za statistiku, širom sveta završilo je i na tone naših malina u vrednosti od 296 miliona dolara, smrznutih kupina za 46 miliona dolara i ostalog zamrznutog voća vrednosti od 882 miliona dolara, kao i sveže jabuke za 125 miliona dolara.

Nesmetano su putovale, čak i u pandemijskim uslovima i ove namirnice koje zahtevaju temepraturni režim i specijalan način taransporta. Mogućnost da se za nekoliko sati nađu na teritoriji i najudaljenijih zemalja, spasonosna je i nesumnjivo je doprinela skoku izvoza hrane osetljive na temperaturne promene.

Među domaćim strateškim proizvodima prema rečima agrarnih analitičara je i malina, po čijoj proizvodnji smo proteklih godina zauzimali treće mesto u svetu, a po zamrznutoj smo svetski lider i ispred Poljske i Čilea. Iz Privredne komore Srbije kažu da je u Srbiji dominantno gajenje maline, borovnica je u ekspanziji, a jagoda ima veliki potencijal. Oko 40.000 hektara u našoj zemlji je pod jagodičastim voćem, a 2019. je izvezeno 209 miliona evra smrznute maline.

Avionski prevoz je najbrži, najbezbedniji i najpraktičniji vid transporta / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Da bi naša malina, ali i jabuka koju gajimo na pola miliona hektara, povrće, prerađevine, pa i smrznuti pekarski prozvodi stigli do svetskih metropola i trgovinskih lanaca, neophodan je transport u posebnom pakovanju i po posebnim standardima. Mnogi proizvođači voća koji svoje proizvode izvoze u Centralnu Evropu ili na Daleki Istok, redovno šalju uzorke smrznutog voća budućim kupcima avionskim putem. Oni se transportuju specijalizovanom vrstom avionskog prevoza na suvom ledu. Veće količine smrznute robe uglavnom putuju posebnim rashladnim kontejnerima -„Envirotainers“, a manje pošiljke u specijalnim kutijama, hlađene suvim ledom.

Da avionski prevoz predstavlja najefikasnije rešenje za transport osetljivih proizvoda koji do bilo kog kraja sveta može stići za svega nekoliko sati, smatra Nebojša Đekić, direktor prodaje i razvoja u kompaniji cargo-partner Srbija. Smatra da avio-transport ima prednost u odnosu na pomorski kada je rok trajanja proizvoda kritičan faktor. Usled kvarljivosti i kratkog roka trajanja, transport svežeg i smrznutog voća neophodno je da bude organizovan na temperaturnom režimu. Ovo su takozvane PER-PERISHABLE pošiljke i sam naziv ukazuje na njihovu osetljivost.

– Brz, pouzdan servis, kao i efikasna organizacija, ključni su faktori uspešnog transporta voća, koji ne trpi propuste ni u jednoj od ključnih vezivnih tačaka hladnoga lanca – kaže Đekić. – Suvi led koristi se za transport smrznutog voća poput bobičastog, smrznutog povrća, kao i uzoraka hrane poput bureka, pita i drugog peciva. Koristimo ga i za transport kompleta COVID testova, kao i za reagense, lekove i određene hemikalije koje predstavljaju sastavni deo medicinskih uređaja. Roba osetljiva na promene temperature može da se transportuje i pomoću termo-gelova, a dodatno se štiti i pomoću termo ćebadi, kako bi na usputnim stanicama bila što više zaštićena od temperaturnih razlika. Važno je naglasiti da za svaku pošiljku možemo da obezbedimo tzv. „data loger“, pomoću koga mogu da se prate i temperatura i vlažnost vazduha tokom celog transportnog ciklusa.

– Iako suvi led sam po sebi ne stvara otpad, usled isparavanja u vazdušnom prostoru smatra se opasnom supstancom, pa pošiljke sa suvim ledom podležu ograničenjima – objašnjava naš sagovornik. – Aviokompanije ih klasifikuju kao opasni teret, što automatski iziskuje specifičnu dokumentaciju i dužu manipulaciju, a samim tim i dodatne troškove – dodaje Đekić. – Za rad sa opasnim teretom neophodna je specifična obuka i poznavanje propisa i ograničenja aviokompanija, kako bi svaka pošiljka bila transportovana po važećim IATA regulativama. Nasuprot suvom ledu, termo gelovi ne tretiraju se kao opasna roba, ali su skuplje rešenje, i pakovani su kao tečno rashladno sredstvo koje absorbuje toplotu i održava konstantnost temperature.

Ako su putnici izdali avio-kompanije tokom pandemije kargo je i dalje veran / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Globalna tražnja za voćem neprestano raste. Danas, kupac u svakoj tački sveta može da bira između najboljih sorti sa Balija, ili Tajlanda, šumadijsku šljivu, jabuku iz Čelareva ili ariljsku i ivanjičku malinu ubranu nekoliko sati ranije.

– Trenutno smo broj jedan u svetu po kvalitetu maline – kaže Dobrivoje Radović, predsednik Asocijacije malinara i kupinara. – Uz bolji sadni materijal, mogli bismo da imamo 25.000 hektara pod malinom i izvoz od 170.000 tona, pa bismo i po količini bili prvi. Trenutno oko 600.000 uzgajivača gaji malinu na oko 15.000 hektara. U sezoni berbe “crvenog zlata”, malinarstvo direktno i indirektno uključuje oko milion i po ljudi. Velika je potražnja za tim voćem u svetu i zato naš ogroman potencijal. Srpska malina je stigla i do Japana, olakšan je transport do Turske, a uskoro će osvojiti arapske zemlje. Izuzetno nam je važan i pravovremen, dobro organizovan i bezbedan transport koji omogućava da voće ne izgubi kvalitet.

Iz Srbije se svake godine izveze i nekoliko stotina hiljada tona jabuke na daleke destinacije poput Indije, Kine, Rusije i Amerike. Stručnjaci kažu da su neoohodna nova tržišta, jer Rusija koja nam je glavni kupac, sve više ima svoje zasade. Pošto je ovo podneblje veoma povoljno za gajenje jabuke visokog kvaliteta, proizvođači moraju pažljivo da biraju način na koji će one biti transportovane do kupaca na drugim kontinentima, a da zadrže svežinu kao kada su ubrane.

Đekić objašnjava da je to moguće sa cargo-partner Srbija i da domaćim proizvođačima voća i povrća nude sveobuhvatnu podršku i ekspertizu pri delikatnom transportu prehrambenih proizvoda. Zahtevana temperatura hlađenja mora biti ravnomerno održavana prilikom manipulacije i tokom transporta tereta, koji dodatno treba da bude zaštićen od uticaja vlage. Važan je i odabir tačno odgovarajuće dimenzije pakovanja, jer se tako onemogućava prevrtanje, klizanje ili međusobno oštećenja.

– Međunarodni smo pružalac transportno-logističih usluga, prevozimo i kvarljive namirnice pomorskim, vazdušnim i drumskim linijama – kaže Đekić. – Poslujemo u skladu sa ISO, IFS I GDP standardima i posedujemo specijalizovana skladišta širom sveta, kao i posvećen, sertifikovan tim. Danas za zatvoreni “hladni lanac” transporta svežeg voća i povrća obezbeđujemo savremeno GPS praćenje, uređaje za merenje temperature i vlažnosti i razna druga aktivna i pasivna rashladna rešenja.

Ne samo poljoprivrednici, već i stručnjaci smatraju da su potencijali naše zemlje u izvozu voća i povrća – nemerljivi. Nedavno je ministar poljoprivrede Branislav Nedimović poručio da je tržište Ujedinjenih Arapskih Emirata i Bahreina otvorilo širom vrata za sve naše poljoprivredne proizvode, sudeći da ove zemlje mogu da proizvedu tek četvrinu potreba. Poštovanjem svetskih pravila transporta, srpski proizvođači jabuka, testenine, kukuruza, jagodičastog voća mogu slobodno da zakucaju na ta vrata.

Kod transporta termo gelovima speciijlanim frigo vozilima pošiljka se najpre preuzima, prevozi vodeći računa o temperaturnom režimu, a potom i dostavlja na adresu – objašnjava Đekić proces transporta osetljive robe. – Ovaj tip pošiljaka zahteva pravovremenu rezervaciju expres servisa. To podrazumeva preuzimanja pošiljke, smeštaj u aerodromski magacin, takođe na temperaturnom režimu, proveru prateće dokumentacije, carinjenje, buking i otpremu, pakovanje u posebne termo kutije, suvi led, termo gelove, obezbeđenu termo ćebad, praćenje pošiljke, monitoring hladnog lanca i na kraju isporuku na adresu.

U Srbiji posluje oko 20.000 stranih kompanija, a 60 odsto stranih direktnih investicija koje su prisutne na Zapadnom Balkanu su realizovane u Srbiji. Prema podacima Privredne komore Srbije, sektor hrane i usluga je interesantan jer beleži konstantan suficit.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Ј

,,Ako su putnici izdali avio-kompanije tokom pandemije kargo je i dalje veran “

Нису путници издали, него авио-компаније са скоком цена на карте од 100% . Авио карта до Москве сада у економ класи кошта као раније бизнис, и то само са ручним пртљагом!

Odgovori
St

Pa kad uspostave redovnu avio liniju do Zlatibora i Sokobanje, bice i putnika. U trenutnoj situaciji ne leti bas mnogo ljudi u inostranstvo, naravno ako izuzmemo carter letove koje Air Serbia standardno ne organizuje ni na vreme ni kako treba.

Al

поштовани,

цене авио превоза тешко може бити конкурентна, било би интересантно да се да пример где Србија испоручује поврће и воће авионом. цене воћа осим боровнице су прениске за превоз авионом. сећам се да се некад бејби биф возио авионима, или резервни делови за Африку и сл.

Odgovori
sa

Neobican broj transportnih letova iz Srbije, nema tacne info sta se prevozi, osim oruzja. Jabuke u Indiju ? Cudno, neisplativo.

Sta rade venecuelanski A 340 u Bgd-u, medjustanica ka i od Irana…..

Al

“Ako su putnici izdali avio kompanije” … zanimljiva izjava. Mogli bi u budućnosti da napišete članak o tome koliko avio industrija zagadjuje okolinu i kako će taj problem da se resi u budućnosti.

Odgovori
vi

“Ako su putnici izdali avio-kompanije tokom pandemije“ hajde da damo jos malo subvencija da nam avio-kompanija oprosti, nama izdajnicama. Strasno

Odgovori
Za

@sasa – vec je diskutovano o tom „putniku namerniku“ koji malo malo slece u BG iz Venecuele.
To je kargo let za Iran, kod nas slece na dopunu goriva.
Znam kad sam jesenas isao za Istanbul cekamo nas let i slece taj venecuelanac, bas sam se iznenadio. Jos sam se vise iznenadio kada je posle 45 min uzleteo! I onda proverim i stvarno fuel stopover.

Odgovori
sa

A 340 moze da dobaci direktno Iran – Venecuela……

Bo

Koliko velicanja proizvodnje maline :) Francuzi su imali novinara koji je otisao u Srbiju da proveri zasto je Srbija uspela da ubije francusku proizvodnju maline. Odgovor je bio jednostavan.
„Za razliku od Francuske gde je satnica beraca maline 30e, u Srbiji za taj novac proizvodjaci dobijaju ceo rada“

Proizvodnja kvalitetne maline nece rasti u buducnosti, moze samo da se smanjuje. Ne zato sto nema zelje i volje proizvodjaca. Vec zato sto se pool beraca iz godine u godinu smanjuje.
Poljska je iza Srbije po kvalitetu upravo zbog toga, sto ne beru rucno vec masinski.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Željko Tucaković na: ASDA 2025: Makete hrvatskih Rafala ponovo naoružane samo MICA-ma i Hamerima, Turska nudi veće besposadne letelice

Leopardi 2a8 su promašaj za Hrvatsku, tenk je težak preko 73 tone, skoro 90% više od m84, a košta 29 miliona evra. Dali su svoje odlične tenkove a platili nove tenkove koliko dobre borbene helikoptere. Sad me baš interesuje da li ima mostova koji mogu da ih istrpe, ili će morati i mostove da menjaju...…

10. Apr 2025.Pogledaj

Leopold na: ASDA 2025: Makete hrvatskih Rafala ponovo naoružane samo MICA-ma i Hamerima, Turska nudi veće besposadne letelice

Svi o tenkovima, na AERO portalu.... C c c c Ja bih dao levu ruku za "maketu" tih dimenzija u dnevnoj sobi. I ne mora biti Rafale, iskreno, neki Su-27 ili derivat ili F-15X ili matori Harijer bi bili podjednako OK :D

10. Apr 2025.Pogledaj

Miloš77 na: ASDA 2025: Makete hrvatskih Rafala ponovo naoružane samo MICA-ma i Hamerima, Turska nudi veće besposadne letelice

@Srbofil Mislim da je ogromna vecina modernih tenkova i borbenih oklopnih vozila u zadnje 1-2 godine unistenia ne zato sto je probijen oklop bilo gde, nego zato sto je FPV dron #1 nasao tenk, i #2 paralizovao ga tako sto mu je razvalio gusenjice, ili neki spoljni sistem.. Onda se okno otvara, i posada izvlaci…

10. Apr 2025.Pogledaj

NixPix na: ASDA 2025: Makete hrvatskih Rafala ponovo naoružane samo MICA-ma i Hamerima, Turska nudi veće besposadne letelice

Miloše. FPV dronovi su prvih dana upotrebe u Ukrajini letjeli do 15km daleko, a sada jedva 1km. Danas su operateri na prvoj crti zajedno sa pješacima, prije godinu dana upravljali su 2-3 km daleko iza leđa svojih pješaka. Dominacija fpv dronova je prošlo svršeno vrijeme, uz razvoj aktivne hardkill i softkill obrane sve će imati…

10. Apr 2025.Pogledaj

Marko na: ASDA 2025: Makete hrvatskih Rafala ponovo naoružane samo MICA-ma i Hamerima, Turska nudi veće besposadne letelice

@Miloš777 Zato postoji aktivna zaštita na Leo2 A8, i Rusi nedavno predstavili sličnu zaštitu od projektila i dronova za svoje tenkove. Dronovi su trenutno efektivni, ali isto su bili i dvokrilci u 1.s.r., pitanje vremena dok se masovno ne uvede zastita od njih.

10. Apr 2025.Pogledaj