BEG airport status
Hrvatski mediji: „Zrakoplovno-tehnički centar na rubu propasti“ Hrvatski mediji prenose da je sudbina jednog CL-415 upitna jer je postao izvor delova za ostale avione flote ovih aviona / Foto: ZTC

Hrvatski mediji: „Zrakoplovno-tehnički centar na rubu propasti“

Kako prenose hrvatski mediji, veoma loša situacija u državnoj kompaniji Zrakoplovno-tehnički centar (ZTC) iz Velike Gorice koji je u vlasništvu Centra za restrukturiranje i prodaju (CERP), kulminirala je prošle nedelje smenom direktora ove ustanove Zdravka Klanca. Glavni razlozi za smenu su, kako se navodi, bili sastanci sa Rusima oko mogućih isporuka delova za helikoptere hrvatskog ratnog vazduhoplovstva, kao i nezadovoljstvo Ministarstva odbrane Hrvatske oko dinamike remonta hrvatskih vojnih protivpožarnih aviona CL-415.

Tako ‘‘Jutarnji list‘‘ prenosi da je direktor ZTC smenjen odlukom premijera Andreja Plenkovića nakon što je otkriveno da je u svojoj kancelariji sredinom septembra primio delegaciju ruske kompanije ATS (Aero Technic Service iz Moskve) i sa njima dogovarao nabavku rezervnih delova za hrvatske vojne helikoptere koji bi se uvezli preko Republike Srpske, što je sprečeno delovanjem hrvatske Sigurnosno obaveštajne agencije i Vojno obaveštajne sigurnosne agencije. Nakon toga je, kako se navodi, Plenković ministru obrane Mariju Banožiću i Centru za restrukturiranje i prodaju naložio hitnu smenu Zdravka Klanca. Na njegovo mesto Nadzornom odboru ZTC-a se predlaže imenovanje penzionisanog pukovnika Ivice Vidovića.

Iz ZTC-a su zvanično naveli da je sastanak sa predstavnicima ATS održan na inicijativu predstavnika navedene ruske kompanije koji su bili na proputovanju za Mađarsku, kao i da poslovni odnosi društva ZTC sa kompanijom ATS datiraju unazad desetak godina jer je ovo rusko preduzeće nabavljalo delove za helikoptere hrvatskog ratnog vazduhoplovstva. Iz ZTC su napomenuli da su na predmetnom sastanku predstavnici ATS-a obavešteni da realizacija ranije sklopljenog ugovora nije moguća, kao i da nije dogovoren nastavak niti buduća poslovna saradnja sa ovom ruskom kompanijom.

Pored pokušaja poslovanja sa Rusima i nezadovoljavajućeg rada na protivpožarnim avionima za proteklu protivpožarnu sezonu, ‘‘Jutarnji list‘‘ navodi i da je ZTC, odnosno dosadašnji direktor nakon ovogodišnjeg lošeg odrađenog servisa i remonta na protivpožarnim avionima, novčano nagradio dvadesetak radnika za dobro obavljeni posao. Pri tom su nagradu dobila i dva radnika koji su u to vreme bili na lažnim bolovanjima, а za to vreme su ustvari radili u inostranstvu.

‘‘Jutarnji list‘‘ prenosi i da će se novi direktor suočiti sa velikim brojem problema od kojih je jedan održavanje protivpožarnih aviona. Navodi se da je sudbina jednog CL-415 upitna jer je već služio kao donor delova za ostale avione ovog tipa. Bivši direktor tvrdio je da će taj avion biti osposobljen do kraja novembra, ali izvori ‘‘Jutarnjeg lista‘‘ tvrde kako je realnije da će hrvatskog ratno vazduhoplovstvo zauvek ostati bez tog primerka. Hrvatski list navodi i da se kasni sa narudžbinom delova za remont i popravku aviona za sledeću protivpožarnu sezonu i da se uz sve to nastavlja odliv stručnog kadra, tvrdi se da su u poslednje dve nedelje ZTC napustila četiri mehaničara.

Portal ‘‘Telegram‘‘ je skoro istovremeno preneo svoja saznanja, ili kako je to navedeno ‘‘insajderski izveštaj‘‘ iz ZTC-a. U izveštaju se navodi da se u ovom centru gase radionice, da celokupan kadar odlazi iz zavoda, i da se osim ocene da bi to mogao biti kraj centra, smatra da novi direktor ‘‘nema pojma o ovom poslu‘‘. Portal navodi i da se u poslednjih 20 godine ništa nije učinilo da ZTC postane regionalni centar za servis vazduhoplova, da su strateški partneri dolazili i odlazili, plate zaposlenih samo simbolično rasle, a da je skupa oprema ostavljena da propada.

RTL je tokom leta prvi izveštavao o poteškoćama ZTC-a da na vreme obezbedi punu opeativnost flote Kanadera.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Vl

Ako prežive NATO donacije Ukrajini, helikopteri mogu da se remontuju kod nas. Ili ako žele da reskiraju u drugim nelicenciranim zavodima, mogu na remont i tamo. A kanaderi mogu da se remontuju na mnogo drugih mesta na zapadu.
Čini mi se da je navedeni scenario neminovan, tj. da svi događaji vode ka tom rešenju…

Odgovori
To

Helikopteri ne treba se remontuju vrc da se zamene zapadnim.

St

Pa ovi hrvati su isti ko mi!

Odgovori
Kr

Isti komšija moj. Ja se nadam da će mi svo troje djece sreću naći van Hrvatske. A ovdje neka dođu deset dana na odmor. Jer za radit nismo.

Odgovori
De

Od kad je pocela pucnjava u Ukrajini nemam preteranu zelju da komentarisem bilo sta. Ali moram da Vam cestitam na troje dece. Sve ostalo je nebitno. Sve najbolje za Vas i njih.

Da

Sve drzave sa zapada su poludili svi rade protiv sebe ovoga direktora umjesto da nagrade za snalazljivost da preko Republike Srpske nabavi djelove oni mu daju otkaz a na njegovo mjesto sigurno ce dovesti nestrucno lice koji ce taj zavod unistiti za 6 mjeseci

Odgovori
Č

Da li je smenjeni direktor radio ispravno ili nije ne mogu da komentarišem. Predloženi novi direktor, penzionisani pukovnik Ivica Vidović je itekako stručan u ovoj oblasti a da li će uspeti da postavi zavod na zdrave noge je stvar koja zavisi od mnogo faktora i volje države.

Yr

Koji je ovo nivo poltronske samo-destrukcije. Država smenjuje one koji pokušavaju da obezbede resurse za održavanje i povećanje borbene gotovosti sopstvene armije. Bio sam ubeđen da je taj nivo kretenizma rezervisan samo za naše političare, ali bogami deluje da imaju žestoku konkurenciju i u okruženju. Za to vreme isti oni koji ove male političke poltrone tapšu po ramenu što za njihov račun uništavaju sopstvenu državu, pune džepove Rusima kroz uvoz nafte, gasa, pa čak i Uranijuma preko bare. Ali šta ćeš, valjda nismo bolje ni zaslužili kad nas takvi paćenici vode.

Odgovori
Ob

Iz tvoje z-perspektive je mozda tako. Sa stanovista bar 80% gradjana EU nabavka rezervnih delova iz Rusije za oruzane sisteme je apsolutno neprihvatljiva, ako i nije direktno krsenje sankcija svakako je nemoralano. Covek koji je usao te kontakte verovatno nije bio zainteresovan za podizanje borbene gotovosti sopstvenih oruzanih snaga nego ga je prosto korumpirala neka ruska sluzba!

Jo

Oblomov,

da vidim da li sam dobro shvatio logiku…Znaci nemoralno je kupovati od Rusije rezervne delove za oruzane sisteme, ali je zato kupovina gasa, nafte, uranijuma, djubriva, zitarica skroz moralna? Isto tako je moralno da Ukrajina preko svoje teritorije pusta ruski gas i naftu, a ovi im za to uredno placaju nadoknadu? Zanimljivo…

Pa

@Oblomov
Van svake pameti. Čovek hoće da održi helikoptere u letnom stanju a ispade kriminalac . Akad je rusija kršila sancije i početkom devedetih Hrvatskoj isporučivala opremu i oružje nije bilo ni protivzakonito ni nemoralno .
Druga bi stvar bila da HR proizvodi svoje helikoptere nego ovako postojeći moraju u otpad a da se odmah kupe američki (bez tendera po mogućstvu)

Iv

Novine sve prenapuhuju da privuku više klikova. Situacija nije bajna, nikad nije ni bila, ali daleko je to od katastrofe kako tu piše …
Sve se svodi na jednu stvar – plaće, plati ljude i problemi će nestat preko noći …

Odgovori
ca

grijesis, situacija je gora od katastrofane!!! ali, ove godine prvi puta radnici nisu uspjeli pokrpati ono sto su veliki sefovi napravili pa je sve izaslo van.. iz prve ruke govorim

Mi

Pa nisi nista ni rekao, a iz prve ruke..

Be

Ovo je isto kao što su hrvatski mediji pisali da Hrvatska ima samo dva kanadera koji lete, pa se moglo vidjeti njih četiri u komadu kako gase požare. Hrvatski mediji deset puta gori od srbijanskih.

Odgovori
le

Ono kad ne dobije otkaz zato što nema rezervne dijelove za kanadere ali dobije zato što hoće da nabavi za helikoptere…
Divna logika.

Odgovori
Th

Njiman je samo vazno da dodju neki tamburasi i da krkaju janjetinu.
Neradnici koji zive na grbaci drzave. To bi bilo u Srbiji nemoguce. U nekoj normalnoj drzavi peko 50% radnika bi dobilo odkaz. Vecina tamo ceka samo vreme do penzije. Naucili su pre godinama da rade na jednom tipu letelice i nisu voljni da se preobucavaju za odrzavanju mozda UH-60 Black Hawka. Da su pametni uzeli bi UH-72 Lakota. Mogli su imati unificirani Helikopter za Vojsku, Policiju i zivilne Spasilacke Sluzbe.

Odgovori
De

Znaci bolje da izgube 24 operativnih helikoptera zbog nedostataka dijelova nego da nadu djelove preko drugih izvora?

Kako stoji Americka (NATO) politika prema Rusiji ce tesko osteteti obrambene sposobnosti istocno Evropskih zemalja koje je i dalje ovise o Ruskoj/Sovjetskoj tehnici.

A ekonomska situacija znaci da nece moci zamijeniti istocnu opremu 1 za 1. U Hrvatskom slucaju sada imaju 26 transportnih helikoter (24 Mi-8/-17 + 2 UH-60M) . Jos 2 UH-60M su naruceni.

Ali tesko vjerovati da ce Hrvatska nabaviti 24 UH-60. Ako dobiju eskadrilu od 12 dobro ce proci.

Inace Hrvatsku vladu malo interesira vojna industrija a ne samo ZTC. Pogledaj mornaricu ciji su brodovi u prosijeku preko 30 godina a nemogu da naprave cak 4 ophodnih brodova.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Mislav na: Hrvatska poslala pilote na obuku za borbene avione Rafal

Otislo je 6 iskusnih pilota koji su letjeli na MiG 21. Nakon njih ubrzo ide 6 novih koji nikad nisu samostalno letjeli i njihova obuka traje duze. Obuka prve grupe je na nivou obuka obucavatelja i imat ce sta raditi kad se vrate jer se sigurno nece ostati na 12 pilota na 12 aviona.

02. Feb 2023.Pogledaj

Ivan na: Hrvatska poslala pilote na obuku za borbene avione Rafal

Pa postoji i simulator, a vjerojatno neće biti 15 mjeseci u komadu, bit će i koji mjesec pauze između tih 15 mjeseci obuke ...

02. Feb 2023.Pogledaj

Slavke na: Hrvatska poslala pilote na obuku za borbene avione Rafal

To samo tako izgleda, ali u praksi je drugacije - na primeru Indije: piloti su prvo zavrsili inicijalnu letacku obuku sa osnovnim borbenim manevrima u Francuskoj, potom je izvrsena primopredaja aviona kupcu (sa proverom od strane tih istih pilota u ime Indije), nakon toga nastavljena je napredna obuka na odabranom modelu i vrstama naoruzanja i…

02. Feb 2023.Pogledaj

Realni na: Hrvatska poslala pilote na obuku za borbene avione Rafal

Za Hrvatsku puna kapa s'obzirom da nemaju nikakvu LA,mi možemo još dok neisteknu resursi 29 kama.Pametnije za nas je nešto pete generacije jer će i rafal tad da zastari,neki f-ić što da ne i 35.Svejedno klizimo ka Natou onda bolje od Amera koji su tate za RV,ipak su nam prodali mx-15 za H145,znači nije baš…

02. Feb 2023.Pogledaj

Protivpozarni na: Hrvatska poslala pilote na obuku za borbene avione Rafal

Ako obuka traje 15 meseci, sta ce da rade ti piloti 8 meseci do dolaska prvih aviona? (ako dodju po planu)

02. Feb 2023.Pogledaj